Урок. Загальні риси клімату Південної Америки

Про матеріал
Цей матеріал дає змогу сформувати уявлення про загальні ознаки клімату Південної Америки; сприяти розумінню впливу основних кліматотвірних чинників; поглибити та закріпити навички роботи учнів з картами атласу та додатковими джерелами географічних знань, вдосконалювати практичні уміння та навички характеризувати клімат за картами атласу та кліматичними діаграмами; порівнювати клімат материків.
Перегляд файлу

                                             Комунальний заклад

            «Вільнянська спеціальна загальноосвітня школа-інтернат»

 

 

 

                                                                   

                                            

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                             Підготувала та провела

                                             вчитель-дефектолог

                                             Івженко В.П.

Географія 8-б клас                    Урок №___                           Дата____________

Тема: Загальні риси клімату Південної Америки

Мета:

Навчальна: сформувати уявлення про загальні ознаки клімату Південної

Америки; сприяти розумінню впливу основних кліматотвірних чинників,

розміщення кліматичних поясів та областей; поглибити та закріпити навички роботи учнів з картами атласу та додатковими джерелами географічних знань, вдосконалювати практичні уміння та навички характеризувати клімат за картами атласу та кліматичними діаграмами; порівнювати клімат материків.

Розвиваюча: розвивати логічне географічне мислення; вміння працювати з

тематичними картами, вміння аналізувати, робити висновки, досліджувати,

сприяти розвитку пізнавальних інтересів.

Виховна: виховувати повагу до думки інших, самостійність, колективність,

готовність до включення в різноманітні види роботи.

Корекційна: корегувати увагу, мовлення учнів та осанку.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: фізична карта Південної Америки, кліматична карта світу,  атласи, підручники, таблиці з діаграмами,  мультимедійне обладнання.     

Епіграф до уроку: «Світ, що нас оточує – це світ географії, тож давайте його пізнавати!»

Девіз уроку: Люблю я свій розум, увагу та пам'ять,

                        Працює мій мозок і вчусь я старанно,

                        Сприймаю нове все і мислю логічно,

                        Учителя слово здійсню я практично.

 

                                                        Хід уроку

I.Вступна частина.

 1.Організаційний момент.

    Вітання. Психологічне налаштування. Побажання плідної роботи і гарного настрою протягом уроку.

    Перевірка присутності учнів , їх підготовка до уроку, організація уваги.

2. Нервово-психологічна підготовка.

а)  Гра «Запитую – відповідай!»

Яка пора року?

Який зараз місяць?

Який сьогодні день?

А який був учора?

б).Побажання успіху на уроці. Створення ситуації успіху.

    Усім бажаю доброго настрою, творчої праці, взаєморозуміння, хорошого спілкування. Ми завжди з вами налаштовані на успіх. А що для вас успіх?

     (Відповіді учнів, вчитель підводить підсумок, що таке успіх)

 

У – уміння навчатися і працювати

С – співробітництво в групі

П – подолання  труднощів

 І – ініціативність

Х – хороший настрій 

               Нехай проблеми і незгоди

               Не роблять в класі нам погоди

               Нехай нам щастить!

II. Основна частина.

2.1. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності учнів на уроці. Методичний прийом  «Практичність теорії»

      Сьогодні на уроці ми з вами перегорнемо чергову сторінку цікавого світу географії. Закріпимо вже вивчений матеріал, познайомимося із новою темою, попрацюємо з картами, атласами – цим ми закріпимо своє вміння працювати з ними, пограємо в цікаву гру і звичайно відпочинемо.

     Діти! Але перш ніж рухатися далі, перевіримо, як ви вивчили домашнє завданя.

2.2. Перевірка  домашнього завдання

Методичний прийом «Географічна розминка»

 Яка найдовша гірська система земної кулі?

 Що означає слово «Анди» у перекладі з мови інків?

 Назвіть найвищу точку материка.

 Поклади яких руд зосереджені в Андах?

 Назвіть найбільшу низовину Південної Америки.

 Як називається платформа, що лежить в основі материка?

 Назвіть найбільші вулкани материка.

 У яких півкулях знаходиться Південна Америка?

 На честь кого названа Південна Америка?

 Назвіть крайні західну та північну точки.

 Назвіть крайні східну і південну точки.

 Яка протока відокремлює Південну Америку від Антарктиди?

 Який перешийок з’єднує Південну Америку з Північною?

 Водами якого моря омиваються північні береги Південної Америки?

 Найбільша затока материка.

 Хто з натуралістів, досліджуючи Південну Америку, розробив еволюційну теорію розвитку органічного світу Землі?

 Яку назву має один з найбільших островів біля берегів материка?

 

Гра «Так або ні?»

Визначте чи правильні твердження.

1. Чілі посідає одне з перших місць у світі за річною кількістю

землетрусів. (Так)

2. Найвищий діючий вулкан світу – Котопахі. (Ні, Льюльяйльяко)

3. На материку Південна Америка розміщені Амазонська, Ла-Платська,

Орінокська низовини (Так).

4. Найбільша у світі низовина Ла-Платська. (Ні. Амазонська)

5. В межах Бразильського та Гвіанського плоскогір’їв багато

різноманітних форм рельєфу, насамперед лавових плато (Так).

6. Родовища олова на території Уругваю утворили «олов’яний пояс»(Ні.

На території Болівії).

7. Аканкагуа – найвищий у світі згаслий вулкан (Так).

8. Анди старі гори, і горотворчі процеси у них давно припинились. (Ні.

Анди молоді гори альпійської епохо).

9. У Колумбії розташовано багато родовищ смарагдів.(Так).

10. У Південній Америці розташовані такі вулкани, як Котопахі,

Аканкагуа. (Так).

2.3. Нервово-дидактична підготовка

     Пропоную учням навмання обрати місце та час подорожі в Південну Америку й зібрати необхідні речі ( дощовик, сонячні окуляри, теплі речі, легкі речі, крем від сонця, пляшки з водою, альпіністське спорядження, вітрозахисний одяг, сухі дрова для вогнища тощо), пояснити свій вибір.

Завдання.  Розташуйте елементи телурію так, щоб положення відповідало датам: 22 червня, 23 вересня, 22 грудня, 21 березня. Які сезони встановлюються в цей час у Південній Америці? Як проявляється ця сезонність у різних широтах?

Запитання

  • У межах яких кліматичних поясів розташована Південна Америка?
  • Назвіть основні кліматотворні чинники.
  • Які постійні вітри вам відомі?
  • Які типи опадів за способом утворення вам відомі над рівнинами, у горах?
  • Які течії впливають на утворення опадів, а які заважають?

     Тема уроку, яку ми сьогодні опрацюємо, має для людини не пов’язаної з географією напевно найпрактичніший зміст, тому є досить актуальною. І з огляду на те, що в Південній Америці проживають сотні тисяч вихідців із України, то і для нас Вона також важлива. Отож, ми зараз вивчимо тему: «Загальні риси клімату Південної Америки»

2.4. Повідомлення теми уроку

Загальні риси клімату Південної Америки

Робота в зошитах.

Відкрийте, будь ласка зошити та запишіть дату,  тему уроку (Діти записують у зошитах.)

 2.5. Повідомлення нового матеріалу

    Клімат материка Південна Америка подібний до клімату материків південних широт. Але існують певні відмінності. Визначте за малюнком (таблиця на дошці)  кліматотвірні чинники формують загальні риси клімату материка? Які Ви бачите відмінності у порівнянні з кліматом Африки? (діти дають обгрунтовані відповіді)

    Розташування Південної Америки в субтропічних та помірних широтах

спричинює надходження великої кількості сонячної радіації – 120 до 160 ккал/см 2 .

   Більша частина території материка перебуває під впливом екваторіальних та арктичних повітряних мас. Лише на півночі клімат формується під впливом помірних повітряних мас. Південна Америка є найсухіший материк Землі.

   Переважна кількість вологи надходить із Тихого океану внаслідок пасатної

циркуляції. Теплі Гвіанська та Бразильська течії зменшують кількість опадів,а холодні Перуанська та Фолклендська течії, навпаки, збільшують. Західна рівнинна части материка зазнає впливу Атлантичного океану. На заході Анди перепиняють шлях повітряним масам з Індійського океану.

   Екваторіальний та субекваторіальний кліматичні пояси Південної

Америки. В екваторіальному поясі лежить західна частина Амазонської низовини та північно-західне узбережжя материка. Тут панують спекотні,

вологі екваторіальні повітряні маси. Протягом року середні температури високі + 24 0 + 28 0 С і випадають рясні дощі від 1500 до 3000 мм. На схилах Анд і Тихоокеанському узбережжі кількість опадів до 5000 – 7000 мм на рік. Опади в цей район приносять південні і південно-західні вітри.

Тип клімату екваторіальний постійно спекотний і постійно вологий.

    Цікава інформація. Зливи в екваторіальному поясі ( повідомлення учнів).

Субекваторіальний пояс охоплює Орінокську низовину, Гвіанське

плоскогір’я, східну й південну частину Амазонської низовини, північну й

центральну частини Бразільського плоскогір’я. Повітряні маси протягом року

змінюються: влітку вологі екваторіальні маси,опади від 1000 до 2000 мм на рік температура повітря до + 24 0 С, взимку – сухі тропічні, тоді дощі не випадають, температура повітря до + 28 0 С ….+ 30 0 С.

Тип клімату субекваторіальний постійно спекотний і перемінно-вологий.

Тропічний кліматичний пояс охоплює південно-східну частину Бразільського

плоскогір’я й північну частину Ла-Платської низовини. Середня температура

липня +16 0 С, січня + 24 0 С, опадів до 2000 мм на рік. Це тропічний вологий тип клімату який перебуває під впливом пасатів з Атлантики. Згадаємо вислів:» якщо звичайний дощ – це повітря з прошарками води, то тропічна злива – це вода з прошарками повітря». Клімат західної частини тропічного поясу формується під впливом холодної Перуанської течії і області високого тиску які не сприяють утворенню опадів. Температури +15 0 С….+ 20 0 С, опади до 50 мм на рік. Це тропічний пустельний тип клімату. Тут розміщене найсухіше місце на Землі – пустеля Атакама.

Запитання. Як називається пустеля Африки, подібна за своїм походженням до південно-американської ?

Субтропічний кліматичний пояс охоплює південну частину Бразільського

плоскогір’я, межиріччя й східну пампу. Повітряні маси змінюються відповідно до сезону: влітку панують сухі тропічні, а взимку – помірні вологі. На сході панує теплий і вологий клімат, опади до 1000 мм на рік, температура повітря влітку +24 0 С, взимку +10 0 С. Для внутрішніх районів характерний сухий континентальний клімат. Опади до 500 мм на рік, температури зимою опускаються до 0 0 С, літом до +18 0 С. На Тихого океану сформувався клімат субтропічного середземноморського типу. Зима волога до 600 мм опадів на рік, температура + 4 0 С ….+ 8 0 С, літо сухе, тепле + 23 0 С ….+ 25 0 С.

У деяких країнах Південної Америки сухий сезон це зимові місяці, називають «верано», що в перекладі з іспанської означає «літо», а літні місяці,  які припадають на дощовий сезон, називають «інверіо», тобто «зима».

Помірний кліматичний пояс охоплює південний край материка, упродовж

року там панують помірні повітряні маси. Вологе повітря рухається із заходу від Тихого океану, шлях їм перепиняють Анди – це помірно морський тип клімату. Він постійно вологий опади до 5000 мм на рік, цю ділянку узбережжя називають «мокрим кутом» Південної Америки, температура повітря взимку +4 0 С, влітку +10 0 С. У східній частині поясу клімат помірно континентальний з невеликою кількістю опадів до 400 мм на рік. Зима прохолодна середня температура липня 0 0 С, сильні вітри з Антарктиди можуть знизити температуру повітря до - 30 0 С ….. -35 0 С, літо сухе тепле +16 0 С.

Цікава інформація. Холодний памперо, «мокрий кут» Південної Америки.

Не можна не згадати про місцеві вітри Південної Америки памперо. Дуже

яскраво їх описує Жуль Верн в своєму романі «Діти капітана Гранда».

… Ввечері небо на південному заході повилося в хмари, що віщувало зміну

погоди. Паганель не міг цього не знати й показав на західний край неба.

- Так, знаю, озвався той і звернувшись до супутників й мовив : погода міняється на гірше. Насувається памперо. Він пояснив, що памперо надзвичайно сухий південно-західний вітер, частенько гуляє в аргентинських степах….

Висновок. Значна частина материка отримує багато тепла, однак у Південній

Америці не так спекотно і немає таких великих сухих територій, як у Африці.

Південна Америка найвологіший материк Землі, що зумовлено панівним впливом вологих пасатів з Атлантики.

    В Андах кліматичні умови залежать від висоти. Біля підніжжя гір умови

відповідають кліматичним умовам того поясу, в межах якого вони знаходяться. В горах формується високогірний тип клімату. Високогірний клімат Анд надзвичайно різноманітний. Формування кліматичних поясів гір залежить від географічної широти, так і від висоти місцевості над рівнем моря та з півночі на південь. Тобто від підніжжя до вершини відбувається поступове зниження температури повітря на +6 0 С на 1000 м, це вертикальний температурний градієнт і зниження тиску на кожні 100 м на 10 мм.рт.ст. називається вертикальний баричний градієнт, з висотою збільшується кількість опадів.

   Більша частина материка лежить між тропіками – в межах жаркого теплового поясу – високі температури протягом року. Південна частина в межах помірного поясу – виділяється сезонність кліматичних показників.

   Екваторіальні широти під впливом висхідних повітряних мас – утворення конвективних опадів (1000-3000 мм). Тропічні широти під впливом пасатів, які надходять з Атлантичного океану – багато опадів (до 2000 мм). Південь материка під впливом західних вітрів – західне узбережжя – “мокрий кут” материка (понад 2000 мм).

   Гори Анди майже повністю перекривають рух тихоокеанського повітря вглиб материка – суха східна частина материка в межах помірного поясу, східні схили Анд тропічних широт. З півночі і сходу материк відкритий для проникнення пасатів – вологий рівнинний схід між тридцятими широтами пд. ш. і північчю материка.

    Бразильська та Гвіанська течія насичують повітря вологою. Перуанська течія сильно охолоджує повітря (3 °-30 ° пд. ш.)– висушування – утворення найсухішої пустелі світу Атаками. Раз на 15-20 років Перуанська течія відтісняється теплою течією Ель-Ніньйо – західне узбережжя насичується вологою – катастрофічні зливи, повені, зсуви.

Рівнинність території сприяє проникненню холодних повітряних мас з півдня – можливі заморозки вглибині материка.

Анди виділяються особливим високогірним кліматом – зміни від підніжжя до вершин і з півночі на південь. В екваторіальних широтах – від вологого екваторіального до високогірних льодовиків. У тропічних на центральних плоскогір’ях – надзвичайно сухий холодний.

                     (Перегляд презентації з коментуванням.)

2.6. Фізкультхвилинка

Всі ми  трішечки втомились,

Всім потрібно відпочити,

Увага  на монітор!....(учні виконують вправи)…

Зробили глибокий вдих і видих

До товариша всміхнулись.

Та й до роботи повернулись!

2.7. Закріплення нового матеріалу:

Робота з підручником

На сторінці  71 прочитати про пояси освітлення.

В яких поясах освітлення розташована Південна Америка?

Відповіді на запитання

Заповніть пропуски в реченнях або завершіть їх.

1. Південна Америка розташована в таких кліматичних поясах:……

2. Клімат на переважній території континенту формується під впливом ……..

3. Холодні Перуанська і Фолкленлська течії на західному й південн-східному

узбережжях суттєво……….. кількість опадів.

4. Значною міро. На клімат більшої частини материка впливають постійні

вітри…….

5. Основною причиною утворення берегової пустелі Атаками на тихо

океанічному узбережжі є…….

Гра „Туристична агенція (робота в малих групах).

Учні отримують завдання (побажання клієнтів щодо відпочинку), відповідно до якого,  обирають місце в Південній Америціі. Відповідь мотивують.

Завдання:

І-ші групи (Клієнт бажає відпочити в літні місяці у місцевості де помірно волого та холодно (нижче – 5ºС). Надасть перевагу невеликій острівній державі).

ІІ-гі групи (Клієнт надасть перевагу зимовому відпочинку в місцевості з тропічним вологим кліматом. Влаштуює температура вище +25ºС з помірною кількістю опадів. Обов’язкова умова – хороший сервіс (велике місто).

ІІІ-ті групи (Головною вимогою клієнта є відпочинок на узбережжі Тихого океану (липень – серпень) в місцевості з мінімальною кількістю опадів та помірними температурами (+5 – +15ºС).

 

2.8 Запис і пояснення домашнього завдання:

Опрацювати параграф 34. Слабшим учням читати та розповідати  по картинках.

ІІІ. Заключна частина

3.1. Рефлексія

- Давайте з’ясуємо чого ми навчилися? 

- З якою темою познайомилися?

- Що робили ми на уроці?

 - Які виникали найбільші труднощі?

3.2. Бальне оцінювання (коментування оцінок)

Молодці! Я вами задоволена!

3.3. Зняття нервової напруги:

          (відпочинок під заспокійливу мелодію)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Географія, 8 клас, Розробки уроків
Інкл
Додано
27 січня 2021
Переглядів
3678
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку