Авторська навчальна програма

Про матеріал
Авторська програма з предмету "Основ військової психології та етикету" який читається для кадетів Ліцею
Перегляд файлу

ГОЛОВНЕ УПРАВЛІННЯ ОСВІТИ ШЕВЧЕНКІВСЬКОЇ

РАЙОННОЇ В МІСТІ КИЄВІ ДЕРЖАВНОЇ АДМІНІСТРАЦІЇ

 

 

«СХВАЛЕНО для використання в загальноосвітніх навчальних закладах» Протокол №1 від

11.03.2020 р.

Лист Інституту модернізації змісту освіти №22.1/12-Г-169 від

11.03.2020 р.

 

 

            «ЗАТВЕРДЖУЮ»

 Директор ліцею-інтернату №23             «Кадетський корпус»         

 __________ Н.М. ГОЛОВІХІНА

 «___» ______________ 2020 р.

 

 

 

 

 

ПРОГРАМА

Спеціального курсу для 10 класу кадет  ліцею-інтернату №23

«Кадетського корпусу» міста Києва

“ОСНОВИ ВІЙСЬКОВОЇ ПСИХОЛОГІЇ ТА ЕТИКЕТУ”

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Автор:

Коваль Михайло Анатолійович, завідуючий кафедри військово-патріотичного виховання ліцею-інтернату №23 «Кадетський корпус»

 

 

 

 

 

 

Київ-2020

 

 

СПЕЦІАЛЬНИЙ  КУРС

“ОСНОВИ ВІЙСЬКОВОЇ ПСИХОЛОГІЇ ТА ЕТИКЕТУ”

 

Пояснювальна записка

Одним з найважливіших завдань освіти є формування високоосвіченої, духовно багатої, морально підготовленої до життя особистості. В той же час, сьогодення вносить свої корективи: у суспільстві сформовано негативне ставлення до виконання конституційного обов’язку – військової служби в Збройних Силах України. Змінити цю ситуацію, психологічно підготувати молодь до служби в лавах Збройних Сил, виховати патріотично налаштовану особистість, сформувати духовно та фізично здорове покоління, озброїти знаннями психологічної готовності до життя і військової служби – головна мета даного спецкурсу.

Ця програма спрямована на формування у кадетів ліцею-інтернату знань про особливості військової служби та впевненості, готовності до  військової служби в Збройних Силах.

Програма спеціального курсу «Основи військової психології та етикету» розрахована на кадетів 10 класу ліцею-інтернату №23 «Кадетський корпус»  в обсязі 35 годин (1 година на тиждень протягом навчального року). 

Заняття проводяться, як правило, офіцерами-вихователями. Вивчення теоретичного матеріалу курсу здійснюється як на планових заняттях, так і виховних заходах, практичних заняттях, які доцільно  проводити на базі діючих військових формувань. Проводячи навчальні заняття, виховні заходи, викладач повинен пов’язувати  матеріал з діяльністю військових формувань, націлюючи кадетів на необхідність володіння знаннями,  уміннями, навичками для подальшого навчання у вузах єдиної системи військової освіти.

Мета спеціального курсу: 

-          ознайомлення кадетів з основами військової етики та психології, і використання ними отриманих знань та сформованих навичок у повсякденній діяльності;

-          формування морально-психологічної готовності до військової служби, високих морально-психологічних якостей майбутніх військовослужбовців Збройних Сил України;

-          засвоєння засадничих положень військової етики, опанування кадетами військового етикету; 

-          створення умов для духовного, морального та патріотичного виховання кадет, формування у них громадянської свідомості;

-          закладання основ для підготовки юнаків до свідомого служіння Батьківщині.

Завдання спеціального курсу:

-          формувати у кадет системи знань, умінь і навичок з основ військової етики і психології;

-          розвиток у кадет мотивації до вивчення етики та психології і використання отриманих знань та вмінь у повсякденному житті;

-          виховання особистості кадета на засадах сформованих психологічних знань та вмінь.

      За результатами вивчення спеціального курсу кадети повинні:

Знати: види етикету; форми етикету; як застосовувати військовий етикет у повсякденній діяльності; закономірності та принципи виховання; структуру особистості; психічні процеси та як вони впливають на діяльність людини; емоційні стани; закономірності соціальної психології; соціально-психологічні явища у військовому колективі; методи та форми формування психологічної готовності до служби у армії.

Вміти: дотримуватися вимог військового етикету у повсякденному житті; давати адекватну оцінку своїм психологічним якостям особистості та використовувати форми і методи самовиховання; давати оцінку соціальнопсихологічним явищам у колективі (групі) та робити висновки для формування здорового соціально-психологічного клімату; мати навички  позитивного спілкування з товаришами та старшими; формувати в собі  морально-психологічні якості, необхідні для військової служби. 

 «Основи військової психології та етикету» доцільно пов’язувати з  предметом  «Історію українського війська», «Основи військової підготовки». При вивченні курсу застосовувати теоретичні і практичні форми та методи навчання. Методичне забезпечення спеціального курсу:  

-          Основи військової психології та етикету. Навчальний посібник. Головіхіна Н.М., Коваль А.М., Коваль М.А., Коваль О.М. – К., «Золоті ворота», ліцей-інтернат №23 «Кадетський корпус». 2016. – 233 с.

-          Військова психологія. Навчальний посібник. Ананьїн В.О., Пучков О.О., Коваль М.А., Уваркіна О.В., Волошина Н.М. – К.: «Золоті ворота», 2010. – 241 с.

-          Словник          військового          психолога. Коваль        М.А.,          Пішко      І.О.,

Хоружий С.М., Лозінська Н.С., Ткаченко В.В. – К.: 2009. – 353 с.

-          Військовий етикет. Ананьїн В.О., Горлинський В.В. – К.: ВІТІ НТУ України «КПІ», 2003. – 56 с. - Матеріали ЗМІ, Інтернет тощо.

 

Тематичний план курсу

№ пп

Назва теми

Загальна к-сть годин

10 клас

 

1

2

3

4

1.

Предмет     та      наукові       основи військової психології.

4

4

2.

Основи       психології військової діяльності.

4

4

3.

Психічні пізнавальні процеси та стани.

4

4

4.

Психічні властивості особистості.

4

4

5.

Соціально-психологічна структура військового колективу.

4

4

6.

Військовий етикет

6

6

7.

Етика побуту і сімейного життя офіцера

3

3

8. 

Етикет    офіцера    в     громадських

місцях

3

3

 

Тематичне, семестрове, підсумкове оцінювання навчальних досягнень.

3

3

 

Разом:

35

35

 

 

Зміст навчання

№ пп.

Зміст навчального матеріалу

К-сть год.

Вимоги до рівня загальноосвітньої підготовки кадетів

1

2

3

4

 

1.

 

Тема 1. Предмет та наукові основи військової психології

1.1

Заняття 1.

Розвиток поглядів на предмет вивчення психологічної науки в історії психології

1

Кадет: знає терміни - «психіка»,

«свідомість», «метод», «методика», «експеримент» тощо. Розуміти сутність психологічної науки, її предмету та об’єкту дослідження;

1.2

Заняття 2. 

Особливості функціонування

нервової системи людини

 

1

усвідомлює                       особливості 

функціонування нервової системи людини. Знає та володіє термінами: «центральна нервова система»,

«вища         нервова          діяльність»,

«рефлекси» тощо; 

1.3

Заняття 3.

Психологія             особистості

військовослужбовця

2

розуміє що таке особистість, які головні ознаки особистості

військовослужбовця; психологічна структура особистості.

2.

Тема 2.  Основи психології військової діяльності

 2.1

Заняття 1.

Поняття     та      психологічна

структура діяльності

1

Кадет: знає понятійний апарат військової діяльності. Знає та визначає терміни: «мета», «цілі людської діяльності», «мотив»;

2.2

Заняття 2.

Знання, навички і вміння як засоби діяльності

1

вільно володіє категоріями: «знання», «навички», «вміння», розрізняє та дає їх класифікації;

2.3

Заняття 3.

Основні види діяльності

1

знає різні види діяльності та вміє їх розрізняти;

2.4

Заняття 4.

1

розуміє    що    відрізняє     військову

 

 

Психологія військової діяльності та психічні пізнавальні процеси.

 

діяльність від діяльності взагалі.

Вміє організовувати свою діяльність, використовуючи знання психічних пізнавальних процесів.

3.

Тема 3.  Психічні пізнавальні процеси та стани

3.1

Заняття 1.

Психічні пізнавальні процеси та їх характеристика

2

Кадет: усвідомлює особливості  протікання психологічних пізнавальних процесів у ході

військової діяльності;

знає вплив на військову  діяльність психічних пізнавальних процесів відчуття, сприйняття, роль мислення у військовій діяльності, яке місце займає уява у ході виконання завдань військової діяльності, сутність почуттів та емоцій, вплив психічних пізнавальних процесів відчуття, сприйняття, мислення, почуття на поведінку

військовослужбовця;

3.2

Заняття 2.

Емоційно-вольова сфера особистості в умовах

військової служби

2

розуміє особливості  протікання емоційно-вольових психологічних процесів у ході військової діяльності;

усвідомлює у чому проявляється психічний стан військово-

службовця, його вплив на поведінку й діяльність.

