План-конспект уроку
Тема: «Автоматизовані системи управління підприємствами ресторанного бізнесу»
Мета:
Навчальна: формування знань про будову автоматизованих систем, їх призначення, конструктивних особливостей комбінування, організацію робочого місця, правила внутрішнього розпорядку.
Виховна: охайність, культуру праці, любов до знань.
Розвиваюча: розвивати пізнавальний інтерес, просторове, технічне та економічне мислення.
Дидактичні засоби: презентація, наочні матеріали
Обладнання: комп’ютери.
Тип уроку: засіоєння нових знань.
Виклад основного матеріалу
Рестораннийбізнес є однією з найбільшзначущихскладових в індустріїгостинності. Водночас, рестораннийбізнес, з одного боку, є одним іззасобіввисоколіквідноговикористаннякапіталу, а з іншого - середовищемізвисокимступенемконкурентності. У всьомуцивілізованомусвітівін є одним ізнайбільшрозповсюдженихвидів малого бізнесу і зазвичайусізаклади та підприємстваповиннімативисокийрівеньконкурентоспроможності.
Успішний ресторан – цезлагоджениймеханізм, якийпропонуєсвоїмспоживачамвисокийрівеньсервісу і оперативну роботу персоналу [1] .
В умовахконкуренціїпідприємства ресторанного бізнесувимагаютьсучаснихметодівуправління, якібазуються, в першу чергу, на впровадженні та використанніавтоматизованих систем управління.
В даний час на ринку комп'ютерних систем є універсальніаналітичніпрограми і спеціальні, щовикористовуються в окремихгалузяхекономіки. Більшістькористувачіввіддаютьперевагууніверсальнимкомп'ютернимзасобамунаслідокїхдостатньолегкоїадаптації до особливостейуправлінськихфункцій в різних закладах ресторанного бізнесу.
Сучасніпідприємствавимагаютьнайновішихметодівуправління. Ухваленняуправлінськихрішень в умовахпостійнозмінного, динамічногосередовищавимагає не тількианалізу, оцінки і прогнозуваннявнутрішньогорозвиткупідприємства, але і забезпеченнявідповідностіміжзовнішніммікросередовищем, зовнішніммакросередовищем і результатами фінансово-господарськоїдіяльностіпідприємства, що, у свою чергу, висуваєвисоківимоги до інформаційного та іншихвидівзабезпеченняуправлінняпідприємством [2].
Проведений нами аналіззасвідчив, що в ресторанному бізнесінайбільш широкого застосуваннянабулитакісистемиавтоматизаціїдіяльностіпідприємств ресторанного бізнесу як: «1С:Підприємство. Ресторан», «Парус-Ресторан», АС «РЕСТАРТ».
Програмний комплекс "1С: Підприємство 8. Ресторан"
Система "1С: Підприємство 8. Ресторан" призначена для автоматизації фронт-офісу на підприємствах ресторанного бізнесу, а саме, таких, як : ресторанів, кафе, барів, їдалень, підрозділівхарчуванняготельно-рестораннихкомплексів, розважальнихцентрівтощо. Особливостями є можливість проведення попереднього налаштування системи та її адміністрування на рівні бек-офісної системи, простий і зрозумілий інтерфейс, призначений для роботи з сенсорним екраном, самостійна робота без бек-офісу, велика кількість аналітичних звітів, причому більшість з них можна формувати без посередньо з сенсорного екрану POS - терміналу.
Як платформа використовується "1С: Підприємство 8", щодозволяє легко адмініструвати і допрацьовувати систему підспецифічні потреби будь-якогопідприємства, незалежновідйогомасштабу, типу і концепції. Рішенняможевикористовуватися як в одиноких, так і мережевихпідприємствах [3] .
За допомогою програмного продукту можна автоматизувати такі робочі місця :
- офіціанта (рис.1.);
- касира (рис.2.);
- бармена;
- буфетника;
- хостеси;
- адміністратора.
Рис.1. Автоматизоване робоче місце офіціанта. Карта залів
Рис. 2. Автоматизованероботемісцекасира в режимі «фаст-фуд»
Для більшоїкількостіробочихмісцьрекомендуєтьсявстановленнясистеми в клієнт-серверному варіанті з використаннямпопулярної і надійної СУБД MS SQL Server, що дає можливість вживання стандартних засобів адміністрування і налаштування, а так само забезпечити легкість в обслуговуванні системи.
Програмний продукт спроектований таким чином, щоб забезпечити стійкість роботи кассового вузла і максимальну швидкість обслуговування відвідувачів, підтримується мережевий режим роботи з устаткуванням в межах однієї бази даних.
Програмний комплекс "Парус-Ресторан"
"Парус-Ресторан" призначений для автоматизаціїзакладів ресторанного бізнесу (ресторанів, кафе, барів, клубів). У цьому программному продукті можна знайти усе найнеобхідніше – відповної автоматизації бізнес-процесів по обслуговуванню клієнтів до ведення фінансово-господарського, податкового і складськогообліку [4] .
В результатівпровадженняпрограмного комплексу "Парус-ресторан" заклад отримує наступні переваги:
- підвищується якість сервісу, престиж закладу і лояльність клієнтів;
- забезпечується швидка обробка замовлень і обслуговування клієнтів (рис.3);
- покращується узгодженість і контроль над роботою персоналу;
- здійснюється інтеграція з сучасним устаткуванням: POS- принтерами і POS- терміналами, КПК;
- ведеться облік руху матеріальних цінностей і руху товарів;
- скорочуються тимчасові витрати на пошук і аналіз інформації.
Адміністратор має можливість виконувати усі дії в системі, які передбачені для офіціантів і касирів (рис.4.).
Рис. 3. Прийомзамовленняофіціантом
Рис. 4. Меню адміністратора
Крім того, він маєможливість здійснювати управління змінами, реєструвати в системі заміну столу або офіціанта, який обслуговує клієнта, робити розділення і об’єднання замовлень клієнтів, а також видаляти з системи замовлення або позиції замовлень з реєстрацією причин видалення. Можливе застосування дисконтно-депозитної системи в ресторані за допомогою клубних карток клієнтів.
Програмний комплекс АС «Рестарт»
Цей комплекс розроблений компанією "1С-Рарус" і призначений для автоматизації фронт-офісу на підприємствах харчування. Як платформа використовується MS Windows і формат бази даних MS SQL, що дозволяє легко адмініструвати систему, і практично знімає усі обмеження на кількість автоматизованих робочих місць контактного персоналу. Рішення може використовуватися як на невеликих підприємствах, так і у великих мережах, розважальних і готельних комплексах або комбінатах харчування з великою кількістю точок продаж.
За допомогою програмного продукту можна автоматизувати робочі місця:
- касира;
- офіціанта;
- бармена;
- буфетника;
- адміністратора (рис.5).
Рис.5. Замовленняадміністратора
Функціональні особливості, загальні особливості програмного продукту:
- швидка установка рішення;
- простий і зрозумілийінтерфейс, призначений для роботи з сенсорнимекраном;
- декількаваріантівінтерфейсу;
- АРМ менеджера у виглядіокремогозастосування (рис.6);
- не високівимоги до характеристик POS- устаткування;
- програмний продукт можевикористовуватися як самостійно, так і спільно з обліковимирішеннями "1С-Рарус: Управління рестораном", "1С-Рарус: Комбінат харчування","1С: Общепит 8" ,"1С-Рарус: Громадськехарчування, ред.6".
Рис.6. Автоматизоване робочемісце менеджера
Порівняльна характеристика програмних комплексів наведена в табл..1
Таблиця 1
Порівняльна характеристика програмних комплексів
Назвапрограмного продукту |
Призначення |
Завдання |
Коментарі |
"1С: Підприємство 8. Ресторан" |
Призначений для автоматизації фронт-офісу на підприємствах ресторанного бізнесу. |
- облік продаж; |
Можевикористовуватися як самостійно так і спільно з обліковимивирішеннями "1С-Рарус: Управління рестораном", "1С-Рарус: Комбінатхарчування" або "1С: Громадськехарчування 8". |
"Парус-Ресторан" |
Призначений для автоматизаціїзакладів ресторанного бізнесувідповноїавтоматизаціїбізнес-процесів по обслуговуваннюклієнтів до веденняфінансово-господарського, податкового і складськогообліку, працює як самостійний модуль (фронт офіс + бек офіс ) |
- забезпеченняшвидкоїобробкизамовлень і обслуговуванняклієнтів; |
Можевикористовуватися як самостійно, так і спільно з обліковимирішеннями «Парус-Бухгалтер і я», «Парус-Торг і вля і склад», «Парус-Зар о б і тна плата», «Парус - Персонал» |
АС "РЕСТАРТ" |
Призначений для автоматизації фронт-офісу на підприємствах. |
- облікпродажів; |
Можевикористовуватися як самостійно, так і спільно з обліковимирішеннями "1С-Рарус : Управління рестораном", "1С-Рарус: Комбінат харчування","1С-Рарус :Громадськехарчування, ред.6". |
У зв’язку з активним розвитком ресторанного господарства, з підвищеннямконкуренції, інтерес до автоматизаціїуправлінняпостійнозростає. Розвиток ресторану є неможливим без впровадженнясучаснихавтоматизованих систем управління, якідозволяютьпокращуватиякістьобслуговуваннявідвідувачів, контролюватидіяльністьпідприємства в цілому, щоденноаналізуватифінансовузвітністьтощо.
Проведений аналіз засвідчив, що системи передбачають автоматизацію облікових, виробничих, маркетингових та управлінських процесів. Кожна система виконує дві або одну функції: автоматизації процессу обслуговування у залі за допомогою модуля “фронт-офіс”, автоматизаціїобліку та контролю за допомогою “бек-офісу”. Перший модуль відповідає за діяльність залу та прийом гостей, другий – слідкує за рухомпродукції. Використання у підприємстві одного з модулів є недостатньоефективним.