Зміст
1. Вступ __________________________________________________________2
- Види і техніки арт – корекції_______________________________________4
- Ліплення з пластиліну_____________________________________________6
- Вимоги до педагога_______________________________________________7
- Як правильно вибрати пластилін____________________________________8
- Що знадобиться для роботи з пластиліном ___________________________8
- Прийоми ліплення________________________________________________9
- Вимоги до проведення заняття з ліплення __________________________10
4. Програма корекційно – розвивальної роботи для першого класу спеціальних загальноосвітніх навчальних закладів із порушенням опорно-рухового апарату ___________________________________________________11
5. Планування корекційно - розвивальної роботи. Арт-корекція __________17
6. Конспекти занять ______________________________________________24
7. Прийоми ліплення _____________________________________________34
8. Зразки робіт ___________________________________________________37
- Осінній кошик _________________________________________________37
- Зимові пейзажі _________________________________________________40
- Композиції казок _______________________________________________53
- Сюжетне ліплення ______________________________________________65
6. Дитячі роботи __________________________________________________76
7. Список використаних джерел ____________________________________ 85
ВСТУП
Кожна дитина – це дорогоцінна перлина, і від нас, педагогів залежить, чи зможемо ми допомогти дітям вивільнити приховані можливості організму і зберегти досконалість і неповторність кожного з них.
Але найчастіше розкритися дитині заважають сором'язливість, неконтактність, дитяча агресивність, конфліктність, тривожність, недостатній розвиток дрібної моторики рук.
Актуальність проблеми обумовлена необхідністю розвитку емоційної сфери дітей і поліпшення психічного та фізичного розвитку як із основних складових здоров'я дитини.
За визначенням Міжнародної асоціації охорони здоров'я, "Здоров'я - це стан повного фізичного, психічного і соціального благополуччя.»
Ніхто не буде заперечувати твердження, що основним критерієм здоров'я є гармонія людини з самою собою та навколишнім середовищем, а так само здатність розуміти не тільки чужі почуття але й свої.
Дедалі частіше в роботі педагога основними пріоритетами стають навчальні завдання, захоплення інтелектуальним розвитком пов'язане з навантаженням на дитину з обмеженими можливостями здоровя і є однією з причин погіршення стану фізичного і психічного здоров'я дітей.
Так що ж таке педагогічна арт-корекці? У буквальному перекладі це поняття означає корекція мистецтвом.
Становлення арт-корекції як засобу впливу на дитину
У сучасному суспільстві все більше зростає інтерес до арт-корекції як методу зцілення за допомогою творчості. Арт-корекція сьогодні – це напрям, що стрімко розвивається та стає все популярнішим у професійному середовищі як закордоном, так і в нашій країні.
Арт-корекція – це лікування за допомогою залучення дитини до мистецтв.
Основна увага при проведенні корекційної роботи велика увага приділяється ставленню дитини до своєї діяльності, своїх малюнків, виробів, гри на музичних інструментах тощо. Арт-корекцію доцільно використовувати в комплексі функціонально-системної медико-соціальної реабілітації дітей з обмеженими можливостями здоров’я. Застосування арт-корекції підвищує пізнавальну активність дітей, сприяє сенсорному та руховому розвитку, концентрує увагу, сприяє розвитку дрібної моторики рук.
Педагогічна корекція за допомогою арт-корекції у дітей з обмеженими освітніми потребами має свої особливості і визначає доцільність врахування загальних та індивідуальних напрямів і умов роботи, а саме: віку дитини, ступеня зрілості всіх функціональних систем, індивідуальних властивостей її особистості. Загальні напрями та умови проведення арт-корекції схожі на інші методики педагогічної корекції і добре впливають на всіх дітей. Арт- корекція дає високий позитивний емоційний заряд, формує впевненість в своїх силах у дітей з обмеженими освітніми потребами, їх особистість.
Арт-корекція ефективна при роботі з усіма віковими групами. Дітям, підліткам та дорослим метод дозволяє позбутися негативних емоцій, вчить розслаблятися, приймати важливі рішення, сприяє підвищенню самооцінки, розвиває мислення і пам’ять, розвиває дрібну моторику рук. До занять можна приступити в будь-який час, адже спеціальна підготовка не потрібно.
Арт-корекція включає в себе:
* Нетрадиційні напрямки образотворчої діяльності, направлені на корекцію мотиваційної сфери дитини, що передбачає психологічний супровід сюжетних ліній, створених дитиною.
* Створення колажів з малюнків, фотографій, символів, природних матеріалів навчає дитину “спілкуватися” з навколишнім середовищем.
* Пальчиковий театр та нетрадиційні форми роботи з папером мають на меті психокорекцію моторної, когнітивної, мотиваційної сфери дитини. За допомогою сюжетно-рольової гри діти знайомляться з елементами виразних рухів, мімікою, жестами.
* Робота з пластиліном, тістом, тістопластика передбачає корекцію рухової можливості дитини, корекцію пізнавальних й творчих можливостей дитини.
* Малювання на тканині губкою, пальцями та долонями підвищує потреби в активності та реалізації моторних та емоційних можливостей.
* Сенсорна інтеграція та психокорекція передбачає знайомство дитини з формою, розміром, площиною та частинами предметів, що сприяє психокорекції пізнавальних процесів, мотивації, а також підвищенню соціальної адаптації дитини.
* Арт-корекція не має обмежень у використанні і не вимагає великих здібностей до образотворчої діяльності чи певних навичок. Арт-корекція є засобом спілкування педагога з вихованцями.
Педагог зобов’язаний:
• усвідомлювати і пам’ятати про труднощі дитини в реалізації можливостей своїх функціональних систем;
• встановити напрями і завдання корекційної роботи з арт-корекції;
• підібрати ті види арт-корекції, які конкретна дитина спроможна виконати і отримати результат
• дати можливість дитині самостійно вибрати завдання;
• встановити з дитиною доброзичливий двобічний контакт;
• регламентувати роботу дитини, що дає змогу підвищити зосередження уваги.
Існують особливі умови та вимоги, що повинні бути виконані при застосуванні арт-корекції. Для системного проведення ефективної арт-практики спеціалісту бажано мати спеціально облпднаний арт-корекційний кабінет, розділений на кілька умовних зон, а саме:
Під час проведення занять з арт-корекції для дітей із ДЦП бажано використовувати спеціальні пристрої для фіксування положення тіла, руки або тільки кисті. Ці засоби можуть бути стандартизованими або виготовленими самостійно.
Види і техніки арт-корекції
Мистецтво завжди було нерозривно пов’язано з життям людини, тому виникнення такого методу як арт-корекція є закономірним. Цей метод, який дослівно можна перекласти як «лікування мистецтвом».
У дітей з’являється можливість зазирнути у власну підсвідомість і природним шляхом скорегувати свій емоційний стан. Присутність фахівця не обов’язково. Можна займатися самостійно, адже арт-корекція відома з давнини і доступна кожному з нас.
Це не тільки прекрасний спосіб зняти стрес і розслабитися, але і можливість розкрити внутрішній світ і, можливо, отримати відповіді на запитання.
Метод видозмінювався з часом, що призвело до виникнення в різних країнах своїх методик арт-корекції. Відсутність обмежень і протипоказань, дозволяє використовувати арт-корекцію в різних напрямках.
Різноманіття видів арт-корекції
У класичному розумінні арт-корекція має на увазі тільки такі традиційні види творчості, як: малювання, живопис, графіка, ліплення і фотографія. Але сучасне життя вносить свої корективи, доповнюючи класичні види арт-корекції такими методиками як:
- Ізотерапія
- Казкотерапія
- Лялькотерапія
- Музична терапія
- Робота з пластичними матеріалами (глина, пластилін)
- Системна-сімейна арт-терапія
- Пісочна терапія
- Анімаційна терапія
- Танцювальна терапія
- Фототерапія
- Кольоротерапія
- Ігротерапія
- Тілесно-орієнтована терапія тощо
Успішно застосовується і сукупність різних методик. Подібний комплексний підхід отримав назву арт-сінтезтерапіі і об’єднав різноманітні методики в єдине ціле, адже багато видів мистецтва легко поєднуються. Наприклад, театр і драматургія, риторика і віршування, ігротерапія та орігамі.
Не дивно, що кількість видів і методик постійно збільшується.
Позитивний ефект арт-корекції.
По суті техніки арт-корекції спираються на віру в творчі здібності кожної людини. Безумовно, не кожен може стати великим актором, художником або скульптором, але всім людям властива тяга до прекрасного, бажання самостійно створити щось унікальне. Творчість дозволяє дитині висловити внутрішній світ, і через художні образи, встановити зв’язок між свідомим і несвідомим.
Де застосовується арт-корекція
Арт-корекція ефективна при роботі з усіма віковими групами. Дітям, підліткам та дорослим метод дозволяє позбутися негативних емоцій, вчить розслаблятися, приймати важливі рішення, сприяє підвищенню самооцінки, розвиває мислення і пам’ять, дрібну моторику рук. До занять можна приступити в будь-який час, адже спеціальна підготовка для пацієнтів не потрібно.
Метод можна використовувати як в індивідуальній, так і груповій. Групові заняття допомагають розвинути соціальні навички, а також допомогти іншим освітнім та виховним методам.
Актуальна арт-корекція в психології, адже всі люди стикаються з проблемою міжособистісних відносин. Арт-корекція допомагає адаптуватися до життя в суспільстві, зрозуміти навколишній світ, навчитися розуміти інших дітей. Багато хто під час занять відкривають творчі здібності і таланти, про існування яких не знали.
Арт-корекція успішно використовується для соціальної адаптації дітей з обмеженими можливостями здоровя до життя в суспільстві, надаючи їм нові можливості для спілкування. При цьому щоб висловити свої думки, їм зовсім не обов’язково вдаватися до вербального спілкування.
В останні роки до арт-корекції вдаються і в спеціальних загальноосвітніх навчальних закладах для дітей із порушеннями опорно-рухового апарату. З її допомогою педагоги можуть реалізувати виховну, розвиваючу, психотерапевтичну, корекційну та діагностичну функції.
Ліплення один із видів арт-корекції
Ліплення - один з видів образотворчого мистецтва, створення скульптури з м'яких матеріалів. Цей вид мистецтва доступний для занять як у дитячому садку та школі.
Заняття з ліплення сприяють формуванню розумових здібностей дітей, розширюють їх художній кругозір, сприяють формуванню творчого ставлення до навколишнього світу.
Унікальна методика ліплення з глини і пластилін а проста в освоєнні і ні з чим не можна порівняти по впливу на творчий розвиток людини будь-якого віку.
Найдавніші почуття, які, на жаль, в умовах сучасного міського життя практично повністю згасають, за допомогою ліплення починають відновлюватися і спонукають не тільки до розвитку творчості, естетичного почуття, відчуття гармонії кольору і форми, але й відновлюють внутрішній баланс організму і душевну рівновагу, сприяють розвитку дрібної моторики рук, мають на людину певний психотерапевтичний вплив.
Ліпленням діти починають займатися вже з молодшого віку, освоюючи найпростіші прийоми роботи з пластиліном та глиною: розкачування, сплющення, витягування.
Заняття ліпленням розвивають художній смак, індивідуальність, інтуїцію, виховують організованість, дисциплінованість і акуратність при роботі з глиною та пластиліном, а також уміння планувати творчий процес кожним учнем. Під час роботи педагог дарує дітям радість творчості, знайомить з історією художніх народних керамічних промислів, показує професійні прийоми ліплення, знайомить з образною стилізацією глиняних іграшок.
Педагог допомагає розкрити здібності дітей, подолати труднощі в процесі навчання, прищепити інтерес до ліплення, правильні професійні прийоми ліплення і вміння спостерігати, створюючи свій скульптурний образ.
Актуальність даної теми полягає в ефективності засобів пізнання об'ємно-просторових властивостей дійсності. Тривимірне зображення об'ємних предметів допомагає школярам пізнати об'єкти в реальній повноті їх форми. У такій роботі в повній мірі реалізуються великі можливості для естетичного і художнього виховання учнів, а також для їх загального розвитку. Також ці заняття дають школярам хорошу можливість в оволодінні навичками роботи з різними матеріалами і інструментами, якими користуються в багатьох видах трудової діяльності, та спонукають розвитку дрібної моторики рук.
Ліплення з пластиліну
Пластилін - штучний матеріал, спеціально створений для ліплення та моделювання. Виготовляється з очищеного і подрібненого порошку глини з додаванням воску, гліцерину, жирів, барвників та інших речовин, які задають властивості і особливості того чи іншого виду пластиліну.
Виділяють особливості роботи з пластиліном:
· Дрібна пластика (задано розмірами і можливостями матеріалу);
· Робота йде відразу в кольорі;
· Дозволяє створювати додаткові кольори;
· Матеріал практично не вимагає додаткової підготовки;
· Дозволяє створювати об'ємні, всі види рельєфних зображень; плоскі картини, що дозволяє використовувати його як різновид технік;
· При дотриманні температурного режиму добре тримає форму, пластичний.
За змістом ліплення буває - предметне, сюжетне, декоративне, комплексне.
У предметному ліпленні діти ліплять окремі конкретні зображення - фрукти, овочі, іграшки, фігури людей і тварин, побутові предмети, транспорт, фантазійні істоти. Зображення окремих предметів для дитини є більш простим, ніж, наприклад, у малюванні, тому що він має справу з реальним обсягом, і йому немає потреби, вдаватися до умовних засобів зображення. Діти швидше опановують зображенням предметів конструктивної, ніж пластичної форми.
У сюжетному ліпленні діти передають сюжетні композиції, в яких окремі образи пов'язані між собою: за змістом (герої однієї казки), розміщення у просторі (об'єднуються в сюжет на загальній основі), за пропорціями (однакового або різного розміру відповідно до сюжету), по динаміці (герої тримаються за руки, біжать, дивляться в один бік чи один на одного) і т.д. Сюжетне ліплення вимагає великого обсягу роботи, часу, тому планується не на один урок (сюжет із казки «Рукавичка»).
У декоративному ліпленні діти створюють декоративні або декоровані вироби - вази, маски, панно, ліпні орнаменти, вироби за мотивами дрібної декоративної пластики народних умільців. Ці вироби пов'язані з життям, тому мають більше сенсу для дитини.
Вимоги до педагога
На занятті важливий емоційний підйом, котрий в першу чергу прямуї від педагога. Такий підйом, як правило, не можливо створити штучно, тому вчитель повинен підбирати для показу зразки таких виробів, які подобаються йому самому, інакше він не зможе про них розповідати з захопленням і захопити учнів ідеєю заняття. Звісно, при цьому потрібно уникати надмірності. Відчуття міри, гармонійність всіх частин заняття, доцільність кожної фрази та інтонації це головні вимоги, котрі забезпечують його естетичність.
Вступні бесіди застосовуються на кожному уроці. На цьому етапі пояснюїться зміст і характер роботи, а зміст кожної роботи різний. Отже і бесіди на них мають свої особливості.
Під час ліплення з натури важливо створити повне уявлення певного предмету, навчити прийомам ціленаправленого спостереження.
Така бесіда будується на сприйнятті учнями об'єкта зображення.
Спостереження повинні привчати виділяти, в першу чергу, головне та загальне в предметі.
Методика організації сприйняття натури, розроблена Н.П.Сакуліною для роботи з дітьми дошкільного віку, дає хороші результати і в початковій школі.
За ціїю методикою виділяються наступні етапи:
1) Сприйняття предмету в цілому;
2) Аналіз його будови;
3) Повторне цілісне сприйняття.
Таку послідовність можна вважати своєрідним правилом в процесі сприйняття предметів, дотримуючись якого діти дістають найбільш повне уявлення про них.
Тому у вступній бесіді перед ліпленням по уяві дуже важливо використовувати багатий та різноманітний ілюстрований матеріал. Це, по-перше, дасть учням нові враження і знання і, по-друге, нові образи та ідеї обов'язково будуть взаїмодіяти з відомим, раніше вивченим, актуалізують ці знання, "дістануть їх з глибини пам'яті".
Предмети для показу вчитель підбирає самі різноманітні, щоб діти могли їх порівнювати між собою, щоб вони наче б демонстрували різноманітні варіанти одної закономірності, ідеї. Ці предмети служать не для відтворення, а для пояснення завдання.
В організації показу зразків перед ліпленням по уяві, також можна умовно виділити деякі опорні етапи.
Етапи можуть бути такими:
1 - Емоційне сприйняття предмета;
2 - Визначення найбільш загальних властивостей виробів (порівняння);
3 - Аналіз закономірностей форми та конструкції предметів (наприклад 2-3 зразки);
4 - Обговорення прийомів художнього рішення;
5 - Повторне загальне сприйняття всіх типів виробів, демонстрованих на першому етапі.
Основні завдання які педагог розв’язує під час ліплення:
1. розвиток творчих здібностей учнів;
2. естетичне виховання;
3. виховання працелюбності;
4. розвиток уміння спостерігати за предметами навколишнього середовища;
5. художнє навчання дітей, розвиток інтереса до мистецтва;
6. розвиток трудових умінь і навичок;
7. розвиток дрібної моторики рук.
Пластилін пластиліну не рівня. Для того щоб процес роботи приносив тільки задоволення, потрібно вибрати пластилін правильно. Якщо займатися ліпленням з дітьми, то краще вибирати замінник пластиліну. Це спеціальна маса для ліплення, яку не потрібно розминати перед використанням. А також вона має приємні фруктові запахи. Ця маса абсолютно неспроможна завдати шкоди дитині.
Єдиний її недолік — це те, що вона швидко сохне, перебуваючи на повітрі. Для дітей старшого віку можна цілком використовувати звичайний пластилін. Він буває м’який, твердий і середньо м’якої якості. М’який пластилін не довго тримає форму і руйнується під дією власної ваги, а твердий дитині практично не під силу розім’яті. З цього випливає, що найкращим чином для ліплення підійде пластилін середньої м’якості. Твердий ж пластилін в роботі з дітьми краще взагалі не використовувати.
Крім самого пластиліну і власних пальців, також знадобляться деякі інструменти, такі як дошка для ліплення, спеціальний ніж, а також каталка для розкачування пластиліну. Ще допоможуть у цій справі стеки. Вони являють собою спеціальні пластикові ножі, за допомогою яких можна не тільки розрізати пластилінову масу, але також приймати її або створювати на поверхні виїмки і вм’ятини різної форми. Також знадобляться сірники або зубочистки для з’єднання окремих деталей між собою. Крім усього іншого, знадобляться вологі серветки для очищення рук в процесі роботи, а ще схема ліплення тварин із пластиліну, яка поетапно пояснює весь процес, інструкція або майстер-клас. Керуючись таким матеріалом, можна освоїти весь процес ліплення.
Прийоми ліплення
Можна виділити основні прийоми формоутворення такі, як розкочування, скочування, сплющення, згинання, витягування, вдавлювання, відтягування, скручування, прищипування (відтягування з моделюванням), защипування (краю), відгинання країв. Також існують додаткові прийоми - це вирізування, видавлювання, віддруковування, просікання, насічка, надріз (розріз), стругання.
Прийомами з'єднання деталей є - притиснення, примазування, вдавлювання, насадка на каркас, з'єднання за допомогою джгута, врізання.
Прийомами обробки форми можна назвати - загладжування, декорування: різними пристосуваннями і інструментами, пластиліном та іншими матеріалами, прийоми передачі фактури.
Ліплення із пластиліну — це поетапний процес. Існують основні фігури, які і служать основою для створення різних елементів. Такими є куля, куб, пірамідка, коржик, крапля і смуга. Куб формують з кульки, стискаючи і притискаючи його з чотирьох сторін, а потім його можна розкачати, використовуючи для цього качалку, або залишити у формі кубика, вирівнявши остаточно краї плоскою паличкою. Або, наприклад, форма «крапля» також складається з кульки. У цьому випадку круглу заготовку з одного краю починають поступово стискати і витягувати до потрібної величини.
Загальну форму виробу ліплять пальцями, а для ліплення дрібних деталей використовують спеціальний інструмент – стеки. Вони бувають різної форми, дерев’яні чи пластмасові.
Щоб виготовити з пластиліну вироби, необхідно знати способи й прийоми ліплення.
Розрізування заготовки здійснюють стекою, пластмасовим ножем або струною з прив’язаними до її кінців дерев’яними паличками.
Скочування кульки виконують між долонями рук, трохи зігнувши долоні й пальці. При скочуванні роблять колові рухи долонями.
Розкочування заготовки циліндричної форми роблять прямолінійним рухом долонь. Якщо потрібна конічна форма, то розкочують долонями одну зі сторін циліндра.
З’єднують окремі деталі виробу, приліплюючи одну деталь до другої, а шов пригладжують пальцями.
Щоб виготовити виріб грушоподібної форми, спочатку скочують кульку, а потім пальцями надають потрібну форму
Заглибини в заготовках роблять великим пальцем, поклавши форму на підкладну дошку, а дрібні заглиблення роблять стекою.
Вимоги до проведення заняття ліплення
Перед початком роботи з пластиліном, слід потурбуватися про підготовку робочого місця. Поверхня столу, за яким буде проводитись ліплення, повинна добре освітлюватися. Крім того, слід захистити робоче місце від пластиліну. Саме для таких цілей і служать спеціальні досочки. Але якщо такої немає, то можете просто застелити стіл відрізком клейонки, щоб не забруднити. Для дітей можна запастися різними фігурними формами, і тоді ліплення із пластиліну стане ще більш захоплюючим заняттям.
Перш ніж розпочати роботу з пластиліном, необхідно засвоїти правила роботи з ними.
1. Перед початком роботи глину чи пластилін потрібно добре розім’яти. Пластилін спочатку нагрівають між долонями, а потім розминають.
2. Ліпити слід на підкладній дошці (фанері, лінолеумі, пластмасі, картоні).
3. Не залишайте шматочки глини чи пластиліну на столі (парті), не кидайте на підлогу.
4. Щоб пластилін не приставав до рук, перед ліпленням виробів його треба зволожити.
5. Готові вироби з пластиліну слід класти на підставку з картону чи фанери.
Аналіз зразка виробу.
- Подивітися на зразки, що ви бачите?
- Який матеріал використано для створення цього виробу?
- На що схоже? На які геометричні фігури?
- На які геометричні фігури схожі частини виробу?
- Якого кольору пластилін нам знадобиться?
Правила техніки безпеки.
Нагадати учням правила безпечної роботи з пластиліном та інструментами.
- Не розмахуйте стеками, аби не поранитися.
- Ліпіти тільки на підкладній дошці.
- Не використаний пластилін класти в клітинку упаковки;
- Не залишайти шматочки пластиліну на парті і не кидайти на підлогу.
- Після роботи руки слід витерти серветкою й добре вимити.
- Не брати пластилін до рота, не торкатися брудними руками обличчя, очей, одягу. Не чіпати зошити, книги, гумки — скрізь будуть жирні плями, по яких жодна ручка не пише.
Правила роботи з товаришами
- Поважати працю товариша. Ніколи не брати до рук чужу роботу без дозволу автора чи вчителя. Не ламати чужих виробів, навіть якщо вони погано зроблені;
- Не торкатися руками представлених на виставці робіт, в тому числі і своїх;
- Навчився сам — допомогти товаришеві. Підказати, яким прийомом краще зробити потрібну форму або виправити помилку. Показати це на своїй роботі. Виправляти роботу товариша або допомагати йому тільки за його згоди;
- У спільній з товаришем роботі над композицією буди згідливішим і поступливішим у виборі теми та персонажів. Виконувати вироби чесно. Поступися товаришеві виготовленням більш простих виробів. При невдачі не звинувачуй товариша, а допоможи виправити помилки.
Закріплення вивченого матеріалу.
- Яке обладнання нам потрібно для роботи на сьогоднішньому уроці?
- Які прийоми ліплення будемо використовувати?
- Як ми можемо отримати циліндричну форму для моркви?
- Назвіть прийоми в основі яких ліплення яблука?
Підсумок.
- Аналіз учнівських робіт.
- Проведення загальних підсумків уроку.
- Чи сподобалося вам ліпити?
- Які прийоми ліплення ви застосовували?
- Прибирання робочих місць.
Програма корекційно – розвивальної роботи для першого класу спеціальних загальноосвітніх навчальних закладів із порушенням опорно-рухового апарату
Арт – корекція - це заняття для висловлювання своїх думок, почуттів при допомозі художньої творчості. Вони допомагають учням розслабитися, зняти напруження, навчитися спілкуватись з навколишнім світом на рівні екосистеми, використовуючи образотворчі, рухові та звукові засоби, дають змогу самостійно висловлювати потреби та мотивацію своєї поведінки, діяльності і спілкування, необхідні для її повноцінного розвитку та пристосування до навколишнього середовища. Також дозволяють, розкрити внутрішні сили учня, сприяють підвищенню самооцінки, підвищують пізнавальну активність, сприяють сенсорному та руховому розвитку. Крім того, вони дозволяють здійснювати більш ефективний вплив на формування емоційної сфери, спонукають до подальшого розвитку компенсаторних властивостей збережених функціональних систем.
Заняття доцільно використовувати в комплексі функціонально-системної реабілітації дітей з обмеженими можливостями здоровя. Досить потужним чинником для «запуску» рухової діяльності може стати потреба дитини в самовиявленні, самостверджені, для реалізації якої діти широко використовують творчість. Тому серед сучасних можливостей подальшого удосконалення реабілітаційних технологій належна увага надається заняттям з «Арт-корекції».
Також основна увага при проведенні занять приділяється ставленню дитини до своєї діяльності. Головне завдання педагога спрямоване на розвиток мотивації дитини до діяльності, відбір прийомів для кращого формування мотиваційної сфери у дітей з різними формами органічного ураження верзніх кінцівок...
Загальні напрями та умови проведення занять схожі на інші методики педагогічної корекції, які використовуються для реабілітації учнів з органічним ураженням верхніх кінцівок. Педагог зобовязаний:
При доборі обєктів праці враховувались такі вимоги:
Заняття проводяться 1 раз у тиждень (35хв).
Педагогу дозволяється:
Теми занять: «Осінній кошик», «Зимові пейзажі», «Композиції казок», «Сюжетне ліплення».
Осінній кошик.
а). Зміст навчального матеріалу
Властивості пластиліну.
Кольори пластиліну.
Матеріали, інструменти їх призначення та властивості.
Підготовка пластиліну – розминання (підігрівання).
Вид ліплення – об’ємне.
Послідовність дій під час виконання роботи.
Організація робочого місця і правила догляду за ним.
Правила безпечної праці на робочому місці.
Санітарно-гігієнічні вимоги.
б) Показники розвитку учнів.
- має уявлення про призначення та роботу з пластиліном;
- знає і називає матеріали, інструменти їх призначення та властивості;
- знає про підготовку пластиліну та послідовність дій під час виконання роботи;
- Дотримується правил безпечної праці, санітарно-гігієнічних вимог.
в)Спрямованість корекційно-розвивальної роботи:
- Формування діяльності на основі вміння організовувати робоче місце.
- Розвиток памяті на основі запамятовування послідовності дії.
- Збагачення словникового запасу назвами, що позначають послідовність дії під час виконання роботи.
2. Трудові операції
а). Зміст навчального матеріалу
- Ділення пластиліну на частини.
- Підготовка пластиліну до роботи.
- Розкочування, скочування, притискання та примазування деталей до основи з пластиліну.
- Оздоблення кольоровим пластиліном.
б) Показники розвитку учнів.
- виконує трудові операції (ділення пластиліну на частини, розкочування, скочування, притискання та примазування) за наслідування і допомогою вчителя;
- ліпить за зразком та допомогою вчителя.
в)Спрямованість корекційно-розвивальної роботи
- Формування діяльності на основі розвитку дрібної моторики в процесі виконання трудових дій.
- Розвиток умінь виконувати трудові операції за наочною опорою.
- Розвиток мислення на основі збагачення словника назвами, що позначають дії.
а). Зміст навчального матеріалу
Яблуко, груша, буряк, лимон, морква,слива, кошик, виноград, калина.
б) Показники розвитку учнів.
- ліпить за зразком та допомогою вчителя.
в)Спрямованість корекційно-розвивальної роботи.
- Формування діяльності, сприймання та мислення на основі розвитку вміння аналізувати зразок виробу.
- Виховання особистісної якості охайності в роботі.
Зимові пейзажі
Техніка «Фреска»
а). Зміст навчального матеріалу
- Повторення про властивості пластиліну.
- Матеріали, інструменти їх призначення та властивості.
- Підготовка пластиліну – розминання (підігрівання).
- Вид ліплення – обїмне.
- Послідовність дій пі д час виконання роботи.
- Організація робочого місця і правила догляду за ним.
- Правила безпечної праці на робочому місці. Снітарно-гігієнічні вимоги.
б) Показники розвитку учнів.
- має уявлення про обємне ліплення;
- має уявлення про матеріали, інструменти їх призначення та властивості;
- має уявлення про послідовність дій під час виконання роботи;
- організовує своє робоче місце та доглядає за ним;
- дотримується правил безпечної праці, сонітарно-гігієнічних вимог.
в)Спрямованість корекційно-розвивальної роботи.
- Формування діяльності на основі вміння організовувати робоче місце.
- Збагачення словникового запасу назвами, що позначають послідовність дій під час виконання роботи.
- Формування особистісних якостей (організованість та охайність).
2. Трудові операції
а). Зміст навчального матеріалу
- Ділення пластилінуна частини.
- Підготовка пластиліну до роботи.
- Розкачування, скочування, притискування та примазування деталей до основи з пластиліну.
- Оздоблення кольоровим пластиліном.
б) Показники розвитку учнів.
- виконує трудові операції за наслідуваннм і допомогою вчителя.
в)Спрямованість корекційно-розвивальної роботи.
- Формування діяльності на основі розвитку дрібної моторики дрібної моторики в процесі виконання трудових дій.
- Розвиток умінь виконувати трудові операції за наочною опорою.
а). Зміст навчального матеріалу
-Пінгвін, снігова баба, снігурочка, ялинка, Дід Мороз, ялинкові прикраси, Майстерня Дідуся Мороза «Ми з Дідом Морозом прикраси зробили, новорічну ялинку причепурили».
б) Показники розвитку учнів.
- ліпить за зразком та з допомогою вчителя.
в)Спрямованість корекційно-розвивальної роботи.
- Формування діяльності, спиймання та мислення на основі розвитку вміння аналізувати зразок виробу.
2 семестр
Композиції казок
а). Зміст навчального матеріалу
- Повторення про властивості пластиліну.
- Матеріали, інструменти їх призначення та властивості.
- Підготовка пластиліну – розминання (підігрівання).
- Вид ліплення – обємне.
- Послідовність дій під час виконання роботи.
- Організація робочого місця і правила догляду за ним.
- Правила безпечної праці на робочому місці.
- Санітарно-гігієнічні вимоги.
б) Показники розвитку учнів.
- має уявлення про обємне ліплення;
- має уявлення про матеріал, інструменти їх призначення та властивості;
- має уявлення про послідовність дій під час виконання роботи;
- організовує своє робоче місце;
- дотримується правил безпечної праці, санітарно-гігієнічних вимог.
в)Спрямованість корекційно-розвивальної роботи.
- Формування діяльності на основі вміння організовувати робоче місце.
- Розвиток памяті на основі запамятовування послідовності дій.
- Збагачення словникового запасу назвами, що позначають послідовність дій під час виконання роботи.
- Формування особистісних якостей (лрганізованість та охайність).
2. Трудові операції
а). Зміст навчального матеріалу
- Підбір казки.
- Визначення з персонажами.
- Ділення цілого на частини.
- Розкочування, скочування, притискання та примазування деталей до основи з пластиліну.
- Оздоблення кольоровим пластиліном
б) Показники розвитку учнів.
- виконує трудові операції за наслідуванням і допомогою вчителя.
в)Спрямованість корекційно-розвивальної роботи.
- Формування діяльності на основі розвитку дрібної моторики в процесі виконання трудових дій.
- Розвиток умінь виконувати трудові операції за наочною опорою.
- Розвиток мислення на основі збагачення словника назвами, що позначають дії.
а). Зміст навчального матеріалу
Котики, ведмежата, Композиції до казок «Колобок», «Ріпка», «Лисичка і журавель», «Рукавичка», «Котик і півник», «Заєць та Їжак», за бажанням.
б) Показники розвитку учнів.
- виготовляє композиції до казок за зразком та допомогою вчителя.
в)Спрямованість корекційно-розвивальної роботи.
- Формування діяльності, сприймання та мислення на основі розвитку вміння аналізувати зразок виробу.
Сюжетне ліплення
а). Зміст навчального матеріалу
- Матеріали, інструменти їх призначення та властивості.
б) Показники розвитку учнів
в)Спрямованість корекційно-розвивальної роботи.
2. Трудові операції
а). Зміст навчального матеріалу
- Підбір сюжету.
- Визначення з деталями.
- Ділення пластиліну на частини.
- Підготовка пластиліну до роботи.
- Розкочування, скочування, притискування та примазування деталей до основи пластиліну.
- Оздоблення кольоровим пластиліном.
б) Показники розвитку учнів
- виконує трудові операції за наслідуванням і допомогою вчителя.
в)Спрямованість корекційно-розвивальної роботи.
- Формування діяльності на основі розвитку дрібної моторики в процесі виконання трудових дій.
- Розвиток умінь виконувати трудові операції за наочною опорою.
- Розвиток мислення на основі збагачення словника назвами, що позначають дії.
3. Об’єкти виготовлення
а). Зміст навчального матеріалу
Сюжетні композиції «Зоопарк», «Птахоферма», «Аеродром», листівка для мами.
б) Показники розвитку учнів
- виготовляє сюжетні композиції за зразком та за допомогою вчителя.
в)Спрямованість корекційно-розвивальної роботи.
- Формування діяльності, сприймання та мислення на основі розвитку вміння аналізувати зразок виробу.
Планування занять корекційно - розвивальної роботи
Осінній кошик.
Тема: Яблуко.
Мета: Ознайомити з необхідними для роботи матеріалами, інструментами та пристосуваннями. Формувати діяльність на основі вміння організовувати робоче місце. Навчити дітей ліпити круглі предмети, передавати характерні особливості натури, вправляти у зіставленні предметів, формувати поняття про художні форми, виховувати естетичні смаки.
Обладнання: муляжі яблук, слив, груш, пластилін, підкладні дощечки, стеки, блюдця з водою, невеличкі ганчірки.
Тема: Груша.
Мета: Розвивати уявлення про мету та зміст роботи з «Обємного ліплення». Закріпити знання про властиваості пластиліну. Формувати у дітей уявлення про овочі та фрукти. Закріпити вміння впізнавати і розрізняти їх. Розвивати дрібну моторику рук. Виховувати чуйність, доброзичливість, формувати пізнавальний інтерес
Обладнання:: муляжі фруктів та овочів.
Тема: Буряк.
Мета: Формувати інтерес до виконання дій з пластиліном. Ознайомити дітей з різними овочами, їхнім значенням; навчити дітей ліпити овочі з пластиліну,зокрема буряк, виховати любов до природи, повагу до людей праці.
Обладнання: Пластилін, стеки, шовкові нитки, картон або дощечки, малюнки та ілюстрації овочів, овочі ліплені з пластиліну.
Тема: Лимон.
Мета: Закріплювати загальне уявлення про пластилін, його властивості, способи ліплення, розвивати естетичний смак, увагу, мислення, інтерес до виготовлення фруктів із пластиліну, навчати дітей ліпити круглі предмети, передавати характерні особливості натури, вправляти у зіставленні предметів. Виховувати естетичний смак, акуратність та організованість. Розвивати память на основі запамятовування послідовності дій.
Обладнання: Кольоровий пластилін, зразки, стека, пластмасова пластина, салфетки, ілюстративний матеріал.
Тема: Морква.
Мета: Продовжувати розширювати знання дітей про городину; ознайомлювати з поняттями «куля», «овал», «конус»; удосконалювати вміння створювати фігури з пластиліну прийомами скачування й витягування; розвивати впевненість у своїх можливостях. Ознайомити з організацією робочого місця. Збагачення словникового запасу назвами, що позначають послідовність дій під час виконання роботи. Закріпити уявлення дітей про заготівлю овочів на зиму; виховувати акуратність.
Обладнання: картки із зображенням садовини та городини; технологічна карта виготовлення морквини; набір пластиліну; серветка; дощечка; призові картинки.
Тема: Сливи.
Мета: Вчити дітей вибирати зміст своєї роботи з кола визначених предметів. Виховувати самостійність, активність. Закріплювати уміння передавати форму фруктів, зокрема слив, використовуючи прийоми поділу пластиліну на декілька частин. Продовжувати ознайомлювати з організацією робочого місця і правилами догляду за ним. Розвивати уяву.
Обладнання: Технологічна карта виготовлення слив, набір пластиліну, серветка, дощечка, призові картинки.
Тема: Кошик.
Мета: Навчати дітей готувати пластилін до роботи: розминання, підігрівання. Продовжувати дотримуватись виконання правил догляду за робочим місцем під час заняття.
Обладнання: Технологічна карта виготовлення кошика, пластилін стеки, дошки.
Тема: Виноград.
Мета: Ознайомити з правилами безпечної праці на робочому місці. Формувати у дітей інтерес до знань про фрукти та ягоди, закріпити знання про місце вирощування розвивати почуття колективізму; закріпити уявлення дітей про те, що можна приготувати з винограду, формувати вміння прикріплювати готові форми на картон. Дотримуватись санітарно-гігієнічних вимог.
Обладнання: картина з зображенням винограду, муляж з винограду, пластилін, дошка, стеки, картон.
Тема: «Калина – рослинний символ українського народу».
Мета: Залучати дітей до створення напівоб’ємних зображень (рельєфів) на картоні; удосконалювати вміння використовувати прийоми розкачування, сплющування, заокруглення, наліплювання; виховувати естетичний смак та почуття гармонії; сприяти розвитку творчої активності; формувати у дітей патріотичні почуття; виховувати інтерес до рослин – символів, любов до рідного краю; повагу до національних традицій. Закріплювати знання про назви прийомів. Виховання позитивних рис особистості: засвоєння й виконання вимог до чистоти і порядку на робочому місці.
Обладнання: Заготовка на картоні, шаблони - листочки, пластилін: зелений, червоний, серветки, презентація, хліб на рушнику та калина.
Зимові пейзажі
Тема: Пінгвін.
Мета: Закріплення знань про властивості пластиліну. Удосконалювати навички роботи з пластиліном, уміння визначати форму і пластику окремих частин тіла тварин і відтворювати їхні образи в ліпленні; розвивати образне мислення, уяву, фантазію, гнучкість та вправність руки. Розвиток памяті на основі запамятовування послідовності дій. Закріплювати вміння організовувати своє робоче місце та дотримуватись правил безпечної праці.
Обладнання:
Тема: Сніговик.
Мета: Навчати виконувати трудові операції за наслідуванням і допомогою вчителя, продовжувати вчити дітей ділити пластилін на частини відповідно технологічної картки. Формування діяльності, сприймання та мислення на основі розвитку вміння аналізувати зразок виробу.
Обладнання: Технологічна карта виготовлення сніговика, набір пластиліну, серветка, дощечка, призові картинки.
Тема: Снігурочка.
Мета: Продовжувати формувати уявлення про матеріали, інструменти їх призначення, властивості та використання. Формування діяльності на основі розвитку дрібної моторики в процесі виконання трудових дій.
Обладнання: Технологічна карта виготовлення снігурочки, набір пластиліну, серветка, дощечка, призові картинки.
Тема: Ялинка.
Мета: Учити застосовувати набуті знання на практиці, розширювати й поглиблювати знання про Новий рік, будову дерева, поняття «стовбур» і «гілки», розвивати спостережливість, мислення, посидючість; виховувати вдячність і чуйність, бажання радувати близьких. Вправляти дітей у використанні прийомів ліплення – розкочування, скочування, притискання. Закріпити правила безпечної праці, санітарно-гігієнічні вимоги.
Обладнання: Технологічна карта виготовлення, набір пластиліну, серветка, дощечка.
Тема: Ялинкові прикраси.
Мета: Розширювати знання дітей про новорічне свято; закріплювати знання учнів про геометричні фігури: круг, трикутник, овал; продовжувати освоювати рельєфне ліплення; формувати навички ліплення плескачика, створення наліпів; опановувати прийом вирізання пластиліну згідно з шаблоном на плескачі; розвивати естетичний смак; виховувати повагу до народних традицій. Вправляти дітей у вірному виконанні послідовності дій під час ліплення. Розвивати уміння виконувати трудові операції за наочною опорою, навчати оздоблювати кольоровим пластиліном
Обладнання: Ілюстрації новорічних прикрас, технологічна карта виготовлення, набір пластиліну, шаблони геометричних фігур, набори стек, серветка, дощечка, картки -трафарети, намистинки.
Тема: Майстерня Дідуся Мороза «Ми з Дідом Морозом прикраси зробили, новорічну ялинку причепурили».
Мета: Збагачення словникового запасу назвами, що позначають послідовність дій під час роботи. Формування особистісних якостей (організованість та охайність).
Обладнання: Ілюстрації новорічних прикрас, технологічні картки виготовлення, набір пластиліну, шаблони геометричних фігур, набори стек, серветка, дощечка, картки-трафарети, мотузка (15–20см), намистинки.
Композиції казок
Тема: Котик.
Мета: Вчити дітей ліпити котика, використовуючи іграшку в якості натури, передавати форму частин іграшки: овальну (тулуб), округлу (голова), циліндричну (ноги); передавати пропорційне співвідношення частин і деталі (вуха, хвіст, лапи); вчити поєднувати виліплені частини в одне ціле, щільно з'єднувати їх шляхом примазувания однієї частини до іншої. Виховувати посидючість, інтерес до заняття з ліплення. Збагачення словника словами: овальний, циліндричний, змащування, розгладження. Закріплювати поняття про обємне ліплення.Удосконалювати навички роботи з пластиліном, уміння визначати форму і пластику окремих частин тіла тварин і відтворювати їхні образи в ліпленні; розвивати образне мислення, уяву, фантазію, гнучкість та вправність руки.
Обладнання: таблиці із зображенням та послідовністю ліплення котика; ілюстрації, іграшкові тварини, кольоровий пластилін, дошка для ліплення, стека.
Тема: Ведмежа.
Мета: Розвивати в дітей бажання здійснювати сюжетно-ігровий задум, продовжувати знайомити з тваринами, формувати навички площинного зображення, орієнтування в просторі, удосконалювати методику відтягування пластиліну, розвивати впевненість у своїх можливостях, здатність керувати своїми діями, виховувати любов до тварин. Формування діяльності на основі вміння організовувати робоче місце. Розвивати уміння виконувати трудові операції на наочною основою.
Обладнання: Технологічна карта виготовлення ведмедя, набір пластиліну, картон (7 × 10 см), набори стек, серветка, дощечка, картки із зображеннями ведмедів.
Тема: Композиція до казки «Колобок» (колективна робота).
Мета: Розвивати память на основі запамятовування послідовності дій.Закріплювати вміння дітей скачувати грудки пластиліну між долонями круговими рухами. Спонукати називати персонажів казки та визначати різницю у будові тіла. Продовжувати розвивати інтерес до ліплення.
Обладнання: пластилін, дошки для ліплення, стека, серветки.
Тема: Композиція до казки «Ріпка» (колективна робота).
Мета: Викликати у дітей бажання ліпити знайомих їм звірів: собачку, котика, мишку. Вправляти в технічних і образотворчих навичках ліплення тварин; розвивати самостійність, виховувати інтерес до сюжетних композицій, вчити творчо створювати їх. Вправляти у виготовленні композиції до казки за зразком.
Обладнання: кольоровий пластилін, дощечки, стеки, дошка – макет городу.
Тема: Композиція до казки «Лисичка та журавель» (індивідуальна робота, створення сюжету) – перше заняття.
Мета: Закріплювати знання учнів про пластилін та його властивості; вчити учнів створювати композиції за малюнком; розвивати естетичні смаки, мовлення учнів; стежити за правилами особистої гігієни під час роботи з пластиліном.
Обладнання: сюжетний малюнок, пластилін, підставки, інструменти для різання пластиліну..
Тема: Композиція до казки «Лисичка та журавель» (індивідуальна робота, створення сюжету) – друге заняття.
Мета: Вправляти учнів у використанні прийомів ліплення – розкочування, скочування, притискання та примазування деталей до основи з пластиліну. Розвивати мислення на основі збагачення словника назвами, що позначають дії.
Обладнання: сюжетний малюнок, пластилін, підставки, інструменти для різання пластиліну.
Тема: Композиція до казки «Рукавичка» (колективна робота).
Мета: Розширити знання учнів про прийоми ліплення. Розвивати спостережливість зорову пам’ять, уяву, окомір, тактильні відчуття. Виховувати естетичне ставлення до навколишнього світу, любов до тварин. Формування діяльності, сприймання та мислення на основі розвитку вміння аналізувати зразок виробу.
Обладнання: пластилін, дошка для ліплення, репродукції картин казки «Рукавичка» зображення тварин.
Тема: Композиція до казки «Котик і півник» (індивідуальна робота) – перше заняття.
Мета: Удосконалювати навички роботи з пластиліном, уміння визначати форму і пластику окремих частин тіла тварин і відтворювати їхні образи в ліпленні; розвивати образне мислення, уяву, фантазію, гнучкість та вправність руки.
Обладнання: таблиці із зображенням та послідовністю ліплення тварин; ілюстрації, іграшкові тварини.
Тема: Композиція до казки «Котик і півник» (індивідуальна робота) – друге заняття
Мета: Удосконалювати навички роботи з пластиліном, уміння визначати форму і пластику окремих частин тіла тварин і відтворювати їхні образи в ліпленні; розвивати образне мислення, уяву, фантазію, гнучкість та вправність руки.
Обладнання: таблиці із зображенням та послідовністю ліплення тварин; ілюстрації, іграшкові тварини.
Тема: Композиція до казки «Заєць та їжак» (робота парами).
Мета: Закріпити знайомі прийоми ліплення – скочування, розкочування по прямій (циліндр, валик), коловими рухами (куля), сплющування кулі (диск), прищипування; уточнити уявлення про будову зайчика та їжачка, для більш чіткого передавання форми й пропорції частин. Згадати назви диких тварин та особливості їхньої поведінки в різні пори року. Збагачувати словник дітей порівняннями, прикметниками. Розвивати дрібну моторику рук, узгодженість рухів обох рук, вміння робити припущення, висловлювати свої думки, робити свій вибір під час ліплення. Викликати в дітей позитивні емоції від спільної творчої діяльності парами. .
Обладнання: таблиці із зображенням та послідовністю ліплення тварин; ілюстрації, іграшкові тварини.
Тема: Композиція до казки за бажанням дітей.
Мета:Удосконалювати навички роботи з пластиліном, уміння визначати форму і пластику окремих частин тіла тварин і відтворювати їхні образи в ліпленні; розвивати образне мислення, уяву, фантазію, гнучкість та вправність руки.
Обладнання: таблиці із зображенням та послідовністю ліплення тварин; ілюстрації, іграшкові тварини.
Сюжетне ліплення
Тема: Сюжетна композиція «Зоопарк» перше заняття.
Мета: Закріплення знань про обємне ліплення. Вчити дітей створювати образ тварин конструктивним способом. Розвивати вміння планувати свою роботу, ліпити послідовно, використовувати допоміжні матеріали для передачі виразності образу. Продовжувати формувати уявлення про життя тварин у зоопарку. Розвивати творчість, словотворчі вміння дітей, уяву, дрібну моторику рук. Виховувати емпатичні почуття, самостійність.
Обладнання: Зразки пластилінової скульптури тварин, виготовленої вихователем, технологічні картки, пластилін, стеки.
Тема: Сюжетна композиція «Зоопарк» друге заняття.
Мета: Продовжувати вчити дітей створювати образ тварини конструктивним способом. Розвивати вміння планувати свою роботу, ліпити послідовно, використовувати допоміжні матеріали для передачі виразності образу. Продовжувати формувати уявлення про життя тварин у зоопарку. Розвивати творчість, словотворчі вміння дітей, уяву, дрібну моторику рук. Виховувати емпатичні почуття, самостійність. Дотримуватись правил безпечної праці та санітано-гігієнічних вимог.
Обладнання: Зразки пластилінової скульптури тварин, виготовленої вихователем, технологічні картки, пластилін, стеки.
Тема: Сюжетна композиція «Птахоферма» перше заняття.
Мета: Закріплення знань про матеріали, інструменти їх призначення та властивості.
Обладнання: таблиці із зображенням та послідовністю ліплення домашніх птахів, ілюстрації, іграшкові кури, гуси, індики тощо..
Тема: Сюжетна композиція «Птахоферма» друге заняття
Мета: Продовжувати вчити виготовляти сюжетні композиції за зразком та допомогою вчителя.
Обладнання: таблиці із зображенням та послідовністю ліплення домашніх птахів, ілюстрації, іграшкові кури, гуси, качки тощо..
Тема: Листівки для мами.
Мета: Формування діяльності на основі розвитку дрібної моторики в процесі виконання дій. Продовжувати формувати навички площинного зображення, орієнтування в просторі, удосконалювати методику відтягування пластиліну, розвивати впевненість у своїх можливостях, здатність керувати своїми діями. Розвивати уміння виконувати трудові операції за наочною основою.
Обладнання: таблиці із зображенням та послідовністю ліплення вітальних листівок площиного зображення.
Тема: Сюжетна композиція «Аеродром» перше заняття.
Мета: Ознайомити дітей з елементарними відомостями про виникнення і розвиток авіації. Ввести в активний словник дітей слова: повітряна куля, літак, вертоліт, парашутист, дирижабль, пілот, аеродром, аеропорт, ілюмінатори, фюзеляж. Закріплення знань про послідовність дій під час виконання роботи.
Обладнання: таблиці із зображенням та послідовністю ліплення літаків, ракет, ілюстрації.
Тема: Сюжетна композиція «Аеродром» друге заняття.
Мета: Продовжувати знайомити дітей з елементарними відомостями про виникнення і розвиток авіації. В активному словнику дітей закріплювати слова: повітряна куля, літак, вертоліт, парашутист, дирижабль, пілот, аеродром, аеропорт, ілюмінатори, фюзеляж. Закріплення знань про послідовність дій під час виконання роботи.
Обладнання: таблиці із зображенням та послідовністю ліплення вертоліт, літак, ілюстрації.
Конспекти занять
Мета: дати загальне уявлення про пластилін, його властивості, способи ліплення; розвивати естетичний смак, увагу, мислення, інтерес до виготовлення фруктів із пластиліну; виховувати повагу до праці людей, традицій народу.
Обладнання :
Кольоровий пластилін, зразки робіт, стека, пластмасова пластина, серветки, ілюстративний матеріал.
1. Дотримання правил під час роботи:
• розрізати пластилін стекою;
• невикористаний пластилін класти в клітинку упаковки;
• після завершення роботи з пластиліном руки витирати серветкою;
• не бери пластилін до рота, не торкайся брудними руками обличчя, очей, одягу. Не чіпай зошити, книги, гумки — скрізь будуть жирні плями, по яких жодна ручка не пише.
2. Правила роботи з товаришами
• Поважай працю товариша. Ніколи не бери до рук чужу роботу без дозволу. Не ламай чужих виробів, навіть якщо вони погано зроблені;
• не торкайся руками представлених на виставці робіт, в тому числі і своїх;
• навчився сам — допоможи товаришеві. Підкажи, яким прийомом краще зробити потрібну форму або виправити помилку. Покажи це на своїй роботі. Виправляй роботу товариша або допомагай йому тільки за його згоди;
• у спільній з товаришем роботі над композицією будь згідливіший і поступливіший у виборі теми та персонажів. Виконуй вироби чесно. Поступися товаришеві виготовленням більш простих виробів. При невдачі не звинувачуй товариша, а допоможи виправити помилки.
Основні прийоми ліплення:
1.Витягування
2.Скачування кульки
3.Розкачування циліндричної форми
4.Виконання заглиблення й заготовці
5.З'єднання деталей
V. Планування трудових дій
Тема: Ліплення яблука
— Візьміть більший шматочок жовтого пластиліну для виготовлення яблучка та менший — зелений — для хвостика, листочків;
— коловими рухами утворіть жовту кульку;
— угорі та внизу, притиснувши пальчиком, зробіть заглибники;
— зробіть хвостик та прикріпіть його до яблучка;
— прикрасьте яблучко листочками. На листочках можна зробити зубчики чи намалювати прожилки стекою;
— щоб яблучко стало рум’яним, візьміть шматочок червоного пластиліну і старанно розмастіть його з одного боку яблука.
Тема: Ліплення груші
— Візьміть більший шматочок жовтого пластиліну для виготовлення груші та менший — зелений — для хвостика, листочків;
— коловими рухами утворіть жовту кульку;
— витягніть пластилін так, щоб утворилася форма груші;
— вгорі та внизу, притиснувши пальчиком, зробіть заглибники;
— зліпіть палички та листочки;
— прикріпіть грушу до гілочки, зліпіть листочки та прикріпіть їх до гілки.
Тема: Ліплення лимона
— Візьміть більший шматочок жовтого пластиліну для виготовлення лимона;
— коловими рухами утворіть жовту кульку;
— витягніть пластилін так, щоб утворилася форма лимона.
Підсумок роботи
Тема: «Калина – рослинний символ українського народу» (ліплення)
Мета: залучати дітей до створення напівоб’ємних зображень (рельєфів) на картоні; удосконалювати вміння використовувати прийомів розкачування, сплющування, заокруглення, наліплювання; виховувати естетичний смак та почуття гармонії; сприяти розвитку творчої активності; формувати у дітей патріотичні почуття; виховувати інтерес до рослин – символів, любов до рідного краю; повагу до національних традицій.
Обладнання: Заготовка на картоні, шаблони - листочки, пластилін: зелений, червоний, серветки, ноутбук, магнітофон, презентація, хліб на рушнику та калина.
Хід заняття:
На рідній Україні, у великі свята з хлібом калина поруч була. (слайд 1)
- Діти, сьогодні ми з вами продовжуємо знайомитися з символами нашої країни, а саме з рослинним символом нашого народу – калиною.
- А, що ви знаєте взагалі про калину? (слайд 2)
- Калина – це рослинний символ України. Росте невисоким, але пишним кущем. Калину саджають біля хати, «Щоб весною цвітом милувала, а зимою від застуди лікувала» (слайд 3) У різні пори року калина чарує своєю красою. Навесні зацвітає запашним білим цвітом, нібито наречена у білій сукні. Улітку захищає від спеки. Восени вона палає вечірньою зорею, коли достигають важкі грона. Ягоди калини наливаються цілющим соком і горять як ліхтарики. У кожній ягідці заховане зернятко, схоже на маленьке серденько. Узимку кущ калини особливо гарний. Кругом біліє сніг, а вона гостинно приймає гостей, які прилетіли поласувати червоними соковитими ягідками.
Калина – символ, Калина – Україна, Калина – мати, Калина – дівчинка, Калина – пісня, Калина – берегиня. Калина супроводжує людину протягом всього життя.
Використання калини: оберіг, природний барвник, виготовлення музичних інструментів, косметології, медицині, харчовій промисловості.
Усна народна творчість: приказки, прикмети, прислів’я, загадки, казки, пісні, колискові, вірші.
- В народі кажуть «Без верби та калини немає України», (запам’ятайте це прислів’я), «Любуйтеся калиною, коли цвіте, а дитиною — коли росте».
- Українці відтворили калину у декоративно – вжитковому мистецтві: у вишивці (на сорочках, рушниках, картинах), розписі (посуд, предмети домашнього вжитку, печей), різьбленні, кованих, гончарних виробах, писанкарстві, біскроплетнні.
- Сьогодні пропоную вам, діти, зробити картини, якими ми прикрасимо нашу групу, на яких буде зображена калина – символ українського народу.
А працювати будемо в новій техніці – пластиліновий живопис. Спочатку зробимо гарні червоні ягоди, відщипуємо невеликий шматочок пластилін червоного кольору, зкатуємо ягідку та притискаємо до грона їх у вас декілька, потім створюємо листочки, відщипуємо пластилін зеленого кольору, беремо картонні заготовки та розмазуємо, по листочку пластилін, формуємо форму листочка, притискаємо до основи на невеликому шматочку пластиліну наші листочки. Будьте уважні звертайте увагу на зразок, де розміщені більші листочки, а де менші.
Самостійна робота дітей.
Підсумок заняття.
Тема. Морква (ліплення)
Мета: продовжувати розширювати знання дітей про городину; ознайомлювати з поняттями «куля», «овал», «конус» (загострений овал); удосконалювати вміння створювати фігури з пластиліну прийомами скачування й витягування; закріплювати навички усної лічби; розвивати впевненість у своїх можливостях; виховувати акуратність.
Обладнання: картки із зображенням садовини та городини; технологічна карта виготовлення морквини; набір пластиліну; серветка; дощечка.
Хід заняття
Бесіда про городовину. Розглянути овочі, зробити обстеження їх форми
Вправа для рук «Морква на грядці» — Стискаємо кулачок лівої ручки — саджаємо моркву; — правою рукою поливаємо її з поливалки; — виростає перша морквина — мізинчик (діти підіймають мізинці); — виростає друга морквина — безіменний палець (діти підіймають безіменні пальці). У такий спосіб «вирощують» усі морквинки-пальці, після чого міняють руки: пальці правої руки — морквинки, ліва — поливалка.
Практична робота 1. Відщипніть від помаранчевого пластиліну шматочок завбільшки з волоський горіх. 2. Скачайте з нього кулю. 3. Розкачуйте кулю до її перетворення на видовжений овал. 4. Щоб отримати гострий кінчик морквини, розкачайте один бік овалу. 5. Відірвіть від зеленого бруска шматочок завбільшки з квасолину. 6. Розкачайте його в ковбаску розміром із мізинець. 7. Поділіть ковбаску на три частини. 8. Розплющте кожну частину за допомогою щипків. Вийшли три листочки. 9. Примажте листочки до товстої частини морквини.
Підсумок заняття.
Тема. Новорічні іграшки
Мета: розширювати знання дітей про новорічне свято; закріплювати знання малюків про геометричні фігури: круг, трикутник, овал; продовжувати освоювати рельєфне ліплення; формувати навички ліплення плескачика, створення наліпів; опановувати прийом вирізання пластиліну згідно з шаблоном на плескачі; розвивати естетичний смак; виховувати повагу до народних традицій.
Обладнання: ілюстрації новорічних прикрас; технологічна карта виготовлення; набір пластиліну; шаблони геометричних фігур; набори стек; серветка; дощечка; картки-трафарети, намистинки.
Хід заняття
Тематична ігротека. Дидактична гра «Фігурки на дотик» Педагог пропонує дітям роздивитись і помацати трафарети з вкладками геометричних фігур. Потім по черзі дає дітям по одному трафарету й просить визначити форму фігурки-вкладки із заплющеними очима, на дотик. Коли учасники гри правильно назвуть форму всіх фігур, вони шукають для них відповідні трафарети. Гравці на дотик визначають форму отвору кожного трафарету, а потім вставляють у нього відповідну фігурку-вкладку.
Вправи для рук. Педагог разом із дітьми перетворює пальці рук на: — легкокрилого метелика (великі пальці обох рук зчепити, а рештою пальців ворушити, як крилами); — крабика (обидві долоньки зчепити палець між пальцем і ворушити «клішнями»); — круглі ліхтарики (кисті рук обертати на 180°).
Практична робота.
1. Розімніть половинку пластилінового брусочка будь-якого кольору.
2. Скачайте з неї кулю.
3. Розплющте кульку в плескач.
4. Прикладіть до плескача шаблон геометричної фігури.
5. Виріжте фігуру стекою згідно з силуетом.
6. Зробіть іще один плескач із пластиліну іншого кольору.
7. Прикладіть до другого плескача той самий шаблон геометричної фігури.
8. Так само виріжте фігуру за силуетом.
9. На першу фігурку покладіть нитку та накрийте її другою фігуркою. Вийшла мобільна підвіска — мобіль.
10. Прикрасьте іграшку наліпами, втисканням стеки, джгутиками, намистинками тощо.
Виставка та обговорення робіт.
Тема. Ялинка.
Мета: продовжувати ознайомлювати дітей із рельєфним ліпленням; учити застосовувати набуті знання на практиці; розширювати й поглиблювати знання про Новий рік; закріплювати усну лічбу, будову дерева, поняття «стовбур» і «гілки»; розвивати спостережливість, мислення, посидючість; виховувати вдячність і чуйність, бажання радувати близьких.
Обладнання: технологічна карта, набір пластиліну; серветка; дощечка.
Хід заняття
Розминка для рук «Вогники на ялинці» Педагог просить дітей «намалювати» силует ялинки, постукуючи кінчиками пальців; за допомогою таких самих рухів «засипати» ялинку сніжинками, потім «засвітити» на ній вогники.
Мотивація. Щоб прикрасити клас до Новорічного свята зробимо ялинки з пластиліну.
Практична робота 1. Оберіть шаблон будь-якої форми. 2. Відщипніть від коричневого пластиліну шматочок завбільшки з квасолину. 3. Розімніть цей шматочок і розкачайте його в ковбаску (трохи тоншу за мізинчик). 4. Один кінчик ковбаски розкачайте кількома рухами, щоб він став тоншим. Вийшов стовбур. 5. У центрі шаблону втисніть шматочок коричневого пластиліну й розмажте його по вертикалі. 6. На розмазану вертикальну лінію наліпіть стовбур. Завдяки підготованій лінії стовбур не зміщуватиметься. 7. Від зеленого пластиліну відірвіть 6 - 12 шматочків розміром із горошину. 8. Усі шматочки пластиліну розкачайте в ковбаски. 9. Кожну ковбаску розплющте щипками. 10. Від верхівки стовбура ліворуч, трохи навскоси, приліпіть першу гілку-лапку. 11. Від верхівки стовбура праворуч, трохи навскоси, приліпіть другу гілку-лапку. Верхній ярус готовий. 12. Те саме зробіть 3,4,5 ярусами гілок. 13. Стекою проріжте на гілках голочки. 14. Відірвіть від синього, червоного й жовтого пластиліну маленькі шматочки. 15. Скачайте їх у кульки й розвісьте на рельєфній ялинці як іграшки.
Виставка та обговорення робіт.
Тема. Ведмедик
Мета: розвивати в дітей бажання здійснювати сюжетно-ігровий задум; продовжувати знайомити з тваринами; формувати навички площинного зображення, орієнтування в просторі; удосконалювати методику відтягування пластиліну; розвивати впевненість у своїх можливостях, здатність керувати своїми діями; виховувати любов до тварин.
Обладнання: технологічна карта виготовлення ведмедя; набір пластиліну; набори стек; серветка; дощечка; картки із зображеннями тварин.
Хід заняття
Тематична ігротека Дидактична гра «Північний — південний» Педагог розкладає перед малятами картки із зображеннями північних і тропічних тварин. У різних кінцях кімнати він кладе сніжинку, яка позначає північ, і сонечко, яке позначає південь. Далі він просить дітей за сигналом розподілити тварин: північних віднести до сніжинки, а тропічних — до сонечка.
Практична робота 1. Відщипніть від коричневого пластиліну шматочок завбільшки з вишню. 2. Скачайте зі шматочка кульку. 3. Пальчиками розплющте кульку в плескачик. 4. Приліпіть плескач у центрі картону, трохи розтягши його вправо. Вийшов тулуб. 5. Відірвіть від коричневого пластиліну шматочок розміром із горошину. 6. Скачайте з коричневого шматочка кульку. 7. Пальчиками розплющте кульку в плескач. 8. Щільно приліпіть плескач до тулуба. Вийшла голова ведмежати. 9. Заліпіть щілину, яка утворилася між тулубом і головою. 10. Пальчиком витягніть носик, розтягуючи пластилін на голові ведмедя вліво. 11. Стекою розділіть кінець морди на дві частини, ніби відкриваючи рот. 12. Відщипніть від коричневого пластиліну шматочок розміром із рисове зернятко. 13. Приліпіть його в центрі голови. Вийшло вушко. 14. Ще раз відщипніть від коричневого пластиліну шматочок розміром із рисове зернятко. 15. Приліпіть його позаду тулуба. Вийшов хвостик. 16. Відщипніть від коричневого пластиліну два шматочки, кожний завбільшки з горошину. 17. Розкачайте кожну горошину в ковбаску. 18. Приліпіть ковбаски під тулубом. Вийшли лапи. 19. Відтягніть уліво (до голови) пластилін на кінці кожної лапи, одержуючи ступні. (Пояснити дітям, що ведмедик стоїть боком, тому робимо по одному оку й вуху)) 20. Відірвіть від чорного пластиліну два шматочки, обидва розміром із пшоняне зернятко. 21. Скачайте з кожного шматочка по кульці: це око і носик. Приліпіть їх. 22. Стекою зробіть смужки на тулубі, голові й шиї, створюючи ефект кошлатості.
Виставка та обговорення робіт.
Тема: «Заєць» (ліпленя)
Програмовий зміст: вчити дітей створювати образ тварини конструктивним способом. Розвивати вміння планувати свою роботу, ліпити послідовно, використовувати допоміжні матеріали для передачі виразності образу. Продовжувати формувати уявлення про пристосування тварин до зими. Розвивати творчість, словотворчі вміння дітей, уяву, дрібну моторику рук. Виховувати емпатичні почуття, самостійність.
Ообладнання: Зразок пластилінової скульптури тварини, виготовленої вихователем, технологічні картки, пластилін, стеки, дощечки, кусочки металевого проводу (для вус).
Хід заняття
- Я впевнена, що ви багато знаєте про зайців. Давайте розкажемо це під час гри «Я знаю» ( «Мікрофон»):
1. «Я знаю, що заєць дика тварина, а кріль, схожий на зайця, - свійська тварина»
2. «Я знаю, що є заєць-русак та заєць-біляк».
3. «Я знаю, що зайці не будують постійного житла.»
4. «Я знаю, що зайченята народжуються зрячими і можуть зразу самостійно пересуватись».
5. «Я знаю, що зайці не роблять запасів на зиму»
ІV. Визначення завдань для дітей (диференційовано):
Завдання 1 : Зліпити зайця за схематичним малюнком. Хто справиться – ліпить зайченят.
Всі інші діти виконують завдання за показом та поясненням вихователя:
Підсумок заняття.
Тема: Літак (ліплення)
Мета: Ознайомити дітей з елементарними відомостями про виникнення і розвиток авіації. Ввести в активний словник дітей слова: повітряна куля, літак, вертоліт, парашутист, дирижабль, пілот, аеродром, аеропорт, ілюмінатори, фюзеляж. Вправляти дітей у створенні образу предмета, використовуючи конструктивний спосіб ліплення. Формувати вміння встановлювати схожість з об'єктом. Розвивати дрібну моторику кистей рук. Виховувати наполегливість, інтерес, організованість, згуртованість, вміння домовлятися, знаходити спільну мову.Оформити «Аеродром».
Обладнання: Картинки з зображенням повітряного транспорту. Технологічні картки, пластилін, стеки, дощечки.
ХІД ЗАНЯТТЯ
Розучування гімнастики для очей «Пролітає літак».
Розглядання картинок із зображенням повітряного транспорту; ігри з іграшковими літаками; читання загадок, прислів'їв, приказок, віршів на дану тему; ліплення літаків.
Підсумок заняття.
Мета: Закріпити у дітей знання про характерні ознаки птахів (моделі).Створення об'ємного образу птиці. Передавати у ліпленні характерні ознаки птиці, співвідношення частин за величиною, формою. Використовувати знайомі прийоми ліплення: розкочування прямими рухами коло, овал (тулуб, голова); прийом відтягування (шия, хвіст); позначати стеком крила, очі.
Матеріали: пластилін, стеки, моделі птахів. Ілюстрація із зображенням пташок.
Хід заняття
Як зліпити з пластиліну пташку
Для того щоб зліпити пташку, потрібен пластилін, тарілка з водою, в якій можна мочити руки, стек, зубочистка або сірник, дощечка для ліплення і, звичайно ж, фантазія.
Для початку слід виліпити всі деталі: тулуб, очі, дзьоб, крила, лапки, хвостик і чубчик пташки, а потім з’єднати їх в одне ціле.
Для тулуба пташки потрібно зліпити пластиліновий валик, а потім зігнути його. Також тулуб пташки може мати форму конуса або просто кульки.
Потім, з білого пластиліну, ліпиться два тонких круглих пласта, які стануть оченятами майбутньої пташки і два невеликих чорних кульки для зіниць. Для брів потрібно розкачати дві тоненькі ковбаски з коричневого або чорного пластиліну. Також оченята можна просто продавити сірником.
Дзьоб можна зробити, зліпивши з помаранчевого пластиліну невеликий конус. Відкритий дзьоб вийде з двох пластилінових джгутиків, сполучених з одного боку. За бажанням між ними можна вставити червоний пластиліновий язичок. Також можна зробити дзьоб для пластилінової пташки з інших матеріалів, наприклад, з насіння.
Крила пташки можуть мати форму двох плоских крапельок, які будуть горизонтально прикріплені до тулуба. Стеком або зубочисткою потрібно намалювати на крапельках хвилястий малюнок, що імітує пір’я, або прикрасити тонкими крила смужками з пластиліну іншого кольору.
Лапки можуть бути зліплені у вигляді двох кульок, або плоских трикутників, залежно від виду пташки. Також лапки можна замінити невеликим шматочком пластиліну, який стане опорою для стійкості пташки.
Прийоми ліплення
Осінній кошик
Ліплення моркви
Зимові пейзажі
Ліплення пінгвіна
Сніговик
Ялинка
Прекраси на ялинку
Дід Мороз
Композиції казок
Котик
Півник
Собачка
Мишка
Сюжетне ліплення
Господарчий двір
Аеродром
Зоопарк
Дитячі роботи
Осінній кошик
Зимові пейзажі
Ялинка (колективна робота)
Композиції казок
Тема: Котики
Тема: Лисички
Тема: Композиція до казки «Ріпка» (колективна робота)
Тема: Композиція до казки «Котик та півник» (індивідуальна робота)
Тема: Композиція до казки «Рукавичка» (колективна робота)
Тема: Композиція до казки «Колобок» (колективна робота)
Тема: Композиція до казки «Лисичка і журавель» (індивідуальна робота)
Господарчий двір. (колективна робота)
Зоопарк. (колективна робота)
Тема: Аеродром (колективна робота)
Список використаних джерел
1