ГОЛОВНЕ УПРАВЛІННЯ ОСВІТИ ШЕВЧЕНКІВСЬКОЇ
РАЙОННОЇ В МІСТІ КИЄВІ ДЕРЖАВНОЇ АДМІНІСТРАЦІЇ
«СХВАЛЕНО для використання в загальноосвітніх навчальних закладах» Протокол №1 від 11.03.2020 р. Лист Інституту модернізації змісту освіти №22.1/12-Г-169 від 11.03.2020 р. |
|
«ЗАТВЕРДЖУЮ» Директор ліцею-інтернату №23 «Кадетський корпус» __________ Н.М. ГОЛОВІХІНА «___» ______________ 2020 р.
|
Спеціального курсу для 10 класу кадет ліцею-інтернату №23
«Кадетського корпусу» міста Києва
“ОСНОВИ ВІЙСЬКОВОЇ ПСИХОЛОГІЇ ТА ЕТИКЕТУ”
Автор:
Коваль Михайло Анатолійович, завідуючий кафедри військово-патріотичного виховання ліцею-інтернату №23 «Кадетський корпус»
Київ-2020
СПЕЦІАЛЬНИЙ КУРС
“ОСНОВИ ВІЙСЬКОВОЇ ПСИХОЛОГІЇ ТА ЕТИКЕТУ”
Одним з найважливіших завдань освіти є формування високоосвіченої, духовно багатої, морально підготовленої до життя особистості. В той же час, сьогодення вносить свої корективи: у суспільстві сформовано негативне ставлення до виконання конституційного обов’язку – військової служби в Збройних Силах України. Змінити цю ситуацію, психологічно підготувати молодь до служби в лавах Збройних Сил, виховати патріотично налаштовану особистість, сформувати духовно та фізично здорове покоління, озброїти знаннями психологічної готовності до життя і військової служби – головна мета даного спецкурсу.
Ця програма спрямована на формування у кадетів ліцею-інтернату знань про особливості військової служби та впевненості, готовності до військової служби в Збройних Силах.
Програма спеціального курсу «Основи військової психології та етикету» розрахована на кадетів 10 класу ліцею-інтернату №23 «Кадетський корпус» в обсязі 35 годин (1 година на тиждень протягом навчального року).
Заняття проводяться, як правило, офіцерами-вихователями. Вивчення теоретичного матеріалу курсу здійснюється як на планових заняттях, так і виховних заходах, практичних заняттях, які доцільно проводити на базі діючих військових формувань. Проводячи навчальні заняття, виховні заходи, викладач повинен пов’язувати матеріал з діяльністю військових формувань, націлюючи кадетів на необхідність володіння знаннями, уміннями, навичками для подальшого навчання у вузах єдиної системи військової освіти.
Мета спеціального курсу:
- ознайомлення кадетів з основами військової етики та психології, і використання ними отриманих знань та сформованих навичок у повсякденній діяльності;
- формування морально-психологічної готовності до військової служби, високих морально-психологічних якостей майбутніх військовослужбовців Збройних Сил України;
- засвоєння засадничих положень військової етики, опанування кадетами військового етикету;
- створення умов для духовного, морального та патріотичного виховання кадет, формування у них громадянської свідомості;
- закладання основ для підготовки юнаків до свідомого служіння Батьківщині.
Завдання спеціального курсу:
- формувати у кадет системи знань, умінь і навичок з основ військової етики і психології;
- розвиток у кадет мотивації до вивчення етики та психології і використання отриманих знань та вмінь у повсякденному житті;
- виховання особистості кадета на засадах сформованих психологічних знань та вмінь.
За результатами вивчення спеціального курсу кадети повинні:
Знати: види етикету; форми етикету; як застосовувати військовий етикет у повсякденній діяльності; закономірності та принципи виховання; структуру особистості; психічні процеси та як вони впливають на діяльність людини; емоційні стани; закономірності соціальної психології; соціально-психологічні явища у військовому колективі; методи та форми формування психологічної готовності до служби у армії.
Вміти: дотримуватися вимог військового етикету у повсякденному житті; давати адекватну оцінку своїм психологічним якостям особистості та використовувати форми і методи самовиховання; давати оцінку соціальнопсихологічним явищам у колективі (групі) та робити висновки для формування здорового соціально-психологічного клімату; мати навички позитивного спілкування з товаришами та старшими; формувати в собі морально-психологічні якості, необхідні для військової служби.
«Основи військової психології та етикету» доцільно пов’язувати з предметом «Історію українського війська», «Основи військової підготовки». При вивченні курсу застосовувати теоретичні і практичні форми та методи навчання. Методичне забезпечення спеціального курсу:
- Основи військової психології та етикету. Навчальний посібник. Головіхіна Н.М., Коваль А.М., Коваль М.А., Коваль О.М. – К., «Золоті ворота», ліцей-інтернат №23 «Кадетський корпус». 2016. – 233 с.
- Військова психологія. Навчальний посібник. Ананьїн В.О., Пучков О.О., Коваль М.А., Уваркіна О.В., Волошина Н.М. – К.: «Золоті ворота», 2010. – 241 с.
- Словник військового психолога. Коваль М.А., Пішко І.О.,
Хоружий С.М., Лозінська Н.С., Ткаченко В.В. – К.: 2009. – 353 с.
- Військовий етикет. Ананьїн В.О., Горлинський В.В. – К.: ВІТІ НТУ України «КПІ», 2003. – 56 с. - Матеріали ЗМІ, Інтернет тощо.
№ пп |
Назва теми |
Загальна к-сть годин |
10 клас
|
1 |
2 |
3 |
4 |
1. |
Предмет та наукові основи військової психології. |
4 |
4 |
2. |
Основи психології військової діяльності. |
4 |
4 |
3. |
Психічні пізнавальні процеси та стани. |
4 |
4 |
4. |
Психічні властивості особистості. |
4 |
4 |
5. |
Соціально-психологічна структура військового колективу. |
4 |
4 |
6. |
Військовий етикет |
6 |
6 |
7. |
Етика побуту і сімейного життя офіцера |
3 |
3 |
8. |
Етикет офіцера в громадських місцях |
3 |
3 |
|
Тематичне, семестрове, підсумкове оцінювання навчальних досягнень. |
3 |
3 |
|
Разом: |
35 |
35 |
Зміст навчання
№ пп. |
Зміст навчального матеріалу |
К-сть год. |
Вимоги до рівня загальноосвітньої підготовки кадетів |
1 |
2 |
3 |
4 |
1. |
Тема 1. Предмет та наукові основи військової психології |
||
1.1 |
Заняття 1. Розвиток поглядів на предмет вивчення психологічної науки в історії психології |
1 |
Кадет: знає терміни - «психіка», «свідомість», «метод», «методика», «експеримент» тощо. Розуміти сутність психологічної науки, її предмету та об’єкту дослідження; |
1.2 |
Заняття 2. Особливості функціонування нервової системи людини
|
1 |
усвідомлює особливості функціонування нервової системи людини. Знає та володіє термінами: «центральна нервова система», «вища нервова діяльність», «рефлекси» тощо; |
1.3 |
Заняття 3. Психологія особистості військовослужбовця |
2 |
розуміє що таке особистість, які головні ознаки особистості військовослужбовця; психологічна структура особистості. |
2. |
Тема 2. Основи психології військової діяльності |
||
2.1 |
Заняття 1. Поняття та психологічна структура діяльності |
1 |
Кадет: знає понятійний апарат військової діяльності. Знає та визначає терміни: «мета», «цілі людської діяльності», «мотив»; |
2.2 |
Заняття 2. Знання, навички і вміння як засоби діяльності |
1 |
вільно володіє категоріями: «знання», «навички», «вміння», розрізняє та дає їх класифікації; |
2.3 |
Заняття 3. Основні види діяльності |
1 |
знає різні види діяльності та вміє їх розрізняти; |
2.4 |
Заняття 4. |
1 |
розуміє що відрізняє військову |
|
Психологія військової діяльності та психічні пізнавальні процеси. |
|
діяльність від діяльності взагалі. Вміє організовувати свою діяльність, використовуючи знання психічних пізнавальних процесів. |
3. |
Тема 3. Психічні пізнавальні процеси та стани |
||
3.1 |
Заняття 1. Психічні пізнавальні процеси та їх характеристика |
2 |
Кадет: усвідомлює особливості протікання психологічних пізнавальних процесів у ході військової діяльності; знає вплив на військову діяльність психічних пізнавальних процесів відчуття, сприйняття, роль мислення у військовій діяльності, яке місце займає уява у ході виконання завдань військової діяльності, сутність почуттів та емоцій, вплив психічних пізнавальних процесів відчуття, сприйняття, мислення, почуття на поведінку військовослужбовця; |
3.2 |
Заняття 2. Емоційно-вольова сфера особистості в умовах військової служби |
2 |
розуміє особливості протікання емоційно-вольових психологічних процесів у ході військової діяльності; усвідомлює у чому проявляється психічний стан військово- службовця, його вплив на поведінку й діяльність. |
4. |
Тема 4. Психічні властивості особистості |
||
4.1 |
Заняття 1. Спрямованість та здібності особистості військовослужбовців |
2 |
Кадет: знає та розуміє що таке спрямованість особистості її основні форми та прояви; |
4.2 |
Заняття 2. Темперамент та характер особистості. Їх класифікація та характеристика. |
2 |
знає та вільно володіє термінами: «темперамент», «характер»; знає їх класифікацію та методи їх вивчення. |
5. |
Тема 5. Соціально-психологічна структура військового колективу |
||
5.1 |
Заняття 1. Загальна психологічна характеристика малої групи і колективу. |
2 |
Кадет: вміє розрізняти поняття «групи» та «колективу». Знає їх класифікації; |
5.2 |
Заняття 2. |
2 |
усвідомлює особливості протікання |
|
Сутність, психологічна структура та фактори формування військового колективу. |
|
соціально-психологічних процесів у колективі під час військової діяльності. |
6. |
Тема 6. Військовий етикет |
||
6.1 |
Заняття 1. Культура – основний регулятор стосунків між людьми. |
2 |
Кадет: розуміє поняття «культура», «взаємовідносини». Основні елементи культури поведінки, манери поведінки і правила пристойності, норми моралі що регулюють культуру міжособистісних стосунків військовослужбовців, культури поведінки в ліцеї;; |
6.2 |
Заняття 2. Становлення і розвиток військового етикету. |
2 |
має чітке уявлення про етикет, військовий етикет, військовосоціальну роботу. |
6.3 |
Заняття 3. Становлення і розвиток військового етикету. |
2 |
має уявлення про форми та методи формування етикету. |
7. |
Тема 7. Етика побуту і сімейного життя офіцера. |
||
7.1 |
Заняття 1. Створення сім’ї. |
1 |
Кадет: формує чітке уявлення про кохання, взаємовідносини між чоловіком та дружиною; |
7.2 |
Заняття 2. Культура сімейного побуту. |
1 |
усвідомлює і пояснює у чому полягає щастя і сенс подружнього життя, від чого залежить вибір людиною свого життєвого шляху; |
7.3 |
Заняття 3. Гостинність, запрошення, прийом гостей.
|
1 |
знає: традиції та культуру гостинності, прийому гостей. |
8. |
Тема 8. Етикет офіцера в громадських місцях. |
||
8.1 |
Заняття 1. Зовнішній вигляд в житті чоловіка-військовослужбовця |
1 |
Кадет: має чітке уявлення про етикет носіння одягу різних стилів; |
8.2 |
Заняття 2. Сучасний діловий етикет |
1 |
усвідомлює і розуміє правила сучасного ділового етикету; |
8.3 |
Заняття 3. Особливості поведінки в транспорті та інших громадських місцях. Етикет |
1 |
знає та розуміє особливості поведінки в транспорті та інших громадських місцях; вміє дарувати та приймати подарунки. |
|
дарування та прийняття подарунків, сувенірів. |
|
|
8 |
Тематичне, семестрове, підсумкове оцінювання навчальних досягнень. |
3 |
|
9 |
Разом |
35 |
|
1. Основи військової психології та етикету. Навчальний посібник. Головіхіна Н.М., Коваль А.М., Коваль М.А., Коваль О.М. – К., «Золоті ворота», ліцей-інтернат №23 «Кадетський корпус». 2016. – 233 с.
2. Військова психологія. Навчальний посібник. Ананьїн В.О., Пучков О.О., Коваль М.А., Уваркіна О.В., Волошина Н.М. – К.: «Золоті ворота», 2010. – 241 с.
3. Основи психології та педагогіки. Навчальний посібник.
Коваль М.А., Коваль А.М. – К.: ВІТІ НТУ України «КПІ», 2005. – 232 с.
4. Тренінгові технології формування лідерських якостей командира. Навчально-методичний посібник. Пішко І.О., Хоружий С.М., Коваль М.А., Лозінська Н.С., Ткаченко В.В. – К.: «Золоті ворота», 2010. – 151 с.
5. Словник військового психолога. Коваль М.А., Пішко І.О., Хоружий С.М., Лозінська Н.С., Ткаченко В.В. – К.: 2009. – 353 с.
6. Військовий етикет. Ананьїн В.О., Горлинський В.В. – К.: ВІТІ НТУ України «КПІ», 2003. – 56 с.