АНАЛІЗ СТАТТІ «ІННОВАЦІЙНІ ПІДХОДИ ДО ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ ВИХОВАТЕЛЯ ГРУПИ ПРОДОВЖЕНОГО ДНЯ СУЧАСНОЇ ПОЧАТКОВОЇ ШКОЛИ»
У статті здійснено аналіз психолого-педагогічних досліджень, у яких окреслено шляхи розв'язання проблеми організації навчально-виховної роботи з молодшими школярами в умовах групи продовженого дня. Автор висвітлює інноваційні підходи до психолого-педагогічної та методичної підготовки вихователя групи продовженого дня.
Актуальність організації груп продовженого дня (ГПД) на сьогодні зумовлена більш раннім початком навчання дитини у школі (з 6 років), постійною зайнятістю батьків, а також неучастю їх у вихованні власних дітей через тривале перебування за межами України.
Саме тому, основними завданнями, які розв'язує сьогодні школа, зокрема ГПД, є забезпечення сучасної якості навчання та виховання, зміцнення розумового, фізичного, соціального й естетичного розвитку дитини. На реалізацію цих та інших завдань вказує нормативно-правова база, яка також регулює питання функціонування ГПД загальноосвітніх навчальних закладів України, а саме: Положення про загальноосвітній навчальний заклад № 964, затверджене постановою Кабінету Міністрів України від 14 червня 2000 р., ст. 11; Лист Міністерства освіти і науки України № 1/9-245 від 27 червня 2001 р.; Наказ Міністерства освіти і науки України № 128 (витяг) від 20 лютого 2002 р.
Особливості організації навчально-виховного процесу у ГПД розглянуто в працях вітчизняних та зарубіжних дослідників (Ш. Голчека, М. Горобея, Ж. Готдаєва, П. Гранкіна, В. Дімітрової, Я. Дімової, Б. Кобзаря, Е. Костяшкіна, Т. Рабченюк, Т. Чубенка); проблемі розвитку мережі ГПД присвячено роботи А. Бондаря, А. Гордіна, К. Присяжнюк,A. Хрипкової, В. Чубенка; педагогічні основи розвитку ГПД досліджували Е. Костяшкін, Д. Стельмухов; зміст, форми та методи навчально-виховної роботи у ГПД вивчали B. Коротов, Г. Манке, І. Мар'єнко, В. Рязанова, М. Скаткін; організації самопідготовки учнів та вихованню самостійності молодших школярів присвячено наукові доробки Л. Веденісова, В. Мартиненко, О. Суркова; теоретичні і практичні аспекти соціального розвитку молодшого школяра в умовах такого навчального закладу стали предметом дослідження Т. Герлянд; аспект управління навчально-виховним процесом у ГПД поглиблено В. Саприкіним. Нині активно досліджують складові освітнього середовища ГПД у Російській Федерації (П. Горностаєв, Г. Гослікова, Л. Кульбякіна, І. Попова, М. Резніченко, Н. Чутко, Г. Шаталова [2, 4].
Отже, наявний науковий фонд свідчить про те, що проблема організації роботи ГПД розглядалася вченими аспектно. Однак висловлені дослідниками ідеї стали вагомим теоретичним підґрунтям заявленого нами дослідження, актуальність якого посилює і той факт, що в Україні з середини 90-х років ХХ століття не було здійснено жодного цілісного наукового аналізу ролі та специфіки педагогічної діяльності вихователя групи продовженого дня.
Мета статті полягає у висвітленні інноваційних підходів до психолого-педагогічної та методичної підготовки вихователя групи продовженого дня в сучасній початковій школі.
У процесі анкетування з' ясували, що досить часто сучасні педагоги, адміністрація школи та батьки вбачають функцію вихователя ГПД в його контролі за станом виконання домашніх завдань та повторенням того матеріалу, який засвоювався учнями на уроках у першій половині дня. Варто зауважити, що таке бачення не відповідає призначенню вихователя.
Перш за все, важливими елементами професійної підготовки вихователя до роботи у ГПД є такі:
- ознайомлення вихователя з основними функціями, правами та обов'язками;
- усвідомлення змісту і структури власної діяльності з організації навчально-виховного процесу.
Відповідно до першого організатор навчально-виховного процесу в умовах ГПД у своїй діяльності керується Конституцією і законами України, Наказами Президента України, рішеннями Кабінету Міністрів України, органів управління освітою всіх рівнів з питань освіти і виховання учнів; правилами і нормами охорони праці, техніки безпеки і протипожежного захисту, а також Статутом і локальними правовими актами школи (у тому числі Правилами внутрішнього трудового розпорядку, наказами і розпорядженнями директора, трудовим договором (контрактом), а також дотримується Конвенції про права дитини [1, с. 159].
Безпосереднє ознайомлення вихователя з основними функціями, правами та обов'язками здійснюється за Посадовою інструкцією вихователя групи продовженого дня, в якій зазначено основні напрями діяльності цих педагогічних працівників:
- опікування учнями, їх виховання і нагляд за ними під час перебування у виховних групах школи;
- організація і проведення позаурочної навчальної роботи в закріпленій групі. Посадові обов'язки вихователя ГПД такі:
- прийом дітей за встановленим порядком від батьків (осіб, що їх замінюють) чи вчителів школи; організація дотримання учнями режиму дня; виконання ними домашніх завдань; надання їм допомоги в навчанні, організації відпочинку і здобутті додаткової освіти; залучення їх до художньої, науково-технічної творчості, роботи технічних секцій, гуртків та інших об'єднань за інтересами;
- планування та здійснення виховання школярів;
- проведення повсякденної роботи, яка забезпечує створення умов для соціально-психологічної реабілітації учнів, їх соціальної та трудової адаптації;
- використання різноманітних прийомів, методів і засобів виховання та навчання школярів;
- планування і проведення з учнями корекційно-розвивальної роботи на основі вивчення їхніх індивідуальних особливостей;
- спільно з медичними працівниками забезпечення збереження та зміцнення здоров'я учнів, проведення заходів, які сприятимуть їхньому психофізіологічному розвитку;
- формування в учнів моральних якостей громадянина, культури поведінки, відповідального ставлення до навчання, праці, поваги до прав людини, а також профілактика відхилень у поведінці та позбавлення від шкідливих звичок;
- допомога в організації самоуправління в учнівському колективі;
- вивчення індивідуальних здібностей, інтересів та нахилів учнів, поведінки в сім'ї, житлово-побутових умов, взаємин учнів батьками чи особами, які їх замінюють;
- дотримання у стосунках з учнями їхніх прав і свобод;
- ведення у встановленому порядку документації та звітності;
- участь у роботі педагогічної ради школи;
- проходження періодичного медичного огляду;
- систематичне підвищення своєї професійної кваліфікації; участь у роботі методичних об'єднань та інших формах методичної роботи;дотримання етичних норм поведінки, які відповідають громадському статусу вчителя, у школі, побуті, громадських місцях;
- створення умов для безпечного здійснення навчального процесу, ретельного дотримання правил техніки безпеки, санітарних та протипожежних правил;
- оперативне повідомлення адміністрації школи про кожен нещасний випадок та вживання заходів щодо надання першої долікарської допомоги;
- внесення пропозицій щодо покращення умов освітнього процесу, а також повідомлення керівників про всі недоліки в забезпеченні навчального процесу, які знижують працездатність учнів;
- проведення зі школярами інструктажів із техніки безпеки під час виховних заходів з обов'язковою реєстрацією у класному журналі чи журналі реєстрації інструктажів;
- організація вивчення учнями правил охорони праці, правил дорожнього руху, поведінки в побуті, на воді тощо [6].
Таким чином, вихователь групи продовженого дня несе повну відповідальність за умови, характер та перспективи розвитку особистості своїх підопічних.
Власне професійна компетентність вихователя ГПД охоплює такі структурні компоненти:
- здатність до ціннісного самовизначення стосовно мети і засобів виховання, перспектив розвитку особистості;
- оволодіння технологіями педагогічної діяльності з метою постійного підвищення власної педагогічної майстерності;
- розвиток педагогічної рефлексії (усвідомлення мотивів своєї педагогічної діяльності).
ЛІТЕРАТУРА
1. Анцибор М. М. Особенности организации педагогического процесса в начальных классах с продленным днем / М. М. Анцибор, Н. Ф. Голованова. — М.: Просвещение, 1990. — 159 с.
2. Герлянд Т. М. Роль вихователя групи продовженого дня у формуванні всебічно розвиненої особистості молодшого школяра / Т. М. Герлянд // Наукові записки (Серія: Педагогічні науки): у 2-х частинах. — Кіровоград: РВВ КДПУ ім. В. Винниченка, 2003. —Вип. 52 (ч. 2). — С. 70-71.
3. Єфімов А. Критерії оцінювання роботи вихователя / А. Єфімов // Початкова освіта. — 2005. — № 10. —
С. 20-21.
4. Морозова З. В. Група продовженого дня: методичний посібник для вихователя / З. Морозова. — Харків: ТОРСІНГ ПЛЮС, 2007. — 160 с.