Контрольна робота. Аудіювання 4 клас (ІІ семестр) Зірка Мензатюк "Гарбузище"

Про матеріал

Конспект уроку літературного читання для 4 клас "Контрольна робота. Аудіювання. Зірка Мензатюк «Гарбузище». Урок містить перевірку рівня сформованості аудіативних умінь школярів, знайомство із сучасною письменницею, словникову роботу, різноманітні дидактичні ігри та завдання за змістом твору. Розробка містить ілюстрації до уроку, слова для розчитування, вправи та бланк для проведення тестування .

Перегляд файлу

Літературне читання 4 клас

Урок №85

 

Тема. Контрольна робота. Аудіювання. Зірка Мензатюк «Гарбузище».

 

Мета. Перевірити рівень сформованості  аудіативних умінь школярів:  вміння сприймати на слух незнайомий текст і розуміти його з одного прослуховування; вчити встановлювати причинно-наслідкові зв'язки, визначати головну думку твору;   розширити словниковий запас учнів; розвивати творчу уяву,  фантазію учнів, мовлення, мислення; виховувати любов до природи, самостійність, наполегливість.  

Обладнання. Портрет Зірки Мензатюк, малюнки до гри «Утворіть нові слова», ілюстрації гарбузів, джмеля, картки - слова для  розчитування, тлумачний словник.

Хід  уроку

Мета:вчити учнів чітко вимовляти звуки; розвивати усне мовлення, уяву, вчити вислов­лювати цікаві думки; виховувати інтерес до читання художніх творів.

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

1. Мовленнєва розминка

Робота над скоромовкою.

На город заліз гарбуз, у землі засів, загруз. 
Налетіла враз гроза й намочила гарбуза. 
Зморщив лоба той гарбуз: 
 «Ох, забув узять картуз...»                         В. Кравчук

Робота над чистомовкою.

Щі-щі-щі — понад шляхом є кущі.

Ока-ока-ока — на кущі сорока.

Ня-ня-ня — там маленьке зайченя.

Ик-ик-ик — здивувався хлопчик.

3. Гра «Утворіть слова за зразком». (Вчитель демонструє малюнки)

Борода — бородище,                                    голова —

лапа —                                                           яма —

кавун —                                                        ведмідь -      

вовк —                                                          морква —

комар —                                                        кіт —

павук —                                                        вітер —

буряк —                                                       помідор —

гарбуз — гарбузище

4.Дидактична гра «Збери слова»

Буз, гар; бу, гар, зик; ще, гар, зи, бу.

 Скласти слова у певному порядку. Чому саме так? 
(Гарбузик, гарбуз, гарбузище) 

III. ПОВІДОМЛЕНЯ ТЕМИ УРОКУ.

   ІV. РОБОТА НАД ТЕКСТОМ ЗА ЗІРКОЮ МЕНЗАТЮК «ГАРБУЗИЩЕ».

  1. https://starylev.com.ua/files/news/menzatyk_kuiv_18.2.16_1.jpgРозповідь учителя про Зірку Мезантюк .

   Зірка  Зензатюк  народилася 21 жовтня 1954 року в селі Мамаївцях Кіцманського району Чернівецької області, Україна. Писати почала, коли вчилася у другому класі. Це сталося так: одного разу вчителька задала написати вдома переказ «Ліс восени». Почавши з переказу, Зірка написала про лисячу нору, яку бачила в лісі, про білочку, що збирала ліщинові горіхи, а далі й про те, яким ліс стане взимку, коли його засипле сніг. Замість кількох рядочків переказ розтягнувся на цілих п’ять сторінок. І їй так сподобалося викладати на папері власну розповідь, що письменниця на цьому не зупинилася і написала ще й віршовану «Казку про кицю Мурку і дівчину Ганну», а в наступні дні — чимало віршиків. Однокласники чомусь не повірили, що дівчинка пише вірші сама, і стали говорити, що все те написав її прадід Олекса та й закопав, а вона викопала і видає за свої.
         Закінчивши школу, Зірка вступила на факультет журналістики Львівського університету імені Івана Франка. Вступ, насправді, виявився нелегким, але їй допомогли численні публікації творів у газетах, здобуте перше місце на обласній олімпіаді з української мови і літератури та ще рекомендація Спілки письменників, яку вона дістала як авторка-початківець.
       Закінчивши у 1977 р. університет з червоним дипломом, вона працювала кореспондентом газети «Радянська Україна». Робота була цікавою і відповідальною, проте скоро письменниця стала відчувати, що пише не про те, не так, як хоче, тому відмовилася від кар’єри, залишила газету і присвятила себе творчості для дітей.

З 1995 р. Зірка Мензатюк — член Національної Спілки письменників України; з 1997 р. веде в дитячому журналі «Соняшник» рубрики «Храми України», «Фортеці України», «Щоб любити», «Щоденник мандрівника»; з 2004 р.  автор рубрики про святині України в освітній радіопередачі для школярів «АБЦ» Національного радіо.
Menzatyuk_bgКазки письменниці почали друкувати в журналах «Барвінок», «Соняшник», «Малятко», у закордонному журналі «Веселка», який виходив у США і Словаччині.

У 1990 році видавництво «Веселка» випустило її першу книжку казок «Тисяча парасольок». Невдовзі в тому ж  видавництві  вийшла  друга книжка «Арніка» (1993) — казка про найчарівніше зілля Карпат. У видавництві «Лелека» побачила світ книжка «Мільйон мільйонів сестричок» (1999).
        У 2002 р. як спеціальний випуск журналу «Соняшник» вийшла друком книга про найвідоміші церкви та монастирі України, адресована дітям, «Наші церкви: історія, дива, легенди», де у цікавій, доступній формі письменниця оповідає про різні стилі церковної архітектури, будову іконостаса, про чудові ікони України, найвизначніших українських святих, вміщує легенди і перекази, багато з яких на той час публікувалися вперше.

      Не могла письменниця не написати і казок про Київ — нашу столицю — казкове місто, про яке складали казки ще за княжих часів. Всі ми їх знаємо: казку про киянина з Подолу Кирила Кожум’яку, про чарівницю Добраду та ін. І от у 2006 р. «Видавництво Старого Лева» надрукувало книгу під назвою «Київські казки». Цього ж року у видавництві побачили світ ще mezantyk_tvory два видання письменниці  «Таємниця козацької шаблі» і «Казочки-куцохвостики», яке здобуло титул «Книжка року-2006» у номінації «Дитяче свято» і 3-тю премію київського ярмарку «Книжковий світ-2006» у номінації «Краща дитяча книга».

       У 2007 р. у видавництві «Букрек» вийшла книга «Катрусині скарби», в якій письменниця знайомить юного читача з традиційним народним мистецтвом України. Цього ж року у видавництві «Грані-Т» побачила світ збірка казкових історій «Як до жабок говорити» про пригоди хлопчика-мрійника Іванка, якого називали чарівним не за те, що він умів робити чудеса всілякі, а тому, що вірив у них. Разом з ним можна навчитися говорити до жабок, равликів, ластівок та інших істот, зрозуміти, чому долиною цвіте бузьків вогонь, ведмежа цибуля та заяча конюшина.

      У своїх казках Зірка пише про вічні цінності українського народу. У 2008 р. у видавництві «Школа» побачила світ її книжка «Макове князювання», в яку включено казки про наші свята, адже саме в них приховано багато казкового, чарівного! От хоча б перетворення звичайного яєчка в красуню-писанку, що несе на собі чарівні знаки. Про неї письменниця розповіла в казці «Писанка». Або звичай справляти на Великдень обновки, про який нам нагадує вірш Тараса Шевченка «На Великдень, на соломі». Чому їх справляли? Що вони значили? Про це — казка «Молоданчик». А хіба не варті казок свято Івана Купала, коли зілля набирається найбільшої сили, або повна краси й поезії Зелена неділя, в якій можна віднайти загублену гармонію життя, і Різдво, і Спаса та Маковія, і чимало інших свят. Вони прикрашали її дитинство, без них життя втратило б свої найяскравіші барви, тому бережімо їх!
     Зірка Мензатюк — лауреат міжнародного літературного конкурсу у США,      літературної премії імені Лесі Українки, Наталі Забіли.

 

2. Словникова робота.  Робота зі словником.

  1. Тлумачення слів. Учні шукають у словнику.

Огудиння - стебла чи гілки повзучої, виткої рослини.

Зніяковів – смутився

Залопотіли-зашуміли.

Прядиво – волокно, приготовлене до прядіння.

Допровадили – дотягли.

 

  1. Читання слів з дошки.

О-гу-дин-ням                 Мли-но-ве

Здо-ро-вен-ний              Ве-рес-не-вим

Зав-більш-ки                 До-про-ва-ди-ли

Чи-ма-лий                      Зда-ле-ка

  1. Проведення контрольної роботи. Аудіювання.

Читання  вчителем тексту.

       Гарбузище
      На городі між огудинням  зацвіла жовтогаряча квітка. Побачив її молодий джмелик і здивувався.
— Що з тебе виросте, з такої великої?
— Здоровенний гарбуз виросте! Ось я його покажу.
      Квітка зібрала пелюстки вузликом, — і справді, на стеблі зеленіє гарбузик.
— Оце велетень? Оцей лопуцьок? Ой, розсмішила! — джмелик затрясся, загудів від сміху.
— Я ще маленький... — зніяковів гарбузик. — Але я виросту.
      І він почав рости. День росте, другий росте, тиждень росте... Залопотіли соняхи, затріщало огудиння, — то Михась партизанить у кукурудзі.
— О, гарбузик! Дай-но зроблю з тебе корову. Роги будуть з прутиків, хвіст із прядива...
— Не чіпай мене, Михасю, бо я ще малий! Хай-но стану завбільшки як твоя голова!
— Як моя голова? Гаразд, почекаю.
       Росте гарбузик та й росте. Чималий зробився. Вітер його обвіває, сонечко зігріває.
— Це ще би дощику...
      Почув дощик — закапотів, залопотів по городу. Гарбузик умився, дощівки напився і знов росте.
      Після дощу прийшов на город Михасько.
— Де тут мій гарбузик? О, який! Вже й за голову більший. Зроблю-но я з тебе страховище. Виріжу рот-очі, вправлю свічку всередину і понесу, коли стемніє, на роздоріжжя. То-то всі поналякуються!
— Не зривай мене, Михасику! Почекай трохи. Я ще більшим стану, як млинові жорна.
— Що ж, будь по-твоєму. Тільки гляди, не обдури.
       Вже й соняхи поперецвітали,  а гарбуз знай росте. Зробився великий, як млинові жорна! Аж у землю вгруз.
— Це ще би сонця... — каже.
  Визирнуло сонечко, скісним променем вересневим пригріло гарбузові боки.   Вони й пожовтіли.
      Прилетів джмелик. Сів на гарбуз й питає:
— Де тут той лопуцьок, що вирости нахвалявся?
— Ось де я, під тобою! — гуде гарбузище. — Тепер мене здалеку видно.
— Хіба це ти? Це ж гора! І чому ти жовтий?..
— Бо на кашу пора!
       Прийшов на город Михась, тато, дід Михасевий, ще й сусіда покликали. Ледве гуртом гарбуз у двір допровадили. А що вже було з нього каші — з пшоном, з маслом, — на все село!                                (Зірка Мензатюк, 298 слів)

Тестові завдання

  1. Хто побачив велику жовтогарячу квітку, що зацвіла на городі між огудинням?

(1 бал)

а) Бджілка;

б) коник-стрибунець;
в) молодий джмелик.

  1. Хто не вірив, що гарбуз виросте великим?                                                 (1 бал)

а) Джмелик;

б) Михась ;
в) соняхи.

 3.  Що зазеленіло на стеблі?                                                                                     (1 бал)

а) Маленький огірочок;

б) маленький гарбузик;
в) маленьке яблучко.

3. Як джмелик відреагував, побачивши маленький гарбузик?                         (1 бал)
а) Загудів від сміху;                                                                                                                    б) заплакав;
в) почав співчувати.
 

4. Що хотів зробити Михась із маленького гарбузика, коли побачив його на городі?                                                                                                                           (1 бал)

а) зробити страховище;

б) зробити маленький м 'ячик;
в) зробити з нього корову.
5. Яким став гарбузик після дощику?                                                                    (1 бал)

а) Великим;

б) схожий на огірок;
в) ще меншим.
6. Яким став гарбуз із настанням осені?                                                                (1 бал)
а) Великим і жовтим;
б) маленьким і зеленим;
в) довгим і м 'яким.
7.  Що приготували з гарбуза? Складіть слово, доповніть відповідь.           (2 бали)
мка-м + шу  ____________________________________________________________

 

 8.  Хто гарбуз доправляв до хати?                                                                        (2 бали)

__________________________________________________________________________
9. Поміркуйте, чому вибраний такий заголовок до твору.                          (1 бал)
_________________________________________________________________________

4.Фізкультхвилинка

  1. Бесіда за прочитаним.

-Назвіть дійових осіб твору. (Гарбуз, джмелик, Михась, автор)

-Яким гарбузик був спочатку?

-Що розсмішило молоденького джмелика?

-Що хотів Михась зробити з гарбузика? Що йому завадило?

-Що допомогло вирости гарбузові?

-Чому джмелик не побачив гарбуза?

-Як він його назвав? Про що запитав?

- Як гарбуз потрапив у двір?

-Чому вибраний такий заголовок до твору?

-Яким став гарбуз?

    -Які слова допомагають дібрати відповідну інтонацію? (Джмелик здивувався, затрясся, загудів від сміху, питає, гарбузик зніяковів, просить, гуде).

6. Хвилинка – цікавинка.(Ілюстрації)

Подивіться, якими різноманітними бувають у природі гарбузи. Одні ми вживаємо в їжу собі чи домашнім тваринам, є декоративні гарбузи, що використовуються для прикраси огорож, а в Середній Азії з висушеного гарбуза роблять посуд, в якому гарно зберігати кумис- напій з кобилячого молока.

 V. ПІДСУМОК УРОКУ.

- Що робили на уроці?

- Чому вибраний такий заголовок до твору?

- Що б ви зробили з гарбуза?

Літературне читання 4 клас

Контрольна робота

 Аудіювання (ІІ семестр)

Дата ____________________     ПІ учня ________________________________________

 

Зірка Мензатюк «Гарбузище»

Тестові завдання

  1. Хто побачив велику жовтогарячу квітку, що зацвіла на городі між огудинням?                 (1 бал)

а) Бджілка;

б) коник-стрибунець;
в) молодий джмелик.

 

2. Хто не вірив, що гарбуз виросте великим?                                                                                 (1 бал)

а) Джмелик;

б) Михась ;
в Соняхи.

 

 3.  Що зазеленіло на стеблі?                                                                                                            (1 бал)

а) Маленький огірочок;

б) маленький гарбузик;
в) маленьке яблучко.

3. Як джмелик відреагував, побачивши маленький гарбузик?                                                     (1 бал)
а) Загудів від сміху;                                                                                                                  

б) заплакав;
в) почав співчувати.
 

4. Що хотів зробити Михась із маленького гарбузика, коли побачив його на городі?             (1 бал)

а) зробити страховище;

б) зробити маленький м 'ячик;
в) зробити з нього корову.

5. Яким став гарбузик після дощику?                                                                                               (1 бал)

а) Великим;

б) схожий на огірок;
в) ще меншим.

6. Яким став гарбуз із настанням осені?                                                                                            (1 бал)
а) Великим і жовтим;
б) маленьким і зеленим;
в) довгим і м 'яким.

7.  Що приготували з гарбуза? Складіть слово, доповніть відповідь.                                           (2 бали)
мка-м + шу  ____________________________________________________________________________

 

 8.  Хто гарбуз доправляв до хати?                                                                                                    (2 бали)

_______________________________________________________________________________________
9. Поміркуйте, чому вибраний такий заголовок до твору.                                                       (1 бал)
_______________________________________________________________________________________

 

 Оцінка ___________________________

https://dacha5.ru/uploads/images/00/01/40/2013/02/25/ef37f2.jpg

http://mtdata.ru/u26/photo0253/20498910801-0/original.jpg

http://cdn.lifebru.com/wp-content/uploads/2017/03/13010639/HealthyWinterSquash_14893923953021.jpg

http://www.findwall.ru/images/wallpapers/1024x768/3/7/4/74x.jpg

Посуд з висушеного гарбуза

http://ecology.md/uploads/files_elfinder/2017/07_03/laginariia8.jpg

https://florasad-agro.com.ua/uploads/products/prod_400-1505321494-89810.jpg

http://gifok.net/images/2015/09/09/Autumn_062.png

http://giftedbaby.net/wp-content/uploads/2015/04/%D0%94%D0%96%D0%9C%D0%86%D0%9B%D0%AC.jpg

Гра «Утворіть слова за зразком»

        http://tvoya-boroda.com/wp-content/uploads/2016/10/mozhet-li-ne-rasti-boroda-i-kak-eto-ispravit.jpg        https://im0-tub-ua.yandex.net/i?id=b643a89490f8ac66f0782882804f37df&n=13                   

https://im0-tub-ua.yandex.net/i?id=c9e11f066b61bd8723ce7893b66e2e54&n=13http://krasnodar-today.ru/uploads/posts/2017-05/1496221015_1.jpg

http://www.wallpapermania.eu/images/lthumbs/2012-04/434_big-brown-bear.jpghttp://kolobuga.ru/wp-content/uploads/2017/01/78975f061ec5f7130827519aa38a5c5f.jpg

https://basik.ru/images/cats_wallpapers_43/07_cat.jpg      http://skarbnu4ka.com/wp-content/uploads/2013/02/1_1-e1360713493458.jpghttp://wallpaperstock.ru/tmp/%D0%BA/28114_1.jpg     https://im0-tub-ua.yandex.net/i?id=0add6e7e07d9ca798faff7e8254ea869&n=13

http://1semena.ru/wa-data/public/shop/products/34/26/22634/images/33433/33433.750x0.png    https://ridero.ru/books/pauki/image/593599c5816a2ffc1291f230

 

 

 

 

Ще, гар, зи, бу.

Буз, гар.

Бу, гар, зик.

 

О-гу-дин-ням

Мли-но-ве

Здо-ро-вен-ний

Ве-рес-не-вим

Зав-більш-ки

До-про-ва-ди-ли

Чи-ма-лий

Зда-ле-ка

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 5
Оцінки та відгуки
  1. Дунець Інна Василівна
    Дякую за гарний матеріал!
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Гурик Наталія Юріївна
    Чудова розробка! Дякую!
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3.  Людмила
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  4. Гайдіна Наталія Петрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  5. Вівчар Світлана Ярославівна
    Дякую за доцільний і змістовний матеріал.
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
Показати ще 2 відгука
docx
Додано
19 березня 2018
Переглядів
31107
Оцінка розробки
5.0 (5 відгуків)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку