Австралія - найменший материк.

Про матеріал
Дуже цікавий урок. Враховує вікові особливості учнів. Включає різні види діяльності. Можна використовувати роздатковий матеріал або презентацію.
Перегляд файлу

Тема: Австралія — найменший материк Землі. Загальні відомості, своєрідність ГП материка. Історія відкриття і дослідження. Геологічна

будова, форми рельєфу та корисні копалини Австралії, їх порівняння з Африкою

 

Мета: сформувати в учнів загальне уявлення про своєрідність та особливості природи Австралії; продовжувати формувати навички складання характери-стики ГП материка за планом; продовжувати формування вміння порівню-вати та узагальнювати теоретичний матеріал; вдосконалювати практичні вміння та навички учнів працювати з картами атласу, підручником та іншими джерелами географічних знань.

 

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

 

Обладнання: фізична карта Австралії, атласи, підручники, портрети море-плавців, ілюстративний матеріал про природу материка.

 

Опорні та базові поняття: ФГП, рельєф, форми рельєфу, корисні копалини, тектонічна будова, гори (старі, молоді), рівнини, (височини, плоскогір’я, низовини).

 

Географічна номенклатура: миси: Йорк, Південно-Східний, Стіп-Пойнт,

Байрон; моря: Коралове, Тасманове, Арафурське, Тіморське; затоки: Кар-

пентарія, Велика Австралійська; протоки: Басова, Торесова; півострови:

Кейп-Йорк, Арнем-Ленд; течії: Південна пасатна, Східноавстралійська;

острови: Тасманія, Нова Зеландія, Великий Бар’єрний риф, Нова Ґвінея;

Західно-Австралійське плоскогір’я; Центральна низовина; гори: Великий

Вододільний хребет (г. Косцюшко); річки: Муррей, Дарлінґ; озеро Ейр;

пустелі: Велика Піщана, Вікторія.

 

Структура уроку

І. Організаційний момент…………………………………………………….1 хв.

ІІ. Актуалізація опорних знань та умінь………………………………….….5 хв.

ІІІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності учнів………………..2 хв.

ІV. Вивчення нового матеріалу……………………………………………..30 хв.

V. Закріплення нових знань та умінь учнів………………………………….5 хв.

VІ. Підсумок уроку…………………………………………………………....1 хв.

VІІ. Домашнє завдання……………………………………………………..…1 хв.

Зміст уроку

 

I. Організаційний момент

Доброго дня! Сідайте. Подивіться  один на одного, посміхніться  і  подумки побажайте успіхів один одному на уроці..

Визначення готовності дітей до уроку та поставити завдання перед учнями щодо роботи на уроці:

  • Активно працювати
  • Уважно слухати
  • Сумлінно виконувати завдання
  • Чути один одного

 

II. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів

Прийом «Інтелектуальна розминка»

 1. Який прадавній материк існував на нашій планеті? (Пангея)

2. Водами якого океану він омивався? (Панталасс)

3. На які два материки згодом розкололася Пангея? (Лавразія та Гондвана)

4. Від якого прадавнього материка утворилися материки північної півкулі? Назвіть їх і покажіть на карті. (Лавразія: Євразія та Пн. Америка)

5. Від якого прадавнього материка утворилися материки південної півкулі? Назвіть їх і покажіть на карті. (Гондвана: Африка, Пд. Америка, Австралія, Антарктида та п–ів Індія)

6.Який материк ми вже вивчили? (Африка)

 

III. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності учнів

Прийом „Проблемне питання”
Щоб подолати шлях до материка, який ми будемо вивчати сьогодні, мандрів-нику 100-200років тому потрібно було б від 7місяців до одного року. В наш час це займе всього декілька годин (близько 40 годин).
- А який материк ми будемо вивчати ви дізнаєтеся, якщо виконаєте завдання:
(зачитування уривку з твору „Френсіс Чичестер – вояж мира”)  

„ 28 серпня 1966р. із бухти Плімута (Великобританія) вийшла у відкритий океан яхта „Джіпс Мот ІV”, якою управляв Френсіс Чичестер. Через деякий час, обігнувши мис Горн, яхта вийшла в район 40-х широт Індійського океану, а 12 грудня о 16год45хв її зустріли в пункті, географічні координати якого 35пд.ш.,151сх.д.”


- Як називається цей пункт (місто) і на якому материку він знаходиться?
(Канберра. Австралія)
Отже на протязі 4-х уроків ми будемо вивчати материк Австралію (відкрити назву материка на дошці).
Сьогодні ми ознайомимося з географічним положенням та історією відкриття материка, геологічною будовою, рельєфом та корисними копалинами Австралії.

Діти записують тему уроку яка написана на дошці: «Австралія – географічне положення, історія відкриття, геологічна будова, рельєф та корисні копалини».

Прийом «Дивую всіх»

Учитель. Австралія — материк чудернацький, бо все там навпаки для нас:

  • в січні — літо,
  • дерева взимку скидають не листя, а кору,
  • тварини мають сумки або дзоьб.

Цікаво дізнатися про такий материк більше?

 

IV. Вивчення нового матеріалу

  1. Прийом «Творча лабораторія»

 

  1. Характеристика ФГП материка за планом

                          Географічне положення материка
                   
1. Площа.
2. Розташування щодо:
- Екватора;
- Нульового меридіану;
- Північного та південного тропіків;
- Інших материків;
3. Крайні точки.

Учні працюють по рядам (три пункти плану і три ряда) самостійно, користуючись планом в зошиті учня, текстом підручника і картами атласу. Після виконання роботи кожна група звітує про виконання роботи і дає відповідь на один із пунктів плану.

Учні за допомогою вчителя роблять загальний висновок про особливості ГП і їх вплив на природу материка

  • віддаленість, ізольованість — своєрідна природа;
  • перетинається майже по середині південним тропіком — сухий, жаркий клімат і тому відсутнє сучасне зледеніння.
  • Повністю знаходиться в південній і східній півкулях.

2.Особливості берегової лінії.
Робота з картами атласу за планом:
1. Океани та моря, що омивають материк (Тихий та Індійський океани, Тасманове, Коралове, Арафурське та Тіморське моря).
2. Затоки (Велика Австралійська, Карпентарія), протоки (Торресова, Бассова).
3. Півострови (Кейп-Йорк, Арнем-Ленд, ).
4. Острови, що прилягають до нього (Нова Зеландія, Великий Бар’єрний риф, Тасманія, Нова-Гвінея).
5. Течії, та їх вплив на природу материка (Західних вітрів, Сх.- Австралійська та Пд. Пасатна).
                                                  Висновок

  • Берегова лінія розчленована мало.

3.Історія відкриття

Робота з таблицею «Історія відкриття та дослідження Австралії»

(з демонстрацією фотографій мандрівників)

Рік

Мандрівники

Внесок в дослідженні материка

Античні часи і Середньо-віччя

Античні та середньовічні космографи

Створили гіпотезу про невідомий Пд. материк, який на їх думку врівноважував масу Пн. та Пд. півкулі. В Середньовіччі його називали лат. Terra Australis incognita тобто «Невідома Південна Земля»

1606 рік

В. Янсзон

Голландський мандрівник першим з європейців ступив на нову землю і назвав її Нова Голландія. Проте нікому не повідомляли про своє відкриття, боявшись, що англійці захоплять їхню знахідку.

1606 рік

Луїс Торрес

Відкрив протоку між Нової Гвінеєю і Австралією, згодом названою його ім′ям.

1642 рік

 

 

1644 рік

Абель Тасман

Відкриває острів, який назвав Ван-Дімен в честь голландського губернатора (пізніше перейменовано на о. Тасманія) та о-в „Земля штатів” (нинішня Нова Зеландія).

 Досліджує береги пн. Австралії.

1770 рік

Джеймс Кук

Англійцю, який відкрив східне узбережжя материка,  належить  офіційне відкриття Австралії. Він проголосив материк володінням Британії і назвав його „Новий Південний Вельс”. 

1814 рік

М. Фліндерс

Запропонував назвати південний материк Австралією.

 

4. Тектонічна будова

Робота з тектонічною картою

Бесіда за картою:

  1. Які тектонічні структури переважають в Західній та Центральній Австралії? (докембрійські щити і докембрійські плити з осадовим чохлом)

Пояснення: в рельєфі щитам відповідають височини і найбільша з них Західно – Австралійське плоскогір’я, а  докембрійські плити – представлені пустелями – Велика піщана пустеля, пустеля Сімпсон, Велика пустеля Вікторія. 

 

  1. Австралійські Альпи це область якої складчастості? (каледонської)

 

Пояснення: каледонське горотворення відбувалося ще в палеозойську еру (525-375 млн. рр.. назад), тому і найвища точка материка г. Костюшка 2228 м. не є лідером серед найвищих точок материків.

 

  1. Які тектонічні структури лежать в основі Центральної  низовини? (осодовий чохол молодих платформ)
  2. В основі якої гірської споруди лежить область герцинської складчастості? (Великий Вододільний хребет)

 

5. Рельєф

Висновок попереднього завдання співставлення тектонічної та фізичної карт Австралії.

 Розповідь учителя, учні спостерігають за картою.

  • на материку не має областей сучасної Альпійської складчастості, тому відсутні високі гори та не має прояву вулканізму, землетрусів
  • в основі Австралії лежить платформа, тому в рельєфі панують рівнини різної висоти
  • вздовж східного узбережжя Австралії лежить найдовший кораловий риф в світі – Великий Бар’єрний Риф (понад 2000 м.)

Запитання: Найвища точка Африки (г. Кіліманджаро 5895 м.)

  • найнижча точка від рівня моря – озеро Ейр  (–16 м.)
  • Запитання: Найнижча точка Африки (западина Ассаль (-155 м.)
  •  

6. Корисні копалини

Прийом «Географічний практикум»

Доповнити таблицю « Корисні копалини Австралії»

 

Закономірності

Паливні корисні копалини

Рудні корисні копалини

Нерудні корисні копалини

Зв’язок з геологічною будовою

Пов’язані з осадовим чохлом

Пов’язані з магматичними та метаморфічними породами кристалічного фундаменту платформи

Мають різноманітне походження та пов’язані з різними тектонічними структурами

Найбільш поширені види корисних копалин

Нафта

Природний газ

Буре вугілля

Кам’яне вугілля

Залізні руди

Манганові руди

Мідні руди

Нікелеві руди

Золото

Найпоширеніші:

Алмази

Опали

Райони поширення

Переважно на сході та південному сході материка

Захід, північ, південь материка, о. Тасманія

Алмази – північний захід Австралії.

Опали у внутрішніх районах Центральної низовини

 

V. Закріплення вивченого матеріалу

1. Прийом «Так – ні» з використанням кольорових карток (червона – ні, зелена - так)

Австралія найменший материк Землі.(Так)

На материку є діючі вулкани. (Ні)

В Австралії є високі гори. (Ні)

Материк не має територій із сучасним зледенінням. (НІ)

Вздовж північно-східної частини материка простягнувся Великий

Бар’єрний риф. (Так)

Австралію відкрили китайці. (Ні)

В Австралії багато родовищ нафти та природного газу. (Так)

 

2.Учні самостійно називають характерні риси або об’єкти Австралії при цьому встають.

 

VІ. Підсумок уроку

Висновки уроку підбиває вчитель:

  • Вказує що вивчили в ході уроку
  • Дає характеристику роботі учнів на уроці.

 

VII. Домашнє завдання

     Опрацювати § 23 підручника.

     Письмово в зошиті виконати завдання в підручнику с. 111 (пояснити).

  • Творче завдання: повідомлення в зошит про представників рослинного і тваринного світу Австралії.

 

 

 

Список тварин та рослин для повідомлення

 

  1. Вомбат
  2. Терміти
  3. Пляшкове дерево
  4. Евкаліпт
  5. Казуарина
  6. Качкодзьоб
  7. Єхидна
  8. Тасманійський диявол
  9. Дикий собака динго
  10. Лірохвіст
  11. Коала
  12. Трав’яне дерево
  13. Араукарія
  14. Кенгуру
  15. Страус Ему
  16. Райський птах
  17. Сміттєві кури

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ЦІКАВИЙ МАТЕРІАЛ

 

 

До 1851 року австралійський континент є англійською колонією для каторжан. Там були знайдені родовища золота — і почалась «золота лихоманка», яка сприяла припливу переселенців. З 1851 по 1861 р. чисельність населення материка подвоїлася. У 1856 році австралійські золотошукачі видобули 95 тонн золота, а у 1893 році- 1300 тонн (в основному в західній Австралії, де і зараз видобувають золото).

Саме тут знаходиться найбільший у світі кар’єр з видобутку золота:

ширина 2 км, довжина 3 км, глибина 400 м. Австралія посідає трете

місце у світі за видобутком золота (перше — ПАР). Найбільший у світі самородок золота — «Бажаний незнайомець» вагою 70 кг знайдено в штаті Вікторія в 1869 р.

 

Підраховано, що вулкан Таупо в Новій Зеландії під час виверження, що відбулося близько 1800 рр. тому, викинув 30 млрд т гірської породи. Швидкість її викидання досягала 700 км/год. Порода вкрила територію в 16 тис. км2, причому велика частина її впала на значній відстані — до 200 км від кратера вулкана.

 

 

 

ДОДАТКИ

Закономірності

Паливні корисні копалини

Рудні корисні копалини

Нерудні корисні копалини

Зв’язок з геологічною будовою

 

Пов’язані з магматичними та метаморфічними породами кристалічного фундаменту платформи

Мають різноманітне походження та пов’язані з різними тектонічними структурами

Найбільш поширені види корисних копалин

Нафта

Природний газ

Буре вугілля

Кам’яне вугілля ■

Залізні руди ▲

Манганові руди

Мідні руди

Нікелеві руди

Золото

Найпоширеніші:

Алмази

 

Райони поширення

 

 

 

 

Рік

Мандрівники

Внесок в дослідженні материка

Античні часи і Середньо-віччя

Античні та середньовічні космографи

Створили гіпотезу про невідомий Пд. материк, який на їх думку врівноважував масу Пн. та Пд. півкулі. В Середньовіччі його називали лат. Terra Australis incognita тобто «Невідома Південна Земля»

1606 рік

В. Янсзон

Голландський мандрівник першим з європейців ступив на нову землю і назвав її Нова Голландія. Проте нікому не повідомляли про своє відкриття, боявшись, що англійці захоплять їхню знахідку.

1606 рік

Луїс Торрес

Відкрив протоку між Нової Гвінеєю і Австралією, згодом названою його ім′ям.

1642 рік

 

 

1644 рік

Абель Тасман

Відкриває острів, який назвав Ван-Дімен в честь голландського губернатора (пізніше перейменовано на о. Тасманія) та о-в „Земля штатів” (нинішня Нова Зеландія).

 Досліджує береги пн. Австралії.

1770 рік

Джеймс Кук

Англійцю, який відкрив східне узбережжя материка,  належить  офіційне відкриття Австралії. Він проголосив материк володінням Британії і назвав його „Новий Південний Вельс”. 

1814 рік

М. Фліндерс

Запропонував назвати південний материк Австралією.

 

В. Янсзон

 

В. Янсзон

Тасман

 

Абель Тасман

Метью Фліндерс

Метью Фліндерс
 

D:\географія\220px-Captainjamescookportrait.jpg

 

Джеймс Кук

docx
Додано
13 січня 2020
Переглядів
2766
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку