Активізація пізнавальної діяльності учнів під час вивчення теми «Гриби». Методичний посібник
У посібнику наведено методичні розробки уроків, дидактичні матеріали для використання на уроках, а також тестові завдання для перевірки знань учнів. Наведені розробки враховують вікові особливості учнів і дозволяють підвищити ефективність засвоєння теми «Гриби».
Посібник призначено для вчителів біології загальноосвітніх шкіл та студентів педагогічних вузів.
Відділ освіти
Уманської міської ради Черкаської області
Методичний кабінет
Активізація пізнавальної діяльності учнів під час вивчення теми
«Гриби»
Методичний посібник
Умань 2010
Автор: Тарасюк Тетяна Василівна, вчитель біології
Уманської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №11 ім. М. П. Бажана Уманської міської ради Черкаської області
Активізація пізнавальної діяльності учнів під час вивчення теми «Гриби». Методичний посібник
У посібнику наведено методичні розробки уроків, дидактичні матеріали для використання на уроках, а також тестові завдання для перевірки знань учнів. Наведені розробки враховують вікові особливості учнів і дозволяють підвищити ефективність засвоєння теми «Гриби».
Посібник призначено для вчителів біології загальноосвітніх шкіл та студентів педагогічних вузів.
Схвалено рішенням методичної ради закладу, протокол № 4 від 17.12.2009
рішенням методичної ради міського методичного кабінету, протокол № 4 від 22.12.2009р.
ВСТУП
Однією з найважливіших проблем організації навчальної діяльності на уроках біології є створення системи перевірки й оцінки знань, умінь та навичок учнів.
Вчитель перевіряє навички та вміння самостійно виконувати домашні завдання, якість знань та вмінь за заданим чи вже пройденим матеріалом. Якщо врахувати, що головне навчальне завдання вчителя в тому, щоб увесь програмний обсяг знань був засвоєний дітьми, то стане зрозуміло, що без спеціальної перевірки знань не обійтися. Більше того, її необхідно організовувати так, щоб набуті знання були виявлені якомога глибше та повніше.
Перевірка знань є формою закріплення, уточнення, осмислення та систематизації вивченого матеріалу. Слухаючи відповіді товариша, учні разом з ним наче знову повторюють те, що вони вивчили перед тим. І знову ж, чим краще організована перевірка, тим більше можливостей для закріплення.
Способів перевірки знань, умінь та навичок багато.
У деяких випадках найбільш ефективним способом перевірки як знання фактичного матеріалу, так і якості мислення дитини є усне опитування.
Яке дає можливість упевнитися, наскільки повно, послідовно, глибоко засвоїв учень матеріал, все це можна виявити, слухаючи відповідь учня.
Фронтальне опитування застосовують тоді, коли необхідно не оцінити знання учня, а відновити в його пам’яті ті чи інші явища, процеси чи закономірності.
Скоротити час на перевірку знань в учнів учителю може допомогти використання різноманітних перевірочних робіт(біологічних диктантів, вікторин, кросвордів, тестів та ін.)
Те, що зацікавило, завжди легше і краще запам’ятовується. Якщо предмет для учнів цікавий, то і працюють вони активно, позитивно. Звичайно, не потрібно робити висновок, що на уроці необхідно давати учням тільки той матеріал, який їх цікавить, а й привчати виконувати те, що не цікаво, але потрібно. Там, де можливо, потрібно намагатися зацікавити учнів, наприклад, використовуючи елементи гри на уроках. Гра прищеплює учню постійне прагнення усунути прогалини у знаннях, примушує пригадати та краще осмислити старий чи новий матеріал, а також допомагає виховати такі якості, як допитливість, зацікавленість і особливо спостережливість.
Використання різних методів і форм перевірки та об’єктивна оцінка успішності мають не тільки навчальне, контролююче, але й виховне значення. Вони забезпечують виховання у школярів звички до регулярного виконання домашніх завдань, підвищення активності на уроках.
Приклади деяких доробок пропоную до Вашої уваги.
Завдання, спрямовані на формування понять
А) Спориня іржі, головня пшениці, іржа кукурудзи, стригучий лишай.
Б) Маслюк, печериця, опеньок несправжній, сірчано-жовтий трутовик, лисичка.
В) Трутовик, дріжджі, фітофтора, трюфеля .
Г) Хітин, сечовина, крохмаль, глікоген.
2. Знайти логічну помилка
А) Дріжджі-пивні дріжджі б) викресліть зайве поняття:
Білий гриб-бліда поганка -гриби, хітин, фотосинтез, сечовина; Аскоміцети-трюфеля -картопля, паразит, мікориза, синхітріум ; Базидіоміцети-трутовики -паразит, антибіотик, пеніцилін, сапрофіт;
Плісняві гриби - іржисті гриби -кукурудза, сажка, пшениця, береза;
3.Складіть трьохзначне число та поясніть зв’язок між обраними поняттями:
А)1-глікоген б) 1-талом в) 1-аскоміцети
2-крохмаль 2-міцелій 2-базидіоміцети
3-гриби 3-гіфи 3-ооміцети
4-хлорофіл 4-плазмодій 4-зигоміцети
5-сечовина 5-ризоїди 5-дейтероміцети
4. Розмістити поняття від більш часткових до більш узагальнених:
1) Шапкові гриби, аскоміцети, аспергил, печериця, відділ Гриби, базидіоміцети;
2) Відділ Гриби, ооміцети. Фітофтора, нижчі гриби, вищі гриби, мукор, ольпідіум капустяний, зигоміцети;
3) Аскоміцети, мукор, відділ Гриби, пеніцил, вищі гриби, зигоміцети, нижчі гриби, царство Гриби;
4) Вищі гриби, маслюк, нижчі гриби, мукор, базидіоміцети, царство Гриби, зигоміцети.
5.Розмістіть поняття у вигляді схеми:
1) Царство Гриби, нижчі гриби, відділ Лишайники, вищі гриби, відділ Слизовики, відділ Гриби.
Царство Гриби
Відділ Слизовики Відділ Лишайники
Відділ Гриби
Нижчі гриби Вищі гриби
2) Відділ гриби, зигоміцети, аскоміцети, нижчі гриби, базидіоміцети, хітрідіоміцети, вищі гриби, ооміцети, дейтероміцети.
Відділ гриби
нижчі гриби вищі гриби
хітрідіоміцети зигоміцети дейтероміцети аскоміцети
ооміцети базидіоміцети
3) Шапкові гриби, маслюк, сироїжка, мухомор, отруйні гриби, боровик, опеньок, бліда поганка, підберезовик, підосичник, гриби, печериця, опеньок несправжній, їстівні гриби.
Шапкові гриби
отруйні гриби їстівні гриби
- мухомор - маслюк
- бліда поганка - опеньок
- опеньок несправжній - підосичник
- сироїжка
- підберезовик
- печериця
- боровик
ЗАВДАННЯ, СПРЯМОВАНІ НА СТВОРЕННЯ ПРОБЛЕМНИХ СИТУАЦІЙ ЧИ ПІДВИЩЕННЯ ЗАЦІКАВЛЕНОСТІ УЧНІВ НА ЕТАПІ МОТИВАЦІЇ ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Прийом створення проблемної ситуації
1. Дайте відповіді на запитання:
А) Гриби не мають хлорофілу, а все ж містять у своєму тілі органічні речовини. Як вони їх отримують?
Б) Чому рекомендують збирати гриби, не зриваючи плодове тіло, а зрізаючи його тіло ножем?
В) З якого гриба виготовляють цінні ліки?
Г) Що є причиною виникнення захворювання «стригучий лишай»?
ВІДПОВІДЬ:
А) Гриби засвоюють готові органічні речовини.
Б) Щоб не руйнувати грибницю, від якої можуть виростати нові плодові тіла грибів.
В) З гриба пеніцила виготовляють цінні ліки-пеніцилін.
Г) Цю хворобу спричиняють гриби-паразити, що оселяються на тілі людини.
2. ГОЛОВОЛОМКА «ЦАРСТВО ГРИБИ»
По горизонталі:
1 |
м |
|
|
|
|
||||
2 |
|
у |
|
|
|
|
|||
|
3 |
к |
|
|
|
|
|||
4 |
|
|
|
о |
|
|
|||
5 |
|
|
|
|
р |
|
|
||
Відповідь:1-маслюк;1-мухомор;3-козляк;4-дубовик;5-печериця;
Правильні відповіді (по горизонталі) визначають назву пліснявого гриба (по вертикалі)- мукор.
Контрольно-коригувальні завдання:
1.Знайти помилку у визначеннях та виправити її (якщо вона є):
1). Міцелій – вегетативне тіло гриба.
2). Гіфи –органи гриба.
3). До складу гриба входить хлорофіл.
4). Гриби живляться як автотрофно, так і гетеротрофно.
5). Гриби живляться всією поверхнею міцелію.
6). У грибів спори утворюються в сумках.
7). Базидіоспори – спори безстатевого розмноження, утворюються на поверхні бази дії.
8). Плодове тіло – вегетативне тіло гриба, утворене гіфами.
9). Спора – спеціальна клітина для безстатевого розмноження.
10). Мікориза – співіснування грибів з іншими організмами.
2. ВИБРАТИ ВІРНЕ ТВЕРДЖЕННЯ:
1). Мікологія – наука про вивчення мікоризи.
2). Бактерицидність – властивість речовини вбивати бактерії.
3), Аскоспора – спеціальна клітина для безстатевого розмноження.
4). Гриби живляться автотрофно.
5). Відділ Гриби включає лишайники, слизовики та нижчі гриби.
6). Гриби розмножуються тільки спорами.
7). Конідії - спеціальні органи у грибів, де утворюються статеві клітини.
8). Ризоїди – видозмінені гіфи, що служать для прикріплення грибів-сапрофітів до субстрату.
9). Речовина, яку запасають гриби, називається глікоген.
10). Нижчі гриби мають багатоклітинний міцелій, простий або розгалужений.
3.Біологічний диктант:
1. Виділити гриби у самостійне царство запропонував . . .(Де Фріз)
2. Речовина, що забезпечує цілісність клітинної оболонки. . .(хітин)
3. Гриб, що оселяється на продуктах і спричиняє їх гниття . . .(мукор)
4. Грибкове захворювання, в результаті якого зернівка в колосі замінюється чорними склероціями . . .(ріжки)
5. Нитки з яких утворена грибниця . . .(гіфи)
6. Наука, що вивчає гриби. . . (мікологія)
7. Співіснування грибів з коренями рослин. . .(мікориза)
8. Розмноження грибів, яке здійснюється шматочками міцелію, брунькуванням. . . (вегетативне)
9. Мікроскопічні гриби , що розмножуються брунькуванням, а живуть на цукристих субстратах . . .(дріжджі)
10. Щільне переплетення гіф, що зазвичай має форму ніжки й шляпки. . (плодове тіло).
Підсумковий тест
1. Гриби – це:
а)Самостійне царство організмів;
б)представники царства Рослини;
в)представники царства Гриби;
2. Клітини грибів не мають структур:
а)клітинної стінки; б)ядра; в) хлоропластів;
3.Серед грибів трапляються:
а)одноклітинні види;
б)багатоклітинні види; в)як одно- так і багатоклітинні види;
4.До одноклітинних грибів належать: а) пеніцил; б)дріжджі; в)білий гриб;
5.Клітини грибів мають: а)хлоропласти; б)ядро; в)війки;
6. Процеси бродіння можуть спричиняти: а)дріжджі; б) пеніцил; в) мукор;
7. Гриби живляться: а)автотрофно; б) сапротрофно; в)гетеротрофно;
8. Не утворюють грибниці:
а) білий гриб; б) борошнисто росяні; в)мукор; г)дріжджі;
9. Мікориза- це симбіоз грибів з :
а)одноклітинними тваринами; б)коренями рослин; в)водоростями;
10. Гриби паразитують :
а)тільки в рослин; б)тільки в людині; в)як у рослин, так і в тварин, людини;
11.На деревних рослинах можуть паразитувати:
а)трутовики; б)ріжки; в)сажка;
12. До цвілевих грибів належать: а)пеніцил; б)дріжджі; в)сажка;
13. До отруйних грибів належать:
а)мукор; б)несправжні опеньки; в)печериці; г)пеніцил; д)мухомор;
14. До їстівних грибів належать: а) підосичник; б)печериці; в) трутовики;
15. До пластинчастих грибів належать: а)білий гриб; б)опеньки; в)маслюк;
16. До трубчастих грибів належать:
а)печериці; б)бліда поганка; в)маслюк; г)сироїжка;
17. До багатоклітинних грибів належать: а)мукор; б)пеніцил; в)дріжджі;
18.На злаках можуть паразитувати: а)трутовики; б)мукор; в)пеніцил; г)сажка;
19.Добре розвинений міцелій мають: а)слизовики; б)вищі гриби; в)нижчі гриби;
20.Гриб, що має цілющі властивості: а)чага; б)мукор; в)опеньок; г)пеніцил;
21. Гриби-сапрофіти: а)ріжки; б)трутовики; в)трюфелі; г)мукор;
22.Наука, що вивчає гриби:
а)біологія; б)мікробіологія; в)мікологія; г)ліхенологія;
ВІДПОВІДЬ:
1в,2в,3в,4б,5б,6а,7в,8г,9б,10в,11а,12а,13б,д,14а,б,15б16в17б18г19б20г,21в,г22в
Урок-гра «Знавець-міколог»
Мета уроку:
- узагальнити і систематизувати знання учнів про царство Гриби;
- виявити вміння знаходити риси спільного у представників царства з рослинами і тваринами;
- перевірити знання учнями основних термінів та вміння розрізняти їстівні та отруйні гриби;
- виховувати бережне ставлення до представників царства Гриби;
Обладнання: таблиці «Гриби», малюнки грибів, набір карток з відповідями;
Тип уроку: узагальнення знань, заключний урок за розділом «Гриби»;
Хід уроку: урок проходить у вигляді змагання, між трьома командами. Кожна команда вибирає собі капітана. Журі, яке буде оцінювати змагання складається з трьох-чотирьох учнів, які мають сильні знання і можуть контролювати вірність відповідей команд.
ЗАВДАННЯ 1.(домашнє)
Кожна команда повинна представити знаки, які виготовляє заздалегідь (за аналогією з дорожніми знаками), що мають стосуватися грибів, їх значення в екосистемах, правил збору грибів).за цей конкурс команди максимально можуть отримати 3 бали.
ЗАВДАННЯ 2.
Скласти схему «Риси подібності грибів із рослинами і тваринами». На чистих картках учні записують по одній ознаці, яка робить подібними їх чи до рослин чи до тварин.
На оцінку впливають швидкість та кількість вірно названих рис.
Спільні риси грибів із :
Рослинами |
Тваринами |
1.Прикріплений спосіб життя |
1. Хітин у складі клітинної оболонки |
2. Необмежений ріст |
2. Відсутність хлорофілу в клітинах |
3. Міцна клітинна оболонка |
3. Гетеротрофний спосіб живлення |
|
4. Наявність в обміні речовин сечовини |
|
5. Утворення запасного продукту глікогену |
ЗАВДАННЯ 3
Кожна команда має набір карток з відповідями, які вони підіймають, відповідаючи на питання. По одному балу за кожну правильну відповідь отримують при цьому команди.
ЗАПИТАННЯ
ЗАВДАННЯ 4
Командам необхідно швидко дати відповідь на поставлене запитання «так» чи «ні». Одна правильна відповідь – 1 бал.
1-ша команда.
1. Наука, що вивчає гриби, - мікологія. (так)
2. Із чого складаються шапкові гриби?(грибниці - ні, з плодового тіла – так)
3. Тіло слизовиків не має постійної форми і називається слань? (ні)
2-га команда.
1. Шапкові гриби поділяються на трубчасті і пластинчасті?(так)
2. Гриби гетеротрофні?(так)
3. На трубках та пластинках шапкових грибів утворюється насіння?(ні)
3-тя команда
1.Вегетативне тіло лишайників називається плазмодієм?(ні)
2. Гриби – гетеротрофні організми?(так)
3. На трубках та пластинках шапкових грибів утворюється насіння?(ні)
ЗАВДАННЯ 5
Зібрати набірну таблицю «Їстівні та отруйні гриби». Цей конкурс дає змогу перевірити вміння дітей розрізняти за зовнішнім виглядом їстівні й отруйні гриби. Максимальна кількість балів – 3.
ЗАВДАННЯ 6
Розв’язати кросворд , кожне розгадане слово 1 бал.
По горизонталі:
По вертикалі:
5. Клітини, з яких утворюється грибниця.
7. Гриб, що селиться на харчових продуктах та спричиняє їх псування.
8. Відділ царства Гриби, особини якого не мають постійної форми.
9. Видозмінені гіфи, за допомогою яких гриби-сапрофіти прикріплюються до субстрату.
Гра «Знайди зайве»
Завдання:
серед запропонованих грибів знайдіть зайвий і поясніть свій вибір.
Лисичка, підосичник, мухомор, опеньок, боровик.
{Відповідь. Зайвий мухомор, тому що це отруйний гриб.)
Підберезник, маслюк, опеньок, лисичка.
{Відповідь. Зайвий опеньок, тому що він за способом живлення — гриб\паразит.)
Печериця, маслюк, сироїжка, білий гриб.
{Відповідь. Зайва печериця, тому що вона не утворює мікоризи.)
Білий гриб, підберезник, маслюк, підосичник, рижик.
{Відповідь. Зайвий рижик, тому що це пластинчастий гриб.)
Вікторина „Чи знаєте ви гриби?” (5-6 кл.)
1. Під осикою гриб. Шапочка у нього оранжево-червона, дуже схожа на опале листя осики. Здогадалися, що це за гриб? Якщо ні – розріжте ножем шапочку, чи ніжку гриба. М’якуш гриба – білий і враз починає синіти, і чим далі – тим більше.
(Красноголовець)
2. Згадай, у яких грибів шапочки різного кольору, але всі вони носять одне ім’я.
(Сироїжки)
3. Трухлявий пеньок допоможе вам правильно знайти дорогу до цих грибів. Які ж гриби ростуть на пеньках і руйнують їх?
(Опеньки)
4. В листяних лісах їх не знайдеш. Вони ростуть в ялинових, а частіше в соснових лісах. Та не по одному, а цілим сімейством. В хорошу погоду цей гриб сухий, шапочка шовковиста, блискуча. Шкірка на шапочці легко відділяється і шапочку можна обчистити, як яйце. А в дощову погоду шапочка гриба стає слизькою, маслянистою. Тому цей гриб називається...?
(Маслюк)
5. Його добре видно здалеку. На високій білій ніжці, в червоній шапочці, покритій білими краплинками. Але якщо гриб не ховається під деревом, а сам запрошує грибника, то тут щось не те. Напевно, це отруйний гриб. Але топтати його не потрібно. Хай собі росте, а як постаріє, краї шапочки загнуться доверху і він перетвориться в блюдце на ніжці. Пройде дощ і у блюдечко потрапить вода. Але це вже буде не проста вода, а отрута. Якщо муха захоче напитися води, вона гине не встигнувши злетіти. Тому гриб назвали...?
(Мухомор)
6. Ім’я для нього не дуже підходить. Якщо гриб росте під сосною, шапочка його має колір соснової кори. А під ялиною росте гриб з шапочкою зовсім іншого кольору – зеленувато-синього. Якщо невпевнений – обріж ножем оранжеву ніжку. На зрізі виступить краплинка оранжевого соку. Спробуй язиком на смак, і відчуєш присмак смоли. Що це за гриб?
(Рижик)
7. А оцей навіть на гриб не схожий. Все у нього не так. По-перше, з’являється раніше інших, тільки сніг зійде. По-друге, у грибів добре видно шапочки і ніжки, а у нього все зрослось, не розумієш, де що. І все-таки це - перший їстівний гриб, що виріс цього року. А тому, що він такий смішний і зморщений, його назвали...?
(Зморшок)
Урок-суд «Гриби в природі»
Тема уроку: «Роль грибів у природі й житті людини»
Мета уроку: - розширити знання учнів про будову і життєдіяльність грибів-паразитів і пліснявих грибів, що пошкоджують культурні й дикорослі рослини;
- враховуючи особливості будови і життєдіяльності грибів, обґрунтувати їх роль як руйнівників органічних речовин у природі, що готують середовище для життя рослин;
- розкрити шляхи їх використання в різних галузях господарської діяльності для одержання цінних речовин; виховуючи бережне ставлення до рослин;
Обладнання: фільмоскоп, діафільм «Гриби», таблиці «Гриби»,кольорові малюнки грибів;
ТИП УРОКУ: узагальнюючий
За окремими столами класу сидять судді, прокурор, адвокат, засідателі. Вхід у кабінет охороняють два охоронці правопорядку із зхрещеними списами, які ставлять запитання тим, хто входить до кабінету.
Перший охоронець. Які існують групи грибів у природі?(Корисні й паразити)
Другий охоронець. Як називаються гриби, які викликають захворювання рослин і людини?(гриби-паразити)
Секретар. Встати , суд іде.
Суддя. Сьогодні слухається справа №1 про порушників, які псують продукти харчування і відбирають у людини врожай, який вона одержує важкою працею. У порушеннях звинувачуються: Мукор, Аспергил, Трутовик, Сажка.
Слідство показало, що плісняві гриби Мукор і Аспергил псують продукти харчування ,а Аспергил викликає захворювання дихальних органів і внутрішніх проходів людини.
Трутовик – небезпечний руйнівник деревини берези та інших дерев, а Сажка – ще більш небезпечна і шкідлива для хлібних злаків, знищуючи до 10% врожаю.
Слідство встановило, що звинувачені псують продукти харчування, викликають захворювання людини, шкодять культурним рослинам уже більше 10 тисяч років, з тих пір, як людина навчилася вирощувати сільськогосподарські культури.
1-й засідатель. Гриби займають особливе положення в системі органічного світу, і їх виділяють у самостійне царство живої природи. Вони не мають хлорофілу, і тому для живлення їм потрібні готові органічні речовини.
Оболонка клітин грибів за хімічним складом схожа з оболонкою тваринної клітини, і до її складу входить хітин. За цими ознаками гриби наближаються до тварин. Але за способом живлення – всмоктування, а не захоплювання їжі, вони нагадують рослин.
Суддя. Надаю слово потерпілим: завідуючій овочевої бази Засипаловій, агроному колгоспу «Зерновий» Висіваловій і головному ліснику Наплюваловій. Громадянка Висівалова, вам слово.
Висівалова. Кожен рік Сажка перетворює насіння культурних рослин на чорні пухлини, які досягають великих розмірів. Через неї врожай у нашому господарстві знижується удвічі.
Суддя. Слово надається Засипало вій.
Засипало ва. Нашій овочевій базі нема ніякого спокою від Мукору й Аспергилу. Вони псують овочі: капусту, буряк, картоплю, моркву. Крім того, вони викликають захворювання дихальних шляхів наших працівників. Звичайно, ми не встигаємо відбирати пошкоджені овочі, і їх псується ще більше. Ну ніякого зладу зі шкідниками.
Суддя. Надаю слово Наплювало вій.
Наплювалова. Кожен рік я прошу проводити обстеження лісових насаджень, виполювати бур’яни, попереджаю туристів не шкодити деревам, однак Трутовики псують і псують дерева.
Суддя. А зараз надаємо слово звинуваченим. Слово Мукору. Скажіть це ваша робота?(вказує на капусту ,уражену мукором).
Мукор. Моя. Але все, що говорили потерпілі, неправда. Вони самі винні в усьому. Самі порушували строки обробки приміщень, або взагалі їх не проводили, і тому мої спори розносились скрізь. А я нічого поганого не робив. Моїх спор дуже багато у грунті, і я поряд з іншими грибами та бактеріями беру участь у ґрунтоутворюючих процесах. Якби потерпілі своєчасно проводили санітарну обробку, мене б на складі не було. Самі мене розвели.
2-й засідатель. Деякі види мукорових грибів викликають спиртове бродіння, сприяють розкладанню пектинових речовин, що сприяє відокремленню прядильних волокон льону під час росяної мочки.
Суддя. Слово звинуваченому Аспергилу.
Аспергил. І я не винний, і мене розвели. Навіщо запізнювались із санітарною обробкою приміщень і давали моїм спорам достигнути і розвіятись. Самі не доглядали склади, ось мене і накопичилось по різних закутках, а тепер мене ж і звинувачують. Ну, а як ви дозволяєте розмножуватись, то куди дінешся – я ж усе-таки живий.
Суддя. Надаю слово Трутовику.(на столі в судді – гриб-трутовик.) І як ви змогли досягнути таких розмірів?
Трутовик. Так це простіше простого. Потерпілі дуже люблять часто відпочивати влітку на природі. А щоб закріпити за собою місце, залишають на корі дерев автографи, приміром такий: «Тут була Наплювалова».
А моїх спор у повітрі достатньо, я потрапляю на пошкоджену кору і проростаю. Так і росту з року в рік. Ну, де ви бачите мою провину?
Суддя. Слово надається Сажці .
Сажка. На мене теж наклепи зводять. Перед висіванням зерно треба потруїти. А в потерпілих завжди якісь причини – то отрути невистачило, то її не завезли. Ось я і потрапляю в грунт, де разом із зерном і проростаю. Так і заражаю рослини із року в рік усе більше і більше.
Суддя. Слово прокурору.
Прокурор. Я наполягаю на тому, щоб підсудних було суворо покарано. Вони винні в тому, що з року в рік вони псують 20-30% врожаю, дерев’яні будівлі, телеграфні стовпи, дерева, псуються продукти харчування. Поле і склади повинні бути чистими від спор. Усе, що вони говорили на своє виправдання, - це їх хитрі пастки. І я думаю, що суд розбереться хто правий, а хто винний.
3-й засідатель. Гриби відіграють велику роль у кругообігу речовин у природі, особливо в ґрунтоутворюючих процесах: вони руйнують і мінералізують органічні речовини (головним чином залишки відмерлих рослин), тобто повертають до грунту елементи мінерального живлення роблять їх доступними для вищих рослин.
Суддя. Слово надається адвокату.
Адвокат. Ми вислухали багато звинувачень на адресу пліснявих грибів і грибів-паразитів. Але треба відзначити, що є немало пом’якшуючих обставин, які суд, перш ніж прийняти рішення, повинен взяти до уваги. Мукор і Аспергил звинуватили в тому, що вони викликають гниття продуктів харчування і захворювання людей. Але ж вони приносять і користь: беруть участь у ґрунтоутворюючих процесах, вирощуються у промислових масштабах для одержання лимонної кислоти, використовуються у виробництві сирів рокфора і каламбера.
А Трутовик чи винен він у тому, що людина сама сприяє його розповсюдженню? Адже вчені довели, що плодові тіла трутовиків можна використовувати для підкормки тваринам і для виготовлення отрути. А щоб менше розвивалося Сажки, треба своєчасно проводити обробку зерна отрутохімікатами, частіше проводити сівозміни, щоб спори Сажки не накопичувалися на полях. Закінчуючи свою промову, я хочу додати, що звинувачувані не винні в тому, що вони робили. Вони не проти, щоб їх було мало на полях і складах. Але потерпілі так безграмотно ведуть справу, що самі розвели плісняві й паразитичні гриби і тепер хочуть звалити провину з хворої голови на здорову.
Я думаю, що підсудні невинні, судити треба потерпілих, - судити за їх екологічну безграмотність.
Суддя. Суд заслухав виступ адвоката, пояснення, які надали суду звинувачені, а також свідків, і визнає, що Мукор, Аспергил, Трутовик, Сажку невинними.
Дійсно, плісняві гриби і гриби-паразити історично пов’язані з культурними рослинами. У разі правильної обробки грунту, насіння, приміщень і застосування сівозмін чисельність грибів може бути невисокою. Винні не гриби, а ті керівники, які допускають їх масове розмноження.
Звинувачені Мукор. Аспергил, Трутовик, Сажка виправдані. Суд пропонує розгляну4ти питання про залучення керівників господарств, які тут виступали, до персональної відповідальності за порушення правил ведення господарства. Вони екологічно безграмотні й самі винні у втратах урожаю, які хотіли звалити на гриби.
Справедливість перемогла. Гриби не винні, а винні люди…
Самостійна робота «Загальна характеристика грибів»
1 варіант
1 - рівень
(ЗА КОЖНЕ ПРАВИЛЬНО ВИКОНАНЕ ЗАВДАННЯ – 1 БАЛ)
ВИБЕРІТЬ ПРАВИЛЬНУ ВІДПОВІДЬ.
1.Запасною речовиною в клітинах грибів є:
А) крохмаль
Б) глікоген
В) хітин
Г) целюлоза
2.Укажіть науку, яка вивчає гриби:
А) гістологія
Б) мікологія
В) цитологія
Г) мікробіологія
3.За способом живлення гриби є:
А) сапрофітами
Б) паразитами
В) автотрофами
Г) гетеротрофами
2 - рівень
(за правильно виконане завдання – 2 бали)
Допишіть речення:
3 - рівень
(за правильно виконане завдання – 3 бали)
Установіть відповідність між назвою гриба та його значенням.
А) лисичка; 1.отруйний гриб;
Б) сажковий гриб; 2. їстівний гриб;
В) пеніцил; 3. гриб-паразит;
4. цвілевий гриб;
4 – рівень
(за повну розгорнуту відповідь – 3 бали)
Охарактеризуйте роль симбіозу в житті грибів.
2 варіант
1 - рівень
(ЗА КОЖНЕ ПРАВИЛЬНО ВИКОНАНЕ ЗАВДАННЯ – 1 БАЛ)
ВИБЕРІТЬ ПРАВИЛЬНУ ВІДПОВІДЬ.
1.До царства Гриби не належить:
А) дріжджі
Б) мукор
В) пеніцил
Г) кишкова паличка
2.Клітинна оболонка грибів складається із:
А) целюлози
Б) крохмалю
В) хітину
Г) білка
3.За будовою нижньої частини шапки гриби бувають:
А) тільки трубчастими
Б) тільки пластинчастими
В) цвілевими
Г) і цвілевими , і пластинчастими
2 - рівень
(за правильно виконане завдання – 2 бали)
Допишіть речення:
1. Мікроскопічні гриби, що розмножуються брунькуванням, -. . . . . . . . . .
2. У грибів є вегетативне тіло, що називається . . . . . . . . .. . .або . .. . . . . . . .,
яке складається з окремих ниток -. . . . . . . . . . . . . .
3 - рівень
(за правильно виконане завдання – 3 бали)
Установіть відповідність між назвою гриба та його значенням.
А) маслюк; 1.отруйний гриб;
Б) фітофтора; 2. їстівний гриб;
В) бліда поганка; 3. гриб-паразит;
4. цвілевий гриб
4 – рівень
(за повну розгорнуту відповідь – 3 бали)
Поясніть, чому сухарі не вкриваються цвіллю і зберігаються досить довго?
Тематичне оцінювання
з теми «Гриби. Лишайники. Бактерії»
1 варіант
1 рівень
(за кожне правильно виконане завдання – 0,5 бала)
Виберіть правильну відповідь із запропонованих:
А) водоростями
Б) папоротями
В) хвощами, плаунами
Г) голонасінними та квітковими
2. Основу слані лишайника складають:
А) гіфи гриба та клітини водорості
Б) клітини водоростей
В) клітини мохів
Г) клітини ціанобактерій
3. Готовими органічними речовинами живляться:
А) зелені водорості
Б) гриби
В) мохи
Г) квіткові рослини
4. Укажіть речовину, яка входить до складу клітинної стінки бактерій:
А) глікоген
Б) целюлоза
В) мурен
Г) хітин
5. Укажіть, якими грибами може бути пошкоджений урожай пшениці:
А) фітофторою
Б) трутовиками
В) цвілевими
Г) ріжками
6. Лишайники не бувають:
А) листуватими
Б) накипними
В) кущистими
Г) дерев’янистими
2 рівень
(за кожне правильно виконане завдання – 1 бал)
7. Укажіть одне правильне твердження.
А) Мікориза – це спосіб розмноження лишайників.
Б) Плодові тіла грибів складаються з гіфів.
В) Дріжджі живляться за допомогою фотосинтезу.
Г) Бактерії, які мають форму палички, - вібріони.
8. Установіть відповідність між поняттями та їх визначеннями.
А) Гіфи; 1. вегетативне тіло гриба;
Б) Грибниця; 2. бактерії, що оселяються на коренях бобових рослин та
засвоюють атмосферний азот;
в) Мікроорганізми; 3. бактерії, що спричиняють захворювання людини та
тварин;
г) Бульбочкові бактерії; 4.одно- або багатоклітинні ниткоподібні утворення, з
яких складається міцелій або плодове тіло грибів;
5. живі організми, видимі лише з допомогою
збільшувальних приладів.
9.Знайдіть «зайвий» термін та поясніть, чому він «зайвий»:
Фітофтора, трутовик, лисичка, ріжки жита, сажка пшениці, сіра гниль, іржа пшениці.
3 – рівень
Установіть відповідність між назвами організмів та групами до яких вони належать:
(за правильно виконане завдання – 3 бали)
А) кладонія келихоподібна; 1.кущисті лишайники;
Б) лисички; 2. шапкові гриби;
В) стінна золотянка; 3. цвілеві гриби;
Г) аспергил чорний 4. листуваті лишайники;
5. накипні лишайники;
4 – рівень
(за повну розгорнуту відповідь – 3 бали)
Поясніть, за якими ознаками гриби відрізняються від рослин та тварин.
2 варіант
1 рівень
(за кожне правильно виконане завдання – 0,5 бала)
Виберіть правильну відповідь із запропонованих:
1. Мікориза – це:
А) симбіоз гриба і водорості
Б) захворювання рослин, спричинене паразитичним грибом
В) симбіоз коренів насінних рослин і міцелію гриба
Г) спосіб розмноження лишайників
2. Укажіть, які гриби спричиняють захворювання рослин:
А) ріжки
Б) гнойовик
В) бліда поганка
Г) мухомор
3. Найважливішою ознакою гриба є наявність:
А) міцелію
Б) плодів
В) антеридіїв і архегоніїв
Г) коренів
4. Укажіть органели, яких немає в бактеріальних клітинах:
А)рибосоми
Б) апарат Гольджі
В) хромосоми
Г) фотосинтезуючі мембрани
5. Бактерії пересуваються за допомогою:
А) джгутиків
Б) війок
В) фімбрій
Г) псевдоподій
6. Лишайники, на відміну від рослин і грибів:
А) ростуть швидше
Б) ростуть повільніше
В) не можуть розмножуватися
Г) не живляться
2 рівень
(за кожне правильно виконане завдання – 1 бал)
7. Укажіть одне правильне твердження.
А) Зовні клітина бактерії вкрита клітинною стінкою.
Б) Спори у шапкових грибів утворюються в грунті.
В) Сапрофітами серед грибів є фітофтора, трутовики.
Г) Гриби за способом живлення – автотрофи.
8. Установіть відповідність між поняттями та їх визначеннями.
А) лишайники; 1. організми, клітини яких мають ядро;
Б) прокаріоти; 2. речовини, які вибірково діють на клітини паразитичних
грибів і бактерій та не завдають шкоди клітинам хазяїна;
в) еукаріоти; 3.організми, тіло яких складається з клітин гриба та зелених
водоростей;
г) антибіотики; 4. нижчі еукаріоти, що розмножуються спорами та є
гетеротрофними організмами;
5. організми, клітини яких не мають ядра;
9.Знайдіть «зайвий» термін та поясніть, чому він «зайвий»:
Золотянка стінна, кладонія, ягель, рижик, паргелія, уснея бородата
3 – рівень
Установіть відповідність між назвами грибів та групами, до яких вони належать:
(за правильно виконане завдання – 3 бали)
А) підберезник ; 1.пластинчасті гриби;
Б) сажка злаків; 2. трубчасті гриби;
В) пеніцил; 3. цвілеві гриби;
Г) бліда поганка 4. дріжджі;
5. гриби-паразити;
4 – рівень
(за повну розгорнуту відповідь – 3 бали)
Укажіть риси спільності та відмінності взаємовигідного співіснування організмів і паразитизму.
Загадки про гриби
І великі, і малі
Повдягалися в брилі,
І дощу ці одноніжки
Не бояться анітрішки.
Ліс - улюблений їх край.
А як звуть їх, відгадай! (гриби)
З твоїм щастям тільки по гриби ходити.
Держи язик за зубами,
будеш їсти борщ з грибами.
Встала шапка з-під трави,
Та немає голови. (гриб)
Хто це в лісі під листком
За ніч виріс швидко?
У кого одна нога,
Шапку з трави видко? (гриб)
Без голови,
А ногу маю:
Бриля на неї
Одягаю.(гриб)
Маленький, чепурненький
Крізь землю пройшов,
Червону шапочку знайшов.(гриб)
З головою, та безносий,
Невидющий, безголосий
На одній нозі панич –
Не озветься, і не клич! (гриб)
Під хвоєю ховаються
Чи листям укриваються,
Шапки не знімають,
Дощику чекають. (гриби)
Всі ми в шапочках-брилях
Поховались під кущі,
Бо як вийдемо на шлях-
Враз опинимось в борщі.(гриби)
Прислів’я та приказки про гриби
1. В теплий дощик народився, парасолькою накрився.
2. Маленький, чепурненький, крізь землю пройшов, червону шапочку знайшов.
3. Стоїть при дорозі на одній нозі і шапочку має, та нікого не вітає.
4. Є шапка, але немає голови; є нога, але без черевика.
5. Маленький, біленький, а бабу з воза зсадить.
6. Під дубочком народився, парасолькою накрився, може б з лісу пострибав, якби другу ногу мав.
7. З головою та безносий, невидющий, безголосий, на одній нозі панич – не озветься, як не клич!
8. Під хвоєю ховаються, чи листям укриваються, шапки не знімають, дощику чекають.
9.Всі ми в шапочках-брилях заховались під кущі, бо як вийдемо на шлях – враз опинимось в борщі.
10. Назвався грибом – лізь у кошик.
11. Багато грибів восени – чекай неврожаю.
12. З’явились опеньки – скінчилось літо.
13. Пізній гриб – пізній сніг.
14. Літо з дощами – осінь з грибами.
15. Зацвіла калина, шипшина і суниці – скоро з’являться сироїжки.
16. Пізнє цвітіння горобини – на довгу грибну осінь.
Бібліографія:
1. Богданова Д. К. Біологія: Довідник школяра та студента – Донецьк: ВКФ «Бао», 2002. – 592 с.
2. Богданова Т. Л. Біологія: Завдання та вправи. – М.: Вищ. шк.,1991. – 350 с.
3. Бугай О. В., Микитюк О. М., Вовк О. Г. Біологія у визначеннях, таблицях та хемах: - Харків: Ранок, 2001.- 128 с.
4. Гамуля Ю. Г. Біологія. 7 клас.-Харків.: «Основа», 2009. – 129 с.
5. Коляда М. Т. Тайны растительного мира: Удивительные факты из жизни растений. – Донецк : ООО ПКФ «Бао», 2006. – 272 с.
6. Котик Т. С. Біологія. 6 клас. Матеріали до уроків. –Харків: Торсінг, 2000. – 320 с.
7. Котик Т. С. Біологія. 7 клас. Робочий зошит. – Х.: Вид-во «Ранок», 2007.– 80с. 8. Курганова Н. В. Усі крилаті вислови, прислів’я, приказки, загадки..- Харків: 2007.- 320 с.
9. Леонтьєв Д. В. Біологія. 7 клас. Експрес-контроль. - Х.: Вид-во «Ранок», 2007. -64 с.
10. Леонтьєв Д. В. Біологія. 7 клас. Заліковий зошит. - Х.: Вид-во «Ранок», 2007.-32 с.
11. Михайлова Н. Потяг здоров’я .- Умань: 2005.- 109с.
12. Мусієнко М. М. Біологія: Підручник для 7 кл. загальноосвітніх навчальних закладів/ К.: Ґенеза, 2007 – 288 с.: іл..
13. Сигида В.П., Миронюк Т. М. Біологія. Довідник для абітурієнтів. Навчальний посібник. – 2002. – 304 с.
14. Сорокіна Л. В. Біологія. 7 клас. Тести для тематичного оцінювання. Х.: Вид-во «Ранок», 2007. – 48 с.
15. Сухомлін Н. І. Біологія в поняттях, термінах, таблицях і схемах - Київ: «Логос», 2000. – 128с.
16. Талліна О. В. Біологія. 7 клас : Розробки уроків. –Х.: Веста: Вид-во «Ранок», 2007. – 304 с.
17. Шаламов Р. В., Дмитрієв Ю. В., Подгорний В. І. Біологія: Комплексний довідник. – Харків: Веста: Вид-во «Ранок», 2006.- 624 с.
.
1