Алгоритми вироблення умінь та навичок в здобувачів освіти
Кондратюк С.А., учитель географії ЗОШ І-ІІ ст.с.Муравище
Ківерцівського району Волинської області
Алгоритм вироблення уміння аналізувати факти,
висловлюючи свою думку й аргументуючи її
Аргументувати – означає доводити свою позицію. Через використання інтерактивного методу «Прес» можна виробити дану навичку.
Дія 1. Позиція. (Висловіть свою думку, поясніть, у чому полягає ваша точка зору): «Я вважаю, що …».
Дія 2. Обгрунтування. (Наведіть причину появи цієї думки, тобто на чому ґрунтуються докази на підтримку вашої позиції): «… тому, що…».
Дія 3. Приклад. (Наведіть факти, які демонструють ваші докази, вони посилюють вашу позицію): «… наприклад…».
Дія 4. Висновки. (Узагальніть свою думку, зробіть висновок про те, що необхідно робити, тобто це є заклик прийняти вашу позицію): «… тому…».
Наприклад.
Чи існує в Україні проблема нестачі води для вирощування сільськогосподарських культур? (тема «Кліматичні ресурси України»)
Я вважаю, що в Україні існує проблема нестачі води для вирощування сільськогосподарських культур тому, що Причорноморська низовина і рівнинний Крим лежать у дуже посушливій зоні. Наприклад , коефіцієнт зволоження там становить менше за 0,55, що є недостатнім. Тому, для одержання високих врожаїв необхідно штучно зрошувати землі.
Алгоритм вироблення уміння характеризувати явища та об’єкти
Характеризувати – це означає описати характерні якості, властивості, особливості. Великі природні об’єкти характеризуються, зазвичай, за планом. Якщо це є невеликий об’єкт, його можна описати, використовуючи структурно - логічні схеми.
Дія 1. Дайте визначення поняття, терміна, які треба охарактеризувати.
Дія 2. Складіть структурно-логічну схему за зразком:
причина наслідок поширення
Дія 3. Зробіть висновок, в якому перелічіть основні властивості.
Наприклад.
Охарактеризуйте карстові форми рельєфу (тема «Геоморфологічна будова»).
Карстові форми рельєфу – це тип рельєфу, що утворився внаслідок впливу на земну поверхню зовнішніх сил.
Розчинення водою гірських порід утворення улоговин, печер,лійок, шахт Волинь, Поділля, Донбас, Кримські гори.
Висновок. Отже,карстові форми рельєфу утворюються в результаті розчинення водою гірських порід. Карстові улоговини, печери, лійки,шахти поширені на Волині, Поділлі, Донбасі, Кримських горах.
Алгоритм вироблення уміння порівнювати явища та об’єкти
Порівняти – це означає, поставивши поруч, співставити для встановлення подібності або відмінності.
Дія 1. Дайте визначення термінів, понять, об’єктів, явищ, які порівнюєте.
Дія 2. Складіть карту миследіяльності (визначте ознаки для порівняння);
Дія 3. Побудуйте таблицю за зразком та заповніть її:
Ознаки для порівняння |
|
|
Висновки |
|
1-й об’єкт |
2-й об’єкт |
спільне |
відмінне |
|
|
|
|
|
|
Дія 4. Зробіть висновок за підсумками порівняння.
Наприклад.
Порівняйте дерново-підзолисті та чорноземні грунти України (тема «Грунти України»).
Грунт – це верхній пухкий родючий шар земної кори.
Ознаки для порівняння |
Тип грунту |
Висновки |
||
Дерново-підзолистий |
Чорнозем |
спільне |
відмінне |
|
поширення |
Полісся |
Степи |
|
* |
зволоження |
надмірне |
недостатнє |
|
* |
материнські породи |
водно-льодовикові піщані відклади |
лесові породи |
|
* |
вміст гумусу |
до 1,5% (невеликий) |
8-15% (великий) |
|
* |
природна родючість |
низька |
надзвичайно родючий |
|
* |
Висновок: отже, дерново-підзолистий грунт та чорнозем відрізняються за усіма порівнюваними ознаками, що свідчить про різні умови їх формування та можливості використання у господарській діяльності людини.
Алгоритм вироблення уміння розпізнавати явища та об’єкти
Розпізнати – це означає, використовуючи знання, встановити відповідності між зображеними об’єктами та їх назвами.
Дія 1.Уважно розгляньте зображені об’єкти, проаналізуйте їх.
Дія 2. Знайдіть ключові ознаки об’єктів, що зображені, запишіть їх.
Дія 3. Встановіть відповідності, зробивши висновки.
Наприклад.
Встановіть відповідність між зображеними природними об’єктами та їх назвами (тема «Рельєф України»).
А Б
В Г
1 гора Говерла;
2 гора Бельмак-Могила;
3 гора Чатир-Даг;
4 Товтри.
Малюнок А – вершина плоска, яскраво виражений ерозійний процес, що ймовірно пов'язаний із водою. Саме такі водно-ерозійні процеси характерні для Головного пасма Кримських гір, де і розташований Чатир-Даг.
Малюнок Б – вершина плоска, лінійно витягнута, має схил, що нагадує скелясте урвище. Об’єкт, ймовірно, утворений вапняками, територія заліснена. Такі характеристики має Подільська височина, зокрема пасмо Товтри, що утворилося вздовж берегової лінії давнього моря.
Малюнок В – вершина загострена, з низькою рослинністю, схили пологі, заліснені. Така низька рослинність нагадує альпійські луки, що знаходяться у верхньому поясі Українських Карпат.
Малюнок Г – вершина плоска, об’єкт утворений кристалічними породами, лісова рослинність відсутня, що свідчить про степовий регіон. У степовій природній зоні знаходиться Приазовська височина та її найвища точка гора Бельмак-Могила.
Отже, можна встановити такі відповідності: А3; Б4; В1; Г2.
Алгоритм вироблення уміння формулювати терміни та поняття
Сформулювати – це означає дати визначення терміну чи поняттю.
Дія 1. Дайте відповідь на питання «Що це?».
Дія 2. Запишіть основні, найсуттєвіші ознаки даного поняття.
Дія 3. Узагальніть зібрану інформацію та сформулюйте визначення.
Схематично це виглядає так:
Поняття Що це таке? Найсуттєвіші ознаки
Наприклад.
Сформулюйте визначення поняття «топографічна карта» (тема «Джерела географічної інформації»).
Топографічна карта зображення території
на площині, детальне, у великому масштабі, практично без спотворень, за допомогою умовних знаків.
Топографічна карта – це детальне зображення певної території на площині у великому масштабі, практично без спотворень та за допомогою умовних знаків.