Мета: ознайомити учнів з життєвим шляхом А. Чайковського, з’ясувати історичну основу повісті «За сестрою», вдосконалювати навички аналізувати художній твір, визначати його жанрові ознаки; розвивати увагу, пам'ять, логічне мислення, вміння грамотно висловлювати свої думки; виховувати пізнавальний інтерес до історичного минулого свого народу.
На матеріалі історії козаччини написані такі шедеври літератури, як: “Козацька помста” (1910), “Віддячився” (1913), “За сестрою” (1914), “На уходах” (1921), “З татарської неволі” (1921), “Олексій Корнієнко”, ч. І—ІІІ (1926 — 1929), роман «Сагайдачний» (1929), “Украдений син” (1930), “Сонце заходить” (1930), “Богданко” (1934), “Полковник Михайло Кричевський” (1935)
Ідея: уславлення козаків — оборонців рідної землі, Павлуся — відважного лицаря, їх благородство, відповідальність, мужність; засудження татар та українців-зрадників. Основна думка: тільки любов до рідної землі, батьківської домівки, тільки сила волі, цілеспрямованість, дружня завзятість допоможе подолати будь-якого ворога заради щастя, радості, миру в кожній українській оселі. Тема: відтворення страшних картин поневолення татарськими загарбниками українського народу; зображення Павлуся, який докладає будь-яких зусиль, мужності, наполегливості, старанності, кмітливості для порятування своєї сестри з татарського полону. Те, про що розповідається. З якою метою створено твір. Висновок, життєвий урок
Як працювати в малих групах: Слухати інших, говорити для інших, працювати з іншими. Не боятися помилитись: не помиляється той, хто не вчиться. Ділитися думками, міркуваннями. Не сміятися з не правильної відповіді. Цінувати кожну думку. Виконувати завдання як найкраще. Не ставити запитання вчителю, не порадившись з членами групи. Як складати сенкан Слово – іменник (тема) Два прикметники до теми Три дієслова до теми Фраза – висновок із чотирьох слів Іменник – синонім до теми