1
МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
Відокремлений структурний підрозділ
«СЛОВ`ЯНСЬКИЙ ФАХОВИЙ КОЛЕДЖ НАЦІОНАЛЬНОГО АВІАЦІЙНОГО УНІВЕРСИТЕТУ»
Методична розробка
відкритого заняття
з дисципліни «Хімія»
на тему: «Нітрогеновмісні органічні сполуки. Амінокислоти. Білки»
Слов’янськ 2022
Методична розробка заняття з дисципліни «Хімія». Підготувала Челов’ян Н.М. – викладач Відокремленого структурного підрозділу «Слов’янський фаховий коледж Національного авіаційного університету», спеціаліст першої кваліфікаційної категорії – 2022р.
Дана методична розробка вміщує у собі основні питання щодо структури, властивостей та біологічної ролі білків. Вона може бути використана викладачами при вивченні теми «Нітрогеновмісні органічні сполуки. Амінокислоти. Білки». В ній поєднуються як традиційні так і інноваційні методи навчання.
Для викладачів природничо-наукових дисциплін закладів фахової передвищої освіти.
Рецензенти:
Розглянуто та схвалено на засіданні циклової комісії фундаментальних дисциплін протокол №3 від 18 жовтня 2022р.
ЗМІСТ
с.
Передмова…………………………………………………………………………...4
цілями заняття………………………………………………………....7
Критерії оцінювання роботи студентів на занятті…………………………………. 19
Висновки………………………………………………………………………….........21
Передмова
Сучасна педагогіка відмовляється від «авторитарного керування» і переходить до системи організації підтримки і стимулювання самостійної пізнавальної діяльності здобувача освіти, створення умов для творчості, до навчання творчістю, до педагогіки співробітництва. Одним із способів створення таких умов є застосування викладачем методів активного навчання, як складової частини сучасних інноваційних технологій. Саме активні методи навчання дають змогу студентові розкритися як особистості.
Інтерактивна технологія кооперативного навчання може бути використана як на заняттях засвоєння нових знань, так і на заняттях застосування знань, умінь і навичок. Групова робота дуже ефективна на всіх етапах навчання. Вона дає можливість студентам поміркувати, обмінятися ідеями й лише потім висловити свої ідеї групі. Це сприяє розвиткові критичного мислення, навичок спілкування, вміння висловлювати свої думки, ідеї, переконувати й обстоювати свою думку.
Різновидом інтерактивної технології кооперативного навчання може бути також груповий пошук інформації. Ця технологія дає можливість пожвавити вивчення іноді не дуже цікавого матеріалу.
Для активізації роботи групи можливо використати такі форми навчання як використання прийомів «Мозковий штурм», «Спіймай помилку», «Асоціативний кущ», «Рефлексія». Для кращого розуміння теми доцільно підійти до вивчення матеріалу через предметні зв’язки, а саме при вивченні даної теми, об’єднати знання з біології, основ здоров’я, інформатики.
Здобувачам освіти, які мають творчі здібності, навчальний матеріал легше засвоїти саме з творчим підходом, а саме підготовка презентації, підбір відео демонстраційного матеріалу.
Навчальна мета заняття полягає у тому, щоб вивчити склад, будову, властивості амінокислот та білків; знати, що таке денатурація, кольорові реакції на білки, біологічну роль амінокислот і білків, пояснити сутність біохімічних процесів на прикладі конкретних хімічних реакцій; продовжити формувати навички визначення речовин за допомогою якісних реакцій.
Виховна мета – виховувати у здобувачів фахової передвищої освіти допитливість та працездатність, вміння виділяти головне, аналізувати, конспектувати, порівнювати, зіставляти.
Розвиваюча мета – розвивати логічне мислення, увагу, пам’ять, хімічну мову, екологічне мислення, виховувати інтерес до вивчення хімії.
Очікувані результати навчання
Студент:
Знаннєвий компонент: називає загальні формули та функціональні групи амінокислот; пояснює амфотерність амінокислот; зміст понять: пептидна група, поліпептид.
Діяльнісний компонент: складає структурні формули амінокислот за назвами; рівняння реакцій, які описують хімічні властивості аміноетанової кислоти; білків; установлює причинно-наслідкові зв’язки між складом, будовою, властивостями нітрогеновмісних органічних сполук; класифікує нітрогеновмісні органічні сполуки за функціональними групами; прогнозує та характеризує хімічні властивості амінокислот, зумовлені особливостями будови їхніх молекул.
Ціннісний компонент: висловлює судження про вплив окремих нітрогеновмісних органічних сполук на організм людини; оцінює біологічне значення амінокислот і білків; робить висновки про властивості амінокислот і білків, виходячи з будови молекул речовин, і про будову речовин, виходячи з їхніх властивостей; розв’язує проблему власного раціонального харчування на основі знань про білки.
ПЛАН ЗАНЯТТЯ
Група: 1Ф-КД-БО22
Тема заняття: Нітрогеновмісні органічні сполуки. Амінокислоти. Білки
Мета заняття:
Методична – удосконалити методику проведення лекції з використанням інтерактивних методів навчання.
Навчальна – вивчити склад, будову, властивості амінокислот та білків; знати, що таке денатурація, кольорові реакції на білки, біологічну роль амінокислот і білків, пояснити сутність біохімічних процесів на прикладі конкретних хімічних реакцій; продовжити формувати навички визначення речовин за допомогою якісних реакцій.
Виховна – виховувати у здобувачів фахової передвищої освіти допитливість та працездатність, вміння виділяти головне, аналізувати, конспектувати, порівнювати, зіставляти.
Розвиваюча – розвивати логічне мислення, увагу, пам’ять, хімічну мову, екологічне мислення, виховувати інтерес до вивчення хімії.
Вид заняття: Лекція.
Тип заняття: Лекція - формування нових знань і вмінь.
Форма проведення заняття: групова, фронтальна, індивідуальна робота, евристична бесіда, захист навчальних проектів, використання прийомів «Мозковий штурм», «Спіймай помилку», «Асоціативний кущ», «Рефлексія», проведення лабораторних дослідів: «Біуретова реакція», «Ксантопротеїнова реакція».
Міжпредметні зв’язки:
Забезпечуючі: історія, українська мова, біологія.
Забезпечувані: прикладна хімія, спеціальні дисципліни.
Методичне забезпечення: ноутбук, платформа Googl-meet, презентація, хімічні реактиви (розчин натрій гідроксиду, купрум(ІІ) сульфату, нітратної кислоти, етиловий спирт, розчин яєчного білка), спиртівка, пробіркотримач, штатив з пробірками, сірники, скляна паличка.
Література:
ХІД ЗАНЯТТЯ
1.Організаційний момент 2 хв.
1.1 Привітання студентів.
1.2 Перевірка присутніх. Налаштування студентів на роботу. Викладач ознайомлює студентів з критеріями оцінювання їх роботи на занятті.
2. Ознайомлення студентів з темою та навчальними цілями заняття 1 хв.
Тема заняття: Нітрогеновмісні органічні сполуки. Амінокислоти. Білки
Мета заняття:
Методична – удосконалити методику проведення лекції з використанням інтерактивних методів навчання.
Навчальна – вивчити склад, будову, властивості амінокислот та білків; знати, що таке денатурація, кольорові реакції на білки, біологічну роль амінокислот і білків, пояснити сутність біохімічних процесів на прикладі конкретних хімічних реакцій; продовжити формувати навички визначення речовин за допомогою якісних реакцій.
Виховна – виховувати у здобувачів фахової передвищої освіти допитливість та працездатність, вміння виділяти головне, аналізувати, конспектувати, порівнювати, зіставляти.
Розвиваюча – розвивати логічне мислення, увагу, пам’ять, хімічну мову, екологічне мислення, виховувати інтерес до вивчення хімії.
3. Мотивація навчання 3 хв.
Прийом «Асоціативний кущ».
Викладач пропонує студентам назвати асоціативні поняття до слова «амінокислота», використавши свої знання з біології. Поняття висвічуються на екрані після бесіди зі студентами.
Вважають, що життя на землі зародилось тоді, коли виникли білки. На сьогодні лише в людському організмі виявлено 5 млн. білків. Проте всі ці білки побудовані лише з 20 амінокислот. Як таке можливо? Окрім білків фрагменти їхніх молекул входять до складу молекул таких речовин, як ферменти і гормони.
Сьогодні ми з’ясуємо будову молекул амінокислот, їх властивості, біологічну роль.
4. Актуалізація опорних знань 3 хв.
Актуалізація опорних знань студентів проводиться формі перевірки домашнього завдання.
Метод «Мозковий штурм». Студентам ставляться питання, які потребують від них короткої, швидкої, точної відповіді, без обговорення, але при потребі з обґрунтовуванням.
Прийом «Спіймай помилку». Студентам пропонуються твердження, у яких потрібно знайти помилки та виправити їх.
Розташувати речовини за посиленням основних властивостей: метиламін, анілін, амоніак, диметиламін, триметиламін. Відповідь обґрунтуйте. (Анілін, амоніак, метиламін, диметиламін, триметиламін. Сила основних властивостей зростає в ряду: анілін < амоніак < первинні аміни < вторинні аміни < третинні аміни залежно від будови молекули.)
5. Коментар відповіді студентів 1 хв.
6. Викладання та вивчення нового матеріалу 40 хв.
План лекції
1.Амінокислоти (загальна характеристика).
2.Класифікація амінокислот.
3. Функції амінокислот.
4.Фізичні і хімічні властивості амінокислот.
5. Будова молекул білків. Їх класифікація.
6. Біосинтез та життєвий цикл білків.
7. Властивості білків.
8. Функції білків.
9. Сучасні методи синтезу, виділення, очищення, а також дослідження функцій та механізмів роботи білків.
Амінокислоти-органічні сполуки, до складу яких входять карбоксильна (-СООН) та аміногрупа (-NН2), які пов’язані з вуглеводневим радикалом.
Поширення в природі
Амінокислоти в природі існують у вільному стані та в складі інших сполук. Подібно до того, як із молекул глюкози побудовані високомолекулярні природні вуглеводи – крохмаль та целюлоза, із молекул амінокислот утворені всі рослинні та тваринні білки. Відмінність полягає лише в тому, що у крохмалю та целюлози мономером є одна речовина – глюкоза, а до складу кожного білка входять різні амінокислоти.
Загальна формула: R-СН(NН2)-СООН.
Найпростіша амінокислота-аміноетанова (гліцин): NН2-СН2-СООН.
Класифікація амінокислот
α
NH2 - CH2 – COOH- α-амінооцтова кислота
β
NH2 - CH2 - CH2 – COOH - β-амінопропанова кислота
Найпоширеніші у природі: ɑ-Ак.
3. Залежно від природи вуглеводневого радикалу:
4. За значенням для організму людини:
Будова молекули
Молекули амінокислот містять дві функціональні групи з протилежними хімічними властивостями-аміногрупу-з основними та карбоксильну-з кислотними. Ці дві групи, знаходячись в одній молекулі, взаємодіють між собою з утворенням внутрішньої солі:
Молекула амінокислоти є біполярним іоном. Цим пояснюються фізичні та хімічні властивості амінокислот.
Фізичні властивості
У результаті бесіди з’ясовується перелік речовин, з якими реагує оцтова кислота. Свої відповіді студенти аргументують. Паралельно в зошитах складають схему.
Хімічні властивості
Н2N-СН2-СООН → Н2N-СН2-СООН- + Н+
Н2N-СН2-СООН + НСl → (Н3N-СН2-СООН)⁺СІ¯
Н2N-СН2-СООН + NaОН → Н2N-СН2-СООNa + H2O
2Н2N-СН2-СООН + 2Na → 2Н2N-СН2-СООNa + H2
2Н2N-СН2-СООН + СaО → (Н2N-СН2-СОО)2Сa + H2O
NН2-СН2-СООН + С2Н5ОН → NН2-СН2-СООС2Н5+ H2O
NH2-CH2-CO-OH + Н-NH-CH2-COOH → NH2-CH2-CO – NH-CH2-COOH +Н2О,
де (-CO –NH-) - пептидний зв’язок.
Цікаво! Учений-біохімік О.Я. Данилевський на основі своїх досліджень у 1888 році вперше висловив гіпотезу про пептидний зв’язок між залишками амінокислот у білковій молекулі. Пізніше на початку ХХ століття німецький учений Е. Фішер експериментально підтвердив існування такого зв’язку. Йому вдалося синтезувати поліпептид, який складався з 19 залишків амінокислот.
Одержання
оцтова кислота → хлороцтова кислота → амінооцтова кислота
СН3-СООН + Сl2 → СН2Сl-СООН + НСl
СН2Сl-СООН + 2NН3 → NН2-СН2-СООН + NН4Сl
Значення
Виявляється, білки - це і є саме життя. Без білків не може існувати жоден живий організм. Про ці речовини ми сьогодні детально поговоримо.
Білки
це природні біополімери складної будови, макромолекули яких, складаються із залишків Ак, сполучених між собою пептидним зв'язком -CO-NH- з молекулярною масою більше 1000.
Білки-це вища форма розвитку органічних речовин, основна складова частина клітин, вони входять до складу всіх живих організмів. Білки тіла людини складають 40-50% з розрахунку на суху вагу. В організмі є тисячі білкових речовин, причому кожний білок виконує строго визначену функцію.
У живому організмі не існує ділянки, де б не було білків. Вони є у крові, м’язах, мозку, навіть входять до складу емалі зубів.
Вивчення елементного складу білків свідчить, що вони складаються з таких хімічних елементів, а саме:
Середній вміст хімічних елементів у білках:
Наприклад, емпірична формула гемоглобіну – білка крові
Класифікація білків
Протеїни, прості білки |
Протеїди, складні білки |
складаються лише із залишків амінокислот |
крім залишків амінокислот містять залишки речовин небілкової природи. |
приклади |
|
|
Приклади складних білків є міоглобін та гемоглобін.
|
2. За будовою:
а) глобулярні – молекули шаровидної форми (наприклад, у яйцях, ікрі, злаках, картоплі, капусті та ін.);
б) фібрилярні – ниткоподібні, волокнисті (кератин шерсті, колаген й еластин сполучних тканин м’яса).
3. За вмістом амінокислот:
а) повноцінні – містять усі незамінні амінокислоти;
б) неповноцінні – відсутня хоча б одна незамінна амінокислота.
Структури білка
Окремі амінокислоти з’єднуються між собою й утворюють ланцюг, який набуває певної просторової структури.
Фізичні властивості
Хімічні властивості білків
2. Гідроліз білка:
Н2N-СН2-СО-NН-СН2-СООН + Н2О → Н2N-СН2-СООН + NН2-СН2-СООН
Кольорові реакції на білки
1. Біуретова реакція:
Білок + NaOH + Cu(OH)2 → сполука червоно-фіолетового кольору
2. Ксантопротеїнова реакція (при нагріванні):
Білок + НNO3 → сполука жовтого кольору
Біологічна роль
В організмах тварин чи людини під час травлення білкові молекули гідролізуються до амінокислот, які розчиняючись у водному середовищі проникають у кров й надходять до всіх органів та тканин. Тут найбільше амінокислот витрачається на синтез білків органів й тканин, частина йде на синтез гормонів, ферментів, а частина розкладається до кінцевих продуктів з виділенням енергії.
Це цікаво!
Презентація навчальних проектів
1. «Синтез білків».
2. «Збалансоване харчування - запорука здорового життя».
7.Закріплення знань студентів 10 хв.
1. З чого побудовані молекули білків?
2. Як називається зв’язок між амінокислотами?
3. Що таке первинна структура білка?
4. Що таке вторинна структура білка?
5. Що таке третинна структура білка?
6. Що таке «денатурація»?
7. За допомогою яких реактивів можна довести наявність білка?
8. Яка якісна реакція на білок?
8.Підсумок заняття 3 хв.
9.Коментар відповіді студентів 1 хв.
Викладач коментує відповіді студентів, виставляє оцінки.
10. Домашнє завдання 1 хв.
Критерії оцінювання роботи студентів на занятті
При оцінюванні рівня навчальних досягнень на занятті враховується:
За відмінностями між обсягом і глибиною досягнутих результатів, ступенем самостійності у виконанні завдань, здатністю використовувати знання у нових ситуаціях виокремлено рівні навчальних досягнень студентів, що оцінюються за 12-бальною шкалою. Кожний наступний рівень вбирає в себе вимоги до попереднього, а також додає нові характеристики.
Рівні навчальних досягнень студентів |
Бали |
Орієнтовні вимоги оцінювання навчальних досягнень студентів |
|
1 |
|
2 |
|
|
3 |
|
|
II. Середній |
4 |
|
5 |
|
|
6 |
|
|
III. Достатній |
7 |
|
8 |
|
|
9 |
|
|
IV. Високий |
10 |
|
11 |
|
|
12 |
|
ВИСНОВОК
В даній методичній розробці наводиться досвід методичного опрацювання і проведення лекційного заняття на тему: «Нітрогеновмісні органічні сполуки. Амінокислоти. Білки». Особливості сучасного етапу становлення освіти в Україні потребують упровадження нових форм та методів навчання і виховання, що забезпечують розвиток особистості здобувача освіти. Сьогодні існує багато інноваційних технологій, які орієнтовані на краще засвоєння студентами матеріалу, підвищення якості їх умінь і навичок. Але для досягнення цієї мети, заняття необхідно будувати таким чином, щоб він був не лише цікавим, але й не перевантаженим для студента. Ефективність його зростає, коли поряд із класичними методами широко використовуються активні форми навчання. Практика свідчить про те, що застосування в навчальному процесі інноваційних технологій дозволяє сформувати основні життєві компетентності, уміння оперувати науковими знаннями та фактичним матеріалом, орієнтуватись в інформаційному просторі, приймати зважені рішення і прагнути в розумінні власних почуттів і вимог, сприяє вихованню творчої, креативної особистості.
На життя сучасного здобувача освіти активно впливають нові інформаційні технології. Вони істотно підсилюють мотивацію вивчення хімії та біології, підвищують рівень індивідуалізації навчання. Комп'ютерна грамотність та комунікативна освіченість студентів є компетенціями, що формуються тільки в умовах застосування інформаційно-комунікаційних технологій і забезпечують успішний результат у широкому спектрі освітньої діяльності.
Вдале використання інноваційних технологій у поєднанні з традиційними методами навчання підвищує інтерес студентів до вивчення хімії, зростає їх активність, посилює у них прагнення здобувати знання самостійно. На занятті створюється атмосфера співробітництва, розуміння і доброзичливості.