Адаптоване календарно - тематичне планування з інтегрованого курсу Пізнаємо природу в 5 класі відповідно до модельної навчальної програми «Пізнаємо природу». 5-6 класи» для закладів загальної середньої освіти (авторки: Біда Д.Д., Гільберг Т.Г., Колісник Я.І.)
Переглянуто
Заступник директора
з навчальної роботи
___________________________
___________________________
Календарно – тематичне планування інтегрованого курсу « Пізнаємо природу» 5 клас
( 2 години на тиждень)
№ з/п |
Дата |
Тема уроку |
Орієнтири для оцінювання |
Види діяльності |
Домашнє завдання |
РОЗДІЛ 1. ПІЗНАЄМО СВІТ НАУКИ (6 год.) |
|||||
Тема 1. Знайомство з наукою (2 год.) |
|||||
1 |
|
Як наука змінює світ Наука. Природничі науки. Наукові терміни і факти. Значення науки і техніки. |
Здійснює пошук самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб інформації природничого змісту в доступних джерелах; пояснює на основі особистого досвіду, що природу можна пізнавати, досліджуючи її; описує самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб явища і процеси, використовуючи відповідну наукову термінологію; |
- Робота з різними джерелами інформації про природу, використання QR-кодів та цифрового контенту природничого змісту; - створення ментальної карти «Природничі науки» (цифрової або звичайної); написання есе про значення науки, про винаходи та відкриття (на вибір учителя); Адаптація: Робота з різними джерелами інформації про природу, використання QR-кодів та цифрового контенту природничого змісту; |
§1 |
2 |
|
Як зробити відкриття Патенти природи. Винаходи та відкриття. Учені-природодослідники. |
розуміє внесок учених-природознавців і винахідників у створення нових технологій та вдосконалення техніки; розповідає про власний емоційний стан, описуючи окремі відтінки настрою, почуттів, переживань тощо під час рефлексії власної діяльності або сприймання повідомлення; вибирає самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб окремі об’єкти / явища, властивості об’єктів / явищ, які можна дослідити; |
- пригадування наукових фактів (наукової інформації) про: 1) тварин; 2) рослини; 3) організм людини; 4) воду; 5) повітря; 6) ґрунт; - розв'язування тестових завдань; - робота з логічними таблицями та картками; Адаптація: пригадування наукових фактів (наукової інформації) про: 1) тварин; 2) рослини; 3) організм людини; 4) воду; 5) повітря; 6) ґрунт |
§2 |
Тема 2. Науковий метод пізнання (1 год.) |
|||||
3 |
|
Як шукати відповіді на запитання? Роль органів чуття у вивченні природи. Спостереження. Гіпотеза. Моделювання. Експеримент. Науковий метод пізнання. |
ставить запитання про будову і властивості об’єктів природи, умови виникнення та перебігу природних явищ, їх ознаки; виконує з допомогою вчителя чи інших осіб спостереження; оформлює власне висловлення, враховуючи основні засади академічної доброчесності; моделює з допомогою вчителя чи інших осіб об’єкти та явища; відповідає самостійно на чітко сформульовані запитання за відомою / опрацьованою інформацією природничого змісту; |
- гра-тренінг «Вибираємо гіпотезу»; - створення моделей об’єктів (явищ природи); - пошук, систематизація та обробка інформації про обраний об’єкт (явище) з використанням цифрового контенту, обмін інформацією в групах; - складання інструкції до моделі (будова, принцип дії, з чого виготовлена, як її використовувати); - опис моделі (усний і письмовий) об’єкта (явища), з’ясування спільних та відмінних ознак; - презентація моделі; - дослідження: на яку відстань до предмета треба піднести лупу, щоб отримати чітке зображення; - спостереження за дрібними об’єктами (деталями) за допомогою лупи та їх зображення; - мозковий штурм (брейнстормінг) «Генеруємо гіпотези»; Адаптація: гра-тренінг «Вибираємо гіпотезу»; спостереження за дрібними об’єктами (деталями) за допомогою лупи та їх зображення; - мозковий штурм (брейнстормінг) «Генеруємо гіпотези» |
§3 |
Тема 3. Фізичні величини та їхнє вимірювання (3 год.) |
|||||
4 |
|
Що таке фізичні величини і як їх вимірювати Фізична величина. Одиниця фізичної величини. Вимірювальні прилади та інструменти (лінійка, вимірювальна стрічка, важільні терези, мензурка, мірний циліндр, термометр, секундомір, лупа, мікроскоп, телескоп, барометр). Ціна поділки. |
пояснює призначення інструментів /створених моделей, які використовувалися для досліджень і фіксування результатів; використовує окремі способи пошуку джерел інформації для розв’язання життєвої / навчальної проблеми; порівнює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб інформацію природничого змісту, здобуту в різних джерелах; узагальнює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб опрацьовану інформацію природничого змісту; створює письмові тексти (зокрема художні тексти, медіатексти) визначених типів, стилів і жанрів, зважаючи на мету, адресата, власний життєвий досвід; |
- виконання завдань на перетворення одиниць довжини, часу, маси; - вимірювання об’єму води за допомогою (мензурки); складання сенканів; - планування інформаційного пошуку з використанням цифрового контенту, обробка і систематизація інформації за двома і більше джерелами на тему «Розмаїття фізичних величин»; презентація та обмін інформацією; Адаптація: виконання завдань на перетворення одиниць довжини, часу, маси |
§4 |
5 |
|
Практична робота Вимірювання температури повітря і води. |
складає з допомогою вчителя чи інших осіб план дослідження; виконує самостійно / в групі, з допомогою вчителя чи інших осіб спостереження та експерименти за складеним планом, використовуючи запропоновані інструменти / створені моделі; досліджує об’єкти і явища, використовуючи відповідні моделі дотримується правил безпеки життєдіяльності під час досліджень; |
- вимірювання температури води, повітря та проміжків часу; Адаптація: спостереження за вимірюванням температури води, повітря та проміжків часу |
§5 |
6 |
|
Урок узагальнення |
узагальнює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб опрацьовану інформацію природничого змісту; |
|
|
РОЗДІЛ 2. ПІЗНАЄМО БУДОВУ РЕЧОВИН (14 год.) |
|||||
Тема 1. Тіла та речовини ( 2 год.) |
|||||
7 |
|
Що нас оточує. Тіла та їх характеристики. Речовини та їх властивості. |
Ставить запитання про будову і властивості об’єктів природи, умови виникнення та перебігу природних явищ, їх ознаки; визначає потенційні небезпеки навколишнього середовища для здоров’я і безпеки людини; |
гра-тренінг «Запитуємо про тіла та речовини»; - гра «Впізнай речовину»; складання таблиці «Тіла та речовини»; -розпізнавання попереджувальних знаків (небезпечні речовини); - дослідження властивостей деяких речовин, фіксація результатів дослідження; Адаптація: гра-тренінг «Запитуємо про тіла та речовини»; розпізнавання попереджувальних знаків (небезпечні речовини) |
§7 |
8 |
|
З чого все складається Частинки речовини – атоми та молекули. Три стани речовин. Розташування, рух та взаємодія частинок у твердих тілах, рідинах і газах. |
пропонує і створює самостійно / в групі, з допомогою вчителя чи інших осіб матеріальні навчальні моделі для дослідження; ставить запитання про будову і властивості об’єктів природи, умови виникнення та перебігу природних явищ, їх ознаки; представляє самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб текстову інформацію/ аудіоінформацію у формі графічної, табличної інформації або інфографіки; |
створення моделей молекул з пластиліну; - графічне моделювання трьох станів речовини; - моделювання розташування частинок речовини у твердих тілах, рідинах і газах; - спостереження явищ, що підтверджують подільність речовини, рух та взаємодію частинок речовини; Адаптація: спостереження явищ, що підтверджують подільність речовини, рух та взаємодію частинок речовини |
§8 |
Тема 2. Три стани речовини (6 год.) |
|||||
9 |
|
Які властивості у твердих тіл Пояснення властивостей твердих тіл на основі знань про будову речовини. Механічні (твердість, пластичність, пружність, крихкість, міцність) та магнітні властивості твердих тіл. Застосування властивостей твердих тіл. |
ставить запитання про будову і властивості об’єктів природи, умови виникнення та перебігу природних явищ, їх ознаки; пояснює призначення створених моделей, які використовувалися для досліджень і фіксування результатів формулює з допомогою вчителя чи інших осіб висновки за результатами дослідження; описує самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб явища і процеси, використовуючи відповідну наукову термінологію; обирає з допомогою вчителя чи інших осіб наукове пояснення явищ природи / фактів / даних; створює самостійно / в групі чи з допомогою інших осіб презентації здобутої інформації природничого змісту в запропонований спосіб, зокрема з використанням цифрових технологій і пристроїв; |
- дослідження та порівняння механічних властивостей твердих тіл; - вимірювання об’єму тіл за допомогою мірного циліндра (мензурки); - спостереження взаємодії магнітів; Адаптація: дослідження та порівняння механічних властивостей твердих тіл; спостереження взаємодії магнітів |
§9 |
10 |
|
Які властивості у рідин Пояснення властивостей рідин на основі знань про будову речовини. Чи можна змінити форму і об’єм рідини? Спостереження явища дифузії та взаємодії частинок речовини. Залежність швидкості дифузії від температури. Дифузія у природі і організмі людини. |
ставить запитання про будову і властивості об’єктів природи, умови виникнення та перебігу природних явищ, їх ознаки; пояснює призначення створених моделей, які використовувалися для досліджень і фіксування результатів формулює з допомогою вчителя чи інших осіб висновки за результатами дослідження; описує самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб явища і процеси, використовуючи відповідну наукову термінологію; обирає з допомогою вчителя чи інших осіб наукове пояснення явищ природи /фактів / даних; створює самостійно / в групі чи з допомогою інших осіб презентації здобутої інформації природничого змісту в запропонований спосіб, зокрема з використанням цифрових технологій і пристроїв; |
- дослідження властивостей рідин; - спостереження залежності явища дифузії від температури; дослідницька задача «Чи можна змінити форму і об’єм рідини?» Адаптація: спостереження залежності явища дифузії від температури |
§10 |
11 |
|
Чому вода – особлива речовина Вода в природі і організмі людини. |
допомогою вчителя чи інших осіб явища і процеси, використовуючи відповідну наукову термінологію; ставить запитання про будову і властивості об’єктів природи, умови виникнення та перебігу природних явищ, їх ознаки; пояснює призначення створених моделей, які використовувалися для досліджень і фіксування результатів; |
- робота з різними джерелами інформації про природу; - спостереження твердого та рідкого станів води; - моделювання особливостей агрегатних станів води; розв’язування тестових завдань; Адаптація: спостереження твердого та рідкого станів води; розв’язування тестових завдань |
§11 |
12 |
|
Які властивості у газів Пояснення властивостей газів на основі знань про будову речовини. Чи можна змінити об’єм газу? Дифузія в газах. Застосування властивостей газів. Повітря – природна суміш газів. |
ставить запитання про будову і властивості об’єктів природи, умови виникнення та перебігу природних явищ, їх ознаки; пояснює призначення створених моделей, які використовувалися для досліджень і фіксування результатів; формулює з допомогою вчителя чи інших осіб висновки за результатами дослідження; описує самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб явища і процеси, використовуючи відповідну наукову термінологію; обирає з допомогою вчителя чи інших осіб наукове пояснення явищ природи /фактів / даних; створює самостійно / в групі чи з допомогою інших осіб презентації здобутої інформації природничого змісту в запропонований спосіб, зокрема з використанням цифрових технологій і пристроїв; |
- робота з різними джерелами інформації про природу; - дослідження «Чи можна змінити об’єм газу?»; - розв’язування тестових завдань; Адаптація: робота з різними джерелами інформації про природу; розв’язування тестових завдань |
§12 |
13 |
|
Практична робота «Вивчення явища випаровування води». |
складає з допомогою вчителя чи інших осіб план дослідження; визначає з допомогою вчителя чи інших осіб мету і завдання дослідження відповідно до сформульованої проблеми; описує етапи дослідження; формулює з допомогою вчителя чи інших осіб очікувані результати дослідження; фіксує результати етапів дослідження у запропонований спосіб; дотримується правил безпеки життєдіяльності під час досліджень; представляє результати дослідження у запропонований спосіб, зокрема з використанням цифрових пристроїв; формулює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб словесні описиоб’єктів, явищ і процесів на основі нетекстової інформації; дотримується правил безпеки життєдіяльності під час досліджень; |
-вивчення явища випаровування за наданою інструкцією; Адаптація: вивчення явища випаровування за наданою інструкцією |
§13 |
14 |
|
Як виміряти масу Маса. Еталон маси. Вимірювання маси. Як виготовити терези та важки. |
використовує ощадно матеріали під час виготовлення виробу; пояснює призначення створених моделей, які використовувалися для досліджень і фіксування результатів; формулює з допомогою вчителя чи інших осіб висновки за результатами дослідження; |
- виготовлення важільних терезів та важок; - вимірювання маси; виконання завдань на перетворення одиниць маси; Адаптація: виконання завдань на перетворення одиниць маси |
§14 |
Тема 3. Розчинні та нерозчинні речовини (4 год.) |
|||||
15 |
|
Що таке розчинні та нерозчинні речовини Розчинні та нерозчинні речовини. Розчини у природі, побуті та організмі людини. |
створює самостійно / в групі чи з допомогою інших осіб презентації здобутої інформації природничого змісту в запропонований спосіб, зокрема з використанням цифрових технологій і пристроїв; вибирає самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб окремі об’єкти / явища, властивості об’єктів / явищ, які можна дослідити; ставить запитання про будову і властивості об’єктів природи, умови виникнення та перебігу природних явищ, їх ознаки; |
спостереження розчинності деяких речовин; - планування інформаційного пошуку, обробка і систематизація інформації за двома і більше джерелами на тему «Розчини у природі, побуті та організмі людини»; презентація результатів; Адаптація: спостереження розчинності деяких речовин |
§15 |
16 |
|
Як приготувати та розділити розчини Приготування розчинів. |
складає з допомогою вчителя чи інших осіб план дослідження; визначає з допомогою вчителя чи інших осіб мету і завдання дослідження відповідно до сформульованої проблеми; описує етапи дослідження; формулює з допомогою вчителя чи інших осіб очікувані результати дослідження |
- приготування розчинів; - виготовлення фільтру; фільтрування; Адаптація: спостереження за приготуванням розчинів |
§16 |
17 |
|
Практична робота. Розділення розчинних і нерозчинних речовин фільтруванням. |
фіксує результати етапів дослідження у запропонований спосіб; дотримується правил безпеки життєдіяльності під час досліджень; формулює самостійно або з допомогоювчителя чи інших осіб словесні описи об’єктів, явищ і процесів на основі нетекстової інформації; |
- приготування розчинів; - виготовлення фільтру; фільтрування; Адаптація: спостереження за приготуванням розчинів |
§16 - повторити |
18 |
|
Скільки є речовин.
|
порівнює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб інформацію природничого змісту, здобуту в різних джерелах; описує самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб явища і процеси, використовуючи відповідну наукову термінологію; обирає з допомогою вчителя чи інших осіб наукове пояснення явищ природи / фактів / даних; |
- складання сенканів, (віршів, загадок, приказок) про речовини; Адаптація: складання сенканів, (віршів, загадок, приказок) про речовини
|
§17 |
19 |
|
Проект «Речовини навколо мене». |
представляє самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб текстову інформацію/ аудіоінформацію у формі графічної, табличної інформації або інфографіки; |
Представлення проектів Адаптація: Представлення проектів (усно) |
|
20 |
|
Урок узагальнення |
узагальнює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб опрацьовану інформацію природничого змісту |
- інформаційного пошуку з використанням цифрового контенту, обробка і систематизація інформації за двома і більше джерелами на тему «Використання властивостей твердих тіл, рідин і газів людиною», складання таблиці «Порівняння властивостей твердих тіл, рідин і газів»; дослідження Адаптація: розв’язування тестових завдань |
§18 Д/з (випереджуване) Підготувати інформацію про гіпотези і припущення виникнення Землі» |
РОЗДІЛ 3. ПІЗНАЄМО ПРИРОДУ ЗЕМЛІ (21 год.) |
|||||
Тема 1. Як виникла наша планета (3 год.) |
|||||
21 |
|
Як виникла планета Земля Перші гіпотези і припущення виникнення Землі. |
пояснює різницю між одиницями вимірювання історичного часу та співвідносить їх (рік - століття -тисячоліття); установлює послідовність історичних подій за допомогою лінії часу; |
- Робота з науково-популярними текстами та представлення інформації в різних видах; дослідження «Як ми дізнаємося про минуле нашої планети?»; Адаптація: Робота з науково-популярними текстами та представлення інформації в різних видах |
§19 |
22 |
|
З чого складається Земля Будова і склад Землі. |
пояснює призначення інструментів / створених моделей, які використовувалися для досліджень і фіксування результатів; |
- створення моделі внутрішньої будови Землі; Адаптація: спостереження за створенням моделі внутрішньої будови Землі |
§20 |
23 |
|
Як утворюються гірські породи. Практична робота: визначення основних фізичних властивостей гірських порід і мінералів шкільної колекції; Гірські породи і мінерали. Які бувають корисні копалини/ Метали і неметали |
пояснює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб значення інформації для розв’язання життєвої / навчальної проблеми; |
створення моделі руху магми; Адаптація: спостереження за створенням моделі руху магми |
§21 |
Тема 2. Земля на глобусі і фізичній карті. План місцевості (5 год.) |
|||||
24 |
|
Яку форму має Земля Зображення Землі на глобусі і географічній карті. Основні напрямки на глобусі та карті. |
виокремлює основні елементи карти та пояснює їхнє значення; |
- визначення напрямів на глобусі й географічній карті; Адаптація: визначення напрямів на глобусі й географічній карті |
§22 |
25 |
|
Як зображають Землю на глобусі і карті Хто склав сучасну карту. |
співвідносить дані карти з іншими джерелами інформації (розповідь учителя, текст книжки тощо); |
- позначення на контурній карті об’єктів, поданих у тексті; Адаптація: позначення на контурній карті деяких об’єктів, поданих у тексті |
§23 |
26 |
|
Що означає поняття «читати карту» Умовні знаки фізичної карти |
розрізняє відносно сталі та змінні об’єкти карти; визначає орієнтацію об’єктів відносно сторін світу, суб’єкта спостереження визначає на карті положення географічних об’єктів; |
- описування місцевості за географічною картою України або світу; - географічний диктант «Читаємо умовні знаки»; Адаптація: описування місцевості за географічною картою України або світу |
§24 |
27 |
|
Який буває масштаб карти. Практична робота: Креслення простого плану місцевості. Види масштабів: іменований, числовий і лінійний масштаби. Креслення плану місцевості |
позначає розміщення об’єктів на карті, прокладає уявні маршрути, визначає відстані; |
Практична робота: Креслення простого плану місцевості. Адаптація: виконання завдань на переведення одного виду масштабу в інший |
§25 |
28 |
|
Практична робота: Вимірювання відстаней на місцевості і карті. |
визначає орієнтацію об’єктів відносно сторін світу, суб’єкта спостереження визначає на карті положення географічних об’єктів; позначає розміщення об’єктів на карті, прокладає уявні маршрути, визначає відстані; демонструє модель безпечної поведінки згідно з інструкціями й правилами в соціальному та природному середовищі; |
Практична робота: вимірювання відстаней на місцевості і географічній карті за масштабом; Адаптація: вимірювання відстаней на географічній карті за масштабом |
§26 |
29 |
|
Урок узагальнення |
узагальнює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб опрацьовану інформацію природничого змісту |
|
|
Тема 3. Суходіл на Землі (4 год.) |
|||||
30 |
|
Чим представлений суходіл Землі. Практична робота: позначення на контурній карті світу номенклатури, поданої в тексті Материки і частини світу. Острови, півострови і архіпелаги. |
визначає на карті положення географічних об’єктів; |
- практична робота: позначення на контурній карті світу номенклатури, поданої в тексті; Адаптація: позначення на контурній карті світу деякої номенклатури, поданої в тексті |
§27 |
Переглянуто
Заступник директора
з навчальної роботи
___________________________
___________________________
Календарно – тематичне планування інтегрованого курсу « Пізнаємо природу» 5 клас
( 2 години на тиждень)
№ з/п |
Дата |
Тема уроку |
Орієнтири для оцінювання |
Види діяльності |
Домашнє завдання |
31 |
|
Які бувають форми поверхні суходолу Землі |
визначає на карті положення географічних об’єктів; складає з допомогою вчителя чи інших осіб план власної діяльності для розв’язання навчальної / життєвої проблеми відповідно до своєї ролі в групі; |
- створення моделі гороутворення; - порівняння форм рельєфу за висотою; Адаптація: порівняння форм рельєфу за висотою |
§28 |
32 |
|
Які особливості рельєфу України. Практична робота: позначення на контурній карті світу й України номенклатури, поданої тексті. Проєкт «Переваги та ризики проживання в гірській та на рівнинній місцевості». Рельєф земної поверхні України і своєї місцевості, його зображення на фізичній карті. Як змінюється поверхня Землі |
визначає на карті положення географічних об’єктів; розмірковує щодо запропонованих способів розв’язання певної навчальної / життєвої проблеми, висловлює свої думки; використовує самостійно / з допомогою вчителя чи інших осіб правила, способи й відповідні засоби для розв’язання навчальної / життєвої проблеми; пропонує правила взаємодії в групі й дотримується їх; бере участь у прийнятті спільних рішень; наводить приклади взаємозв’язків об’єктів і явищ природи, зокрема пов’язаних із власними діями в довкіллі використовує окремі способи пошуку джерел інформації для розв’язання життєвої / навчальної проблеми; |
- практична робота: позначення на контурній карті світу й України номенклатури, поданої тексті; - опис за фізичною картою рельєфу України та своєї області; - створення моделі зсувів ґрунту; - проєкт «Переваги та ризики проживання в гірській та на рівнинній місцевості»; Адаптація: опис за фізичною картою рельєфу України та своєї області |
§29 |
Тема 4. Вода на Землі (4 год.) |
|||||
33 |
|
Розподіл води по поверхні Землі Колообіг води в природі |
пояснює прості причинно-наслідкові зв’язки в готовій моделі, використовуючи шаблон «якщо, то», «що треба зробити, щоб»; |
- опис явищ, що відбувалися впродовж року, у моделі колообігу води в природі; - створення моделі «Джерела прісної води на Землі»; - побудова діаграми «Прісна й морська вода; Адаптація: опис явищ, що відбувалися впродовж року, у моделі колообігу води в природі |
§30 |
34 |
|
Як досліджують океани Моря, затоки і протоки. |
визначає на карті положення географічних об’єктів; позначає розміщення об’єктів на карті, визначає відстані; |
нанесення на контурну карту об’єктів, зазначених в тексті; Адаптація: нанесення на контурну карту деяких об’єктів, зазначених в тексті |
§31 |
35 |
|
Води суходолу Річки і озера світу і України. Як правильно долати водні перешкоди |
наводить приклади взаємозв’язків об’єктів і явищ природи, зокрема пов’язаних із власними діями в довкіллі; дотримується правил поводження з природними об’єктами для збереження здоров’я і довкілля; демонструє модель безпечної поведінки згідно з інструкціями й правилами в соціальному та природному середовищі; |
нанесення на контурну карту об’єктів, зазначених в тексті; дослідження «Як рослинний покрив захищає ґрунти від водної ерозії?»; - дослідження та з’ясування проблем найближчої водойми (вимірювання швидкості течії, визначення правих і лівих приток, визначення прозорості води); Адаптація: дослідження «Як рослинний покрив захищає ґрунти від водної ерозії?»; |
§32 |
36 |
|
Яке значення води на Землі Вода в ґрунті, її роль у житті рослин. Значення води для життя на Землі. Самоочищення води у природі. |
логічно структурує власне повідомлення; пояснює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб значення інформації для розв’язання життєвої / навчальної проблеми ; пропонує правила взаємодії в групі й дотримується їх; бере участь у прийнятті спільних рішень; оцінює за спільно розробленими критеріями з допомогою вчителя чи інших осіб власну діяльність й ефективність дій групи для досягнення результату; пояснює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб можливі зміни природних об’єктів і явищ залежно від певних умов; відповідального / безвідповідального використання здобутків науки й техніки; наводить приклади впливу діяльності людини на навколишнє середовище в часі й просторі, взаємодії людини та природи; розраховує потрібну кількість матеріалів для виготовлення спроєктованого виробу; використовує ощадно матеріали під час виготовлення виробу; |
- робота з науково-популярними джерелами інформації, підготовка презентації та короткого виступу на тему «Роль води на планеті Земля»; - спостереження та обговорення демонстраційного експерименту «Властивості глини, піску й торфу (або різних видів ґрунту) утримувати вологу»; - спостереження за станом рослин у різних умовах поливу; створення лепбука (буклета) «Які рослини та тварини очищають воду?»; Адаптація: спостереження та обговорення демонстраційного експерименту «Властивості глини, піску й торфу (або різних видів ґрунту) утримувати вологу»; - спостереження за станом рослин у різних умовах поливу |
§33 |
Тема 5. Тема 5. Повітряна оболонка Землі (4 год.) |
|||||
37 |
|
Які властивості має повітря Склад і властивості повітря |
розповідає про власний емоційний стан, описуючи окремі відтінки настрою, почуттів, переживань тощо під час рефлексії власної діяльності або сприймання повідомлення; |
проведення дослідів, формування висновків; Адаптація: спостереження дослідів, формування висновків;
|
§34 |
38 |
|
Якою буває погода Повітря й погода. Види опадів. Прогноз погоди. Вплив погоди на життя, здоров’я та господарську діяльність людини. |
створює письмові тексти (зокрема художні тексти, медіатексти) визначених типів, стилів і жанрів, зважаючи на мету, адресата, власний життєвий досвід; пропонує правила взаємодії в групі й дотримується їх; бере участь у прийнятті спільних рішень; використовує окремі способи пошуку джерел інформації для розв’язання життєвої / навчальної проблеми; |
-демонстрування метеорологічних приладів та використання їх для вимірювань (температури повітря, напряму вітру, товщини снігового покриву, висоти Сонця тощо); - ведення та фіксування результатів спостереження за погодою впродовж тижня та порівняння з метеорологічними прогнозами; - прогнозування погоди за місцевими прикметами на найближчі дні; - довготривалі спостереження «Чи здійснюються прогнози метеорологів?»; - складання анкети та проведення опитування членів сім’ї та друзів про вплив погоди на стан здоров’я; - складання списку сфер людської діяльності, робота яких залежать від погоди; - написання есе за результатами дослідження «Погода та здоров’я людей»; Адаптація: прогнозування погоди за місцевими прикметами на найближчі дні; проведення опитування членів сім’ї та друзів про вплив погоди на стан здоров’я |
§35 |
39 |
|
Чим небезпечні природні явища. Проєкт «Як зберегти повітря чистим у моєму населеному пункті?» Ґрунтове повітря. Небезпечні природні явища: грози, урагани, смерчі. Значення та охорона повітря |
пояснює призначення інструментів / створених моделей, які використовувалися для досліджень і фіксування результатів; дотримується правил поводження з природними об’єктами для збереження здоров’я і довкілля; пояснює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб можливі зміни природних об’єктів і явищ залежно від певних умов; відповідального / безвідповідального використання здобутків науки та техніки; наводить приклади впливу діяльності людини на навколишнє середовище в часі й просторі, взаємодії людини та природи; |
- дослідження чистоти повітря у своєму населеному пункті; моделювання руху повітря в атмосфері; - спостереження та опис явищ у повітряній оболонці Землі; проєкт «Як зберегти повітря чистим у моєму населеному пункті?» (робота в групах). Адаптація: спостереження та опис явищ у повітряній оболонці Землі; проєкт «Як зберегти повітря чистим у моєму населеному пункті?» (робота в групах).
|
§36 |
40 |
|
Земля – унікальна планета |
пояснює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб значення інформації для розв’язання життєвої / навчальної проблеми; |
- створення ментальної карти «Земля – унікальна планета» Адаптація: участь у створенні ментальної карти «Земля – унікальна планета»
|
§37 |
41 |
|
Урок узагальнення |
|
- розв’язування проблемних запитань, завдань; - складання сенканів, (віршів, загадок, приказок); - інтелектуальні змагання Адаптація:. розв’язування проблемних запитань, завдань; інтелектуальні змагання |
|
РОЗДІЛ 4. ПІЗНАЄМО РІЗНОМАНІТТЯ ОРГАНІЗМІВ (22 год.) |
|||||
Тема 1. Світ живих організмів (1 год.) |
|||||
42 |
|
Які особливості будови різних груп організмів Властивості організмів. Спільні і відмінні ознаки різних груп живих організмів. Рівні організації рослинного і тваринного організмів. |
вирізняє з-поміж об’єктів / явищ природи ті, що мають одну чи більше спільних ознак ; групує (впорядковує) самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб об’єкти / явища природи за визначеною ознакою; представляє самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб текстову інформацію / аудіо інформацію, дані, у формі графічної, табличної інформації або інфографіки, створюючи таблиці, схеми, діаграми тощо; |
- складання таблиці про спільні і відмінні ознаки різних груп живих організмів; - створення схеми про рівні організації рослинного і тваринного організмів; Адаптація: порівняння спільних і відмінних ознак різних груп живих організмів; |
§39 |
Тема 2. Клітина (1 год.) |
|||||
43 |
|
Як живуть і чим відрізняються клітини різних організмів. Лабораторне дослідження «Робота з мікроскопом та приготування тимчасового препарату» Будова, різноманітність та функціонування клітин (на прикладі клітин рослин, тварин, грибів, бактерій). |
групує (впорядковує) самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб об’єкти / явища природи за визначеною ознакою; пропонує і створює самостійно / в групі, з допомогою вчителя чи інших осіб матеріальні навчальні моделі для дослідження; досліджує об’єкти і явища, використовуючи відповідні моделі, зокрема цифрові; |
- моделювання рослинної і тваринної клітини з інтерпретацією результатів та формулювання висновків; - лабораторне дослідження «Робота з мікроскопом та приготування тимчасового препарату»; - розпізнавання загальних рис клітин рослин, тварин, грибів, бактерій на зображеннях, мікропрепаратах чи фотографіях мікропрепаратів; Адаптація: розпізнавання загальних рис клітин рослин, тварин, грибів, бактерій на зображеннях, мікропрепаратах чи фотографіях мікропрепаратів |
§40 |
Тема 3. Бактерії та віруси (2 год.) |
|||||
44 |
|
Хто такі бактерії та яке їхнє значення в природі і для людини Бактерії, поширення та особливості життєдіяльності. Хвороботворні бактерії. Корисні бактерії в організмі людини. Використання бактерій людиною. |
ставить запитання про будову й властивості об’єктів природи, умови виникнення та перебігу природних явищ, їхні ознаки; з допомогою вчителя чи інших осіб виконує спостереження, експерименти, фіксує одержані результати; визначає відповідність одержаних результатів очікуваним результатам і меті дослідження; пропонує способи практичного використання результатів досліджень представляє самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб текстову інформацію / аудіоінформацію у формі графічної, табличної інформації або інфографіки; |
- виконання проєкту «Кисломолочні продукти»; - створення ментальної карти про використання бактерій людиною; Адаптація: виконання проєкту «Кисломолочні продукти» (усно) |
§41 |
45 |
|
Чим особливі віруси та де вони «живуть» Віруси, особливості їхньої будови, як взаємодіють з клітиною та розмножуються в ній. Роль вірусів. Профілактика вірусних захворювань людини. |
вирізняє з-поміж об’єктів / явищ природи ті, що мають одну чи більше спільних ознак; представляє дані, створюючи таблиці, схеми, діаграми тощо, з виконанням необхідних проміжних перетворень; |
- гра «Вірусні та бактеріальні захворювання людини»; - складання пам’ятки про профілактику вірусних та бактеріальних захворювань людини; Адаптація: гра «Вірусні та бактеріальні захворювання людини»; - складання пам’ятки про профілактику вірусних та бактеріальних захворювань людини (усно) |
§42 |
Тема 4. Гриби. Лишайники (1 год.) |
|||||
46 |
|
Чим відрізняються гриби та лишайники від інших організмів. Проєкт: «Як виготовляють дріжджі» Особливості будови й життєдіяльності грибів та лишайників. Різноманітність грибів та лишайників, їхнє значення в природі і для людини. |
групує (впорядковує) самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб об’єкти / явища природи за визначеною ознакою; пропонує правила взаємодії в групі й дотримується їх, бере участь у прийнятті спільних рішень; виконує самостійно / в групі, з допомогою вчителя чи інших осіб спостереження та експерименти за складеним планом, використовуючи запропоновані інструменти / створені моделі; визначає з допомогою вчителя чи інших осіб суперечності в запропонованій ситуації; виділяє самостійно / з допомогою вчителя чи інших осіб істотне в інформації природничого змісту; здійснює пошук самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб інформації природничого змісту в доступних джерелах; |
- спостереження за процесом бродіння, що здійснюється дріжджами; - рекомендована робота в групах над проєктом «Як виготовляють дріжджі» або екскурсія на підприємство; - дослідження цвілевих та шапинкових грибів; - створення буклета про отруйні гриби своєї місцевості; - пошук і систематизація інформації за двома і більше джерелами на теми за вибором: «Значення грибів у природі і для людини», «Значення лишайників у природі і для людини»; Адаптація: спостереження за процесом бродіння, що здійснюється дріжджами |
§47 |
Тема 5. Рослини та їхнє різноманіття (4 год.) |
|||||
47 |
|
Які органи у квіткової рослини Корінь, стебло, листки, брунька, квітка, плід, насінина. Роль органів квіткової рослини. |
вирізняє з-поміж об’єктів / явищ природи ті, що мають одну чи більше спільних ознак; встановлює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб певні закономірності в природі, підтверджує їх самостійно дібраними прикладами; представляє самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб текстову інформацію / аудіоінформацію у формі графічної, табличної інформації або інфографіки; |
- розпізнавання органів рослин на гербарних й живих зразках; - створення ментальної карти «Будова квіткової рослини»; Адаптація: розпізнавання органів рослин на гербарних й живих зразках;
|
§43 |
48 |
|
Водорості та спорові рослини. Хто у воді, а хто на суходолі та як їх розрізнити Загальна характеристика, їхнє поширення та пристосування, представники, значення. |
наводить приклади об’єктів і явищ природи; визначає основну ознаку (ознаки), за якими об’єкти / явища природи об’єднано в окремі групи; пропонує правила взаємодії в групі й дотримується їх; бере участь у прийнятті спільних рішень; обирає та застосовує цифрові інструменти для збирання чи отримання даних; |
- робота в групах над створенням опорного конспекту по кожній групі рослин; Адаптація: робота в групах над створенням опорного конспекту по кожній групі рослин;
|
§44 |
49 |
|
Що об’єднує і відрізняє голонасінні та покритонасінні рослини. Практична робота «Визначення представників різних груп рослин (водорості, мохи, плауни, хвощі, папороті, хвойні, квіткові)» на основі загальних рис за гербарними й живими зразками Різноманітність голонасінних і квіткових рослин. |
групує (впорядковує) самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб об’єкти / явища природи за визначеною ознакою; дотримується правил поводження з природними об’єктами для збереження здоров’я і довкілля;
|
- робота в групах над створенням опорного конспекту; -практична робота «Визначення представників різних груп рослин (водорості, мохи, плауни, хвощі, папороті, хвойні, квіткові)» на основі загальних рис за гербарними й живими зразками; Адаптація: робота в групах над створенням опорного конспекту; -практична робота «Визначення представників різних груп рослин (водорості, мохи, плауни, хвощі, папороті, хвойні, квіткові)» на основі загальних рис за гербарними й живими зразками (усно)
|
§45 |
50 |
|
Хто з рослин є нашими сусідами. Проєкт (на вибір): «Цвітіння води», «Збереження різноманіття рослин», «Моя кімнатна рослина та догляд за нею», «Моя улюблена городня рослина». Рослини навколо нас, їхнє пристосування до умов середовища. Розпізнаємо рослини своєї місцевості. Догляд і розмноження квіткових та городніх рослин. |
характеризує з допомогою вчителя чи інших осіб властивості об’єктів дослідження, використовуючи відповідну наукову термінологію; демонструє модель безпечної поведінки згідно з інструкціями й правилами в соціальному та природному середовищі; дотримується правил поводження з природними об’єктами для збереження здоров’я і довкілля; обирає та застосовує цифрові інструменти для збирання чи отримання даних; |
- екскурсія «Рослини нашої місцевості»; - створення опису за зразком обраної учнями рослини своєї місцевості; - рекомендовано виконання на вибір проєктів «Цвітіння води», «Збереження різноманіття рослин», «Моя кімнатна рослина та догляд за нею», «Моя улюблена городня рослина»; Адаптація: виконання на вибір проєктів «Цвітіння води», «Збереження різноманіття рослин», «Моя кімнатна рослина та догляд за нею», «Моя улюблена городня рослина»; |
§46 |
Тема 6. Тварини та їхнє різноманіття (4 год.) |
|||||
51 |
|
Хто такі безхребетні тварини Від найпростіших до членистоногих. Особливості будови, поширення, представники, цікаві факти про життя безхребетних тварин. |
наводить приклади об’єктів і явищ природи; вирізняє з-поміж об’єктів / явищ природи ті, що мають одну чи більше спільних ознак; пропонує правила взаємодії в групі й дотримується їх; бере участь у прийнятті спільних рішень; представляє дані, створюючи таблиці, схеми, діаграми тощо, з виконанням необхідних проміжних перетворень; |
- робота в групах над створенням опорних конспектів по кожній групі тварин; Адаптація: робота в групах над створенням опорних конспектів по кожній групі тварин;
|
§48 |
52 |
|
Які таємниці приховують хордові тварини. Практична робота «Визначення за особливостями зовнішньої будови та опис за зразком тварини своєї місцевості» (обраної учнями); Риби. Земноводні. Плазуни. Птахи. Ссавці. |
визначає основну ознаку (ознаки), за якими об’єкти / явища природи об’єднано в окремі групи; |
- практична робота «Визначення за особливостями зовнішньої будови та опис за зразком тварини своєї місцевості» (обраної учнями); Адаптація: практична робота «Визначення за особливостями зовнішньої будови та опис за зразком тварини своєї місцевості» (усно);
|
§49 |
53 |
|
Як доглядати за домашніми тваринами Як обрати домашнього улюбленця, правильно годувати, дбати про здоров’я. Про типові помилки в догляді і відповідальність. |
групує (впорядковує) самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб об’єкти / явища природи за визначеною ознакою; логічно структурує власне повідомлення ; поводиться безпечно під час спілкування, зокрема з тваринами; дотримується правил поводження з природними об’єктами для збереження здоров’я і довкілля; |
- екскурсія «Тварини нашої місцевості» або в місцевий зоопарк чи притулок тварин; - складання пам’ятки про догляд за домашнім улюбленцем; Адаптація: складання пам’ятки про догляд за домашнім улюбленцем (усно) |
§50 |
54 |
|
Чим ми завдячуємо тваринам Роль тварин в природі та для людини, збереження різноманіття тваринного світу. Поведінка тварин. |
встановлює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб певні закономірності в природі, підтверджує їх самостійно дібраними прикладами; створює самостійно / в групі чи з допомогою інших осіб презентації здобутої інформації природничого змісту в запропонований спосіб, зокрема з використанням цифрових технологій і пристроїв; |
- робота в парах над створенням презентацій на теми «Роль тварин в природі», «Роль тварин для людини», «Поведінка тварин (на прикладі обраної учнем тварини)»; Адаптація: робота в парах над створенням презентацій на теми «Роль тварин в природі», «Роль тварин для людини», «Поведінка тварин (на прикладі обраної учнем тварини)»; |
§51 |
55 |
|
Урок узагальнення |
|
|
§52 |
Тема 7. Таємниці організму людини (8 год.) |
|||||
56 |
|
Звідки наш організм бере енергію та будівельний матеріал Травна система людини. |
описує самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб явища й процеси, використовуючи відповідну наукову термінологію; пояснює призначення інструментів / створених моделей, які використовувалися для досліджень і фіксування результатів; поєднує інформацію, подану в різні способи (словесну, графічну, числову тощо) у межах одного або кількох текстів (зокрема художніх текстів, медіатекстів); обирає з допомогою вчителя чи інших осіб наукове пояснення явищ природи / фактів / даних; |
- створення моделі внутрішньої будови людського організму (протягом всіх уроків теми); - читання етикеток продуктів харчування; Адаптація: - читання етикеток продуктів харчування;
|
§53 |
57 |
|
Як рухається кисень та поживні речовини в нашому організмі. Практична робота «Як залежить частота серцевих скорочень від активності людини (у спокої, під час і після фізичного навантаження) Кровоносна та дихальна система людини. |
пояснює з допомогою вчителя чи інших осіб вплив умов виконання дослідження на його результати; пропонує самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб способи практичного використання |
- гра «Лабораторія: аналіз крові»; - практична робота «Як залежить частота серцевих скорочень від активності людини (у спокої, під час і після фізичного навантаження Адаптація: - гра «Лабораторія: аналіз крові»;
|
§54, 55 |
58 |
|
Що захищає наше тіло Шкіра та імунітет |
описує самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб явища й процеси, використовуючи відповідну наукову термінологію; обирає з допомогою вчителя чи інших осіб наукове пояснення явищ природи / фактів / даних; |
- створення схеми про види імунітету людини; - дискусія «Догляд за шкірою і косметичні засоби»; Адаптація: дискусія «Догляд за шкірою і косметичні засоби»; |
§56 |
59 |
|
Як виділяються непотрібні речовини з організму людини Видільна система. |
описує самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб явища й процеси, використовуючи відповідну наукову термінологію; обирає з допомогою вчителя чи інших осіб наукове пояснення явищ природи / фактів / даних; |
- робота з схемами і малюнками видільної системи; Адаптація: робота з схемами і малюнками видільної системи; |
§57 |
60 |
|
Хто керує процесами в нашому тілі Нервова система. Гормони. |
здійснює пошук самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб інформації природничого змісту в доступних джерелах; обирає з допомогою вчителя чи інших осіб наукове пояснення явищ природи / фактів / даних; |
- створення ментальної карти «Взаємозв’язок систем органів в організмі людини»; Адаптація: бесіда: «Взаємозв’язок систем органів в організмі людини»; |
§58 |
61 |
|
Які загадки приховують органи чуття Різноманітність органів чуття людини, сприйняття і обробка інформації. Профілактика порушень. |
описує самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб явища й процеси, використовуючи відповідну наукову термінологію; обирає з допомогою вчителя чи інших осіб наукове пояснення явищ природи / фактів / даних; |
- вікторина «Що ми знаємо про чуття людини»; - складання пам’ятки «Як запобігти порушенням зору і слуху»; Адаптація: вікторина «Що ми знаємо про чуття людини»; |
§59 |
62 |
|
Урок узагальнення |
узагальнює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб опрацьовану інформацію природничого змісту; |
- вправи на узагальнення; - пізнавальна гра; - тестові завдання; Адаптація: тестові завдання;
|
§60 |
РОЗДЛ 5. ПІЗНАЄМО СЕБЕ І СВІТ (6 год.) |
|||||
Тема 1. Ми і наше здоров’я (3 год.) |
|||||
63 |
|
Які навички сприяють збереженню здоров’я людини. Практична робота «Моя тарілка здорового харчування» Здорове харчування. |
використовує наукові факти для формулювання власних суджень; пояснює з допомогою вчителя чи інших осіб вплив умов виконання дослідження на його результати; пропонує самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб способи практичного використання результатів досліджень; пояснює наслідки недотримання здорового способу життя на основі інформації, що міститься в різних текстах; обирає продукти харчування, способи проведення дозвілля, відповідний одяг тощо, які приносять задоволення й користь для здоров’я, безпеки та добробуту; аналізує вибір свій та інших осіб з урахуванням користі й задоволення (радості) для здорового, безпечного життя; знаходить інформацію щодо здоров’я, безпеки та добробуту в різних джерелах і перевіряє її достовірність; пояснює вплив спілкування на складники здоров’я, безпеки й добробуту; |
- створення ментальної карти «Правила здорового способу життя»; - практична робота «Моя тарілка здорового харчування»; Адаптація: практична робота «Моя тарілка здорового харчування»; |
§61 |
64 |
|
Як ми рухаємось і чи достатньо Опорно-рухова Фізична активність. |
пояснює з допомогою вчителя чи інших осіб вплив умов виконання дослідження на його результати; пропонує самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб способи практичного використання результатів досліджень; |
- вивчення залежності постави й життєвої ємності легень; - складання порад щодо покращення фізичної активності; Адаптація: складання порад щодо покращення фізичної активності;
|
§62 |
65 |
|
Чи важливі режим дня і сон для здоров’я людини. Що таке емоційний інтелект Про режим дня і сон, емоції і стрес та здоров’я. |
знаходить інформацію щодо здоров’я, безпеки та добробуту в різних джерелах і перевіряє її достовірність; пояснює вплив спілкування на складники здоров’я, безпеки й добробуту; створює письмові тексти (зокрема художні тексти, медіатексти) визначених типів, стилів і жанрів, зважаючи на мету, адресата, власний життєвий досвід; поєднує інформацію, подану в різні способи (словесну, графічну, числову тощо) у межах одного або кількох текстів (зокрема художніх текстів, медіатекстів); оформлює власне висловлення, враховуючи основні засади академічної доброчесності; |
- складання наукових казок природничого змісту, віршів, написання музики, малювання картини (на вибір дітей, відповідно до здібностей); Адаптація: складання наукових казок природничого змісту, віршів (на вибір дітей, відповідно до здібностей) |
§63 |
Тема 2. Ми та наше середовище життя (1 год.) |
|||||
66 |
|
Як діяльність людини впливає на довкілля Забруднення повітря, води, ґрунтів; застосування хімічних засобів захисту рослин і здоров’я людини. |
відповідає самостійно на чітко сформульовані запитання за відомою / опрацьованою інформацією природничого змісту; толерантно обстоює власну позицію, звертає увагу на спільні й різні думки учасників дискусії; пояснює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб значення інформації для розв’язання життєвої / навчальної проблеми; проєктує власну поведінку в ситуаціях, подібних до тих, що зображено в тексті (зокрема художньому тексті, медіатексті); наводить приклади впливу діяльності людини на навколишнє середовище в часі та просторі, взаємодії людини та природи; з розумінням визначає цінність гігієнічних властивостей матеріалів натурального походження для здоров’я людини та покращення якості життя; |
- дискусії «Які матеріали/діяльність людини можуть спричинити забруднення повітря, зокрема й усередині приміщень, зміну якості води, ґрунтів та які можливі наслідки для здоров’я людини»; - робота в групах «Як можна зменшити забруднення довкілля»; - розв’язування ситуаційних завдань «Вжити заходів, щоб запобігти»; Адаптація: дискусії «Які матеріали/діяльність людини можуть спричинити забруднення повітря, зокрема й усередині приміщень, зміну якості води, ґрунтів та які можливі наслідки для здоров’я людини»; розв’язування ситуаційних завдань «Вжити заходів, щоб запобігти»; |
|
Тема 3. Природні скарби України (1 год.) |
|||||
67 |
|
Чому біорізноманіття важливе. Проєкт на вибір «Збереження різноманіття рослин нашої місцевості», «Збереження різноманіття тварин нашої місцевості» Збереження біорізноманіття України. Інвазійні види та їхній вплив на біорізноманіття. |
відповідає самостійно на чітко сформульовані запитання за відомою / опрацьованою інформацією природничого змісту; наводить приклади взаємозв’язків об’єктів і явищ природи, зокрема пов’язаних із власними діями в довкіллі; дотримується правил поводження з природними об’єктами для збереження здоров’я і довкілля; пояснює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб можливі зміни природних об’єктів і явищ залежно від певних умов; відповідального / безвідповідального використання здобутків науки та техніки; використовує окремі способи пошуку джерел інформації для розв’язання життєвої / навчальної проблеми; здійснює пошук самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб інформації природничого змісту в доступних джерелах; порівнює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб інформацію природничого змісту, здобуту в різних джерелах; бере участь у прийнятті спільних рішень; наводить приклади впливу діяльності людини на навколишнє середовище в часі і просторі, взаємодії людини та природи; |
- мозковий штурм «Важливість біорізноманіття в природі й для людей»; - заняття на природі «Оцінка впливу людини, що загрожує біорізноманіттю на обраній території»; - виконання проєкту на вибір «Збереження різноманіття рослин нашої місцевості», «Збереження різноманіття тварин нашої місцевості»; Адаптація: мозковий штурм «Важливість біорізноманіття в природі й для людей»; виконання проєкту на вибір «Збереження різноманіття рослин нашої місцевості», «Збереження різноманіття тварин нашої місцевості» (усно)
|
§64 |
Тема 4. Природа надихає (1 год.) |
|||||
68 |
|
Зв’язок людини з природою Людина та природа у творчості українських та світових митців |
встановлює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб певні закономірності в природі, підтверджує їх самостійно дібраними прикладами; наводить приклади взаємозв’язків об’єктів і явищ природи, зокрема пов’язаних із власними діями в довкіллі; створює письмові тексти (зокрема художні тексти, медіатексти) визначених типів, стилів і жанрів, зважаючи на мету, адресата, власний життєвий досвід; оформлює власне висловлення, враховуючи основні засади академічної доброчесності; регулює власні емоції під час презентації повідомлення (зокрема художнього тексту, медіатексту), художньої декламації; висловлює в усній та/або письмовій формі власні почуття, враження, викликані прочитаним, своє ставлення до зображених у тексті (зокрема художньому тексті, медіатексті) людей, подій, ситуацій, явищ тощо; розповідає про власний емоційний стан, описуючи окремі відтінки настрою, почуттів, переживань тощо під час рефлексії власної діяльності або сприймання повідомлення (зокрема художнього тексту, медіатексту); |
- складання наукових казок природничого змісту; - складання віршів, написання музики, малювання картини, виготовлення мистецько-ужиткових виробів (на вибір дітей, відповідно до їхніх здібностей); - написання есе «Чому я люблю природу?»; - участь у благодійному концерті для місцевої громади, батьків. Продаж власних виробів; - благодійна акція (передати кошти у притулок для тварин, витратити на озеленення шкільної території, облаштування мурашників і годівниць у лісі, очищення (зарибнення) водойми тощо). Адаптація: складання наукових казок природничого змісту |
§65 |
69 |
|
Урок узагальнення |
узагальнює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб опрацьовану інформацію природничого змісту; |
- вправи на узагальнення; - пізнавальна гра; - тестові завдання; Адаптація: пізнавальна гра; - тестові завдання;
|
§66 |
70 |
|
Підсумковий урок за рік |
порівнює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб інформацію природничого змісту. |
- вправи на узагальнення; - пізнавальна гра; Адаптація: вправи на узагальнення; - пізнавальна гра. |
|