Алфавіт. Співвідношення звуків і букв. Звукове значення букв я, ю, є, ї.

Про матеріал
Мета уроку: поглибити знання учнів про звуки і букви, алфавіт; вчити правильно вимовляти голосні та приголосні звуки, а також грамотно передавати їх на письмі; вдосконалювати вміння й навички визначати звукове значення букв я, ю, є, ї; прищеплювати учням любов до мови.
Перегляд файлу

1

 

5 клас

Слайд 1

Тема: Алфавіт. Співвідношення звуків і букв. Звукове значення букв я, ю, є, ї.

Мета: поглибити знання учнів про звуки і букви, алфавіт; вчити правильно

вимовляти голосні та приголосні звуки, а також грамотно передавати їх

на письмі; вдосконалювати вміння й навички визначати звукове значен

ня букв я, ю, є, ї; прищеплювати учням любов до мови.

Хід уроку

І. Організація класу.

 Я приїхала з мовознавчої країни Лінгвістика. А прислала мене княгиня Фонетика.

 Вона сказала, що вже п’ятий рік спостерігає за вами і помітила, що ви ерудовані, допитливі і кмітливі діти. Вона має намір запропонувати вам цікаву мандрівку до своєї країни. Але спочатку треба більше дізнатися про неї, вивчити її закони.

ІІ. Повідомлення теми та мети уроку.

- Діти, ви хочете поглибити знання з фонетики? Тоді пропоную вам розглянути алфавіт і поговорити про співвідношення звуків і букв, звукове значення букв я, ю, є, ї. Розгорніть зошити. Запишемо число, тему уроку.

Лунає музика (щебетання пташок, дзюрчання струмка, мелодія пісні, пісня)

  • Діти, що ви почули? (Спів пташок, дзюрчання води, мелодію, слова. Звуки)

(Якщо діти не скажуть слово звуки, то задати наступне запитання)

  • Яким словом можна об’єднати все те, що ви почули? (Звуки)
  • А чи можна те, що ви почули, передати на письмі? (Так, за допомогою букв)

ІІІ. Актуалізація опорних знань.

  1. Мозкова атака.
  • Згадайте, що ви знаєте про звуки і букви з початкових класів.

Слайд 2

Звуки        Букви

 

чуємо        пишемо читаємо 

вимовляємо      бачимо

  1. Бесіда
  • Дайте визначення звука як мовної одиниці.

Слайд 3

Звук – це найменша неподільна одиниця, яку ми вимовляємо і чуємо.

Його творять мовні органи (язик, зуби, голосові зв’язки, губи)

  • Як ви думаєте, що таке буква?

Слайд 4

Буква – це графічне зображення звука.

Звук ми чуємо і вимовляємо, а букву – пишемо й бачимо.

  • А якщо уявити букви мешканцями країни, то як би ви назвали цю країну? (Алфавіт)

Коли хочеш ти читати,

То мене повинен знати.

А коли мене не знаєш,

То нічого не вгадаєш. (Алфавіт)

Слайд 5

Алфавіт – це сукупність букв кожної мови, які розміщені в певному порядку.

  • А як ще називають алфавіт? Доберіть синоніми до цього слова. (Абетка, азбука).
  • Згадайте, які слова називаються синонімами?
  • Де можна знайти синоніми до слів? (В словнику синонімів).

Слайд 6

Алфавіт – абетка, азбука.

  1. Робота над словами
  • Давайте дізнаємось про походження слів алфавіт, абетка, азбука.

Слайд 7

Від назв двох перших букв різних алфавітів походять слова:

абетка – від українських «а» і «бе»

алфавіт – від грецьких «альфа» і «віта»

азбука – від старослов’янських «аз» і «буки»

  • А яке з цих слів має українське походження? (Абетка)
  1. Робота над віршем О.Шибаєва «Азбука-ріка»
  • А чи любите ви подорожувати?
  • Давайте помандруємо в країну під назвою «Алфавіт». А допоможе нам дитячий поет Шибаєв.
  • Прочитайте вірш пошепки.
  • Прочитаємо вірш вголос ланцюжком.

Слайд 8

Веселі хлопці – моряки

дивились, як пливуть хмарки,

пливли по течії ріки

і рахували острівки:

А бе ве ге ґе де е є же

Проїхали дев’ятий вже.

Зе и і ї йот ка ел ем

Ще вісім залюбки пройдем.

Ен о пе ер ес те  у еф

Пливе за ними білий шлейф.

Ха це че  ша щи м’який знак

Давно не плавали ми так!

Ще острів ю та острів я

  • і прощавай, ріка моя!

А острівців – не два, не три,

не так вже й мало –

тридцять три!

За О. Шибаєвим

  • Які острівці рахували хлопці? (Букви)
  • А як можна назвати ріку, на якій знаходяться ці острівці? (Алфавіт)
  • Так скільки букв в нашому алфавіті? (33)
  1. Робота за підручником.
  • А для чого нам потрібно знати алфавіт? (Щоб знайти слова в словнику, щоб складати списки).
  • Прочитайте статтю в підручнику «Пригадаймо» стор. 96.
  1. Самостійна робота.
  • Наша подорож продовжується. Я пропоную вам згадати назви сіл і селищ нашого району.
  • Запишіть назви сіл і селищ нашого району в алфавітному порядку.
  •  
  • Ми всі назви брати не будемо, а візьмемо лише ті, які записані на дошці.

Слайд 9

Гранітне, Мирне, Тельманове, Андріївка, Новоселівка, Богданівка, Мічуріно, Кам’янка, Орловське.

Слайд 10

Андріївка, Богданівка, Гранітне, Кам’янка, Мирне, Мічуріно, Новоселівка, Орловське, Тельманове.

  1. Вибіркова робота.
  • Працівник друкарні (складач) почав набирати український алфавіт, як раптом побачив, що хтось змішав букви різних мов. Допоможіть вибрати з-поміж букв українські. Випишіть їх.

(а, ї, н, х, б, є, з, о, ґ, г, ж, р, к, і, І, п, й, в, с)

Слайд 11

а  б  g  г  к  l

q  э  ъ  ы  і  в

ї  є  j  ж  l  ё

н  з  о  р  п  с

х  h  г  f  й  s

  1. Робота над таблицею підручника (с.96)
  • Ми вже говорили, що в алфавіті 33 букви.
  • А скільки звуків можна записати за допомогою цих букв (38).
  • Назвіть голосні звуки і запишіть їх на дошці. (а, о, у, е, и, і)

а, о, у , е, и, і   я, ю, є, ї

  • А чому я їх записала окремо? (а, о, у, е, и, і – це звуки, а я, ю, є, ї – це букви на позначення голосних звуків)
  • Згадайте, коли букви я, ю, є позначають два звуки? (На початку слова, після голосного, після апострофа, після м’якого знаку)
  • Давайте згадаємо, яка буква не позначає окремого звуку? (ь)
  • Це усі повинні знати:

Нас не можна роз’єднати.

Відрізняємось ми чим?

Літер дві, а звук – один. (Дж, Дз).

  • Так які звуки позначаються на письмі двома буквами? ([дж],[дз])
  1. Робота над скоромовками.

Щиглик сів на кущик, щоб пощебетати.

Хрущ сховався в гущі дощик переждати.

У темному гаї їжак їжу шукає.

  • Які букви повторюються у скоромовках? (щ, ї)
  • Які звуки передають ці букви? ([шч],[йі])
  • Чи у всіх словах вони передають два звуки? (Так)
  1. Робота по групах.
  • Виконайте звуковий запис підкреслених слів. Запам’ятайте, звуковий запис слів називається транскрипцією.

11. Робота над таблицею «Звуковий запис слова» (с.98)

Слайд 12

Щиглик сів на кущик, щоб пощебетати.

Хрущ сховався в гущі дощик переждати.

У темному гаї їжак їжу шукає.

 

Хрущ – майський жук

 

Щиглик [ш ч и г л ие к] – 6 б., 7 зв.

кущик [к у ш ч ие к] – 5 б., 6 зв.

Хрущ [х р у ш ч] – 4 б., 5 зв.

дощик [д о ш ч ие к] – 5 б., 6 зв.

їжак [й ї ж а к] – 4 б., 5 зв.

їжу [й ї ж у] – 3 б., 4 зв.

  • Таким чином, ви бачите, що кількість звуків і букв не збігається. Звуків більше, ніж букв.
  1.  Орфоепічна хвилинка
  • Іноді учні плутають букви ґ і г.
  • А чи ви вмієте їх правильно вимовляти?
  • Прочитайте речення про ґаву (3-4 учня)

Слайд 13

На ґанку ґава діток годувала,

ґоґель-моґель з грінками їм приготувала.

ґоґель-моґель – збитий цукор з яйцем.

ІV. Фізкультхвилинка.

Княгиня Фонетика говорила, що ви любите гратися, а ще захоплюєтеся спортом, гімнастикою, пантомімою. Вона ж не помилилася? Давайте спробуємо зобразити букви В, Ж, І, К, Л, Р, Ї, Ф, Я, Ч, Ь, М, Н.

V. Закріплення вивченого, вироблення умінь і навичок.

  1. Тренувальна вправа.
  • Наша мандрівка продовжується. Ми відправляємось до кордонів нашої Батьківщини.
  • Зробити звуковий запис назв країн-сусідів України. Записати ці назви в алфавітному порядку (Вправа 209).

Польща, Румунія, Росія, Білорусь, Угорщина, Молдова, Словаччина.

Білорусь [б‘ і л оу р у с|] – 8 б., 7 зв.

Молдова [м о л д о в а] – 7 б., 7 зв.

Польща [п о л| ш ч а] – 6 б., 6 зв.

Росія [р о с| і й а] – 5 б., 6 зв.

Румунія [р у м у н| і й а] – 7 б., 8 зв.

Словаччина [с л о в а ч: ие н а] – 10 б., 8 зв.

Угорщина [у г о р ш ч ие н а] – 8 б., 9 зв.

  • А додому вам буде подібне завдання.

2. Гра «Утвори нове слово»

  • А тепер давайте трохи пограємо.
  • Що можна зробити з капусти?
  • Це якщо розібрати це слово по пелюстках. А якщо розібрати по буквах.

Капуста – пуск, суп, паста, каста (група населення в Індії), кат, сак (якір), кут,

       пута.

  • Сподобалось. Давайте ще пограємо.

Перепілка – перелік, лак, кір, рік, лік, кліп, кіл, пік.

Свідомість – совість, вість, світ, сом, дім, міст

3. Діалог.

- Подорожуючи, княгиня Фонетика потрапила в країну Алфавіт і зустрілася з буквами. Вам необхідно скласти діалог на тему «Зустріч в країні Алфавіт»

4. Тест.

- А тепер я перевірю, як ви засвоїли матеріал на уроці. Для цього необхідно виконати тест.

Тест

  1. В українському алфавіті

а) 33 букви;

б) 38 букв;

в) 32 букви.

  1. Звук –

а) бачимо, пишемо;

б) пишемо і чуємо;

в) чуємо і вимовляємо.

  1. Синоніми до слова алфавіт

а) абетка, азбука;

б) абетка, буквар;

в) азбука, буквар.

  1. ь (м’який знак)

а) позначає два звуки;

б) не позначає окремого звука;

в) позначає один звук.

  1. Буква щ позначає

а) один звук [ш];

б) один звук [ч];

в) два звуки [шч].

  1. Букви я, ю, є позначають

а) завжди два звуки;

б) завжди один звук;

в) один або два звуки.

Відповіді

1                  2                  3                  4                  5                  6    

VІ. Підсумок уроку.

  • Що ми вивчали на сьогоднішньому уроці? (Алфавіт)
  • Що таке алфавіт? (Сукупність букв, які розміщені в певному порядку)
  • Які букви завжди позначають 2 звуки? (щ, ї)
  • Яка буква не має звукового звучання? (ь)
  • Що таке транскрипція? (Звуковий запис слів)

VІI. Домашнє завдання.

Вивчити § 30, вправа 211.

VIІI. Підсумок.

  • Прослухування запису звуків, пісні.

Ну що б, здавалося, слова,

Слова та голос – більш нічого.

А серце б’ється, ожива,

Як їх почує.

  • Так сказав Т.Г.Шевченко
  • Ви згодні?
  • Тож, любі діти, вчить нашу мову, бережіть, плекайте її.

 

 

 

 

Романовська Г.В.    

Учитель початкових класів   

і української мови та літератури  

І категорії, Старший учитель  

Мирненської ЗОШ І-ІІІ ступенів  

                                                          Волноваського району   

Донецької області    

  

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Хлівна Тамара Романівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
22 жовтня 2020
Переглядів
5994
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку