Українська мова 5 клас ___________________________
Тема. Антоніми. Ознайомлення зі словником антонімів.
Мета: поглибити про групи слів за значенням. знання учнів про антоніми, уміння знаходити ці мовні одиниці; розвивати вміння використовувати антоніми для увиразнення мовлення, чіткого окреслення висловленої думки, логічне мислення, творчу уяву; виховувати у школярів любов до рідного слова.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: підручник, презентація.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
Завдання: згрупувати синоніми в синонімічний ряд. Планета, йти, розмова, земля, , просуватись, бесіда, топати, балачка, брести , земна куля, говірка .
ІІІ. Перевірка домашнього завдання. впр. 82
ІV Повідомлення теми уроку. Вивчення нового матеріалу.
Відкрийте зошити, запишіть число і тему нашого уроку
Антоніми завжди виступають парами, тобто утворюють антонімічні пари, і є словами тієї самої частини мови. Наприклад: сумно – весело, високий – низький. Метод «Проблемне питання»
Слова з «не» є антонімами тільки тоді, коли префікс не- утворює слова з новим значенням. Наприклад: воля – неволя (полон), друг – недруг (ворог).
Якщо слово, яке має антонім, багатозначне, то в антонімічну пару входить із якимось одним своїм значенням. Наприклад: свіжий хліб – черствий хліб; свіжий вітер – теплий вітер.
У мовленні антоніми допомагають чітко розрізнити поняття, висловити протилежні думки, яскраво й образно показати різні значення. Використовуються в назвах книг, кінофільмів, телепередач. Наприклад: «Білий птах з чорною ознакою» (фільм), «Війна і мир» (книга), «Чорним по білому» (передача).
V. Засвоєння навчального матеріалу.
Літо збирає, а …зима з’їдає. Радість красить, а …біда палить. Де багато слів, там …мало діла. Багато говоримо, мало …слухаємо.
Для перевірки виділити 4 стовпчик.
Ключ: антонім.
VІ. Підведення підсумків уроку. Рефлексія. На цьому уроці я дізнався (дізналася) про… На цьому уроці я навчився (навчилася)…
VІІ. Домашнє завдання. §10 впр. 87
|