Ця розробка музичного заняття є 5-ю частиною роботи над ансамблевим твором Юлії Печонкіної "Вальс". Робота над музично-художнім змістом твору Ю. Печонкіної «Вальс» (загальне усне ознайомлення). Творча зустріч з видатним мелітопольським художником і педагогом Віленом Миколайовичем Усиковим та відвідування відкриття персональної виставки його картин у Краєзнавчому музеї (в рамках роботи над музично-художнім змістом вивчаємого твору).
Розробка музичного заняття № 5 за загальною темою: «Робота з дитячим самодіяльним ансамблем скрипалів в рамках розбору та вивчення п’єси Юлії Печонкіної «Вальс»
Автор: Середа Світлана Василівна, керівник гуртка ансамблю скрипалів «Прима» Палацу дитячої та юнацької творчості Мелітопольської міської ради 2017 рік
Тема заняття. Робота над музично-художнім змістом твору Ю. Печонкіної «Вальс» (загальне усне ознайомлення). Творча зустріч з видатним мелітопольським художником і педагогом Віленом Миколайовичем Усиковим та відвідування відкриття персональної виставки його картин у Краєзнавчому музеї (в рамках роботи над музично-художнім змістом вивчаємого твору).
Мета заняття:
навчальна: навчитися не тільки слухати, а й відчувати мелодію емоційно, вміло поєднуючи її як із своїм внутрішнім станом, так і асоціюючи її з прекрасним навколишнім світом, із зразками творчої спадщини рідного краю, зокрема образотворчим мистецтвом.
виховна: прищеплення любові до музики та вміння висловлювати навіяні нею почуття за допомогою гри на інструменті як індивідуально, так і в ансамблі; виховання зрілої ансамблевої гри.
розвивальна: залучення та заглиблення в музичну культуру, пізнання величезного світу класичної, народної, сучасної творчості у різних жанрах та стилях: стимулювання та розвиток емоційності; збагачення уяви; розвиток пам‘яті та мислення, вміння зібратися у необхідний момент, донести до публіки своє відчуття мистецтва; навчити самопізнавати та виражати себе через музику;
Завдання заняття.
Методи:
словесні (розповідь, бесіда, пояснення);
наочні (демонстрація зразків – прослуховування музичних творів у жанрі вальсу, ігрові вправи);
Рівні повідомлення навчального матеріалу:
інформаційний (навчальний матеріал подається у вигляді готової інформації – розповідь, демонстрування, пояснення).
Методи виховання: переконання, емоційний вплив, стимулювання.
Тип заняття: засвоєння нових знань.
Форма заняття: групове.
Обладнання: скрипка, демонстраційний матеріал - музичні файли та відеозаписи, картини, ілюстрації, фотокартки, художня література.
Хід заняття
Зміст |
Діти достають з футлярів скрипки, керівник гуртка їх настроює. Привітання. Керівник гуртка: Скрипка, смичок, праця й талант - Діти: Доброї вдачі тобі, музикант! Керівник гуртка: Добридень, друзі! Я дуже рада бачити вас на уроці, рада кожній вашій посмішці! Сподіваюсь, що сьогоднішнє заняття буде для вас цікавим, приємним і корисним! Керівник робить відмітки у журналі гуртка про відсутніх |
Керівник гуртка: Діти, на минулому уроці ми з вами закінчили розбір «Вальсу» Юлії Володимирівни Печонкіної. Сподіваюсь, що дома ви належним чином відпрацювали всі уривки, всі складні місця п’єси. На останніх уроках ми розібрали та з’єднувати голоси і частини в одне ціле, але досить детально ми відпрацюємо це на наших наступних уроках. Ви вже володієте всією необхідною інформацією щодо вдалого виконання цього твору – залишилося наполегливо відпрацьовувати це як вдома, так і на наших індивідуальних та ансамблевих заняттях. А також - надати нашій ансамблевій грі яскравості та змістовності. У нас сьогодні незвичайний урок. Зараз ми відправимося з вами у Краєзнавчий музей, щоб зустрітися там з чудовою творчою людиною, художником Віленом Миколайовичем Усиковим. Він розповість нам про свою творчість, про свої картини, а ми привітаємо його своєю музикою, тими вивченими п’єсами, які вже давно складають наш репертуар. Також нам треба буде з’ясувати, які ми маємо засоби, щоб передати образи, настрій твору, щоб він сприймався слухачами як високохудожній твір. Керівник гуртка проводить цільовий інструктаж і вирушає з гуртківцями у творчу екскурсію. |
Керівник гуртка: Ось і прийшли ми до вистакової зали нашого Краєзнавчого музею. Діти, бачите, як тут гарно! Всюди картини. Давайте пройдемось залою та роздивимося картини. А ось і сам художник, давайте привітаємо його. (Діти та керівник гуртка підходять до В. Усикова і вітають його, потім з’ясовують, у який момент творчого заходу буде доцільніше подарувати йому наш музичний дарунок) Керівник гуртка: Уважно дивимось та слухаємо. Вілен Миколайович Усиков відомий у нашому місті як талановитий режисер, мастер художнього читання, актор, поет та обдарований художник. Мрія всього життя Вілена Миколайовича наконец-то здійснилась — 29 вересня 2012 року в міському Краєзнавчому музеї відкрилася його перша персональна виставка картин «Рідному місту! Дорогим мелитопольцям!», присвячена 50-річчю творчого шляху художника.
Кожен художник, поет, кожна творчо обдарована людина повинна перш за все відображати ту красу, яка його оточує, то рідне й близьке, що хвилює, торкає душі й серця, впевнений Вілен Усиков. З дитинства він знаходився в оточенні рідних, які мали творчі здібності, Вілен Миколайович просто не мислить ні одного дня свого життя без творчості.
Для першої персональної виставки в музеї художник відібрав картини різних років, на яких мелітопольці можуть побачити алеї міського парку, знайомі пейзажі Молочного лиману та Азовського моря, рідні вулиці й переулки, а також обличчя відомих у місті людей.
Його пейзажі, то яскраві, сонячні, то наповнені тонкими відтінками згасаючого або розквітаючого дня, не можуть залишити байдужими жодного з відвідувачів. Перша персональна виставка Вілена Усикова нараховує 75 робіт. Надалі, планує Вілен Миколайович, мелитопольці зможуть побачити й інші його роботи.
Його життєва ціль — Любов: до рідного краю, до жінки, дитини, людства взагалі. Керівник гуртка: Діти, ми з вами передивилися багато чудових робіт, послухали дуже емоційні, зворушливі розповіді Вілена Миколайовича про історію створення майже кожної картини, яку ви бачили. Ви відчули величезну, чарівну силу мистецтва, та як різні його види можуть взаємопроникати між собою: тут і вірші звучали, й музика, й навіть танцювали… Навіть наші простенькі учнівські інструменти, на яких ми граємо ще так невміло, у цій незвичайній, творчій атмосфері лунали більш впевнено, чисто і натхненно. Більш того, кожен з вас відчув музику фарб, музику кожної картини, її динамічні відтінки, тони та півтони. Бачите, скільки спільного у музики з живописом! Тепер, граючи наші п‘єси, ми будемо згадувати ці прекрасні творіння як зразок, як приклад. Сподіваюсь, що ви вийдете звідси переповнені бажання коли-небудь, якомога скоріше, у своєму житті створити щось подібне. Великий італійський художник епохи Відродження Леонардо да Вінчі колись назвав музику й живопис рідними сестрами. І сьогодні, дійсно, ми відчули, що музичні твори можна не тільки грати й слухати, але й малювати. Ми обов‘язково спробуємо це зробити: намалювати наш «Вальс»! …Я хочу почути музику, Я хочу побачити музику, У фарбах відобразити музику, Намалюйте мені її… Хочу ще добавити до сьогоднішньої зустрічі, що музика й живопис розвивалися з давніх-давен не менш тісно, ніж музики і поезія. Музиканти, музикування, музичні інструменти служили улюбленою моделлю для образотворчого мистецтва різних епох. Античні барельєфи й вази з зображенням музикантів, що грають на кіфарах, змінюються середньовічними фресками й іконами із зображеннями ангелів, що музикують. В епоху Відродження художники пишуть картини, персонажі яких – учасники концертів. Музичні інструменти зберегли свою привабливість і для сучасних живописців. На полотнах Пабло Пікассо, наприклад, можна часто побачити скрипку, «роз‘єднану» на частини для того, щоб показати в різних ракурсах її деталі. Нерідко художники намагалися зображувати музичні форми. Виявляється, це можливо. Адже музика і образотворче мистецтво мають дуже багато спільних рис: Ритм. Симетрія. Рух. Колорит. Лінія. Пропорції Особливе явище в музикантів – це кольоровий слух, при якому окремі тони й тональності музичного твору асоціюються з певними кольорами. Наприклад, у поемі Скрябіна «Прометей» у нотах навіть виписаний спеціальний кольоровий рядок. За задумом композитора, виконання поеми має супроводжуватися проектуванням на екран цієї кольорової гами. Діти, як ви гадаєте, які кольори підходять до високих та низьких нот, для мажорної чи мінорної тональності? Діти: Низькі ноти – це, мабуть, більш темні, насичені, оксамитові тони, високі – прозоріші, світліші. Те ж саме можна сказати про мажор та мінор. Керівник гуртка: Взагалі так. Але й це дуже спірне питання, бо кожна людина має своє власне відчуття світу і тіні, а також своє індивідуальне забарвлення звуків – це залежить як від характеру, настрою, так і від фізичного та душевного самопочуття людини. Вчений-психолог Люшер розробив на основі цієї думки спеціальні тести, які служать для того, щоб визначити внутрішній стан людини. А нам залишається ще визначити, що необхідне для того, щоб намалювати наш «Вальс». Отже, слухайте правила малювання музики:
|
Це заняття – спроба настроїти вас на яскраве та осмислене виконання музики. На наступному уроці ми з вами будемо розбирати, що саме для цього потрібно. |
|
VI. Підсумок заняття Керівник гуртка: Ось і завершилося наше заняття, яке було присвячене роботі над музичним змістом «Вальсу». Більше прислухайтеся до себе внутрішнього, грайте себе! Також більше спілкуйтеся з прекрасним, щоб більше зрозуміти себе, оточуючий світ, щоб це надихало нас на наше яскраве та натхненне музичне виконання. Сподіваюсь, що ви будете уважно слухати внутрішнім слухом, як повинна звучати мелодія, щоб порівняти її зі своїм виконанням. Ми повинні пам‘ятати, що кожна спроба гарного виконання прекрасного музичного зразка – це найкраща спроба виразити себе, а також подарити слухачам безцінний нерукотворний дарунок, який своєю щирістю відкриває серця, наповнює їх іншим, досконалішим, найвищим, найглибшим, найповнішим рівнем життя.
Прощання. Керівник гуртка: Скрипка, смичок, праця й талант - Діти: Доброї вдачі тобі, музикант! До побачення! |