Аналітична довідка щодо впровадження Програми подолання освітніх втрат
Чумаківської гімназії Саксаганського ліцею від 04.01. 2024 року.
У Законі України «Про освіту» зазначається, що «освіта є основою інтелектуального, духовного, фізичного і культурного розвитку особистості, її успішної соціалізації, економічного добробуту, запорукою розвитку суспільства, об’єднаного спільними цінностями і культурою, та держави» . Право громадян на якісну та доступну освіту закріплено Конституцією та законами України. З 2020 року у зв’язку з карантинними заходами, пов’язаними з початком пандемії COVID-19, перед українською, як і світовою системою освіти в цілому, постали виклики, визначені міжнародними організаціями та провідними експертами як одна з найбільших проблем і загроз, спричинених світовою пандемією. Найбільше постраждала і все ще страждає освітня система України, адже значна частина українського учнівства не може повернутися до нормального режиму навчання вже більш ніж упродовж трьох років: спочатку на заваді цьому була пандемія COVID-19, а з лютого 2022 року – повномасштабна агресія російської федерації проти України.
Не є виключенням і наш освітній заклад. Органами місцевого самоврядування, управління, педагогічними працівниками зроблено дуже багато, щоб адаптувати освітній процес до нових реалій. Але такі фактори як: тривале дистанційне навчання; зміна здобувачами освіти місця проживання; зміни в контингенті дітей, учнів і педагогів; недостатня забезпеченість учасників освітнього процесу електронними засобами, необхідними для онлайн-навчання; повітряні тривоги (наслідком яких є загальні втрати в навчальному часі); відключення електроенергії, відсутність Інтернету; нестабільний емоційний стан дітей, неготовність і психологічна неспроможність значної частини здобувачів освіти до самоорганізації, самоконтролю та самоосвіти; недостатня об’єктивність оцінювання результатів освітньої діяльності учнів, що пов’язано серед іншого з несформованістю почуття відповідальності та академічної доброчесності в учнів та їх батьків – мають свої негативні наслідки, які в першу чергу виражаються освітніми втратами, які можна відстежити за результатами моніторингових досліджень.
Наслідком освітніх втрат можуть бути незворотні негативні процеси: як на рівні окремої особистості, так і соціуму в цілому.
Навчальні втрати (прогалини в знаннях здобувачів освіти, незасвоєння ними матеріалу на рівні державних стандартів на певному рівні освіти) зумовлять ще більші втрати на наступних етапах навчання. Масовий характер навчальних втрат у підсумку негативно вплине на загальний рівень освіченості громадян країни, їх здатність до комунікації, соціалізації, подальшого професійного становлення. І це в підсумку позначиться на добробуті цілого суспільства: призведе до серйозних економічних та соціальних наслідків у майбутньому.
Як один із шляхів побудови в освітньому просторі ефективної системи подолання навчальних, виховних, фізичних та психологічних втрат учнів, педагоги Чумаківської гімназії розробили Програму «Подолання освітніх втрат, викликаних особливостями організації освітнього процесу в 2020-2023 роках та військовою агресією росії .» (надалі – Програма).
Зазначена Програма спрямована на зменшення та подолання освітніх втрат і розривів, підвищення навчальних досягнень здобувачів освіти закладу у 2023-2024 навчальному році. Для реалізації цих завдань передбачено:
1.Індивідуальна психологічна підтримка здобувачів освіти, підвищення їх
мотивації до навчання, подолання стресу та тривожності, які виникають в умовах
воєнного стану.
2. Психолого-емоційна підтримка всіх учасників освітнього процесу.
3. Організація навчання та підвищення кваліфікації вчителів щодо роботи з
учнями по подоланню освітніх втрат.
4. Встановлення і підтримка тісного зв’язку педагогічних працівників з учнями
(онлайн-консультування, спілкування у чатах, відеозв’язок) з метою виявлення
потреб і проблем кожного, їх ефективного вирішення, оцінювання навчальних
досягнень; використання рефлексії на різних етапах уроків.
5. Забезпечення інтерактивності освітнього процесу, організації навчального
часу для здобувачів освіти в умовах дистанційного навчання (розклад уроків,
консультацій, планування та ефективного використання часу для навчання).
6. Використання завдань діяльнісного спрямування та інтерактивних форм
проведення завдань.
7. Інтеграція навчального матеріалу, впровадження міжпредметних зав’язків.
8. Надання вчителями рекомендацій та доступу до онлайн-ресурсів, які
допомагають учням у засвоєння навчального матеріалу, використання
застосунків, інфографіки.
9. Залучення батьків до процесу вирішення проблем, пов’язаних з освітніми
втратами, надання їм ресурси для підтримки.
10. Оцінювання ефективності виконання програми подолання освітніх втрат та її коригування.
11. Розроблення індивідуальних навчальних планів для учнів, що мають початковий рівень знань з математики та української мови. Проводити коригуючі заняття в режимі онлайн.
12. Вчителі- предметники (українська мова, математика, історія України, біологія, англійська мова), створюють карту опорних знань власного предмету. До неї мають увійти найголовніші теми (правила, формули тощо), для кожного класу з певного навчального предмета.
13. Аналіз власного КТП, з метою виокремлення уроків для повтореня, коригування, уроків консультаційного характеру; продумати різнорівневі завдання, підшукати додаткові інтернет-ресурси, що дають можливість самостійного повторення вивченого в цікавій та ігровій формах.
14. Сворення діагностувальних тестів для визначення рівня опорних знань у школярів та вимірювання освітніх втрат з конкретного предмета.
15. Провести діагностичні роботи, здійснення їх аналізу.
16. Відповідно скоригованих КТП, карти опорних знань предмету та проаналізованих діагностувальних робіт скласти план повторення, закріплення раніше вивчених тем ( на уроках та індивідуальні консультації учнів за запитом).
17. Відповідно плану повторення, закріплення раніше вивчених тем, повторювати навчальний матеріал на відведених для цього уроках та індивідуальних консультаціях.
18. Провести діагностувальні роботи з метою перевірки подолання освітніх втрат та простежити динаміку результативності впровадження Програми.
Всі заплановані заходи були виконані вчасно.
Динаміка результативності впровадження Програми.
Навчальний предмет |
Клас/кількість учнів, що писали роботу. |
Результати вхідних діагностувальних робіт (рівні/ кількість учнів) |
Результати оцінювання за І семестр (рівні/ кількість учнів кожного рівня/ загальна кількість учів вкласі.) |
Українська мова |
5 кл/3уч
6кл/6уч
7кл/1уч
8кл/3уч
9кл/1уч
|
В.р---- Д.р.-3уч С.р---- П.р----
В.р---- Д.р.-2уч С.р-1 уч П.р-3 уч
В.р---- Д.р.-- С.р-1 уч П.р---
В.р-1 уч Д.р.-- С.р-1 уч П.р-1 уч
В.р------ Д.р.-- С.р-1 уч П.р--- |
В.р---- Д.р.-3уч С.р-3 уч П.р-3уч Всього-9 уч В.р----- Д.р.-5уч С.р-2 уч П.р-1 уч Всього-8 уч В.р------ Д.р.-2уч С.р-1 уч П.р-3 уч Всього-6 уч В.р-1уч Д.р.---- С.р-4 уч П.р-3 уч Всього-8 уч В.р-1 Д.р.--- С.р-1 уч П.р-2 уч Всього-4 уч
|
Математика |
5 кл/4уч
|
В.р------ Д.р.-1 уч С.р-3 уч П.р-------
|
В.р------ Д.р.----- С.р-5 уч П.р-4уч Всього-9уч
|
6кл/7 уч
|
В.р------ Д.р.-3 уч С.р-3 уч П.р-1 уч
|
В.р------ Д.р.-1 уч С.р-3 уч П.р-2 уч Всього-8уч
|
|
7кл/4уч
|
В.р------ Д.р.----- С.р-1 уч П.р-3уч
|
В.р------ Д.р.----- С.р-1 уч П.р-4уч Всього-6уч
|
|
8 кл/3 уч
|
В.р------ Д.р.-1 уч С.р-1 уч П.р-1уч
|
В.р-1уч Д.р.----- С.р-1 уч П.р-6 уч Всього-8 уч
|
|
9кл/2уч
|
В.р-1 уч Д.р.----- С.р------ П.р-1уч
|
В.р-1 уч Д.р.----- С.р----- П.р-3 уч
Всього-4 уч
|
|
Історія України/Досліджуєм історію і суспільство. |
6кл/6уч
|
В.р---- Д.р.-2уч С.р-3уч П.р-1уч
|
В.р---- Д.р.-1уч С.р-5уч П.р-2уч Всього-8 уч
|
7кл/6уч
|
В.р---- Д.р.-1уч С.р-2уч П.р-3уч
|
В.р---- Д.р.-1уч С.р----- П.р-5 уч Всього-6 уч
|
|
8кл/6уч
|
В.р---- Д.р.-1уч С.р-3уч П.р-2уч
|
В.р-1 уч Д.р.---- С.р-2 уч П.р-5 уч Всього-8 уч
|
|
9кл/4 |
В.р---- Д.р.-1уч С.р----- П.р-3уч
|
В.р-1 уч Д.р.---- С.р------ П.р-3 уч Всього-4 уч
|
|
Іноземна мова (англійська) |
5 кл/8уч
6кл/7уч
7кл/6уч
8кл/8уч
9кл/4уч
|
В.р-1уч Д.р.-1уч С.р-4 уч П.р-2уч
В.р-3уч Д.р.-2уч С.р-2 уч П.р------
В.р------ Д.р.-2уч С.р-3 уч П.р-1уч
В.р-1уч Д.р.-3уч С.р-4 уч П.р-1уч
В.р---- Д.р.-1уч С.р------ П.р-3уч
|
В.р-1уч Д.р.-1уч С.р-5 уч П.р-2уч Всього-9 уч В.р-1уч Д.р.-5уч С.р--- уч П.р-2 уч Всього-8 уч В.р------ Д.р.-1уч С.р-1 уч П.р-4 уч Всього-6 уч В.р-1уч Д.р.---- С.р-3 уч П.р-4 уч Всього-8 уч В.р---- Д.р.-1уч С.р------ П.р-3уч Всього-4 уч
|
Біологія. |
7кл/6уч
8кл/8уч
9кл/4уч
|
В.р------ Д.р.-2уч С.р-2 уч П.р-2уч
В.р-1уч Д.р.----уч С.р-4 уч П.р-3уч
В.р---- Д.р.-1уч С.р------ П.р-3уч
|
В.р------ Д.р.---- С.р-2 уч П.р-4 уч Всього-6 уч В.р-1уч Д.р.---- С.р-4 уч П.р-3 уч Всього-8 уч В.р-1 уч Д.р.----- С.р-1 уч П.р-2уч Всього-4 уч
|
Порівнюючи дані результатів діагностувальних робіт із результатами закінчення І семестру, можемо зробити висновок, що рівні навчальних досягнень учнів покращились не з усіх предметів, а відсоток покращення є незначним. Разом з тим є учні, які суттєво підвищили свій рівень знань.
Вчителі початкових класів (2клас, 4 клас) також були задіяні в реалізації Програми подолання освітніх втрат. За допомогою заходів, зазначених в Програмі, учням початкових класів вдалось повторити, систематизувати та закріпити раніше здобуті знання.
Таким чином, можемо зробити висновок, що робота по реалізації Програми була проведена в повному обсязі і на належному рівні. Результативність роботи напряму залежить від спільних зусиль вчителів-предметників та класних керівників, а також конструктивної їх взаємодії з батьками.
Виходячи з вищесказаного, рекомендую:
Заступник завідувача гімназії ВІРА ЗАТИНАЦЬКА.