Мета уроку: Навчаюча: сформувати уявлення про агрегатні стани речовини, пояснити фізичні властивості речовин у різних агрегатних станах на основі положень молекулярно-кінетичної теорії, ознайомити з кристалічними й аморфними тілами. Розвиваюча: сформувати уявлення про фізичну картину світу, розвивати в учнів логічне мислення, навчити робити висновки самостійно, розвинути інтерес до вивчення фізики. Виховна: навчити знаходити прекрасне у природі, виховувати бережливе до неї ставлення.
Спостереження показують, що тверді тіла сильно відрізняються своїми властивостями. Пружність – властивість тіла відновлювати свою форму після дії на нього сили. Пластичними називають тверді тіла, які не відновлюють свою форму після дії на них сили. Крихкими називають тіла, що руйнуються при дії на них сили.
Існують такі тіла, які за більшістю ознак ми відносимо до твердих, але за розташуванням молекул вони більше нагадують рідину (в таких тілах відсутня кристалічна решітка). Такі тіла називають аморфними. Це скло, смола, пластмаси тощо. Якщо їх нагрівати, то не можна визначити температуру плавлення: їх перетворення на «звичайну» рідину відбувається поступово, вони ніби стають м'якшими. Тверді тіла бувають кристалічні й аморфні.
Бесіда за питаннями1. Які три агрегатні стани ми сьогодні з вами вивчили?2. Чи можна стверджувати, що ртуть – завжди рідина, а кисень – завжди газ?3. У якому агрегатному стані може перебувати речовина, якщо вона займає весь наданий їй об’єм?4. Як відрізняється розташування молекул у рідкому та газоподібному станах? 5. Чи відрізняється одна від одної молекула водяної пари і льоду? Чому тоді в першому випадку це газ, а в другому – це тверде тіло?6. Порівняйте рух молекул у рідкому, газоподібному і у твердому агрегатних станах.7. У якому агрегатному стані (газоподібному, рідкому чи твердому) вода утворює туман?