Урок № 26. Австралія. Географічне положення. Дослідження та освоєння материка. Рельєф і корисні копалини. Практична робота № 7.Позначення на контурній карті назв основних географічних об’єктів Австралії.
Мета: сформувати в учнів загальне уявлення про своєрідність та особливості природи Австралії; продовжити формування навичок учнів складати характеристику географічного положення об'єкта. Відшукувати закономірності розташування форм рельєфу та корисних копалин; удосконалити практичні вміння учнів працювати з картами атласу та іншими джерелами географічної інформації. Виховувати патріотизм, інтерес до вивчення навчальної дисципліни.
Обладнання : фізична карта Австралії, атласи, підручники, мультимедійна презентація.
Тип уроку : вивчення нового урок- подорож,
ХІД УРОКУ
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
IІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Прийом «Дивуй!»
Австралія
Вона знаходиться під нами
І ходять там, напевно, вверх ногами,
Там навпаки всі пори року:
Там в жовтні квітне сад,
А в лютому палає літо,
І дощ не ллється як з корита,
Там протікають без води в пустелях ріки,
І називають жителі їх – кріки,
Там в заростях безкрилі птахи,
І риби лазять як мурахи,
Там райський птах і лірохвіст,
Красою звеселяють ліс.
Там лупляться з яєць звірята,
І молоком годуються малята.
Дерева лізуть там з кори
Ребром ростуть листочки від жари
Там кролики страшніше, аніж повінь
Це материк – країна навпаки.
Вчитель. Ви здогадалися, що подорожувати будемо материком Австралія. Для нас європейців там все навпаки; на півдні холодніше, чим на півночі; у липні там зима, а в січні літо, багато тварин мають сумки, в яких вони носять свою малечу. Він є найменшим, найсухішим материком. 200 років тому мандрівникові потрібен був 1 рік, щоб дістатися материка. В наш час на реактивному лайнері долетіти можна за 35-40 год. з двома пересадками в Делі і Сінгапурі. Австралійці дуже люблять свою країну. Варто іноземцю вступити на землю Австралії, його відразу запитують: «Як вам подобається Австралія?» а дещо пізніше вже не запитують, а просто говорять «Австралія – найкраща в світі».
ІІІ. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Прийом «Творча лабораторія»
Ми з вами будемо досліджувати:
План
1.Географічне положення материка.
2.Історія відкриття і дослідження материка.
3.Рельєф і корисні копалини материка.
Випереджувальні завдання по групам.
Перша група мала випереджувальне завдання, досліджувала географічне положення материка.
Робота з мультимедійною презентацією, фізичною картою Австралії, планом географічного положення материка, позначення у практичних зошитах номенклатури.
Завдання. І група.
1.Розшташування материка щодо екватора, щодо Гринвіцького меридіана, півкулі, в якій лежить материк, океани та моря, морські течії, що омивають материк, затоки, протоки, півострови, острови, що прилягають до материка, крайні точки материка.
Очікуванні результати роботи.
План характеристики ГП
План |
|
Австралія |
1.Положення |
|
Знаходиться на південь від нього Перетинається південним тропіком по середині |
2.Положення |
|
Знаходиться на схід від нього ( Східна півкуля) |
3.Розміри |
|
7,6млн. км кв. |
4..Положення |
|
Ізольований, |
5..Положення |
|
Індійський та Тихий Теплі- Південно- пасатна,,Східно- Австралійська |
6.Особливості |
|
а) Слабо порізана; (зразок)Австралія – найменший материк на Землі, повністю розташований у південній півкулі. Австралія – відокремлений материк, віддалений від усіх інших материків, що вплинуло на його природу.
|
Прийом «Географічний практикум»
Завдання 1.
Використовуючи карту атласу, визначте координати крайніх точок материка.
Прийом «математичний практикум»
Завдання 2.
Визначте протяжність материка з півночі на південь за меридіаном 142°сх.д. та протяжність материка з заходу на схід за паралеллю 26°пд.ш.
Відповідь: довжина 1° меридіана становить 111км.
Протяжність за меридіаном 142°сх. д.
1) 38°пд.ш. – 11°пд.ш. = 27°
2) 111 км 27° = 2997км
Довжина 1° паралелі приблизно 100 км.
Протяжність за паралеллю 26° пд.ш.
1) 154°сх.д. – 113°сх.д = 41°
2) 41° · 100 км = 4100км
ІІ група.
Випереджувальне завдання – повідомлення про історію дослідження і відкриття материка.
І етап – плавання голландських моряків ХVII ст.
ІІ етап – англійські і французькі морські експедиції ХVIIІ ст. – першої половини ХІХ ст.
ІІІ етап – сухопутні експедиції першої половини ХІХ ст.
ІV етап – внутрішньо – континентальні експедиції ХІХ – ХХ ст.
Виступи учнів.
Час |
Дослідник |
Що відкрив |
ІІ ст |
Птолемей |
Припускав про існування «невідомої» Південної Землі. |
1606 р |
Голландець Віллєм Янзон |
Проплив між материком і о. Нова Гвінея ( протока Торесса) |
Середина 17 ст |
Голландець Абель Тасман |
Обплив материк з півдня між о. Тасманія ( о. Тасманія) |
Друга половина 18 ст. |
Англієць Джеймс Кук |
Проплив вздовж східного узбережжя Австралії |
Англієць Метью Фліндерс |
Початок 19ст. |
Проплив навколо материка і запропонував назвати його Австралією. Що в перекладі означає « Південна»
|
ІІІ група
|
|
|
Випереджувальне завдання – підготувати повідомлення досліджень геологічного розвитку і рельєфу Австралії та корисних копалин поширених на материку.
Тектонічна будова
1. Входила до складу Гондвани.
2. Індо- Австралійська плита.
3.Докембрійська платформа захід ,північ, центр – щити ,схід – складчаста область.
4. О-ви Тасманія і Нова Гвінея відокремились внаслідок опускання території.
Рельєф
Найнижчий материк середня висота – 300 м
платформам – рівнини
складчастим областям – гори
щити – плато , останці Західно – Австралійське плоскогір'я ( 300-500м)
Центральна низовина (100м, -12м)
Великий вододільний хребет - старі гори 1000м ( каледонської та герцинської складчастості)
на південному сході - Австралійські Альпи ( г . Костюшко 2230м)
4. Корисні копалини
Магматичні ( фундамент платформи і гори) – руди - залізні, алюмінієві, мідні, уранові метаморфічні
Осадові (чохол платформи і передгірні прогини) – нерудні корисні копалини
Схід – кам'яне вугілля
сх.,зх.,на шельфі – нафта і газ
пн. – боксити ( алюміній) - найбільші в світі.
ІV. Закріплення вивченого матеріалу.
1.Прийом “Картографічна розминка”
Показ на карті елементів географічної номенклатури Австралії.
2.Прийом “Експрес-тест”, “Самоперевірка”
Тести.
1.Площа материка становить:
а) понад 7 млн. км2;
б) понад 10 млн. км2;
в) понад 12 млн. км2.
2.Крайньою північною точкою материка є:
а) мис Байрон;
б) мис Південний;
в) мис Йорк.
3.Австралія не умивається водами… океану:
а) Індійського;
б) Атлантичного;
в) Тихого.
4.Із заходу на схід материк простягається на:
а) понад 5 тис. км2;
б) понад 4 тис. км2;
в) понад 3 тис. км2.
5.Яка найбільша затока омиває територію материка:
а) Карпентарія;
б) Велика Австралійська;
в) Мексиканська.
6.Австралію перетинає:
а) екватор;
б) початковий меридіан;
в) південний тропік.
7.За якими рудами Австралія посідає перше місце в світі:
а) мідними;
б) алюмінієвими;
в) залізними.
8.Яка найвища вершина Австралії:
а) Косцюшко;
б) Кіліманджаро;
в) Еверест.
9.Сучасну назву материка першим запропонував:
а) Абель Тасман;
б) Джеймс Кук;
в) Матью Фліндерс.
10.Найвища частина Великого Вододільного хребта називається:
а) Атлаські гори;
б) Австралійські Альпи;
в) Західно-Австралійське плоскогір’я.
11.Першими з європейців біля берегів Австралії з’явились:
а) англійці;
б) голанці;
в) іспанці.
12.На материку Австралії виверження вулканів:
а) відбувається;
б) не відбувається;
в) відбувається дуже рідко.
V. Підсумок уроку.
Оцінювання знань учнів.
Рефлексія.
- Що нового ви дізналися на уроці?
- Бажаю вам залишатися в душі дослідниками і мандрівниками.
VІ.Домашнє завдання.
Опрацювати відповідний параграф підручника.
1