4.

Тема 4.  Психічні властивості особистості

4.1

Заняття 1.

Спрямованість та здібності особистості військовослужбовців

2

Кадет: знає та розуміє що таке спрямованість особистості її основні форми та прояви;

4.2

Заняття 2.

Темперамент та характер особистості. Їх класифікація та характеристика.

2

знає та вільно володіє термінами:

«темперамент», «характер»; знає їх класифікацію та методи їх вивчення. 

5.

Тема 5.  Соціально-психологічна структура військового колективу

5.1

Заняття 1.

Загальна     психологічна характеристика малої групи і колективу.

2

Кадет: вміє розрізняти поняття «групи» та «колективу». Знає їх класифікації;

5.2

Заняття 2.

2

усвідомлює особливості  протікання

 

 

Сутність, психологічна структура та фактори формування військового колективу.

 

соціально-психологічних процесів у колективі під час військової діяльності.

6.

Тема 6.  Військовий етикет

6.1

Заняття 1.

Культура – основний регулятор стосунків між людьми.

2

Кадет: розуміє поняття «культура», «взаємовідносини». Основні елементи культури поведінки, манери поведінки і правила пристойності, норми моралі що 

регулюють    культуру міжособистісних  стосунків військовослужбовців, культури

поведінки в ліцеї;;

6.2

Заняття 2.

Становлення        і           розвиток військового етикету.

2

має чітке уявлення про етикет, військовий етикет, військовосоціальну роботу.

6.3

Заняття 3.

Становлення        і           розвиток військового етикету.

2

має уявлення про форми та методи формування етикету.

7.

Тема 7.  Етика побуту і сімейного життя офіцера.

7.1

Заняття 1.

Створення сім’ї.

1

Кадет: формує чітке уявлення про кохання, взаємовідносини між

чоловіком та дружиною;

7.2

Заняття 2.

Культура сімейного побуту.

1

усвідомлює і пояснює у чому полягає щастя і сенс подружнього життя, від чого залежить вибір людиною свого  життєвого шляху;

7.3

Заняття 3.

Гостинність,         запрошення, прийом гостей.

 

 

 

1

знає: традиції та культуру гостинності, прийому гостей. 

8.

Тема 8.  Етикет офіцера в громадських місцях.

8.1

Заняття 1.

Зовнішній вигляд в житті чоловіка-військовослужбовця

1

Кадет: має чітке уявлення             про

етикет носіння одягу різних стилів;

8.2

Заняття 2.

Сучасний діловий етикет

1

усвідомлює     і     розуміє      правила

сучасного ділового етикету;

8.3

Заняття 3.

Особливості поведінки в транспорті та інших громадських місцях. Етикет

1

знає та розуміє особливості поведінки в транспорті та інших громадських місцях; вміє дарувати та приймати подарунки.

 

дарування   та      прийняття подарунків, сувенірів.

 

 

8

Тематичне, семестрове, підсумкове оцінювання навчальних досягнень.

3

 

9

Разом

35

 

 

 

Рекомендована література для викладання курсу

 

1.     Основи військової психології та етикету. Навчальний посібник. Головіхіна Н.М., Коваль А.М., Коваль М.А., Коваль О.М. – К., «Золоті ворота», ліцей-інтернат №23 «Кадетський корпус». 2016. – 233 с.

2.     Військова психологія. Навчальний посібник. Ананьїн В.О., Пучков О.О., Коваль М.А., Уваркіна О.В., Волошина Н.М. – К.: «Золоті ворота», 2010. – 241 с.

3.     Основи       психології та      педагогіки. Навчальний         посібник.

Коваль М.А., Коваль А.М. – К.: ВІТІ НТУ України «КПІ», 2005. – 232 с.

4.     Тренінгові технології формування лідерських якостей командира. Навчально-методичний посібник. Пішко І.О., Хоружий С.М., Коваль М.А., Лозінська Н.С., Ткаченко В.В. – К.: «Золоті ворота», 2010. – 151 с.

5.     Словник військового психолога. Коваль М.А., Пішко І.О., Хоружий С.М., Лозінська Н.С., Ткаченко В.В. – К.: 2009. – 353 с.

6.     Військовий етикет. Ананьїн В.О., Горлинський В.В. – К.: ВІТІ НТУ України «КПІ», 2003. – 56 с.

 

 

 

 

 

 

 

pdf
Додав(-ла)
Коваль Михайло
Пов’язані теми
Захист України, Планування
Додано
3 листопада 2021
Переглядів
307
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку