Модифіковане КТП з інтегрованого курсу Пізнаємо природу 6 клас

Про матеріал
Модифіковане календарно - тематичне планування з інтегрованого курсу Пізнаємо природу в 6 класі відповідно до модельної навчальної програми «Пізнаємо природу». 5-6 класи» для закладів загальної середньої освіти (авторки: Біда Д.Д., Гільберг Т.Г., Колісник Я.І.)
Перегляд файлу

Переглянуто

Заступник директора

з навчальної роботи

___________________________

___________________________

Календарно – тематичне планування інтегрованого курсу « Пізнаємо природу» 6 клас

( 2 години на тиждень)

№з/п

Дата

Тема уроку

Орієнтири для оцінювання

Види діяльності

Домашня робота

РОЗДІЛ 1. ПІЗНАЄМО СВІТ НАУКИ (3 год)

Тема 1. Перший крок у науку  (3 год)

1

 

Інструктаж з БЖД. Що вивчають науки про природу

Модифікація: Що вивчають науки про природу

Об’єкт і предмет природничих наук.

Взаємозв’язок природничих наук.

•здійснює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб пошук інформації природничого змісту в доступних джерелах;

•представляє текстову інформацію з одного джерела використовуючи різні способи і засоби візуалізації змісту;

•використовує для розв’язання завдань актуальні та достовірні текстові / медіатекстові джерела інформації;

•ілюструє прикладами самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб використання здобутків природничих наук для сталого розвитку суспільства;

•унаочнює та візуалізує почуте повідомлення (самостійно або з допомогою інших осіб),використовуючи різні засоби (малюнки, схеми, таблиці, комікси тощо) для відтворення змісту, структурування інформації;

•визначає і пояснює з допомогою вчителя чи інших осіб необхідні етапи дослідження розуміє внесок учених-природничників і винахідників у створення нових технологій та вдосконалення техніки;

Модифікація:  здійснює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб пошук інформації природничого змісту в доступних джерелах;

Робота з джерелами інформації про природу,
використання QR-кодів, цифрового контенту природничого змісту;

• створення таблиці «Об’єкт і предмет природничих наук»;
• з’ясування послідовності та суті етапів наукового методу пізнання.

Модифікація: Робота з джерелами інформації про природу, використання QR-кодів

§1

2

 

Чому змінюються професії

Модифікація: Чому змінюються професії

Природничі науки, STEM і
професії майбутнього

•ілюструє прикладами самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб використання здобутків природничих наук для сталого розвитку суспільства;

•унаочнює та візуалізує почуте повідомлення (самостійно або з допомогою інших осіб),використовуючи різні засоби (малюнки, схеми, таблиці, комікси тощо) для відтворення змісту, структурування інформації;

•використовує для розв’язання завдань актуальні та достовірні текстові / медіатекстові джерела інформації;

•пояснює з допомогою вчителя чи інших осіб значення науки для створення нових технологій і сучасної техніки;

Модифікація: ілюструє прикладами з допомогою вчителя чи інших осіб використання здобутків природничих наук для сталого розвитку суспільства

• профорієнтаційна гра «Професії майбутнього і
природничі науки»;

Модифікація: участь у профорієнтаційній грі «Професії майбутнього і
природничі науки»;

§2

3

 

Чому в природі все взаємопов’язано

Модифікація: Чому в природі все взаємопов’язано

Причинно-наслідкові зв’язки у природі

•представляє дані, створюючи таблиці, схеми, діаграми тощо, з виконанням необхідних проміжних перетворень;

•унаочнює та візуалізує почуте повідомлення (самостійно або з допомогою інших осіб),використовуючи різні засоби (малюнки, схеми, таблиці, комікси тощо) для відтворення змісту, структурування інформації;

Модифікація: візуалізує почуте повідомлення (з допомогою інших осіб),використовуючи різні засоби (малюнки).

 

§3

РОЗДІЛ 2. ПІЗНАЄМО ЯВИЩА ПРИРОДИ ( 29 год)

Тема 1. Пізнаємо фізичні явища ( 16 год)

4

 

Що таке рух та які бувають рухи

Модифікація: Що таке рух

Механічні явища

 Механічний рух тіл. Відносність
руху і спокою. Траєкторія.
 

  •                  узагальнює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб  відому/опрацьовану інформацію про фізичні явища;
  •                  відповідає самостійно на чітко сформульовані запитання за опрацьованою інформацією про механічний рух;
  •                  розрізняє  самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб види механічного руху, використовуючи відповідну наукову термінологію;
  •                  ставить запитання про ознаки криволінійного і прямолінійного руху
  •                  наводить  самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб приклади відносності руху і стану спокою;
  •                  представляє самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб текстову інформацію у графічній формі
  •                  виконує самостійно / в групі з допомогою вчителя чи інших осіб завдання за складеним планом, використовуючи запропоновані інструменти;
  •                  усвідомлює цінність знань про механічний рух для власного розвитку й безпеки

Модифікація:

  •                  узагальнює з допомогою вчителя чи інших осіб  опрацьовану інформацію про фізичні явища;

Вимірювання відстані й часу;

Модифікація: Вимірювання відстані й часу;


 

§4

5

 

Чи завжди порібно поспішати

Модифікація: Чи завжди порібно поспішати

Прямолінійний і криволінійний рух. Величини, що описують рух.
Швидкість.

  •                  відповідає самостійно на чітко сформульовані запитання за відомою / опрацьованою інформацією про швидкість;
  •                  вибирає самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб окремі види руху, які можна дослідити;
  •                  володіє поняттям, формулює визначення швидкості, шляху;
  •                  називає самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб вживані одиниці часу, шляху, швидкості;
  •                  розраховує  самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб пройдений тілом шлях;
  •                  ставить запитання під час розв’язування задач на  знаходження швидкості, шляху, часу;
  •                  виконує самостійно / в групі, з допомогою вчителя чи інших осіб експеримент з обчислення середньої швидкості за складеним планом, використовуючи запропоновані інструменти / створені моделі;
  •                  усвідомлює цінність знань про швидкість для власного розвитку й безпеки

Модифікація: формулює визначення швидкості, шляху

• обрахунок середньої швидкості руху пішохода;
• розв’язування задач на знаходження швидкості;

Модифікація: обрахунок середньої швидкості руху пішохода

§5

6

 

Чому колеса потяга стукають

Модифікація: Чому колеса потяга стукають

Теплові явища

Теплове розширення твердих тіл,
рідин і газів. Негативні впливи
теплового розширення.
Використання ефектів теплового
розширення.

  •                  описує самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб тепловий стан фізичних тіл;  особливості руху атомів i молекул речовини в різних агрегатних станах речовини використовуючи відповідну наукову термінологію;
  •                  обирає з допомогою вчителя чи інших осіб наукове пояснення теплового розширення твердих тіл, рідин і газів;
  •                  відповідає самостійно на чітко сформульовані запитання за відомою / опрацьованою інформацією про застосування розширення твердих тіл, газів, рідин;
  •                  використовує наукові факти для формулювання власних суджень розширення твердих тіл, рідин і газів;
  •                  виконує самостійно / в групі, з допомогою вчителя чи інших осіб спостереження за експериментом теплового розширення твердого тіла, рідин і газів за складеним планом, використовуючи запропоновані інструменти / створені моделі;
  •                  пояснює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб залежність розмірів фізичних тіл від температури.
  •                  аналізує самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб негативний вплив теплового розширення твердих тіл;
  •                  усвідомлює необхідність використання енергозбережувальних технологій;

Модифікація: виконує в групі, з допомогою вчителя чи інших осіб спостереження за експериментом теплового розширення твердого тіла, рідин і газів за складеним планом,

спостереження (або відеоролик) демонстрації теплового
розширення твердих тіл (кільце і куля);
• спостереження теплового розширення рідин і газів;

Модифікація: спостереження теплового розширення твердих тіл, рідин і газів
 

§6

7

 

Чому тваринам і рослинам не холодно під снігом

Модифікація: Чому тваринам і рослинам не холодно під снігом

Теплопередача.
Поняття про передачу тепла у
твердих тілах, рідинах і газах.
 

  •                  виконує самостійно / в групі, з допомогою вчителя чи інших осіб спостереження за експериментом теплопередачі за складеним планом, використовуючи запропоновані інструменти / створені моделі;
  •                  описує самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб результати спостереження, використовуючи відповідну наукову термінологію;
  •                  відповідає самостійно на чітко сформульовані запитання за відомою / опрацьованою інформацією про види теплопередачі;
  •                  використовує наукові факти для формулювання власних суджень щодо теплопровідності різних речовин;
  •                  формулює запитання, щоб уточнити розуміння прочитаного повідомлення;
  •                  встановлює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб закономірності теплопередачі в природі, підтверджує їх самостійно дібраними прикладами;
  •                  дотримується правил безпеки життєдіяльності під час експериментів;
  •                  усвідомлює необхідність використання енергозбережувальних технологій;

Модифікація: встановлює з допомогою вчителя чи інших осіб закономірності теплопередачі в природі, підтверджує їх прикладами;

• спостереження явища теплопередачі;

• виготовлення моделі рідинного термометра;

Модифікація: спостереження явища теплопередачі;

 

§7

8

 

Як закип’ятити воду снігом

Модифікація: Як закип’ятити воду снігом

Пароутворення. Кипіння

  •                  виконує самостійно / в групі, з допомогою вчителя чи інших осіб спостереження за експериментом кипіння води за складеним планом, використовуючи запропоновані інструменти / створені моделі;
  •                  відповідає самостійно на чітко сформульовані запитання за відомою / опрацьованою інформацією про кипіння;
  •                  формулює запитання, щоб уточнити розуміння переглянутого відеоматеріалу;
  •                  описує самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб процес кипіння рідини використовуючи  відповідну наукову термінологію;
  •                  використовує наукові факти для формулювання власних суджень щодо застосування залежності температури кипіння від атмосферного тиску;
  •                  пояснює призначення термометра і принцип його функціонування
  •                  дотримується правил безпеки життєдіяльності під час експериментів;

Модифікація: пояснює призначення термометра і принцип його функціонування

• спостереження явища кипіння;

Модифікація: спостереження явища кипіння

§8

9

 

Чому протилежності притягуються

Електричні явища

Модифікація: Електричні явища

Електризація тіл. Взаємодія
наелектризованих тіл. Поняття про електричні заряди.

  •                  відповідає самостійно на чітко сформульовані запитання за відомою / опрацьованою інформацією про електричний заряд, електричний струм, провідники, ізолятори;
  •                  виконує самостійно / в групі, з допомогою вчителя чи інших осіб експеримент електризації тіл, використовуючи запропоновані інструменти / створені моделі;
  •                  описує самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб результати досліду, використовуючи відповідну наукову термінологію;
  •                  аналізує самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб процес взаємодії заряджених тіл;
  •                  використовує наукові факти для формулювання власних суджень щодо проявів електричних явищ у природі;
  •                  Модифікація: аналізує з допомогою вчителя чи інших осіб процес взаємодії заряджених тіл

спостереження взаємодії тіл, наелектризованих тертям;
• спостереження електризації через вплив;

Модифікація: спостереження взаємодії тіл, наелектризованих тертям;
 

§9

10

 

Чи проводить людина електричний струм

Модифікація: Чи проводить людина електричний струм

Електричний розряд.

Провідники та ізолятори.
Блискавка. Правила безпечної
поведінки під час грози.

 

  •                  відповідає самостійно на чітко сформульовані запитання за відомою / опрацьованою інформацією про електричний заряд, електричний струм;
  •                  пояснює призначення блискавичника і принцип його функціонування;
  •                  формулює запитання, щоб уточнити розуміння переглянутого відеоматеріалу;
  •                  використовує наукові факти для формулювання власних суджень щодо електричних розрядів;
  •                  аналізує самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб поділ матеріалів на провідники та ізолятори;
  •                  використовує наукові факти для формулювання власних суджень щодо електричних розрядів  у природі;
  •                  Розуміє небезпеку блискавки
  •                  Знає правила безпечної поведінки під час грози

Модифікація: Розуміє небезпеку блискавки; знає правила безпечної поведінки під час грози

 

•Демонстрація провідників та ізоляторів

•Відео блискавки

Модифікація: Відео блискавки

§10

11

 

Що таке електричне коло і як його складати

Модифікація: Електричне коло

Електричне коло. Елементи
електричних кіл. Складання
електричних кіл.

• описує самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб елементи електричного кола, використовуючи відповідну наукову термінологію;

  •                  відповідає самостійно на чітко сформульовані запитання за відомою / опрацьованою інформацією про елементи електричного кола;
  •                  формулює запитання, щоб уточнити розуміння принципів складання електричних кіл;
  •                  аналізує самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб схеми електричних кіл;
  •                  складає  самостійно / в групі з допомогою вчителя чи інших осіб найпростіші електричні кола
  •                  креслить самостійно / в групі з допомогою вчителя чи інших осіб схеми найпростіших електричних кіл
  •                  дотримується правил безпеки життєдіяльності під час експериментів;
  •                  Модифікація: складає  з допомогою вчителя чи інших осіб найпростіші електричні кола

• схематичне зображення окремих елементів та схеми
електричного кола;

• складання електричних кіл;

Модифікація: складання електричних кіл

§11

12

 

Де можна використовувати електричний струм

Модифікація: Де можна використовувати електричний струм

Дії електричного
струму. Електроприлади. Правила безпечної поведінки з
електроприладами.

  •                  відповідає самостійно на чітко сформульовані запитання за відомою / опрацьованою інформацією про дії електричного струму;
  •                  описує самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб приклади дії електричного струму, використовуючи відповідну наукову термінологію;
  •                  виконує самостійно / в групі, з допомогою вчителя чи інших осіб експеримент, який демонструє дію електричного струму,  використовуючи запропоновані інструменти / створені моделі;
  •                  аналізує самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб схеми передачі електроенергії ;
  •                  знає електропобутові прилади
  •                  знає і дотримується правил безпеки під час роботи з електричними приладами й пристроями;
  •                  усвідомлює необхідність до економічного ставлення щодо використання електроприладів;
  •                  оцінює значення енергії електричного струму в побуті.

Модифікація: знає електропобутові прилади; знає і дотримується правил безпеки під час роботи з електричними приладами й пристроями; оцінює значення енергії електричного струму в побуті.

• спостереження дій електричного струму;

• мозковий штурм «Як зменшити споживання електричної
енергії?»;

Модифікація: спостереження дій електричного струму

§12

13

 

Майбутнє за електромобілями

Модифікація: Електромобілі.
Електромобілі.
Поняття про перетворення та
передачу електроенергії.

  •                  аналізує самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб перетворення електричної енергії в інші види ;
  •                  відповідає самостійно на чітко сформульовані запитання за відомою / опрацьованою інформацією про перетворення електричної енергії;
  •                  використовує наукові факти для формулювання власних суджень щодо перетворення електричної енергії в інші види енергії ;
  •                  описує самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб техніку, де використовується електродвигун, використовуючи відповідну наукову термінологію;
  •                  встановлює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб закономірності перетворення і передачі електроенергії;
  •                  усвідомлює загрозу  забруднення навколишнього середовища деякими видами електростанцій ;
  •                  оцінює значення електричної енергії в техніці.

Модифікація: усвідомлює загрозу  забруднення навколишнього середовища деякими видами електростанцій ; оцінює значення електричної енергії в техніці.

• дискусія в групах «Яким буде транспорт через 100 років?»;

Модифікація: участь в дискусії в групах «Яким буде транспорт через 100 років?»;

§13

14

 

Світло-джерело життя

Світлові явища

Модифікація: Світло-джерело життя

Світло і тінь. Природні та штучні
джерела світла. Утворення тіні. Прямолінійне
поширення світла. Прозорі, непрозорі та напівпрозорі
предмети. 
 

  •                  відповідає самостійно на чітко сформульовані запитання за відомою / опрацьованою інформацією про світлові явища;
  •                  аналізує самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб різні джерела світла;
  •                  обирає з допомогою вчителя чи інших осіб природні і штучні джерела;
  •                  виконує самостійно / в групі, з допомогою вчителя чи інших осіб дослід на підтвердження прямолінійного поширення світла за складеним планом, використовуючи запропоновані інструменти / створені моделі;
  •                  пропонує і створює самостійно / в групі з допомогою вчителя чи інших осіб матеріальні навчальні моделі для підтвердження прямолінійного поширення світла;
  •                  описує самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб утворення тіні, використовуючи відповідну наукову термінологію;
  •                  наводить  самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб приклади прозорих, напівпрозорих  і непрозорих тіл;
  •                  усвідомлює значення світла для життя на Землі та в побуті;
  •                  усвідомлює значення гігієни зору та профілактики його вад

Модифікація: обирає з допомогою вчителя чи інших осіб природні і штучні джерела; допомогою вчителя чи інших осіб приклади прозорих, напівпрозорих  і непрозорих тіл; усвідомлює значення світла для життя на Землі та в побуті; усвідомлює значення гігієни зору та профілактики його вад

спостереження прямолінійного поширення світла,
• спостереження утворення тіні;

Модифікація: спостереження прямолінійного поширення світла,
спостереження утворення тіні;

 

 

§14

15

 

Чи може тіло бути невидимим

Модифікація: Чи може тіло бути невидимим

Поняття про закони
поширення світла.

  •                  відповідає самостійно на чітко сформульовані запитання за відомою / опрацьованою інформацією про відбивання, заломлення і розсіювання світла;
  •                  виконує самостійно / в групі, з допомогою вчителя чи інших осіб дослід на відбивання, заломлення, розсіювання світла за складеним планом, використовуючи запропоновані інструменти / створені моделі;
  •                  встановлює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб закономірності явища відбивання, заломлення і розсіювання,  підтверджує їх самостійно дібраними прикладами;
  •                  представляє самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб текстову інформацію про відбивання, заломлення світла в формі графічної інформації;
  •                  аналізує самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб наслідки відбивання і заломлення світла;

обирає з допомогою вчителя чи інших осіб наукове пояснення появи веселки;

Модифікація: обирає з допомогою вчителя чи інших осіб наукове пояснення появи веселки

розсіяння світла, відбивання та заломлення світла;

Модифікація: розсіяння світла

§15

16

 

Як ми бачимо

Модифікація: Як ми бачимо

Як діє лінза. Як
виникає зображення в оці.

  •                  відповідає самостійно на чітко сформульовані запитання за відомою / опрацьованою інформацією про лінзи, їх застосування;
  •                  аналізує самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб хід променів в лінзах;
  •                  описує самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб які зображення можна отримати за допомогою лінз використовуючи відповідну наукову термінологію;
  •                  виконує самостійно / в групі, з допомогою вчителя чи інших осіб дослід, який моделює принцип дії лінзи за складеним планом, використовуючи запропоновані інструменти / створені моделі;
  •                  знає будову ока, і призначення основних  його частин
  •                  ставить запитання про будову оптичних приладів;
  •                  здійснює пошук самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб інформації про оптичні прилади;
  •                  виконує самостійно / в групі, з допомогою вчителя чи інших осіб дослід, який моделює принцип дії фотоапарата за складеним планом, використовуючи запропоновані інструменти / створені моделі;

Модифікація: знає будову ока, і призначення основних  його частин

• спостереження утворення зображення за допомогою лупи;

• демонстрація моделі будови ока;

• виготовлення (демонстрація) камери-обскури;

Модифікація: спостереження утворення зображення за допомогою лупи;

§16

 

17

 

Чому комар пищить.

Модифікація: Чому комар пищить

Звукові явища
Джерела та характеристики звуку.
 

  •                  відповідає самостійно на чітко сформульовані запитання за відомою / опрацьованою інформацією про джерела, приймачі і характеристики звуку;
  •                  вибирає самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб окремі звукові явища, характеристики звуку, які можна дослідити;
  •                  описує самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб які характеристику звукових хвиль, використовуючи відповідну наукову термінологію;
  •                  виконує самостійно / в групі, з допомогою вчителя чи інших осіб дослід, який моделює принцип дії лінзи за складеним планом, використовуючи запропоновані інструменти / створені моделі;
  •                  дотримується правил поведінки при виконанні спостережень небесних об’єктів для збереження здоров’я і довкілля;
  •                  здійснює пошук самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб інформації про застосування звукових явищ;
  •                  оцінює власний внесок у дослідження і важливість набутих дослідницьких навичок;

Модифікація: вибирає самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб окремі звукові явища,

• дослідження залежності характеристик звуку від натягу і
довжини струни (пластини);

Модифікація: дослідження залежності характеристик звуку від натягу і
довжини струни (пластини);


 

§17

18

 

Чи можуть дерева розмовляти.

Модифікація: Чи можуть дерева розмовляти

Як поширюється звук. Швидкість звуку.

Як ми чуємо.

Вплив звуків на організм  людини.

 

  •                  ставить запитання про будову і властивості звукових хвиль, умови виникнення та перебігу поширення звуку;
  •                  виконує самостійно / в групі, з допомогою вчителя чи інших осіб спостереження та експерименти за складеним планом, використовуючи запропоновані інструменти / створені моделі;
  •                  дотримується правил поведінки при виконанні спостережень небесних об’єктів для збереження здоров’я і довкілля;
  •                  представляє результати спостережень і досліджень у запропонований спосіб, зокрема з використанням цифрових пристроїв;
  •                  використовує самостійно / з допомогою вчителя чи інших осіб уявлення про взаємозв’язки швидкості поширення звукових хвиль і густиною та температурою для розв’язання запропонованої життєвої /навчальної проблеми;
  •                  встановлює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб певні закономірності шкідливого впливу гучного звуку, підтверджує їх самостійно дібраними прикладами;
  •                  обирає з допомогою вчителя чи інших осіб наукове пояснення звукових явищ;
  •                  здійснює пошук самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб інформації про зменшення негативного впливу шуму;
  •                  оцінює власний внесок у дослідження і важливість набутих дослідницьких навичок;

Модифікація: встановлює з допомогою вчителя чи інших осіб певні закономірності шкідливого впливу гучного звуку, підтверджує їх прикладами

•дослідження швидкості поширення звуку в різних середовищах;

• демонстрація моделі поширення звуку (або відеоролик);

• демонстрація наочності впливу звуку на організм (або відеоролик);

Модифікація: дослідження швидкості поширення звуку в різних середовищах

§18

19

 

Урок узагальнення

Модифікація: Урок узагальнення

 

Узагальнює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб опрацьовану інформацію про механічні, теплові, електричні, світлові і звукові явища.

Модифікація: Узагальнює з допомогою вчителя чи інших осіб опрацьовану інформацію про механічні, теплові, електричні, світлові і звукові явища.

Діагностувальна робота №1.

Модифікація: Діагностувальна робота №1

 

Тема 2. Пізнаємо речовини та їхні зміни (4 год)

20

 

Речовини навколо тебе.

Модифікація: Речовини навколо тебе.

 

  • ставить запитання про будову  речовини і властивості тіл, їхні ознаки;
  • здійснює пошук самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб інформації про органічні і неорганічні речовини в доступних джерелах;
  • узагальнює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб опрацьовану інформацію про природні і штучні речовини;
  • виділяє самостійно / з допомогою вчителя чи інших осіб істотне в інформації про речовини в навколишньому середовищі;
  • описує самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб явища і процеси, що відбуваються під час колообігу речовин , використовуючи відповідну наукову термінологію;
  • формулює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб словесні описи речовин, явищ і процесів на основі нетекстової інформації;
  • створює самостійно / в групі чи з допомогою інших осіб презентації здобутої інформації про різні речовини в запропонований спосіб, зокрема з використанням цифрових технологій і пристроїв;
  • виявляє невідомі для себе знання про різноманітність речовин;
  • відповідає самостійно на чітко сформульовані запитання за відомою / опрацьованою інформацією про речовини;
  • встановлює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб закономірності класифікації речовин, підтверджує їх самостійно дібраними прикладами;
  • групує (впорядковує) самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб речовини за визначеною ознакою;
  • встановлює з допомогою вчителя чи інших осіб взаємозв’язки між різними речовинами в природі;
  • виконує самостійно / в групі з допомогою вчителя чи інших осіб спостереження та експерименти за складеним планом, використовуючи запропоновані інструменти / створені моделі;
  •  використовує самостійно / з допомогою вчителя чи інших осіб уявлення про взаємозв’язки речовин природи для розв’язання запропонованої життєвої /навчальної проблеми;

Модифікація: виявляє невідомі для себе знання про різноманітність речовин; групує (впорядковує) з допомогою вчителя чи інших осіб речовини за визначеною ознакою

складання таблиці «Класифікація речовин»;

Модифікація: бесіда: «Класифікація речовин»

 




 

§19

21

 

Чисті речовини та суміші.

Модифікація:  Чисті речовини та суміші.

Однорідні
та неоднорідні суміші. Способи
розділення сумішей.

Основні
речовини, що входять до складу
атмосфери (кисень, азот,
вуглекислий газ), гідросфери (вода)
та літосфери (пісок, вапняк, вугілля).

 

  • відповідає самостійно на чітко сформульовані запитання за відомою / опрацьованою інформацією про чисті речовини та суміші;
  • виконує самостійно / в групі з допомогою вчителя чи інших осіб спостереження сумішей, використовуючи запропоновані інструменти.
  • здійснює пошук самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб інформації про основні речовини, що входять до складу атмосфери, гідросфери та літосфери в доступних джерелах;
  • узагальнює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб опрацьовану інформацію різні суміші;
  • ставить запитання про однорідні і неоднорідні суміші їхні ознаки;
  • встановлює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб закономірності розділення сумішей, підтверджує їх самостійно дібраними прикладами;
  • описує самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб способи розділення сумішей використовуючи відповідну наукову термінологію;
  • обирає з допомогою вчителя чи інших осіб наукове пояснення утворення сумішей;
  • використовує самостійно / з допомогою вчителя чи інших осіб уявлення про взаємозв’язки між сумішшю і способом її розділенням  для розв’язання запропонованої життєвої /навчальної проблеми;
  • виявляє невідомі для себе знання про властивості чистих речовин і сумішей;

Модифікація: виявляє невідомі для себе знання про властивості чистих речовин і сумішей;

• спостереження сумішей за допомогою лупи (або зуму в мобільному телефоні);  

• виготовлення фільтра;

• дослідження чинників, що впливають на розчинність;

Модифікація: дослідження чинників, що впливають на розчинність;

§20

22

 

Які суміші забезпечують життя

Модифікація: Які суміші забезпечують життя

Повітря та морська вода – природні суміші.
Зворотні та незворотні зміни
речовин.

  • відповідає самостійно на чітко сформульовані запитання за відомою / опрацьованою інформацією про чисті речовини та суміші;
  • ставить запитання про повітря і морську воду, їх властивості, зворотні і незворотні зміни речовини, їхні ознаки;
  • здійснює пошук самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб інформації природні суміші в доступних джерелах;
  • узагальнює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб опрацьовану інформацію про зворотні і незворотні зміни речовини;
  • описує самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб зворотні і незворотні процеси, що відбуваються з речовинами, використовуючи відповідну наукову термінологію;
  • встановлює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб закономірності змін речовини, підтверджує їх самостійно дібраними прикладами;
  • виконує самостійно / в групі з допомогою вчителя чи інших осіб спостереження та експерименти за складеним планом, використовуючи запропоновані інструменти / створені моделі;
  • використовує наукові факти про суміші та явища випаровування для формулювання власних суджень;
  • виявляє невідомі для себе знання;

Модифікація: виявляє невідомі для себе знання

• демонстраційний експеримент (або відеоролик)
«Спостереження явища випарювання»;

Модифікація: відеоролик:
«Спостереження явища випарювання»;

 

§21

23

 

Практична робота «Приготування і розділення сумішей»

Модифікація: Практична робота «Приготування і розділення сумішей»

  • дотримується правил поведінки при виконанні практичної роботи для збереження здоров’я і довкілля;
  • виконує самостійно / в групі, з допомогою вчителя чи інших осіб спостереження та експерименти за складеним планом, використовуючи запропоновані інструменти / створені моделі;
  • визначає і пояснює з допомогою вчителя чи інших осіб необхідні етапи виконання практичної роботи;
  • використовує наукові факти для формулювання власних суджень;
  • пояснює прості причинно-наслідкові зв’язки в готовій моделі, використовуючи шаблон «якщо, то», «що треба зробити, щоб»

Модифікація: дотримується правил поведінки при виконанні практичної роботи для збереження здоров’я і довкілля;

• практична робота «Приготування та розділення
сумішей»;

Модифікація: практична робота «Приготування та розділення
сумішей»

§22

Тема 3. Пізнаємо астрономічні явища (3 год.)

24

 

Земля і Місяць.

Модифікація: Земля і Місяць.

Фази Місяця. Поняття про припливи та відпливи.

• описує самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб вигляд Землі з космосу, використовуючи відповідну наукову термінологію;

• обирає з допомогою вчителя чи інших осіб наукове пояснення появи кратерів на Місяці та зміни його фаз;

• формулює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб словесний опис фаз Місяця на основі нетекстової інформації;

відповідає самостійно на чітко сформульовані запитання за відомою / опрацьованою інформацією про Місяць, як природний супутник Землі;

• використовує наукові факти для формулювання власних суджень щодо освоєння людиною Місяця;

• встановлює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб закономірності явища припливів та відпливів, підтверджує їх самостійно дібраними прикладами;

• виконує самостійно / в групі з допомогою вчителя чи інших осіб спостереження та фазами Місяця, використовуючи запропоновані інструменти.

Модифікація: описує самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб вигляд Землі з космосу,

• ознайомлення з фотографіями Місяця;

• дослідницьке завдання «Як утворюються кратери?»;

• ознайомлення з аерокосмічними знімками поверхні Землі, за якими досліджують фактори антропогенного впливу;

• вивчення фотографій Землі з космосу;

• спостереження за фазами Місяця та виготовлення таблиці-схеми «Фази Місяця»;

• моделювання явища припливу за допомогою повітряної кульки.

Модифікація: ознайомлення з фотографіями Місяця; вивчення фотографій Землі з космосу;

 

§23

25

 

Які бувають рухи Землі

Модифікація: Які бувають рухи Землі

Зміна дня і ночі; зміна пір року.

Добовий та орбітальний рухи Землі.

• ставить запитання про причини зміни дня і ночі та пір року на Землі;

• встановлює з допомогою вчителя чи інших осіб взаємозв’язок між обертанням Землі та зміною дня і ночі;

• обирає з допомогою вчителя чи інших осіб наукове пояснення причини зміни пір року на Землі;

• здійснює пошук самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб інформації в доступних джерелах про тривалість дня і ночі на екваторі та полюсах земної кулі;

• відповідає самостійно на чітко сформульовані запитання за відомою / опрацьованою інформацією про причини змін дня і ночі та пір року на Землі.

Модифікація: ставить запитання про причини зміни дня і ночі та пір року на Землі; встановлює з допомогою вчителя чи інших осіб взаємозв’язок між обертанням Землі та зміною дня і ночі;

• ознайомлення з добовим та орбітальним рухом Землі;

• інформаційний пошук «Тривалість дня і ночі на екваторі та полюсах земної кулі»;

• дослідницьке завдання «Де на земній кулі день дорівнює ночі круглий рік».

Модифікація: ознайомлення з добовим та орбітальним рухом Землі

§24

26

 

Як відбуваються сонячні та місячні затемнення

Модифікація: Як відбуваються сонячні та місячні затемнення

• ставить запитання про причини сонячних і місячних затемнень;

• описує самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб сонячні та місячні затемнення, використовуючи відповідну наукову термінологію;

• встановлює з допомогою вчителя чи інших осіб взаємозв’язки небесних об’єктів під час затемнення Сонця і Місяця;

• виділяє самостійно / з допомогою вчителя чи інших осіб істотне в інформації про затемнення Сонця і Місяця;

• пропонує і створює самостійно / в групі з допомогою вчителя чи інших осіб навчальну модель перебігу сонячного і місячного затемнення;

• відповідає самостійно на чітко сформульовані запитання за відомою / опрацьованою інформацією про причини сонячних і місячних затемнень.

Модифікація: ставить запитання про причини сонячних і місячних затемнень; описує з допомогою вчителя чи інших осіб сонячні та місячні затемнення,

• ознайомлення з фотографіями Місяця і Сонця під час різних фаз затемнення цих об’єктів;

• вивчення схем (рисунків), що пояснюють причини затемнення Сонця і Місяця;

• моделювання (або відеоролик) сонячного та місячного затемнення;

• вивчення впливу затемнень Місяця і Сонця на довкілля.

Модифікація: ознайомлення з фотографіями Місяця і Сонця під час різних фаз затемнення цих об’єктів;


 

§25

27

 

Урок узагальнення

 Модифікація: Урок узагальнення

 

Узагальнює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб опрацьовану інформацію про хімічні, астрономічні, біологічні явища.

Модифікація:  Узагальнює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб опрацьовану інформацію про хімічні, астрономічні, біологічні явища.

 

Діагностувальна робота № 2

Модифікація: Діагностувальна робота № 2

 

Тема 4. Пізнаємо біологічні явища ( 6 год)

28

 

Живлення організмів.

Модифікація: Живлення організмів

Фотосинтез. Мінеральне живлення рослин. Рослини, які поєднують фотосинтез з іншими способами живлення. Різноманітність їжі,
способів живлення і систем
травлення тварин. Поняття про
перетворення речовин в організмі людини (від травної системи до клітини)

• вибирає самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб окремі об’єкти / явища, властивості об’єктів / явищ, які можна дослідити;

• ставить запитання про будову і властивості об’єктів природи, умови виникнення та перебігу природних явищ, їхні ознаки;

• обирає з допомогою вчителя чи інших осіб наукове пояснення явищ природи / фактів / даних;

• використовує самостійно / з допомогою вчителя чи інших осіб правила, способи і відповідні засоби для розв’язання навчальної /життєвої проблеми;

• розмірковує щодо запропонованих способів розв’язання певної навчальної / життєвої проблеми, висловлює свої думки;

•складає з допомогою вчителя чи інших осіб план власної діяльності для розв’язання навчальної / життєвої проблеми відповідно до своєї ролі в групі;

•відповідає самостійно на чітко сформульовані запитання за відомою / опрацьованою інформацією природничого змісту;

•наводить з допомогою вчителя чи інших осіб міркування / докази, що підтверджують /спростовують досягнення мети дослідження;

•визначає і пояснює з допомогою вчителя чи інших осіб необхідні етапи дослідження;

•передбачає з допомогою вчителя чи інших осіб результати кожного етапу дослідження;

•оцінює власний внесок у дослідження і

важливість набутих дослідницьких навичок. представляє самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб текстову інформацію/ аудіоінформацію у формі графічної, табличної

інформації або інфографіки

Модифікація: вибирає з допомогою вчителя чи інших осіб окремі об’єкти / явища, властивості об’єктів / явищ, які можна дослідити

• дослід, що підтверджує утворення крохмалю на світлі в процесі фотосинтезу;
• створення буклета «Чим харчуються дикі тварини (які живуть біля людей чи в зоопарку, лісі, озері і т. д. (на вибір
учнів)», «Чим харчуються домашні тварини»;
• складання узагальнювальних схем «Живлення рослин»,
«Способи живлення тварин», «Шлях речовин від ротової порожнини до клітини тіла (на прикладі організму людини)»;

Модифікація: спостереження досліду, що підтверджує утворення крохмалю на світлі в процесі фотосинтезу;

§26

29

 

Дихання організмів

Модифікація: Дихання організмів
Як дихають рослини.
Різноманітність органів і способів
дихання тварин

вибирає самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб окремі об’єкти / явища, властивості об’єктів / явищ, які можна дослідити;

• ставить запитання про будову і властивості об’єктів природи, умови виникнення та перебігу природних явищ, їхні ознаки;

• обирає з допомогою вчителя чи інших осіб наукове пояснення явищ природи / фактів / даних;

• використовує самостійно / з допомогою вчителя чи інших осіб правила, способи і відповідні засоби для розв’язання навчальної /життєвої проблеми;

Модифікація: вибирає з допомогою вчителя чи інших осіб окремі об’єкти / явища, властивості об’єктів / явищ, які можна дослідити

дискусія «Чи всі організми дихають?»;
• дослідження дихання рослин;
• дослідження і спостереження за диханням людини;
• інформаційний пошук «Що таке дихальна недостатність»,
«Що показує пульсоксиметр»;

Модифікація: спостереження за диханням людини;

§27

30

 

Подразливість, рухи організмів

Модифікація: Подразливість, рухи організмів

Різноманітність рухів рослин. Види руху тварин. Подразливість рослин і тварин.

• розмірковує щодо запропонованих способів розв’язання певної навчальної / життєвої проблеми, висловлює свої думки;

•складає з допомогою вчителя чи інших осіб план власної діяльності для розв’язання навчальної / життєвої проблеми відповідно до своєї ролі в групі;

•відповідає самостійно на чітко сформульовані запитання за відомою / опрацьованою інформацією природничого змісту;

•наводить з допомогою вчителя чи інших осіб міркування / докази, що підтверджують /спростовують досягнення мети дослідження;

•визначає і пояснює з допомогою вчителя чи інших осіб необхідні етапи дослідження;

Модифікація: визначає з допомогою вчителя чи інших осіб необхідні етапи дослідження;

 

• спостереження за рухами рослин на підвіконні;
• обговорення відео з прикладами рухів тварин;

• спостереження за подразливістю рослин на прикладі мімози
сором’язливої або комахоїдних рослин (росички, венериної
мухоловки);
• обговорення відео з прикладами подразливості різних
тварин;
• спостереження за реакцією тварин на подразники;

Модифікація: спостереження за рухами рослин на підвіконні;
• обговорення відео з прикладами рухів тварин;

• спостереження за подразливістю рослин на прикладі мімози
сором’язливої або комахоїдних рослин (росички, венериної
мухоловки);
• обговорення відео з прикладами подразливості різних
тварин;
• спостереження за реакцією тварин на подразники;

§28


Переглянуто

Заступник директора

з навчальної роботи

___________________________

___________________________

Календарно – тематичне планування інтегрованого курсу « Пізнаємо природу» 6 клас

( 2 години на тиждень)

№з/п

Дата

Тема уроку

Орієнтири для оцінювання

Види діяльності

Домашня робота

31

 

Розмноження організмів. Практична робота 2 «Розмноження рослин»

Модифікація: Розмноження організмів

Порівняння типів розмноження
рослин: нестатеве (спороутворення
у папоротеподібних), статеве
(утворення насіння у
покритонасінних) і вегетативне (на
прикладі папоротеподібних і
покритонасінних рослин). Форми
розмноження тварин

•складає з допомогою вчителя чи інших осіб план власної діяльності для розв’язання навчальної / життєвої проблеми відповідно до своєї ролі в групі;

•відповідає самостійно на чітко сформульовані запитання за відомою / опрацьованою інформацією природничого змісту;

•наводить з допомогою вчителя чи інших осіб міркування / докази, що підтверджують /спростовують досягнення мети дослідження;

•визначає і пояснює з допомогою вчителя чи інших осіб необхідні етапи дослідження;

Модифікація: складає з допомогою вчителя чи інших осіб план власної діяльності для розв’язання навчальної / життєвої проблеми

• розпізнавання насіння різних рослин, що трапляються в
регіоні;
• практична робота «Розмноження рослин»;
• екскурсія в теплицю або фермерське господарство;

Модифікація: розпізнавання насіння різних рослин, що трапляються в
регіоні;

§29

32

 

Ріст і розвиток організмів.

Модифікація: Ріст і розвиток організмів

Як ростуть рослини, тварини,
людина. Таємниці індивідуального
розвитку різних організмів. Життєві цикли рослин і тварин. Тривалість життя

• розмірковує щодо запропонованих способів розв’язання певної навчальної / життєвої проблеми, висловлює свої думки;

•складає з допомогою вчителя чи інших осіб план власної діяльності для розв’язання навчальної / життєвої проблеми відповідно до своєї ролі в групі;

•відповідає самостійно на чітко сформульовані запитання за відомою / опрацьованою інформацією природничого змісту;

•наводить з допомогою вчителя чи інших осіб міркування / докази, що підтверджують /спростовують досягнення мети дослідження;

•визначає і пояснює з допомогою вчителя чи інших осіб необхідні етапи дослідження;

•оцінює власний внесок у дослідження і

важливість набутих дослідницьких навичок. представляє самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб текстову інформацію/ аудіоінформацію у формі графічної, табличної

інформації або інфографіки

Модифікація: наводить з допомогою вчителя чи інших осіб міркування / докази, що підтверджують /спростовують досягнення мети дослідження;

•дослідження «Вплив умов на проростання насіння рослин»;
• складання в парах схеми «Етапи розвитку рослин (на прикладі квіткових рослин)»;
• складання в групах схеми «Етапи розвитку тварин (на прикладі комах, земноводних, птахів, домашніх ссавців)»;
• виконання проєкту на вибір учнів «Розвиток квіткової рослини (обраної учнями)», «Розвиток тварини (обраної учнями)», «Розвиток людини»

практична робота

«Розмноження рослин»;

Модифікація: дослідження «Вплив умов на проростання насіння рослин»;

§30

33

 

Урок узагальнення

Модифікація: Урок узагальнення

• Діагностувальна робота № 3

Модифікація: Діагностувальна робота № 3

 

РОЗДІЛ III. ПІЗНАЄМО СОНЯЧНУ СИСТЕМУ(10 год.)

Тема 1. Астрономічні інструменти та спостереження (3 год.)

34

 

Що таке сузір’я

Модифікація: Що таке сузір’я

Небесна сфера. Зоряне небо. Сузір’я.

Вибирає самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб окремі об’єкти / явища, властивості об’єктів / явищ, які можна дослідити; використовує окремі способи пошуку джерел інформації для розв’язання життєвої / навчальної проблеми;

здійснює пошук самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб інформації природничого змісту в доступних джерелах; порівнює самостійно або з допомогою вчителя чи інших              осіб інформацію природничого змісту, здобуту в різних джерелах;

узагальнює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб опрацьовану інформацію природничого змісту;

виділяє самостійно / з допомогою вчителя чи інших осіб істотне в інформації природничого змісту;

пояснює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб значення інформації для розв’язання життєвої / навчальної проблеми; описує самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб явища і процеси, використовуючи відповідну наукову термінологію;

формулює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб словесні описи об’єктів, явищ і процесів на основі нетекстової інформації; представляє самостійно              або              з допомогою вчителя чи інших осіб текстову інформацію / аудіоінформацію у формі графічної, табличної інформації або інфографіки;

Модифікація: Вибирає з допомогою вчителя чи інших осіб окремі об’єкти / явища, властивості об’єктів / явищ, які можна дослідити

 модельовані спостереження за зоряним небом і небесними тілами за допомогою цифрових ресурсів (на вибір учителя і за бажанням дітей);

 виготовлення (моделювання) основної фігури відомого сузір’я;

 екскурсія в планетарій (за можливості) або ознайомлення із зоряним небом за допомогою віртуального планетарію;

 ознайомлення з картою зоряного неба та визначення на ній найвідоміших сузір’їв;

дослідницьке завдання «Як на зоряному небі відрізнити зорю від планети»

Модифікація: ознайомлення з картою зоряного неба та визначення на ній найвідоміших сузір’їв

§31

35

 

Твої власні астрономічні спостереження

Модифікація: Твої власні астрономічні спостереження

Твої власні  астрономічні спостереження. Бінокль.

візуальні спостереження Сонця методом темної

кімнати чи проекції;

•ознайомлення з принципом роботи бінокля;

спостереження (за можливості) Місяця за допомогою бінокля

Модифікація: ознайомлення з принципом роботи бінокля

§32

36

 

Навіщо астрономам телескопи.

Модифікація:Що таке телескоп

Оптичні телескопи та  радіотелескопи.

  •   ознайомлення з

фотографіями українських телескопів та радіотелескопів;

  •   ознайомлення з

фотографіями найбільших наземних і космічних телескопів та радіотелескопів;

  •   інформаційний пошук

«Історія винайдення телескопа»;

  •   ознайомлення з принципом роботи оптичного телескопа і радіотелескопа;
  •   дослідницьке завдання:

«Чому сучасні наземні астрономічні обсерваторії зазвичай розміщують високо в горах?»

Модифікація: ознайомлення з

фотографіями найбільших наземних і космічних телескопів та радіотелескопів

§33

Тема 2. Сонячна система (4 год.)

37

 

Як влаштована Сонячна система.

Модифікація:Що таке Сонячна система

Склад Сонячної системи. Сонце. Планети та карликові планети. Малі тіла. Метеороїди.

створює самостійно / в групі чи з допомогою інших осіб презентації здобутої інформації природничого змісту в запропонований спосіб, зокрема з використанням цифрових технологій

і пристроїв; оцінює власний внесок у дослідження і важливість набутих дослідницьких навичок; пояснює призначення інструментів / створених моделей, які використовувалися              для досліджень і фіксування результатів;

обирає з допомогою вчителя чи інших осіб наукове пояснення явищ природи / фактів / даних;

використовує наукові факти для формулювання власних суджень;

виявляє невідомі для себе знання;

відповідає самостійно на чітко сформульовані запитання за відомою / опрацьованою інформацією природничого змісту;

Модифікація: обирає з допомогою вчителя чи інших осіб наукове пояснення явищ природи / фактів / даних.

  •   ознайомлення зі схемами (рисунками) будови Сонячної системи;
  •   ознайомлення з

фотографіями Сонця, планет, карликових планет, комет та астероїдів;

  •   дослідницьке завдання «Яке небесне тіло є головним в Сонячній системі?»;
  •   практичне завдання «Орбіта планети – еліпс»;
  •   моделювання планетних орбіт Сонячної системи;

моделювання орбіти потенційно небезпечного для Землі астероїда

Модифікація: ознайомлення з

фотографіями Сонця, планет, карликових планет, комет та астероїдів

§34

38

 

Які бувають планети.

Модифікація:Що таке планети

Загальна характеристика планет земної групи та планет-гігантів. Кратери й астроблеми. Супутники та кільця планет.

  •   ознайомлення з

фотографіями планет земної групи;

  •   ознайомлення з

фотографіями планет-гігантів;

  •   інформаційний пошук «На яких планетах побували космічні апарати?»;
  •   ознайомлення з

фотографіями кратерів та астроблем;

  •   ознайомлення з

фотографіями супутників і кілець планет.

Модифікація: ознайомлення з

фотографіями планет, супутників

§35

39

 

Як земляни шукали життя в Сонячній системі.

Модифікація: Пошуки життя в Сонячній системі.

Пошуки життя в Сонячній системі. Проєкти освоєння та колонізації Сонячної системи.

  •   ознайомлення з результатами пошуку життя в Сонячній системі;
  •   інформаційний пошук

«Перші кроки до колонізації Марса»;

  •   виготовлення і презентація макету «Космічна база»;

Модифікація: ознайомлення з результатами пошуку життя в Сонячній системі

§36

40

 

Інформаційний проєкт «Які тварини і рослини побували в космосі?»;

«Імена України в космосі».

Модифікація: Які тварини і рослини побували в космосі?

  •   «Які тварини і рослини побували в космосі?»;
  •   інформаційний проєкт

«Імена України в космосі».

Модифікація: Які тварини і рослини побували в космосі?

 

Тема 3. Всесвіт (3 год.)

 

41

 

Що таке системи світу.

Модифікація: Що таке системи світу

Геоцентрична та геліоцентрична моделі Всесвіту.

узагальнює самостійно опрацьовану інформацію про Сонячну систему і Всесвіт.

  •   ставить запитання про ознаки геоцентричної та геліоцентричної моделей світу;
  •   здійснює пошук самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб інформації в доступних джерелах про уявлення різних народів щодо будови Землі та Всесвіту;
  •   узагальнює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб опрацьовану інформацію про зорю як самосвітне небесне тіло;
  •   виділяє самостійно / з допомогою вчителя чи інших осіб істотне в інформації про різну яскравість зір;
  •   описує самостійно або з допомогою вчителя чи

інших осіб залежність яскравості зір від їх відстані до Землі, використовуючи відповідну наукову

термінологію;

Модифікація: узагальнює самостійно опрацьовану інформацію про Сонячну систему і Всесвіт

 

  •   ознайомлення з тим, як різні народи уявляли будову Землі та Всесвіту;
  •   ознайомлення з геоцентричною та геліоцентричною системами світу;
  •   моделювання яскравості зір в залежності від відстані до них;
  •   дослідницьке завдання «Яка причина відмінності в

яскравості зір на нічному небі»;

інформаційний пошук «Чи існуватимуть у Всесвіті весь час зорі?».

Модифікація: ознайомлення з тим, як різні народи уявляли будову Землі та Всесвіту

§37

42

 

Що було, є і буде у Всесвіті. Модифікація:Що таке Всесвіт

Сучасні уявлення про Всесвіт. Наше місце у Всесвіті

  •   ознайомлення з

фотографіями (рисунками) зір, зоряних скупчень і туманностей;

  •   ознайомлення з

фотографіями галактик і скупчень галактик;

  •   моделювання спіральної галактики з аркуша картону;
  •   моделювання процесу розширення Всесвіту за допомогою повітряної кульки;
  •   дослідницьке завдання

«Поблизу яких зір найперше доцільно шукати життя, подібне до нашого?»

  •   Модифікація: ознайомлення з

фотографіями (рисунками) зір, зоряних скупчень і туманностей

§38

43

 

Узагальнення знань

Модифікація: Узагальнення знань

Діагностична робота №4

Модифікація: Діагностична робота №4

 

РОЗДІЛ IV. ПІЗНАЄМО ВЗАЄМОЗВ’ЯЗКИ У ПРИРОДІ (14 год.)

Тема 1. Взаємозв’язки організмів з неживою природою (3 год.)

44

 

Як пов’язана між собою жива і нежива природа. Чи зручно жити у воді.

Модифікація: Що таке жива і нежива природа

Середовище життя, чинники неживої природи. Водне середовище і пристосування до його умов рослин і тварин.

Встановлює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб певні закономірності в природі, підтверджує їх самостійно дібраними прикладами; групує (впорядковує) самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб об’єкти / явища природи за визначеною ознакою; встановлює з допомогою вчителя чи інших осіб взаємозв’язки природних об’єктів, явищ і процесів; здійснює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб пошук інформації природничого змісту в доступних джерелах; ставить запитання про будову і властивості об’єктів природи, умови виникнення та перебігу природних явищ, їхні ознаки; представляє самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб текстову інформацію / аудіоінформацію у формі графічної, табличної інформації або інфографіки

Модифікація: Встановлює з допомогою вчителя чи інших осіб певні закономірності в природі

складання схеми

«Взаємозв’язки неживої і живої природи»;

Модифікація: складання схеми

«Взаємозв’язки неживої і живої природи»

§39

45

 

Життя на землі й у небі.

Модифікація: Життя на землі й у небі.

Наземно-повітряне середовище і пристосування до життя в ньому рослин і тварин.

гра для співвіднесення рослин, їхнього середовища життя та пристосування до середовища існування;

створення таблиці-гри для співвіднесення тварин, їхнього середовища життя та пристосування до середовища

Модифікація: гра для співвіднесення рослин, їхнього середовища життя та пристосування до середовища існування

§40

46

 

Хто мешкає в ґрунті.

Модифікація:Що таке грунт

Умови ґрунту як середовища життя і пристосування його жителів. Організми як середовище життя.

проєкти «Паразити домашніх тварин», «Як тварини впливають на родючість ґрунту»;

Модифікація: Як тварини впливають на родючість ґрунту

§41

Тема 2. Взаємозв’язки між організмами (4 год.)

47

 

Як взаємопов’язані організми між собою.

Модифікація: Як взаємопов’язані організми між собою.

Паразити і хижаки.

Нахлібники і квартиранти. Партнери.

Встановлює з допомогою вчителя чи інших осіб взаємозв’язки природних об’єктів, явищ і процесів;

Групує (впорядковує) самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб об’єкти / явища природи за визначеною ознакою; поєднує інформацію, подану в різні способи (словесну, графічну, числову тощо) у межах одного або кількох текстів (зокрема художніх текстів, медіатекстів);

встановлює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб певні закономірності в природі, підтверджує їх самостійно дібраними прикладами;

узагальнює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб опрацьовану інформацію природничого змісту;

створює письмові тексти (зокрема художні тексти, медіатексти) визначених типів, стилів і жанрів, зважаючи на мету, адресата, власний життєвий досвід;

Модифікація: встановлює з допомогою вчителя чи інших осіб певні закономірності в природі

  •   моделювання ситуації «Якщо зникне організм

(вибраний), то як це вплине на інші організми?»

складання екологічної казки;

Модифікація: складання екологічної казки

§42

48

 

Хто кого чи що їсть

Модифікація: Хто кого чи що їсть

Ланцюги живлення.

  •   складання буклетів про отруйні рослини і тварин

місцевості і першу допомогу при отруєнні, укусі;

  •   Модифікація: участь у складанні буклетів про отруйні рослини і тварин

місцевості і першу допомогу при отруєнні, укусі

§43

49

 

Практична робота 3 «Складання ланцюгів живлення  водойми, парку, лісу, поля, грядки (на вибір)»

Модифікація:Що таке ланцюги живлення

  • дотримується правил поведінки при виконанні практичної роботи для збереження здоров’я і довкілля;
  • визначає і пояснює з допомогою вчителя чи інших осіб необхідні етапи виконання практичної роботи;
  • використовує наукові факти для формулювання власних суджень;

Модифікація: дотримується правил поведінки при виконанні практичної роботи для збереження здоров’я і довкілля;

 

50

 

Як організми пристосовуються уникати зустрічі з ворогами або

захищатись від них.

Модифікація: Пристосування рослин і тварин, щоб не бути з’їденими

Пристосування рослин і тварин, щоб не бути з’їденими чи знайденими.

  • виконує самостійно / в групі, з допомогою вчителя чи інших осіб спостереження та експерименти за складеним планом, використовуючи запропоновані інструменти / створені моделі;
  • використовує наукові факти для формулювання власних суджень;
  • пояснює прості причинно-наслідкові зв’язки в готовій моделі, використовуючи шаблон «якщо, то», «що треба зробити, щоб»

Модифікація: виконує з допомогою вчителя чи інших осіб спостереження та за складеним планом

§44

Тема 3. Взаємозв’язки організмів між собою та неживою природою в різних угрупованнях (4 год.)

51

 

Які є угруповання організмів.

Модифікація:Що таке угруповання організмів

Угруповання організмів, природні і створені людиною.

використовує самостійно / з допомогою вчителя чи інших осіб уявлення про взаємозв’язки об’єктів і явищ природи для розв’язання запропонованої життєвої / навчальної проблеми;

дотримується правил поводження з природними об’єктами для збереження здоров’я і довкілля;

пропонує і створює самостійно / в групі з допомогою вчителя чи інших осіб матеріальні навчальні моделі для дослідження;

складає з допомогою вчителя чи інших осіб план дослідження;

виконує самостійно / в групі з допомогою вчителя чи інших осіб спостереження та експерименти за складеним планом, використовуючи запропоновані інструменти / створені моделі;

відповідає самостійно на чітко сформульовані запитання за відомою / опрацьованою інформацією природничого змісту;

формулює з допомогою вчителя чи інших осіб очікувані результати дослідження;

фіксує результати етапів дослідження у запропонований спосіб;

Модифікація: дотримується правил поводження з природними об’єктами для збереження здоров’я і довкілля

гра «Хто з ким пов’язаний?»;

  •   дискусія «Відмінність та подібність природних і штучних угруповань»;
  •   спостереження в природі різних угруповань;

дискусія «Чому потрібно постійно доглядати грядку?»

Модифікація: спостереження в природі різних угруповань

§45

52

 

Як живуть організми у водоймах.

Модифікація: Як живуть організми у водоймах

Взаємозв’язки в прісній водоймі, морі чи океані.

робота в групах зі складання малюнка-діаграми

«Взаємозв’язки організмів у морі чи океані»,

моделювання водних угруповань у прісноводному і морському акваріумах

Модифікація: робота в групах зі складання малюнка-діаграми

«Взаємозв’язки організмів у морі чи океані»

§46

53

 

Які є взаємозв’язки організмів у наземних екосистемах та у ґрунті.

Модифікація: Які є взаємозв’язки організмів у наземних екосистемах та у ґрунті.

Взаємозв’язки в лісі й парку. Організми луки й городу, взаємозв’язки між ними та довкіллям.

Взаємозв’язки організмів у ґрунті. Виживання в пустелях

  • робота в групах зі складання малюнка-діаграми

«Взаємозв’язки організмів у лісі»,

«Взаємозв’язки організмів у ґрунті»;

Модифікація: робота в групах зі складання малюнка-діаграми

«Взаємозв’язки організмів у лісі»,

«Взаємозв’язки організмів у ґрунті»

§47

54

 

Як живуть тварини і рослини серед людей.

Модифікація: Як живуть тварини і рослини серед людей.

Життя рослин і тварин серед людей

  •   проєкт на вибір: «Організми та їхні зв’язки в нашому озері», «Організми та їхні зв’язки в нашому лісі»,

«Організми та їхні зв’язки на городі»; «Життя рослин і тварин біля нас».

Модифікація: участь у проєкті

«Життя рослин і тварин біля нас»

§48

Тема 4. Біологічні ритми організмів (3 год.)

55

 

Які є біологічні ритми організмів.

Модифікація:Що таке біологічні ритми організмів

Періодичні зміни середовища життя і пристосування до них організмів.

  • здійснює самостійно або з допомогою вчителя чи

інших осіб пошук інформації природничого змісту в доступних джерелах;

  • описує самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб явища і процеси, використовуючи відповідну наукову термінологію;
  • використовує для розв’язання завдань актуальні та достовірні текстові / медіатекстові джерела інформації;
  • обирає із запропонованих самостійно / з

допомогою вчителя чи інших осіб спосіб перевірки розв’язання навчальної / життєвої проблеми;

Модифікація: описує з допомогою вчителя чи інших осіб явища і процеси природничого змісту

  • інформаційний пошук: «Як живуть організми на березі морів чи океанів між припливами», «Як птахи

здійснюють перельоти без GPS», «Таємниці життя

денних і нічних тварин»,

«Пристосування організмів до змін пір року»;

дискусія «Біоритми людини та її продуктивність і лікування».

Модифікація: участь у дискусії «Біоритми людини та її продуктивність і лікування»

§49

56

 

Практична робота 4

«Квітковий годинник на подвір’ї» Модифікація:Що таке квітковий гнодинник

  • дотримується правил поведінки при виконанні практичної роботи для збереження здоров’я і довкілля;
  • визначає і пояснює з допомогою вчителя чи інших осіб необхідні етапи виконання практичної роботи;
  • використовує наукові факти для формулювання власних суджень;

Модифікація: дотримується правил поведінки при виконанні практичної роботи для збереження здоров’я і довкілля;

§50

57

 

Узагальнення знань

Модифікація: Узагальнення знань

Діагностична робота № 5.

Модифікація: Діагностична робота № 5

 

РОЗДІЛ V. ПІЗНАЄМО СЕБЕ І СВІТ (11 год.)

Тема 1. Пізнай свої здібності (3 год.)

58

 

Як зрозуміти та розвинути

свої здібності.

Модифікація: Здібності та можливості людини

Здібності та можливості людини. Як зрозуміти та розвинути свої здібності.

Обирає із запропонованих самостійно / з допомогою вчителя чи інших осіб спосіб перевірки розв’язання навчальної / життєвої проблеми; визначає з допомогою вчителя або інших осіб чинники, які сприяли / завадили розв’язанню навчальної / життєвої проблеми; обґрунтовує унікальність та неповторність кожної людини; детально описує та характеризує в цілому себе та інших осіб за різними ознаками (інтереси, світогляд тощо); обирає продукти харчування, способи проведення дозвілля, відповідний одяг тощо, які приносять задоволення і користь для здоров’я, безпеки і добробуту; аналізує вибір, свій та інших осіб, з урахуванням користі і задоволення (радості) для здорового безпечного життя; обирає та застосовує цифрові інструменти для збирання чи отримання даних; розповідає про власний емоційний стан, описуючи окремі відтінки настрою, почуттів, переживань тощо під час рефлексії власної діяльності або сприймання повідомлення (зокрема художнього тексту, медіатексту); знаходить інформацію щодо здоров’я, безпеки та добробуту в різних джерелах і перевіряє її достовірність; пояснює вплив спілкування на складники здоров’я, безпеки і добробуту; здійснює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб пошук інформації природничого змісту в доступних джерелах;

Модифікація: характеризує в цілому себе та інших осіб за різними ознаками (інтереси, світогляд тощо); обирає продукти харчування, способи проведення дозвілля, відповідний одяг тощо, які приносять задоволення і користь для здоров’я, безпеки і добробуту

вправи на перевірку та розвиток спостережливості, уваги, витривалості, гостроти зору, швидкості реакції на світловий і звуковий сигнали;

Модифікація: вправи на перевірку та розвиток спостережливості, уваги, витривалості, гостроти зору, швидкості реакції на світловий і звуковий сигнали

§51

59

 

Як розвивати пам’ять та увагу. Модифікація:Що таке пам’ять і увага

Пам’ять і увага. Мозок – орган, який керує діяльністю організму.

  •   складання раціону харчування «Смаколики для мозку»;
  •   інформаційний проєкт

«Винаходи Леонардо да Вінчі»;

Модифікація: складання раціону харчування «Смаколики для мозку»

§52

60

 

Як циклічні процеси в природі впливають на організм людини.

Модифікація:Що таке циклічні процеси природи

Вплив циклічних процесів у природі на організм людини.

  •    складання схеми «Вплив сну на стан і працездатність організму».

дослідження: «Вплив сну на здоров’я людини».

Модифікація: участь у складанні схеми «Вплив сну на стан і працездатність організму»

§53

Тема 2. Мистецтво виживання (3 год.)

61

 

Як полярники проводять дослідження в екстремальних умовах.

Модифікація:Хто такі полярники

Мистецтво виживання Підкорення полюсів Землі. Робота полярників на станції Вернадського.

складає з допомогою вчителя чи інших осіб план дослідження; виконує самостійно / в групі з допомогою вчителя чи інших осіб спостереження та експерименти за складеним планом, використовуючи запропоновані інструменти / створені моделі; визначає і пояснює з допомогою вчителя чи інших осіб необхідні етапи дослідження; передбачає з допомогою вчителя чи інших осіб результати кожного етапу дослідження; використовує наукові факти для формулювання власних суджень; дотримується правил безпеки життєдіяльності під час досліджень; планує послідовність дій для виготовлення моделі виробу, орієнтовні строки їхнього виконання.

Модифікація: планує послідовність дій для виготовлення моделі виробу

гра «Перша допомога» (сонячні опіки і тепловий удар, обмороження);

Модифікація: участь у грі «Перша допомога» (сонячні опіки і тепловий удар, обмороження)

§54

62

 

Для чого досліджують океани та атмосферу.

Модифікація: Дослідження океанів і атмосфери.

Дослідження океанів і атмосфери.

  • робота з картою та інформацією;

підготовка презентації;

  • очищення річкової (озерної, забрудненої ґрунтом) води,

фільтрування і випарювання; опріснення солоної води

Модифікація: робота з картою та інформацією

§55

63

 

Для чого

підкорюють найвищі вершини та досліджують найнебезпечніші місця світу.

Модифікація: Сучасні екстремальні подорожі.

Підкорення найвищих вершин світу. Дослідження джунглів Амазонки. Сучасні екстремальні подорожі.

  •   добування води з повітря;
  •   виготовлення посудини для пиття з паперу;

гра «Подаємо сигнали про допомогу»;

Модифікація: виготовлення посудини для пиття з паперу

§56

Тема 3. Як змінити світ на краще (5 год.)

64

 

Як людина впливає на взаємозв’язки у природі.

Модифікація: Як людина впливає на взаємозв’язки у природі.

Вплив діяльності людини на взаємозв’язки в природі.

наводить приклади взаємозв’язків об’єктів і явищ природи, зокрема пов’язаних із власними діями в довкіллі; дотримується правил поводження з природними об’єктами для збереження здоров’я і довкілля; встановлює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб певні закономірності в природі, підтверджує їх самостійно дібраними прикладами; бере участь у прийнятті спільних рішень; пояснює наслідки недотримання здорового способу життя на основі інформації, що міститься в різних текстах; пояснює вплив спілкування на складники здоров’я, безпеки і добробуту; оцінює за спільно розробленими критеріями з допомогою вчителя чи інших осіб власну діяльність і ефективність.

Модифікація: наводить приклади взаємозв’язків об’єктів і явищ природи, зокрема пов’язаних із власними діями в довкіллі

  • гра «Погано – добре».
  • заняття на екологічній стежці;
  • проєкт «Уроки життя»;

«Альтернатива хімічним засобам захисту рослин»;

Модифікація: гра «Погано – добре»

§57

65

 

Чому клімат стає теплішим. Модифікація:Що таке парниковий ефект

Парниковий ефект. Участь України в міжнародному співробітництві з охорони навколишнього середовища.

  • складання схеми «Чинники, які посилюють «парниковий ефект
  • розв’язування проблем
  • робота з інформацією.

моделювання парникового ефекту

Модифікація: розв’язування проблем

 

§58

66

 

Що означає жити в екостилі.

Модифікація: Що означає жити в екостилі

Життя в екостилі та позитивні емоції.

  •   практичні завдання на

формування екологічного стилю життя;

розв’язування ситуативних завдань «Оберни негатив на позитив»

Модифікація: формування екологічного стилю життя

§59

67

 

Інформаційний проєкт «Чи можуть позитивні емоції продовжити життя?»

Модифікація: Чи можуть позитивні емоції продовжити життя?

  • визначає і пояснює з допомогою вчителя чи інших осіб необхідні етапи виконання інформаційного проєкту;
  • використовує наукові факти для формулювання власних суджень;

Модифікація: дотримується правил поведінки при виконанні спостереженні за викронанням інформаційного проєкту  для збереження здоров’я і довкілля;

 

68

 

Узагальнення знань.

Модифікація: Узагальнення знань.

 

Діагностична робота №6

Модифікація: Діагностична робота №6

 

Повторення (2год.)

69

 

Екскурсія на  пришкільну ділянку.

Модифікація: Екскурсія на  пришкільну ділянку.

 

 

Написати звіт.

70

 

Підсумковий урок

Модифікація: Підсумковий урок

 

 

 

 

doc
Пов’язані теми
Природознавство, Планування
НУШ
Інкл
Додано
4 січня
Переглядів
17
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку