Переглянуто
Заступник директора
з навчальної роботи
___________________________
___________________________
Календарно – тематичне планування інтегрованого курсу « Пізнаємо природу» 6 клас
( 2 години на тиждень)
№з/п |
Дата |
Тема уроку |
Орієнтири для оцінювання |
Види діяльності |
Домашня робота |
|
РОЗДІЛ 1. ПІЗНАЄМО СВІТ НАУКИ (3 год) |
||||||
Тема 1. Перший крок у науку (3 год) |
||||||
1 |
|
Інструктаж з БЖД. Що вивчають науки про природу Модифікація: Що вивчають науки про природу Об’єкт і предмет природничих наук. Взаємозв’язок природничих наук. |
•здійснює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб пошук інформації природничого змісту в доступних джерелах; •представляє текстову інформацію з одного джерела використовуючи різні способи і засоби візуалізації змісту; •використовує для розв’язання завдань актуальні та достовірні текстові / медіатекстові джерела інформації; •ілюструє прикладами самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб використання здобутків природничих наук для сталого розвитку суспільства; •унаочнює та візуалізує почуте повідомлення (самостійно або з допомогою інших осіб),використовуючи різні засоби (малюнки, схеми, таблиці, комікси тощо) для відтворення змісту, структурування інформації; •визначає і пояснює з допомогою вчителя чи інших осіб необхідні етапи дослідження розуміє внесок учених-природничників і винахідників у створення нових технологій та вдосконалення техніки; Модифікація: здійснює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб пошук інформації природничого змісту в доступних джерелах; |
Робота з джерелами інформації про природу,
• створення таблиці «Об’єкт і предмет природничих наук»; Модифікація: Робота з джерелами інформації про природу, використання QR-кодів |
§1 |
|
2 |
|
Чому змінюються професії Модифікація: Чому змінюються професії
Природничі науки, STEM і |
•ілюструє прикладами самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб використання здобутків природничих наук для сталого розвитку суспільства; •унаочнює та візуалізує почуте повідомлення (самостійно або з допомогою інших осіб),використовуючи різні засоби (малюнки, схеми, таблиці, комікси тощо) для відтворення змісту, структурування інформації; •використовує для розв’язання завдань актуальні та достовірні текстові / медіатекстові джерела інформації; •пояснює з допомогою вчителя чи інших осіб значення науки для створення нових технологій і сучасної техніки; Модифікація: ілюструє прикладами з допомогою вчителя чи інших осіб використання здобутків природничих наук для сталого розвитку суспільства |
• профорієнтаційна гра «Професії майбутнього і
Модифікація: участь у профорієнтаційній грі «Професії майбутнього і |
§2 |
|
3 |
|
Чому в природі все взаємопов’язано Модифікація: Чому в природі все взаємопов’язано Причинно-наслідкові зв’язки у природі |
•представляє дані, створюючи таблиці, схеми, діаграми тощо, з виконанням необхідних проміжних перетворень; •унаочнює та візуалізує почуте повідомлення (самостійно або з допомогою інших осіб),використовуючи різні засоби (малюнки, схеми, таблиці, комікси тощо) для відтворення змісту, структурування інформації; Модифікація: візуалізує почуте повідомлення (з допомогою інших осіб),використовуючи різні засоби (малюнки). |
|
§3 |
|
РОЗДІЛ 2. ПІЗНАЄМО ЯВИЩА ПРИРОДИ ( 29 год) |
||||||
Тема 1. Пізнаємо фізичні явища ( 16 год) |
||||||
4 |
|
Що таке рух та які бувають рухи Модифікація: Що таке рух Механічні явища
Механічний рух тіл. Відносність |
Модифікація:
|
Вимірювання відстані й часу; Модифікація: Вимірювання відстані й часу;
|
§4 |
|
5 |
|
Чи завжди порібно поспішати Модифікація: Чи завжди порібно поспішати
Прямолінійний і криволінійний рух. Величини, що описують рух. |
Модифікація: формулює визначення швидкості, шляху |
• обрахунок середньої швидкості руху пішохода; Модифікація: обрахунок середньої швидкості руху пішохода |
§5 |
|
6 |
|
Чому колеса потяга стукають Модифікація: Чому колеса потяга стукають Теплові явища
Теплове розширення твердих тіл, |
Модифікація: виконує в групі, з допомогою вчителя чи інших осіб спостереження за експериментом теплового розширення твердого тіла, рідин і газів за складеним планом, |
спостереження (або відеоролик) демонстрації теплового
Модифікація: спостереження теплового розширення твердих тіл, рідин і газів |
§6 |
|
7 |
|
Чому тваринам і рослинам не холодно під снігом Модифікація: Чому тваринам і рослинам не холодно під снігом
Теплопередача. |
Модифікація: встановлює з допомогою вчителя чи інших осіб закономірності теплопередачі в природі, підтверджує їх прикладами; |
• спостереження явища теплопередачі; • виготовлення моделі рідинного термометра; Модифікація: спостереження явища теплопередачі;
|
§7 |
|
8 |
|
Як закип’ятити воду снігом Модифікація: Як закип’ятити воду снігом Пароутворення. Кипіння |
Модифікація: пояснює призначення термометра і принцип його функціонування |
• спостереження явища кипіння; Модифікація: спостереження явища кипіння |
§8 |
|
9 |
|
Чому протилежності притягуються Електричні явища Модифікація: Електричні явища
Електризація тіл. Взаємодія |
|
спостереження взаємодії тіл, наелектризованих тертям;
Модифікація: спостереження взаємодії тіл, наелектризованих тертям; |
§9 |
|
10 |
|
Чи проводить людина електричний струм Модифікація: Чи проводить людина електричний струм Електричний розряд.
Провідники та ізолятори.
|
Модифікація: Розуміє небезпеку блискавки; знає правила безпечної поведінки під час грози
|
•Демонстрація провідників та ізоляторів •Відео блискавки Модифікація: Відео блискавки |
§10 |
|
11 |
|
Що таке електричне коло і як його складати Модифікація: Електричне коло
Електричне коло. Елементи |
• описує самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб елементи електричного кола, використовуючи відповідну наукову термінологію;
|
• схематичне зображення окремих елементів та схеми • складання електричних кіл; Модифікація: складання електричних кіл |
§11 |
|
12 |
|
Де можна використовувати електричний струм Модифікація: Де можна використовувати електричний струм
Дії електричного |
Модифікація: знає електропобутові прилади; знає і дотримується правил безпеки під час роботи з електричними приладами й пристроями; оцінює значення енергії електричного струму в побуті. |
• спостереження дій електричного струму;
• мозковий штурм «Як зменшити споживання електричної Модифікація: спостереження дій електричного струму |
§12 |
|
13 |
|
Майбутнє за електромобілями
Модифікація: Електромобілі. |
Модифікація: усвідомлює загрозу забруднення навколишнього середовища деякими видами електростанцій ; оцінює значення електричної енергії в техніці. |
• дискусія в групах «Яким буде транспорт через 100 років?»; Модифікація: участь в дискусії в групах «Яким буде транспорт через 100 років?»; |
§13 |
|
14 |
|
Світло-джерело життя Світлові явища Модифікація: Світло-джерело життя
Світло і тінь. Природні та штучні |
Модифікація: обирає з допомогою вчителя чи інших осіб природні і штучні джерела; допомогою вчителя чи інших осіб приклади прозорих, напівпрозорих і непрозорих тіл; усвідомлює значення світла для життя на Землі та в побуті; усвідомлює значення гігієни зору та профілактики його вад |
спостереження прямолінійного поширення світла,
Модифікація: спостереження прямолінійного поширення світла,
|
§14 |
|
15 |
|
Чи може тіло бути невидимим Модифікація: Чи може тіло бути невидимим
Поняття про закони |
обирає з допомогою вчителя чи інших осіб наукове пояснення появи веселки; Модифікація: обирає з допомогою вчителя чи інших осіб наукове пояснення появи веселки |
розсіяння світла, відбивання та заломлення світла; Модифікація: розсіяння світла |
§15 |
|
16 |
|
Як ми бачимо Модифікація: Як ми бачимо
Як діє лінза. Як |
Модифікація: знає будову ока, і призначення основних його частин |
• спостереження утворення зображення за допомогою лупи; • демонстрація моделі будови ока; • виготовлення (демонстрація) камери-обскури; Модифікація: спостереження утворення зображення за допомогою лупи; |
§16 |
|
17 |
|
Чому комар пищить. Модифікація: Чому комар пищить
Звукові явища |
Модифікація: вибирає самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб окремі звукові явища, |
• дослідження залежності характеристик звуку від натягу і
Модифікація: дослідження залежності характеристик звуку від натягу і
|
§17 |
|
18 |
|
Чи можуть дерева розмовляти. Модифікація: Чи можуть дерева розмовляти Як поширюється звук. Швидкість звуку. Як ми чуємо. Вплив звуків на організм людини.
|
Модифікація: встановлює з допомогою вчителя чи інших осіб певні закономірності шкідливого впливу гучного звуку, підтверджує їх прикладами |
•дослідження швидкості поширення звуку в різних середовищах; • демонстрація моделі поширення звуку (або відеоролик); • демонстрація наочності впливу звуку на організм (або відеоролик); Модифікація: дослідження швидкості поширення звуку в різних середовищах |
§18 |
|
19 |
|
Урок узагальнення Модифікація: Урок узагальнення
|
|
Діагностувальна робота №1. Модифікація: Діагностувальна робота №1 |
|
|
Тема 2. Пізнаємо речовини та їхні зміни (4 год) |
||||||
20 |
|
Речовини навколо тебе. Модифікація: Речовини навколо тебе.
|
Модифікація: виявляє невідомі для себе знання про різноманітність речовин; групує (впорядковує) з допомогою вчителя чи інших осіб речовини за визначеною ознакою |
|
§19 |
|
21 |
|
Чисті речовини та суміші. Модифікація: Чисті речовини та суміші.
Однорідні
Основні
|
Модифікація: виявляє невідомі для себе знання про властивості чистих речовин і сумішей; |
• спостереження сумішей за допомогою лупи (або зуму в мобільному телефоні); • виготовлення фільтра; • дослідження чинників, що впливають на розчинність; Модифікація: дослідження чинників, що впливають на розчинність; |
§20 |
|
22 |
|
Які суміші забезпечують життя Модифікація: Які суміші забезпечують життя
Повітря та морська вода – природні суміші. |
Модифікація: виявляє невідомі для себе знання |
• демонстраційний експеримент (або відеоролик)
Модифікація: відеоролик:
|
§21 |
|
23 |
|
Практична робота «Приготування і розділення сумішей» Модифікація: Практична робота «Приготування і розділення сумішей» |
Модифікація: дотримується правил поведінки при виконанні практичної роботи для збереження здоров’я і довкілля; |
• практична робота «Приготування та розділення
Модифікація: практична робота «Приготування та розділення |
§22 |
|
Тема 3. Пізнаємо астрономічні явища (3 год.) |
||||||
24 |
|
Земля і Місяць. Модифікація: Земля і Місяць. Фази Місяця. Поняття про припливи та відпливи. |
• описує самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб вигляд Землі з космосу, використовуючи відповідну наукову термінологію; • обирає з допомогою вчителя чи інших осіб наукове пояснення появи кратерів на Місяці та зміни його фаз; • формулює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб словесний опис фаз Місяця на основі нетекстової інформації; відповідає самостійно на чітко сформульовані запитання за відомою / опрацьованою інформацією про Місяць, як природний супутник Землі; • використовує наукові факти для формулювання власних суджень щодо освоєння людиною Місяця; • встановлює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб закономірності явища припливів та відпливів, підтверджує їх самостійно дібраними прикладами; • виконує самостійно / в групі з допомогою вчителя чи інших осіб спостереження та фазами Місяця, використовуючи запропоновані інструменти. Модифікація: описує самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб вигляд Землі з космосу, |
• ознайомлення з фотографіями Місяця; • дослідницьке завдання «Як утворюються кратери?»; • ознайомлення з аерокосмічними знімками поверхні Землі, за якими досліджують фактори антропогенного впливу; • вивчення фотографій Землі з космосу; • спостереження за фазами Місяця та виготовлення таблиці-схеми «Фази Місяця»; • моделювання явища припливу за допомогою повітряної кульки. Модифікація: ознайомлення з фотографіями Місяця; вивчення фотографій Землі з космосу;
|
§23 |
|
25 |
|
Які бувають рухи Землі Модифікація: Які бувають рухи Землі Зміна дня і ночі; зміна пір року. Добовий та орбітальний рухи Землі. |
• ставить запитання про причини зміни дня і ночі та пір року на Землі; • встановлює з допомогою вчителя чи інших осіб взаємозв’язок між обертанням Землі та зміною дня і ночі; • обирає з допомогою вчителя чи інших осіб наукове пояснення причини зміни пір року на Землі; • здійснює пошук самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб інформації в доступних джерелах про тривалість дня і ночі на екваторі та полюсах земної кулі; • відповідає самостійно на чітко сформульовані запитання за відомою / опрацьованою інформацією про причини змін дня і ночі та пір року на Землі. Модифікація: ставить запитання про причини зміни дня і ночі та пір року на Землі; встановлює з допомогою вчителя чи інших осіб взаємозв’язок між обертанням Землі та зміною дня і ночі; |
• ознайомлення з добовим та орбітальним рухом Землі; • інформаційний пошук «Тривалість дня і ночі на екваторі та полюсах земної кулі»; • дослідницьке завдання «Де на земній кулі день дорівнює ночі круглий рік». Модифікація: ознайомлення з добовим та орбітальним рухом Землі |
§24 |
|
26 |
|
Як відбуваються сонячні та місячні затемнення Модифікація: Як відбуваються сонячні та місячні затемнення |
• ставить запитання про причини сонячних і місячних затемнень; • описує самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб сонячні та місячні затемнення, використовуючи відповідну наукову термінологію; • встановлює з допомогою вчителя чи інших осіб взаємозв’язки небесних об’єктів під час затемнення Сонця і Місяця; • виділяє самостійно / з допомогою вчителя чи інших осіб істотне в інформації про затемнення Сонця і Місяця; • пропонує і створює самостійно / в групі з допомогою вчителя чи інших осіб навчальну модель перебігу сонячного і місячного затемнення; • відповідає самостійно на чітко сформульовані запитання за відомою / опрацьованою інформацією про причини сонячних і місячних затемнень. Модифікація: ставить запитання про причини сонячних і місячних затемнень; описує з допомогою вчителя чи інших осіб сонячні та місячні затемнення, |
• ознайомлення з фотографіями Місяця і Сонця під час різних фаз затемнення цих об’єктів; • вивчення схем (рисунків), що пояснюють причини затемнення Сонця і Місяця; • моделювання (або відеоролик) сонячного та місячного затемнення; • вивчення впливу затемнень Місяця і Сонця на довкілля. Модифікація: ознайомлення з фотографіями Місяця і Сонця під час різних фаз затемнення цих об’єктів;
|
§25 |
|
27 |
|
Урок узагальнення Модифікація: Урок узагальнення
|
Узагальнює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб опрацьовану інформацію про хімічні, астрономічні, біологічні явища. Модифікація: Узагальнює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб опрацьовану інформацію про хімічні, астрономічні, біологічні явища.
|
Діагностувальна робота № 2 Модифікація: Діагностувальна робота № 2 |
|
|
Тема 4. Пізнаємо біологічні явища ( 6 год) |
||||||
28 |
|
Живлення організмів. Модифікація: Живлення організмів
Фотосинтез. Мінеральне живлення рослин. Рослини, які поєднують фотосинтез з іншими способами живлення. Різноманітність їжі, |
• вибирає самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб окремі об’єкти / явища, властивості об’єктів / явищ, які можна дослідити; • ставить запитання про будову і властивості об’єктів природи, умови виникнення та перебігу природних явищ, їхні ознаки; • обирає з допомогою вчителя чи інших осіб наукове пояснення явищ природи / фактів / даних; • використовує самостійно / з допомогою вчителя чи інших осіб правила, способи і відповідні засоби для розв’язання навчальної /життєвої проблеми; • розмірковує щодо запропонованих способів розв’язання певної навчальної / життєвої проблеми, висловлює свої думки; •складає з допомогою вчителя чи інших осіб план власної діяльності для розв’язання навчальної / життєвої проблеми відповідно до своєї ролі в групі; •відповідає самостійно на чітко сформульовані запитання за відомою / опрацьованою інформацією природничого змісту; •наводить з допомогою вчителя чи інших осіб міркування / докази, що підтверджують /спростовують досягнення мети дослідження; •визначає і пояснює з допомогою вчителя чи інших осіб необхідні етапи дослідження; •передбачає з допомогою вчителя чи інших осіб результати кожного етапу дослідження; •оцінює власний внесок у дослідження і важливість набутих дослідницьких навичок. представляє самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб текстову інформацію/ аудіоінформацію у формі графічної, табличної інформації або інфографіки Модифікація: вибирає з допомогою вчителя чи інших осіб окремі об’єкти / явища, властивості об’єктів / явищ, які можна дослідити |
• дослід, що підтверджує утворення крохмалю на світлі в процесі фотосинтезу; Модифікація: спостереження досліду, що підтверджує утворення крохмалю на світлі в процесі фотосинтезу; |
§26 |
|
29 |
|
Дихання організмів
Модифікація: Дихання організмів |
вибирає самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб окремі об’єкти / явища, властивості об’єктів / явищ, які можна дослідити; • ставить запитання про будову і властивості об’єктів природи, умови виникнення та перебігу природних явищ, їхні ознаки; • обирає з допомогою вчителя чи інших осіб наукове пояснення явищ природи / фактів / даних; • використовує самостійно / з допомогою вчителя чи інших осіб правила, способи і відповідні засоби для розв’язання навчальної /життєвої проблеми; Модифікація: вибирає з допомогою вчителя чи інших осіб окремі об’єкти / явища, властивості об’єктів / явищ, які можна дослідити |
дискусія «Чи всі організми дихають?»; Модифікація: спостереження за диханням людини; |
§27 |
|
30 |
|
Подразливість, рухи організмів Модифікація: Подразливість, рухи організмів Різноманітність рухів рослин. Види руху тварин. Подразливість рослин і тварин. |
• розмірковує щодо запропонованих способів розв’язання певної навчальної / життєвої проблеми, висловлює свої думки; •складає з допомогою вчителя чи інших осіб план власної діяльності для розв’язання навчальної / життєвої проблеми відповідно до своєї ролі в групі; •відповідає самостійно на чітко сформульовані запитання за відомою / опрацьованою інформацією природничого змісту; •наводить з допомогою вчителя чи інших осіб міркування / докази, що підтверджують /спростовують досягнення мети дослідження; •визначає і пояснює з допомогою вчителя чи інших осіб необхідні етапи дослідження; Модифікація: визначає з допомогою вчителя чи інших осіб необхідні етапи дослідження;
|
• спостереження за рухами рослин на підвіконні;
• спостереження за подразливістю рослин на прикладі мімози
Модифікація: спостереження за рухами рослин на підвіконні;
• спостереження за подразливістю рослин на прикладі мімози |
§28 |
Переглянуто
Заступник директора
з навчальної роботи
___________________________
___________________________
Календарно – тематичне планування інтегрованого курсу « Пізнаємо природу» 6 клас
( 2 години на тиждень)
№з/п |
Дата |
Тема уроку |
Орієнтири для оцінювання |
Види діяльності |
Домашня робота |
31 |
|
Розмноження організмів. Практична робота 2 «Розмноження рослин» Модифікація: Розмноження організмів
Порівняння типів розмноження |
•складає з допомогою вчителя чи інших осіб план власної діяльності для розв’язання навчальної / життєвої проблеми відповідно до своєї ролі в групі; •відповідає самостійно на чітко сформульовані запитання за відомою / опрацьованою інформацією природничого змісту; •наводить з допомогою вчителя чи інших осіб міркування / докази, що підтверджують /спростовують досягнення мети дослідження; •визначає і пояснює з допомогою вчителя чи інших осіб необхідні етапи дослідження; Модифікація: складає з допомогою вчителя чи інших осіб план власної діяльності для розв’язання навчальної / життєвої проблеми |
• розпізнавання насіння різних рослин, що трапляються в
Модифікація: розпізнавання насіння різних рослин, що трапляються в |
§29 |
32 |
|
Ріст і розвиток організмів. Модифікація: Ріст і розвиток організмів
Як ростуть рослини, тварини, |
• розмірковує щодо запропонованих способів розв’язання певної навчальної / життєвої проблеми, висловлює свої думки; •складає з допомогою вчителя чи інших осіб план власної діяльності для розв’язання навчальної / життєвої проблеми відповідно до своєї ролі в групі; •відповідає самостійно на чітко сформульовані запитання за відомою / опрацьованою інформацією природничого змісту; •наводить з допомогою вчителя чи інших осіб міркування / докази, що підтверджують /спростовують досягнення мети дослідження; •визначає і пояснює з допомогою вчителя чи інших осіб необхідні етапи дослідження; •оцінює власний внесок у дослідження і важливість набутих дослідницьких навичок. представляє самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб текстову інформацію/ аудіоінформацію у формі графічної, табличної інформації або інфографіки Модифікація: наводить з допомогою вчителя чи інших осіб міркування / докази, що підтверджують /спростовують досягнення мети дослідження; |
•дослідження «Вплив умов на проростання насіння рослин»; практична робота «Розмноження рослин»; Модифікація: дослідження «Вплив умов на проростання насіння рослин»; |
§30 |
33 |
|
Урок узагальнення Модифікація: Урок узагальнення |
• Діагностувальна робота № 3 Модифікація: Діагностувальна робота № 3 |
|
|
РОЗДІЛ III. ПІЗНАЄМО СОНЯЧНУ СИСТЕМУ(10 год.) |
|||||
Тема 1. Астрономічні інструменти та спостереження (3 год.) |
|||||
34 |
|
Що таке сузір’я Модифікація: Що таке сузір’я Небесна сфера. Зоряне небо. Сузір’я. |
Вибирає самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб окремі об’єкти / явища, властивості об’єктів / явищ, які можна дослідити; використовує окремі способи пошуку джерел інформації для розв’язання життєвої / навчальної проблеми; здійснює пошук самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб інформації природничого змісту в доступних джерелах; порівнює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб інформацію природничого змісту, здобуту в різних джерелах; узагальнює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб опрацьовану інформацію природничого змісту; виділяє самостійно / з допомогою вчителя чи інших осіб істотне в інформації природничого змісту; пояснює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб значення інформації для розв’язання життєвої / навчальної проблеми; описує самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб явища і процеси, використовуючи відповідну наукову термінологію; формулює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб словесні описи об’єктів, явищ і процесів на основі нетекстової інформації; представляє самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб текстову інформацію / аудіоінформацію у формі графічної, табличної інформації або інфографіки; Модифікація: Вибирає з допомогою вчителя чи інших осіб окремі об’єкти / явища, властивості об’єктів / явищ, які можна дослідити |
• модельовані спостереження за зоряним небом і небесними тілами за допомогою цифрових ресурсів (на вибір учителя і за бажанням дітей); • виготовлення (моделювання) основної фігури відомого сузір’я; • екскурсія в планетарій (за можливості) або ознайомлення із зоряним небом за допомогою віртуального планетарію; • ознайомлення з картою зоряного неба та визначення на ній найвідоміших сузір’їв; дослідницьке завдання «Як на зоряному небі відрізнити зорю від планети» Модифікація: ознайомлення з картою зоряного неба та визначення на ній найвідоміших сузір’їв |
§31 |
35 |
|
Твої власні астрономічні спостереження Модифікація: Твої власні астрономічні спостереження Твої власні астрономічні спостереження. Бінокль. |
візуальні спостереження Сонця методом темної кімнати чи проекції; •ознайомлення з принципом роботи бінокля; спостереження (за можливості) Місяця за допомогою бінокля Модифікація: ознайомлення з принципом роботи бінокля |
§32 |
|
36 |
|
Навіщо астрономам телескопи. Модифікація:Що таке телескоп Оптичні телескопи та радіотелескопи. |
фотографіями українських телескопів та радіотелескопів;
фотографіями найбільших наземних і космічних телескопів та радіотелескопів;
«Історія винайдення телескопа»;
«Чому сучасні наземні астрономічні обсерваторії зазвичай розміщують високо в горах?» Модифікація: ознайомлення з фотографіями найбільших наземних і космічних телескопів та радіотелескопів |
§33 |
|
Тема 2. Сонячна система (4 год.) |
|||||
37 |
|
Як влаштована Сонячна система. Модифікація:Що таке Сонячна система Склад Сонячної системи. Сонце. Планети та карликові планети. Малі тіла. Метеороїди. |
створює самостійно / в групі чи з допомогою інших осіб презентації здобутої інформації природничого змісту в запропонований спосіб, зокрема з використанням цифрових технологій і пристроїв; оцінює власний внесок у дослідження і важливість набутих дослідницьких навичок; пояснює призначення інструментів / створених моделей, які використовувалися для досліджень і фіксування результатів; обирає з допомогою вчителя чи інших осіб наукове пояснення явищ природи / фактів / даних; використовує наукові факти для формулювання власних суджень; виявляє невідомі для себе знання; відповідає самостійно на чітко сформульовані запитання за відомою / опрацьованою інформацією природничого змісту; Модифікація: обирає з допомогою вчителя чи інших осіб наукове пояснення явищ природи / фактів / даних. |
фотографіями Сонця, планет, карликових планет, комет та астероїдів;
моделювання орбіти потенційно небезпечного для Землі астероїда Модифікація: ознайомлення з фотографіями Сонця, планет, карликових планет, комет та астероїдів |
§34 |
38 |
|
Які бувають планети. Модифікація:Що таке планети Загальна характеристика планет земної групи та планет-гігантів. Кратери й астроблеми. Супутники та кільця планет. |
фотографіями планет земної групи;
фотографіями планет-гігантів;
фотографіями кратерів та астроблем;
фотографіями супутників і кілець планет. Модифікація: ознайомлення з фотографіями планет, супутників |
§35 |
|
39 |
|
Як земляни шукали життя в Сонячній системі. Модифікація: Пошуки життя в Сонячній системі. Пошуки життя в Сонячній системі. Проєкти освоєння та колонізації Сонячної системи. |
«Перші кроки до колонізації Марса»;
Модифікація: ознайомлення з результатами пошуку життя в Сонячній системі |
§36 |
|
40 |
|
Інформаційний проєкт «Які тварини і рослини побували в космосі?»; «Імена України в космосі». Модифікація: Які тварини і рослини побували в космосі? |
«Імена України в космосі». Модифікація: Які тварини і рослини побували в космосі? |
|
|
Тема 3. Всесвіт (3 год.) |
|
||||
41 |
|
Що таке системи світу. Модифікація: Що таке системи світу Геоцентрична та геліоцентрична моделі Всесвіту. |
узагальнює самостійно опрацьовану інформацію про Сонячну систему і Всесвіт.
інших осіб залежність яскравості зір від їх відстані до Землі, використовуючи відповідну наукову термінологію; Модифікація: узагальнює самостійно опрацьовану інформацію про Сонячну систему і Всесвіт
|
яскравості зір на нічному небі»; інформаційний пошук «Чи існуватимуть у Всесвіті весь час зорі?». Модифікація: ознайомлення з тим, як різні народи уявляли будову Землі та Всесвіту |
§37 |
42 |
|
Що було, є і буде у Всесвіті. Модифікація:Що таке Всесвіт Сучасні уявлення про Всесвіт. Наше місце у Всесвіті |
фотографіями (рисунками) зір, зоряних скупчень і туманностей;
фотографіями галактик і скупчень галактик;
«Поблизу яких зір найперше доцільно шукати життя, подібне до нашого?»
фотографіями (рисунками) зір, зоряних скупчень і туманностей |
§38 |
|
43 |
|
Узагальнення знань Модифікація: Узагальнення знань |
Діагностична робота №4 Модифікація: Діагностична робота №4 |
|
|
РОЗДІЛ IV. ПІЗНАЄМО ВЗАЄМОЗВ’ЯЗКИ У ПРИРОДІ (14 год.) |
|||||
Тема 1. Взаємозв’язки організмів з неживою природою (3 год.) |
|||||
44 |
|
Як пов’язана між собою жива і нежива природа. Чи зручно жити у воді. Модифікація: Що таке жива і нежива природа Середовище життя, чинники неживої природи. Водне середовище і пристосування до його умов рослин і тварин. |
Встановлює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб певні закономірності в природі, підтверджує їх самостійно дібраними прикладами; групує (впорядковує) самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб об’єкти / явища природи за визначеною ознакою; встановлює з допомогою вчителя чи інших осіб взаємозв’язки природних об’єктів, явищ і процесів; здійснює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб пошук інформації природничого змісту в доступних джерелах; ставить запитання про будову і властивості об’єктів природи, умови виникнення та перебігу природних явищ, їхні ознаки; представляє самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб текстову інформацію / аудіоінформацію у формі графічної, табличної інформації або інфографіки Модифікація: Встановлює з допомогою вчителя чи інших осіб певні закономірності в природі |
складання схеми «Взаємозв’язки неживої і живої природи»; Модифікація: складання схеми «Взаємозв’язки неживої і живої природи» |
§39 |
45 |
|
Життя на землі й у небі. Модифікація: Життя на землі й у небі. Наземно-повітряне середовище і пристосування до життя в ньому рослин і тварин. |
гра для співвіднесення рослин, їхнього середовища життя та пристосування до середовища існування; створення таблиці-гри для співвіднесення тварин, їхнього середовища життя та пристосування до середовища Модифікація: гра для співвіднесення рослин, їхнього середовища життя та пристосування до середовища існування |
§40 |
|
46 |
|
Хто мешкає в ґрунті. Модифікація:Що таке грунт Умови ґрунту як середовища життя і пристосування його жителів. Організми як середовище життя. |
проєкти «Паразити домашніх тварин», «Як тварини впливають на родючість ґрунту»; Модифікація: Як тварини впливають на родючість ґрунту |
§41 |
|
Тема 2. Взаємозв’язки між організмами (4 год.) |
|||||
47 |
|
Як взаємопов’язані організми між собою. Модифікація: Як взаємопов’язані організми між собою. Паразити і хижаки. Нахлібники і квартиранти. Партнери. |
Встановлює з допомогою вчителя чи інших осіб взаємозв’язки природних об’єктів, явищ і процесів; Групує (впорядковує) самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб об’єкти / явища природи за визначеною ознакою; поєднує інформацію, подану в різні способи (словесну, графічну, числову тощо) у межах одного або кількох текстів (зокрема художніх текстів, медіатекстів); встановлює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб певні закономірності в природі, підтверджує їх самостійно дібраними прикладами; узагальнює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб опрацьовану інформацію природничого змісту; створює письмові тексти (зокрема художні тексти, медіатексти) визначених типів, стилів і жанрів, зважаючи на мету, адресата, власний життєвий досвід; Модифікація: встановлює з допомогою вчителя чи інших осіб певні закономірності в природі |
(вибраний), то як це вплине на інші організми?» складання екологічної казки; Модифікація: складання екологічної казки |
§42 |
48 |
|
Хто кого чи що їсть Модифікація: Хто кого чи що їсть Ланцюги живлення. |
місцевості і першу допомогу при отруєнні, укусі;
місцевості і першу допомогу при отруєнні, укусі |
§43 |
|
49 |
|
Практична робота 3 «Складання ланцюгів живлення водойми, парку, лісу, поля, грядки (на вибір)» Модифікація:Що таке ланцюги живлення |
Модифікація: дотримується правил поведінки при виконанні практичної роботи для збереження здоров’я і довкілля; |
|
|
50 |
|
Як організми пристосовуються уникати зустрічі з ворогами або захищатись від них. Модифікація: Пристосування рослин і тварин, щоб не бути з’їденими Пристосування рослин і тварин, щоб не бути з’їденими чи знайденими. |
Модифікація: виконує з допомогою вчителя чи інших осіб спостереження та за складеним планом |
§44 |
|
Тема 3. Взаємозв’язки організмів між собою та неживою природою в різних угрупованнях (4 год.) |
|||||
51 |
|
Які є угруповання організмів. Модифікація:Що таке угруповання організмів Угруповання організмів, природні і створені людиною. |
використовує самостійно / з допомогою вчителя чи інших осіб уявлення про взаємозв’язки об’єктів і явищ природи для розв’язання запропонованої життєвої / навчальної проблеми; дотримується правил поводження з природними об’єктами для збереження здоров’я і довкілля; пропонує і створює самостійно / в групі з допомогою вчителя чи інших осіб матеріальні навчальні моделі для дослідження; складає з допомогою вчителя чи інших осіб план дослідження; виконує самостійно / в групі з допомогою вчителя чи інших осіб спостереження та експерименти за складеним планом, використовуючи запропоновані інструменти / створені моделі; відповідає самостійно на чітко сформульовані запитання за відомою / опрацьованою інформацією природничого змісту; формулює з допомогою вчителя чи інших осіб очікувані результати дослідження; фіксує результати етапів дослідження у запропонований спосіб; Модифікація: дотримується правил поводження з природними об’єктами для збереження здоров’я і довкілля |
гра «Хто з ким пов’язаний?»;
дискусія «Чому потрібно постійно доглядати грядку?» Модифікація: спостереження в природі різних угруповань |
§45 |
52 |
|
Як живуть організми у водоймах. Модифікація: Як живуть організми у водоймах Взаємозв’язки в прісній водоймі, морі чи океані. |
робота в групах зі складання малюнка-діаграми «Взаємозв’язки організмів у морі чи океані», моделювання водних угруповань у прісноводному і морському акваріумах Модифікація: робота в групах зі складання малюнка-діаграми «Взаємозв’язки організмів у морі чи океані» |
§46 |
|
53 |
|
Які є взаємозв’язки організмів у наземних екосистемах та у ґрунті. Модифікація: Які є взаємозв’язки організмів у наземних екосистемах та у ґрунті. Взаємозв’язки в лісі й парку. Організми луки й городу, взаємозв’язки між ними та довкіллям. Взаємозв’язки організмів у ґрунті. Виживання в пустелях |
«Взаємозв’язки організмів у лісі», «Взаємозв’язки організмів у ґрунті»; Модифікація: робота в групах зі складання малюнка-діаграми «Взаємозв’язки організмів у лісі», «Взаємозв’язки організмів у ґрунті» |
§47 |
|
54 |
|
Як живуть тварини і рослини серед людей. Модифікація: Як живуть тварини і рослини серед людей. Життя рослин і тварин серед людей |
«Організми та їхні зв’язки на городі»; «Життя рослин і тварин біля нас». Модифікація: участь у проєкті «Життя рослин і тварин біля нас» |
§48 |
|
Тема 4. Біологічні ритми організмів (3 год.) |
|||||
55 |
|
Які є біологічні ритми організмів. Модифікація:Що таке біологічні ритми організмів Періодичні зміни середовища життя і пристосування до них організмів. |
інших осіб пошук інформації природничого змісту в доступних джерелах;
допомогою вчителя чи інших осіб спосіб перевірки розв’язання навчальної / життєвої проблеми; Модифікація: описує з допомогою вчителя чи інших осіб явища і процеси природничого змісту |
здійснюють перельоти без GPS», «Таємниці життя денних і нічних тварин», «Пристосування організмів до змін пір року»; дискусія «Біоритми людини та її продуктивність і лікування». Модифікація: участь у дискусії «Біоритми людини та її продуктивність і лікування» |
§49 |
56 |
|
Практична робота 4 «Квітковий годинник на подвір’ї» Модифікація:Що таке квітковий гнодинник |
Модифікація: дотримується правил поведінки при виконанні практичної роботи для збереження здоров’я і довкілля; |
§50 |
|
57 |
|
Узагальнення знань Модифікація: Узагальнення знань |
Діагностична робота № 5. Модифікація: Діагностична робота № 5 |
|
|
РОЗДІЛ V. ПІЗНАЄМО СЕБЕ І СВІТ (11 год.) |
|||||
Тема 1. Пізнай свої здібності (3 год.) |
|||||
58 |
|
Як зрозуміти та розвинути свої здібності. Модифікація: Здібності та можливості людини Здібності та можливості людини. Як зрозуміти та розвинути свої здібності. |
Обирає із запропонованих самостійно / з допомогою вчителя чи інших осіб спосіб перевірки розв’язання навчальної / життєвої проблеми; визначає з допомогою вчителя або інших осіб чинники, які сприяли / завадили розв’язанню навчальної / життєвої проблеми; обґрунтовує унікальність та неповторність кожної людини; детально описує та характеризує в цілому себе та інших осіб за різними ознаками (інтереси, світогляд тощо); обирає продукти харчування, способи проведення дозвілля, відповідний одяг тощо, які приносять задоволення і користь для здоров’я, безпеки і добробуту; аналізує вибір, свій та інших осіб, з урахуванням користі і задоволення (радості) для здорового безпечного життя; обирає та застосовує цифрові інструменти для збирання чи отримання даних; розповідає про власний емоційний стан, описуючи окремі відтінки настрою, почуттів, переживань тощо під час рефлексії власної діяльності або сприймання повідомлення (зокрема художнього тексту, медіатексту); знаходить інформацію щодо здоров’я, безпеки та добробуту в різних джерелах і перевіряє її достовірність; пояснює вплив спілкування на складники здоров’я, безпеки і добробуту; здійснює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб пошук інформації природничого змісту в доступних джерелах; Модифікація: характеризує в цілому себе та інших осіб за різними ознаками (інтереси, світогляд тощо); обирає продукти харчування, способи проведення дозвілля, відповідний одяг тощо, які приносять задоволення і користь для здоров’я, безпеки і добробуту |
вправи на перевірку та розвиток спостережливості, уваги, витривалості, гостроти зору, швидкості реакції на світловий і звуковий сигнали; Модифікація: вправи на перевірку та розвиток спостережливості, уваги, витривалості, гостроти зору, швидкості реакції на світловий і звуковий сигнали |
§51 |
59 |
|
Як розвивати пам’ять та увагу. Модифікація:Що таке пам’ять і увага Пам’ять і увага. Мозок – орган, який керує діяльністю організму. |
«Винаходи Леонардо да Вінчі»; Модифікація: складання раціону харчування «Смаколики для мозку» |
§52 |
|
60 |
|
Як циклічні процеси в природі впливають на організм людини. Модифікація:Що таке циклічні процеси природи Вплив циклічних процесів у природі на організм людини. |
дослідження: «Вплив сну на здоров’я людини». Модифікація: участь у складанні схеми «Вплив сну на стан і працездатність організму» |
§53 |
|
Тема 2. Мистецтво виживання (3 год.) |
|||||
61 |
|
Як полярники проводять дослідження в екстремальних умовах. Модифікація:Хто такі полярники Мистецтво виживання Підкорення полюсів Землі. Робота полярників на станції Вернадського. |
складає з допомогою вчителя чи інших осіб план дослідження; виконує самостійно / в групі з допомогою вчителя чи інших осіб спостереження та експерименти за складеним планом, використовуючи запропоновані інструменти / створені моделі; визначає і пояснює з допомогою вчителя чи інших осіб необхідні етапи дослідження; передбачає з допомогою вчителя чи інших осіб результати кожного етапу дослідження; використовує наукові факти для формулювання власних суджень; дотримується правил безпеки життєдіяльності під час досліджень; планує послідовність дій для виготовлення моделі виробу, орієнтовні строки їхнього виконання. Модифікація: планує послідовність дій для виготовлення моделі виробу |
гра «Перша допомога» (сонячні опіки і тепловий удар, обмороження); Модифікація: участь у грі «Перша допомога» (сонячні опіки і тепловий удар, обмороження) |
§54 |
62 |
|
Для чого досліджують океани та атмосферу. Модифікація: Дослідження океанів і атмосфери. Дослідження океанів і атмосфери. |
підготовка презентації;
фільтрування і випарювання; опріснення солоної води Модифікація: робота з картою та інформацією |
§55 |
|
63 |
|
Для чого підкорюють найвищі вершини та досліджують найнебезпечніші місця світу. Модифікація: Сучасні екстремальні подорожі. Підкорення найвищих вершин світу. Дослідження джунглів Амазонки. Сучасні екстремальні подорожі. |
гра «Подаємо сигнали про допомогу»; Модифікація: виготовлення посудини для пиття з паперу |
§56 |
|
Тема 3. Як змінити світ на краще (5 год.) |
|||||
64 |
|
Як людина впливає на взаємозв’язки у природі. Модифікація: Як людина впливає на взаємозв’язки у природі. Вплив діяльності людини на взаємозв’язки в природі. |
наводить приклади взаємозв’язків об’єктів і явищ природи, зокрема пов’язаних із власними діями в довкіллі; дотримується правил поводження з природними об’єктами для збереження здоров’я і довкілля; встановлює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб певні закономірності в природі, підтверджує їх самостійно дібраними прикладами; бере участь у прийнятті спільних рішень; пояснює наслідки недотримання здорового способу життя на основі інформації, що міститься в різних текстах; пояснює вплив спілкування на складники здоров’я, безпеки і добробуту; оцінює за спільно розробленими критеріями з допомогою вчителя чи інших осіб власну діяльність і ефективність. Модифікація: наводить приклади взаємозв’язків об’єктів і явищ природи, зокрема пов’язаних із власними діями в довкіллі |
«Альтернатива хімічним засобам захисту рослин»; Модифікація: гра «Погано – добре» |
§57 |
65 |
|
Чому клімат стає теплішим. Модифікація:Що таке парниковий ефект Парниковий ефект. Участь України в міжнародному співробітництві з охорони навколишнього середовища. |
моделювання парникового ефекту Модифікація: розв’язування проблем
|
§58 |
|
66 |
|
Що означає жити в екостилі. Модифікація: Що означає жити в екостилі Життя в екостилі та позитивні емоції. |
формування екологічного стилю життя; розв’язування ситуативних завдань «Оберни негатив на позитив» Модифікація: формування екологічного стилю життя |
§59 |
|
67 |
|
Інформаційний проєкт «Чи можуть позитивні емоції продовжити життя?» Модифікація: Чи можуть позитивні емоції продовжити життя? |
Модифікація: дотримується правил поведінки при виконанні спостереженні за викронанням інформаційного проєкту для збереження здоров’я і довкілля; |
|
|
68 |
|
Узагальнення знань. Модифікація: Узагальнення знань.
|
Діагностична робота №6 Модифікація: Діагностична робота №6 |
|
|
Повторення (2год.) |
|||||
69 |
|
Екскурсія на пришкільну ділянку. Модифікація: Екскурсія на пришкільну ділянку. |
|
|
Написати звіт. |
70 |
|
Підсумковий урок Модифікація: Підсумковий урок |
|
|
|