Розробка музичного заняття № 1 за загальною темою: «Робота з дитячим самодіяльним ансамблем скрипалів в рамках розбору та вивчення п’єси Юлії Печонкіної «Вальс»

Про матеріал

Ця розробка музичного заняття є 1-ю частиною роботи над ансамблевим твором Юлії Печонкіної "Вальс". Розповідь йдеться про вальс як жанр, його історію, а також розбір художніх, технічних, структурних особливостей "Вальсу" Ю. Печонкіної. Практична підготовка дітей до виконання цього твору.

Перегляд файлу

Розробка музичного заняття № 1 за загальною темою: «Робота з дитячим самодіяльним ансамблем скрипалів в рамках розбору та вивчення п’єси Юлії Печонкіної «Вальс»

Автор: Середа Світлана Василівна, керівник гуртка ансамблю скрипалів «Прима» Палацу дитячої та юнацької творчості Мелітопольської міської ради 2017 рік

111.jpg

          bestgif.narod.ru_57.gif Тема заняття.  Історія вальсу. Вальс як музичний жанр. Перше знайомство з твором Юлії Печонкіної «Вальс», його художні, технічні та структурні особливості. Практична підготовка навиків та прийомів гри шляхом відповідних вправ.

Мета заняття:

навчальна: допомогти вихованцям довідатися про історію вальсу як танцю і як музичного жанру; у загальних рисах познайомити дітей із твором концертмейстера ансамблю Юлії Печонкіної у цьому жанрі;  підготовити дітей ансамблю, які мають досить різний виконавський рівень, до вивчення цієї п’єси.

виховна: прищеплення любові до музики та вміння висловлювати навіяні нею почуття за допомогою гри на інструменті в ансамблі; виховання ансамблевої єдності та зрілої ансамблевої гри.

розвивальна: розвиток емоціональної сфери, вміння відчувати та передавати настрій, який несе в собі музичний твір.

Методи:

словесні (розповідь, бесіда, пояснення);

наочні (демонстрація зразків – прослуховування музичних творів у жанрі вальсу, ігрові вправи);

практичні (практична робота, ігрові вправи).

Рівні повідомлення навчального матеріалу:

інформаційний (навчальний матеріал подається у вигляді готової інформації – розповідь, демонстрування, пояснення).

Методи виховання: переконання, емоційний вплив, стимулювання.

Тип заняття: засвоєння нових знань.

Форма заняття: групове.

Обладнання: скрипка, нотний матеріал, демонстраційний матеріал - музичні файли та відеозаписи, ілюстрації, фотокартки, художня література.

Хід заняття

Зміст

  1. Організаційна частина

Гуртківці входять в клас під звуки «Вальсу квітів» П. Чайковського (лунає аудіозапис)

Керівник гуртка:  Скрипка, смичок, праця й талант -

Діти: Доброї вдачі тобі, музикант!

Керівник гуртка: Добридень, друзі! Я дуже рада бачити вас на уроці, рада кожній вашій посмішці! Сподіваюсь, що сьогоднішнє заняття буде для вас цікавим, приємним і корисним!

                                                (музика замовкає)

                  Керівник робить відмітки у журналі обліку роботи гуртка про відсутніх

  1. Вступна частина

Знову лунає  «Вальс квітів» П. Чайковського у запису, спочатку голосно, потім залишається тихий фон…

Керівник гуртка:

bestgif.narod.ru_12104.gif

 

 

Це бал! І знову квітне скрипка,

Несеться в вирі чарувань.

3.jpg

Я знову – мов маленька квітка

Із виром днів, думок, бажань.

Нема, щоправда, кавалерів

Для самбо голосних і сальс.

За золоту п’янку портьєру

Сховається чарівний вальс.

Зів’ється крилами аж в небо

У вирі дива й суєти

Моя душа. І їй не треба

Буде для насмішок цвісти. Захопить сяйво суконь осінь     

Рука у руку, як колись.

Ось сукня – мов п’янкі мімози,

 Ось –мов тюльпани, що зійшлись.

І    кавалер галантно візьме

За руку й поведе у зал.

Чарівні ноти, наче пісня

images.jpgДуші, наповнять ніжний бал.

Я захоплюся грою й танцем,

Манерами без самби й сальс,

І не помічу, що у фраці

Зі мною танцював сам Вальс. 

 (музика вимикається)

Керівник гуртка: Дорогі діти, що незвичайного ви помітили сьогодні у нашому привітанні?

Діти:Так, вірш дуже красивий, та музика така легка й святкова... від всього цього так приємно, урочисто, незвично на душі…

Керівник гуртка: Дійсно, діти, коли ви входили в клас, лунала чудова музика. Може, хтось її впізнав?

Діти: Це вальс Штрауса… вальс Моцарта… ні, Чайковський…

Це «Вальс квітів» П. Чайковського…

  Бабочки.jpg    5599de55111a97b62d83f0c92878ff8b.jpg

Керівник гуртка: Так,  дуже приємно, діти, що ви вже маєте деку уяву про класичну музику. Це й справді «Вальс квітів» П. Чайковського з його найвідомішого балету «Лускунчик». Добре й те, що дивний світ вальсу може відкриватися нам не тільки тоді, коли ми вміємо танцювати, але й за допомогою слухання або виконання на інструменті музики у цьому жанрі. А цей чудовий вірш Ольги Стасюк, який я вам щойно прочитала, теж пролунав у ритмі вальсу. Мабуть ви вже здогадатися, чому присвячене наше сьогоднішнє заняття?

Діти: Так, це вальс!

Керівник гуртка: Правильно. А може, хтось мені скаже, що таке вальс?

Діти: Це дуже красивий бальний танець.

Керівник гуртка: Так, вірно, а чим він відрізняється від інших танців?

Діти: Тим, що він дуже популярний, його танцюють і дорослі, і діти, його завжди виконують випускники шкіл, дитсадочків, а також танцюють у парку на танцювальних майданчиках на свята навіть старенькі бабусі й дідусі.

Керівник гуртка: images.jpgДуже добре, що ви помітили, як усі люблять вальс! Хочу ще добавити, що він має розмір такту у три чверті, що придає цьому танцю ефект «кружляння», повітряності, легкості. Зараз ми з вами дізнаємося, коли і де народився вальс, хто створював чудові вальси, а також познайомимося з новим твором у цьому стилі, який ми будемо невдовзі з вами виконувати.

  1. Засвоєння нових знань, умінь та навичок

Керівник гуртка: 

AN00100536_001_l.jpgОтже, поява вальсу відноситься до 70-х років XVIII століття. Своїм народженням вальс зобов’язаний багатьом танцям різних народів Європи. Коріння його знаходиться в популярному для свого часу танці «матеник» і його різновиди «фуріанте», що виконуються на святах в чеському селі, у французькому танці «вольт».

Це все були танці простого народу.

 А вже на початку XVII століття на півдні Германії та в альпійському регіоні, чому є документальні свідоцтва, існував популярний народний танець з тактом у три чверті, як і в вальса. Він мав назву «лендлер».

vladimir-pervuvensky-in-the-vortex-of-the-waltz-2007-e1269847080304.jpgВже у 1754 році в одному зі словників вперше з’являється слово «walzen», що має значення «крутиться в такт». Невдовзі він став популярним в арістократичних кругах як альтернативний варіант придворного менуету, а потім і зовсім його відтіснив. Дуже природно, що Відень - музична метрополія тієї эпохи - стала й столицею вальса. Вже императриця Марія-Терезія дозволяла поміж менуетів час від часу грати «лендлери» на придворних балах. Зовсім скоро віденське новаторство було вже обовязковою прикметою арістократичного виховання.

Ось так народився вальс.

Будь ласка, послухайте вальс «Казки віденського лісу», який написав відомий композитор Іоган Штраус виконує на скрипці керівник гуртка у супроводі фортепіанного акомпанементу)

Керівник гуртка:  Дітки, вам сподобалася ця музика?

Діти:  Да!

Керівник гуртка: Поділіться, які картини намалювала ваша уява, коли ви слухали цей твір?

Діти: Дуже яскравий казковий ліс, сонячні промінці скрізь пронизують крони височезних дерев, на вітках яких сидять дивні різнобарвні птахи й дуже красиво співають. Всюди пурхають яскраві метелики, розцвітають квіти…

strauss_jr.jpgКерівник гуртка: Молодці! І справді, уявляється райський куточок, сповнений краси й життя, у якому дуже гарно погуляти й відпочити.  Ось, дітки, бачите, як красиво може вальс лунати не тільки в танцювальному, але й в музичному,  скрипковому виконанні! Тому багато композиторів тієї епохи почали включати в свої твори елементи нового стилю. Наприклад, Карл Марія Вебер додав до вальсу віртуозну огранку. А Іоган Штраус, вальс якого ви щойно почули, подарив цьому жанру величезний тріумф!

2813.jpg Таким чином, на початку XIX століття не було, мабуть, танцю більш поширенішого, ніж вальс. Його танцювали всюди: на вулицях та площах, у будинках бідних та в заможних маєтках.  Особливо любили вальс у Відні та його передмістях. У кожному, навіть зовсім маленькому віденському шиночку обовязково були музиканти, які долгими годинами грали та імпровізували вальси.  Вальсували й в спеціальних розкішних танцювальних залах на блискучих паркетах при свічках, які розвішували на стінах. А щоб літом притягнути якомога більше танцюючих, розводили прекрасні тінисті сади, для яких навіть покупали вперше привезених  у Європу жирафів.

dance_romantizm5.JPG

Діти, ви, мабуть, вже трохи засиділися. Я пропоную вам підвестися зі своїх місць та покружляти трохи у вальсі, який ми зараз будемо слухати. Для того, щоб танцювати вальс, не обов‘язково треба вміти робити це професіонально. Кожний танець відображує настрій, тому я пропоную вам спочатку послухати перші такти, щоб вловити цей настрій, впустити його до себе, а потім почати потанцювати під цю музику, як ви це відчуваєте. Я теж  приєднуюся до вас!

Лунає  «Вальс» Імре Кальмана з оперети «Сільва» у виконанні Віденського філармонічного оркестру(аудіозапис)

 

Керівник гуртка: Ну що, мої любі скрипалі-танцівники, трохи відпочили, розім‘ялися? Вам сподобалося рухатися під такий чудовий вальс?

Діти: Звичайно, давайте ще потанцюємо!

Керівник гуртка: Як бачите, вальс додав нам сили й наснаги, щоб сприйняти все, що я розповім вам далі. А на майбутніх заняттях ми ще з вами обов‘язково потанцюємо разом.

А зараз прийшов час ознайомити вас із новим твором для репертуара нашого ансамблю скрипалів – це «Вальс», який написала Юлія Володимирівна Печонкіна, яку ми всі добре знаємо і яка є прекрасним концертмейстером нашого ансамблю, доброю моєю колегою, талановитим музикантом і    композитором, 1.jpgв недалекому минулому випускницею Київської консерваторії, а перш за все, прекрасною, дуже чуйною, тактовною і трохи сором‘язливою людиною. Всі ви пам‘ятаєте, як ми вже не раз виконували її музичні твори. Давайте пригадаємо їх назви.

Діти: «Пам‘ять», «Дякую за все!», «Інтермеццо», «Вторгнення», «Літній пейзаж», «Квітневий ранок», «Золоті рибки», «Осінній букет»…

Керівник гуртка: Добре, добре. Новий твір Юлії Володимирівни – це вальс, який має відтінок сучасності. Але це така музика,  яка настроює душу на високі почуття і має бути обов‘язково почута самим серцем. Сподіваюсь, що ви вже настроїли свої серця на сприйняття нового прекрасного твору, тому що попереду в нас тут лунали Чайковський,  Штраус, Кальман. Ми попросимо Юлію Володимирівну виконати нам Ваш новий твір. Отже, діти, знов занурюємося в прекрасне, слухаємо уважно.

Лунає «Вальс» у виконанні автора – Юлії Володимирівни Печонкіної, концертмейстера Ансамблю скрипалів «Прима» Палацу дитячої та юнацької творчості.

Керівник гуртка та вихованці вражено та з подякою плескають у долоні:  Спасибі, дякуємо! Дуже красива музика!

Юлія Володимирівна: Вам і справді сподобалося? Мені було дуже приємно виконувати цю музику саме для вас! Ви дійсно бажаєте над нею працювати?

Діти: О, звичайно, Юліє Володимирівно! Ви завжди створюєте таку гарну музику!

Юлія Володимирівна: Спасибі! А ви гарно її виконуєте, якщо трохи стараєтеся.

Керівник гуртка: Юліє Володимирівно, спасибі за те, що завжди даруєте нам свої прекрасні твори, які ми з задоволенням граємо! Доброго здоров‘я Вам, творчих успіхів, щастя й наснаги! А Ваш «Вальс» - це хоч і дуже непростий твір в технічному плані для наших скрипалів,  деякі з яких взяли в руки інструмент тільки в минулому році,  але я вірю, що за допомогою скрипалів, які займаються у нас вже багато років, ми всі разом ми подолаємо перешкоди, щоб результат був найкращий. Так, мої любі скрипалі?

Діти:  Так!

Юлія Володимирівна: Добре, дітки, буде дуже приємно попрацювати!

Керівник гуртка:  А зараз ми з Юлією Володимирівною виконаємо цей «Вальс» разом. Отже, зараз ви почуєте цю музику не тільки у виконанні фортепіано, а й разом зі скрипкою. Я розписувала ноти на три скрипкові партії, зараз буду виконувати першу партію. А ви уважно слухайте, а потім скажете, скільки частин має цей твір, а також – що ви помітили цікавого ще, слухаючи цю музику.

Лунає «Вальс» у виконанні керівника гуртка  у дуеті з концертмейстером-автором.

11.jpgДіти вражено плескають у долоні.

Керівник гуртка: Ми бачимо, що вам сподобався й такий варіант виконання. Тепер хто мені скаже, скільки частин у цьому творі? Хто рахував частини?

Діти: Тут 3 частини.                                     

Керівник гуртка: Вірно. Три частини, кожна з яких ділиться ще на дві – як куплет і приспів. І тут багато реприз. А настрій твору який?

Діти:  Мажорний, а іноді мінорний.

Керівник гуртка: Так, тут постійно все міняється - такі собі світлотіні. Основна тональність – Фа Мажор, але протягом твору є багато модуляцій в інші тональності, що надає твору яскравості та оригінальності, і, загалом, справжньої щирості й відвертості. Тут вже не скажеш, що це просто танок – це справжній і повноцінний музичний твір з його душею та глибокою емоційною наповненістю. А що ще ви тут особливого помітили?

Діти: Те, що приспіви у кожній частині звучать трохи тихіше, ніж куплети. За винятком, мабуть, тільки останньої частини, фіналу.

Керівник гуртка: Справді. І не просто тихіше, а мінорніше. Приспіви тут  всі мінорні, і цим вони відрізняються по своєму характеру від куплетів, які, навпаки, звучать дуже оптимістично, радісно, гучно. Коли ми будемо все це виконувати, треба буде обов‘язково навчитися відчувати цю різницю, щоб передавати її не тільки за допомогою динамічних відтінків та штрихових тонкощів, але й якихось невловимих внутрішніх коливань душі. Це обов‘язково ми будемо намагатися робити на наших наступних уроках.

DSC_0745.jpgА зараз ми з вами візьмемо наші інструменти, настроїмо їх та спробуємо зіграти разом вправи на різні комбінації штрихів, які стануть нам у пригоді під час розбору та вивчення нотного тексту.

Діти і керівник беруть свої музичні інструменти і разом виконують вправи на відкритих струнах            

 

  1. Закріплення

Керівник гуртка: Отже, сьогодні ми дізналися багато нового й цікавого про вальс не тільки як про танок, але й як музичний твір. А тепер давайте дуже коротенько пригадаємо:

Фронтальне опитування:

  1. Що таке вальс та чим він відрізняється від інших танцювальних та музичних жанрів?
  2. Де й коли народився вальс?
  3. Які танці були попередниками вальсу?
  4. Хто подарив вальсу як музичному жанру величезний тріумф?
  5. Назвіть композиторів, які писали вальси?
  6. Коли вальс був найбільш популярним?
  7. Чи можна танцювати вальс, не вміючи це робити?
  8. Скільки частин у «Вальсі» Ю. Печонкіної?
  9. Які технічні, художні, структурні особливості має «Вальс»            Ю. Печонкіної?

На наступних заняттях ми з вами попрацюємо над тим, щоб кожен із вас, незалежно від стажу гри в ансамблі, зміг виконати свою партію «Вальсу» Ю. Печонкіної в складі нашого ансамблю скрипалів «Прима».

  1. Домашнє завдання
  1. Пригадати та запам‘ятати все, що розповідали на останньому занятті.
  2. Виконувати кожного дня вправи на різні комбінації штрихів, які допоможуть нам успішно впоратися з розбором та вивченням «Вальсу» Ю. Печонкіної.
  3. Повторення інших творів з репертуару ансамблю.
  1. Підсумок заняття

Керівник гуртка:  Ось і завершилося наше заняття, яке було присвячене вальсу. Як раніше, так і зараз, вальс користується неабиякою популярністю, і не тільки в танцювальному жанрі, але й як повноцінний музичний високохудожній твір.

Ми повинні пам‘ятати, що кожна спроба гарного виконання прекрасного музичного зразка – це найкраща спроба виразити себе, а також подарити слухачам безцінний нерукотворний дарунок, який своєю щирістю відкриває серця, наповнює їх іншим, досконалішим, найвищим, найглибшим, найповнішим рівнем життя.

Прощання.

Керівник гуртка: Скрипка, смичок, праця й талант -

Діти: Доброї вдачі тобі, музикант!

 До побачення!

 

 

docx
Додано
29 грудня 2017
Переглядів
4621
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку