Вимоги до вживання синтаксичних одиниць у різних стилях

Про матеріал

Конспект уроку української мови в 11 класі за підручником О. Авраменка

Перегляд файлу

Конспект уроку української мови в 11 класі

Тема: Вимоги до вживання синтаксичних одиниць у різних стилях

Мета. Ознайомити учнів з особливостями вживання синтаксичних одиниць у різних стилях мовлення. Навчити учнів добирати синтаксичні конструкції відповідно до стилю мовлення. Розвивати вміння аналізувати тексти з точки зору вживання синтаксичних одиниць. Виховувати культуру мовлення.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу

Хід уроку:

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань

  •                 Бесіда:

Що таке стиль мовлення?

Стиль мовлення – це сукупність мовних засобів, які використовуються для вираження думок, об'єднаних змістом і цілеспрямованістю висловлювання. Стиль мовлення характеризується добором таких засобів із багатоманітних мовних ресурсів, які найкраще відповідають завданням спілкування між людьми в даних умовах.

Які стилі мовлення ви знаєте?

В українській мові виділяють п'ять основних стилів мовлення:

Які особливості кожного стилю мовлення?

 Науковий стиль:

Логічність, точність, об'єктивність. Вживання термінів. Абстрактність. Прямий порядок слів.

Офіційно-діловий стиль:

Чіткість, лаконічність. Стандартність мовних засобів. Прямий порядок слів. Відсутність емоційно-забарвлених слів.

Публіцистичний стиль:

Емоційність, образність.  Заклик до дії. Використання риторичних запитань, звертань.

Художній стиль:

Образність, емоційність. Використання тропів і стилістичних фігур.

Розмовний стиль:

Невимушеність, простота. Використання емоційно-забарвлених слів, фразеологізмів, неповних речень.

Приклади

Науковий стиль: "Атом – це найменша частинка хімічного елемента, яка зберігає його хімічні властивості."

Офіційно-діловий стиль: "Наказ № 1. Про оголошення конкурсу."

Публіцистичний стиль: "Збережемо нашу планету для майбутніх поколінь!"

Художній стиль: "Ніч була тиха і безвітряна. Зірки сяяли на небі, як діаманти."

Розмовний стиль: "Привіт! Як справи?"

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

  •                 Повідомлення теми та мети уроку.

IV. Вивчення нового матеріалу

  •                 Лекція з елементами бесіди:

Вимоги до вживання простих і складних речень у текстах різних стилів.

Використання простих і складних речень у текстах різних стилів залежить від мети і завдань спілкування. У науковому та офіційно-діловому стилях переважають прості речення, які забезпечують чітку та лаконічну передачу інформації. У публіцистичному та художньому стилях використовуються як прості, так і складні речення, які допомагають автору висловити свою думку, емоції, створити образність тексту. У розмовному стилі переважають прості речення, які роблять мовлення невимушеним, динамічним.

Особливості вживання однорідних членів речення, відокремлених членів речення, вставних слів і речень у текстах різних стилів.

Використання однорідних членів речення, відокремлених членів речення, вставних слів і речень у текстах різних стилів залежить від мети і завдань спілкування. У науковому та офіційно-діловому стилях ці синтаксичні конструкції використовуються для чіткої та лаконічної передачі інформації. У публіцистичному та художньому стилях вони допомагають автору висловити свою думку, емоції, створити образність тексту. У розмовному стилі ці синтаксичні конструкції використовуються для невимушеного спілкування.

V. Закріплення вивченого матеріалу

  •                 Аналіз текстів з точки зору вживання синтаксичних одиниць.

Науковий: "Атом, який складається з ядра та електронів, що обертаються навколо нього, є найменшою частинкою хімічного елемента, яка зберігає його хімічні властивості."

Офіційно-діловий стиль: "Наказ № 1. Про оголошення конкурсу."

Публіцистичний стиль: "Ми повинні берегти нашу планету, адже вона – наш спільний дім."

Художній стиль: "Сонце вже сховалось за обрій, і небо почало забарвлюватися в багряні кольори, коли я йшов додому."

Розмовний стиль: "Я так зголоднів, що можу з'їсти цілого слона!"

  •                 Синтаксичний розбір речення

Ми повинні берегти нашу планету, адже вона – наш спільний дім.

1. Визначення типу речення:

За метою висловлювання: розповідне. За емоційним забарвленням: неокличне. За складністю: складне, сурядне.

2. Виділення граматичних основ:

"ми повинні берегти" - перша граматична основа, складна дієслівна.

"вона є" - друга граматична основа, складна іменна.

  •                 3. Розбір головних членів речення:

Перша граматична основа:

Підмет: ми (займенник, 1 особи, множини, називного відмінка).

Присудок: повинні берегти (дієслово, модального значення, множини).

Друга граматична основа:

Підмет: вона (займенник, 3 особи, однини, називного відмінка).

Присудок: є (дієслово, теперішнього часу, однини).

  •                 4. Розбір другорядних членів речення:

Додаток: планету (іменник, однини, знахідного відмінка).

Означення: нашу (присвійний займенник, однини, множини, родового відмінка).

Сполучник: адже.

Підмет: дім (іменник, однини, називного відмінка).

Означення: спільний (прикметник, однини, чоловічого роду, називного відмінка).

  •                 5. Схема речення:

[П, (Д), О] , [сполучник] [П, О].

Виконання вправ з підручника: § 52, 2, 4 вправи.

VI. Підсумок уроку Огляд основних моментів уроку. Виставлення оцінок.

VII. Домашнє завдання

  •                 Вивчити теоретичний матеріал уроку - § 52 Виконати вправи з підручника.

 

 

 

Конспект уроку української мови у 8 класі

Тема: Контрольний письмовий переказ тексту художнього стилю

Мета: Перевірити вміння учнів переказувати текст, дотримуючись його змісту, стилю, мовних особливостей; розвивати логічне мислення, пам'ять, увагу; збагачувати словниковий запас учнів; виховувати любов до рідної мови.

Тип уроку: урок контролю знань, умінь і навичок.

Хід уроку:

І. Організаційний момент.

ІІ. Перевірка домашнього завдання.

ІІІ. Повідомлення теми, мети та завдань уроку.

IV. Мотивація навчальної діяльності.

V. Актуалізація опорних знань.

  • Бесіда про особливості переказу тексту.

Переказ має бути написаний чітко, грамотно, стилістично правильно.

У переказі мають бути збережені всі основні думки та факти тексту.

Необхідно використовувати багатство української мови, уникати повторів.

  • Повторення алгоритму переказу тексту.

VI. Ознайомлення з текстом для переказу.

  • Виразне читання тексту вчителем.

Легенда про калину

Калина – це не просто кущ, а символ України. Її квіти – білі, як сніг, а ягоди – червоні, як кров. Існує багато легенд про калину, ось одна з них.

У мальовничому селі, на березі річки, жила собі дівчина на ім'я Калина. Її краса чарувала всіх: чорні брови, як ніч, сяяли на білому, мов сніг, обличчі, а очі, сині, як небо, сяяли добротою.

Була вона не лише красива, а й добра, щира та працьовита. Її серце співало пісні, а руки творили дива: вишивала рушники, ткала килими, співала пісні, які зачаровували всю округу.

Одного разу, гуляючи лісом, Калина зустріла козака Гриця. Його чорні, як ніч, очі запалали від її краси, а душа заспівала від її пісень. Закохалися вони одне в одного щиро й палко.

Та не судилося їм бути разом. Злий татарський хан, який тримав у страху все село, побачив Калину і захотів забрати її до себе в гарем.

Дівчина не хотіла жити з нелюбом. Вона втекла з дому і знайшла притулок у густому лісі, де її вітали пташки, а звірі ставали на захист. Та хан не збирався здаватися. Він послав своїх воїнів на пошуки дівчини.

Оточили воїни калину. Зрозуміла вона, що не втекти їй. І кинулась дівчина у глибокий яр, аби не датися ворогові. На тому місці, де вона загинула, виріс кущ з білими квітами, схожими на її весільний вінок. А коли на кущі з'явилися ягоди, вони стали червоними, як кров дівчини, пролита за свободу.

З того часу калина стала символом України. Її квіти – це символ чистоти і дівочої краси, а ягоди – символ мужності і пролитої за свободу крові.

І досі стоїть кущ калини на тому місці, де загинула дівчина. Навесні він одягається в білий цвіт, а восени на ньому з'являються червоні ягоди. І кожен, хто проходить повз, згадує про мужню дівчину, яка не здалася ворогові

  • Словникова робота.
  • Аналіз тексту (визначення теми, основної думки, типу і стилю мовлення).
  • Додаткові питання:

Яким чином калина стала символом України?

Що символізують квіти калини?

Що символізують ягоди калини?

Чому важливо берегти символи нашого народу?

 

VII. Написання переказу.

Під час написання переказу зверніть увагу на:

  • Збереження змісту тексту.
  • Мовленнєве оформлення переказу.
  • Грамотність.
  • Багатство мови.

 

  • Учні самостійно пишуть переказ тексту.

 

VIII. Підсумок уроку.

  • Збір переказів.

IX. Домашнє завдання.

Повторити правила відокремлення додатків

Важливо!

Під час перевірки переказів звертаємо увагу на:

  • Збереження змісту тексту:
    • Повнота переказу (наявність усіх основних думок і фактів тексту).
    • Точність переказу (відповідність переказу оригіналу).
    • Логічність переказу (послідовність викладу думок).
  • Мовленнєве оформлення переказу:
    • Грамотність (дотримання орфографічних і пунктуаційних правил).
    • Стилістична відповідність переказу тексту-оригіналу.
    • Багатство мови (використання різноманітних синтаксичних конструкцій, лексичних засобів).

Оцінювання переказу:

  • 12 балів: переказ повний, точний, логічний, стилістично відповідає тексту-оригіналу, написаний грамотно, багатство мови.
  • 10-11 балів: переказ повний, точний, логічний, стилістично відповідає тексту-оригіналу, написаний грамотно.
  • 8-9 балів: переказ повний, точний, логічний, але має стилістичні недоліки або незначні граматичні помилки.
  • 6-7 балів: переказ повний, точний, але має логічні недоліки, стилістичні та граматичні помилки.
  • 4-5 балів: переказ неповний, неточний, має логічні, стилістичні та граматичні помилки.
  • 1-3 бали: переказ не відповідає вимогам.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Конспект уроку мистецтва у 9 класі

Тема: Поширення мистецтва. Музеї, галереї бібліотеки світу та України.

Цілі уроку:

  • Ознайомити учнів з різними формами поширення мистецтва.
  • Розширити знання про музеї, галереї та бібліотеки світу та України.
  • Розвивати навички пошуку та аналізу інформації про мистецькі твори.
  • Виховувати повагу до культурної спадщини людства.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

Хід уроку:

І. Організаційний момент.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

  • Вступне слово вчителя про значення мистецтва в житті людини.
  • Бесіда з учнями про те, де вони могли бачити твори мистецтва.

ІІІ. Вивчення нового матеріалу.

  1. Поширення мистецтва.
  • Розповідь вчителя про різні форми поширення мистецтва: виставки, концерти, фестивалі, конкурси, аукціони, інтернет-ресурси.
  • Демонстрація презентації "Поширення мистецтва. Музеї, галереї бібліотеки світу та України".
  1. Музеї світу та України.
  • Розповідь вчителя про найвідоміші музеї світу та України: Лувр (Париж), Британський музей (Лондон), Метрополітен-музей (Нью-Йорк), Національний музей мистецтв імені Богдана та Варвари Ханенків (Київ), Львівський національний музей.
  • Перегляд ілюстрацій творів мистецтва з фондів музеїв.
  1. Галереї світу та України.
  • Розповідь вчителя про галереї як про виставкові простори для творів сучасного мистецтва.
  • Ознайомлення з деякими відомими галереями світу та України: галерея Тейт (Лондон), галерея Уффіці (Флоренція), галерея "Мистецтво" (Київ), галерея "Я Галерея" (Львів).
  1. Бібліотеки світу та України.
  • Розповідь вчителя про бібліотеки як про центри зберігання та поширення інформації, у тому числі й про мистецтво.
  • Ознайомлення з деякими відомими бібліотеками світу та України: Національна бібліотека Франції, Британська бібліотека, Національна бібліотека України імені Вернадського, Львівська національна наукова бібліотека України імені Василя Стефаника.

IV. Закріплення вивченого матеріалу.

  • Бесіда з учнями за запитаннями:
    • Які форми поширення мистецтва ви знаєте?
    • Які найвідоміші музеї світу та України ви можете назвати?
    • Чим відрізняються музеї від галерей?
    • Яку роль відіграють бібліотеки у поширенні мистецтва?

V. Підсумок уроку.

  • Оцінювання роботи учнів на уроці.
  • Домашнє завдання: підготувати повідомлення про один із музеїв, галерей або бібліотек світу або України.

VI. Рефлексія.

  • Що нового ви дізналися на уроці?
  • Які враження у вас викликала тема уроку?

Конспект уроку української мови у 6 класі

Тема: Марина Павленко. «Янголи для Павлуся Тичини», «Небезпечні польоти Василька Симоненка». Характеристика образів персонажів.

Цілі уроку:

  • Ознайомити учнів з оповіданнями М. Павленко «Янголи для Павлуся Тичини» та «Небезпечні польоти Василька Симоненка».
  • Розвивати навички аналізу творів, характеристики персонажів.
  • Виховувати почуття доброти, співпереживання, поваги до творчості українських письменників.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

Хід уроку:

І. Організаційний момент.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

  • Вступне слово вчителя про творчість М. Павленко.
  • Бесіда з учнями про те, що вони знають про життя і творчість П. Тичини та В. Симоненка.

ІІІ. Вивчення нового матеріалу.

  1. Марина Павленко. «Янголи для Павлуся Тичини».
  • Ознайомлення з текстом оповідання.
  • Бесіда з учнями за запитаннями:
    • Оповідання "Янголи для Павлуся Тичини"
    • 1. Про що йдеться в оповіданні?

Оповідання "Янголи для Павлуся Тичини" описує один день з життя маленького хлопчика Павлуся, який щиро вірить у янголів. Він живе у селі з мамою та братом Іванком.

  • 2. Хто є головними героями твору?

Головними героями твору є:

Павлусь Тичина - 9-річний хлопчик, який щиро вірить у янголів і прагне зробити світ кращим.

Іванко - брат Павлуся, більш практичний і не такий мрійливий.

Мама Павлуся - добра і мудра жінка, яка підтримує сина.

  • 3. Яким ви уявляєте Павлуся Тичину?

Павлусь - щирий, добрий і мрійливий хлопчик. Він має багату уяву і вірить у чудеса. Він любить природу, тварин і людей. Павлусь прагне зробити світ кращим і вірить, що янголи йому в цьому допоможуть.

  • Ось деякі деталі, які допомагають уявити Павлуся:

Він 9-річний, з темними очима і чуприною.

Він любить читати вірші і мріє стати поетом.

Він щиро вірить у янголів і просить їх про допомогу.

Він добрий і чуйний, готовий допомогти всім, хто цього потребує.

Він любить природу і бачить красу в усьому, що його оточує.

  • Павлусь Тичина - це образ доброго і мрійливого хлопчика, який вірить у добро і прагне зробити світ кращим.

Як ви розумієте слова: «Янголи – це ті, хто робить добро»?

  1. Марина Павленко. «Небезпечні польоти Василька Симоненка».
  • Ознайомлення з текстом оповідання.
  • Бесіда з учнями за запитаннями:
    • Про що йдеться в оповіданні?
    • Хто є головними героями твору?
    • Яким ви уявляєте Василька Симоненка?
    • Чому Василь ризикував життям, рятуючи пташеня?
  • "Небезпечні польоти Василька Симоненка" - це оповідання про хлопчика Василька, який мріє стати льотчиком. Основні риси характеру головного героя можна виокремити з опису його дій та вчинків у тексті.
  • Василько - це дитина, яка має сильну волю та невпинну енергію. Він завжди готовий до пригод та не боїться ризикувати, щоб здійснити своє найбільше бажання - стати льотчиком. Він дуже наполегливий та не здаватиметься, доки не досягне своєї мети.
  • Василько також має велике серце та любов до своєї сім'ї та друзів. Він готовий допомогти будь-кому у потребі та завжди стоїть на захист слабких. Наприклад, коли Василько бачить, що його друг піддається насильству від іншої дитини, він відразу ж захищає його.
  • Також можна зазначити, що Василько дуже творча та уявна дитина. Він завжди мріє та фантазує, створюючи у своїй уяві неймовірні образи та пригоди. Це допомагає йому не лише забувати про повсякденні проблеми, але й знаходити нові способи вирішення завдань.
  • Отже, Василько Симоненко - це сильна, наполеглива та добре серце дитина, яка завжди стоїть на захист слабких та готова ризикувати, щоб здійснити свої мрії.
    •  
  1. Характеристика образів персонажів.
  • Заповнення таблиці, у якій дати характеристику головним героям оповідань:

| Ім'я героя | Риси характеру | Вчинки | | |---|---|---|---| | Павлусь Тичина | | | | | Василь Симоненко | | | |

IV. Закріплення вивченого матеріалу.

  • Творче завдання: написати міні-твір на тему «Яким я уявляю янгола».

V. Підсумок уроку.

  • Оцінювання роботи учнів на уроці.
  • Домашнє завдання: прочитати інші оповідання М. Павленко.

VI. Рефлексія.

  • Що нового ви дізналися на уроці?
  • Які враження у вас викликала тема уроку?
  • Які питання ви хотіли б з'ясувати більш детально?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1.Б.  2. Г.  3. Б.  4. Б.  5. В.  6. Б.

7. Прикметники змінюються за: Відмінками: Родами: Числами:

9. Лісостеповий Фізико-математичний. Жовтогарячий. Сторічний Кароокий Золотодобувний  Військовополонений Суспільно важливий  Військово-морський  Сіро-сірий

10. Ступені порівняння прикметників:

Вузький: Вищий ступінь: Проста форма: вужчий Складна форма: більш вузький

Найвищий ступінь: Проста форма: найвужчий Складна форма: найбільш вузький

Гарний: Вищий ступінь: Проста форма: кращий Складна форма: більш гарний

Найвищий ступінь: Проста форма: найкращий Складна форма: найбільш гарний

 

1.Б.  2. а.  3. Б.  4. Г. 

5. 1. котрий, чий, скільки - Д) відносні

2. стільки, такий, той - Б) вказівні

3. ніякий, ніхто, нічий - В) заперечні

4. хто? що? який? - Г) питальні

6. Абихто Якийсь Казна-що  Деякий Будь-хто

7. В моєму серці навіки сині очі твої. Від усієї картини віє чимось пісенним. О краю мій! Твою красу ні з чим я не зрівняю.

8. Розплющую очі – до мене схилилась бабуся.

Хто криницю викопав удома, той напитись вернеться до неї.

9. Він любить не всі ігри. Кожен з пасажирів поспішав. Це цікавить нікого із нас

doc
Додано
9 квітня
Переглядів
192
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку