Тема: Австралія. Географічне положення. Дослідження та освоєння материка. Практична робота 7. Позначення на контурній карті назв географічних об’єктів материка.
Мета
Освітня: формувати знання про своєрідність географічного положення Австралії, етапи відкриття й дослідження; вдосконалювати практичні навички та вміння; виділивши його особливості .
Розвиваюча: Розвивати у школярів інтерес до вивчення географії, вводячи в урок елементи цікавої географії та інтерактивні форми роботи. Розвивати логічне мислення учнів, вміння обґрунтовувати свої погляди, робити висновки та порівняння. Розвивати вміння учнів вільно користуватися різними джерелами географічних знань (підручником, картами атласу, малюнками, схемами), аналізувати та зіставляти їх.
Виховна: Сприяти формуванню світоглядних ідей про взаємозв’язки та єдність компонентів природи . Сприяти екологічному вихованню учнів, на основі матеріалу про використання людиною надр Австралії, вичерпність мінеральних ресурсів та необхідність їх охорони.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Обладнання: фізична карта Австралії, портрети дослідників, ілюстративні матеріали природи Австралії, атласи , підручники, навчальний електронний посібник, мультимедійний проектор, презентація «Австралія. Географічне положення. Дослідження та освоєння материка. Практична робота 7.»
Хід уроку
І. Організаційний момент
Доброго день! Радий усіх вас вітати. Бажаю гарного настрою. І сьгодні я пропоную працювати за формулою успіху (Слайд 1)
( У+О)х(В+С)хР=З
У- увага
О – організованість
В- взаємодопомога
С- спілкування
Р- робота
З- знання
ІI. Актуалізація опорних знань.
(Слайд 2)
Географічна розминка
Плутанина
1. СЕЛЬВА
2 НІЛ
3.АЛЖИР
4.НЕГРОЇДНА РАСА
Третій зайвий
(Слайд 7 )
Знайди пару
Самоперевірка (Слайд 8 )
Плутанина
Третій зайвий
Горила
Слон
Амазонка
Атакама
Знайди пару
1-В
2-Б
3-А
4- Д
Виставте бали в картки самооцінювання
ІII. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності
Сьогодні ми починаємо знайомство з материком таємниць і несподіванок? так неординарно писала Г. Усова.
(Слайд 9)
Вона знаходиться під нами,
І ходять там, напевно, вверх ногами.
Там, навпаки всі пори року,
Там, в жовтні розквітають гори,
А в лютому палає літо, і дощ не ллється, як з корита.
Там протікають без води в пустелях ріки,
І називають жителі їх - кріки.
Там в заростях, безкрилі птахи,
І риби лазять, як мурахи.
Як ви вважаєте, який материк ми будемо вивчати? ……………….
Дійсно, це – Австралія (Слайд 10 )
Сьогодні на уроці ми ознайомимося з материком, якому б найкраще підійшов епітет «чудернацький», бо там все навпаки: у липні – зима, у січні – літо. Дерева взимку скидають не листя, а кору. Багато тварин на животі мають сумки в котрих виношують малюків.
ІV. Оголошення теми і мети уроку (Слайд 11)
Австралія. Географічне положення. Дослідження та освоєння материка. Практична робота 7
Отже, сьогодні ми продовжимо розвивати вміння
Завдання уроку: (Слайд 12)
V. Вивчення нового матеріалу.
(Слайд 13)
План характеристики географічного положення материка
1. Розташування материка щодо екватора, найбільша його протяжність із півночі на південь.
2. Півкулі й географічні пояси, в яких лежить материк.
3. Протяжність материка із заходу на схід.
4. Океани та моря, морські течії, що омивають материк.
5. Інші найближчі материки і шляхи сполучення з ними.
Фізико-географічне положення материка.
Робота в групах. Клас об’єднується у 2 групи. Кожна група отримує завдання розкрити певний пункт плану (робота з підручником § 28, с.105, с. 106, і картами атласу).
(Слайд 14)
На підготовку 3 хв
Група 1.
- Розташування материка відносно екватора, тропіків (полярних кіл), нульового і 180-го меридіанів.
- В яких кліматичних поясах розташований материк?
- Якими океанами і морями омивається материк? Характер берегової лінії.
Група 2.
- Розташування щодо інших материків. Крайні точки материка, координати.
(Північна - мис Йорк - 10°пд.ш., 142°сх.д.
Південна - мис Південно-Східний - 39°пд.ш., 147°сх.д.
Східна - мис Байрон - 28°пд.ш., 153°сх.д.
Західна - мис Стіп-Пойнт - 26°пд.ш., 111°сх.д.)
(1°дуги паралелі 26°=100км.) (153°сх.д.-113сх.д.=40° 40х100=4000км.)
Визначити протяжність Австралії з півночі на південь уздовж меридіана 142°сх.д.
(38°пд.ш. -11°пд.ш.=27° 111х27=2997км.)
Після закінчення роботи представники груп ознайомлюють усіх учнів зі своїми результатами.
Вчитель: Отже, у чому полягає своєрідність географічного положення материка Австралія? Зробіть висновок.
2 Історія відкриття і дослідження Австралії. (Слайд 15)
Слухаючи розповідь, заповніть таблицю.
На виконання 3 хв
Час дослідження |
Дослідники |
Результати |
Епоха Середньовіччя |
Картографи |
Нанесли на карту землю Terra Australis Incognita- « невідома південна земля ». |
1606 р. |
В. Янсон |
Дослідив Пн. частину континенту |
1606 р. |
Л. Торрес |
Протока між Новою Гвінеєю і Австралією |
1797-1803 |
М. Фліндерс |
Обігнув весь материк, запропонував перейменувати на Австралію |
Досліджував і наш вітчизняний учений М. Міклухо-Маклай (1878-1887р.)
VІ. Закріплення вивченого матеріалу
На виконання 4 хв
Охарактеризуйте берегову лінію материка. Назвіть великі затоки, протоки, півострови, моря.. Нанесіть їх на контурну карту.
Користуючись картами атласу нанесіть на контурну карту та географічні об’єкти Австралії:
– океани: Тихий, Атлантичний;
– моря: Коралове, Тасманове, Арафурське, Тіморське;
– затоки: Велика Австралійська, Кампентарія;
– протоки: Торресова, Басова;
– півострови: Кейп-Йорк, Артем-Ленд;
– острови: Тасманія, Великий Бар’єрний риф, Нова Зеландія, (Північний, Південний), Нова Ґвінея;
– крайні точки: м. Йорк (пн.), м. Південно-Східний (пд.), м. Байрон (сх.), м. Стіп-Пойнт (зх.);
а) відкривачі й дослідники Австралії: Вілен Янсон , Джеймс Кук, Фернан Магеллан;
б)Австралія — найсухіший, найменший, найжаркіший континент;
в) Австралія — найменший материк на Землі, що цілковито лежить у Північній півкулі;
г)з півночі на південь, на заході континенту простягнувся Великий Вододільний хребет;
VІІ. РЕФЛЕКСІЯ (Слайд 19 )
Вправа кроссенс
Продовж речення (Слайд 20 )
VІІІ. Підведення підсумків уроку
Отже, Давайте підведемо підсумки уроку і виставемо бали за роботу на уроці (підрахування балів у картках самооцінювання )
Виставлення оцінок та аргументація їх.
ІХ. Домашнє завдання. (Слайд 21 )
Опрацювати § 28, с.105, с. 106,
завдання 1-2 c.109
Скласти кросворд з географічною номенклатурою материка (за бажанням);
Підготувати повідомлення про внутрішні води Австралії (окремим учням)