Науково дослідницька робота на тему: "Microsoft Excel у профільному навчанні»"

Про матеріал
Спецкурс «Microsoft Excel у профільному навчанні» Практична робота 4. Побудова діаграм Мета практичної роботи: закріпити навички створення діаграм. Завдання 1 У здорової людини потреба в білках, жирах і вуглеводах стано¬вить відповідно 12, 60 та 28% від маси спожитих продуктів. Ви¬значте, наскільки узгоджується з цією потребою сніданок, який складається з сирників зі сметаною, білого хліба з бутербродним маслом та кави, а також зобразіть наочно калорійність складо¬вих сніданку.
Перегляд файлу

Спецкурс «Microsoft Excel у профільному навчанні»

 

Практична робота 4. Побудова діаграм

 

Мета практичної роботи: закріпити навички створення діаграм.

 

Завдання 1

У здорової людини потреба в білках, жирах і вуглеводах стано­вить відповідно 12, 60 та 28% від маси спожитих продуктів. Ви­значте, наскільки узгоджується з цією потребою сніданок, який складається з сирників зі сметаною, білого хліба з бутербродним маслом та кави, а також зобразіть наочно калорійність складо­вих сніданку.

Хід виконання

  1. У електронній книзі ТП Розділ 4.xlsх на аркуші Практична 4_1 побудуйте таблицю хімічного складу та енергетичної цінності страв (продуктів), поданих на сніданок (рис. 1).

  1. У клітинки С8, D8, Е8 уведіть формули для обчислення загаль­ної кількості білків, жирів і вуглеводів, споживаних під час сніданку.
  2. Визначте тип діаграми, за якою можна буде з'ясувати, чи відповідає цей сніданок потребі людини в білках, жирах і вуглеводах. Скористайтесь алгоритмом вибору типу діаграми, врахувавши, що залежності між двома числовими величинами немає, а частка значень у загальній сумі важлива (Рекомендовано Кругову діаграму). Зробіть висновок щодо відповідності сніданку потребам лю­дини у білках, жирах і вуглеводах.
  1. Для наочного відображення калорійності страв, поданих на сніданок, побудуйте гістограму за діапазоном B3:B8;F3:F8.
  2. Відформатуйте отриману гістограму за допомогою контекст­ного меню її елементів (рис. 2). Збережіть файл.

Рис. 2. Готова гістограма

Завдання 2

Проаналізуйте зміни температури атмосфери Землі внаслідок збільшення концентрації газів СО2, СН4, N2O та фреонів. Для цього подайте відповідні дані у вигляді діаграми.

Хід виконання

  1. Відкрийте файл ТП Розділ 4.xlsх, додайте новий аркуш з іменем Практична 4_2
  1. Перейдіть на аркуш Практична 4_2, створіть таблицю середньої темпера­ тури атмосфери Землі по роках за поданою формою, у якій другий стовпець містить значення температури за шкалою Кельвіна, третій міститиме значення температури за шкалою Цельсія (рис. 3).

Рис. 3. Таблиця середньої температури атмосфери Землі

  1. У клітинку D3 введіть формулу переведення значення темпе­ратури за шкалою Кельвіна у температуру за шкалою Цель­сія. (Ці значення пов'язанні відношенням tc = tk - 273,15, де tc — температура за шкалою Цельсія, tkтемпература за шкалою Кельвіна.) Скопіюйте формулу з клітинки D3 у діа­пазон D4:D12.
  1. Визначте тип діаграми, яку потрібно побудувати для аналізу  змін температури атмосфери Землі. Скористайтесь алгоритмом вибору типу діаграми. Зробіть висновок щодо типу діаграми.
  2. Правильний тип діаграми цього разу - графік. Побудуйте його.

а) Виділіть клітинки В2: B12;D2: D12, утримуючи клавішу Ctrl.

б) Перейдіть на стрічку Вставка, виберіть тип діаграми - Графік, а також вид діаграми графік з маркерами

в) Ви поба­чите, що замість одного ряду даних відображаються два (роки та значення температури). Видаліть зайвий ряд даних. Натомість зробіть діапазон значень років підписами осі X

д) задайте назви осі X та осі У, відмовтеся від додавання легенди.

6. Відформатуйте отриманий графік, зокрема оберіть інший вид маркера та змініть товщину, тип і колір лінії графіка.

а) Виділіть лінію графіка та перейдіть у Конструктор Робота з діаграмами. У групі команд Дані виберіть команду Вибрати дані. У діалоговому вікні Вибір джерела даних кликнути кнопку Змінити в полі Підписи горизонтальної осі, виділити у таблиці діапазон років та натиснути ОК.

б) Яким має бути остаточний вигляд графіка, показано на рис 4. Збережіть документ.

рис. 4.

Завдання 3

Розв'яжіть графічно рівняння .

Математична складова роботи

Метод графічного розв’язання цього рівняння полягає в побудові на одній координатній площині графіків функцій  та у = і у визначенні координат точок перегину цих графіків. Наближеними коренями рівняння будуть абсциси точок перетину.

Хід виконання

1. У електронній книзі ТП Розділ 4 додайте новий аркуш із іменем Практична 4_3.

На цьому аркуші створіть таблицю за формою, яка подана на рис. 5

Рис. 5. Таблиця для побудови графіків функцій та у =

  1. У стовпець А введіть значення аргументу функції на відрізку [-2; 1] з кроком 0,2.

а) У клітинку A3 введіть число -2.

б) У клітинку А4 введіть наступне значення аргументу функ­ції число -1,8. У результаті клітинки A3 та А4 містити­муть перші два члени арифметичної прогресії.

в) Виділіть клітинки А3:А4 та, перетягнувши маркер автозаповнення, заповніть решту клітинок значеннями членів арифметичної прогресії з першим членом -2 та різницею 0,2 (рис. 6).

4. Обчисліть значення функцій.

а) У клітинки В3 та С3 уведіть формули для обчислення значень функцій та у = відповідно. Значення х міститься у клітинці A3. Для обчислення значення функ­ції  у = ех скористайтеся функцією ЕХР з категорії математичних функцій Microsoft Excel.

б)  Скопіюйте ці формули у діапазони В4:В18 та С4:С18 (рис. 7).

Рис. 6. Заповнення діапазону А3:А18

 Рис. 7. Таблиця значень функцій

 

5. Побудуйте графіки функцій та у = на відрізку [-2; 1].

а) Виділіть клітинки В2:С18.

б) Виберіть тип діаграми Графік та вид діаграми графік
без маркерів.

6. Розгляньте отримані графіки функцій та у = . Визначте координати точок їх перетину. Для цього підведіть курсор до точки перетину графіків так, щоб були відображені

координати. Зробіть висновки про корені рівняння. Рис. 7

 

Рис. 8. Визначення координат точок перетину графіків функцій

  1. Збережіть файл.

 

Завдання 4

Побудувати графік руху снаряда, що вилетів із гармати під ку­том 60° до горизонту з початковою швидкістю 40 м/с. Відомо, що час польоту становить приблизно 7 с. Графік має відображати залежність висоти польоту снаряда над горизонтом від часу.

Фізична складова роботи

Систему відліку пов'язано з Землею (рис. 9). Вісь ОХ спрямує­мо горизонтально, вісь OY вертикально вгору. Початок системи координат розташуємо в кінці ствола гармати, вважаючи, що його розміщено на поверхні Землі. За початок відліку часу оберемо мо­мент вильоту снаряда зі ствола (t0 = 0). Кут, під яким випущено снаряд, позначимо літерою . За умовою = 60°.

Для визначення координат тіла скористаємося рівняннями:  х= vOxt; y== vOyt + 0,5gyt2. Оскільки

vOx = v0cos, vOy = vosin, gy = -g, то x = v0tcos, у = votsin - 0,5gt2.

DSC05771.JPGРис. 9. Траєкторія руху снаряду

Таким чином, для побудови графіка руху снаряда, випущеного під кутом до горизонту, треба побудувати графік функції y(t) = votsin - 0,5gt2, де v0 початкова швидкість снаряда, м/с; t час руху снаряда, с; кут, під яким випущено снаряд; g прискорення вільного падіння, м/с2.

Хід виконання

  1. Відкрийте файл ТП Розділ 4.xlsх, додайте новий аркуш з іменем Практична 4_4. Перейдіть на цей аркуш та створіть таблицю за формою, поданою на рис. 10. Тут g — прискорення вільного падіння, м/с2; vо — почат­кова швидкість снаряда, м/с; alfa_grad та alfa_rad — кут, під яким снаряд вилетів із гармати, заданий у градусах та радіа­нах відповідно.
  2. Введіть початкові дані.

а) У клітинку В1 введіть наближене значення прискорення вільного падіння 9,8.

б) У клітинку В2 введіть число 40 — значення початкової швидкості руху снаряда.

в) У клітинку ВЗ введіть число 60 — значення кута, під яким вилетів снаряд (в градусах).

г) У формулі (1) є математична функція sinx, аргумент якої це значення кута, задане в радіанах. Тому треба виконати перетворення значення кута, заданого у градусах, у значення кута в радіанах (рис. 10). Для цього можна скориста­тися вбудованою в Excel математичною функцією RADIANS:
введіть у клітинку В4 формулу =РАДИАНЫ(B3).

  

Рис. 10. Таблиця-заготовка                  Рис. 11. Клітинка В4 містить результат функції RADIANS

  1. У діапазон D2:D16 введіть значення аргументу функції від 0 до 7 з кроком 0,5.

а)  У клітинку D2 введіть число 0 — початок відліку часу t0 = 0.

б)  У клітинку D3 введіть наступне значення t число 0,5. Тепер клітинки D2 та D3 міститимуть перші два члени арифметичної прогресії, різниця якої становить 0,5.

в) Виділіть клітинки D2:D3 та, перетягнувши маркер автозаповнення, заповніть решту клітинок діапазону D2:D16 зна­ченнями членів арифметичної прогресії з першим членом 0 та різницею 0,5.

  1. Обчисліть значення функції у діапазоні Е2:Е16.

а) У клітинку E2 самостійно введіть формулу функції, яка описує рух тіла, випущеного під кутом до         горизонту. Не забудьте створити відносні та абсолютні посилання  на клітинки: посилання на клітинку D2, де міститься значення  t має бути відносним, а на клітинки, де записано значення g, vo та ,- абсолютними ($В$1, $В$2 та $В$4).

   Рис. 12. Заповнена таблиця

      б) Скопіюйте цю формулу у діапазон ЕЗ:Е16. Ви маєте отри­мати таблицю, зображену на рис. 12.

5. Побудуйте графік руху снаряда, випущеного під кутом до го­ризонту.

  а) Виділіть діапазон Е2:Е16 і побудуйте для нього діаграму — графік без маркерів, задавши діапазон підписів осі X, а саме D2:D16

6. Задайте назву діаграми та її осей X та У.

  Рис. 13. Графік руху снаряда побудовано

6. Підвівши курсор до найвищої точки графіка, визначте макси­мальну висоту підняття снаряда та час від початку польоту, коли снаряд буде на максимальній висоті. Збережіть елек­тронну книгу.

Завдання 5

Подайте у графічному вигляді динаміку відвантаження зі складу продукції трьох фірм-виробників, побудувавши діаграму за таб­лицею, наведеною на рис. 14. Відобразіть також частки товарів кожної фірми у загальному обсязі відвантаженої продукції.

Хід виконання

  1. Відкрийте файл ТП Розділ 4.xlsх, додайте новий аркуш з іменем Практична 4_4. Перейдіть на цей аркуш та створіть таблицю за формою, поданою на рис. 14.

Рис. 14. Таблиця з вихідними даними

2. Для того щоб порівняти динаміку відвантаження продукції зі складу, треба побудувати об'ємну гістограму за всіма чотир­ма кварталами для всіх трьох фірм. Таку гістограму будують тоді, коли потрібно зобразити залежність однієї величини від двох інших. За умовою завдання ми маємо кількість відвантаженої продукції, яка залежить від фірми-виробника та від номера кварталу.

а) Виділіть діапазон А2:Е5. Оберіть вид діаграми об'ємна гістограма. Відформатуйте її як на рис. 15.

Рис. 15

  1. У клітинках діапазону F3:F5, скориставшись кнопкою , обчисліть загальну кількість продукції, відвантаженої зі складу в кожному кварталі.
  2. Щоб визначити, яку частку від загального обсягу відвантаженої продукції становлять товари кожної фірми, самостійно побудуйте кругову діаграму за діапазоном F3:F5.

Рис. 16

  1. Відформатуйте діаграму за зразком на рис. 16. Збережіть створену робочу книгу.

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
4.0
Оригінальність викладу
3.0
Відповідність темі
4.0
Загальна:
3.7
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Абобовец Абоба
    Загальна:
    3.7
    Структурованість
    4.0
    Оригінальність викладу
    3.0
    Відповідність темі
    4.0
docx
Додано
7 лютого 2020
Переглядів
2894
Оцінка розробки
3.7 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку