Основні способи творення дієслів, прислівників. Складні, складноскорочені слова, способи їх творення та написання.

Про матеріал

Презентація з української мови для 11 класу (профільний рівень) на тему "Основні способи творення дієслів, прислівників. Складні, складноскорочені слова, способи їх творення та написання". Може бути використана під час підготовки до уроку, а також для підготовки до НМТ в 11 класі.

Зміст слайдів
Номер слайду 1

Способи творення дієслів та прислівників. Помічник вчителя «На Урок»

Номер слайду 2

Способи творення дієслів- Дієслівні форми творяться за допомогою суфіксів і флексій від дієслівних основ. - Основа інфінітива твориться в неозначеній формі дієслова після відкидання суфікса -ти. - Основа теперішнього (або майбутнього простого) часу виділяється у формі дієслова теперішнього (майбутнього простого) часу 3-ї особи множини після відкидання флексії -уть (-ють), -ать (-ять). - Форми дієслів минулого часу дійсного способу, активні і пасивні дієприкметники минулого часу, дієприслівники доконаного виду творяться від основи інфінітива. - Форми теперішнього або простого майбутнього часу дійсного способу, синтетичні форми наказового способу, активні дієприкметники теперішнього часу і дієприслівники недоконаного виду творяться від основи теперішнього часу. - Основні способи творення дієслів: префіксальний, суфіксальний, суфіксально-префіксальний. Помічник вчителя «На Урок»

Номер слайду 3

Префіксальний спосіб творення дієслів- Творяться від інших дієслів шляхом приєднання префікса до твірної основи. - Один твірний основа може мати кілька префіксів. - Приклади: зайти, прийти, вийти, перейти, підійти, надійти, зійти, дійти, відійти, обійти. Помічник вчителя «На Урок»

Номер слайду 4

Суфіксальний спосіб творення дієслів- Творяться від інших дієслів, іменників, прикметників, числівників, займенників, вигуків шляхом приєднання суфікса до кореня. - Приклади: стукати — стукнути, посилити — посилювати, зима — зимувати, коса — косити, мова — мовити, блідий — бліднути, синій — синіти, двоє — двоїтися, ти — тикати, ви — викати, ох — охати, ай — айкати. Помічник вчителя «На Урок»

Номер слайду 5

Префіксально-суфіксальний спосіб творення дієслів- Творяться від інших дієслів, іменників, прикметників, числівників, займенників шляхом приєднання префікса і суфікса до кореня. - Приклади: ходити — походжати, бігти — підбігати, білити — оббілювати, зброя — озброїти, власний — привласнити, більший — перебільшувати, троє — потроїти, свій — засвоїти. Помічник вчителя «На Урок»

Номер слайду 6

Способи творення прислівників1. Суфіксальний: сонячно, привітно, гаряче. 2. Префіксальний: дотепер, віднині, позаторік. 3. Суфіксально-префіксальний: по-дружньому, по-нашому, по-вовчи, по-латині. 4. Перехід словоформ змінюваних слів у прислівники. Помічник вчителя «На Урок»

Номер слайду 7

Перехід словоформ змінюваних слів у прислівники. Від іменників, прикметників, числівників, займенників, прислівників утворилися нові прислівники шляхом злиття прийменників зі словами цих частин мови. Прийменники в таких словах стали префіксами і пишуться разом. Помічник вчителя «На Урок»

Номер слайду 8

Від якої частини мови утворені Приклади іменник вночі, зроду, напам’ять, вгору, знизу, спідлоба, вдосвіта прикметник здалеку, замолоду, зрідка, насухо, сповна, згарячу, дочиста числівник вдвічі, втроє, заодно, поодинці, вперше, водно, натроє займенник внічию, потім, навіщо, передусім прислівник подекуди, відтоді, назавжди, повсюди, дотепер, післязавтра Помічник вчителя «На Урок»

Номер слайду 9

Правопис складних і складноскорочених слів. У складних словах, які пишуться разом, між коренями може бути сполучний звук. Сполучні звуки передаються на письмі буквами о, е (є). 1. Буква о пишеться у складних словах: 1) першою частиною яких є прикметник твердої групи: жовтолиций, довговічний; 2) де першою частиною виступає прикметник м’якої групи (при цьому перед сполучною буквою пишеться знак м’якшення: давньоруська (мова), синьоокий; 3) у яких першою частиною є іменник, займенник або дієслово і перед з’єднувальною буквою о є твердий приголосний: самокат, вертоліт, висловухий. Помічник вчителя «На Урок»

Номер слайду 10

У словах із першою частиною груша, а також кість, кінь за сполучну букву править о: грушовидний, костоправ, конов’язь, коногін, хоч основна група складних слів з першою частиною кінь має з’єднувальну букву е: конематка, конепоголів’я, конеферма.2. Буква е пишеться у складних словах, першою частиною яких є: 1) іменник м’якої групи: горезвісний, волелюбний, працездатний; 2) іменники око й овочі: очевидно, овочесховище. Помічник вчителя «На Урок»

Номер слайду 11

3. У складних словах, які мають у першій частині подовжений приголосний звук або голосний, з’єднувальною буквою виступає є: життєрадісний, життєлюбець, життєстійкий, сміттєпровід, сміттєспалювання, боєздатний. 4. Функцію з’єднувального звука може виконувати кінцевий и числівника, що є першою частиною складного слова: трикутник, восьмигранний, сімдесятиріччя. Помічник вчителя «На Урок»

Номер слайду 12

Складні слова можуть писатися разом або з дефісом. Пишуться разом: 1) складноскорочені назви, які є частковим скороченням складових компонентів: заввідділом, педуніверситет, а також скорочення зміненої форми абревіатур: міськвно, Дніпрогес; 2) слова, утворені поєднанням прийменника з прислівником: задовго, подекуди, назавтра; а також похідні від іменника з прийменником: взимку, впоперек, докупи, зсередини, спочатку, нанівець; 3) складні прислівники і займенники та інші слова, утворені за допомогою часток аби-, де-, -сь, чи-, що-, як-: абияк, абихто, десь, щось, чимало, щосили, якнайдовше; 4) складні службові слова задля, заради, понад, попід, також, начебто, цебто, авжеж, отож. Не плутайте складні слова зі сполученнями прийменника з іменником і числівником: У перше вікно заглянуло сонце (числівник і прийменник). Уперше заглянуло у вікно сонце (прислівник). У купі паперу лежала лінійка (іменник і прийменник). Укупі легше працювати (прислівник). Помічник вчителя «На Урок»

Номер слайду 13

З дефісом пишуться:1) складні слова, що означають одне поняття: хліб-сіль, батько-мати; 2) слова, що означають протилежні поняття: плоско-опуклий, постачально-збутовий; 3) назви наукових ступенів, звань: член-кореспондент; 4) назви казкових персонажів: Котик-Братик; 5) поєднання назв предмета і його ознаки: жар-птиця, стоп-кран, штаб-квартира; 6) назви посад, звань: прем’єр-міністр, генерал-губернатор, унтер-офіцер; 7) назви одиниць виміру: тонно-кілометр, кіловат-година; назви проміжних сторін світу: норд-ост; 8) слова, у яких першою частиною є слово пів, а друге слово є власною назвою: пів-Києва, пів-Європи; 9) скорочені слова: б-ка (бібліотека), вид-во (видавництво); 10) складні назви, що означають рівноправні поняття: навчально-виробничий, суспільно-трудовий, механіко-математичний, м’ясо-вовняний, крохмало-патоковий; 11) назви кольорів, якостей з додатковим відтінком: сіро-голубий, блакитно-рожевий, але жовтогарячий (один колір); 12) прислівник на-гора; 13) повторювані звуконаслідувальні слова і вигуки: бам-бам, ого-го; 14) слова, що вимовляються по складах: За мною всі! В нову дорогу рвусь! Пе-ре-бу-до-ву-юсь! (М. Годованець); 15) слова, якими передається поняття швидкої, необдуманої дії: Раз-два! І рішення готове. Мудра голова! (М. Годованець); 16) цифри, що стоять перед абревіатурою, після абревіатури: Іл-62 М, АН-24. Помічник вчителя «На Урок»

Номер слайду 14

Частки, артиклі, службові слова у власних назвахпишуться разом: 1) із деякими прізвищами, оскільки так вони були успадковані українською мовою: Деліль, Лафонтен, Фонвізін, Ламетрі; 2) тюркські, вірменські особові назви з компонентами бей, заде, огли, меліс, що вказують на соціальний стан, родинні стосунки: Ізмаїлбей, Керогли, Турсунзаде; пишуться окремо: 1) частки, артиклі, службові слова ван, да, де, дер, ед, ель, ла, ле, фон: Людвіг ван Бетховен, да Вінчі, дю Гар, Нур ед Дін; 2) арабське ібн, що вказує на соціальний стан: Ібн Сіна, Ібн Фадлан;Помічник вчителя «На Урок»

Номер слайду 15

Пишуться з апострофом:скорочений варіант частки де — д та ірландська частка о: Д’Артаньян, О’Генрі; пишуться з дефісом: 1) арабське паша, що вказує на соціальний стан: Гедік-паша, Осман-паша; 2) у ряді випадків частки, що передують прізвищу: Ван-Дейк, Сен-Сімон, Мак-Магон. Помічник вчителя «На Урок»

Номер слайду 16

Слово дон пишеться:1) з великої літери окремо у власних назвах літературних героїв: Дон Кіхот, Дон Жуан; 2) з малої літери окремо перед особовим ім’ям як форма ввічливого звертання: дон Карлос, дон Педро; 3) з малої літери разом у загальних назвах: донжуан. Помічник вчителя «На Урок»

pptx
Додано
21 квітня
Переглядів
559
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку