Розробка музичного заняття № 3 за загальною темою: «Робота з дитячим самодіяльним ансамблем скрипалів в рамках розбору та вивчення п’єси Юлії Печонкіної «Вальс»

Про матеріал

Ця розробка музичного заняття є 3-ю частиною роботи над ансамблевим твором Юлії Печонкіної "Вальс". Докладний опис практичного розбіру нотного тексту другої частини "Вальсу".

Перегляд файлу

Розробка музичного заняття № 3 за загальною темою: «Робота з дитячим самодіяльним ансамблем скрипалів в рамках розбору та вивчення п’єси Юлії Печонкіної «Вальс»

Автор: Середа Світлана Василівна, керівник гуртка ансамблю скрипалів «Прима» Палацу дитячої та юнацької творчості Мелітопольської міської ради 2017 рік

111.jpg

bestgif.narod.ru_57.gif                                                 

 

Тема заняття.  Практична робота: розбір нотного тексту другої частини твору Ю. Печонкіної «Вальс» - перший, другий та третій голос.

Мета заняття:

навчальна: навчитися добре розбиратися у нотному тексті, слухати мелодію і грати вірно всі інтервали, виховати в учнів постійне відчуття ладу, що допоможе їм чисто грати на скрипці; розвити вміння запам‘ятовувати нотний текст, користуючись різними видами пам‘яті – зоровою, слуховою, розумовою, тактильною, моторною.

виховна: прищеплення любові до музики та вміння висловлювати навіяні нею почуття за допомогою гри на інструменті в ансамблі; виховання ансамблевої єдності та зрілої ансамблевої гри.

розвивальна: розвиток музичного слуху, ритму, пальцевої техніки, музичної пам‘яті; розвиток емоціональної сфери, вміння відчувати та передавати настрій, який несе в собі музичний твір.

           Завдання заняття.

Методи:

словесні (розповідь, бесіда, пояснення);

наочні (демонстрація зразків – прослуховування музичних творів у жанрі вальсу, ігрові вправи);

практичні (практична робота, ігрові вправи).

Рівні повідомлення навчального матеріалу:

інформаційний (навчальний матеріал подається у вигляді готової інформації – розповідь, демонстрування, пояснення).

Методи виховання: переконання, емоційний вплив, стимулювання.

Тип заняття: засвоєння нових знань.

Форма заняття: групове.

Обладнання: скрипка, нотний матеріал, демонстраційний матеріал - музичні файли та відеозаписи, ілюстрації, фотокартки, художня література.

Хід заняття

Зміст

  1. Організаційна частина

Діти достають з футлярів скрипки, керівник гуртка їх настроює.

                     Привітання.

Керівник гуртка: Скрипка, смичок, праця й талант -

Діти: Доброї вдачі тобі, музикант!

Керівник гуртка:Добридень, друзі! Я дуже рада бачити вас на уроці, рада кожній вашій посмішці! Сподіваюсь, що сьогоднішнє заняття буде для вас цікавим, приємним і корисним!

 Керівник робить відмітки у журналі гуртка про відсутніх

  1. Вступна частина

Керівник гуртка: Діти, на минулому занятті ми розібрали першу частину твору «Вальс» Ю. Печонкіної. Сьогодні ми будемо займатися розбором та відпрацьовуванням другої частини.

Давайте сьогодні побудуємо нашу роботу над новим текстом так: я займатимуся з другими голосами в  сусідній кімнаті, а ті, хто грає перший голос, залишаються тут разом з тими, хто грає третій голос та з концертмейстером. Перші голоси допоможуть третім розібрати їх партії. Тобто, трохи пограємося у «вчителів» та «учнів».  Добре?

Потім другі і треті голоси грають разом з акомпаніатором те, що розібрали, а я у сусідній кімнаті допомагаю першим голосам розібратися з їх текстом. Потім граємо всі разом. Згодні?

  1. Засвоєння нових знань, умінь та навичок

Керівник гуртка:  Як ми вже з‘ясували на минулих уроках, друга частина складається з трьох розділів, кожний з котрих має свій характер та настрій. Розділ, позначений у тексті цифрою 2, має позитивний, мажорний характер. Розділ – це вже мінор. А розділ мінор теж, але тут більш філігранна, віртуозна текстура, ніж в другому розділі.

Давайте пригадаємо, яка тональність даного твору.

Діти:  Фа Мажор.

DSC_0740.jpgКерівник гуртка: Все вірно. Сподіваюсь, що ви вдома відпрацювали першу частину належним чином, і зараз ми перевіримо, яких результатів ви при цьому досягли.

Будь ласка, виконуємо першу частину кожен скрипаль окремо і виправляємо помилки, якщо вони є.

А тепер виконуємо по голосах.

 

І на довершення, виконуємо всім ансамблем разом з акомпанементом.

 

Молодці!

 

Тепер дивимось, що там у нотах далі та працюємо так, як я запропонувала вам на початку уроку.

 

Отже, спочатку другий голос, цифра 2:

 

222.jpg

 

 

222a.jpg

Повторюємо цей нескладний текст дуже уважно у повільному темпі, потім трохи жвавіше.

 

Потім цифра : 

 

 

 

222б.jpg222в.jpg

 

Дуже уважно слухаємо та граємо всі ноти з дієзами, а наприкінці строки – відпрацьовуємо чистий перехід у III позицію. Ноти з позначками П (вниз смичком) робимо з м‘яким акцентом (портаменто). Штрихи ні в якому разі не плутаємо!

 

Далі – вчимо :

 

222г.jpg

 

Найскладніше тут – аплікатура паралельних нот на початку першої та другої строчки: перший палець ставимо між двома струнами «Ре» та «Ля», щоб палець міг натиснути дві ці струни водночас. Якщо пальчики дуже тонкі, треба перший палець нахилять у сторону тієї струни, яка зараз тобі потрібна, щоб потрібна нота зазвучала.

 

Другештрихи та дієзи, особливо Ре# третім пальцем – не лініться витягувати пальчик до потрібного висотного рівня звучання. Отже, нам потрібно, щоб гармонія всіх трьох голосів злилася у одне ціле, фальшиві нотки нам не потрібні.

 

Ось так. А що у нас там роблять перші голоси з третіми, тобто, наші новоспечені «вчителі» з їх «учнями»? Навідаємося до них. А заразом подивимось, чи дуже складні ноти у третього голосу.

 

Ось нотні партії третього голосу:

 

333а.jpg333б.jpg

 

У цифрі 2 все елементарно: чотири довгих ноти з репризою. У можна грати прийомом Pizzicato, можна Arco. Спочатку для зручності граємо без смичка (Pizzicato), щоб добре розібрати текст. Добре рахуємо довжину нот і паузу наприкінці. Повторюємо репризу. Цифра сама по собі дуже красиво звучить, меланхолійно так, на легато. Тут головне – ритм та штрихи. Ре# наприкінці граємо ковзаючим 1-м пальцем, а на Мі підставляємо 2-й палець у напівпозиції.

 

Перевіряємо третій голос – діти грають в дуже повільному темпі, але добре, якісно. Молодці найстарші, добре з молодшими  Настя2.jpgпопрацювали!

 

Керівник гуртка:  Ну як, що дала вам така співпраця, така творча самостійність? Чи була вона вам на користь?

 

Діти:  Авжеж. Коли когось вчиш, непомітно закріплюєш свої знання та вміння на практиці. А тим, кого вчать, теж іноді буває на користь тимчасова зміна вчителя, адже у кожного викладача свої засоби та методи навчання, свій характер, своя аура.

 

Ну, а тепер залишилися перші голоси, розбираємо та відпрацьовуємо спочатку 2 та :

111.jpg111а.jpg

 У мажорній частині все дуже просто, а далі мінор на третій строчці постаратися 2 и 4 пальці на # становити вище. Штрихи повинні виконуватися дуже точно! Опірні ноти на сильну долю грати на портаменто (м‘який акцент).

Далі розбираємо – тут буде вже складніше, знов високі позиції:

 

111б.jpg

 

Звертаємо особливу увагу на подвійний перехід у останньому такті першої строчки та гру в IV позиції на початку другої строки. Третій палець у IV позиції граємо акуратно на піано. Вмикаємо найкритичніший музичний слух та відпрацьовуємо переходи та дієзи чисто і впевнено.

Таким чином, з другою частиною ми теж розібралися.

Тепер давайте виконаємо цей другий уривок всім ансамблем під акомпанемент.

  1. Закріплення

Керівник гуртка: А зараз ми повторимо все, що вивчили на цьому уроці – і теоретично, і практично. Давайте з вами коротенько пригадаємо, які труднощі у розборі та вивченні другої частини п‘єси «Вальс» ми сьогодні подолали.

Фронтальне опитування:

  1. Як правильно грати паралельні ноти?
  2. Як краще за все відпрацьовувати сумнівні інтонаційні моменти?
  3. Як треба відпрацьовувати цей нотний текст, щоб був успішний результат?
  4. Що цікавого та корисного дала вам самостійна «вчительська» робота? (Послухати думки  як «вчителів», так і «учнів»).
  5. Виконати на інструменті другу частину «Вальсу».

Наступний наш урок ми присвятимо подальшому розбору «Вальсу». Сподіваюсь, що наша подальша робота буде йти скоріше і легше, тому що на двох останніх заняттях ви вже багато чому навчилися.

  1. Домашнє завдання
  1. Відпрацювати вдома першу та другу частини твору «Вальс», опираючись на всі поради та зауваження, які були надані на уроці.
  2. Вміти виконати першу та другу частини «Вальсу» впевнено, інтонаційно чисто, вірною аплікатурою та штрихами, бажано у середньому темпі.
  3. Пригадати правила з музичної грамоти, про які згадувалося на уроці; вміти застосовувати їх на практиці.

VI. Підсумок заняття

Керівник гуртка:  Ось і закінчилося наше заняття, яке було присвячене розбору другої частини нашого «Вальсу». Кожен з вас, я сподіваюсь, зрозумів, як треба виконувати цю мелодію, яке повинне бути розташування пальців на грифі у Фа Мажорі. Сподіваюсь, що ви не будете пропускати ні ключових, ані зустрічних знаків альтерації у нотному тексті та уважно слухати внутрішнім слухом, як повинна звучати мелодія, наполегливо відпрацьовувати вправність гри у III та IV позиціях.  Сподіваюсь, що вдома, займаючись, ви будете дуже уважно та самокритично відноситись до своєї гри, не пропускаючи ні однієї фальшивої ноти. Думаю, що ви будете старанні при домашній підготовці й нічого не наплутаєте в штрихах, бо це дуже важливо для гри в ансамблі.

 

Прощання.

Керівник гуртка: Скрипка, смичок, праця й талант -

Діти: Доброї вдачі тобі, музикант!

  До побачення!

 

 

Станьте першим, хто оцінить розробку

Щоб залишити свій відгук, необхідно зареєструватись.

Дякуємо! Ми будемо тримати Вас в курсі!
docx
Додано
29 грудня 2017
Переглядів
213
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку