Амфібії. Визначальні ознаки будови, біологічні особливості, середовище існування, різноманітність.

Про матеріал
Формування ключових компетентностей: - саморозвитку й самоосвіти – уміння самостійно отримувати знання; - комунікативна – вміння працювати в колективі; - інформаційний – вміння робити короткий раціональний запис, працювати з підру-чником, робити висновки й узагальнення.
Перегляд файлу

Тема: Амфібії. Визначальні ознаки будови, біологічні особливості, середовище існування, різноманітність.

Формування ключових компетентностей:

  •                    саморозвитку й самоосвіти – уміння самостійно отримувати знання;
  •                    комунікативна – вміння працювати в колективі;
  •                    інформаційний – вміння робити короткий раціональний запис, працювати з підручником, робити висновки й узагальнення.

Предметні компетентності:

дати загальну характеристику класу Земноводні, сформувати знання про особливості організації та процесів життєдіяльності земноводних; формувати вміння аналізувати одержані знання, робити логічні висновки; розвивати навички самостійної дослідницької роботи, роботи з текстом підручника; виховувати спостережливість, увагу; формувати екологічну культуру.

Обладнання: вологі препарати «Внутрішня будова жаби», презентація.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

  1.                Організаційний етап

Привітання учнів, перевірка їх готовності до уроку.

2. Перевірка домашнього завдання й актуалізація опорних знань учнів

Фронтальна бесіда

1. Які ознаки характерні для класу Кісткові риби?

2. Які особливості покриву їх тіла?

3. Як відбувається дихання риб?

4. Які органи чуттів мають риби?

 

3. Мотивація навчальної діяльності

Слово вчителя

У слов’янській міфології ця тварина асоціюється перш за все з родючістю, вологою й дощем. Вона — хранителька річок, озер, колодязів, володарка води. Ідеєю родючості, живильної вологи пояснюється її зв’язок із дітонародженням. Вважалося, що ці тварини витягують із води новонароджених і приносять їх до хати. Як і зміям, у деяких регіонах їм приписували роль домашнього заступника, їх часто використовували у народній медицині, ворожінні й чаклунстві.

Ранні християни мали такий символ: ця тварина зображувалася у квітці лотоса, у її формі виготовлялися храмові світильники, на яких були вирізані слова: «Я єсмь Воскресіння».

У Китаї вона символізує інь, місячне начало, безсмертя, багатство й довголіття.

У Японії вона обіцяє удачу, особливо для мандрівників.

— Що це за тварина? (Жаба.)

Повідомлення теми уроку. Визначення разом з учнями мети та завдань уроку.

4. Засвоєння нового матеріалу

План пояснення нового матеріалу

  1.                Загальна характеристика земноводних. (Розповідь учителя, бесіда, робота з роздавальним матеріалом, складання опорного конспекту.)

Амфібії зробили переворот у житті нашої планети. Не було б їх, важко уявити, як склалася б еволюція хребетних тварин. Адже земноводні першими переселилися на суходіл. Вони першими твердо стали на ноги, ну хоча б тому, що ні  у кого до них просто не було ніяких  ніг. Вони були першими істотами, які, широко розсунувши «плечі», змогли зітхнути на повні «груди», знову-таки тому, що до них ні в кого не було ні плечей, ні легень. Нарешті, вони першими почули веселий шум первісних незайманих  лісів; ніхто до них вух не мав.  Загалом, у всьому, що стосується життя на суші - вони були піонерами.

Відділи тіла:

  •                голова;
  •                тулуб;
  •                кінцівки.

Шкіра – багато залоз, що виділяють слиз

Проблемне запитання до класу: Навіщо шкіра може виділяти слиз? Яку роль він може відігравати?

  •                  Зволоження
  •                  Знищення мікроорганізмів
  •                  Захист від хижаків
  •                  Полегшує газообмін
  1.                Особливості процесів життєдіяльності та поведінки земноводних.

Земноводні холоднокровні тварини, тому температура їхнього тіла залежить від температури навколишнього середовища. При температурі +7-+8 ºС деякі види впадають в заціпеніння, а при температурі -2 ºС гинуть, хоча сибірський кутозуб здатний переживати -20 ºС у природі і -30 ºС в експериментальних умовах.

  1.                Розмноження та розвиток земноводних. (Бесіда, складання опорних схем.)

Річний цикл життя земноводних:

  •                   Весняне пробудження
  •                   Розмноження (нерест)
  •                   Період літньої активності
  •                   Зимівля

Навесні, прокинувшись від зимового заціпеніння самці шукають ділянки водойми з добре прогрітою водою. Це можна помітити за їх голосним кваканням. У самців деяких видів жаб у кутках ротової щілини розвиваються парні особливі мішки (резонатори), що можуть роздуватися і підсилювати звуки. У такий спосіб самці сповіщають про свою присутність.

Самки жаб відкладають у воду свої ікринки. Самець запліднює ікру. Через деякий час зовнішня оболонка ікринок набрякає і збільшується за об’ємом. Набряклі драглисті оболонки допомагають ікринкам утримуватися біля поверхні води, де вища температура.

  1.                Різноматність земноводних (Робота в групах)

І група

Конверт № 1 з інструктивною карткою. Прочитавши текст підручника п. 18 ряд Безхвості, виконайте завдання:

Завдання.

  1.                              Назвіть ознаки представників ряду Безхвості.
  2.                              Назвіть представників ряду Безхвості.
  3.                              Назвіть представників ряду Безхвості, які зустрічаються на території України.
  4.                              Назвіть представників ряду Безхвості, які занесені до Червоної книги України.

ІІ група

Конверт № 2 з інструктивною карткою. Прочитавши текст підручника п. 18 ряд Хвостаті, виконайте завдання:

Завдання. Прочитавши текст підручника, дайте відповіді на запитання:

  1.                              Назвіть ознаки представників ряду Хвостаті.
  2.                              Назвіть представників ряду Хвостаті.
  3.                              Назвіть представників ряду Хвостаті, які зустрічаються на території України.
  4.                              Назвіть представників ряду Хвостаті, які занесені до Червоної книги України.

Значення мають земноводні в природі і житті людини.

  •                                  ланка в екологічному ланцюзі;
  •                                  їжа для людини;
  •                                  піонери космосу;
  •                                  наукові досліди;
  •                                  ліки, вітаміни групи С, Д, F, мікроеліменти;
  •                                  біоіндикатори водного середовища (жаби живуть тільки у чистій воді)
  •                                  - прибор ретинантрон дозволяє в авіації спостерігати за літаками;
  •                                  регулюють чисельність комах;
  •                                  кінцівки – ричаги
  •                                  ласти водолаза;
  •                                  комуфляжний одяг.

До Червоної книги України занесені:

  1. плямиста саламандра;
  2. карпатський тритон;
  3. альпійський тритон;
  4. ропуха очеретяна;
  5. жаба прудка.

А тепер давайте разом з вами дамо «прописку», вкажемо «адресу» типовому представнику класу Земноводні, жабі озерній.

  •                                  Царство         Тварини
  •                                  П/царство      Багатоклітині
  •                                  Тип                   Хордові
  •                                  П/тип               Хребетні
  •                                  Клас                 Земноводні
  •                                  Ряд                   Безхвості
  •                                  Рід                     Жаби
  •                                  Вид                   Жаба озерна

 З давніх давен і до нашого часу жодні тварини не викликали у людей такої неповаги, нелюбові, переслідувань без жаллю і це надто несправедливо, як земноводні. Я сподіваюся, що після нашого уроку, у вас змінеться ставлення до цих надзвичайних тварин. За заслуги перед людством цим тваринам поставлено більш ніж 20 пам’ятників.

Павутина життя

Учасники стають вколо, будуємо павутинку життя. Тримаємо клубок ниток у руках і називаємо рослину. Тримаємо клубок ниток у руках і кидаємо комусь із кола учасників. Тримайте кінець нитки в руках і кидайте моток комусь із кола учасників. Вони хапають його! Тепер утворилася пряма лінія між вами двома. Ця особа має назвати тварину, яка їсть рослину. Потім вони тримають нитку і кидають моток третій особі із кола. Продовжуйте гру, так щоб нитка проходила крізь коло, поки не утворите павутину, яка представляє «павутину життя».

Тепер попросіть кожного учасника по черзі навести приклад того, що є шкідливим для цієї павутини життя (наприклад, , надмірний вилов риби або спалювання природного палива). Коли вони говорять про це, то виплутуються із нитки.

  1. Що ви відчули  коли побачили як руйнується павутинку?
  2. Хто має відповідати за захист навколишнього середовища?
  3. Чи вразить вас новина, що, наприклад, полярні амфібії  зникнуть через 5 років?

5. Узагальнення і закріплення знань

1. У кожної групи на столі залишився ще один конверт № 2 з завданнями. Виконайте завдання.

І група

Якщо шкіру жаби змастити рослинною олією, або обсипати крохмальом, то через деякий час тварина помре. Чому?

ІІ група

Голодну жабу учні посадили в акваріум з мертвими комахами. Жаба «відмовилася» від їжі. Чому?

ІІІ група

Які властивості шкіри земноводних використовують люди, коли жаб кладуть у молоко, щоб воно не скисало?

ІV група

Який процес, характерний для земноводних, описаний у казці «Царівна – жаба» ( Линька. Жаби линяють кожні 3 – 4 роки, шкіру свою з’їдають)

2. «Акваріум»

Складіть назву земноводних.

 

тон                   ла                            ша                  ро                    по                                  три

        дра                   са                ха                кум             ту                         ман

                     квак            пу               ка                     ві                                                    ха

3. «Ти — мені, я — тобі»

1. Які паразити послідовно заражають равлика, жабу й птаха, щоб здійснити життєвий цикл?

Паразитичні плоскі черви роду Rіbeіroa починають свій жит­тєвий шлях усередині равликів, де розвиваються до другої стадії, залишають тіло й намагаються заразити риб або жаб. Проникаючи в пуголовки, паразит виробляє особливі речовини, які впливають на ріст кінцівок, через що дорослі земноводні виростають із набо­ром додаткових лап. Це зменшує їхні швидкість і витривалість, роблячи більш легкою здобиччю для фінального хазяїна парази­та — птаха або ссавця. В їхньому кишечнику Rіbeіroіa утворює яйця, які разом із калом можуть бути знову з’їдені равликом.

2. Де можна спробувати напій із живої жаби?

У Перу є багато кафе, де можна спробувати спеціальний напій із жаб. Один із рецептів його приготування полягає в змішуванні в блендері живої жаби з бобовою юшкою, медом, соком алое й ко­ренем рослини маку. Вважають, що цей напій допомагає від різних хвороб, таких як астма або бронхіт, а також посилює потенцію.

3. Діти яких тварин у чотири рази більше батьків?

Парадоксальні жаби, які мешкають у Південній Америці, ма­ють звичайні розміри тіла — близько 6 см завдовжки. Однак їхні пуголовки досягають у довжину 25 см, а потім зменшуються, роз­виваючись у дорослу особину.

4. Які жаби здатні самі для себе виробляти питну воду?

Деякі земноводні в посушливих районах здатні самі виробляти рідину у вигляді роси. Наприклад, кораловолапа литорія — жаба, що мешкає в Австралії,— може вибиратися вночі з теплого укрит­тя назовні. Там вона охолоджується, а потім повертається назад, після чого на її тілі утворюється конденсат, який жаба всмоктує всією поверхнею шкіри.

5. Які жаби вміли виношувати потомство у своєму шлунку?

Жаба Rheobatrachus sіlus, що жила в Австралії й уважається вимерлою з 1980-х років, відрізнялася унікальним методом вино­шування потомства. Після відкладання яєць і запліднення їх сам­цем самиця заковтує яйця у свій шлунок. Оточуюча їх речовина простагландин заважає виробленню шлункового соку, тому під час виношування шлунок не виконує свою основну функцію. Коли підходить термін, жаба просто випльовує пуголовків.

6. Які тварини відкладають яйця, де разом з ембріоном живуть зелені водорості?

У яйця, що відкладають саламандри, проникають зелені водо­рості. Вони постачают до ембріону кисень, а замість одержують азот від відходів ембріона. Нещодавно було виявлено, що такий симбіоз передається у спадщину, тому що ДНК водоростей містить­ся безпосередньо в репродуктивних органах дорослих саламандр.

7. Які тварини здатні видаляти сторонні предмети зі свого тіла через сечовий міхур?

Жаби здатні видаляти сторонні предмети зі свого тіла через сечовий міхур. Це відкриття було зроблене австралійськими вче­ними випадково. У ході експериментів вони вживлювали в тіла жаб передавачі. Через кілька тижнів жаб виловили й виявили, що більша частина пристроїв перемістилася в сечові міхури. Вияви­лося, що з появою стороннього предмета до нього починають про­ростати м’які тканини, які поступово обволікають предмет і втя­гують у міхур.

4 Інтерактивна вправа  «Хто зайвий, що зайве»

  •               Пояснити за допомогою методу ПРЕС.
  •               А) Тритон, ропуха, квакша, піпа.
  •               Б) Бічна лінія, легені, гола шкіра, трикамерне серце.
  •               В) Жаба-голіаф, безхвості, саламандра, ропуха.
  •               Г) Шкірне дихання, гола шкіра, зябра, ропуха.
  •               Д) Кільчаста черв’яга, амбістома, велетенська саламандра, тритон карпатський.

6. Підбиття підсумків уроку

Рефлексія (метод «Мікрофон») закінчення інтерактивної вправи «Острів очікувань»

  •                   Які класи тварин вивчили?
  •                   Чи задоволені своєю роботою на уроці?
  •                   Чи досягли очікуваних результатів?
  •                   Що найбільше сподобалось?

Погодьтеся, що жаби дуже симпатичні істоти.

   Жаб’ячі приваби

У ставочок, як в люстерко,
задивилась жабка:
— Ой, яка ж струнка постава,
граціозна лапка!
Очі виразні, булькаті,
вирячені в міру,
Ще й бородавки розкішні
укривають шкіру.
Раджу добре роздивитись
всі мої приваби,
перед тим як говорити,
що страшні, мов жаби.

   Л. Вознюк.

Учні самостійно підводять підсумки уроку.

7. Домашнє завдання.

  1.                              Опрацювати  п. 18підручника.
  2.                              На вибір: 1) міні – проект « Пам’ятники земноводним»;

                  2) скласти кросворд «Земноводні»;

3) підібрати твори художньої літератури, де мова йде про земноводних;


Додаток

Доповнення:

Зір жаби також пов'язаний з життям на суші: очі мають рухливі повіки. Чи добре бачать жаби та інші амфібії? Відмінно вдень і навіть вночі! Тільки бачать вони дивовижний світ, очі їх унікальні! Вони розрізняють колір, реагують тільки на рухомі предмети. Робота очей жаб привернула увагу біоніків.

Вчені знайшли в жаб'ячому оці нікому не відомі нервові клітини, розташовані в декілька шарів, вони здатні самі аналізувати інформацію, що надійшла і тільки потім інформація йде в мозок, а звідти сигнал: «Спіймати!». Особливість будови ока була покладена в основу створення електронної моделі так званого «жаб'ячого ока» з виборчим сприйняттям руху. Прилад дозволяє безупинно аналізувати обстановку над аеродромом і фіксувати появу літаків, що йдуть на посадку, щоб уникнути їх зіткнення.

Язик

Нелегка справа виконати наказ «Спіймати!» доручена у земноводних язику - м'ясистому, з глибокою виїмкою посередині. Прикріплений він у жаб та інших амфібій дивовижно: до нижньої щелепи недалеко від підборіддя. Отримавши наказ, язик блискавично, з силою, викидається з рота. Він може наздогнати здобич, що повзе або навіть летить на відстані близько 5 см. Оглушивши і приклеївши її до себе, язик моментально ховається в роті. Земноводні не обтяжують себе жуванням, причина проста - зубів майже немає, але їжа в роті не затримується, далі за призначенням її відправляє не язик, а очі! Вони втягуються всередину і допомагають проштовхнути здобич до шлунку.

Якщо істота здатна ковтати за допомогою очей, то й не дивно, що і п'є вона не ротом, а шкірою. Де б не жили амфібії, якого б розміру ні досягали, у них у всіх тонка і завжди волога шкіра. Без цього вони жити не можуть. Під шкірою - цілі резервуари з запасом води, вага жаби від цього може бути наполовину більше колишнього. Шкіра амфібій виділяє отруйну слиз (отрута наших амфібій для людини не небезпечна) - важливе пристосування! Не будь її - на ніжній, вологій шкірі мільярдами оселилися б різні бактерії, цвілеві гриби. Знаючи це, деякі господині влітку садили живу жабу в бідон з молоком, щоб довше не скисало.

    

 

Розповідь вчителя Значення земноводних

Ми багато разів чули про користь птахів в боротьбі з різними шкідниками полів садів і городів, але про значення земноводних знаємо дуже небагато.

Жаби, жаби не такі привереди як птахи, їм байдужий неприємний запах або смак здобичі, більшість їх виходить на полювання, коли птахи сплять. А це значить, що вони знищують шкідників, з якими пернаті вдень не зустрічаються. Всюдисущі амфібії день у день ловлять шкідників: жуків, слимаків, метеликів, гусениць ...Підраховано, що 100 трав'яних жаб знищує за літо їх близько 130 тисяч, а ставкові і озерні жаби винищують шкідливих для риб жуків-плавунців, водяних клопів, личинок бабок, п'явок.

Багато давно зрозуміли користь від дружби з земноводними і спеціально випускають їх на поля, створюють ферми з вирощування земноводних. Використання земноводних дозволяє виростити екологічно чисту продукцію.

Дякуємо за вклад в науку.  Жаб іноді називають мучениками науки. І це вірно! Невибаглива, живуча жаба служить не одне десятиліття вірою і правдою лікарям, біологам. Багато таємниць про устрій, про роботу різних органів: серця, судин, м'язів, нервів, мозку було розкрито завдяки дослідам, проведеним на жабах. Сотні лікарських препаратів вперше випробовувалися на цих істотах. За ці заслуги жабам у Парижі перед будівлею Пастерівського інституту і в Токіо споруджені пам'ятники.

      Але якщо б у жаб і не було стількох заслуг перед людством, ставитися до них все одно потрібно дбайливо.   Амфібії - стали першими чотириногими, які наважилися вийти на сушу (п'ятипалі кінцівки), вдихнути повітря легкими, а це дуже важливо для еволюції і самої людини. Нехай же тварини, які, незважаючи на всі негаразди, зуміли прожити мільйони років, процвітають і в наші дні. За ці заслуги жабам у Парижі перед будівлею Пастерівського інституту і в Токіо споруджені пам'ятники.


Додаток 2

І група

Конверт № 1 з інструктивною карткою. Прочитавши текст підручника п. 18 ряд Безхвості, виконайте завдання:

Завдання.

  1.                              Назвіть ознаки представників ряду Безхвості.
  2.                              Назвіть представників ряду Безхвості.
  3.                              Назвіть представників ряду Безхвості, які зустрічаються на території України.
  4.                              Назвіть представників ряду Безхвості, які занесені до Червоної книги України.

ІІ група

Конверт № 2 з інструктивною карткою. Прочитавши текст підручника п. 18 ряд Хвостаті, виконайте завдання:

Завдання. Прочитавши текст підручника, дайте відповіді на запитання:

  1.                              Назвіть ознаки представників ряду Хвостаті.
  2.                              Назвіть представників ряду Хвостаті.
  3.                              Назвіть представників ряду Хвостаті, які зустрічаються на території України.
  4.                              Назвіть представників ряду Хвостаті, які занесені до Червоної книги України.

Значення мають земноводні в природі і житті людини.

 

1. Які паразити послідовно заражають равлика, жабу й птаха, щоб здійснити життєвий цикл?

Паразитичні плоскі черви роду Rіbeіroa починають свій жит­тєвий шлях усередині равликів, де розвиваються до другої стадії, залишають тіло й намагаються заразити риб або жаб. Проникаючи в пуголовки, паразит виробляє особливі речовини, які впливають на ріст кінцівок, через що дорослі земноводні виростають із набо­ром додаткових лап. Це зменшує їхні швидкість і витривалість, роблячи більш легкою здобиччю для фінального хазяїна парази­та — птаха або ссавця. В їхньому кишечнику Rіbeіroіa утворює яйця, які разом із калом можуть бути знову з’їдені равликом.

2. Де можна спробувати напій із живої жаби?

У Перу є багато кафе, де можна спробувати спеціальний напій із жаб. Один із рецептів його приготування полягає в змішуванні в блендері живої жаби з бобовою юшкою, медом, соком алое й ко­ренем рослини маку. Вважають, що цей напій допомагає від різних хвороб, таких як астма або бронхіт, а також посилює потенцію.

3. Діти яких тварин у чотири рази більше батьків?

Парадоксальні жаби, які мешкають у Південній Америці, ма­ють звичайні розміри тіла — близько 6 см завдовжки. Однак їхні пуголовки досягають у довжину 25 см, а потім зменшуються, роз­виваючись у дорослу особину.

4. Які жаби здатні самі для себе виробляти питну воду?

Деякі земноводні в посушливих районах здатні самі виробляти рідину у вигляді роси. Наприклад, кораловолапа литорія — жаба, що мешкає в Австралії,— може вибиратися вночі з теплого укрит­тя назовні. Там вона охолоджується, а потім повертається назад, після чого на її тілі утворюється конденсат, який жаба всмоктує всією поверхнею шкіри.

5. Які жаби вміли виношувати потомство у своєму шлунку?

Жаба Rheobatrachus sіlus, що жила в Австралії й уважається вимерлою з 1980-х років, відрізнялася унікальним методом вино­шування потомства. Після відкладання яєць і запліднення їх сам­цем самиця заковтує яйця у свій шлунок. Оточуюча їх речовина простагландин заважає виробленню шлункового соку, тому під час виношування шлунок не виконує свою основну функцію. Коли підходить термін, жаба просто випльовує пуголовків.

6. Які тварини відкладають яйця, де разом з ембріоном живуть зелені водорості?

У яйця, що відкладають саламандри, проникають зелені водо­рості. Вони постачают до ембріону кисень, а замість одержують азот від відходів ембріона. Нещодавно було виявлено, що такий симбіоз передається у спадщину, тому що ДНК водоростей містить­ся безпосередньо в репродуктивних органах дорослих саламандр.

7. Які тварини здатні видаляти сторонні предмети зі свого тіла через сечовий міхур?

Жаби здатні видаляти сторонні предмети зі свого тіла через сечовий міхур. Це відкриття було зроблене австралійськими вче­ними випадково. У ході експериментів вони вживлювали в тіла жаб передавачі. Через кілька тижнів жаб виловили й виявили, що більша частина пристроїв перемістилася в сечові міхури. Вияви­лося, що з появою стороннього предмета до нього починають про­ростати м’які тканини, які поступово обволікають предмет і втя­гують у міхур.

 

2. «Акваріум»

Складіть назву земноводних.

 

тон                   ла                            ша                  ро                    по                                  три

        дра                   са                ха                кум             ту                         ман

                     квак            пу               ка                     ві                                                    ха

 

1. У кожної групи на столі залишився ще один конверт № 2 з завданнями. Виконайте завдання.

І група

Якщо шкіру жаби змастити рослинною олією, або обсипати крохмальом, то через деякий час тварина помре. Чому?

ІІ група

Голодну жабу учні посадили в акваріум з мертвими комахами. Жаба «відмовилася» від їжі. Чому?

ІІІ група

Які властивості шкіри земноводних використовують люди, коли жаб кладуть у молоко, щоб воно не скисало?

ІV група

Який процес, характерний для земноводних, описаний у казці «Царівна – жаба» ( Линька. Жаби линяють кожні 3 – 4 роки, шкіру свою з’їдають)

 


Література.

  1. Біологія : підруч. для 7-го кл. загальноосвіт. навч. Б63 закл. / Л.І. Остапченко [та ін.]. - Київ : Генеза, 2015. - 256 с. : іл.
  2. Наумов Н. П., Карташев Н. Н. Зоология позвоночных Ч. 2. Пресмыкающиеся, птицы, мелкопитаюшие:Учебник для биол. спец. ун-тов. – М.:Высшая школа, 1979. – 272с.: ил.
  3. Твариний світ України: Енцеклопедичний довідник.- Х.: Вмдавничий дім «Школа»,2008

4.  Шабанов Д. А., Шабанов Г. В., Шапаренко С. О. Біологія: Підручник для 7 класу загальноосвітніх навчальних закладів. – 2-е вид., випр. та перероб. – Х.: Торсінг,2003.- 320 с.

5. http:// uk.wikipedia.org/wiki

 

1

 

doc
Додав(-ла)
Іванова Альона
Пов’язані теми
Біологія, Розробки уроків
Додано
18 березня 2022
Переглядів
1685
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку