Конспект уроку української мови в 11 класі за підручником О. Авраменка
Конспект уроку української мови в 11 класі
Тема: Вимоги до вживання синтаксичних одиниць у різних стилях
Мета. Ознайомити учнів з особливостями вживання синтаксичних одиниць у різних стилях мовлення. Навчити учнів добирати синтаксичні конструкції відповідно до стилю мовлення. Розвивати вміння аналізувати тексти з точки зору вживання синтаксичних одиниць. Виховувати культуру мовлення.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу
Хід уроку:
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань
Що таке стиль мовлення?
Стиль мовлення – це сукупність мовних засобів, які використовуються для вираження думок, об'єднаних змістом і цілеспрямованістю висловлювання. Стиль мовлення характеризується добором таких засобів із багатоманітних мовних ресурсів, які найкраще відповідають завданням спілкування між людьми в даних умовах.
Які стилі мовлення ви знаєте?
В українській мові виділяють п'ять основних стилів мовлення:
Які особливості кожного стилю мовлення?
Науковий стиль:
Логічність, точність, об'єктивність. Вживання термінів. Абстрактність. Прямий порядок слів.
Офіційно-діловий стиль:
Чіткість, лаконічність. Стандартність мовних засобів. Прямий порядок слів. Відсутність емоційно-забарвлених слів.
Публіцистичний стиль:
Емоційність, образність. Заклик до дії. Використання риторичних запитань, звертань.
Художній стиль:
Образність, емоційність. Використання тропів і стилістичних фігур.
Розмовний стиль:
Невимушеність, простота. Використання емоційно-забарвлених слів, фразеологізмів, неповних речень.
Приклади
Науковий стиль: "Атом – це найменша частинка хімічного елемента, яка зберігає його хімічні властивості."
Офіційно-діловий стиль: "Наказ № 1. Про оголошення конкурсу."
Публіцистичний стиль: "Збережемо нашу планету для майбутніх поколінь!"
Художній стиль: "Ніч була тиха і безвітряна. Зірки сяяли на небі, як діаманти."
Розмовний стиль: "Привіт! Як справи?"
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
IV. Вивчення нового матеріалу
Вимоги до вживання простих і складних речень у текстах різних стилів.
Використання простих і складних речень у текстах різних стилів залежить від мети і завдань спілкування. У науковому та офіційно-діловому стилях переважають прості речення, які забезпечують чітку та лаконічну передачу інформації. У публіцистичному та художньому стилях використовуються як прості, так і складні речення, які допомагають автору висловити свою думку, емоції, створити образність тексту. У розмовному стилі переважають прості речення, які роблять мовлення невимушеним, динамічним.
Особливості вживання однорідних членів речення, відокремлених членів речення, вставних слів і речень у текстах різних стилів.
Використання однорідних членів речення, відокремлених членів речення, вставних слів і речень у текстах різних стилів залежить від мети і завдань спілкування. У науковому та офіційно-діловому стилях ці синтаксичні конструкції використовуються для чіткої та лаконічної передачі інформації. У публіцистичному та художньому стилях вони допомагають автору висловити свою думку, емоції, створити образність тексту. У розмовному стилі ці синтаксичні конструкції використовуються для невимушеного спілкування.
V. Закріплення вивченого матеріалу
Науковий: "Атом, який складається з ядра та електронів, що обертаються навколо нього, є найменшою частинкою хімічного елемента, яка зберігає його хімічні властивості."
Офіційно-діловий стиль: "Наказ № 1. Про оголошення конкурсу."
Публіцистичний стиль: "Ми повинні берегти нашу планету, адже вона – наш спільний дім."
Художній стиль: "Сонце вже сховалось за обрій, і небо почало забарвлюватися в багряні кольори, коли я йшов додому."
Розмовний стиль: "Я так зголоднів, що можу з'їсти цілого слона!"
Ми повинні берегти нашу планету, адже вона – наш спільний дім.
1. Визначення типу речення:
За метою висловлювання: розповідне. За емоційним забарвленням: неокличне. За складністю: складне, сурядне.
2. Виділення граматичних основ:
"ми повинні берегти" - перша граматична основа, складна дієслівна.
"вона є" - друга граматична основа, складна іменна.
Перша граматична основа:
Підмет: ми (займенник, 1 особи, множини, називного відмінка).
Присудок: повинні берегти (дієслово, модального значення, множини).
Друга граматична основа:
Підмет: вона (займенник, 3 особи, однини, називного відмінка).
Присудок: є (дієслово, теперішнього часу, однини).
Додаток: планету (іменник, однини, знахідного відмінка).
Означення: нашу (присвійний займенник, однини, множини, родового відмінка).
Сполучник: адже.
Підмет: дім (іменник, однини, називного відмінка).
Означення: спільний (прикметник, однини, чоловічого роду, називного відмінка).
[П, (Д), О] , [сполучник] [П, О].
Виконання вправ з підручника: § 52, 2, 4 вправи.
VI. Підсумок уроку Огляд основних моментів уроку. Виставлення оцінок.
VII. Домашнє завдання
Конспект уроку української мови у 8 класі
Тема: Контрольний письмовий переказ тексту художнього стилю
Мета: Перевірити вміння учнів переказувати текст, дотримуючись його змісту, стилю, мовних особливостей; розвивати логічне мислення, пам'ять, увагу; збагачувати словниковий запас учнів; виховувати любов до рідної мови.
Тип уроку: урок контролю знань, умінь і навичок.
Хід уроку:
І. Організаційний момент.
ІІ. Перевірка домашнього завдання.
ІІІ. Повідомлення теми, мети та завдань уроку.
IV. Мотивація навчальної діяльності.
V. Актуалізація опорних знань.
Переказ має бути написаний чітко, грамотно, стилістично правильно.
У переказі мають бути збережені всі основні думки та факти тексту.
Необхідно використовувати багатство української мови, уникати повторів.
VI. Ознайомлення з текстом для переказу.
Легенда про калину
Калина – це не просто кущ, а символ України. Її квіти – білі, як сніг, а ягоди – червоні, як кров. Існує багато легенд про калину, ось одна з них.
У мальовничому селі, на березі річки, жила собі дівчина на ім'я Калина. Її краса чарувала всіх: чорні брови, як ніч, сяяли на білому, мов сніг, обличчі, а очі, сині, як небо, сяяли добротою.
Була вона не лише красива, а й добра, щира та працьовита. Її серце співало пісні, а руки творили дива: вишивала рушники, ткала килими, співала пісні, які зачаровували всю округу.
Одного разу, гуляючи лісом, Калина зустріла козака Гриця. Його чорні, як ніч, очі запалали від її краси, а душа заспівала від її пісень. Закохалися вони одне в одного щиро й палко.
Та не судилося їм бути разом. Злий татарський хан, який тримав у страху все село, побачив Калину і захотів забрати її до себе в гарем.
Дівчина не хотіла жити з нелюбом. Вона втекла з дому і знайшла притулок у густому лісі, де її вітали пташки, а звірі ставали на захист. Та хан не збирався здаватися. Він послав своїх воїнів на пошуки дівчини.
Оточили воїни калину. Зрозуміла вона, що не втекти їй. І кинулась дівчина у глибокий яр, аби не датися ворогові. На тому місці, де вона загинула, виріс кущ з білими квітами, схожими на її весільний вінок. А коли на кущі з'явилися ягоди, вони стали червоними, як кров дівчини, пролита за свободу.
З того часу калина стала символом України. Її квіти – це символ чистоти і дівочої краси, а ягоди – символ мужності і пролитої за свободу крові.
І досі стоїть кущ калини на тому місці, де загинула дівчина. Навесні він одягається в білий цвіт, а восени на ньому з'являються червоні ягоди. І кожен, хто проходить повз, згадує про мужню дівчину, яка не здалася ворогові
Яким чином калина стала символом України?
Що символізують квіти калини?
Що символізують ягоди калини?
Чому важливо берегти символи нашого народу?
VII. Написання переказу.
Під час написання переказу зверніть увагу на:
VIII. Підсумок уроку.
IX. Домашнє завдання.
Повторити правила відокремлення додатків
Важливо!
Під час перевірки переказів звертаємо увагу на:
Оцінювання переказу:
Конспект уроку мистецтва у 9 класі
Тема: Поширення мистецтва. Музеї, галереї бібліотеки світу та України.
Цілі уроку:
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Хід уроку:
І. Організаційний момент.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
IV. Закріплення вивченого матеріалу.
V. Підсумок уроку.
VI. Рефлексія.
Конспект уроку української мови у 6 класі
Тема: Марина Павленко. «Янголи для Павлуся Тичини», «Небезпечні польоти Василька Симоненка». Характеристика образів персонажів.
Цілі уроку:
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Хід уроку:
І. Організаційний момент.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
Оповідання "Янголи для Павлуся Тичини" описує один день з життя маленького хлопчика Павлуся, який щиро вірить у янголів. Він живе у селі з мамою та братом Іванком.
Головними героями твору є:
Павлусь Тичина - 9-річний хлопчик, який щиро вірить у янголів і прагне зробити світ кращим.
Іванко - брат Павлуся, більш практичний і не такий мрійливий.
Мама Павлуся - добра і мудра жінка, яка підтримує сина.
Павлусь - щирий, добрий і мрійливий хлопчик. Він має багату уяву і вірить у чудеса. Він любить природу, тварин і людей. Павлусь прагне зробити світ кращим і вірить, що янголи йому в цьому допоможуть.
Він 9-річний, з темними очима і чуприною.
Він любить читати вірші і мріє стати поетом.
Він щиро вірить у янголів і просить їх про допомогу.
Він добрий і чуйний, готовий допомогти всім, хто цього потребує.
Він любить природу і бачить красу в усьому, що його оточує.
Як ви розумієте слова: «Янголи – це ті, хто робить добро»?
| Ім'я героя | Риси характеру | Вчинки | | |---|---|---|---| | Павлусь Тичина | | | | | Василь Симоненко | | | |
IV. Закріплення вивченого матеріалу.
V. Підсумок уроку.
VI. Рефлексія.
1.Б. 2. Г. 3. Б. 4. Б. 5. В. 6. Б.
7. Прикметники змінюються за: Відмінками: Родами: Числами:
9. Лісостеповий Фізико-математичний. Жовтогарячий. Сторічний Кароокий Золотодобувний Військовополонений Суспільно важливий Військово-морський Сіро-сірий
10. Ступені порівняння прикметників:
Вузький: Вищий ступінь: Проста форма: вужчий Складна форма: більш вузький
Найвищий ступінь: Проста форма: найвужчий Складна форма: найбільш вузький
Гарний: Вищий ступінь: Проста форма: кращий Складна форма: більш гарний
Найвищий ступінь: Проста форма: найкращий Складна форма: найбільш гарний
1.Б. 2. а. 3. Б. 4. Г.
5. 1. котрий, чий, скільки - Д) відносні
2. стільки, такий, той - Б) вказівні
3. ніякий, ніхто, нічий - В) заперечні
4. хто? що? який? - Г) питальні
6. Абихто Якийсь Казна-що Деякий Будь-хто
7. В моєму серці навіки сині очі твої. Від усієї картини віє чимось пісенним. О краю мій! Твою красу ні з чим я не зрівняю.
8. Розплющую очі – до мене схилилась бабуся.
Хто криницю викопав удома, той напитись вернеться до неї.
9. Він любить не всі ігри. Кожен з пасажирів поспішав. Це цікавить нікого із нас