Ця розробка музичного заняття є 2-ю частиною роботи над ансамблевим твором Юлії Печонкіної "Вальс". Це докладний опис практичного розбіру нотного тексту першої частини "Вальсу" по партіях - перший, другий, третій голос.
.
Розробка музичного заняття № 2 за загальною темою: «Робота з дитячим самодіяльним ансамблем скрипалів в рамках розбору та вивчення п’єси Юлії Печонкіної «Вальс»
Автор: Середа Світлана Василівна, керівник гуртка ансамблю скрипалів «Прима» Палацу дитячої та юнацької творчості Мелітопольської міської ради 2017 рік
Тема заняття. Практична робота: розбір нотного тексту першої частини твору Ю. Печонкіної «Вальс» - перший, другий та третій голос.
Мета заняття:
навчальна: навчитися добре розбиратися у нотному тексті, слухати мелодію і грати вірно всі інтервали, виховати в учнів постійне відчуття ладу, що допоможе їм чисто грати на скрипці; розвити вміння запам‘ятовувати нотний текст, користуючись різними видами пам‘яті – зоровою, слуховою, розумовою, тактильною, моторною.
виховна: прищеплення любові до музики та вміння висловлювати навіяні нею почуття за допомогою гри на інструменті в ансамблі; виховання ансамблевої єдності та зрілої ансамблевої гри.
розвивальна: розвиток музичного слуху, ритму, пальцевої техніки, музичної пам‘яті; розвиток емоціональної сфери, вміння відчувати та передавати настрій, який несе в собі музичний твір.
Завдання заняття.
Методи:
словесні (розповідь, бесіда, пояснення);
наочні (демонстрація зразків – прослуховування музичних творів у жанрі вальсу, ігрові вправи);
практичні (практична робота, ігрові вправи).
Рівні повідомлення навчального матеріалу:
інформаційний (навчальний матеріал подається у вигляді готової інформації – розповідь, демонстрування, пояснення).
Методи виховання: переконання, емоційний вплив, стимулювання.
Тип заняття: засвоєння нових знань.
Форма заняття: групове.
Обладнання: скрипка, нотний матеріал, демонстраційний матеріал - музичні файли та відеозаписи, ілюстрації, фотокартки, художня література.
Хід заняття
Зміст |
Діти достають з футлярів скрипки, керівник гуртка їх настроює. Привітання. Керівник гуртка: Скрипка, смичок, праця й талант - Діти: Доброї вдачі тобі, музикант! Керівник гуртка:Добридень, друзі! Я дуже рада бачити вас на уроці, рада кожній вашій посмішці! Сподіваюсь, що сьогоднішнє заняття буде для вас цікавим, приємним і корисним! Керівник робить відмітки у журналі обліку роботи гуртка про відсутніх |
Керівник гуртка: Ми з вами на минулому уроці багато говорили про вальс та його особливості, а також почали знайомитися з п‘єсою «Вальс» нашої Юлії Володимирівни Печонкіної, яку вона нам подарувала для виконання. Також ми з вами почали виконувати підготовчі вправи до розбору цього твору. Я обіцяла вам, що з цього уроку ми почнемо знайомитися з цією чудовою музикою ближче, віч-на-віч. |
Керівник гуртка: Діти, зараз я вам роздам ноти з партіями – ноти розписані на три голоси. Перший та другий не дуже відрізняються один від одного – другий я писала для тих, хто ще не може вправно впоратися з грою у 3, 4, 5-й позиціях (ці високі ноти я просто для вас опустила на октаву нижче). Перший – це і є, власне, сама мелодія. Третій… в нас є дітки, які знімаються тут тільки перший, другий та третій рік, але по своєму старшому віку не можуть грати у молодшому ансамблі. Цей голос – саме для вас, я придумала його сама (а наша авторка – Юлія Володимирівна – дала на це добро), це теж мелодія, але самостійна, відокремлена від основного голосу, теж дуже важлива. Третій голос складає основу, це як басова партія у оркестрі, тому дуже важливо виїгрувати його теж дуже старанно, чисто, акуратно. Перша та друга ансамблеві партії «Вальсу» Юлії Печонкіної (Суховій):
Третя ансамблева партія «Вальсу» Юлії Печонкіної (Суховій): Керівник гуртка: Давайте візьмемо ці ноти та спробуємо визначити, яка тут тональність. Давайте пригадаємо, як у творі визначається тональність? Діти: За допомогою ключових знаків та по останньому акорду. Керівник гуртка: Все правильно. Так яка там тональність? Діти: Фа Мажор Керівник гуртка: Дивіться, частини твору для зручності позначені цифрами. Причому, перша частина, яка, в свою чергу, ділиться на 2 частини, має цифри 1 та 1а, друга частина – 2, 2а та 2б, тому що має тричастинну форму, а третя – 3 та 3а. Сьогодні ми розберемо тільки першу частину: 1 та 1а. Почнемо з перших голосів. Будь ласка, візьміть свої інструменти і спробуємо дуже повільно розібрати дві перші строчки:
Особливу увагу тут треба приділити міжтактовим синкопам, які рахуються так: два, три, раз, а на «і» вже грається наступна нота. Обов‘язково рахуємо половинні ноти з точкою (пам‘ятаєте: «нота с точкой – мама с дочкой»?), всі ноти і паузи. Не пропускаємо Соль# - до речі, у наступному такті Соль# міняємо на Соль бекар. В принципі, тут нічого складного немає. І обов‘язково грати тільки вірними штрихами. І, до речі, діти, які у цьому уривку зустрічаються півтони? Діти: Фа# - Соль, Сі – До, Соль# - Ля. Керівник гуртка: Вірно. Отже, зараз кожен з вас зіграє цей уривок окремо, потім ще раз всі разом, у повільному темпі, щоб пальці запам‘ятали півтони і щоб ви все встигли правильно почути і прорахувати. Після того, як стало виходити все добре, чисто і без помилок, граємо у трохи прискореному темпі. Далі працюємо над другим голосом. Розбираємо той же уривочок, тільки другий голос:
Як бачите, від першого голосу цей уривок відрізняється 2-м, 3-м, 4-м, 5-м, 6-м тактами. Все інше іде так, як і у перших голосів, вимоги ті ж самі. Труднощі тут у тому, щоб обов‘язково почути цей Мі b, який у 4-му такті. Граємо другий голос поодинці, потім разом – у повільному та трохи рухливішому темпі. Далі – розбір того ж самого уривку, тільки третього голосу:
Діти, ми вже з‘ясували, які тут півтони. Тепер наша задача – зіграти їх дуже чисто, не забути поставити пальчики разом. Ноти з точкою теж рахуємо як? Діти: Раз, два, три. Керівник гуртка: Вірно. Це вальсовий ритм! Давайте разом прорахуємо четвертий такт: половинна нота – раз, два, четвертна – три. Зрозуміло? Тепер прорахуємо третій такт другої строчки: четвертна – раз, половинна – два, три. А як рахується пауза, яка йде на весь такт у цьому уривку? Діти: Раз, два, три. Керівник гуртка: Чому? Діти: Тому, що розмір такту – ¾, значить, і розмір паузи на весь такт – теж ¾. Керівник гуртка: Вірно. Як бачите, складного тут нічого нема, треба тільки бути дуже, дуже уважними. Нумо, граємо! Ну, ось, все вийшло. Давайте зіграємо цей уривок з акомпанементом всі разом на три голоси. А тепер нас чекає найскладніший уривок для першого голосу. Ось він:
Перш, ніж спробувати його виконати, треба уважно продивитися, де робити переходи й у яку позицію. На перший погляд, тут можна виділити два складних переходи: у 7-му такті, а також у 8-му; у 10 та 12-му. Спочатку окремо тренуємо кожний з цих переходів, дуже добре слухаємо мелодію, яку концертмейстер підіграє на фортепіано, а також граємо разом із керівником ансамблю, який теж допомагає. Тому що інтонація цього відрізку досить тонка і філігранна, найвищі ноти тут розташовані у хроматичному порядку.
Всі ці переходи прекрасно граються і запам‘ятовуються моторикою та на слух, якщо дуже старанно добре відпрацьовувати їх щодня. В кінці, як ви бачите, є 1-а та 2-а вольти, треба не забувати переходити після репризи на закінчення цієї музичної фрази. Далі розбираємо та відпрацьовуємо той же самий уривок у другого голосу. Він досить нескладний, на відміну від першого голосу:
Тут приділяємо увагу міжтактовим синкопам (1-2, 3-4, та останні два такти), зустрічним знакам та штрихам. Відпрацьовуємо у повільному темпі, намагаємось досягти чистого, ритмічного, вправного виконання вірними штрихами.
Цей уривок у третім голосі – теж найскладніший у всій п‘єсі:
Тут і міжтактові синкопи (треба рахувати три «і» - раз «і» у тактах 1-2, 3-4, та в кінці). Діткам першого-другого року навчання такий ритм здасться дуже складним, через це давайте, діти, заспіваємо цю мелодію та проплескаємо її у долоні. Таким чином, ми не тільки візуально, але й на слух визначимо, де у нас перша доля такту, де друга, а де третя. Мелодію, яку знаєш на слух і можеш заспівати, потім значно легше виконати на інструменті, ніж грати просто з нотного листа. Як і раніше, пробуємо грати у різних темпах – від повільного до трохи швидшого. Керівник гуртка: Діти, ми розібрали з вами першу частину, кожний голос. Вам все зрозуміло? Які є питання? Дуже раджу вам відпрацьовувати все це кожен день – тільки тоді ми зможемо наблизити себе до досконалого виконання, тільки тоді наша музика зазвучить настільки красиво, що й справді сподобається тим, хто буде її слухати. |
Керівник гуртка: А зараз ми повторимо все, що вивчили на цьому уроці – і теоретично, і практично. Давайте з вами коротенько пригадаємо, які труднощі у розборі та вивченні першої частини п‘єси «Вальс» ми сьогодні подолали. Фронтальне опитування
Наступний наш урок ми присвятимо подальшому розбору «Вальсу». Сподіваюсь, що наша подальша робота буде йти скоріше і легше, тому що на цьому занятті ви вже багато чому навчилися. |
|
Керівник гуртка: Ось і завершилося наше заняття, яке було присвячене розбору першої частини нашого «Вальсу». Кожен з вас, я сподіваюсь, зрозумів, як треба виконувати цей уривок, яке повинне бути розташування пальців на грифі у Фа Мажорі. Сподіваюсь, що ви не будете пропускати ні ключових, ані зустрічних знаків альтерації у нотному тексті та уважно слухати внутрішнім слухом, як повинна звучати мелодія. Для цього бажано проспівувати нотний текст. Сподіваюсь, що вдома, займаючись, ви будете дуже уважно та самокритично відноситись до своєї гри, не пропускаючи ні однієї фальшивої ноти. Думаю, що ви будете старанні при домашній підготовці й нічого не наплутаєте в штрихах, бо це дуже важливо для гри в ансамблі. Прощання. Керівник гуртка: Скрипка, смичок, праця й талант - Діти: Доброї вдачі тобі, музикант! До побачення! |