Методичні рекомендації "Реалізація методу шести капелюхів на уроках біології"

Про матеріал
Розробка містить матеріал з використання методу шести капелюхів Боне на деяких уроках біології
Перегляд файлу

РЕАЛІЗАЦІЯ МЕТОДУ 6 КАПЕЛЮХІВ НА УРОКАХ БІОЛОГІЇ.

«Шість мислячих капелюхів» Едварда де Боно. В основі цього методу – ідея паралельного мислення, при якому різні точки зору і підходи не стикаються, а співіснують. Метод шести капелюхів – це практичний спосіб розділення процесу мислення на шість різних режимів, кожен з яких представлений метафоричним капелюхом певного кольору. Ми можемо навчитися оперувати різними аспектами нашого мислення по черзі, потім зібрати ці аспекти разом і отримати «повнокольорове мислення». Цей метод є своєрідною грою, суть якої полягає в тому, щоб розглянути проблемну ситуацію із шести незалежних одна від одної точок зору, що дозволить сформувати найбільш повне уявлення про предмет дискусії та на логічному й емоційному рівнях оцінити переваги й недоліки.

 У процесі дискусії спочатку слово бере Білий капелюх: він надає інформацію про предмет обговорення. Після Чорного варто надати слово Жовтому – він урівноважить думки й оцінки. Останнім потрібно вислухати Синій капелюх. Послідовність виступів капелюхів іншого кольору можна узгодити в процесі дискусії залежно від активності учасників гри.

«Приміряючи» 6 незалежних типів мислення в процесі вирішення практичних завдань, можна з легкістю подолати 3 головні проблеми: зайві емоції, розгубленість, непослідовність.

 

 

 

10 клас. Роль ферментів у забезпеченні процесів метаболізму клітини та цілісного організму. (послідовність інша, так мені пішло)

 

Білі капелюхи. Ферменти – природні каталізатори, які прискорюють біохімічні процеси.

Жовті капелюхи. Без ферментів реакції відбувалися б занадто довго. Наприклад, одна молекула уреази розщеплює 30000 молекул/с, без уреази цей процес тривав би 3 млн. років.

Червоні капелюхи. Як добре, що у клітинах працюють ферменти, які не впливають ні на властивості, ні на природу кінцевого продукту, а лише прискорюють реакції, тому життя – калейдоскоп: зміни-зміни-зміни…

Чорні капелюхи. Для чого спішити? Чим повільніше відбуваються реакції, тим довше триватиме життя клітини і індивіда в цілому.

Зелені капелюхи. Яка різниця: коротке життя, чи довге, головне, щоб змістовне і без болю. За допомогою ферментів, які синтезувала людина, можна покращити травлення, загоїти рани, врятуватися від гнійних процесів.

Сині капелюхи. Погоджуюсь, деякі процеси (життєво важливі) потребують швидкого перебігу, інші – паталогічні – варто було б пригальмувати, а то й призупинити (ріст ракових клітин). Тому потрібно розуміти роль ферментів в організмі, щоб по необхідності використати їхні властивості для збереження свого здоров’я.

 

6 клас. Загальна характеристика грибів та особливостей їх живлення.

 

Білі капелюхи. Гриби – гетеротрофні організми, які мають багато ознак типових автотрофів – рослин: живляться шляхом всмоктування, не здатні до активного руху, їхні клітини мають клітинну стінку і вакуолі з клітинним соком.

Червоні капелюхи. Природа економна: створила продукт 2 в 1.

Чорні капелюхи. Кому потрібний такий мікс? Гриб – недорослина і недотварина. Це тупа гілка еволюції.

Жовті капелюхи. Чим більше властивостей, тим більше шансів на виживання у цьому вічно змінному світі.

Зелені капелюхи. Двояку природу грибів може використати людина: так як гриб тварина, у ньому значний вміст білків (харчування), так як він рослина, його легко «вполювати» і вирощувати у промислових масштабах.

Сині капелюхи. Гриб, який поєднав у собі ознаки рослин і тварин, може бути доказом єдності органічного світу.

 

8 клас. Поняття про механізми регуляції.

 

Білі капелюхи. Регуляторні системи – сукупність органів, здатних здійснювати керівний вплив на діяльність фізіологічних систем, органів та клітин. Їх є 3: нервова, гуморальна, імунна.

Червоні капелюхи. Виходить, у нашому організмі є цілих 3 «президенти».

Чорні капелюхи. І один одному лише заважають, у клітині один «президент» - ядро, і його досить для керування всіма процесами.

Жовті капелюхи. Добре, що є аж три регуляторні системи: у разі втрати елементів однієї (апендиксу, мигдаликів) будівля-організм не порушиться, оскільки інші системи справні.

Зелені капелюхи. Це той випадок, коли один одного доповнюють, інтегруються.

Сині капелюхи. У процесі еволюції первинною була регуляція з допомогою хімічних речовин (таксиси в інфузорії), з появою багатоклітинності виникла потреба в додатковій регуляції, так виникла нервова. Отже, з підвищенням рівня організації живих систем виникає необхідність в додаткових механізмах регуляції.

 

doc
Додав(-ла)
Газда Леся
Додано
21 березня 2022
Переглядів
641
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку