Відділ освіти Каховської міської ради
Каховська загальноосвітня школа І-ІІІ ст. № 6
«Африка. Географічне положення. Історія дослідження»
Вчитель географії
Лохвинська О.П.,
І категорія
Мета:
познайомити учнів з історією відкриття Африки, типовими планами характеристики материків, географічного положення материка;
розвивати навички самостійної роботи з планами і картами, підручником, вміння осмислювати й використовувати інформацію з різних джерел;
зацікавити вивченням материка Африка;
розвивати логічне мислення, творчий підхід до вивчення географії.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу
Обладнання: фізична карта світу, фізична карта Африки, комп’ютерна презентація «Африка. Географічне положення. Історія дослідження, атласи, підручники, контурні карти.
ХІД УРОКУ
Організаційний момент
Девіз уроку: «Не бійся, що не знаєш – бійся, що не навчишся»
Китайська мудрість.(слайд 2)
Актуалізація опорних знань та вмінь
1. Як ви вважаєте, чому вивчення курсу географії материків і океанів почалося з розділу «Океани»?
2. Що таке материк? Які материки ви знаєте? Покажіть їх на карті.
Бліцопитування.( слайд 3)
1. Найбільший за площею океан Землі:
а) Тихий; б) Атлантичний; в) Індійський; г) Північний Льодовитий.
2. Повністю в північній півкулі розташований океан:
а) Тихий; б) Атлантичний; в) Індійський; г) Північний Льодовитий.
3. Через який з океанів не протікає течія Західних вітрів?
а) Тихий; б) Атлантичний; в) Індійський; г) Північний Льодовитий.
4. Найглибша западина Світового океану:
а) Зондський жолоб; б) Маріанський жолоб; в) Жолоб Пуерто-Ріко; г) Філіппінський жолоб.
5. Всі океани омивають материк:
а) Африка; б) Північна Америка; в) Євразія; г) Австралія.
6. Протока Дрейка сполучає океани:
а) Тихий та Індійський; б) Тихий та Атлантичний; в) Індійський та Північний Льодовитий; г) Атлантичний та Індійський.
Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності
Ми закінчили з вами вивчати тему «Океани», та починаємо вивчати великий розділ про материки. А самим першим буде Африка. Як ви думаєте чому? Можливо, тому, що це материк, про існування якого європейці дізналися першими. А можливо, і тому, що Африка й досі вабить своєю нерозгаданістю.
Оголошення теми, мети уроку
Африка. Географічне положення. Історія дослідження.(слайд4)
Вивчення нового матеріалу
( робота виконується разом з показом презентації)
1.Походження назви материка ( слайд 6)
Спочатку словом “афри” населення давнього Карфагену називали людей, які існували неподалеку від міста. Цю назву зазвичай відносять до фінікійського “afar”, що означає “ пил ”. Коли Карфаген став римською частиною , римляни зберегли цю назву, тільки додали до неї суфікс “-са”, що означає “країна” або “край”.
Пізніше Африкою стали називати і всі відомі регіони цього континенту, а потім і сам континент. (виступ учня)
2. Діти, у вас на партах лежить план вивчення материка. Ознайомимося з ним. Кожен материк вивчають за таким планом:(слайд 7)
1. Фізико-географічне положення.
2. Історія дослідження .
3. Рельєф, тектонічна будова, корисні копалини.
4. Особливості клімату.
5. Води суходолу.
6. Ґрунти.
7. Природні зони. Рослинний та тваринний світ. Охоронні території.
8. Населення. Господарська діяльність.
9. Держави та столиці
Учні записують пункти типового плану.
Знайомство з планом вивчення ФГП материка (слайд 8)
1. Положення материка відносно екватору, тропіків (полярних кіл), початкового меридіану.
2. Крайні точки материка, їх географічні координати.
3. Протяжність материка з півночі на південь та с заходу на схід в градусах та кілометрах.
4. Площа материка.
5. Положення відносно океанів, морів та інших материків.
6. Характер берегової лінії: затоки, півострови, острови.
7. Особливості природи материка.
4. А зараз за допомогою карт атласу ми визначимо географічне положення Африки та будемо наносити елементи географічної номенклатури на контурну карту.
Питання:
А) Як розташовано материк відносно екватора, початкового меридіану? (слайд 9)
Африку посередині перетинає екватор; більша частина лежить між тропіками, тому це самий спекотний материк на Землі; початковий меридіан перетинає Африку на заході, тому більша частина материка лежить в східній півкулі (слайд 10)
Б) Визначимо географічні координати крайніх точок (виконанання практичної роботи №7), наносимо їх на контурну карту та робимо перевірку ( слайд 11,12)
Північна точка – мис Рас-Енгела
37˚пн.ш. та 10˚сх.д.
Південна точка – мис Агульяс (Голковий)
35˚пд.ш. та 20˚сх.д.
Західна точка –мис Альмаді
15˚пн.ш. та 17˚зх.д.
Східна точка – мис Рас-Гафун
11˚пн.ш та 51˚сх.д.
В) Знаходимо відстань з півночі на південь по 20˚східної довготи, та відстань с заходу на схід по 10˚північної широти ( слайд 13). Перевіримо результати ( слайд 14)
Північ - Південь
32опн.ш. +35опд.ш. = 67 о
111км X 67 о = 7437км
Захід - Схід
13оз.д. +51ос.д. =64 о д.
110км X 64 о =7040 км
Г) Площа материка, моря та океани, материки сусіди (Африка омивається двома океанами: зі сходу – Індійським, із заходу – Атлантичним, із півночі – Середземним морем Атлантичного океану)
Д) Особливості берегової лінії: Визначити:( слайд 15)
- сильно чи слабко розчленована;
- які затоки вдаються в суходіл;
- які великі півострови виступають в океан;
- які великі острови та архіпелаги розташовані поблизу
узбережжя материка
Береги материка слабо розчленовані. На сході в суходіл вдається Аденська затока, на заході – Гвінейська. Найбільший півострів – Сомалі. Найбільший острів – Мадагаскар, він має материкове походження. Поблизу узбережжя в Атлантичному океані розташовані острови Зеленого мису.( доповідь учня)
А зараз будьмо уважними і так « Що зайве та чому?» ( слайд 16)
1)Голковий, Доброї Надії, Альмаді?
2)Індійський, Атлантичний, Тихий?
3) Середземне, Гвінейська, Червоне?
4) Помірний, Екваторіальний, Тропічний?
5) Гібралтарська, Мозамбіцька, Аденська?
5. Фізкультхвилинка:
Щось не хочеться сидіти,
треба трохи відпочити:
Руки вгору, руки вниз,
На сусіда подивись;
Руки в боки, руки вгору,
Руки вище підніміть,
а тепер їх відпустіть.
Плесніть в руки кілька раз:
до роботи, все гаразд !!!
6. Історія дослідження та освоєння материка
Зараз ви послухаєте своїх однокласників, які розкажуть вам про дослідників, які допомогли нам дізнатися про такий цікавий материк. ( слайд 17 – 19)
Африка була відкрита самими африканцями. Так, у Стародавньому Єгипті ще задовго до нашої ери нагромаджувалися перші знання про материк. Відомо, що 3,5 тис. років тому єгиптяни здійснювали далекі плавання вдовж берегів Червоного моря на південь. Фараони посилали своїх підданих у країну Пунт (нині Ефіопія і Сомалі), звідки привозилися слонова кістка, золото, цінні породи дерев. Найзначніші географічні відкриття у VІ ст. до н. е. зробили фінікійці, які були відважними моряками. У ті часи ще ніхто не знав, що Африка з усіх сторін омивається водою. За три роки вони обігнули Африку, довівши, що вона зусібіч оточена водою.
Натомість для європейців і азіатів Африка, яка була найближчим сусідом Євразії, протягом багатьох віків залишалася таємничою. Грекам, римлянам, арабам вона уявлялася островом чи півостровом, приєднаним до Азії, що простягнувся аж до екватора. Багато віків існувало переконання, що життя в жаркому екваторіальному кліматі неможливе, сонце там обпалює людей до чорного кольору, а море кипить і випаровується.
З VII ст. арабські купці перетинали Сахару і екватор. Пізніше арабські мандрівникивідкрили Коморські острови, а в ІХ ст. досягли Мадагаскару. Відомий вам уже марокканський мандрівник Ібн Баттута у ХІV ст. під час своїх численних подорожей перетнув Сахару та дослідив узбережжя Східної Африки і Західний Судан.
У XV ст. чималі зусилля для дослідженні берегової лінії Африки доклали португальські мореплавці, які шукали морський шлях до Індії. У 1488 р. Бартоломеу Діаш проплив уздовж західного узбережжя Африки і досягнув її південних околиць. Він відкрив миси Доброї Надії і Агульяс.
Через 10 років потому відкриття південних берегів Африки продовжив Васко да Гама. Так „розвідники Індії” встановили обриси Африканського континенту. Португальці привезли в Європу перших чорношкірих африканців-рабів. Згодом работоргівлею почали займатися голландці, англійці та ін. Це був ганебний і жорстокий період в історії людства.
Натомість внутрішні райони материка залишалися невідомими. У ХІХ ст. англійський лікарДавид Лівінгстон перетнув Південну Африку із заходу на схід. Захопившись вивченням природи, він здійснив плавання по річці Замбезі, відкрив на ній великий водоспад Вікторія, дослідив озера Ньяса і Танганьїка, описав рослини і тварин. У 1849 р. Лівінгстон перетнув Калахарі і встановив, що це – не пустеля, а напівпустеля. Вражає точність, з якою лікар, не маючи спеціальної географічної підготовки, наніс об’єкти на карту. Лівінгстон дуже хотів знайти витоки Нілу, але тяжко захворів і помер.
Досліджував далеку Африку і наш земляк Єгор Ковалевський, який здобув освіту у Харкові. У 1847–1848 рр. його, гірського інженера, відрядили в Єгипет для допомоги у пошуках родовищ золота. Виконавши своє завдання, він багато подорожував. Ковалевський описав рельєф маловідомого тоді Ефіопського нагір’я. Він першим припустив, що головним джерелом Нілу є не Голубий, як тоді вважали географи, а Білий Ніл, верхів’я якого слід шукати в екваторіальних районах Африки.
Географічні карти Африки були остаточно уточнені тільки в середині ХХ ст. Проте й досі багато таємниць материка не розкрито.
Закріплення вивченого матеріалу (слайд 20) – «перевір себе».
У кожного із вас є індивідуальна картка із завданням вставити пропущені слова.. Згадайте, що ми сьогодні вчили та зробіть висновок по темі «Африка», а потім запишіть його в зошити.
Учні намагаються відібрати найбільш вдалі «п’ять речень», які і є висновками.
• Африка — це другий за площею материк і найбільший уламок Гондвани.
• Це «колиска людства», яку досліджували європейці — Д. Лівінґстон, Є. Ковалевський, Г. Стенлі.
• Вона лежить у всіх півкулях (північній, південній, західній, східній).
• Має не дуже розчленовану берегову лінію.
• Омивається двома океанами — Атлантичним і Індійським; двома морями — Середземним і Червоним; до неї прилягають Ґвінейська і Аденська затоки; Ґібралтарська і Баб-ель-Мандебська протоки; острів Мадаґаскар, що відділяється Мозамбіцькою протокою.
V. Закріплення вивченого матеріалу
Прийом «Вірю не вірю»
Відповідаючи на питання «Вірю чи не вірю?» учні закріплюють отриманні знання.
«Чи вірите ви в те, що...»( слайд 22 – 23)
• Африка — найбільший материк за площею (Не вірю)?
• вона найбільший уламок Гондвани (Вірю)?
• вона лежить у всіх півкулях (Вірю)?
• її омивають три океани (Не вірю)?
• на півночі її омиває Червоне море (Не вірю)?
• Ґвінейська затока — найбільша у світі (Вірю)?
• Мозамбіцька протока — найдовша у світі (Вірю)?
• Африку називають улюбленицею Сонця (Вірю)?
• її відкрив Васко-да-Ґама (Не вірю)?
Африка
Оцінювання роботи учнів.
Домашнє завдання
Опрацювати § 13
Закінчити практичну роботу №7, нанести географічні об'єкти на контурну карту (стор.54), що стосуються географічного положення.