Анотація педагогічного досвіду
керівника гуртка образотворчого мистецтва
«Веселка кольорова»
Балаклійського Центру дитячої та юнацької творчості
Балаклійської районної ради Харківської області
Плоскінної Олени Сергіївни
«Патріотичне виховання - це сфера духовного життя,
яка проникає в усе, що пізнає, робить, до чого прагне,
що любить і ненавидить людина, яка формується».
(В. О. Сухомлинський).
Актуальність досвіду. Суспільно-політичні та економічні процеси, що відбуваються в Україні, вимагають нового педагогічного бачення проблем виховання особистості. Важливим є завдання виховання гармонійно розвиненої, творчої особистості на засадах національної самобутності: громадянина незалежної держави, гуманіста, носія духовної культури нації.
Постає питання: що і як може зробити педагог в таких умовах для формування національної свідомості вихованців? Кожен вирішує це питання по-своєму. Я вважаю його дуже актуальним, тому вже третій рік працюю над педагогічною проблемою : «Розвиток та формування творчих здібностей вихованців через вивчення національних традицій на заняттях гуртка».
Зміст досвіду: Однією з найважливіших педагогічних закономірностей є та, що в процесі формування особистості, а отже, й підростаючого покоління, найефективніші шляхи пізнання – це від рідного до чужого, від близького до далекого, від національного до міжнаціонального, світового.
Система виховання постійно відтворює і поглиблює емоційно-естетичний, художньо-творчий, модальний та інтелектуальний компоненти свідомості рідного народу, створює умови для розвитку і розквіту природних задатків і талантів кожного громадянина України, формування духовного потенціалу – найвищої цінності нації та держави.
Мета патріотичного виховання– це виховання свідомого громадянина, патріота, набуття молоддю соціального досвіду, високої культури міжнаціональних взаємин, формування у молоді потреби та уміння жити в громадському суспільстві, духовності та фізичної досконалості, моральної, художньо-естетичної культури.
Патріотичне виховання на заняттях гуртка спрямовується на залучення вихованців до глибинних пластів національної культури і духовності, формування у дітей та молоді національних світоглядних позицій, ідей, поглядів і переконань на основі цінностей вітчизняної та світової культури. Воно здійснюється на всіх етапах навчання, забезпечується всебічний розвиток, гармонійність і цілісність особистості, розвиток її здібностей та обдарованість, збагачення на цій основі інтелектуального потенціалу народу, його духовності і культури, виховання громадянина України, здатного до самостійного мислення, суспільного вибору і діяльності, спрямованої на процвітання України.
Мета формування патріотичних почуттів передбачає вироблення і зміцнення в свідомості кожного громадянина гордості за свою Вітчизну, її історію й традиції, готовності захищати її свободу.
В рамках національно–патріотичного виховання у гуртку проводяться виховні години, бесіди, темами яких є: святкування знаменних дат, ознайомлення з історією рідного краю, звичаями і традиціями українського народу, видатними людьми України тощо.
Традиційним стало проведення святкувань Дня Збройних Сил України, Дня Соборності, Дня Захисника Вітчизни, День виведення радянських військ із Афганістану, День Перемоги.
Діти знайомляться з державними символами України, її культурною спадщиною. Я намагаюся прищепити їм любов до своєї нації, відчути себе її часткою.
Проводиться цикл таких виховних заходів: "Українські звичаї", "Моя сім’я", "Єдина Україна", "Ми всі українці – єдина сім’я", "". Улюбленою формою роботи є тематичні екскурсії "Знайомство з містом", екскурсії до краєзнавчого музею.
У виховній роботі використовуються такі форми: круглі столи, години спілкування, диспути, КВК, конференції, вікторини, конкурси, випуск листівок, газет, проведення фестивалів, турнірів.
Мою педагогічну позицію характеризують повага до кожної дитини як до особистості, віра в здатність дітей працювати серйозно, захоплено, творчо. Саме ця позиція визначає вибір методів, засобів, прийомів і форм навчання та виховання, що передбачають самостійність в здобутті знань, посильну дослідницьку діяльність, обґрунтування і доведення своїх поглядів.
Навчальний матеріал викладається так, щоб вихованці не тільки знали й розуміли те суспільство, в якому ми живемо й працюємо, але і вносили свою маленьку часточку в подальше його удосконалення і розвиток, постійно прагнули до покращення навколишньої дійсності.
Моє завдання на заняттях гуртка– виростити дітей справжніми громадянами та патріотами з почуттям особистої відповідальності.
Провідна ідея досвіду полягає в тому, що долучаючись до народних традицій, діти формують поняття про цінність народної творчості, національну самобутність, творчо ставляться до реалій життя.
Починаючи вивчати декоративно-ужиткове мистецтво з 6-річного віку, поступово залучаю дітей до творчого процесу, формую у вихованців любов та повагу до рідного народу, його звичаїв, знання про історичні витоки народного мистецтва, розкриваю багату художню спадщину народного мистецтва.
Цінність досвіду полягає в тому, що залучення дітей до мистецтва у різних формах, у тому числі до художньо-творчої діяльності, є актуальним завданням сучасної системи виховання та освіти.
Досвід роботи відповідає сучасним вимогам навчання та виховання, сприяє розвитку творчої особистості вихованця, реалізації мети та завдань сучасного позашкільного закладу.
Мої вихованці ведуть активну мистецьку діяльність, щороку беруть участь у районних, обласних конкурсах, займають призові місця. Все це сприяє загальному розвитку дітей, виявленню їх здібностей і нахилів та прищеплення інтересу до творчої діяльності. Я намагаюсь знаходити такі методи й прийоми роботи з вихованцями, які б допомагали їм навчитися з радістю й захопленням, здобувати знання й практичні навички в атмосфері творчості й гордості за свої успіхи.
Дітей приваблює практична діяльність, в якій яскраво виражені елементи як продуктивного, так і пізнавального, дослідницького, пошукового, евристичного методів навчання. Створення власних «шедеврів» сприяє розвиткові уяви, фантазії, світогляду, почуття краси та міри, акуратності, пошукові - в звичайному прекрасного.
Розпочинаю свою роботу з учасниками колективу з вивчення індивідуальних особливостей кожного. Мене цікавить не лише питання навчання та ставлення до нього, а рівень вихованості дітей, його ставлення до людей різних професій, батьків, друзів, самого себе. І тому у перші тижні роботи з ново групою, намагаюсь провести якомога більше різноманітних видів роботи: екскурсії, походи, прогулянки, диспути. Це допомагає мені сформувати дитячий колектив і спланувати навчальну та виховну роботу гуртка, враховуючи потреби вихованців. До складу гуртка входять діти з різних класів, тому приділяю велику увагу згуртуванню дитячого колективу, створенню в ньому позитивного морально-психологічного клімату, адаптації кожної дитини в новому колективі.
Вважаю, що процес навчання дітей у гуртку має відбуватися на позитивному емоційному тлі, в психологічно комфортних, ситуативно адекватних для дітей умовах.
Робота гуртка «Веселка кольорова» базується на заохоченні і стимулюванні дітей до обраного виду діяльності, а також формуванню в них стійкого інтересу й потреби у творчій самореалізації.
Головною метою своєї діяльності вбачаю передачу молодому поколінню соціального досвіду, багатства духовної культури народу, своєрідності на основі формування гармонійно розвиненої, творчої особистості, що передбачає національну самосвідомість, розвинуту духовність, моральну, художньо-естетичну, правову, трудову, фізичну, екологічну культуру, розвиток індивідуальних здібностей і таланту.
Любов до Вітчизни починається з любові до своєї малої Батьківщини – місця, де людина народилася. Велику увагу приділяю мовному аспекту у вихованні дітей.
Мова – наша жива історія, вона відбиває етнічну культуру народу, його побут, звичаї і є засобом естетичного виховання, національної самосвідомості, основ громадянськості, патріотичних почуттів. Вважаю, що виховання гармонійно розвиненої особистості потрібно здійснювати тими засобами, методами, способами, традиціями, що вироблені народом упродовж усього історико-культурного розвитку, при цьому слід органічно поєднувати ці засоби та методи з новітніми надбаннями світового педагогічного досвіду.
Я прагну, щоб робота на заняттях гуртка була цікавою, щоб вихованці не нудьгували й відчували, що не гають часу даремно, даю їм можливість приймати рішення, висловлювати свої думки, робити вибір. Існує багато технік, які дають таку можливість. Моя роль при цьому - допомогти, порадити, створити передумови для активної творчої діяльності.
В своїй діяльності поряд з традиційними освітніми методами (бесіда, пояснення, демонстрація і т.д.) використовую і інноваційні технології.
Впроваджую педагогіку співробітництва, адже дитина - активний суб´єкт спільної діяльності з педагогом та іншими дітьми. На заняттях гуртка ми співпрацюємо на демократичних і творчих засадах. В такий спосіб готую дітей до життя в реальному світі, який вимагає співпраці, колективного розв'язання проблем. Навчити, як давати собі раду, ефективно діяти в групі, є життєво необхідним.
Здійснюю особистісний підхід. Це допомагає кожному з вихованців усвідомити себе як особистість, виявити можливості, які стимулюють самостановлення, самоствердження, самореалізацію кожної дитини. Вважаю, що головною умовою становлення творчої особистості є надання дитині свободи вибору і свободи самовираження, яке в свою чергу стимулює усвідомлення нею своєї самоцінності.
Активно впроваджую принципи індивідуалізації та диференціації навчання. Часто застосовую проблемні методи навчання. Створюю ситуацію успіху, умови для досягнення значних результатів у діяльності дитини і колективу. Намагаюся не захвалювати дитину, а повернути справу так, щоб сама дитина оцінила свій результат як успіх.
Системність і наступність навчання також дуже важливі. Прагну, щоб кожне заняття було логічним продовженням попереднього і, водночас, підготовкою до наступного, змістовним, цікавим для дітей і таким, що спонукає їх до активної творчої діяльності.
Застосовую різноманітні форми роботи: колективну, групову, індивідуальну.
Залежно від мети заняття, планую заняття різних типів:
- вступні заняття - інструктажі;
- вивчення нового матеріалу;
- комбіновані заняття;
- підсумкові заняття (виставкова діяльність).
Активно впроваджую технологію колективної творчої діяльності, яка забезпечує формування і творчий розвиток колективу на принципах гуманізму. Це стимулює розкріпачення особистості, формування громадянської самосвідомості, розвиток здібностей до соціальної творчості, виховання суспільно-активної творчої особистості, здатної примножити суспільну культуру, зробити внесок у побудову правового демократичного суспільства.
Розвиток творчого потенціалу вихованців на занятті є важливою умовою їх культурного виховання. Також творча діяльність є однією з умов утвердження моральної гідності. Завдяки творчості збагачується емоційне життя, розкриваються задатки, здібності, нахили дитини..
Важливою умовою становлення творчої, гармонійно розвиненої особистості є досягнення в улюбленій справі значних успіхів - майстерності, досконалості, впевненості, задоволення від діяльності. Цьому сприяє участь у конкурсах, фестивалях різних рівнів.
Такій високій результативності сприяють принципи, якими я керуюся у педагогічній діяльності:
- керівник гуртка - друг, помічник, а не диктатор;
- тісна співпраця з урахуванням дитячих прагнень та можливостей;
- творчий підхід до будь-якої заходу чи заняття;
- створення умов для гармонійного розвитку особистості.
Своїми надбаннями та досвідом ділюся з колегами. Беру активну участь у педагогічних радах Балаклійського Центру дитячої та юнацької творчості, засіданнях методичного об’єднання керівників гуртків , районних та обласних семінарах.
Керівник гуртка: Плоскінная О. С