Aктивні форми роботи на уроках хімії.

Про матеріал
Дані форми роботи сприяють розвитку критичного мислення, cприяють кращому осмисленню і розумінню матеріалу та усвідомленню необхідності здобуття знань для майбутнього.
Перегляд файлу

AКТИВНІ  ФОРМИ РОБОТИ НА УРОКАХ ХІМІЇ.

Активізує критичне мислення учнів технологія «перевернутого класу», що дає можливість змінити навчальний підхід від пасивного до активного сприйняття. Дану технологію використовую часто в 1011 класах, що свідчить про вищий рівень засвоєння в порівнянні з традиційною методикою. Дану методику я запропонувала як керівник школи ППД своїм колегам — вони періодично застосовують її на практиці.

 Дуже ефективним є застосування методу «проектів»  оскільки  вчить учнів розв’язувати певну проблему практично, вчить мислити самостійно, творчо. Використовую  його найбільше в 10-11 класах Перелік тем проектів, які учні виконали і захистили на відмінно в цьому навчальному році:

1. Харчові добавки «за і проти». 2. Штучна їжа. 3. Натуральні чи штучні волокна: за чи проти? 4. Вплив наркотичних речовин на людину. 5. Наш вуглевод: «Мед чи цукор»? 6. Пластиковий пакет: «За чи проти»?

З метою підвищення рівня зацікавленості навчанням я використовую сучасні інформаційно-комунікаційні технології, що робить уроки яскравими і змістовними, розвивають пізнавальні здібності учнів і їх творчі сили. Використання комп’ютерних програм на уроках хімії дозволяє побачити те, що часто на звичайному уроці є неможливим: змоделювати хімічний процес, провести небезпечну реакцію, але не захоплююсь ними пам’ятаючи про збереження здоров’я дитини.

Практикую такі нетрадиційні уроки, як: мандрівка, конференція, ділова гра, семінар,. Це дозволяє задовольнити потреби сучасної освіти, виховати вільну, здорову, готову до життя в нових умовах суспільства особистість.

Наприклад, урок – брифінг  " Її величність NaCl", урок – мандрівка "Подорож до архіпелагу Неорганічних Речовин", "Подорож у країну Вуглеводнів", диспут "Така знайома незнайомка – вода", брейн – ринг,  та інтегровані  уроки, інтелект шоу.

Під час підготовки до уроків хімії я, а і учні використовують Інтернет-ресурси, освітні сайти як інформаційне поле для отримання додаткової оперативної, актуальної інформації за темою.

Використання комп’ютерних технологій справді  забезпечує підсилення інтенсивності уроку, дозволяє підвищити темп заняття, допомагає краще засвоїти логіку міркувань, апе як я вже зазначала часто негативно впливає на здоров’я, оскільки учні старших класів проводять за монітором по 4-5годин в день

Проводжу в 10-11 класах ефективні лекції. Матеріал лекції ділиться на смислові одиниці, передача кожної з них будується в технологічному циклі «виклик – осмислення – рефлексія». Наприклад, при вивченні теми «Харчові добавки, Е-числа», я загадую загадку на початку уроку, а вирішуємо її в кінці заняття під час роботи над новим матеріалом (принцип - відтягнута відгадка, наприклад, солодка отрута, або чим нас напихають вітчизняні кондитери

 Активну лекцію використовую переважно у старших класах, будуючи її на основі активної взаємодії: вчитель-учень чи ученьучень. Деякі проблемні питання ми вирішуємо провівши хімічний експеримент, що є найкращим доказом. Міні-лекції «Перші» учні готують самостійно вдома, завдання полягає в тому, що зміст лекцій охоплює інформацію про перших представників основних класів сполук, тривалість її – до 7 хв. Приклади тем міні-лекцій: 

-метан;

-етен;

-мурашина кислота;

-оцтова кислота;

-метанол;

-етанол;

-етаналь;

Етап рефлексії включає вправи для закріплення та корекції знань учнів, тому на цьому етапі доцільні, дискусії, хімічні диктанти ,cкладання схем, діаграм 

Наприклад, при вивченні теми «Генетичний зв’язок між класами неорганічних речовин» для підведення підсумків використовую інтерактивну технологію колективно – групового навчання «Мікрофон»: «Світ має складну будову. В природі безліч речовин з різноманітними властивостями, які по-різному реагують між собою. Що є основою цього різноманіття? Висловте свою думку». Стратегії і прийоми навчання «Асоціювання», «Мозковий штурм», «Запитаннявідповідь», «Припущення на основі запропонованих слів». «Поміч», «Знайди проблему», «Читання з помітками», «Таблиця передбачень», «Пошук аргументів і суперечностей», «Прес», Дискусія, Дебати «Запитання-відповідь», «Взаємне опитування», «Залиш останнє слово для мене», проект, есе. Форми роботи - фронтальна, - групова, - фронтальна, - групова, - індивідуальна розвивають пізнавальний  інтерес, увагу, пам’ять, творчі  здібностей учнів,. а  значить формують критичне мислення для майбутнього щасливого, успішного життя наших випускників. Кожен педагог може використовувати запропоновані прийоми, стратегії, які вже відомі і нові, або запроваджувати свої.

Найважливіше щоб вони були дієві, вчили учнів критично мислити,  і допомогти кожному  учневі  відчувати себе особистістю та знати свою цінність у соціумі. Чи не це є головною метою діяльності будь-якого педагога?

Якщо учні успішно засвоїли матеріал, тоді для розвитку творчого мислення учнів використовую складання учнями сенканів – віршів, які синтезують інформацію і факти у стисле висловлювання, що описує чи віддзеркалює тему. На перших кроках складання пропоную декілька зразків і пояснюю учням правила складання сенканів.[Сінквейн].  Найкраще учні опановують методику складання сенканів у парах, групах:  використовуємо на уроці рольові та екологічні ігри грові моменти,творчі завдання.

 

Сінквейн.

Сінквейн – короткий неримований вірш з 5 рядків, винайдений американською поетесою Аделаїдою Крепс під впливом японської поезії. Техніка цього вірша ідеально підходить для розвитку образного мислення, концентрації знань, переосмислення отриманої інформації, вираження своєї позиції щодо теми, а також для вивчення нових понять з іноземної мови. Як скласти сінквейн:

1                        рядок – 1 слово – головна тема/об’єкт обговорень (іменник чи займенник).

2                        рядок – 2 слова, що описують властивості/ознаки/характеристики об’єкта (прикметники, дієприкметники).

3                        рядок – 3 слова, що описують дії, характерні для об’єкта (дієслова, дієприкметники).

4                        рядок – слово-резюме, ключова характеристика або нова інтерпретація об’єкта

НNO3

Їдка, димуча, летка

Розчиняє, руйнує, діє,

Кислота

 

Учень

Наполегливий, терпимий, емпатійний, вирішує, контролює, виявляє, уміє,

Критично мислить.

 

Газ

Безбарвний, важкий, життєдайний,

Вилікує, обігріє, зруйнує,

Кисень –основа життя.

 

Хімія

Цікава, захоплююча, природнича

Будує, допомагає, розвиває наука майбутнього.

 

 Посуд. 

 Скляний, потрібний, Зберігає, вміщує, дозволяє. 

Він допомагає усім хімікам. 

Пробірка. 

 

Вода. 

Рідка, прозора. 

Розчиняє, взаємодіє, живить. 

Це основа всього живого. 

Речовина.   

 

Калій

Лужний, активний 

Окиснюється, плавиться, взаємодіє, горить   

Необхідний в організмі людини   

Метал.  

    

Вчитель

Цікавий, творчий,

Розвиває, навчає, готує, співпрацює

Професіонал .   

 

Критичне мислення

Цікаве, пізнавальне

Дізнаємось, висловлюємось, розвиваємось

Чекаємо уроку хімії

Радість

 

Проводжу також лицарські  турніри.

Учень виходить до дошки і за пройденою темою ставить учителю наперед підготовлені питання, на які він хотів би отримати відповідь. У свою чергу вчитель ставить питання учню. Уся дія триває не більше десяти хвилин. Проведення турніру оголошується заздалегідь.

Часто проводимо дидактичні та рольові ігри  –  це практична групова вправа з вироблення оптимальних рішень, застосування методів і прийомів у штучно створених умовах, що відтворюють реальну обстановку. Доцільним є використання ігор чи елементів гри на кожному уроці. Це активізує діяльність учнів, вони захоплюються елементом змагання, їм подобається працювати у команді  –  так веселіше виконувати навіть складне завдання. Гра вимагає активності. Учні прагнуть використати цікаві звороти, слова, щоб їхні виступи вийшли цікавими, це спонукає працювати із словником. 

Основне завдання полягає в тому, щоб правильно організувати гру, підібрати її відповідно до завдань уроку, до теми та рівня можливостей і знань учнів. Адже гра має бути цікавою та емоційною, лише за цих умов можливий максимальний результат. 

Ігри можуть використовуватися на різних етапах уроку. За їх допомогою можна перевірити домашнє завдання, полегшити розуміння навчального матеріалу, закріпити його, перевірити знання учнів перед контролем.

Ігрові форми можна використовувати під час проведення узагальнюючих уроків. Так, на узагальнюючому уроці з основних класів неорганічних речовин можна порекомендувати такі конкурси: 

«Лото навпаки» – запропонувати речовину, протилежну за хімічними властивостям даній. 

«Третій зайвий» – у кожному рядку зазначити речовину, що належить до іншого класу речовин, ніж решта. 

«Хто швидше» – написати рівняння. 

«Хто впевненіше» – розв'язати задачу. 

«Хто більше» – назвати формули речовин, що належать до різних класів неорганічних речовин. 

З великим інтересом діти різних вікових груп беруть участь в іграх «Шерлок – хімік». Особливо вона цікава в 8 класі під час вивчення періодичного закону. Її суть полягає в обранні з числі учнів Шерлока – хіміка. Він повинен угадати загаданий дітьми елемент, користуючись закономірностями періодичної системи, ставлячи питання, на які діти можуть відповідати лише «так» або «ні». 

Наприклад: 

1.   Загаданий елемент розташований у малому періоді? 

2.   В атомі елемента чотири електронні рівні? 

3.   Валентність елементу в сполуці з Оксигеном дорівнює ІІ?

 

Гра «Три ключі»

Гра «Три ключі» допомагає розвивати дуже важливе вміння – виділяти головне, на якому ґрунтуються і навички роботи з пресою, і орієнтування в інформаційному потоці, а також уміння складати план, конспект, реферат. Я зачитую коротку інформацію. Учням необхідно уважно вислухати і передати зміст трьома простими реченнями. Перемагає той, у кого розповідь коротша і точно передає зміст. 

 

ГРА “Твір- п’ятихвилинка”

Твір-п’ятихвилинка– це неформальний твір (можна писати, не переймаючись стилістикою), мета якого полягає в тому, щоб зібрати та систематизувати думки учнів. Головне – писати не зупиняючись. Практикую написання творів на такі теми: «Якби не було хімії», «Хімічні елементи в організмі людини», «Кисень – життєдайна речовина», «Оксиди навколо нас», такі ―Роль хімії в моєму житті‖, ―Як щоб зник кисень?‖ «Хімічні елементи в організмі людини», ―Речовини навколо нас», «Ода воді», «Життя без металів». Учні голосуванням визначають переможця.

 Це одна з ефективних і цікавих методик. Здатність підсумувати інформацію, схоплювати складні ідеї, відчуття та уявлення і формулювати їх декількома словами є дуже важливою навичкою. Це вимагає ретельного обмірковування і глибокого розуміння речей можуть записати в зошиті.

 

ГРА: “Ліхтарик майбутнього”

ГРА: «Знайди ліхтарик майбутнього?», є універсальною і може застосовуватися на будь-яких уроках і виховних годинах. 

Вимикається світло. Я говорю: «Учні, у кого є ліхтарик?. А у мене є!» (демонструю ліхтар). У своєму зверненні до нас, нащадків Д. І. Менделєєв ставив це суворе питання і говорив: «Один йде темним лабіринтом навпомацки, інший візьме хоч маленький ліхтарик і світить собі в темряві. Його ліхтар розпалюється все яскравіше і, нарешті, перетворюється в електричне сонце, яке освітлює все навкруги, все роз'яснює. Мені хочеться вкласти в ваші руки «маленькі ліхтарики» інтересу знань, щоб вони з роками розгорялися все яскравіше і яскравіше і висвітлювали ваш життєвий шлях». Далі тема розглядається за допомогою плейкасту. 

 

Гра «Допомога батьків» 

Учням дається завдання підготувати на наступний урок питання, які вони мають обговорити з батьками і дати вірну відповідь на уроці. Обговорення проходить досить цікаво. Теми для обговорення з батьками:

-                 Які наслідки може мати для сім’ї щоденне вживання копченої ковбаси, чому? (Урок Нітрати)

-                 Якщо овочі мість нітрати, як їх видалити?

-                 Пластику не місце в природі, так чи ні, знайдіть вихід?

-                 Що спільного в лугах, кислотах, учневі та його батьках і дзеркалі? (Дзеркало відображає людину, дзеркало для лугів і кислот є індикатор)

 

Гра “Казка”

Учням дається завдання скласти казку про хімічні елементи, речовини тощо, перемагає учень в якого найцікавіша казка.

Казка з життя електронів

Жили-були речовини. З одними вони товаришували, а з іншими сперечалися. Світ змінювався, але атоми залишалися відносно стабільними.

У королівстві речовин кожен атом мав певний статус, ступінь окиснення, місце у періодичній системі хімічних елементів. Тому коли між речовинами траплялися бійки, які ми називаємо реакціями, чи взаємодіями, суди їх швидко вирішували.

У атома-винуватця колотнечі суддя постановляв забирати його невиховані електрони. При цьому підсудний віддавав електрони й називався відновником. Таким чином, статус (ступінь окиснення) атома збільшувався. Тому його оісиснювали на виправних роботах, тобто з ним відбувався процес окиснення.

А постраждалий, якому присвоювалося почесне звання окисника, одержував електрони на виховання. При цьому статус (ступінь окиснення) його зменшувався. Тому його положення відновлювали, і, таким чином, відбувався процес відновлення.

При цьому завжди дотримувалися правила: якщо електрони відновника не могли комфортно розміститися у комірках окисника, участь у вихованні брали їх рідні, адже кількість відданих і прийнятих електронів мала бути однаковою, тобто збалансованою. Цей процес назвали окисно-відновними реакціями, в результаті яких одні атоми віддають, а інші приймають електрони. Отже, окисновідновні реакції — це процес перенесення електронів. {казка взята з інтернету}

Відповідно до теми заняття, розгадуємо загадки:

Їх смак відразу ж розпізнаєш ти,

Коли лимон чи яблуко візьмеш до рота.

Від них всі речі треба берегти – Така вже в речовин у цих робота. Руйнують, роз’їдають, посуд рвуть…

Скажи, як речовини ці зовуть?

                                      (Кислоти)

 

Люблю безмежно воду я, за неї так тримаюсь,  Що від кохання цього я можу закипіть.

Сполука я відома, сором’язлива трохи

Торкнуся індикатора – зачервоніюсь вмить.

Речовина активна я, ще й оксигеновмісна, Сульфур в моєму складі є – найкращий окисник.

Всім вам я вже відома – ну що – вже здогадались?

Моє ім’я, звичайно, – ……………………………

                                                     (Сульфатна кислота)

 

Я до всього справу маю:

Ґрунт у полі удобряю,

Урожай оберігаю,

Я перу і прибираю,

Я годую й одягаю,

І метал я добуваю,

Я лікую й зберігаю,

Я будую й освітляю, І у космос я літаю.

А запитання моє —

Відгадайте, хто я є?   

                                           (Хімія)

Струму добрий провідник,

В світі третій мандрівник (у відсотковому вираженні  посідає третє місце на Землі).

З букви «А» я починаюсь,

Срібно-білий я й згинаюсь. А іще зовусь «крилатим» —

Спробуй мене відгадати.   

                                         (Алюміній)

У тридесятому царстві,

У всім відомім государстві були собі сім братів — ?

І вісім сестер — ?

Кожна мала по дві дочки — ?

А п'ять братів— по два синочки —

Якщо ти хімію вивчаєш,

Загадку швидко відгадаєш.   

                                       (Періодична система)

 

Хто у реакції байдики б'є,

А реакцію прискорює?  

                                   (Каталізатор)

 

Хоч «царською» часто я називаюсь,

Та спільного з царством нічого не маю.

Металів «царя» я в собі розчиняю

При цьому сіль, воду й оксид виділяю.

 («Царська» горілка - суміш НСІ і НNО3)

Я в усіх живих клітинах

Я - вугілля, олівець,

Маю ще один талант:

Я блищу – бо діамант.  

                                    (Карбон)

 

Я з металами стою,

Хоч м’який, мов масло. Жовтим полум’ям горю Й довго не погасну.

Я поширений доволі

В соді, в склі, кухонній солі.  

                                   (Натрій)

 

Срібно-білий активний метал, І повітря боїться він дуже.

Є у грунті, у наших кістках

І у водах підземних потужних…

Є він в наших зубах білосніжних, 

А тому він метал дивовижний.  

                                  (Кальцій)

 

Гра 4 «Віднови приказку»

Гравці отримують по аркушу з приказками, у яких на місці назв певних хімічних елементів поставлено три крапки. За 3 хв відновити пропущені назви. Кожна правильна відповідь – 1 бал.

 

… характер. (Золотий, залізний)

Швидкий, як … (Ртуть)

Нащо теє …, коли жити не добро. (Срібло)

Не все те …, що блищить. (Золото)

Слово – то … а мовчання… (Срібло, золото)

Гість першого дня - …, другого …, а третього … додому їдь.

(Золото, срібло, мідь)

Негріте … не зігнеш. (Залізо)

… ключик до всіх замків придається. (Золотий)

 

Хімічна вікторина

1. Який хімічний елемент пов’язаний своєю назвою з островом

Кіпр? (Купрум)

2.  Який хімічний елемент названий на честь Землі? (Телур)

3.  Назва якого хімічного елементу в перекладі з грецької означає

«колір, барва»? (Хром)

4.  Яким металом можна заморозити воду? (Ртуть)

5.  Найлегший метал. (Літій)

6.  Елемент, з простою речовиною до якої пов’язана чорна металургія. (Ферум)

7.  На честь якого божества одержав назву елемент Торій? (На честь скандинавського бога війни Тора)

8.  Елемент, назва якого в перекладі з арабської означає «попіл рослин». (Калій)

9.  На честь якої скандинавської богині було названо такий хімічний елемент, як Ванадій? (На честь богині краси – Ванадіс)

10.                    Йони якого металу надають крові деяких тварин блакитного кольору? (Купруму)

11.                    У перекладі з грецької мови назва елемента означає «веселка».

(Іридій)

12.    Найпоширеніший на землі елемент-метал. (Алюміній)    

13.    У перекладі з латині назва елемента означає «зелена гілка».

(Талій)

14.    Бронза це сплав. (Міді з оловом)  

15.    Йони якого металу містяться у хлорофілі? (Магнію)

16.    Назвіть перший штучно отриманий метал. (Технецій)

17.    Який метал називають металом консервної банки? (Станум)

18.    Без якого елементу-металу неможлива фотографія? (Аргентум)

19. Найдорожчий метал. (Каліфорній, 10 доларів за 0,001 мг)

20. Який з металів найтугоплавкіший? (вольфрам, tпл =3420 оС) Калейдоскоп думок

 

"Найкращий спосіб вивчити будь-що, це відкрити самому"

                                                                                            Д.Пойа

"Все розумне вже передумане, треба тільки спробувати  передумати це ще один раз".

                                                                                            Д.Пойа

Звичайний учитель подає істину, а хороший – учить її знаходити‖.

                                                                                    А. Дістеверг 

Треба вчити не думок, а думати.                                 

                                                   Е. Кант 

Найбільша в світі розкіш – це людське спілкування 

                                                            Антуан де Сент – Екзюпері 

Будьте самі шукачами, дослідниками. Якщо не буде вогника у вас, вам ніколи не запалити його в інших… 

                                                                          В. О. Сухомлинський 

Не можу навчити всіх усьому, але можу вплинути на мислення моїх учнів 

                                                                                                 Сократ 

Коли вчителі перестануть учити, учні нарешті зможуть учитися  

                                                                                     Франсуа                        де

Ларошфуко 

Учитель, котрий намагається викладати без того, щоб викликати бажання вчитися, кує холодне залізо

                                                                                                Г. Манн

Мета навчання дитини – дати їй можливість жити самостійно, без учителя 

                                                                                  Альберт Губбард

«Просто знати – це не все. Знання потрібно використовувати» 

                                                                                                 Й. Гете.

 «Можна сказати, що призначення людини заключається в тому, щоб нищити свій рід, попередньо зробивши земну кулю не придатною для життя» 

                                                                          Жан Батист Ламарк  

. «Здоров’я це не все, але навіть все – це є нічого, коли немає

здоров’я…»                                                                                  

Копенгауер  

. «Головний секрет життя ось який: одна людина – нуль, разом тільки – люди» 

                                                                                    Д. І. Менделєєв  

«Жити щасливо і жити в злагоді з природою – одне й те саме» 

                                                                                                 Сенека

. «Усі ми пов’язуємо з хімічною наукою подальший прогрес у пізнанні навколишнього світу, нові методи його перебудови та вдосконалення. І не може бути в наші дні спеціалісті, який спромігся б обійтись без знань хімії» 

                                                                                            М. Семенов  

«Хімії в жодному разі навчити неможливо, не убачивши самої практики і не беручись за хімічні операції» 

                                                                                  М. В. Ломоносов  «Немає нездійсненних реакцій. Якщо реакція не відбувається, то ще не знайдений відповідний каталізатор» 

                                                                                   М. Д. Зелінський

Звичайний учитель подає істину, а хороший – учить її знаходити‖. 

«У дитячому віці гра – це норма, і дитина повинна завжди гратися, навіть коли робить серйозну справу»

                                                                                 (А.С.Макаренко).

Cамостійні думки в учнів виникають тільки на основі самостійної роботи»

                                                                             ( К. Д. Ушинський )

Освіта, що не вчить успішно жити в сучасному світі,не має жодної цінності   

                                                                                              Р.Кіосакі.  

             Найважливішим    завданням    цивілізації    є    навчити     людину

правильно  думати.‖ 

                                                                                        Томас Едісон .

―Є десятеро людей, упевнених, що цього бути не може. І напевно знають це. Потім приходить один, хто цього не знає… От він і робить відкриття.‖  

                                                                              Альберт Енштейн 

«Знаходьте час для веселощів. Це — музика душі».

«Знаходьте час для роздумів. Це — джерело сили».,

«Знаходьте час для навчання. Це — шлях до успіху»

«Знаходьте час для мрії— це шлях до зірок.»

 

Якщо необхідно запам’ятати, то забудеш

Якщо необхідно зрозуміти, то запам’ятаєш

 

 

Усна народна творчість на уроках хіміЇ

 

 Вчитель повинен ширше застосовувати у своїй діяльності цю невичерпну скарбницю народної мудрості, що виявляє народний гумор, розум, влучність і дотепність народного слова. В них звучать назви хімічних елементів, існує логічна відповідальність тим явищами або подіям, що відбуваються в природі чи людському житті.

Куй залізо¸ поки гаряче. Скільки заліза можна отримати із залізного колчедану, масою 1 т., що містить 10 % домішок?

Залізо іржа з’їдає, а заздрий від заздрощів погибає. Яка маса іржі може утворитися із 5 г. заліза. Рівняння розглянути з позиції окислення  – відновлення.

Не спитавши броду, не лізь у воду. Яку масу води треба взяти, щоб отримати 100г. 25 % розчину.

Під лежачий камінь вода не тече. Яка маса води утвориться при окисненні 5моль водню?

Не брудни криницю, бо схочеш водиці. Визначити відносну молекулярну масу води та масові частки елементів в ній.

Росте як із води. Визначити відносну молекулярну масу води.

Приніс води, як кіт наплакав. Який об’єм води утвориться із 2 л.

водню і кисню?

Тест «так» «ні

1.  Алкоголь – це стимулюючий засіб, його вживання веде до підняття духу.

2.  Залежність від наркотиків – це стан душі.

3.  Якщо випив, управляти авто небезпечно, а накурившись марихуани управляти безпечно.

4.  Вперше пробуючи заборонені наркотики, підлітки, зазвичай дістають їх у незнайомих людей, старших за віком.

5.  Чашка міцної кави, ковток свіжого повітря або холодний душ поможуть вам протверезитись, якщо ви збираєтесь васти машину у нетрезвому стані.

6.  Тютюн – це наркотик.

7.  Людям стає веселіше, якщо вони випили.

8.  Найчастішим вживаним наркотиком є марихуана.

9.  Якщо хочеш випити, то краще випити пива чи віски.

10.                     У зв’язку з тим що марихуана покращує увагу та гостроту сприйняття, вона допомагає збільшенню творчого потенціалу та стимулюює навчання.

11.                     Коли вагітна жінка п’є, палить або вживає наркотики, це впливає на внутрішньоутробний плід.

12.                     Люди ніколи не вмирають від алкогольного отруєння.

13.                     Марихуана викликає звикання.

14.                     Звичка до наркотиків з часом переходить у хворобливу пристрасть.

15.                     Молоді люди, які починають пити алкогольні напої до 15 років, можуть у двічі частіше почати вживати наркотики, ніж ті, хто не вживав алкоголю в цьому віці.

16.                     Келих спиртного зігріває взимку.

 

pdf
Пов’язані теми
Хімія, Матеріали до уроків
Додано
10 грудня 2023
Переглядів
200
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку