Аналіз роботи методичного об’єднання вихователів ГПД та класних керівників 5-9 класів Методичне об’єднання вихователів ГПД та класних керівників працювало впродовж 2019-20 навчал

Про матеріал
Аналіз роботи методичного об’єднання вихователів ГПД та класних керівників 5-9 класів
Перегляд файлу

Аналіз

роботи методичного обєднання

вихователів ГПД та класних керівників

5-9 класів

 

Методичне об’єднання вихователів ГПД та класних керівників працювало впродовж 2019-20 навчального року на виконання проблемної теми закладу « Соціалізація слабозорої дитини як шлях формування та самореалізації успішної особистості» та на реалізацію основних завдань закладу.

1.Впровадження НУШ, Державних стандартів базової середньої освіти та нових навчальних програм з базових дисциплін.

Педколектив закладу працював  у 2019-20 н. р. з метою впровадження НУШ, Державних стандартів базової середньої освіти та нових навчальних програм з базових дисциплін педколектив закладу.

На виконання листа МОН України від 16.08.2019 №1/9-523 "Про національно-патріотичне виховання у закладах освіти у 2019-2020 навчальному році"; методичних рекомендацій щодо проведення у 2019/2020 навчальному році  ДНЯ ЗНАНЬ та ПЕРШОГО УРОКУ, концептуальної записки  Представництва Дитячого фонду ООН в Україні "Безпечні школи в Україні", закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії булінгу (цькуванню)» від 18 грудня 2018 р. № 2657-VIII, рекомендацій для закладів освіти щодо застосування норм Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії булінгу (цькуванню)» від 18 грудня 2018 р. № 2657- VIII (лист МОН від 29.01.2019 № 1/19-881), методичних рекомендацій щодо формування у дітей та молоді нетерпимого ставлення до насильницьких моделей поведінки, небайдужого ставлення до постраждалих осіб, усвідомлення насильства як порушення прав людини, адресовані усім фахівцям, які працюють з дітьми та молоддю (лист МОН від 18.05.2018 № 1/11-5480), методичних рекомендацій щодо виявлення, реагування на випадки домашнього насильства і взаємодії педагогічних працівників із іншими органами та службами, наказу МОН від 07 вересня 2000 № 439 «Про затвердження Рекомендацій щодо порядку використання державної символіки в навчальних закладах України», листа МОН № 1/9-414 від 27.06.19 року, деяких питань щодо створення у 2019/2020 н. р. безпечного освітнього середовища, формування в дітей та учнівської молоді ціннісних життєвих навичок, листа МОН 1/9-413 від 27.07.17 року, про деякі питання щодо організації виховної роботи у навчальних закладах у 2017/2018 навчальному році, річного плану комплексу на 2019/20 н.р., плану ВШК ЗДНВР Фролушкіної Т.І., перспективного плану ВШК з виховної роботи на 2019/2023р.р., програми «Основні орієнтири виховання»  було сплановано роботу методичного об’єднання класних керівників та вихователів ГПД 5-9 класів на 2019-20 н.р.

2.Робота з реалізації проблемної теми «Соціалізація слабозорої дитини як шлях формування та самореалізації успішної особистості».

До складу МО входять 6 педагогів. Два вчителя мають категорію «Спеціаліст», 1-2 категорію, 3 вчителя-«Вищу». Стаж роботи 1-5-1 педагог, 10-20-5 педагогів.

 

ПІБ вчителя

Предмет

Категорія

Звання

Курсова п/п

Володіння ПК

1

Звягінцева В.Ю.

Вихователь ГПД

Спец

-

-

Активний

користувач

2

Панченко Т.Є.

Вихователь ГПД

2

-

2020

Активний

користувач

3

Чепіженко Н.В.

Вихователь ГПД

Спец

-

2020

Активний

користувач

4

Трегубенко Н.О.

Вихователь ГПД

Вища

-

2017

Початківець +

5

Карпова О.А.

Вихователь ГПД

Вища

-

2017

Активний

користувач

6

Березовська О.М.

Педагог-організатор

Вища

-

2016

Активний

користувач

 

У плані роботи МО відображено проблемну тему закладу та завдання її реалізації .

Так,  для мотивації колективу до прийняття більшістю самої проблеми, актуальності її вирішення,  діагностики  існуючого досвіду педагогічної діяльності колективу щодо формування у дітей  національної самосвідомості та патріотизму  було заплановано та проведено вхідне діагностування педагогів. Для забезпечення науково-теоретичної підготовки педагогів з проблемної теми та організації дієвої самоосвітньої діяльності педагогів було сплановано та проведено 6 засідань МО , до яких включено такі питання:

МО №1 (Протокол №1 від 29.08.2019 р. )

1 Про стан виконання рішень попереднього засідання МО

2 Про роботу між засіданнями

3 Про погодження плану роботи МО на 2019-20 н.р

4 Про погодження плану роботи МО на 2019-20 н.р

5 Про розподіл доручень між членами МО

6 Про вивчення інструктивно – методичних рекомендацій щодо забезпечення виховного процесу   у закладі.

7 Медіограмотність: практичні навички

МО №2 (Протокол № 2 від 29.10.2019 р.)

1 Про стан виконання рішень попереднього засідання МО

2 Про роботу між засіданнями

3 Про соціалізацію як процес і результат засвоєння людиною історично створених соціальних норм та культурних цінностей

4 Про рівні та етапи соціалізації

5 Про технології та прийоми створення соціально-психологічних та педагогічних умов задля соціалізації особистості підлітка (Із досвіду роботи)

6 Про формування в учнів високоморальних якостей дружніх відносин в колективі (За результатами анкетування)

МО №3 (Протокол №3 від 28.12.2020 р.)

1 Про стан виконання рішень попереднього засідання МО

2 Про роботу між засіданнями

3 Про загальні стратегії формування мотивів

4 Про роботу вихователя ГПД формування стійкої позитивної мотивації до навчання і виховної діяльності школярів як важливого фактору соціалізації слабозорої дитини

5 Про роль сім’ї у формуванні стійкої позтивної мотивації до навчання і виховної діяльності школярів як важливого фактору соціалізації слабозорої дитини

6 Про збереження і відновлення здоров’я дітей в умовах Нової української школи

МО №4 (Протокол від 10.02.2020 р)

1 Про стан виконання рішень попереднього засідання МО

2 Про роботу між засіданнями

3 Про технологію конструювання моделей сучасного заняття в контексті Державного стандарту

4 Про технологію розвитку критичного мислення

5 Про інтерактивні технології

6 Про технологію життєвого проектування

7 Про використання новітніх технологій під час роботи в ГПД  (за результатами анкетування)

МО №5 (Протокол від 16.03.2020 р.)

1 Про попередню комплектацію педагогів на 2020/21н.р.

МО №6 (Протокол від 22.05.2020 р.)

1 Про стан виконання рішень попереднього засідання МО

2 Про роботу між засіданнями

3 Про аналіз роботи методичного об’єднання вихователів ГПД та класних керівників.

4 Про роботу над освітнім проектом «Практичне спрямування виховного процесу для становлення особистості дитини»

5 Ярмарок ідей: пропозиції щодо планування роботи м/о на 2020-2021 н.р.

( аналіз анкетування педагогів )

Протягом року педагоги взяли участь у  педагогічних читаннях «Соціалізація особистості: поняття та її типи», навчальних тренінгах «Хмаро орієнтоване освітнє середовище» та  «Особистість вчителя: профілактика емоційного вигорання як один із аспектів успішної соціалізації дитини», семінарах «Сучасний підхід до виховної роботи у школі : від технологій до практики» та «Від медіаосвіти до медіакультури».

У 2019-20 н.р. педагоги працювали над проблемними темами.

ПІО

Проблемна тема

Звягінцева Вікторія Юріївна

«Формування життєвих компетентностей на уроках історії та у виховній діяльності з метою соціалізації слабозорих підлітків» (1 рік)

Панченко Тетяна Євгенівна

«Формування в учнів позитивної мотивації щодо навчальної дисципліни під час роботи у ГПД з використанням інтерактивних технологій» (1 рік)

Чепіженко Наталія Володимирівна

«Формування в учнів культури поведінки та спілкування, виховання позитивних моральних якостей» (1 рік)

Трегубенко Наталія Олегівна

«Формування та самореалізація успішної особистості на уроках зарубіжної літератури та у виховній діяльності для зміцнення навчальної дисципліни слабозорих учнів» (1 рік)

Карпова Олена Анатоліївна

«Вплив інноваційних технологій на процес соціалізації особистості на уроках математики та у виховній діяльності» (1 рік)

 

В цьому навчальному році вихователі  виступали на засіданнях МО

ПІБ

Дата виступу

Тема виступу

Звягінцева Вікторія Юріївна

29.08.2019

 

10.02.2020

 

Про рівні та етапи соціалізації

Про технологію життєвого проектування

 

Панченко Тетяна Євгенівна

29.08.2019

 

28.12.2019

 

 

 

 

10.02.2020

Про медіа грамотність. Зміст. Форми і методи

Про роботу вихователя ГПД формування стійкої позитивної мотивації до навчання і виховної діяльності школярів як важливого фактору соціалізації слабозорої дитини

Про використання новітніх

технологій під час роботи в ГПД (за результатами анкетування)

Чепіженко Наталія Володимирівна

28.12.2019

10.02.2020

Про загальні стратегії формування мотивів

Про інтерактивні технології

Трегубенко  Наталія Олегівна

29.08.2019

 

 

 

10.02.2020

Про соціалізацію як процес і результат засвоєння людиною історично створених соціальних норм та культурних цінностей

Про технологію конструювання моделей сучасного заняття в контексті Державного стандарту

Карпова Олена Анатоліївна

29.08.2019

 

 

 

28.12.2019

 

 

 

 

10.02.2020

Про технології та прийоми створення соціально-психологічних та педагогічних умов задля соціалізації особистості підлітка (Із досвіду роботи)

Про роль сім’ї у формуванні стійкої позтивної мотивації до навчання і виховної діяльності школярів як важливого фактору соціалізації слабозорої дитини

Про технологію розвитку критичного мислення

 

 

 

 

Педагоги не брали участь у заходах професійної майстерності. Деякі мають публікації на сторінках інтернет-видань.Карпова О.А. взяла участь у вебінарі «Дистанційне навчання за допомогою «Class Dojo» для вчителів, учнів та їх батьків». Трегубенко Н.О.  розмістила  матеріал з теми «Застосування традиційних та інноваційних технологій на уроках зарубіжної літератури та слабозорих підлітків з метою їх успішної соціалізації» на сайті «Методичний портал».

 Педагоги  впроваджують  інноваційні технології у власну професійну діяльність . Це дистанційні, ігрові, тренінгові, інтерактивні, проектні технології та технології критичного мислення, навчання онлайн, мобільне навчання, кейс-метод.

Більшість вихователів оцінили свою методичну роботу та   роботу методслужб на достатньо.

Усі вважають, що певні  форми  методичної  роботи сприяли підвищенню фахової майстерності у закладі . Це такі форми, як методичні ради, семінари, тренінги, обмін досвідом, майстер-класи, лекторії-практикуми, взаємовідвідування виховних заходів, засідання МО.

Були  запропоновані нові форми  роботи з виховної діяльності. Це методичне об’єднання, майстер-клас, конкурси пед.майстерності, інд. метод.консультації, панорама методичних знахідок, методичний вояж, стажування, подорож мапою особистого зростання, методичний ринг.

Теми для проведення методичних заходів на 2020/21 н.р.:

МО вихователів і  кл.керівників: «Про історико-пізнавальний аналіз розвивального середовища», «Про типологію, функції та методологічні основи становлення розвивального середовища для позитивної мотивації до навчання і виховної діяльності учнів», «Про організаційно-педагогічні умови становлення та перспективи моделювання розвивального середовища для позитивної мотивації до навчання і виховної діяльності учнів», «Про психологічні засади побудови сприятливого розвивального освітнього середовища для підлітків», «Політика закладу і кодекси поведінки, що сприяють поліпшенню фізичного, психосоціального та емоційного стану учасників освітнього процесу», «Система взаємо навчання і взаємо підтримки вчителів як один із компонентів безпечного та сприятливого розвивального освітнього середовища», «Особистісно орієнтована модель взаємодії між педагогом і учнями (забезпечення інтересів підлітків у задоволенні її природних нахилів і потреб; забезпечення середовища для саморозвитку підлітка), «Світовий досвід щодо сприятливого освітнього середовища»

Запропоновані інші теми. Такі, як «Дисципліна та пошук мотивації до саморозвитку учнів-підлітків», «Роль вихователя в створенні умов становлення та перспектив моделювання розвивального середовища для позитивної мотивації виховної діяльності учнів», «Виховання особистості в життєвому просторі», «Робота педагога для сприяння навчання з урахуванням рефлексивних особливостей учнів».

Семінари: «Про сучасний простір медіа грамотності та перспективи його розвитку в умовах роботи закладу», «Про формування навичок критичного мислення як одного з аспектів орієнтації в сучасному просторі», «Про технології аналізу медіа повідомлень та медіа освітніх моделей у дітей та учнів», «Про основи критичного мислення як захисту молоді від пропаганди і маніпуляцій у мас-медіа», «Використання сучасних проектів з медіа грамотності для формування критичного мислення школяра», « Методика використання телебачення та кіно для формування медіа культури в умовах дистанційного навчання», «Медіа грамотність батьків як запорука медіа безпеки дитини».

Запропоновані теми. Такі, як «Профілакика сучасних маніпулятивних технологій мас-медіа», «Діти та інтернет-залежність. Медіа безпека дітей в соц.мережах», «Роль вихователя у формуванні навичок критичного мислення як одного з аспектів орієнтації в сучасному просторі школяра», «Медіаграмотність: діти-батьки-вчителі.»

Теми для інших  форм методичної роботи з підготовки до впровадження НУШ: «Роль педагога у створенні іміджу закладу», «Формувальне оцінювання: поняття, зміст та перспективи», «Впровадження в освітній процес психології партнерства, як важливої складової формули НУШ», «Методика повернутого уроку та її застосування в умовах дистанційного навчання», «Педагогіка партнерства-ключовий компонент формули НУШ», «Формування комунікативної компетентності педагога в умовах впровадження НУШ», «Методика «Шість цеглинок» в освітньому просторі НУШ та адаптація її для учнів другого ступеню», «Методика перевернутого уроку та її застосування в умовах дистанційного навчання», «Шляхи здійснення формувального оцінювання».

Запропоновані такі теми, як «Інноваційні технології формування професійної компетентності педагога НУШ», «Розвиток загальної середньої освіти в контексті НУШ», «Нова українська школа: реалії та перспективи», «Нові професійні ролі вчителя в умовах НУШ».

Запропоновані такі  форми методичної роботи: -частково практико-зорієнтовані: методичне об’єднання, майстер-клас, конкурси пед.майстерності; інд.метод.консультації, панорама метод. знахідок, методичний вояж;

-практико-зорієнтовані: вебінар, методичний ринг, подорож мапою зростання, стажування, кейс-стаді, коучинг-консалтинг, ток-шоу.

Педагоги можуть поділитися досвідом з таких питань , як «Метод проектів» (Чепіженко Н.В.), «Групові, індивідуальні та парні форми роботи під час самопідготовки в ГПД» (Панченко Т.Є.), «Технології конструювання моделей сучасного заняття в контексті Державного стандарту», «Залучення підлітка до НВП в умовах дистанційного навчання» (Карпова О.А.).

Потребують допомоги з методичних питань: «Організація робот вихователя ГПД у рамках реалізації НУШ» (Панченко Т.Є.), «Технології дистанційного  виховання», «Особливості корекційної роботи з агресивною поведінкою підлітків, схильними до булінгу» (Чепіженко Н.В.), «Організація роботи учнів з різними рівнями знань» (Звягінцева В.Ю.)

Проблеми:

-питання з опанування  та використання  хмарних технологій , медіограмотності не повністю розглянуті.

-недостатня кількість публікацій у фаховій періодиці, на сторінках інтернет-видань;

-відсутність участі педагогів у фахових конкурсах.

Шляхи вирішення:

- врахувати запропоновані запити виховної роботи на наступний навчальний рік.

- до річного плану роботи на 2020-2021 н.р. включити продовження вивчення педагогами  хмарних технологій та медіа-технологій, інноваційних технологій у виховній діяльності.

- до планів роботи МО на 2019/2020 н.р. внести питання « Про організацію роботи вихователя ГПД у рамках реалізації НУШ», «Про технологію дистанційного  виховання», «Про особливості корекційної роботи з агресивною поведінкою підлітків, схильними до булінгу», «Про організацію роботи учнів з різними рівнями знань».

-залучити педагогів до пропагування власного досвіду через засоби освітніх ресурсів, педагогічних сайтів  та ЗМІ; участі в фахових конкурсах.

3.Соціалізація особистості через створення сприятливих соціально-психологічних умов для учасників освітнього процесу.

У 2019-20 н.р. колектив педагогів  працював над формуванням соціалізованої  особистості через  створення сприятливих соціально-психологічних умов для учасників освітнього процесу.

У закладі проводилась  систематична  виховна  робота, спрямована на підвищення рівня правової культури учнів, утвердження поваги до Конституції України, державної символіки, державної мови, та цикл бесід та лекцій щодо прав і обов’язків учнів за Конституцією України та Законом України  «Про загальний військовий обов’язок  і військову службу», інформаційна година «ЄС – це цікаво знати», вікторина «Священні символи України», «Українська державність». В школі щороку відзначають День української писемності. Тричі на рік учні 5-9класів зустрічалися з працівниками патрульної поліції, які проводили для них роз’яснювальні бесіди щодо важливості дотримання законів держави і відповідальності підлітків за правопорушення, про боулінг та відповідальність за нього.

В 5-9класах  з 2017року  створено громадсько – учнівське об’ єднання «Козацький шлях» – добровільну організацію учнів навчального закладу, яка забезпечує право і надає можливість в межах Статуту здійснювати регулювання і управління справами в інтересах учнів навчального закладу та у  своїй діяльності  керується  «Основними  орієнтирами  виховання учнів 1- 12 класів у загальноосвітніх навчальних закладах». Первинною ланкою Козацького шляху  є козацьке товариство –  Старшинська рада на чолі з гетьманом, обраним загальношкільними  зборами учнів 5-9 класів. У 2019 -2020 роках гетьманом обрано ученицю 9 класу Федоришину В. Братства створюються з 5-9  класів за рішенням Генеральної Ради,  на основі їх вільного волевиявлення.  Братства входять до складу» Козацького шляху» як її структурні ланки.

Братства  вирішують питання, які належать до їх компетенції, самостійно, в межах, що не суперечать Статуту. Мають свою назву, девіз, емблему та хоругви.

Генеральна Рада є вищим керівним органом «Козацького шляху» , до якої входять: Гетьман, Кошовий отаман (заступник гетьмана) , Старійшини (керівники осередків «куренів»), Братства (старости). Є 4 курені, що мають Статутом визначені повноваження.

     Робота самоврядування школи здійснюється через організацію цікавого життя колективу. Мета і завдання учнівського самоврядування втілювались через різноманітні заходи: свята, конкурси, інтелектуальні ігри, круглі столи, виставки малюнків тощо Братства 5-9 класів працювали над цікавими  та пізнавальними проектами, колективними творчими справами. 

Органи  учнівського  самоврядування  тісно співпрацювали з іншими закладами міста, а саме : Клуб моряків з флотилією, ЗЗШО № 45 члени клубу «Діалог», БТДЮ Інгульського району.  Наші  учні є активними учасниками різних конференцій, благодійних акцій та семінарів. Заходи сприяли соціалізації наших вихованців, вмінню працювати у команді, висловлювати свою точку зору.

Представники учнівського самоврядування разом з педагогом-організатором Березовською О.М були   не лише ініціаторами цікавих заходів, а і  проводили рейди: «Щоденник»; «Стан підручників»; результати стану перевірки підручників та готовності  до  уроків; «Культура зовнішнього вигляду» та її результати; рейд-перевірка якості відвідування школи та його результативність. Проведено роботу комісій.  Все це сприяє підвищенню соціальної активності учнів,  готовності до участі у процесах державотворення, здатності до спільного життя та співпраці у громадянському суспільстві, здатності до самостійного життєвого вибору молоді.

Надзвичайно велике значення мало залучення батьків до участі в освітньому процесі, підвищення рівня  психолого-педагогічної культури . Це сприяло розумінню батьками особливостей розвитку своїх дітей, можливостей їм допомогти, закріпленню в позашкільному середовищі умінь і навичок, сформованих у навчальному закладі, навчання використовувати їх у різних життєвих ситуаціях.

У вересні 2019року класними керівниками 5-9класів було проведено батьківські збори з питань:

- Запобігання та протидія насильству у сім`ї  (На виконання Постанови Кабінету Міністрів України від 22.08.2018 №658 «Про затвердження Порядку взаємодії суб'єктів, що здійснюють заходи у сфері запобігання та протидії домашньому насильству і насильству за ознакою статі», наказу МОН України від 02.10.2018 №1047 «Про затвердження Методичних рекомендацій щодо виявлення, реагування на випадки домашнього насильства і взаємодії педагогічних працівників із іншими органами та службами»,)

-  Ознайомлення батьків з чинним законодавством у роботі з дітьми та сім`ями, які опинилися у складних життєвих обставинах.

Продовжив роботу лекторій для батьків. За сприяння соціального педагогом та психолога Щербини В.В. у листопаді 2019р відбувся лекторій-тренінг за темою  « Взаємодія школи і сім `ї: як мотивувати дитину до навчання » , у лютому 2020року лекторій-практикум «Вирішення конфліктів у родині вербальними засобами». 

На виконання заходів Програм по протидії туберкульозу, наркоманії, ВІЛ-інфекції/СНІДу та з метою стабілізації поширення соціально-небезпечних захворювань серед дітей проводився систематичний комплекс заходів, спрямований на усвідомлення здорового способу життя як цінності шкільного колективу, що сприяв гармонійному розвиткові психофізичних здібностей учнів; формуванню свідомого ставлення до власного здоров`я. Спланована та проведена робота педагогами, соціальним педагогом та практичним психологом щодо формування у учнів негативного ставлення до вживання наркотиків та алкоголю, паління зі всіма учнями, а особливо з «вразливими категоріями» та щодо запобігання будь-яких проявів насильства до дітей.

  Особлива увага була приділена роботі з охорони дитинства.  В рамках місячника охорони прав та інтересів неповнолітніх  соціальним педагогом Щербиною В.В. зроблено соціальний аналіз сімей, оформлено документацію по дітях пільгових категорій. Надавалася своєчасно інформація до управління освіти.

   Класні керівники, вихователі ГПД 5-9 класів забезпечили наявність всіх необхідних документів, що підтверджують належність дітей до пільгових категорій. Дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування забезпечено єдиними квитками.  Зроблено соціальні паспорти класів й узагальнено в соціальний паспорт школи. У рамках місячника соціальним педагогом та класним керівником 9кл  було вивчено умови проживання дітей-сиріт Овчарук Олени та Ткачук Вадима, за підсумками оформлено акт обстеження житлово-побутових умов. Щорічно від закладу надсилається замовлення до відділу у справах сім`ї та молоді Інгульської районної адміністрації на безкоштовне оздоровлення дітей пільгових категорій.

   Графік роботи груп продовженого дня, режимних моментів у ГПД затверджено наказами по закладу та  погоджено з Держспоживслужбою Миколаївської області. Примішення , у яких діти перебувають у ГПД, відповідають санітарно-гігієнічним вимогам. Режим дня кожної групи розроблено на підставі Типового режиму дня з урахуванням вікових особливостей учнів. Вихователями ГПД  виконується режим дня: забезпечення своєчасним харчуванням (100%), доцільність розподілу часу на різні види діяльності учнів. Впродовж дня організовано 3-разове гаряче харчування. Зранку 7.30-8.30год працює черговий вихователь Панченко Т.Є , яка забезпечує організацію роботи з учнями 5-9кл та прийом ними сніданку, контролює дотримання правил порядку та дисципліни. Вихователями ГПД 5-9кл здійснюються повноваження щодо організації харчування під час обіду та підвечірку. В учнів наявні  індивідуальні засоби гігієни : мило, рушники, туалетний папір. Педагоги виховують в учнів  культуру прийому їжі ,  поведінки за столом. Засобами виховної діяльності здійснюють мотивацію учнів на здоровий спосіб життя та вживання корисної їжі. У календарних та щоденних планах вихователів відображені питання щодо культури прийому їжі та дотримання етикетних норм у соціумі за столом (у школі, вдома, гостях тощо).

.  У режимі дня передбачено режимні моменти для розвантаження учнів та мотивації до занять фізкультурою: ранкова гімнастика, носіння оклюзій, спортивна година, фізхвилинки та вправи для очей на уроках, у І половині дня уроки фізкультури, у ІI половині дня - ЛФК та ритміка.

Кожного семестру у закладі проводиться лазеростимуляція, електрофарез та інш.лікув.процедури.

Учні  брали участь в озелененні території, місячнику «Увага! Діти на дорозі!» У класах оформлені куточки  «Техніки безпеки», де розміщено  правила безпеки вдома, на вулиці, у транспорті та інше. Протягом року були проведені інструктажі та бесіди з подальшою реєстрацією у журналах  за циклограмою . Це  первинні інструктажі з інструкціями щодо поведінки в школі та травматизму, дорожного руху, безпека на воді, електробезпеки, особистої безпеки та поведінки учн.молоді, мобільні телефони, каракурт, пожежна безпека (№1,2,7,9,11,13,14,22); первинні інструктажі на осінні канікули щодо дор.руху, правила поведінки, електробезпека, у побуті, особ.безпека, «свійські тварини», «дикі тварини», отруєнь грибами, інфекційних захворювань, пожежна безпека, евакуація, надзв.ситуації.  (інстр.2,3,9,10,12, 15,19,22,24,25); Первинний інструктаж щодо поведінки учнів в школі, попередження травматизму, у спортивній залі.(інстр.№1,33), позаплановий інструктаж (наказ №278 від 01.11.2017); Цільовий інструктаж , інстр.№2 (наказ №295 від 14.11.17 щодо правил дорожнього руху); цільовий інструктаж (Доручення заступника голови облдержадміністрації від 25.10.17), цільовий про безпеку в період канікул щодо дотримання правил дорожнього рух, безпека на льоду, з електробезпеки, з пожежної безпеки, новорічних свят.  (2,8,9,22,23) первинний  щодо поведінки під час канікул, безпеки життєдіяльності, «Особиста безпека», «свійські тварини», «дикі  тварини» (інстр.№4,10,12.16,17,18,19), первинний щодо епідемії туберкульозу, спорт. залі та спортивному майданчику (інстр.№20,33).

Однак в січні 2020року сталися 2 випадки травматизму з учнями під час освітнього процесу (Корженко П-7кл та Коченовський В-8кл) та у побуті 2випадки- Буш Д,8кл та Шинкарьов А.,7кл. 

 За рішенням Ради профілактики правопорушень (протокол №1 від 11вересня 2018року) у 2018/19нр було поставлено на внутрішньошкільний облік 4х учнів 6-7кл. У 2019/202нр одного з них знято з обліку. Впродовж навчального року питання щодо результативності роботи з ними обговорювалося на засіданні Ради  профілактики. За рішенням Ради профілактики від 19.11.2019року знято з контролю учня 7кл Гвоздянчука Романа та сплановано заходи для корекції поведінки інших учнів. Впродовж вересня 2019року-березня 2020року проведено 4 засідання Ради профілактики правопорушень, на яких розглянуто питання відповідно до Плану на рік.

Проте залишаються ще 3 учня (Буш Д. (8кл), Жмакін П.(9 кл),Баженов Ілля(9кл), які потребують посиленої психолого-педагогічної уваги та супроводу.  

    Аналізуючи рівень вихованості учнів 5-9кл встановлено, що найвищими є показники за різними критеріями  у 6кл (Панченко Т.Є) та 8кл (Трегубенко Н.О.). Достатніми  у 7кл (Чепіженко Н.В.) та задовільними у 5 і 9кл (Звягінцева В.Ю., Карпова ОА).   Рівень вихованості класних колективів наприкінці року значно покращився, що підтверджує ефективність роботи вихователів та класних керівників у правильному виборі форм роботи з усіх напрямків. 

Однак  за певними критеріями результати спостереження показали не досить позитивні результати, які потребують додаткових виховних зусиль. Тому окремі учні  потребують корекційного виховного впливу для покращення таких якостей:  - у 5кл чесність, скромність, товариськість, працелюбність ; у 6 кл.-чесність, дисципліна; у 7 кл. – чесність, самостійність та дисципліна, товариськість, скромність, праця; у 8 кл.-дисципліна та патріотизм; 9 кл.-це самостійність, дисципліна, праця та скромність.

Велике значення у системному опануванні матеріалом є систематичне відвідування учнями закладу. Впродовж навчального року щомісячно здійснювався ЗДНВР контроль за станом виконання ЗУ «Про ЗСО» ст..15, 25 та Інструкцій з обліку дітей і підлітків шкільного віку. Встановлено, що достатньою та дієвою щодо реалізації права учнів на освіту є робота класного керівника 8кл Трегубенко НО  та  9класу  Карпової О.А. Спостерігається певна позитивна динаміка у роботі Панченко ТЄ  щодо відвідування 6кл , крім 2х учнів-Островського М та Задояна М, які мають пропуски занять 9 та 11 днів.

Проте  незадовільним є стан відвідування  закладу учнями 5кл та 7кл  (Звягінцева ВЮ та Чепіженко НВ.).

Шляхи подолання:

-провести роботу  щодо корекційного виховного впливу для покращення таких якостей: - у 5кл чесність, скромність, товариськість, працелюбність ; у 6 кл.-чесність, дисципліна; у 7 кл. – чесність, самостійність та дисципліна, товариськість, скромність, праця; у 8 кл.-дисципліна та патріотизм; 9 кл.-це самостійність, дисципліна, праця та скромність.

- продовжити роботу з учнями, які потребують посиленої соціально-психологічного супроводу. ( Жмакіна Павла, Баженова Бориса-7 кл., та Бушем Даніілом-8 клас) для профілактики ризиків у поведінці, запобігання булінгу та насильства (засідання комісії ради профілактики правопорушень та співпрація з працівниками ДАІ)

- забезпечити виконання статті53 конституції України, закону України «Про загальну середню освіту» ст.29 п.1.2. та провести в вересні  2020 н. р. індивідуальну-роз’яснювальну роботу з батьками  учнів 5 та 7 кл. (Звягінцева ВЮ та Чепіженко НВ.).;

4. Розвиток у дітей та учнівської молоді стійкої позитивної мотивації до навчання і виховної діяльності як важливого фактору соціалізації слабозорої особистості.

З  метою розвитку у дітей та учнівської молоді стійкої позитивної мотивації до навчання і виховної діяльності  як важливого фактору соціалізації слабозорої дитини учні брали участь в загальношкільних шкільних, районних та міських заходах.

Це  всеукраїнські учнівські олімпіади з базових дисциплін. У ІІ міському етапі взяли участь 3учня.( Бічук Микита 7кл - ІІІ місце з фізики; Шенягіна Вікторія 6кл-12місце з математики.)

Під керівництвом вчителя географії, керівника туристсько-краєзнавчого гуртка   Федоренка МІ брали участь  у роботі Х Всеукраїнської  краєзнавчої конференції учнівської молоді «Мій рідний край, моя земля очима сучасників”, підготували роботи учні 9кл :Михайленко Дмитро (9 кл)  з теми «Розвиток водного транспорту ТОВ СП "НІБУЛОН" та Калашніков Іван (9 кл)  з теми «Яхт-клуб міста Миколаїв». Взяли участь у заочному та очному етапі конференції. Роботи ввійшли у збірку 2019року .

МАН та навчання на осінній сесії в секції «Географія і ландшафтознавство» (базова дисципліна «Географія») - участь. у обласному етапі конкурсу-захисту МАН  4х учнів 9класу  Зубка А, Ткачука В., Михайленка Д. та Калашнікова І.  Роботи Зубка А. та Ткачука В. визнано кращими. Результати: Зубко Артем посів ІІІ місце у ІІ етапі Всеукраїнського  конкурсу-захисту  науково-дослідницьких робіт учнів-членів МАН ,інші 3учні-стали учасниками .

Учні взяли участь у заочному  обласному  конкурсі  комп’ютерної графіки – взяли участь 6 учнів 6, 9класів (вч. Діхтяр ЄМ).

Міський етап ІХ конкурсу української патріотичної сучасної поезії ім.Валерія Бойченка- учень  8кл Майоров Ілля посів ІІІ місце, нагороджений дипломом.

Взяли участь у ХІ Всеукраїнській  українознавчій грі «Соняшник» Результати: диплом ІІ ступеня регіонального рівня-1учень (5кл-Корубка Вл.), сертифікати учасників (5-9кл-9).   Диплом ІІІ ступеня – 1 учень (7 клас),

Всеукраїнський фізичний конкурс «Левеня-2020 »-  через карантин конкурс перенесено на вересень 2020року. Заявка надана на 7учнів 7-9класів.

Міжнародний інтерактивний природничий конкурс «Колосок-2019»-взяли участь 6 учнів.

Міжнародний математичний конкурс *КЕНГУРУ-2019- взяли участь 5 учнів 6,9 класів. Результати ще невідомі, так як через карантин неможливо їх отримати .

ХХ Міжнародний конкурс з української мови імені Петра Яцика: У І етапі Конкурсу взяли участь 18 учнів 5-9 класів.

        За результатами роботи журі встановлено, що з 18 учасників посіли 3 місце – 5 учнів(5кл-Васеньов С., 6кл-Руденко К., 7кл-Бічук Н, 8кл-Талибова С та 9кл-Федоришина В.) , ІІ місце – 2учня: Несветайлова М ,8кл та Михайленко Д,9кл. Претендентом до участі в ІІ етапі Конкурсу визначено, за рішенням журі, учня 5кл Васеньова Станіслава, який не посів призове місце.

Х Міжнародний  мовно-літературний конкурс  учнівської та студентської молоді  імені Тараса Шевченка –  у міському етапі конкурсу взяла участь учениця 6кл Шенягіна В.

  Міжнародна гра із зарубіжної літератури  «Sunflower»у 2019році (координатор Трегубенко Н.О.)- участь у  грі 7 учнів.

 У 2019-20 н.р.  учні взяли активну участь у  гуртку декоративно-ужиткового мистецтва «Народні ремесла України» Лученкової Н.В. Маємо такі результати:

 -Конкурс – виставка «Український сувенір»:  забезпечено участь у районному етапі конкурсу  2х учениць 9класу  у ІІ віковій категорії: Нарєжної Ірини з роботою «Україна вишивана» та Федоришиної Вероніки з роботою «Україна – моя країна» . Роботи учениць отримали ІІІ місце;

-Міський конкурс-виставка «Новорічна композиція»--взяли участь роботи 2х учениць 6кл: Крептюк Н-декоративний новорічний віночок та Шенягіна В-комплект новорічних серветок. Призові місця не посіли;

-Міський конкурс-виставка «Новорічні та різдвяні фантазії»-- взяли участь роботи 2х учениць 5 та 6кл: 5кл, Борд.жа А-декоративний віночок та 6кл, Руденко К-різдвяний віночок. Призові місця не посіли;

-Конкурс –виставка науково-технічної творчості «Наш пошук і творчість-тобі, Україно!»»- забезпечено участь 3х учнів  6 та 9кл (9кл, Федоришина В-вишита картина «Україна в моєму серці», 6кл, Крептюк Н-декоративні панно «Квіти України», 6кл-Шенягіна В- «Мої квіти тобі,  Україно!» проект-вторинне використання корисних речей ) та групової роботи учнів 5-6кл (розвивальна іграшка «Ріпка-українська народна казка»). Результати невідомі через карантин.

Також взяли участь:

-у ІІ міському  дитячому  фестиваль  «Її величність гра» у 2019році:  22-23.11.2019року 5 учнів 8-9класів (8кл-Майоров І., Коченовський В, Кузоваткін І, 9кл-Федоришина В та Нарєжна І ) у міському дитячому фестивалі «Її величність гра», яка відбулась у Миколаївській гімназії №4;

   конкурсі відкритого листа до Захисника Вітчизни «Честь. Слава. Держава»-взяли участь 2 учня 8кл –Варфоломєєв Є. та Несвєтайлова М.

-у міжнародному  творчому  конкурсі  «Малюнок, вірш, лист до мами» -взяли участь 3учня: лист до мами- 6кл, Пташкограй М, 8кл Несвєтайлова М та 9кл Михайленко Дм.; малюнок-5кл Ожерельєв С та 6кл Подгорна К.;

-в обласному  конкурсі  творчих і наукових робіт «Мрію словом я торкнутись серця…»-взяли участь учень 8кл Варфоломєєв Єгор та 9кл Ткачук Вадим з презентацією про творчість Ліни Костенко;

-в обласному  конкурсі  читців - декламаторів «Поетична пристань»: шкільний етап -взяло участь у І етапі 15учнів . Результати : І місце – Майоров І, учень 8 класу 14 р ( гумореска); ІІ місце – Зубко А., учень 9 класу, Варфоломєєв Є., учень 8 класу; (гумореска), ІІІ місце – Корубка В., учениця 5 класу ( патріотичний твір).  Претендентами для участі у ІІ районному етапі журі визначило 2х учнів у різних вікових категоріях: 8кл-Майоров І та 9кл-Зубко А. Результати участі у районному етапі: Зубко Артем (9кл)  та Майоров Ілля (8кл) посіли ІІ місце у І та ІІ віковій категорії .

-у міському  етапі конкурсу читців Шевченківської поезії «Заповіт»:  у шкільному етапі переможцями стали 5учнів 5-9кл, які посіли такі місця :  вікова категорія 11-14 років : І місце – Майоров І, учень 8 класу; ІІ місце – Шевченко Нікіта, учень 7 класу; ІІІ місце – Шенягіна В,  учениця    6 класу. Вікова категорія з 15 р:І місце – Зубко Артем , учень 9 класу, ІІ місце – Ткачук В, учень 9 класу. Майоров Ілля та 9кл-Зубко Артем ). 5кл, Шенягіна Вікторія ІІІ місце (вч. Березовська ОМ) У міському етапі взяли участь Зубко А та Майоров І-призові місця не посіли.

   Зазначені активні форми взаємодії сприяють розвитку комунікативних навичок слабозорих учнів, вміння співпрацювати у команді та групі, виявляти таланти та розвивати творчі здібності. В окремих з конкурсів учні взяли участь вперше та виявили вміння співпрацювати з незнайомим оточенням, виконувати різні ролі в грі тощо.

 Вихователя та класними керівниками були проведені  заходи до річниці виводу військ з Афганістану - 21.02.2020року. Організувано відвідування учнями 8-9 класів Миколаївського  обласного краєзнавчого музею «Старофлотські казарми»  для зустрічі з учасником бойових дій в Афганістані «Мій біль, Афганістан…» Миргородським.

Важливим напрямком виховної роботи у 2019-20 н.р. стали колективні творчі справи, через які гуртується колектив учнів, розвивається творчий потенціал особистостей, створюються умови для різнопланового розвитку підлітків.  Серед  найрезультативніших у 2019/2020нр: КТС-творча галерея «Мальовнича Миколаївщина» (до дня міста), КТС + посвята у козаки учнів 5 класу «Козацькі сурми»,  КТС-ярмарок «Ой у нас, на базарі….» (презентація та захист  «поробок» з дарів осені), КТС – реклама «Місто професій 2019».

   КТС – реклама «Місто професій 2019» було проведено 29листопада 2019року в рамках  Дня відкритих дверей для батьків учнів 5-9кл за напрямком - : профорієнтація підлітків засобами позакласної виховної роботи та співпраці із професійно-технічними закладами міста Миколаєва.  На заході  гості  з Миколаївського промислового ліцею продемонстрували  рекламу фахів та шкільний поліцейський Хитько А.А. розповіла  глядачам про переваги професії поліцейського сьогодні , про необхідні випробування при набутті посади поліцейського та продемонструвала бронежилет і інші засоби , які використовує поліцейський у роботі для протидії правопорушенням. Цікаво було батькам учнів   серед інших бачити роботи своєї дитини.

   Колективи 5-9класів презентували глядачам професії, актуальні сьогодні. Ключовою складовою виступу кожного колективу була демонстрація  колажу-візуалізації  «Учні. Моя майбутня професія» та портфоліо «Родина. Моя гордість. Професії моїх батьків». Всі присутні мали змогу після завершення заходу підійти ближче та розглянути змістове наповнення даних робіт, і знайти своє фото серед інших. Цікавою та змістовною була розповідь ведучих про сучасні фахи, важливість вибору кожним освітнього шляху для особистісного зростання та щодо кількості випускників закладу з 2005 по 2019рік, які продовжили подальше навчання та стали фахівцями у різних сферах і галузях соціуму.

Сплановано та проводилось ряд інших тематичних заходів:

-щодо роз`яснення учням та батькам  важливості збереження незалежності, цілісності та суверенітету Української держави:

5 клас: виховна бесіда «За країну, за її волю, за честь, за славу… година спілкування  «Допомога бійцям АТО», відео (перегляд, обговорення) « На варті незалежності України», бесіда «Нехай буде благословенний той, хто подає руку допомоги», спів розмова «Нехай буде благословенний той, хто подає руку допомоги», бесіда «Наука і оборона», усний журнал «Героям Слава!», круглий стіл « Непереможна Україна», урок мужності «Діти єднають Україну»;

6 клас: інформаційна година "Слава незламним захисникам", бесіда "Козацькому роду - нема переводу", година спілкування "Зростаємо мужніми людьми", "Моя мирна Україна",  відео лекторій "Подаруйте дітям мирне небо", відеоролик "Хоробрі серця", конкурс малюнків "За мир!", віртуальна подорож "Нам потрібне мирне небо над головою", відео обговорення "Патріоти серед нас", відео з обговоренням "Патріоти серед нас";

7 клас: година інформування «Збереження незалежності України, її цілісності та суверені-тету», відео-урок з обговоренням «Кращі приклади мужності та звитяги захисників Батьківщини», відверта розмова «Неоголошена війна нового покоління», година спілкування «Герої сучасної боротьби за незалежність і цілісність держави», віртуальна подорож «Україна від козацьких часів до сьогодення», круглий стіл « Українська державність», дискусія «Моя Україна, демократична і вільна, я з нею пов’язую долю свою», круглий стіл «Я громадянин і патріот держави», урок пам’яті « Допомагаємо ветеранам і учасникам бойових дій»;

8 клас: конкурс малюнків «На захисті рідної землі ,спів розмова «Приклади мужності і звитяги», спів розмова «Країна, в якій я живу», обмін думками «Зима, що нас змінила», усний журнал «Ті, що дарують мирне небо», відео перегляд з обговоренням «Афганістан- вічний біль у моїй душі ..», бесіда «Народ мій є!», усний журнал «Солдатські будні у наші часи», усний журнал              «Одвічний біль»;

9 клас: віртуальна подорож «Подорожуй Україною»(про територіальну цілісність України), дискусія «На захисті рідної землі», обмін думками «Щоб в серці жила Батьківщина», година пам’яті «Крути: подвиг і трагедія України», година – реквієм «А сотню вже зустріли небеса», година спілкування «Соборність рідної землі- основа нації й держави», дискусія «Чи потрібно людям милосердя?», урок пам’яті «Ціна  мого мирного життя».

-щодо реалізації  обласної Комплексної програми увічнення пам`яті учасників АТО:

5 клас: виховна бесіда  «За Україну, за її волю, за честь, за славу, за…», година спілкування «Допомога бійцям АТО», відео (перегляд, обговорення) «На варті незалежності України», бесіда «Нехай буде благословенний той, хто подає руку допомоги», спів розмова «Нехай буде благословенний той, хто подає руку допомоги», бесіда «Наука і оборона», усний журнал «Героям слава!», круглий стіл « Непереможна Україна», урок мужності «Діти єднають Україну!»;

6 клас: година спілкування "Вшануймо пам'ять героїв", "Вічна пам'ять полеглим", інформаційна хвилинка "Наші герої", виховна година "Слава героям! Слава Україна!", "Герої не вмирають", "Кращі з кращих за свободу сміло стали без вагань", усний журнал "Пам'ять в серцях поколінь", конкурс малюнків "Діти України за мир", бесіда "В нашій пам'яті вони назавжди";

7 клас: акція (до Дня захисника України в жовтні)» Організація патронату місць поховань захисників України. Покладання квітів», бесіда «Щодо запобігання актам вандалізму та руйнування меморіальних пам’ятників та дошок», виховна година «Уклін живим – загиблим слава(земляки)», круглий стіл «Мужність і відвага крізь покоління », урок мужності і пам’яті «Запах війни», стінгазета «Пам’яті Другої світової війни»;

8 клас: година спілкування  «Людина починається з добра»,  спів розмова «Патріотами не народжуються, ними треба стати », бесіда «Свобода – Україна!», бесіда «Збройні Сили України - наша гордість» , година спілкування «Сподівання….Крим….», відвідування краєзнавчого музею «Сторінками історії», бесіда «Миколаївщина в роки війни» , бесіда «Звільнення в’язнів нацистських концтаборів» , віртуальний тур «Крокуємо по Європі»;

9 клас: усний журнал «Герої живуть поруч», круглий стіл «Дивимось у майбутнє з надію», урок мужності «Це наша історія», година  - реквієм «Небесна Сотня- то в серцях вогонь», кращий учнівський твір «Воїнам АТО присвячується», відео перегляд «Б’є набат на спомин…», година спілкування «Ми майбутнє України», диспут «АТО чи війна?..»,  бесіда «Вони прославляли Батьківщину»;

-щодо спрямованості на виховання гордості за свій народ:

5 клас: бесіда «Ми – діти української держави», урок мужності «Нам заповідали мужність», година спілкування «Родина – продовження роду», година спілкування «Майбутнє починаються в минулому», урок мужності «День соборності України»;

6 клас: виховна година "З Україною в серці!", "Ми -  гідні сини й дочки своєї неньки - України", бесіда "Україна - Батьківщина. Я - її мала частина", усний журнал "Україна починається з тебе", конкурс малюнків "Україна - моя Батьківщина", година спілкування "Ми українці", відверта розмова "З вірою у серці", стінгазета "Всім серцем любіть Україну свою", урок мужності "З вірою у серці";

7 клас: урок-гра «Тепло моїх долонь, і розуму, і серця я Україні милій віддаю», круглий стіл «Мова – талісман людини та нації», усний журнал «Соборність України. Естафета поколінь: від діда-прадіда», обмін думками «Народна світлиця», година спілкування «Батьки і діти», усний журнал «Народна мудрість», виховна година «Ми діти твої, Україно!», спів розмова «Я поважаю батьків за те, що…», урок мужності «Шляхами подвигу та слави»;

8 клас: відео урок з обговоренням «Подвигу є час», година спілкування «Обереги моєї оселі», година спілкування «Європейська толерантність. Що це?» , вітальна брошура «Пам'ять незгасна», віртуальний тур «Крути. Сторінками історії» , презентація «Герої нашого часу» , обмін думками «Не полишай одних в скрутну годину» ,бесіда «Традиції і звичаї українців», година спілкування «Не згасити вогонь пам’яті»;

9 клас: відверта розмова «Військовослужбовці в моїй родині», усний журнал «Пам`ятаємо тих, хто дав нам життя», обмін думками «Мистецькі вподобання моєї родини», урок пам’яті «Гей, ви хлопці, славні запорожці!», спів розмова «Хоробрі серця», круглий стіл «Милосердя й доброта –душі до раю поверта», бесіда «Сила не скорена у віках», флеш-опитування «Що ви знаєте про Український прапор?», відео перегляд з обговоренням «Фронтовий щоденник»;

-на виконання обласної Програми військово-патріотичного виховання населення:

5 клас: усний журнал «Ми – майбутнє України», відвідування виставки у бібліотеці «Ми діти своєї Батьківщини», диспут «Збройні Сили України», усний журнал «Від козаків до киборгів», круглий стіл «Юні патріоти України»;

6 клас: година спілкування "Я - син своєї землі", інформаційна хвилинка "Моя мала Батьківщина", стіннівка "Україна - єдина країна", відверта розмова "Ми всі українці";

7 клас: виховна година «Наша Вітчизна - Україна», усний журнал «Я не хочу грати у вій-ну», Година спілкування «Символи моєї Батьківщини», виховна година «Патріотизм – історії в обличчях і віршах», година спілкування «Мова – коштовний скарб народу», інформаційна година «Від проголошення Незалежності до нової України»;

8 клас: віртуальний тур «Найкраще місто на землі для мене,  ти мій Миколаїв!», бесіда «Стежками Миколаївщини», вікторина «Козацька вікторина», спів розмова «Згадаємо наших героїв», відео лекторій «Культура України. Її відродження» ( кінематограф )», віртуальна подорож «Краєвиди Миколаївщини»;

9 клас: віртуальна подорож «Знайомий незнайомий Миколаїв», відео перегляд «Про що розкажуть знайомі вулиці міста», спів розмова «Народ мій є! Народ мій буде!», відверта розмова «Слава захисникам мого міста», бесіда «Я шаную своїх предків», відвідування краєзнавчого музею та зустріч з афганцем Миргородським до річниці виведення військ з Афганістану «Крізь пекло Афганської війни», заочна подорож «Святині міста -з душею моряка»;

-щодо 100річчя подій Української революції:

5 клас: усний журнал «Дорогами Української революції 1917-1921р.р.», карткова гра «100 обличчя української революції», відео урок «Хроніка української революції», бесіда «Ти знаєш що таке революція?», усний журнал «Українська революція»;

6 клас: відео презентація "Українська революція 1917-1921 рр.", година спілкування "Українська державність. Як вона дісталась", виховна година "Мова. Нація. Держава", "Сторінками історії", вікторина "Українська державність і її історія";

7 клас: тематична презентація «Є пам'ять, якій не буде кінця», інформаційна година «Що таке Українська революція?», відео урок «Боротьба за українську державність», усний журнал «Відродження нації», виховна година «Сторінками історії», вікторина «Українська революція 1917-1921 років», усний журнал «Відродження традицій державності»;

8 клас: усний журнал «Історія першого українського полку імені Івана Мазепи», година спілкування              «Перша Українська республіки», година спілкування «Затвердження Тризуба державним гербом Української народної Республіки», бесіда «Історія створення Українського військово-морського флоту»;

9 клас: година спілкування «Розстріляне відродження», перегляд документального відеоролика «Реабілітовані історією», урок пам’яті «100 років пам’яті: забуттю не підлягає», спів розмова «Сила не скорених у віках», відверта розмова «Вони померли, а ми живемо і пам’ятаємо…»;

- у зв’язку з 85-ми роковинами Голодомору:

5 клас: виховна година  «Запалимо свічку!», історичний репортаж «День пам’яті жертв Голодомору», виховна година «Запалимо свічку!», інформаційна година «Жертви політичних репресій», година спілкування «Дзвони-33 го», бесіда «Без війни, без вини…»;

6 клас: перегляд відео презентації  "Українська революція 1917-1921рр.", година спілкування «Українська державність. Як вона дісталась», виховна година «Мова. Нація. Держава», «Сторінками історії», вікторина «Українська державність і її історія»;

7 клас: година спілкування «Голодомор», перегляд відеофільму «Голодомор в Україні – світ знав, але мовчав», відео перегляд з обговоренням «Жнива розпочато», інформаційна година «Голодомор 1932-1933 років та його висновки», виготовлення плакату «Голодомор мовою фактів», урок пам’яті «Не погасити пам’яті вогонь»;

8 клас: перегляд відео з обговоренням «Сторінками історії», усний журнал «Не дай нам, Боже, таку лиху годину»;

9 клас: перегляд відео з обговоренням «Сторінками історії», година пам’яті «Голодомор - печаль і скорбота України»;

-щодо річниці визволення України від фаш. окупантів у 1944р:

5 клас: виставка малюнків «А ми з тобою війни не знаємо»;

6 клас: класна година "Вони захищали Вітчизну", відвідування виставки у бібліотеці «Вони відвоювали нам життя…»;

7 клас: урок пам’яті «Подвиг не має забуття»;

8 клас: урок пам’яті «Героїв імена у пам’яті народу», відвідування краєзнавчого музею, відвідування виставки у бібліотеці «Вони відвоювали нам життя…»;

9 клас: урок пам’яті «Вони відвоювали нам життя, ми їх пам’ятаємо», відвідування краєзнавчого музею, відвідування виставки у бібліотеці «Вони відвоювали нам життя…»;

-щодо розвитку Українського козацтва:

5 клас: квест «Що я знаю про українське козацтво?», змагання «Козацькі розваги»,  круглий стіл «Запорізька Січ – колиска українського козацтва», перегляд документального фільму « Цікаві факти про козаків», година спілкування «Слава тобі, козаче!»;

6 клас: година спілкування "Що я знаю про українське козацтво", бесіда "А ми тую козацьку славу збережемо!", вікторина "Козацькому роду - нема переводу", інформаційна хвилинка "Сторінками історії", виховна година "Козацька слава у серцях у нас!";

7 клас: презентація-захист «Козацькому роду – нема переводу», сторінками історії «Коза-цтво місце в історії України та в історичній пам’яті українського народу», круглий стіл «Ми діти козацького роду», усний журнал «Козацьке слово», обмін думками «Світла пам'ять про славні подвиги наших предків-запорожців»;

8 клас: усний журнал «Слава тобі, козаче!», виховна година «Юні козаки», усний журнал «Тої слави козацької повік не забудемо», бесіда «Козацтво часів України», година спілкування «Славна добрими і героїчними традиціями Українська земля», виховна година «Козацька доля – степ та воля»;

9 клас: диспут «Про козацтво України», бесіда  «Ми всі нащадки славних козаків», брали участь у посвята у козачата учнів 5 кл, година спілкування «Духовна єдність поколінь», екскурс в минуле «Про заповідник Хортиця», вікторина « Козацькими шляхами », усний журнал «Україна – славний край козачий», інтелект-змагання «Козаки - сильні духом та тілом», презентація «Сторінками козацької слави»;

- щодо вшанування пам'яті  Героїв Небесної сотні:

5 клас: бесіда «Що ми знаємо про героїв Небесної Сотні», урок мужності «Вони в наших серцях. Пам’ять», спів розмова «Пам’ятаємо і шануймо наших героїв», бесіда «Герої не вмирають – залишаються у наших серцях», урок мужності «Запалимо промінь гідності»;

6 клас: виховна година "Хто вмирає в боротьбі, у серцях живе навіки", година спілкування "Герої не вмирають...", відео лекторій "У нашій пам'яті вони назавжди залишились", перегляд презентації "Уклонімось низько до землі тим, хто в серці буде вічно";

7 клас: година пам’яті «А Сотня відлетіла в небеса…»,  перегляд документального фільму з обговоренням «Зима, що нас змінила», бесіда «Про подвиг Небесної Сотні», година спілкування «Герої нашого часу», перегляд презентації «Небесні ангели», урок-реквієм «Небесна Сотня в вирій полетіла», урок мужності «Уклонімось низько до землі тим, хто в серці буде вічно жити…»;

8 клас: усний журнал «Герої нашого часу», відео з обговоренням «Революція гідності: як це було», зустріч з учасником АТО «Сучасні герої» , година спілкування « Небесна сотня. Пам’ять, якій не буде кінця» , реквієм присвячений героям «Небесної сотні. Герої не вмирають» , відео перегляд «Небесна сотня в вирій полетіла», перегляд презентації «Євромайдан. Пам’яті героям присвячується»;

9 клас: година спілкування «Герої Майдану», урок пам’яті «Небесна Сотня - ангели, що тримають українське небо», урок мужності «Героям України Слава!», презентація «Революція гідності - майдан», круглий стіл «Їх  прийняло  небо», година спілкування «20 лютого- особлива дата. День героїв небесної сотні», відео перегляд «Майдан. Деталі», урок мужності “Вони в серці України”, перегляд відео з обговоренням «Революція Гідності»;

-щодо популяризації державних символів України:

5 клас: вікторина «Символи моєї держави», година спілкування «Народні та державні символи України»,  гра «Національні  символи України», перегляд мультфільму «Символи країни і кінематограф», вікторина «Краса і велич символів державних» ;

6 клас: виховна година "Символи нашої Батьківщини", "Краса і велич символів державних", відео лекторій "Народні символи України", година спілкування "Україна - єдина країна", вікторина "Народні символи, традиції, обряди";

7 клас: круглий стіл «Вшанування символів України», виховна година «Символи держави моєї», усний журнал «Державний прапор України – святиня народу», година спілкування «Збереження народної культурної спадщини України(пісні, легенди, перекази)»,  відеофільм з обговоренням  «Обрядова культура України», інформаційна година «Конституція Україна – продовження розвитку демократичного державотворення»;

8 клас: виховна година «Україна та Європа разом», година спілкування «Доброта і милосердя у твоєму житті», історичний репортаж «Україна і ми»,  віртуальний тур «Батьківщина. ЇЇ звичаї, традиції, обряди», конкурс  «Кращий знавець козацьких звичаїв», урок пам’яті «Мертві не простять, живі не забудуть»;

9 клас: мультимедійна презентація «Державні символи України та їх історичне значення», обмін думками  «Повага до державної символіки словами та справами», історичний репортаж «Державна символіка України», участь у конкурсі віршів до Дня Соборності України «Омріяна Соборність України», вікторина «Державні символи – святиня народу», флеш – опитування «Народні символи України», вікторина «Традиції славного українського народу»;

-про заходи з увічнення пам`яті захисників України:

5 клас: «Зима , що нас змінила», фільм – реквієм ( перегляд з наступним обговоренням) «усний журнал «Пам’ятаємо наших предків», бесіда «Захисники України», Відеофільм з обговоренням Небесна Сотня в вирій полетіла», усний журнал «Історичні постаті нашого краю»;

6 клас: година спілкування " Ми - нащадки козаків", конкурс малюнків "Я люблю Україну", стінгазета "Слава загиблим героям!", виховна година "В єдності наша сила";

7 клас: акція (до Дня захисника України в жовтні) «Організація патронату місць поховань захисників України. Покладання квітів», бесіда «Щодо запобігання актам вандалізму та руйнування меморіальних пам’ятників та дошок» , виховна година «Уклін живим – загиблим слава (земляки)», круглий стіл «Мужність і відвага крізь покоління», урок мужності і пам’яті «Запах війни», стінгазета «Пам’яті Другої світової війни»;

8 клас: година спілкування «Вандалізму пам’ятників та меморіальних дошок на честь захисників України скажемо «Ні!», віртуальна подорож «Некрополь. Історія в обличчях»,   «Вічна пам`ять воїнам», бесіда «Миколаїв не шанує місця  поховань загиблим під час проведення АТО»,  спів розмова «Ніхто не забутий, ніщо не забуте», покладання квітів воїнам загиблим під час 2 світової війни ( пл.. Перемоги );

9 клас: усний журнал «Герої живуть поруч», круглий стіл «Дивимось у майбутнє з надію», урок мужності  «Це наша історія», година спілкування «Небесна Сотня- то в серцях вогонь», «Ми майбутнє України»,  покладання квітів воїнам загиблим під час 2 світової війни ( пл.. Перемоги );

- щодо відзначення Дня пам’яті примирення і Дня перемоги над нацизмом:

5 клас: урок мужності «Пам’ять про війну як застереження від її повторення»;

6 клас: виховна година «Пам'ять серця»;

7 клас: година спілкування «Маки пам’яті», участь у акціях «Виготовлення маків пам’яті» та «Виготовлення привітальних листівок ветеранам»;

8 клас: година спілкування «Пам’ять, якій не буде кінця»;

9 клас: урок пам’яті «Перемога. Свята перемога!»

-щодо розвитку державної молодіжної політики:

5 клас: інформаційна година «Молодіжна політика в Україні», бесіда «Молодь у дії заради життя», година спілкування «Молодь за ЗСЖ», бесіда «Молодь – наше майбутнє», круглий стіл «Що я знаю про молодіжну політику?»;

6 клас: година спілкування "Виховуємо творчу особистість", бесіда "Майбутнє нашої держави", виховна година "Здорова молодь", відео лекторій "Молодь - майбутнє України";

7 клас: година спілкування «Молодь – за здоровий спосіб життя», година спілкування «Інтереси молоді та суспільства», відверта розмова «У згоді з самим собою», корисні поради «Здоров’я молоді», година спілкування «Обов’язки в родині», відеоурок з обговоренням «Дивимось у майбутнє з надією», лекторій «Толерантність. Виховуй себе!»;

8 клас: обмін думками «Молодь обирає здоров’я» , бесіда «Молодь і субкультури», відео з обговоренням «Тату – історія і сучасність», бесіда               «Ми – молодь української землі», обмін думками «Геть паління! Ми - здорове покоління!», співрозмова «Все починається з тебе»;

9 клас: відео з обговоренням «Чинники, що впливають на здоров’я», круглий стіл «Здорова молодь-успішна країна», відверта розмова  «У згоді з самим собою», обмін думками «Ти вибираєш зсж», тренінг «Майбутні лідери», година спілкування «Нас єднає вогонь сердець», диспут «Чи потрібно бути толерантним? »;

-щодо відзначення Дня міста:

5 клас: відео подорож «Моє рідне місто Миколаїв»!

6 клас: виховна година "Миколаївщина – мій рідний край»;

7 клас: віртуальна подорож «Вулицями рідного міста»;

8 клас: година спілкування «Державний прапор — святиня нашого народу!»;

9 клас: відвідування зоопарку, віртуальна подорож «Знайомий незнайомий Миколаїв», відео перегляд «Про що розкажуть знайомі вулиці міста»;

-щодо реалізації Концепції вдосконалення інформування громадськості з питань євроатлантичної інтеграції (НАТО):

5 клас: година спілкування «Україна- Європейська країна», дискусія «Ми Європейці», відео урок «Європа-наш спільний дім»;

6 клас: презентація "Європа на твоїй долоні", година спілкування "Україна - НАТО: за і проти";

7 клас: інформаційна година «Україна і НАТО: «за» і «проти», виховна година «До реальності через міф: «До реальності через міф: НАТО і Україна"; виховна година «Ми-частина Європи», бесіда «Ми частинка Європи», спів розмова «Нове майбутнє України»;

8 клас: виховна година «Ми-частина Європи», бесіда «Ми частинка Європи», спів розмова «Нове майбутнє України»;

9 клас спів розмова «Україна – географічний центр  Європи», бесіда «Українці і  Європа», спів розмова «Майбутнє  України».

У 2019-20 н.р. учні взяли участь в акціях : «Запали надію в серці» (вишивання подушок, рушників, хустин, шевронів,  які будуть оберігати воїнів), всеукраїнській  благодійній акції «Від серця до серця» - збір коштів для придбання кардіологічного медичного обладнання для дитячих лікарень області.

Залучення слабозорих учнів до участі у різних інтерактивних конкурсах, конференціях, МАН тощо сприяє соціалізації учнів, переконання щодо впевненості у своїх силах серед більш здорових однолітків, розвитку комунікативних навичок та вміння співпрацювати у складі різних колективів

    Для розвитку громадянських якостей підлітків та їх соціалізації у соціумі у грудні  2019р. учні 5-9класів взяли участь у  калейдоскопі ідей «Бути освіченим модно: шляхи саморозвитку особистості».

 Дані заходи сприяють формуванню серед підлітків уявлення про засади демократії, свободу слова та вміння зв’язко висловлювати думки і мати здібності оратора-лідера колективу, групи, нації , усвідомлення важливості постійного самовдосконалення для формування особистості та досягнення успіхів у житті.

В цьому навчальному році продовжена співпраця  з ліцеями та ПТНЗ, ВНЗ І-ІІ рівня акредитації  для профорієнтації учнів 9класу. Наші учні щороку є гостями у у Центра́льній бібліотеці  імені М. Л. Кропивни́цкого : 1 березня 2019року відвідали  Всеукраїнський урок з теми «У пошуках фактів. Не вір-перевір!» . До Дня Міста 13.09.19р у заклад приїхали працівники  музею ім. Верещагіна з виїзною виставкою творів (презентація);.

У жовтні 2019року учні 8-9класів переглянули виставу  «Соловейко з одним крилом» - соціальний проект, який доносить суспільству, що не існує «не таких» дітей, що кожен має право та можливість проживати повне та яскраве життя;

З метою заохочення творчих досягнень учнів  результати навчання та участі учнів у конкурсах та олімпіадах відображено на стенді  «Наша гордість », у книзі зірок МСНВК та на сайті МСНВК .

5. Удосконалення навчально-матеріальної баз як обовязкової умови підвищення продуктивності освітнього процесу.

 У 2019-20 н.р. вихователі розпочали роботу над освітнім проектом «Практичне спрямування виховного процесу для становлення особистості дитини».

За сприяння батьківської громади  у кабінети придбано методичні посібники з виховної роботи.

Педагоги поповнюють базу навчально-методичних матеріалів для занять.Так у 2019-20 н р. 100% педагогів поповнюли базу власних авторських розробок електр. продуктів (презентації до занять,відеороліки, проекти, відеохвилинки з різних тем).

Мультимедійне забезпечення:- наявний комп’ютерний клас (1-учительськ. Та 10 учнівських), проектор та інтерактивна дошка, яка не використовується за призначенням через відсутність фахівця щодо її підключення . Найбільше використовується проектор для демонстрації презентацій на різних заняттях;

-4 телевізори (музична кімната, класні кімнати).

-комп’ютер

-мікрофон

У 2019-20 н.р. батьківською громадою учнів 5кл придбано жалюзі на 3 вікна, б/в диван для куточку відпочинку, вхідні двері, проведено до класу інтернет та придбано роутер ; 6кл- проведено до класу інтернет, придбано роутер та прикріплено жалюзі, перенесені з попереднього класу ; 7кл-придбано настінний обігрівач, 8 кл-ремонтні роботи ,9кл-встановлено окреме електропостачання з підвалу в класну кімнату. Для викладання базових дисциплін робочого навчального плану у 5-9класах, за погодженням з батьківською громадськістю, у 2019/2020р придбано навчальні посібники (зошити з друкованою основою для проведення ТКР, лабораторних та практичних робіт, тестового контролю), що мають гриф МОНУ та передбачені листом МОНУ.

Але є і проблеми:

-для забезпечення виконання програми «Основні орієнтири виховання  учнів 1-11 класів» педагогам не вистачає  засобів ІКТ для виховної діяльності»

Шляхи подолання:

-удосконалювати навчально-матеріальну базу комплексу як обов’язкову  умову підвищення продуктивності освітнього процесу.

Враховуючи викладене, план роботи методичного об’єднання  вихователів ГПД та класних керівників на 2017/18 н. р. виконано. Оформлено протоколи засідань.

За результатами даного аналізу  виявлено перелік питань, які потребують вирішення:

-питання з опанування  та використання  хмарних технологій , медіограмотності не повністю розглянуті.

-недостатня кількість публікацій у фаховій періодиці, на сторінках інтернет-видань;

-відсутність участі педагогів у фахових конкурсах.

- в січні 2020року сталися 2 випадки травматизму з учнями під час освітнього процесу (Корженко П-7кл та Коченовський В-8кл) та у побуті 2випадки- Буш Д,8кл та Шинкарьов А.,7кл. 

- залишаються ще 3 учня (Буш Д. (8кл), Жмакін П.(9 кл),Баженов Ілля(9кл), які потребують посиленої психолого-педагогічної уваги та супроводу;

- за певними критеріями результати спостереження показали не досить позитивні результати, які потребують додаткових виховних зусиль. Тому окремі учні  потребують корекційного виховного впливу для покращення таких якостей:  - у 5кл чесність, скромність, товариськість, працелюбність ; у 6 кл.-чесність, дисципліна; у 7 кл. – чесність, самостійність та дисципліна, товариськість, скромність, праця; у 8 кл.-дисципліна та патріотизм; 9 кл.-це самостійність, дисципліна, праця та скромність;

- незадовільним є стан відвідування  закладу учнями 5кл та 7кл  (Звягінцева ВЮ та Чепіженко НВ.).

-для забезпечення виконання програми «Основні орієнтири виховання  учнів 1-11 класів» педагогам не вистачає  засобів ІКТ для виховної діяльності»

За наслідками вихідного анкетування керівником  методичного об’єднання вихователів  ГПД та класних керівників 5-9 класів визначено  проблемні завдання над якими необхідно працювати у наступному 2020-21 н.р.:

- продовжити провадження  НУШ, Державних стандартів базової середньої освіти та нових навчальних програм з базових дисциплін;

- врахувати запропоновані запити виховної роботи на наступний навчальний рік;

- до річного плану роботи на 2020-2021 н.р. включити продовження вивчення педагогами  хмарних технологій та медіа-технологій, інноваційних технологій у виховній діяльності;

- до планів роботи МО на 2019/2020 н.р. внести питання « Про організацію роботи вихователя ГПД у рамках реалізації НУШ», «Про технологію дистанційного  виховання», «Про особливості корекційної роботи з агресивною поведінкою підлітків, схильними до булінгу», «Про організацію роботи учнів з різними рівнями знань»;

-залучити педагогів до пропагування власного досвіду через засоби освітніх ресурсів, педагогічних сайтів  та ЗМІ; участі в фахових конкурсах;

-провести роботу  щодо корекційного виховного впливу для покращення таких якостей: - у 5кл чесність, скромність, товариськість, працелюбність ; у 6 кл.-чесність, дисципліна; у 7 кл. – чесність, самостійність та дисципліна, товариськість, скромність, праця; у 8 кл.-дисципліна та патріотизм; 9 кл.-це самостійність, дисципліна, праця та скромність.

-продовжити роботу з учнями, які потребують посиленої соціально-психологічного супроводу. ( Жмакіна Павла, Баженова Бориса-7 кл., та Бушем Даніілом-8 клас) для профілактики ризиків у поведінці, запобігання булінгу та насильства(засідання комісії ради профілактики правопорушень та співпрація з працівниками ДАІ);

 -забезпечити виконання статті53 конституції України, закону України «Про загальну середню освіту» ст.29 п.1.2. та провести в вересні  2020 н. р. індивідуальну-роз’яснювальну роботу з батьками  учнів 5 та 7 кл. (Звягінцева ВЮ та Чепіженко НВ.)

-продовжувати створення сприятливого розвивального середовища для позитивної мотивації до навчання і виховної діяльності учнів;

-удосконалювати навчально-матеріальну базу комплексу як обов’язкову  умову підвищення продуктивності освітнього процесу.

 

      Форми і тематика роботи методичного об’єднання на 2019-20 навчальний рік

вихователів ГПД та класних керівників 5-9 класів

 

Форма роботи

Тематика

Засідання МО

«Про історико-пізнавальний аналіз розвивального середовища»

 «Про типологію, функції та методологічні основи становлення розвивального середовища для позитивної мотивації до навчання і виховної діяльності учнів»

«Про організаційно-педагогічні умови становлення та перспективи моделювання розвивального середовища для позитивної мотивації до навчання і виховної діяльності учнів»

«Про психологічні засади побудови сприятливого розвивального освітнього середовища для підлітків»

«Політика закладу і кодекси поведінки, що сприяють поліпшенню фізичного, психосоціального та емоційного стану учасників освітнього процесу»

«Система взаємо навчання і взаємо підтримки вчителів як один із компонентів безпечного та сприятливого розвивального освітнього середовища»

«Особистісно орієнтована модель взаємодії між педагогом і учнями (забезпечення інтересів підлітків у задоволенні її природних нахилів і потреб; забезпечення середовища для саморозвитку підлітка)

 «Світовий досвід щодо сприятливого освітнього середовища»

 «Дисципліна та пошук мотивації до саморозвитку учнів-підлітків»

«Роль вихователя в створенні умов становлення та перспектив моделювання розвивального середовища для позитивної мотивації виховної діяльності учнів»

«Виховання особистості в життєвому просторі»

 «Робота педагога для сприяння навчання з урахуванням рефлексивних особливостей учнів»

Семінари

«Про сучасний простір медіа грамотності та перспективи його розвитку в умовах роботи закладу»

 «Про формування навичок критичного мислення як одного з аспектів орієнтації в сучасному просторі»

«Про технології аналізу медіа повідомлень та медіа освітніх моделей у дітей та учнів»

 «Про основи критичного мислення як захисту молоді від пропаганди і маніпуляцій у мас-медіа»

«Використання сучасних проектів з медіа грамотності для формування критичного мислення школяра»

 «Методика використання телебачення та кіно для формування медіа культури в умовах дистанційного навчання»

«Медіа грамотність батьків як запорука медіа безпеки дитини»

 «Профілакика сучасних маніпулятивних технологій мас-медіа»

«Діти та інтернет-залежність. Медіа безпека дітей в соц.мережах»

«Роль вихователя у формуванні навичок критичного мислення як одного з аспектів орієнтації в сучасному просторі школяра»

«Медіаграмотність: діти-батьки-вчителі.»

 

«Роль педагога у створенні іміджу закладу»

 «Формувальне оцінювання: поняття, зміст та перспективи», «Впровадження в освітній процес психології партнерства, як важливої складової формули НУШ»

«Методика повернутого уроку та її застосування в умовах дистанційного навчання»

«Педагогіка партнерства-ключовий компонент формули НУШ»

 «Формування комунікативної компетентності педагога в умовах впровадження НУШ»

«Методика «Шість цеглинок» в освітньому просторі НУШ та адаптація її для учнів другого ступеню»

«Методика перевернутого уроку та її застосування в умовах дистанційного навчання»

«Шляхи здійснення формувального оцінювання»

 «Інноваційні технології формування професійної компетентності педагога НУШ»

«Розвиток загальної середньої освіти в контексті НУШ»

«Нова українська школа: реалії та перспективи»

«Нові професійні ролі вчителя в умовах НУШ»

Форми роботи

-частково практико-зорієнтовані:

методичне об’єднання, майстер-клас, конкурси пед.майстерності; інд.метод.консультації, панорама метод. знахідок, методичний вояж;

-практико-зорієнтовані:

 вебінар, методичний ринг, подорож мапою зростання, стажування, кейс-стаді, коучинг-консалтинг, ток-шоу.

 

docx
Додав(-ла)
Скопец Наталия
Додано
14 червня 2020
Переглядів
1512
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку