Урок інформатики 4 клас
Тема. Алгоритми з розгалуженням.
Мета:
Тип уроку: комбінований;
Обладнання та наочність: комп’ютери, роздатковий матеріал, олівці, презентація.
Програмне забезпечення: Scratch
Хід уроку
І. Організація початку уроку
1.Привітання з класом
Нумо, діти, підведіться!
Всі приємно посміхніться.
Продзвенів уже дзвінок,
Починаємо урок!
2.Знайомство
- Мене звати Тетяна Олександрівна, сьогодні урок інформатики проведу у вас я. А з вами я познайомлюсь протягом уроку.
3.Перевірка готовності до уроку.
- Сьогодні на уроці нам будуть необхідні ручки та кольорові олівці. Перевірте будь-ласка чи все у вас є.
II. Актуалізація опорних знань
1.Повторення ТБ
- Діти, повторимо правила техніки безпеки.
- Я буду вам показувати малюнки, на яких зображені деякі правила поводження за комп’ютером. Ви повинні будете сказати, чи вірно поводять себе діти на цих малюнках, пояснити це правило та віднести його в одну з колонок, що розташовані на дошці. В першу колонку ми відносимо ті малюнки де не відбувається порушення правил безпеки, а в другу колонку ті зображення, де правила порушуються.
- Молодці! Я впевнилась, що ви знаєте ці правила і будете їх дотримуватися.
(малюнки з техніки безпеки)
1.Розгадування ребусів.
- А зараз давайте з вами розгадаємо декілька ребусів.
(презентація)
-Істина. Де ви чули таке слово? Що воно означає?
- Правда. Отже істина – це правда.
- Хиба. Що б дане слово могло означати?
- Брехня. Отже, хиба – це не правда, брехня.
-Всі ці слова можна використовувати для визначення правдивості висловлень. Висловлення можуть бути хибні або істині.
-Які висловлювання називаються істині?(Істинними називають правильне висловлювання)
-Які висловлювання називаються хибні?(хибним називають неправильне висловлювання)
- Молодці. Продовжуємо працювати.
2.Гра «Істині і хибні висловлення»
- Зараз ми з вами пограємо в гру «Правда чи брехня». Я вам буду казати висловлювання, а ви повинні один раз плеснути у долоні, якщо висловлювання буде істинним, а якщо воно хибне ви сидите тихо.
1) Усі комп’ютери вміють обчислювати (i)
2)Усі ягоди солодкі (х)
3) Восени опадають листя (і)
4) Усі ведмеді білі (х)
5) Деякі дівчата захоплюються танцями (і)
6) Після зими завжди йде весна. (і)
7) 24 години - це одна доба (і)
9) У році 13 місяців (х)
3.Повторення поняття алгоритм. Робота за малюнком (бджілка)
-Діти, подивіться у нас на дошці є малюнки. Нам слід відтворити послідовність дій бджілки.
-Перший малюнок це –…
-Як називається ця послідовність дій? (алгоритм)
-Отже, що таке алгоритм?
Алгоритм – це послідовність дій.
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності
-Сьогодні на уроці ми повторимо поняття алгоритму та вивчимо алгоритм з розгалуженням.
IV. Вивчення нового матеріалу
1.Пояснення вчителя.
-Діти, уявіть собі, що ви переходите дорогу
- Які дії ви виконуєте перед тим як перейти дорогу .(дивимось на світлофор)
- Якщо сигнал світлофора зелений то …(ми переходимо дорогу)
- Якщо сигнал червоний то …(то стоїмо на місці)
- А зараз ми з вами складемо блок- схему з розгалуженням за цією ситуацією.
- Яку дію ми виконували першою при переході дороги? (дивились на світлофор)
(перша частина блок-схеми – ромб)
-Якщо колір світлофора зелений, то…(ми переходимо вулицю)
(друга частина блок-схеми – стрілка так)
-Якщо колір світлофора не зелений, то…(переходити вулицю заборонено)
(третя частина блок-схеми – стрілка ні)
-Ми склали з вами блок-схему розгалуження
-Правило. Ситуації, коли, залежно від того, чи виконується умова, треба приймати різні рішення або виконувати різні дії, трапляються часто. Таку ситуацію в алгоритмах називають розгалуженням.
-На блок-схемах команду перевірки умови записують у блоці, що має форму ромба.
2.Робота за карткою (1,4).
-Діти ,зараз ми з вами попрацюємо з картками.
-На ваших партах лежать завдання, подивіться, будь-ласка, на таблицю.
-Вам потрібно за зразком заповнити таблицю, тобто записати власну умову.
-Давайте, розглянемо першу умову.
(роздатковий матеріал)
Умова |
Перевірка виконання умови |
Дія |
Гарна погода |
Так |
Іду на прогулянку |
Ні |
Сиджу вдома |
|
______________________ |
Так |
Беру іншу книжку |
Ні |
Продовжую читати |
|
Почалися канікули |
Так
|
______________________________ |
Ні
|
______________________________ |
3. Завдання «Розфарбуй кошики»
Наступне завдання подано нижче таблиці.
Вам слід для кожної корзини виконати алгоритм та розфарбувати фрукти у кошиках.(роздатковий матеріал)
4.Фізкультхвилинка
VІ. Усвідомлення набутих знань й формування вмінь та навичок
(наочність- плакат вікна Scratch)
Сьогодні ми з вами навчимо Рудого кота малювати довільні лінії. Керувати його рухом ми будемо за допомогою миші.
Тобто при натисканні лівою кнопкою миші на сцені в довільному місці.
Що нам потрібно зробити, щоб Рудий кіт намалював лінію) (Натиснути л.к.м.)
Давайте складемо алгоритм дій кота у цій практичній за допомогою блок-схеми:
Якщо так, то …… (Кіт малює лінію)
Якщо ні, то …(Не малює лінію)
Давайте розглянимо як це виконати за допомогою програми Scratch.
Подивіться на дошку, тут в нас висить уявне вікно програми Scratch.
Для того, щоб виконати нашу практичну роботу нам знадобляться такі групи команд як:
- Кожен з вас отримує інструкційну картку, щодо виконання практичної роботи. Уважно читайте інструкції, щоб впоратись з усіма завданнями.
VII. Підведення підсумків уроку
- Намалюй у порожніх клітинках фігуру, якої не вистачає.
1.Наведіть приклад істинного висловлювання.
2.Наведіть приклад хибного висловлювання.
3.Які це розгалужені алгоритми?
Діти, мені було приємно з вами працювати. Ви були активні та працьовиті. До побачення.