Адаптоване КТП інтегрованого курсу Пізнаємо природу 5 клас

Про матеріал

Адаптоване календарно - тематичне планування з інтегрованого курсу Пізнаємо природу в 5 класі відповідно до модельної навчальної програми «Пізнаємо природу». 5-6 класи» для закладів загальної середньої освіти (авторки: Біда Д.Д., Гільберг Т.Г., Колісник Я.І.)

Перегляд файлу

Переглянуто

Заступник директора

з навчальної роботи

___________________________

___________________________

Календарно – тематичне планування інтегрованого курсу « Пізнаємо природу» 5 клас

( 2 години на тиждень)

№ з/п

Дата

Тема уроку

Орієнтири для оцінювання

Види діяльності

Домашнє завдання

 РОЗДІЛ 1. ПІЗНАЄМО СВІТ НАУКИ (6 год.) 

Тема 1. Знайомство з наукою (2 год.)

1

 

Як наука змінює світ

Наука. Природничі науки. Наукові терміни і факти. Значення науки і техніки.

Здійснює пошук самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб інформації природничого змісту в доступних джерелах;

пояснює на основі особистого досвіду,

що природу можна пізнавати,

досліджуючи її;

описує самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб явища і процеси, використовуючи відповідну наукову термінологію;

- Робота з різними джерелами інформації про природу, використання QR-кодів та цифрового контенту природничого змісту;

- створення ментальної карти «Природничі науки» (цифрової або звичайної);

написання есе про значення науки, про винаходи та відкриття (на вибір учителя);

Адаптація: Робота з різними джерелами інформації про природу, використання QR-кодів та цифрового контенту природничого змісту;

§1

2

 

Як зробити відкриття

Патенти природи. Винаходи та відкриття. Учені-природодослідники.

розуміє внесок учених-природознавців і винахідників у створення нових технологій та вдосконалення техніки;

розповідає про власний емоційний стан, описуючи окремі відтінки настрою, почуттів, переживань тощо під час рефлексії власної діяльності або сприймання повідомлення;

вибирає самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб окремі об’єкти / явища, властивості об’єктів / явищ, які можна дослідити;

- пригадування наукових фактів (наукової інформації) про: 1) тварин; 2) рослини; 3) організм людини; 4) воду; 5) повітря; 6) ґрунт;

- розв'язування тестових завдань;

- робота з логічними таблицями та картками;

Адаптація: пригадування наукових фактів (наукової інформації) про: 1) тварин; 2) рослини; 3) організм людини; 4) воду; 5) повітря; 6) ґрунт

§2

Тема 2. Науковий метод пізнання (1 год.)

3

 

Як шукати відповіді на запитання?

Роль органів чуття у вивченні природи. Спостереження. Гіпотеза. Моделювання. Експеримент. Науковий метод пізнання.

ставить запитання про будову і властивості об’єктів природи, умови виникнення та перебігу природних явищ, їх ознаки;

виконує з допомогою вчителя чи інших осіб спостереження;

оформлює власне висловлення, враховуючи основні засади академічної доброчесності;

моделює з допомогою вчителя чи інших осіб об’єкти та явища;

відповідає самостійно на чітко сформульовані запитання за відомою / опрацьованою інформацією природничого змісту;

- гра-тренінг «Вибираємо гіпотезу»;

- створення моделей об’єктів (явищ природи);

- пошук, систематизація та обробка інформації про обраний об’єкт (явище) з використанням цифрового контенту, обмін інформацією в групах;

- складання інструкції до моделі (будова, принцип дії, з чого виготовлена, як її використовувати);

- опис моделі (усний і письмовий) об’єкта (явища), з’ясування спільних та відмінних ознак;

- презентація моделі;

- дослідження: на яку відстань до предмета треба піднести лупу, щоб отримати чітке зображення;

- спостереження за дрібними об’єктами (деталями) за допомогою лупи та їх зображення;

- мозковий штурм (брейнстормінг) «Генеруємо гіпотези»;

Адаптація: гра-тренінг «Вибираємо гіпотезу»;

спостереження за дрібними об’єктами (деталями) за допомогою лупи та їх зображення;

- мозковий штурм (брейнстормінг) «Генеруємо гіпотези»

§3

Тема 3. Фізичні величини та їхнє вимірювання (3 год.)

4

 

Що таке фізичні величини і як їх вимірювати

Фізична величина. Одиниця фізичної величини. Вимірювальні прилади та інструменти (лінійка, вимірювальна стрічка, важільні терези, мензурка, мірний циліндр, термометр, секундомір, лупа, мікроскоп, телескоп, барометр). Ціна поділки.

пояснює призначення інструментів /створених моделей, які використовувалися для досліджень і фіксування результатів;

використовує окремі способи пошуку джерел інформації для розв’язання життєвої / навчальної проблеми;

порівнює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб інформацію природничого змісту, здобуту в різних джерелах;

узагальнює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб опрацьовану інформацію природничого змісту;

створює письмові тексти (зокрема художні тексти, медіатексти) визначених типів, стилів і жанрів, зважаючи на мету, адресата, власний життєвий досвід;

- виконання завдань на перетворення одиниць довжини, часу, маси;

- вимірювання об’єму води за допомогою (мензурки);

складання сенканів;

- планування інформаційного пошуку з використанням цифрового контенту, обробка і систематизація інформації за двома і більше джерелами на тему «Розмаїття фізичних величин»; презентація та обмін інформацією;

Адаптація: виконання завдань на перетворення одиниць довжини, часу, маси

§4

5

 

Практична робота  Вимірювання температури повітря і води.

складає з допомогою вчителя чи інших осіб план дослідження;

виконує самостійно / в групі, з допомогою вчителя чи інших осіб спостереження та експерименти за складеним планом, використовуючи запропоновані інструменти / створені моделі;

досліджує об’єкти і явища, використовуючи відповідні моделі дотримується правил безпеки життєдіяльності під час досліджень;

- вимірювання температури води, повітря та проміжків часу;

Адаптація: спостереження за вимірюванням температури води, повітря та проміжків часу

§5

6

 

Урок узагальнення

узагальнює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб опрацьовану інформацію природничого змісту;

 

 

РОЗДІЛ 2. ПІЗНАЄМО БУДОВУ РЕЧОВИН (14 год.)

Тема 1. Тіла та речовини ( 2 год.)

7

 

Що нас оточує.

Тіла та їх характеристики. Речовини та їх властивості.

Ставить запитання про будову і властивості об’єктів природи, умови виникнення та перебігу природних явищ, їх ознаки;

визначає потенційні небезпеки навколишнього середовища для здоров’я і безпеки людини;

гра-тренінг «Запитуємо про тіла та речовини»;

- гра «Впізнай речовину»;

складання таблиці «Тіла та речовини»;

-розпізнавання попереджувальних знаків (небезпечні речовини);

- дослідження властивостей деяких речовин, фіксація результатів дослідження;

Адаптація: гра-тренінг «Запитуємо про тіла та речовини»; розпізнавання попереджувальних знаків (небезпечні речовини)

§7

8

 

З чого все складається Частинки речовини – атоми та молекули. Три стани речовин. Розташування, рух та взаємодія частинок у твердих тілах, рідинах і газах.

пропонує і створює самостійно / в групі, з допомогою вчителя чи інших осіб матеріальні навчальні моделі для дослідження;

ставить запитання про будову і властивості об’єктів природи, умови виникнення та перебігу природних явищ, їх ознаки;

представляє самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб текстову інформацію/ аудіоінформацію у формі графічної, табличної інформації або інфографіки;

створення моделей молекул з пластиліну;

- графічне моделювання трьох станів речовини;

- моделювання розташування частинок речовини у твердих тілах, рідинах і газах;

- спостереження явищ, що підтверджують подільність речовини, рух та взаємодію частинок речовини;

Адаптація: спостереження явищ, що підтверджують подільність речовини, рух та взаємодію частинок речовини

§8

Тема 2. Три стани речовини (6 год.)

9

 

Які властивості у твердих тіл

Пояснення властивостей твердих тіл на основі знань про будову речовини. Механічні (твердість, пластичність, пружність, крихкість, міцність) та магнітні властивості твердих тіл. Застосування властивостей твердих тіл.

ставить запитання про будову і властивості об’єктів природи, умови виникнення та перебігу природних явищ, їх ознаки;

пояснює призначення створених моделей, які використовувалися для досліджень і фіксування результатів формулює з допомогою вчителя чи інших осіб висновки за результатами дослідження;

описує самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб явища і процеси, використовуючи відповідну наукову термінологію;

обирає з допомогою вчителя чи інших осіб наукове пояснення явищ природи / фактів / даних;

створює самостійно / в групі чи з допомогою інших осіб презентації здобутої інформації природничого змісту в запропонований спосіб, зокрема з використанням цифрових технологій і пристроїв;

- дослідження та порівняння механічних властивостей твердих тіл;

- вимірювання об’єму тіл за допомогою мірного циліндра (мензурки);

- спостереження взаємодії магнітів;

Адаптація: дослідження та порівняння механічних властивостей твердих тіл; спостереження взаємодії магнітів

§9

10

 

Які властивості у рідин

Пояснення властивостей рідин на основі знань про будову речовини. Чи можна змінити форму і об’єм рідини? Спостереження явища дифузії та взаємодії частинок речовини. Залежність швидкості дифузії від температури. Дифузія у природі і організмі людини.

ставить запитання про будову і властивості об’єктів природи, умови виникнення та перебігу природних явищ, їх ознаки;

пояснює призначення створених моделей, які використовувалися для досліджень і фіксування результатів формулює з допомогою вчителя чи інших осіб висновки за результатами дослідження;

описує самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб явища і процеси, використовуючи відповідну наукову термінологію;

обирає з допомогою вчителя чи інших осіб наукове пояснення явищ природи /фактів / даних;

створює самостійно / в групі чи з допомогою інших осіб презентації здобутої інформації природничого змісту в запропонований спосіб, зокрема з використанням цифрових технологій і пристроїв;

- дослідження властивостей рідин;

- спостереження залежності явища дифузії від температури;

дослідницька задача «Чи можна змінити форму і об’єм рідини?»

Адаптація: спостереження залежності явища дифузії від температури

§10

11

 

Чому вода – особлива речовина

Вода в природі і організмі людини.

допомогою вчителя чи інших осіб явища і процеси, використовуючи відповідну наукову термінологію;

ставить запитання про будову і властивості об’єктів природи, умови виникнення та перебігу природних явищ, їх ознаки;

пояснює призначення створених моделей, які використовувалися для досліджень і фіксування результатів;

- робота з різними джерелами інформації про природу;

- спостереження твердого та рідкого станів води;

- моделювання особливостей агрегатних станів води;

розв’язування тестових завдань;

Адаптація: спостереження твердого та рідкого станів води; розв’язування тестових завдань

§11

12

 

Які властивості у газів

Пояснення властивостей газів на основі знань про будову речовини. Чи можна змінити об’єм газу? Дифузія в газах. Застосування властивостей газів. Повітря – природна суміш газів.

ставить запитання про будову і властивості об’єктів природи, умови виникнення та перебігу природних явищ, їх ознаки;

пояснює призначення створених моделей, які використовувалися для досліджень і фіксування результатів;

формулює з допомогою вчителя чи інших осіб висновки за результатами дослідження;

описує самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб явища і процеси, використовуючи відповідну наукову термінологію;

обирає з допомогою вчителя чи інших осіб наукове пояснення явищ природи /фактів / даних;

створює самостійно / в групі чи з допомогою інших осіб презентації здобутої інформації природничого змісту в запропонований спосіб, зокрема з використанням цифрових технологій і пристроїв;

- робота з різними джерелами інформації про природу;

- дослідження «Чи можна змінити об’єм газу?»;

- розв’язування тестових завдань;

Адаптація: робота з різними джерелами інформації про природу; розв’язування тестових завдань

§12

13

 

Практична робота  «Вивчення явища випаровування води».

складає з допомогою вчителя чи інших осіб план дослідження;

визначає з допомогою вчителя чи інших осіб мету і завдання дослідження відповідно до сформульованої проблеми;

описує етапи дослідження;

формулює з допомогою вчителя чи інших осіб очікувані результати дослідження;

фіксує результати етапів дослідження у запропонований спосіб;

дотримується правил безпеки життєдіяльності під час досліджень;

представляє результати дослідження у запропонований спосіб, зокрема з використанням цифрових пристроїв;

формулює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб словесні описиоб’єктів, явищ і процесів на основі нетекстової інформації;

дотримується правил безпеки життєдіяльності під час досліджень;

-вивчення явища випаровування за наданою інструкцією;

Адаптація: вивчення явища випаровування за наданою інструкцією

§13

14

 

Як виміряти масу

Маса. Еталон маси. Вимірювання маси. Як виготовити терези та важки.

використовує ощадно матеріали під час виготовлення виробу;

пояснює призначення створених моделей, які використовувалися для досліджень і фіксування результатів;

формулює з допомогою вчителя чи інших осіб висновки за результатами дослідження;

- виготовлення важільних терезів та важок;

- вимірювання маси;

виконання завдань на перетворення одиниць маси;

Адаптація: виконання завдань на перетворення одиниць маси

§14

Тема 3. Розчинні та нерозчинні речовини (4 год.)

15

 

Що таке розчинні та нерозчинні речовини

Розчинні та нерозчинні речовини. Розчини у природі, побуті та організмі людини.

створює самостійно / в групі чи з допомогою інших осіб презентації здобутої інформації природничого змісту в запропонований спосіб, зокрема з використанням цифрових технологій і пристроїв;

вибирає самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб окремі об’єкти / явища, властивості об’єктів / явищ, які можна дослідити;

ставить запитання про будову і властивості об’єктів природи, умови виникнення та перебігу природних явищ, їх ознаки;

спостереження розчинності деяких речовин;

- планування інформаційного пошуку, обробка і систематизація інформації за двома і більше джерелами на тему «Розчини у природі, побуті та організмі людини»;

презентація результатів;

Адаптація: спостереження розчинності деяких речовин

§15

16

 

Як приготувати та розділити розчини Приготування розчинів.

складає з допомогою вчителя чи інших осіб план дослідження;

визначає з допомогою вчителя чи інших осіб мету і завдання дослідження відповідно до сформульованої проблеми;

описує етапи дослідження;

формулює з допомогою вчителя чи інших осіб очікувані результати дослідження

- приготування розчинів;

- виготовлення фільтру;

фільтрування;

Адаптація: спостереження за приготуванням розчинів

§16

17

 

Практична робота. Розділення розчинних і нерозчинних речовин фільтруванням.

фіксує результати етапів дослідження у запропонований спосіб;

дотримується правил безпеки життєдіяльності під час досліджень;

формулює самостійно або з допомогоювчителя чи інших осіб словесні описи об’єктів, явищ і процесів на основі нетекстової інформації;

- приготування розчинів;

- виготовлення фільтру;

фільтрування;

Адаптація: спостереження за приготуванням розчинів

§16 - повторити

18

 

Скільки є речовин.

 

порівнює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб інформацію природничого змісту, здобуту в різних джерелах;

описує самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб явища і процеси, використовуючи відповідну наукову термінологію;

обирає з допомогою вчителя чи інших осіб наукове пояснення явищ природи / фактів / даних;

- складання сенканів, (віршів, загадок, приказок) про речовини;

Адаптація: складання сенканів, (віршів, загадок, приказок) про речовини

 

§17

19

 

Проект «Речовини навколо мене».

представляє самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб текстову інформацію/ аудіоінформацію у формі графічної, табличної інформації або інфографіки;

Представлення проектів

Адаптація: Представлення проектів

(усно)

 

20

 

Урок узагальнення

узагальнює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб опрацьовану інформацію природничого змісту

- інформаційного пошуку з використанням цифрового контенту, обробка і систематизація інформації за двома і більше джерелами на тему «Використання властивостей твердих тіл, рідин і газів людиною»,

складання таблиці «Порівняння властивостей твердих тіл, рідин і газів»;

дослідження

Адаптація: розв’язування тестових завдань

§18

Д/з (випереджуване) Підготувати інформацію про гіпотези і припущення виникнення Землі»

РОЗДІЛ 3. ПІЗНАЄМО ПРИРОДУ ЗЕМЛІ (21 год.)

Тема 1. Як виникла наша планета (3 год.)

21

 

Як виникла планета Земля

Перші гіпотези і припущення виникнення Землі.

пояснює різницю між одиницями вимірювання історичного часу та співвідносить їх (рік - століття -тисячоліття);

установлює послідовність історичних подій за допомогою лінії часу;

- Робота з науково-популярними текстами та представлення інформації в різних видах;

дослідження «Як ми дізнаємося про минуле нашої планети?»;

Адаптація: Робота з науково-популярними текстами та представлення інформації в різних видах

§19

22

 

З чого складається Земля

Будова і склад Землі.

пояснює призначення інструментів / створених моделей, які використовувалися для досліджень і фіксування результатів;

- створення моделі внутрішньої будови Землі;

Адаптація: спостереження за створенням моделі внутрішньої будови Землі

§20

23

 

Як утворюються гірські породи. Практична робота: визначення основних фізичних властивостей гірських порід і мінералів шкільної колекції;

Гірські породи і мінерали.

Які бувають корисні копалини/ Метали і неметали

пояснює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб значення інформації для розв’язання життєвої / навчальної проблеми;

створення моделі руху магми;

Адаптація: спостереження за створенням моделі руху магми

§21

Тема 2. Земля на глобусі і фізичній карті. План місцевості (5 год.)

24

 

Яку форму має Земля

Зображення Землі на глобусі і географічній карті. Основні напрямки на глобусі та карті.

виокремлює основні елементи карти та пояснює їхнє значення;

- визначення напрямів на глобусі й географічній карті;

Адаптація: визначення напрямів на глобусі й географічній карті

§22

25

 

Як зображають Землю на глобусі і карті

Хто склав сучасну карту.

співвідносить дані карти з іншими джерелами інформації (розповідь учителя, текст книжки тощо);

- позначення на контурній карті об’єктів, поданих у тексті;

Адаптація: позначення на контурній карті деяких об’єктів, поданих у тексті

§23

26

 

Що означає поняття «читати карту»

Умовні знаки фізичної карти

розрізняє відносно сталі та змінні об’єкти карти;

визначає орієнтацію об’єктів відносно сторін світу, суб’єкта спостереження визначає на карті положення географічних об’єктів;

- описування місцевості за географічною картою України або світу;

- географічний диктант «Читаємо умовні знаки»;

Адаптація: описування місцевості за географічною картою України або світу

§24

27

 

Який буває масштаб карти.  Практична робота: Креслення простого плану місцевості.

Види масштабів: іменований, числовий і лінійний масштаби. Креслення плану місцевості

позначає розміщення об’єктів на карті, прокладає уявні маршрути, визначає відстані;

Практична робота: Креслення простого плану місцевості.

Адаптація: виконання завдань на переведення одного виду масштабу в інший

§25

28

 

Практична робота:  Вимірювання відстаней на місцевості і карті.

визначає орієнтацію об’єктів відносно сторін світу, суб’єкта спостереження визначає на карті положення географічних об’єктів;

позначає розміщення об’єктів на карті, прокладає уявні маршрути, визначає відстані;

демонструє модель безпечної поведінки згідно з інструкціями й правилами в соціальному та природному середовищі;

Практична робота: вимірювання відстаней на місцевості і географічній карті за масштабом;

Адаптація: вимірювання відстаней на географічній карті за масштабом

§26

29

 

Урок узагальнення

узагальнює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб опрацьовану інформацію природничого змісту

 

 

Тема 3. Суходіл на Землі (4 год.)

30

 

Чим представлений суходіл Землі. Практична робота: позначення на контурній карті світу номенклатури, поданої в тексті

Материки і частини світу. Острови, півострови і архіпелаги.

визначає на карті положення географічних об’єктів;

- практична робота: позначення на контурній карті світу номенклатури, поданої в тексті;

Адаптація: позначення на контурній карті світу деякої номенклатури, поданої в тексті

§27


Переглянуто

Заступник директора

з навчальної роботи

___________________________

___________________________

Календарно – тематичне планування інтегрованого курсу « Пізнаємо природу» 5 клас

( 2 години на тиждень)

№ з/п

Дата

Тема уроку

Орієнтири для оцінювання

Види діяльності

Домашнє завдання

31

 

Які бувають форми поверхні суходолу Землі

визначає на карті положення географічних об’єктів;

складає з допомогою вчителя чи інших осіб план власної діяльності для розв’язання навчальної / життєвої проблеми відповідно до своєї ролі в групі;

- створення моделі гороутворення;

- порівняння форм рельєфу за висотою;

Адаптація: порівняння форм рельєфу за висотою

§28

32

 

Які особливості рельєфу України. Практична робота: позначення на контурній карті світу й України номенклатури, поданої тексті. Проєкт «Переваги та ризики проживання в гірській та на рівнинній місцевості».

Рельєф земної поверхні України і своєї місцевості, його зображення на фізичній карті. Як змінюється поверхня Землі

визначає на карті положення географічних об’єктів;

розмірковує щодо запропонованих способів розв’язання певної навчальної / життєвої проблеми, висловлює свої думки;

використовує самостійно / з допомогою вчителя чи інших осіб правила, способи й відповідні засоби для розв’язання навчальної / життєвої проблеми;

пропонує правила взаємодії в групі й дотримується їх;

бере участь у прийнятті спільних рішень;

наводить приклади взаємозв’язків об’єктів і явищ природи, зокрема пов’язаних із власними діями в довкіллі використовує окремі способи пошуку джерел інформації для розв’язання життєвої / навчальної проблеми;

- практична робота: позначення на контурній карті світу й України номенклатури, поданої тексті;

- опис за фізичною картою рельєфу України та своєї області;

- створення моделі зсувів ґрунту;

- проєкт «Переваги та ризики проживання в гірській та на рівнинній місцевості»;

Адаптація: опис за фізичною картою рельєфу України та своєї області

§29

Тема 4. Вода на Землі (4 год.)

33

 

Розподіл води по поверхні Землі

Колообіг води в природі

пояснює прості причинно-наслідкові зв’язки в готовій моделі, використовуючи шаблон «якщо, то», «що треба зробити, щоб»;

- опис явищ, що відбувалися впродовж року, у моделі колообігу води в природі;

- створення моделі «Джерела прісної води на Землі»;

- побудова діаграми «Прісна й морська вода;

Адаптація: опис явищ, що відбувалися впродовж року, у моделі колообігу води в природі

§30

34

 

Як досліджують океани

Моря, затоки і протоки.

визначає на карті положення географічних об’єктів;

позначає розміщення об’єктів на карті, визначає відстані;

нанесення на контурну карту об’єктів, зазначених в тексті;

Адаптація: нанесення на контурну карту деяких об’єктів, зазначених в тексті

§31

35

 

Води суходолу

Річки і озера світу і України. Як правильно долати водні перешкоди

наводить приклади взаємозв’язків об’єктів і явищ природи, зокрема пов’язаних із власними діями в довкіллі; дотримується правил поводження з природними об’єктами для збереження здоров’я і довкілля;

демонструє модель безпечної поведінки згідно з інструкціями й правилами в соціальному та природному середовищі;

нанесення на контурну карту об’єктів, зазначених в тексті;

дослідження «Як рослинний покрив захищає ґрунти від водної ерозії?»;

- дослідження та з’ясування проблем найближчої водойми (вимірювання швидкості течії, визначення правих і лівих приток, визначення прозорості води);

Адаптація: дослідження «Як рослинний покрив захищає ґрунти від водної ерозії?»;

§32

36

 

Яке значення води на Землі

Вода в ґрунті, її роль у житті рослин. Значення води для життя на Землі. Самоочищення води у природі.

логічно структурує власне повідомлення;

пояснює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб значення інформації для розв’язання життєвої / навчальної проблеми ;

пропонує правила взаємодії в групі й дотримується їх; бере участь у прийнятті спільних рішень;

оцінює за спільно розробленими критеріями з допомогою вчителя чи інших осіб власну діяльність й ефективність дій групи для досягнення результату;

пояснює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб можливі зміни природних об’єктів і явищ залежно від певних умов; відповідального / безвідповідального використання здобутків науки й техніки;

наводить приклади впливу діяльності людини на навколишнє середовище в часі й просторі, взаємодії людини та природи;

розраховує потрібну кількість матеріалів для виготовлення спроєктованого виробу;

використовує ощадно матеріали під час виготовлення виробу;

- робота з науково-популярними джерелами інформації, підготовка презентації та короткого виступу на тему «Роль води на планеті Земля»;

- спостереження та обговорення демонстраційного експерименту «Властивості глини, піску й торфу (або різних видів ґрунту) утримувати вологу»;

- спостереження за станом рослин у різних умовах поливу;

створення лепбука (буклета) «Які рослини та тварини очищають воду?»;

Адаптація: спостереження та обговорення демонстраційного експерименту «Властивості глини, піску й торфу (або різних видів ґрунту) утримувати вологу»;

- спостереження за станом рослин у різних умовах поливу

§33

Тема 5. Тема 5. Повітряна оболонка Землі (4 год.)

37

 

Які властивості має повітря

Склад і властивості повітря

розповідає про власний емоційний стан, описуючи окремі відтінки настрою, почуттів, переживань тощо під час рефлексії власної діяльності або сприймання повідомлення;

проведення дослідів, формування висновків;

Адаптація: спостереження дослідів, формування висновків;

 

§34

38

 

Якою буває погода

Повітря й погода. Види опадів. Прогноз погоди. Вплив погоди на життя, здоров’я та господарську діяльність людини.

створює письмові тексти (зокрема художні тексти, медіатексти) визначених типів, стилів і жанрів, зважаючи на мету, адресата, власний життєвий досвід;

пропонує правила взаємодії в групі й дотримується їх;

бере участь у прийнятті спільних рішень;

використовує окремі способи пошуку джерел інформації для розв’язання життєвої / навчальної проблеми;

-демонстрування метеорологічних приладів та використання їх для вимірювань (температури повітря, напряму вітру, товщини снігового покриву, висоти Сонця тощо);

- ведення та фіксування результатів спостереження за погодою впродовж тижня та порівняння з метеорологічними прогнозами;

- прогнозування погоди за місцевими прикметами на найближчі дні;

- довготривалі спостереження «Чи здійснюються прогнози метеорологів?»;

- складання анкети та проведення опитування членів сім’ї та друзів про вплив погоди на стан здоров’я;

- складання списку сфер людської діяльності, робота яких залежать від погоди;

- написання есе за результатами дослідження «Погода та здоров’я людей»;

Адаптація: прогнозування погоди за місцевими прикметами на найближчі дні; проведення опитування членів сім’ї та друзів про вплив погоди на стан здоров’я

§35

39

 

Чим небезпечні природні явища. Проєкт «Як зберегти повітря чистим у моєму населеному пункті?»

Ґрунтове повітря. Небезпечні природні явища: грози, урагани, смерчі.

Значення та охорона повітря

пояснює призначення інструментів / створених моделей, які використовувалися для досліджень і фіксування результатів;

дотримується правил поводження з природними об’єктами для збереження здоров’я і довкілля;

пояснює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб можливі зміни природних об’єктів і явищ залежно від певних умов; відповідального / безвідповідального використання здобутків науки та техніки;

наводить приклади впливу діяльності людини на навколишнє середовище в часі й просторі, взаємодії людини та природи;

- дослідження чистоти повітря у своєму населеному пункті;

моделювання руху повітря в атмосфері;

- спостереження та опис явищ у повітряній оболонці Землі;

проєкт «Як зберегти повітря чистим у моєму населеному пункті?» (робота в групах).

Адаптація: спостереження та опис явищ у повітряній оболонці Землі;

проєкт «Як зберегти повітря чистим у моєму населеному пункті?» (робота в групах).

 

§36

40

 

Земля – унікальна планета

пояснює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб значення інформації для розв’язання життєвої / навчальної проблеми;

- створення ментальної карти «Земля – унікальна планета»

Адаптація: участь у створенні ментальної карти «Земля – унікальна планета»

 

§37

41

 

Урок узагальнення

 

- розв’язування проблемних запитань, завдань;

- складання сенканів, (віршів, загадок, приказок);

- інтелектуальні змагання

Адаптація:. розв’язування проблемних запитань, завдань; інтелектуальні змагання

 

РОЗДІЛ 4. ПІЗНАЄМО РІЗНОМАНІТТЯ ОРГАНІЗМІВ (22 год.)

Тема 1. Світ живих організмів (1 год.)

42

 

Які особливості будови різних груп організмів

Властивості організмів. Спільні і відмінні ознаки різних груп живих організмів. Рівні організації рослинного і тваринного організмів.

вирізняє з-поміж об’єктів / явищ природи ті, що мають одну чи більше спільних ознак ;

групує (впорядковує) самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб об’єкти / явища природи за визначеною ознакою;

представляє самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб текстову інформацію / аудіо інформацію, дані, у формі графічної, табличної інформації або інфографіки, створюючи таблиці, схеми, діаграми тощо;

- складання таблиці про спільні і відмінні ознаки різних груп живих організмів;

- створення схеми про рівні організації рослинного і тваринного організмів;

Адаптація: порівняння спільних і відмінних ознак різних груп живих організмів;

§39

Тема 2. Клітина (1 год.)

43

 

Як живуть і чим відрізняються клітини різних організмів. Лабораторне дослідження «Робота з мікроскопом та приготування тимчасового препарату»

Будова, різноманітність та функціонування клітин (на прикладі клітин рослин, тварин, грибів, бактерій).

групує (впорядковує) самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб об’єкти / явища природи за визначеною ознакою;

пропонує і створює самостійно / в групі, з допомогою вчителя чи інших осіб матеріальні навчальні моделі для дослідження;

досліджує об’єкти і явища, використовуючи відповідні моделі, зокрема цифрові;

- моделювання рослинної і тваринної клітини з інтерпретацією результатів та формулювання висновків;

- лабораторне дослідження «Робота з мікроскопом та приготування тимчасового препарату»;

- розпізнавання загальних рис клітин рослин, тварин, грибів, бактерій на зображеннях, мікропрепаратах чи фотографіях мікропрепаратів;

Адаптація: розпізнавання загальних рис клітин рослин, тварин, грибів, бактерій на зображеннях, мікропрепаратах чи фотографіях мікропрепаратів

§40

Тема 3. Бактерії та віруси (2 год.)

44

 

Хто такі бактерії та яке їхнє значення в природі і для людини

Бактерії, поширення та особливості життєдіяльності. Хвороботворні бактерії. Корисні бактерії в організмі людини. Використання бактерій людиною.

ставить запитання про будову й властивості об’єктів природи, умови виникнення та перебігу природних явищ, їхні ознаки; з допомогою вчителя чи інших осіб виконує спостереження, експерименти, фіксує одержані результати; визначає відповідність одержаних результатів очікуваним результатам і меті дослідження; пропонує способи практичного використання результатів досліджень

представляє самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб текстову інформацію / аудіоінформацію у формі графічної, табличної інформації або інфографіки;

- виконання проєкту «Кисломолочні продукти»;

- створення ментальної карти про використання бактерій людиною;

Адаптація: виконання проєкту «Кисломолочні продукти» (усно)

§41

45

 

Чим особливі віруси та де вони «живуть»

Віруси, особливості їхньої будови, як взаємодіють з клітиною та розмножуються в ній. Роль вірусів. Профілактика вірусних захворювань людини.

вирізняє з-поміж об’єктів / явищ природи ті, що мають одну чи більше спільних ознак;

представляє дані, створюючи таблиці, схеми, діаграми тощо, з виконанням необхідних проміжних перетворень;

- гра «Вірусні та бактеріальні захворювання людини»;

- складання пам’ятки про профілактику вірусних та бактеріальних захворювань людини;

Адаптація: гра «Вірусні та бактеріальні захворювання людини»;

- складання пам’ятки про профілактику вірусних та бактеріальних захворювань людини (усно)

§42

Тема 4. Гриби. Лишайники (1 год.)

46

 

Чим відрізняються гриби та лишайники від інших організмів. Проєкт: «Як виготовляють дріжджі»

Особливості будови й життєдіяльності грибів та лишайників. Різноманітність грибів та лишайників, їхнє значення в природі і для людини.

групує (впорядковує) самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб об’єкти / явища природи за визначеною ознакою;

пропонує правила взаємодії в групі й дотримується їх, бере участь у прийнятті спільних рішень;

виконує самостійно / в групі, з допомогою вчителя чи інших осіб спостереження та експерименти за складеним планом, використовуючи запропоновані інструменти / створені моделі;

визначає з допомогою вчителя чи інших осіб суперечності в запропонованій ситуації;

виділяє самостійно / з допомогою вчителя чи інших осіб істотне в інформації природничого змісту;

здійснює пошук самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб інформації природничого змісту в доступних джерелах;

- спостереження за процесом бродіння, що здійснюється дріжджами;

- рекомендована робота в групах над проєктом «Як виготовляють дріжджі» або екскурсія на підприємство;

- дослідження цвілевих та шапинкових грибів;

- створення буклета про отруйні гриби своєї місцевості;

- пошук і систематизація інформації за двома і більше джерелами на теми за вибором: «Значення грибів у природі і для людини», «Значення лишайників у природі і для людини»;

Адаптація: спостереження за процесом бродіння, що здійснюється дріжджами

§47

Тема 5. Рослини та їхнє різноманіття (4 год.)

47

 

Які органи у квіткової рослини

Корінь, стебло, листки, брунька, квітка, плід, насінина. Роль органів квіткової рослини.

вирізняє з-поміж об’єктів / явищ природи ті, що мають одну чи більше спільних ознак;

встановлює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб певні закономірності в природі, підтверджує їх самостійно дібраними прикладами;

представляє самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб текстову інформацію / аудіоінформацію у формі графічної, табличної інформації або інфографіки;

- розпізнавання органів рослин на гербарних й живих зразках;

- створення ментальної карти «Будова квіткової рослини»;

Адаптація: розпізнавання органів рослин на гербарних й живих зразках;

 

§43

48

 

Водорості та спорові рослини. Хто у воді, а хто на суходолі та як їх розрізнити

Загальна характеристика, їхнє поширення та пристосування, представники, значення.

наводить приклади об’єктів і явищ природи;

визначає основну ознаку (ознаки), за якими об’єкти / явища природи об’єднано в окремі групи;

пропонує правила взаємодії в групі й дотримується їх; бере участь у прийнятті спільних рішень;

обирає та застосовує цифрові інструменти для збирання чи отримання даних;

- робота в групах над створенням опорного конспекту по кожній групі рослин;

Адаптація: робота в групах над створенням опорного конспекту по кожній групі рослин;

 

§44

49

 

Що об’єднує і відрізняє голонасінні та покритонасінні рослини. Практична робота «Визначення представників різних груп рослин (водорості, мохи, плауни, хвощі, папороті, хвойні, квіткові)» на основі загальних рис за гербарними й живими зразками Різноманітність голонасінних і квіткових рослин.

групує (впорядковує) самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб об’єкти / явища природи за визначеною ознакою; дотримується правил поводження з природними об’єктами для збереження здоров’я і довкілля;

 

- робота в групах над створенням опорного конспекту;

-практична робота «Визначення представників різних груп рослин (водорості, мохи, плауни, хвощі, папороті, хвойні, квіткові)» на основі загальних рис за гербарними й живими зразками;

Адаптація: робота в групах над створенням опорного конспекту; -практична робота «Визначення представників різних груп рослин (водорості, мохи, плауни, хвощі, папороті, хвойні, квіткові)» на основі загальних рис за гербарними й живими зразками (усно)

 

§45

50

 

Хто з рослин є нашими сусідами. Проєкт (на вибір): «Цвітіння води», «Збереження різноманіття рослин», «Моя кімнатна рослина та догляд за нею», «Моя улюблена городня рослина».

Рослини навколо нас, їхнє пристосування до умов середовища. Розпізнаємо рослини своєї місцевості. Догляд і розмноження квіткових та городніх рослин.

характеризує з допомогою вчителя чи інших осіб властивості об’єктів дослідження, використовуючи відповідну наукову термінологію;

демонструє модель безпечної поведінки згідно з інструкціями й правилами в соціальному та природному середовищі;

дотримується правил поводження з природними об’єктами для збереження здоров’я і довкілля;

обирає та застосовує цифрові інструменти для збирання чи отримання даних;

- екскурсія «Рослини нашої місцевості»;

- створення опису за зразком обраної учнями рослини своєї місцевості;

- рекомендовано виконання на вибір проєктів «Цвітіння води», «Збереження різноманіття рослин», «Моя кімнатна рослина та догляд за нею», «Моя улюблена городня рослина»;

Адаптація: виконання на вибір проєктів «Цвітіння води», «Збереження різноманіття рослин», «Моя кімнатна рослина та догляд за нею», «Моя улюблена городня рослина»;

§46

Тема 6. Тварини та їхнє різноманіття (4 год.)

51

 

Хто такі безхребетні тварини

Від найпростіших до членистоногих. Особливості будови, поширення, представники, цікаві факти про життя безхребетних тварин.

наводить приклади об’єктів і явищ природи;

вирізняє з-поміж об’єктів / явищ природи ті, що мають одну чи більше спільних ознак;

пропонує правила взаємодії в групі й дотримується їх; бере участь у прийнятті спільних рішень;

представляє дані, створюючи таблиці, схеми, діаграми тощо, з виконанням необхідних проміжних перетворень;

- робота в групах над створенням опорних конспектів по кожній групі тварин;

Адаптація: робота в групах над створенням опорних конспектів по кожній групі тварин;

 

§48

52

 

Які таємниці приховують хордові тварини. Практична робота «Визначення за особливостями зовнішньої будови та опис за зразком тварини своєї місцевості» (обраної учнями);

Риби. Земноводні. Плазуни. Птахи. Ссавці.

визначає основну ознаку (ознаки), за якими об’єкти / явища природи об’єднано в окремі групи;

- практична робота «Визначення за особливостями зовнішньої будови та опис за зразком тварини своєї місцевості» (обраної учнями);

Адаптація: практична робота «Визначення за особливостями зовнішньої будови та опис за зразком тварини своєї місцевості» (усно);

 

§49

53

 

Як доглядати за домашніми тваринами

Як обрати домашнього улюбленця, правильно годувати, дбати про здоров’я. Про типові помилки в догляді і відповідальність.

групує (впорядковує) самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб об’єкти / явища природи за визначеною ознакою;

логічно структурує власне повідомлення ;

поводиться безпечно під час спілкування, зокрема з тваринами;

дотримується правил поводження з природними об’єктами для збереження здоров’я і довкілля;

- екскурсія «Тварини нашої місцевості» або в місцевий зоопарк чи притулок тварин;

- складання пам’ятки про догляд за домашнім улюбленцем;

Адаптація: складання пам’ятки про догляд за домашнім улюбленцем (усно)

§50

54

 

Чим ми завдячуємо тваринам

Роль тварин в природі та для людини, збереження різноманіття тваринного світу. Поведінка тварин.

встановлює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб певні закономірності в природі, підтверджує їх самостійно дібраними прикладами;

створює самостійно / в групі чи з допомогою інших осіб презентації здобутої інформації природничого змісту в запропонований спосіб, зокрема з використанням цифрових технологій і пристроїв;

- робота в парах над створенням презентацій на теми «Роль тварин в природі», «Роль тварин для людини», «Поведінка тварин (на прикладі обраної учнем тварини)»;

Адаптація: робота в парах над створенням презентацій на теми «Роль тварин в природі», «Роль тварин для людини», «Поведінка тварин (на прикладі обраної учнем тварини)»;

§51

55

 

Урок узагальнення

 

 

§52

Тема 7. Таємниці організму людини (8 год.)

56

 

Звідки наш організм бере енергію та будівельний матеріал

Травна система людини.

описує самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб явища й процеси, використовуючи відповідну наукову термінологію;

пояснює призначення інструментів / створених моделей, які використовувалися для досліджень і фіксування результатів;

поєднує інформацію, подану в різні способи (словесну, графічну, числову тощо) у межах одного або кількох текстів (зокрема художніх текстів, медіатекстів);

обирає з допомогою вчителя чи інших осіб наукове пояснення явищ природи / фактів / даних;

- створення моделі внутрішньої будови людського організму (протягом всіх уроків теми);

- читання етикеток продуктів харчування;

Адаптація: - читання етикеток продуктів харчування;

 

§53

57

 

Як рухається кисень та поживні речовини в нашому організмі. Практична робота «Як залежить частота серцевих скорочень від активності людини (у спокої, під час і після фізичного навантаження)

Кровоносна та дихальна система людини.

пояснює з допомогою вчителя чи інших осіб вплив умов виконання дослідження на його результати; пропонує самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб способи практичного використання

- гра «Лабораторія: аналіз крові»;

- практична робота «Як залежить частота серцевих скорочень від активності людини (у спокої, під час і після фізичного навантаження

Адаптація:

- гра «Лабораторія: аналіз крові»;

 

§54, 55

58

 

Що захищає наше тіло

Шкіра та імунітет

описує самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб явища й процеси, використовуючи відповідну наукову термінологію;

обирає з допомогою вчителя чи інших осіб наукове пояснення явищ природи / фактів / даних;

- створення схеми про види імунітету людини;

- дискусія «Догляд за шкірою і косметичні засоби»;

Адаптація: дискусія «Догляд за шкірою і косметичні засоби»;

§56

59

 

Як виділяються непотрібні речовини з організму людини

Видільна система.

описує самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб явища й процеси, використовуючи відповідну наукову термінологію;

обирає з допомогою вчителя чи інших осіб наукове пояснення явищ природи / фактів / даних;

- робота з схемами і малюнками видільної системи;

Адаптація: робота з схемами і малюнками видільної системи;

§57

60

 

Хто керує процесами в нашому тілі

Нервова система. Гормони.

здійснює пошук самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб інформації природничого змісту в доступних джерелах;

обирає з допомогою вчителя чи інших осіб наукове пояснення явищ природи / фактів / даних;

- створення ментальної карти «Взаємозв’язок систем органів в організмі людини»;

Адаптація: бесіда: «Взаємозв’язок систем органів в організмі людини»;

§58

61

 

Які загадки приховують органи чуття Різноманітність органів чуття людини, сприйняття і обробка інформації. Профілактика порушень.

описує самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб явища й процеси, використовуючи відповідну наукову термінологію;

обирає з допомогою вчителя чи інших осіб наукове пояснення явищ природи / фактів / даних;

- вікторина «Що ми знаємо про чуття людини»;

- складання пам’ятки «Як запобігти порушенням зору і слуху»;

Адаптація: вікторина «Що ми знаємо про чуття людини»;

§59

62

 

Урок узагальнення

узагальнює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб опрацьовану інформацію природничого змісту;

- вправи на узагальнення;

- пізнавальна гра;

- тестові завдання;

Адаптація: тестові завдання;

 

§60

РОЗДЛ 5. ПІЗНАЄМО СЕБЕ І СВІТ (6 год.)

Тема 1. Ми і наше здоров’я (3 год.)

63

 

Які навички сприяють збереженню здоров’я людини. Практична робота «Моя тарілка здорового харчування»

Здорове харчування.

використовує наукові факти для формулювання власних суджень;

пояснює з допомогою вчителя чи інших осіб вплив умов виконання дослідження на його результати;

пропонує самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб способи практичного використання результатів досліджень;

пояснює наслідки недотримання здорового способу життя на основі інформації, що міститься в різних текстах;

обирає продукти харчування, способи проведення дозвілля, відповідний одяг тощо, які приносять задоволення й користь для здоров’я, безпеки та добробуту;

аналізує вибір свій та інших осіб з урахуванням користі й задоволення (радості) для здорового, безпечного життя;

знаходить інформацію щодо здоров’я, безпеки та добробуту в різних джерелах і перевіряє її достовірність;

пояснює вплив спілкування на складники здоров’я, безпеки й добробуту;

- створення ментальної карти «Правила здорового способу життя»;

- практична робота «Моя тарілка здорового харчування»;

Адаптація: практична робота «Моя тарілка здорового харчування»;

§61

64

 

Як ми рухаємось і чи достатньо

Опорно-рухова Фізична активність.

пояснює з допомогою вчителя чи інших осіб вплив умов виконання дослідження на його результати;

пропонує самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб способи практичного використання результатів досліджень;

- вивчення залежності постави й життєвої ємності легень;

- складання порад щодо покращення фізичної активності;

Адаптація: складання порад щодо покращення фізичної активності;

 

§62

65

 

Чи важливі режим дня і сон для здоров’я людини. Що таке емоційний інтелект

Про режим дня і сон, емоції і стрес та здоров’я.

знаходить інформацію щодо здоров’я, безпеки та добробуту в різних джерелах і перевіряє її достовірність;

пояснює вплив спілкування на складники здоров’я, безпеки й добробуту;

створює письмові тексти (зокрема художні тексти, медіатексти) визначених типів, стилів і жанрів, зважаючи на мету, адресата, власний життєвий досвід;

поєднує інформацію, подану в різні способи (словесну, графічну, числову тощо) у межах одного або кількох текстів (зокрема художніх текстів, медіатекстів);

оформлює власне висловлення, враховуючи основні засади академічної доброчесності;

- складання наукових казок природничого змісту, віршів, написання музики, малювання картини (на вибір дітей, відповідно до здібностей);

Адаптація: складання наукових казок природничого змісту, віршів (на вибір дітей, відповідно до здібностей)

§63

Тема 2. Ми та наше середовище життя (1 год.)

66

 

Як діяльність людини впливає на довкілля

Забруднення повітря, води, ґрунтів; застосування хімічних засобів захисту рослин і здоров’я людини.

відповідає самостійно на чітко сформульовані запитання за відомою / опрацьованою інформацією природничого змісту;

толерантно обстоює власну позицію, звертає увагу на спільні й різні думки учасників дискусії;

пояснює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб значення інформації для розв’язання життєвої / навчальної проблеми;

проєктує власну поведінку в ситуаціях, подібних до тих, що зображено в тексті (зокрема художньому тексті, медіатексті);

наводить приклади впливу діяльності людини на навколишнє середовище в часі та просторі, взаємодії людини та природи;

з розумінням визначає цінність гігієнічних властивостей матеріалів натурального походження для здоров’я людини та покращення якості життя;

- дискусії «Які матеріали/діяльність людини можуть спричинити забруднення повітря, зокрема й усередині приміщень, зміну якості води, ґрунтів та які можливі наслідки для здоров’я людини»;

- робота в групах «Як можна зменшити забруднення довкілля»;

- розв’язування ситуаційних завдань «Вжити заходів, щоб запобігти»;

Адаптація: дискусії «Які матеріали/діяльність людини можуть спричинити забруднення повітря, зокрема й усередині приміщень, зміну якості води, ґрунтів та які можливі наслідки для здоров’я людини»; розв’язування ситуаційних завдань «Вжити заходів, щоб запобігти»;

 

Тема 3. Природні скарби України (1 год.)

67

 

Чому біорізноманіття важливе. Проєкт на вибір «Збереження різноманіття рослин нашої місцевості», «Збереження різноманіття тварин нашої місцевості»

Збереження біорізноманіття України. Інвазійні види та їхній вплив на біорізноманіття.

відповідає самостійно на чітко сформульовані запитання за відомою / опрацьованою інформацією природничого змісту; наводить приклади взаємозв’язків об’єктів і явищ природи, зокрема пов’язаних із власними діями в довкіллі;

дотримується правил поводження з природними об’єктами для збереження здоров’я і довкілля;

пояснює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб можливі зміни природних об’єктів і явищ залежно від певних умов; відповідального / безвідповідального використання здобутків науки та техніки;

використовує окремі способи пошуку джерел інформації для розв’язання життєвої / навчальної проблеми;

здійснює пошук самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб інформації природничого змісту в доступних джерелах;

порівнює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб інформацію природничого змісту, здобуту в різних джерелах;

бере участь у прийнятті спільних рішень;

наводить приклади впливу діяльності людини на навколишнє середовище в часі і просторі, взаємодії людини та природи;

- мозковий штурм «Важливість біорізноманіття в природі й для людей»;

- заняття на природі «Оцінка впливу людини, що загрожує біорізноманіттю на обраній території»;

- виконання проєкту на вибір «Збереження різноманіття рослин нашої місцевості», «Збереження різноманіття тварин нашої місцевості»;

Адаптація: мозковий штурм «Важливість біорізноманіття в природі й для людей»; виконання проєкту на вибір «Збереження різноманіття рослин нашої місцевості», «Збереження різноманіття тварин нашої місцевості» (усно)

 

§64

Тема 4. Природа надихає (1 год.)

68

 

Зв’язок людини з природою Людина та природа у творчості українських та світових митців

встановлює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб певні закономірності в природі, підтверджує їх самостійно дібраними прикладами;

наводить приклади взаємозв’язків об’єктів і явищ природи, зокрема пов’язаних із власними діями в довкіллі;

створює письмові тексти (зокрема художні тексти, медіатексти) визначених типів, стилів і жанрів, зважаючи на мету, адресата, власний життєвий досвід;

оформлює власне висловлення, враховуючи основні засади академічної доброчесності;

регулює власні емоції під час презентації повідомлення (зокрема художнього тексту, медіатексту), художньої декламації;

висловлює в усній та/або письмовій формі власні почуття, враження, викликані прочитаним, своє ставлення до зображених у тексті (зокрема художньому тексті, медіатексті) людей, подій, ситуацій, явищ тощо;

розповідає про власний емоційний стан, описуючи окремі відтінки настрою, почуттів, переживань тощо під час рефлексії власної діяльності або сприймання повідомлення (зокрема художнього тексту, медіатексту);

- складання наукових казок природничого змісту;

- складання віршів, написання музики, малювання картини, виготовлення мистецько-ужиткових виробів (на вибір дітей, відповідно до їхніх здібностей);

- написання есе «Чому я люблю природу?»;

- участь у благодійному концерті для місцевої громади, батьків. Продаж власних виробів;

- благодійна акція (передати кошти у притулок для тварин, витратити на озеленення шкільної території, облаштування мурашників і годівниць у лісі, очищення (зарибнення) водойми тощо).

Адаптація: складання наукових казок природничого змісту

§65

69

 

Урок узагальнення

узагальнює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб опрацьовану інформацію природничого змісту;

- вправи на узагальнення;

- пізнавальна гра;

- тестові завдання;

Адаптація: пізнавальна гра;

- тестові завдання;

 

§66

70

 

Підсумковий урок за  рік

порівнює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб інформацію природничого змісту.

- вправи на узагальнення;

- пізнавальна гра;

Адаптація: вправи на узагальнення;

- пізнавальна гра.

 

 

docx
Пов’язані теми
Природознавство, Планування
Інкл
Додано
4 січня
Переглядів
8
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку