Виховна година "Етика українців"

Про матеріал
виховна година,яку можна використати для пояснення теми "Довкілля",ознайомлення з поняттям "етика"побут українців
Перегляд файлу

Виховна година

Тема. Етика українців

 Мета. Знайомити учнів з основними чинниками народної моралі; вчити оцінювати добро і зло, красиве і потворне з позиції національної етнопедагогіки та християнської моралі, поважати звичаї і традиції свого народу.

Хід уроку

Епілог до уроку:

Мораль – система поглядів, уявлень,

норм і оцінок, які регулюють

 поведінку людей.

Етика – норми поведінки,

сукупність моральних правил.

І. Організація класу

Бесіда.

 Серед учнів спостерігається упередження, негативне ставлення до виразу «читати мораль». Інколи можна від них почути роздратоване: «Обійдемось без моралі». Таке ставлення зумовлене тлумаченням виразу. От поясніть, як ви розумієте це, що, по-вашому, означає «читати мораль»?

Думки дітей.

Ваше завдання на цій виховній годині – зрозуміти, що ж таке мораль, наскільки потрібна вона людині, чи можна без неї обійтися. Отже, мораль – це наука про те, як правильно поводитись, це система поглядів, правил, оцінок, які визначають, що в житті є добром, а що злом, що красивим, а що потворним. Український народ із давніх-давен відзначається високою моральністю. Головними чинниками народної моралі споконвічно були добро, милосердя, людяність, чесність, гідність, працелюбність.

  • Які ж етичні норми найбільше шанувалися нашим народом?

Передусім, шанувалося почуття любові до батьків. Це етична вимога, що відповідала Божій заповіді, втілена в багатьох народних прислів’ях і приказках.

  • А які народні прислів’я та приказки ви знаєте на цю тему? (Діти розказують прислів’я)
  • Хто маму зневажає, того Бог карає.
  • За маиу і тата – тяжка розплата.

Моральним обов’язком дітей була допомога батькам у господарстві, догляд за ними у випадку хвороби, вияв повсякденної шани і турботи. До батьків, як правило звертались на «ВИ».

Суворо засуджувалась сімейна ворожнеча, адже родинне життя повинне грунтуватися на цій щирій співдружності, людяності, повазі до свого родоводу.

У ставленні до односельців керувались християнською заповіддю любові до блитжнього, яка проявлялась у милосерді, доброті, готовності допомогти в біді. Високо поважались традиції добросусідства. Моральним обов’язком вважалося допомогти людині, яку спіткало нещастя. Хворим носили їжу, допомагали по господарству, погорільцям давали притулок. Зворушливою була турбота про вдів, сиріт.

Делікатністю, мовною красоювідзначалося спілкування. Великого значення надавалося привітанню. У селі існує звичай вітатися з усіма, незалежно від того, чи знайомий чоловік. В етичному вихованні брала участь не лише сім’я, а й громада. Зверніть увагу на свої привітання. За правилами спілкування годилося поцікавитися здоров’ям, самопочуттям. Абсолютно неккультурним вважалося не вибачити людині, якщо та перепрошує і хоче помиритися. Розмовляючи з людиною, не годилося перебивати, треба було належно вислухати.

Стіл ототожнювався з престолом Божим. Тому за столом не годилося сваритись, навіть голосно розмовляти. Пригощаючи когось, обов’язково належало застелити стіл скатертиною.

Найсвятішим вважається і в наш час  - це бережливе і шанобливе ставлення до хліба.

  • Чи знаєте ви народні звичаї, в яких згадується про хліб?
  • На Великдень освячуються паски.
  • Корови виганяють  перший день із освяченою паскою, крайцем хліба.
  • В поле виходять з хлібом, щоб був гарний врожай.

Великим безчестям вважалося зрада та зречення рідної мови.

Шанувалася правдивість. Великою ганьбою було злодійство. Цінувалася честь трудової людини. Для українсткої народної моралі розуміння честі було відповідальним до віку і статі особи. Честь заміжньої жінки полягала у подружній вірності, народженні та вихованні дітей.

У народних звичаях, обрядах, фольклорі опоетизовувалось добро, любов до людей і рідної землі. Земля вважалася святою.

Мораль була невіддільною від краси душевної і краси в побуті.

ІІ. Гра.

  • А зараз трошки пограємось, пригадаємо дитинство.
  • Я зачитую слова, а ви охоратеризуйте: це мораль чи етична норма.

Честь, милосердя, правдивий, добродію, вибачте, перепрошую, брехня,повага, чого вилупив баньки, заздрість, зазнайство, скромність.

ІІІ. Конкурс.

  • Діти, ви знаєте приказки і прислів’я на морально-етичну тему. Давайте пригадаємо,  названі сьогодні також. Ланцюжком почали, а хто не знає вибуває.
  • Добре ім’я – найкраще багатство.
  • Бережи честь змолоду.
  • Сумління-найкращий порадник.
  • Добре діло, роби сміло.
  • Шануйся сам, шануватимуть і тебе.

ІV. Підсумок уроку.

  • На закінчення сьогоднішньої нашої розмови хочу сказати словами Д. Білоуса:

В житті є логіка сувора

Й суворі виміри народні:

Як не казав ти правди вчора,

То не повірять і сьогодні.

Переконатися пора:

Зробивши діло не жди добра.

Висновок.

 Кожен з вас, без сумніву, хоче стати людиною, гідною пошани і любові. Шлях до цього тільки один: засвоїти морально-етичні вимоги свого народу і дотримуватися їх!

1

 

doc
Додано
21 червня 2020
Переглядів
2313
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку