Урок-узагальнення з елементами інтеграції.
Тема: «Африка – дивовижний материк світу»
Мета: узагальнити, систематизувати та поповнити знання учнів про Африку; розвивати вміння аналізувати, порівнювати, узагальнювати та робити висновки; розвивати уяву учнів; формувати вміння застосовувати набуті знання на практиці, розвивати творчі здібності; розширювати кругозір учнів; показати взаємозв'язок географії з іншими шкільними предметами; виховувати допитливість і самостійність, виховувати свідоме ставлення до навчання, відповідальність за власну працю, захоплення природою Африки, її красою.
Тип уроку: узагальнюючий
Форма уроку: урок-подорож
Обладнання: фізична карта Африки фізична, карта-пазли, ілюстрації природи та населення материка, презентації, конверти з завданнями, стікери у формі яблук.
Тема: «Африка – дивовижний материк світу»
Мета: узагальнити, систематизувати та поповнити знання учнів про Африку; розвивати вміння аналізувати, порівнювати, узагальнювати та робити висновки; розвивати уяву учнів; формувати вміння застосовувати набуті знання на практиці, розвивати творчі здібності; розширювати кругозір учнів; показати взаємозв’язок географії з іншими шкільними предметами; виховувати допитливість і самостійність, виховувати свідоме ставлення до навчання, відповідальність за власну працю, захоплення природою Африки, її красою.
Тип уроку: узагальнюючий
Форма уроку: урок-подорож
Обладнання: фізична карта Африки фізична, карта-пазли, ілюстрації природи та населення материка, презентації, конверти з завданнями, стікери у формі яблук.
ХІД УРОКУ:
1.Організація класу.
Дорогі учні, посміхніться один одному, зберіться з думками, активно працюйте на уроці! Сміливо висловлюйте свою думку і не бійтесь помилятися.
Для того,щоб ми досягли мети, нам потрібен успіх. Перед вами дерево успіху, але на ньому не вистачає плодів. Давайте з вами підберемо необхідні якості, які знадобляться нам на уроці, напишіть їх на стікерах і прикрасьте наше дерево.
У – уміння, уважність
С – співробітництво, сміливість
П – подолання труднощів, праця
І - ініціатива, інтелект
Х – хороший настрій.
Ось це дерево успіху і буде символом нашого уроку.
Всього цього я вам бажаю. Хай вам щастить у вашій роботі.
2. Актуалізація опорних знань учнів
Учитель: Сьогодні у нас незвичайний урок. Колись великий мандрівник, дослідник Центральної Азії Микола Пржевальський сказав: «Життя прекрасне ще й тому, що можна подорожувати». Щоб переконатися в справедливості цих слів, я пропоную вирушити в цікаву подорож. Хочете дізнатися куди? Відгадайте загадку.
Найспекотніша з усіх,
На вершинах хоч є сніг.
Тут найдовша є ріка,
Вздовж пустелі протіка.
Так, вірно – це Африка.
Тема уроку: Африка – дивовижний материк світу
Мета уроку: повторити і закріпити знання з теми «Африка», поповнити свій багаж знань цікавими фактами; вчитися застосовувати набуті знання на практиці, отримати підтвердження того, що Африка – дійсно дивовижний материк світу, краса природи, якого надихала на творчість багатьох видатних людей.
За кожну правильну відповідь ви одержите один «лев». Це така своєрідна одиниця вимірювання ваших знань і вашої активності на уроці. Вибрана вона не випадково, адже саме лев є типовим представником тваринного світу Африки.
А ось іще декілька загадок для розминки:
Вулканічний я масив,
Сніг мій верх давно покрив.
Назва так переклада:
«Бога холоду гора»
(Кіліманджаро)
Днів із сонцем більшість маю,
Першість в розмірах тримаю.
Вітер все пісок розносить,
І барханів тут є досить.
(Сахара)
Я найдовша, норовлива,
Та в житті людей важлива.
По Сахарі протікаю,
Зовсім не пересихаю
(Ніл)
Ця країна вам відома
І з історії знайома:
Ніл тут води розливає
І папірус проростає.
(Єгипет)
3. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності.
Відомий російський журналіст і письменник Володимир Корочанцев, який тривалий час жив в Африці, писав:
«Африка — невиліковна пристрасть: вдихнеш пил її червоної землі, почуєш багатоголосий бій тамтамів... і важко буде повертатися з цього таємничого світу. Зустрівшись віч-на-віч із цим незвичайним континентом, часом віриш у правдоподібність легенд і сказань, у дійсність казок, що з дитинства захопили уяву»
Всього якихось 4 години льоту – і от вже Єгипет. Навіть годинник переводити не треба – адже Київ та Єгипет розміщені в одному часовому поясі. Замість похмурої та холодної погоди – синє небо без єдиної хмаринки і + 26 С у тіні. Це чудова можливість потрапити з пізньої осені у літо. Тож вирушаємо у подорож.
4. Узагальнення та систематизація знань учнів.
Ми на місці але для того, щоб вирушити у захоплюючу подорож в загадковий світ африканського континенту, треба пройти тест та отримати перепустку для подальшої подорожі.
Зупинка № 1. «Чи знаєш ти Африку?»
Пропоную вам пройти тест «Чи знаєш ти Африку?»
Презентація
Молодці, перепустку отримали можна йти далі.
Зупинка № 2 Картографічна
Для будь-якої подорожі обов’язково потрібна карта.
Кожному з вас я видаю розрізану на пазли карту Африки, її треба зібрати.
Зупинка № 3 «Пустельна»
«Є на Землі місце, де людина під дощем не намокає, бо дощ… сухий. Через страшенну спеку і велику сухість повітря дощові краплини випаровуються, не діставшись землі. Повітря тут таке сухе, що свіжоспечений хліб за один день перетворюється на сухарі, а газета розсипається, якщо не сховати в затінок книжку вона невдовзі поморщиться.» Що це за місце?
(Так, правильна відповідь – Сахара)
І слайд презентації «Пустелі Африки»
Мозковий штурм
Сахара займає всю північ Африки, протягнувшись на 5149 км. від Єгипту та Судану до західних берегів Мавританії і Західної Сахари. Найбільша пустеля світу покриває площу в 9 269 594 кв.км.
Літо в Сахарі спекотне, Сонце нагріває поверхню каменів і піску до +70°С.
Коли дме сильний вітер, він піднімає в повітря пил та пісок.
–Як називається такий вітер?
Людині, що потрапила до Сахари, удень доводиться знемагати від сильної жари, а вночі часто тремтіти від холоду. От як описує свій стан у пустелі один російський мандрівник: «Від страшної жари шкіра моїх рук і обличчя злегка припухла, губи потріскалися й теж припухли. Сонце палило вогнем, грудям не вистачали повітря. Кілька годин ми йшли розпеченим піском, не зустрічаючи ознак життя. Все живе в пустелі ховалося в ущелинах каменів, у корені висохлих трав. Ніщо живе не насмілювалося з'явитися на розпеченому піску».
Звісно, велична пустеля Сахара не залишила байдужою українську письменницю Лесю Українку:
Пустиня дише. Рівний подих, вільний.
Гарячий він та чистий, мов святий.
Пісок лежить без руху, золотий,
Так, як лишив його хамсін свавільний.
Леся Українка
Хамсин - сухий, гарячий, насичений пилом місцевий вітер з Півдня, що дує у країнах Північної Африки та Аравійського півострова.
Зупинка № 4 «Географічна»
«Відповідайте на питання –
Починаємо змагання. Хто сьогодні найкмітливий? Зараз це ми перевірим!»
1. Африка розміщена в таких півкулях … (пн., пд., зх., сх.)
2.Найбільший острів біля берегів Африки … (Мадагаскар)
3.Африка з’єднана з Євразією… (Суецьким перешийком)
4.В південній частині Африки пасати дмуть з… (Індійського океану)
5.Найвища точка Африки … (влк. Кіліманджаро)
6.Перший європеєць, що досліджував центральну частину Африки …
(Д. Лівінгстон)
7. Найбільше опадів випадає… (в басейні річки Конго)
8. Пересохлі річища, що заповнюються водою тільки під час злив … (ваді)
9.Вітер, що панує у Сахарі… (хамсин)
10. Гори на півдні материка… (Капські)
12.Найглибше озеро… (Танган`їка)
13. Кліматичні пояси Африки…(Екваторіальний, субекваторіальний, тропічний, субтропічний)
14 Корисні копалини Африки… (рудні, алмази, нафта, природний газ)
15.У пустелях, де підземні води підходять близько до поверхні утворилися…(оазиси)
16. В Африці поширені такі типи грунтів… (червоні фералітні, червоно-бурі, пустельні тропічні, коричневі).
17. Розширення площі пустель відбувається внаслідок… (господарської діяльності людини)
Підведення підсумків («леви»)
Зупинка № 5 Літературна.
Отже, Африка надихала багатьох видатних людей на створення поезій, картин та на написання книг. І одним з них є російський поет і географ Микола Гумільов. ( 1886р - 1921 роки)
Він подорожував по Африці, побував в Каїрі, Адіс-Абебі, а потім в самих глухих і далеких місцях. Відкрив витоки Голубого Нілу і пережив багато дивовижних пригод, а ще написав вірші про Африку. Так, наприклад в одному з своїх віршів Гумільов порівнює незвичайну природу Африки з «відображенням раю на Землі», що створений всемогутнім богом»
Поет пише:
Он собрал здесь совсем небывалых,
Удивительных птиц и животных.
Краски взяв у пустынных закатов,
Попугаям он перья раскрасил,
Дал слону он клыки, что белее
Облаков африканского неба,
Льва одел золотою одеждой,
И пятнистой одел леопарда,
Сделал рог, как янтарь, носорогу,
Дал газели девичьи глаза.
Тваринний світ Африки багатий та різноманітний, він вражає незвичайними тваринами, яскравими видами птахів, яких не зустрінеш більше ніде.
Завдання класу :
- в тексті віршу знайти назви тварин та назвати природні зони, в яких вони зустрічаються.
Зупинка № 6 Математична.
-Що означають ці цифри?
5895 м (гора Кіліманджаро), 30,3 млн. км (площа Африки), 30, 5 тис. м (довжина берегової лінії Африки), 650 м (середня висота над рівнем моря), 6 671 км (довжина Нілу), 69, 46 тис. км (площа озера Вікторія), 2000-3000 м (висота Східно-Африканського плоскогір’я) , 120 м (висота водоспаду Вікторія), 1 470 м (глибина озера Танганьїка), 40 % (площа саван від загальної території), 890 млн (кількість населення Африки)
Завдання: обчисліть, наскільки гора Кіліманджаро нижча за Джомолунгму?
Але спершу скажіть, що це за гори?
8850 – 5 895 = 2955м
Завдання: учитель ставить питання, учні записують число і роблять відповідну дію, перемагає той, хто зробить найшвидше й найточніше.
Якщо ви виконаєте все правильно отримаєте магічне число для вашого класу.
1. Знайдіть суму цифри площі Африки. (30,3)
2. до цієї цифри додайте кількість материків на Землі. (6)
3. від отриманої цифри відніміть кількість океанів, що омивають Африку. (2)
4. отриману цифру поділіть на кількість морів, що омивають материк Африку (2)
5. до цієї цифри додайте цифру - місце, що займає африканський материк за площею. (2)
Відповідь:
Якщо ви зробили все правильно — вийде клас, у якому і ви навчаєтесь:
[(3+3) + 6-2] : 2 + 2 = 7.
Зупинка № 7 Економічна.
У вчителя в руках з’являється чарівна скринька.
Діти, в цій скриньці міститься сільськогосподарська культура, батьківщиною якої є Африка. Але зараз вона вирощується переважно в Південній Америці, в Бразилії. Відгадайте її, і отримаєте приз.
Кавове дерево має висоту 4-5 м. Листки темно-зелені, блискучі. У пазухах листків ховаються квіти, що приємно пахнуть і нагадують квіти жасмину. Плоди кавових дерев червоні, або чорно-сині. Розміром як велика вишня.
У світовій торгівлі за обсягом купівлі-продажу кава поступається лише нафті і займає друге місце. Щорічно на світовому ринку продається кави на суму більш ніж на 2 млрд. доларів.
Зупинка № 8 «Інтелектуальна».
«Перевіримо знання! Вірю чи не вірю я».
Учитель зачитує твердження, учні пояснюють , чому вони згодні чи не згодні з ними.
Чи вірите ви в те, що:
-пустелі в Африці розташовані не тільки в центрі, але й на узбережжі (вірю),
-береги озера Чад позначені пунктирною лінією (вірю),
-пн.-сх. Пасат вологіший, ніж пд.-сх.(не вірю)
-на екваторі може лежати сніг (вірю),
-савани знаходяться в тропіках (не вірю),
-річка Конго періодично пересихає(не вірю),
-найбільш розвинена країна – Єгипет(не вірю).
Підведення підсумків.
Зупинка № 9 «Геоланцюжок».
«Досить вже нам розмовляти.
Потрібно з картою працювати!»
Учні підходять по-черзі до столу вчителя, витягують картку з назвою об’єкта та показують його на карті (під пісню Червоної шапочки)
-півострів Сомалі,
-Червоне море,
-острів Мадагаскар,
-Гвінейська затока,
-Гібралтарська протока,
-Суецький канал,
Середземне море,
Атлаські гори
Аденська затока
Мозамбіцька протока,
Баб-ель-Мандебська протока,
Драконові гори,
Капські гори,
Ефіопське нагір’я
Східно-Африканське плоскогір’я
Кіліманджаро
Ніл
Конго
Нігер
Замбезі
Оранжева
Озеро Вікторія
Водоспад Вікторія
Танганьїка
Чад
Ньяса
Тибесті
Зупинка № 10 Біологічна.
До нас в гості завітали вчені, які тривалий час прожили в Африці та вивчали її природу.
Вчені-біологи: Вітаємо вас в Африці саме про її мешканців ми і хочемо вам розповісти дещо цікаве.
Олійне дерево накопичує у своєму насінні до 15 кг цінного жиру, що застосовується для виробництва мила і в парфумерній промисловості, також місцеве населення вживає його в їжу.
Акація
Звичайними для саван є різноманітні види акацій, величезні крони яких подібно до гігантських парасольок, підносяться серед високих трав. Але даремно втомлений подорожній шукатиме захисту від сонця під плоскою кроною цих дерев. Перисте листя акацій з безліччю дрібних листочків пропускає вертикально падаючі в тропіках промені сонця.
Лев
У Єгипті вірили, що лев керує щорічними розливами Нілу, тому що вони збігалися з часом входження Сонця в сузір’я цієї тварини, що є символом влади, Сонця, волі, вогню і чистого світла.
Бегемоти
Де береги йдуть похило до Нілу,
Буйна рослинність росте вздовж ріки.
Тут бегемоти дітей народили
І проживають свій вік залюбки.
Його стихія — болото і річка.
Там він проводить усі свої дні.
Довідка дітям усім невеличка:
Родич далекий він нашій свині!
Але три тонни цей родич вагою,
Довший удвічі, як в хаті диван.
І півтора бегемот висотою.
Рот величезний, немов чемодан.
Зуби рідкі і тверді, наче криця.
Ікла півметра і більше, мабуть.
Іклами він підбирає з водиці
Всі ті рослини, що в річці ростуть.
Має товстенну без волосу шкіру.
Ноги короткі, живіт до землі.
І голова величезна без міри,
Майже без шиї, хребці в ній малі.
Він поміж пальців перетинки має.
Це щоб ногами міг добре гребти.
Гіпопотаму, усякий це знає,
Плавати легше, ніж сушею йти.
Носороги
Чорний африканський носоріг – це могутня тварина, що досягає 3,5 м. у довжину і ваги до 2 тон. На носі два роги, причому перший може сягати до 70 см у довжину.
Крокодили
Серед хижаків у прісній воді немає рівних крокодилам , але і на суші вони можуть долати невеликі відстані зі швидкістю людини, яка біжить. Вони досягають 5 метрів у довжину і досить небезпечні для людини.
Крокодили всі сонливі
І, здається, що ліниві.
Ось лежить собі, як мертвий,
А попробуй розбудить –
Він тринадцять кілометрів
За годину пробіжить
За сміливцем, що посмів
Відірвать його від снів.
І вночі на полюванні
Він мисливець не останній
Крокодили наповнюють свої шлунки не лише тваринами, яких спіймали, але і каменями. Вірніше, саме тому, що в раціон звичайного крокодила входять черепахи, риба, птахи, жирафи, буйволи і навіть леви, крокодилові необхідні в шлунку камені, аби всю цю їжу перетравити. Крім того, камені служать баластом при зануренні під воду.
Слони
У слонів відмінна пам'ять. Мозок слонів - найбільший серед ссавців, його вага складає близько 5 кілограмів. Хоча заміряти інтелект у тварин дуже складно (це важко зробити і у людей), проте співвідношення маси мозку і тіла наближається до аналогічного показника в шимпанзе, що свідчить про високі розумові здібності. Принаймні, останні дослідження доводять відмінну пам'ять у цих гігантів Жирафи
Довжина язика жирафи досягає пів метра, і з його допомогою він чистить свої вуха.
А зараз пропоную вам рубрику « Рекорди Тварин Африки». До неї потрапили:
-Дякую за увагу
Зупинка № 11 «Акторська»
«Дуже легко розмовляти,
а найважче – показати.
Зебру, страусів, слонів
покажи це все без слів!»
За допомогою жестів та міміки показати рослину, або тварину Африки та вказати природну зону, в якій вони зустрічаються:
Сейби, банани, ліани, горила, дятел, муха цеце, пітон, страус, зебра, Марабу, верблюжа колючка, оазис, верблюд, лисиця-фенек.
Зупинка № 12 Художня.
В цьому році виповнюється 195 років від дня народження нашого видатного співвітчизника, художника з Феодосії Івана Айвазовського. Він любив подорожувати і охоче зображував явища природи та географічні об’єкти на своїх полотнах.. Так, у 1870 році Іван Айвазовський брав участь у святкуваннях з нагоди відкриття Суецького каналу. Після цієї подорожі він написав панораму Єгипту – з його пірамідами, сфінксами, караванами верблюдів. (Демонстрація картини «Караван в оазисі»).
Бесіда.
-Що зображено на картині?
- Що намагався підкреслити художник?
- Які почуття у вас вона викликає?
Одним з видів образотворчого мистецтва є художня фотографія. Цей вид мистецтва сформувався на рубежі XIX-XX ст.
Фотограф Нік Брандт народився та виріс у Лондоні. Навчався в школі мистецтв Св. Мартіна. Фотографуванням захопився в грудні 2000 року під час поїздки у Східну Африку. Там він зробив свої перші знімки, які я вам і пропоную переглянути в супроводі африканської етнічної музики.
Перегляд презентації.
Зупинка № 13 «Поетична».
Чи надихнула вас краса неповторність африканської природи на творчість – зараз перевіримо.
«Африку ми добре знаєм –
про неї віршики складаєм!»
На основі наданих рим скласти вірші (Африка-жирафики, горили-крокодили, не полюй- мандруй, знаю я –змія, животик-бегемотик, не стрибаю-відповідаю, ти і я-географія).
Презентація віршів, підведення підсумків(«леви»).
5. Підсумок уроку.
Учитель. Уявіть, що я репортер і мені необхідно взяти у вас інтерв’ю про сьогоднішній урок. Говорити ви будете в мікрофон. Не коментуйте відповіді інших: коли хто-небудь висловлюється, всі інші не мають права перебивати, викрикувати з місць. Починайте речення з фрази…
Прийом «Мікрофон» та «Незакінчене речення»
«Сьогодні на уроці я … (навчився, довідався)…».
«Отримана інформація дозволила нам зробити висновок, що …».
На уроці у мене виникали такі думки та почуття…
На уроці мені найбільше сподобалось…
«Підсумки підбиваємо – переможців вітаємо!»
Учні рахують кількість «левів»
Вчитель: «На цьому уроці перед нами була мета – узагальнити ваші знання по темі «Африка». Майже всі досягли цієї мети і отримали такі оцінки:….» Аргументація оцінок.
6. Домашнє завдання.
Повторити параграфи 11-20 , підготуватися до тематичного оцінювання
Творче завдання:
Відвідайте Африку! ( реклама подорожі туристам )
«Хочеш плавати в океані,
Побувати на глибині,
Десь у джунглях чи в савані,
Чи в космічній височині.
Бути пильним слідопитом,
В хащах вікових лісів –
Всі шляхи тобі відкрито
В географії материків».
1