АЛКЕНИ Й АЛКІНИ. ЗАГАЛЬНІ ТА МОЛЕКУЛЯРНІ ФОРМУЛИ АЛКЕНІВ І АЛКІНІВ, СТРУКТУРНА ІЗОМЕРІЯ, СИСТЕМАТИЧНА НОМЕНКЛАТУРА

Про матеріал
АЛКЕНИ Й АЛКІНИ. ЗАГАЛЬНІ ТА МОЛЕКУЛЯРНІ ФОРМУЛИ АЛКЕНІВ І АЛКІНІВ, СТРУКТУРНА ІЗОМЕРІЯ, СИСТЕМАТИЧНА НОМЕНКЛАТУРА
Перегляд файлу

10 клас три уроки 2 (14)

ТЕМА 2. ВУГЛЕВОДНІ

УРОК 14. АЛКЕНИ Й АЛКІНИ. ЗАГАЛЬНІ ТА МОЛЕКУЛЯРНІ ФОРМУЛИ АЛКЕНІВ І АЛКІНІВ, СТРУКТУРНА ІЗОМЕРІЯ, СИСТЕМАТИЧНА НОМЕНКЛАТУРА

Цілі:

формування ключових компетентностей:

· основні компетентності у природничих науках і технологіях;

· спілкування державною мовою;

· екологічна грамотність і здорове життя;

формування предметних компетентностей:

· формувати знання учнів про ненасичені вуглеводні, їх номенклатуру та ізомерію, вміння давати назви ненасиченим вуглеводням розгалуженої будови та складати формулиможливих структурних ізомерів;

· розвивати хімічну мову, логічне й екологічне мислення;

· виховувати інтерес до вивчення хімії.

Обладнання: ТЗН, куле-стрижневі моделі, роздатковий матеріал.

Тип уроку: ВНМ (О).

Форми роботи: евристична лекція, презентація, прийоми «Хімічна розминка», «Хімічний крос».

ХІД УРОКУ

Формування ключових компетентностей

Діяльність учителя

Діяльність учня

Основні компетентності у природничих науках і технологіях; спілкування державною мовою; екологічна грамотність і здорове життя

Евристична лекція

1. Робота в зошитах і біля дошки

2. Робота з моделями

I. ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ

II. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ

III. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

Прийом «Хімічна розминка» (през. 1,0,2,3,4,5)

  • Які елементи входять до складу органічних сполук?
  • Які хімічні звязки присутні у вуглеводнях?
  • Як класифікують органічні сполуки?
  • Як класифікують вуглеводні?
  • Що таке гомологи? Гомологічний ряд? Гомологічна різниця?
  • Що таке ізомери? Ізомерія? 

IV. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Отже, на сьогоднішньому уроці ми детальніше ознайомимося з ненасиченими вуглеводнями.

V. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

Евристична лекція (през.6,7,8,9)

Алкени — це вуглеводні з незамкненим карбоновим ланцюгом, які мають у своєму складі між атомами Карбону один подвійний зв’язок і відповідають загальній формулі CnH2n.

Алкіни — це вуглеводні з незамкненим карбоновим ланцюгом, які мають у своєму складі між атомами Карбону один потрійний зв’язок і відповідають загальній формулі CnH2n-2.

Гомологічний ряд алкенів і алкінів (складається за допомогою учнів).

Алкени

Алкіни

C2H4

етен (етилен)

C2H2

етин (ацетилен)

C3H6

пропен

С3Н4

Пропін

C4H8

бутен

С4Н6

Бутин

C5H10

пентен

C5H8

Пентин

C6H12

гексен

С6Н10

Гексин

С7Н14

гептен

C7H12

Гептин

C8H16

октен

С8Н14

Октин

C9H18

нонен

C9H16

Нонін

C10H20

децен

C10H18

Децин

Щоб дати назву ненасиченому вуглеводню, необхідно:

1. Обрати найдовший карбоновий ланцюг, який містить кратний зв’язок.

2. Визначити радикали.

3. Пронумерувати карбоновий ланцюг. Нумерацію розпочинають із того краю, де ближче кратний зв’язок.

4. Дати назви радикалам за алфавітом, указуючи номери атомів Карбону, біля яких вони розташовані. Якщо однакових радикалів декілька, то до назви радикалу додають префікс числівника, а номери атомів Карбону перелічують через кому.

5. Дати назву карбоновому ланцюгу, вказуючи перед суфіксом номер атома Карбону, після якого він розташований.

Структурна ізомерія ненасичених вуглеводнів:

а) за положенням кратного зв’язку;

б) розгалуження карбонового ланцюга (на прикладі гексену і гексину).

VІ. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ

 Прийом «Творча лабораторія»

Робота з конструктором куле-стрижневих моделей. Складання ізомерів алкенів і алкінів.

 Прийом «Хімічний крос» (тренуємося)

  1. Назвати сполуки за формулою (през.10)

І варіант

            СН3    Cl      Cl      СН3

           │        │        │       │

СН2 = С   –   СН – СН  –  СН – СН2 – СН3

ІІ варіант

                     С2Н5   СН3     СН3

                     │         │          │

СН ≡  С   -   С    -    С     -    С     -    СН2 – СН2 – СН3

                    │         │           │

                     Cl        CН3     Cl

(1 учень обирає  найдовший карбоновий ланцюг, який містить кратний зв’язок (през 11);

2 учень визначає радикали  (през.12);

3 учень пронумеровує карбоновий ланцюг. Нумерацію розпочинає із того краю, де ближче кратний зв’язок (през.13);

4 учень дає назви радикалам за алфавітом, указуючи номери атомів Карбону, біля яких вони розташовані. Якщо однакових радикалів декілька, то до назви радикалу додають префікс числівника, а номери атомів Карбону перелічують через кому (през.14);

5 учень дає назву карбоновому ланцюгу, вказуючи перед суфіксом номер атома Карбону, після якого він розташований (през.15)):

Звіримось (през.16):

2,5-диметил-3,4-дихлорогепт-1-ен;

3-етил-4,4,5-триметил-3,5-дихлороокт-1-ин.

  1. Прийом «Хімічний крос» (використовуємо: НЗЛ «Підприємливість і фінансова грамотність» – розподіл обовязків)

Дати назви сполукам за формулою(през.17):

Віріант І

                     СІ       СН3

3 = CН – CН   – C  – CН – CН3

           C2Н5           СН3   С2Н5

Варіант ІІ

                         Br

3 – С ≡  C – C   – CН  – CН – CН3

                        С2Н5   СН3    Br

3. Скласти формули можливих ізомерів і дати їм назви для сполуки C7H14.( през.18)

VІI. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ

VІII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ (през.19) § 8,10; № 56

 

doc
Пов’язані теми
Хімія, 10 клас, Розробки уроків
Додано
6 грудня 2022
Переглядів
5918
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку