Ця розробка музичного заняття є 4-ю частиною роботи над ансамблевим твором Юлії Печонкіної "Вальс". Докладний опис розбору нотного тексту третьої частини "Вальсу" по партіях: перший, другий, третій голос.
Розробка музичного заняття № 4 за загальною темою: «Робота з дитячим самодіяльним ансамблем скрипалів в рамках розбору та вивчення п’єси Юлії Печонкіної «Вальс»
Автор: Середа Світлана Василівна, керівник гуртка ансамблю скрипалів «Прима» Палацу дитячої та юнацької творчості Мелітопольської міської ради 2017 рік
Тема заняття. Практична робота: розбір нотного тексту третьої частини твору Ю. Печонкіної «Вальс» - перший, другий та третій голос.
Мета заняття:
навчальна: навчитися добре розбиратися у нотному тексті, слухати мелодію і грати вірно всі інтервали, виховати в учнів постійне відчуття ладу, що допоможе їм чисто грати на скрипці; розвити вміння запам‘ятовувати нотний текст, користуючись різними видами пам‘яті – зоровою, слуховою, розумовою, тактильною, моторною.
виховна: прищеплення любові до музики та вміння висловлювати навіяні нею почуття за допомогою гри на інструменті в ансамблі; виховання ансамблевої єдності та зрілої ансамблевої гри.
розвивальна: розвиток музичного слуху, ритму, пальцевої техніки, музичної пам‘яті; розвиток емоціональної сфери, вміння відчувати та передавати настрій, який несе в собі музичний твір.
Завдання заняття.
Методи:
словесні (розповідь, бесіда, пояснення);
наочні (демонстрація зразків – прослуховування музичних творів у жанрі вальсу, ігрові вправи);
практичні (практична робота, ігрові вправи).
Рівні повідомлення навчального матеріалу:
інформаційний (навчальний матеріал подається у вигляді готової інформації – розповідь, демонстрування, пояснення).
Методи виховання: переконання, емоційний вплив, стимулювання.
Тип заняття: засвоєння нових знань.
Форма заняття: групове.
Обладнання: скрипка, нотний матеріал, демонстраційний матеріал - музичні файли та відеозаписи, ілюстрації, фотокартки, художня література.
Хід заняття
Зміст |
Діти достають з футлярів скрипки, керівник гуртка їх настроює. Привітання. Керівник гуртка: Скрипка, смичок, праця й талант - Діти: Доброї вдачі тобі, музикант! Керівник гуртка: Добридень, друзі! Я дуже рада бачити вас на уроці, рада кожній вашій посмішці! Сподіваюсь, що сьогоднішнє заняття буде для вас цікавим, приємним і корисним! Керівник робить відмітки у журналі гуртка про відсутніх |
Керівник гуртка: Діти, на минулому занятті ми розібрали другу частину твору «Вальс» Ю. Печонкіної. Сьогодні ми будемо займатися розбором та відпрацьовуванням третьої частини. |
Керівник гуртка: Сподіваюсь, що ви вдома відпрацювали першу та другу частини належним чином, і зараз ми перевіримо, яких результатів ви при цьому досягли. Будь ласка, виконуємо першу та другу частину кожен скрипаль окремо і виправляємо помилки, якщо вони є. А тепер виконуємо по голосах. І на довершення, виконуємо всім ансамблем разом з акомпанементом. Молодці! Звичайно, треба ще й ще працювати, щоб все звучало більш чисто і досконало. Якщо ми з вами вже заговорили про досконале скрипкове ансамблеве виконання, я хочу запропонувати вам послухати та подивитися у відеозапису популярний вальс «Радість кохання» австрійського композитора та скрипаля Фріца Крейслера у виконанні Володимира Співакова. Композитор Фріц Крейслер жив наприкінці XIX століття і написав дуже багато музики для скрипки, зокрема в нього є ще скрипкові вальси «Муки кохання» та «Прекрасний розмарин» Виконавець Володимир Співаков, якого ми сьогодні послухаємо, є видатним російським скрипалем, диригентом та педагогом нашого часу. Він створив дуже відомий на весь світ камерний оркестр «Віртуози Москви». (Звучить Ф. Крейслер «Радість кохання» у відеозапису). Керівник гуртка: Діти, вам сподобалась музика? А виконання? Діти: Дуже, дуже все сподобалося! Музика така життєрадісна, така політна, жвава! Скрипаль дуже віртуозно, дуже виразно грав – можна слухати й слухати! А який класний оркестр йому акомпанував! Керівник гуртка: Насправді. Цей оркестр складається з найкращих музикантів, кожен з котрих є не тільки ансамблевим артистом, але й прекрасним солістом. Стосовно нашої з вами роботи: для того, щоб так грати, треба щоб скрипка була найголовнішою в вашому житті, найсильнішою спрагою та любов‘ю. Я бажаю вам слухати якомога більше красивої музики, скрипкової музики, щоб ви хоч би приблизно знали, до чого треба тягтися в наших заняттях. Щоб в ваших вухах завжди лунав еталон гри на скрипці. Ну, а тепер, як кажуть, повертаємось на грішну замлю. Дивимось, що там у наших нотах далі та працюємо. Нам залишилося вивчити кінець твору. Будь ласка, перші голоси. Розбираємо цифри 3 та 3а:
Спочатку – перша строчка. Все грається плавно, на легато, ритм пунктирний, реприза з різними кінцівками (дві вольти). А далі у нас іде безліч знаків альтерації, з якими треба бути дуже уважними. Дуже красива тут мелодія, така ковзаюча, по хроматизмах, м‘яка, і щоб справитися з нею інтонаційно, треба дуже й дуже постаратися і попрацювати. Складного нічого тут нема, просто уважно слухайте, запам‘ятовуйте звучання та пильно дивіться у ноти. Аплікатура дуже тут важна, переходи – саме вони, разом з хроматичними ходами, дають ефект «ковзання», або кружляння. Давайте грати це ще й ще, щоб запам‘ятати, як це звучить. Далі – другий голос:
Подивіться, він відрізняється від першого тільки двома тактами на останній строчці. Таким чином, першим и другим скрипалям можна цей уривок вчити разом. Третій голос – початок треба добре розібрати, тут ми зустрічаємо часті переходи на сусідні струни. Дуже важно правильно рахувати довжину нот. Друга частина – тільки уважно порахувати ноти і паузи. Бажано проспівувати та проплескати у долоні, щоб сприйняти вірний ритм, а також пограти з акомпанементом та іншими скрипалями. Ось він, третій голос:
Отже, діти, ми з вами вже розібрали «Вальс» повністю. Тепер залишилося добре зігратися по голосах, щоб залунав справжній ансамбль: багато голосів злилися у одне ціле. Звичайно, це діло не одного тижня і навіть не одного місяця. Будемо працювати наполегливо над кожним звуком в нашому ансамблі, а особливо – індивідуально, щоб добитися відмінної якості виконання. Любі скрипалі, пам‘ятайте, що музика – це мистецтво слухове, її стихія – це світ звуків. Нотний запис – це не книга, яка доступна кожній грамотній людині. Ноти потрібно вчити, і не тільки ноти, а й музичну грамоту. А якщо ви берете до рук музичний інструмент, треба бути йому відданим, присвяченим – приділяти йому увагу кожного дня. Лише тоді наші скрипки заграють по-справжньому зріло і прекрасно. Щоб добре грати, не при чому ні вік, ні зайнятість у школі та інших гуртках. Головне – величезна праця, наполегливість і бажання цьому навчитись. |
Керівник гуртка: А зараз ми повторимо все, що вивчили на цьому уроці – і теоретично, і практично. Давайте з вами коротенько пригадаємо, які труднощі у розборі та вивченні третьої частини п‘єси «Вальс» ми сьогодні подолали. Фронтальне опитування:
На наступному уроці ми почнемо працювати над художнім змістом цього твору та засобами виразності його виконання. Щоб якомога яскравіше відчути дух і характер нашої музики, щоб «розмалювати» її ще більш багатшими кольорами, на наступному уроці ми зустрінемося з видатним мелітопольським художником і педагогом Віленом Миколайовичем Усиковим і відвідаємо відкриття персональної виставки його картин у Краєзнавчому музеї. Для цього нам треба красиво, парадно виглядати та обов’язково взяти з собою наші інструменти. Тому що Вілен Миколайович дуже любить музику, скрипку і, гадаю, йому буде приємно нас почути. Сподіваюсь, що завдяки цьому наша подальша робота над твором буде йти ще завзятіше, ще натхненніше. |
|
VI. Підсумок заняття Керівник гуртка: Ось і завершилося наше заняття, яке було присвячене розбору третьої частини нашого «Вальсу». Кожен з вас, я сподіваюсь, зрозумів, як треба виконувати цю мелодію, яке повинне бути розташування пальців на грифі у Фа Мажорі. Сподіваюсь, що ви не будете пропускати ні ключових, ані зустрічних знаків альтерації у нотному тексті та уважно слухати внутрішнім слухом, як повинна звучати мелодія. Сподіваюсь, що вдома ви будете ще наполегливіше працювати, дуже уважно та самокритично відноситись до своєї гри, не пропускаючи ні однієї фальшивої ноти. Думаю, що ви будете старанні при домашній підготовці й нічого не наплутаєте в штрихах, бо це дуже важливо для гри в ансамблі.
Прощання. Керівник гуртка: Скрипка, смичок, праця й талант - Діти: Доброї вдачі тобі, музикант! До побачення! |