Авторська програма гурткової роботи з малювання "Народознавча майстерня"

Про матеріал
В програмі гурткової роботи з малювання "Народознавча майстерня" для дітей старшого дошкільного віку прописана мета програми, пояснювальна записка, завдання та зміст програми, очікувані результати, а також подане орієнтовне тематичне планування.
Перегляд файлу

 

Авторська програма гурткової роботи

«Народознавча майстерня»

для дітей старшого дошкільного віку

 

 

ПОЯСНЮВАЛЬНА    ЗАПИСКА

   У гармонійному розвитку дитини значну роль відіграє мистецтво, зок-рема, декоративно-прикладне, в якому закладена духовна сила, мудрість наших пращурів. Ознайомлюючись з його особливостями, діти дошкільного віку пізнають культуру українського народу: його звичаї і традиції. При цьому у них формується здатність захоплюватися, радіти розмаїттю барв, образів навколишнього світу, милуватися виразністю ліній, форм, кольору в процесі відображення предметів побуту в образотворчій діяльності, вміння «читати» візерунки, порівнювати образи з реальними подіями та об’єктами.

    Образотворча діяльність за творами декоративно-прикладного мистецтва відкриває дітям чарівний світ почуттів людини,що прагне у барвах, лініях, формах, рухах пензля поділитися своїми переживаннями, радістю, захопленням від почутого, побаченого у реальному житті.

   Зміст програми відповідає дидактичним принципам: від простого до складного; від елементарної вправи до складної композиції; від дійсності-через мистецтво - до життя; єдності навчально-пізнавальної та творчої діяльності.

Мета  програми «Народознавча майстерня»

  • прилучити дітей старшого дошкільного віку до українського декоративно-прикладного мистецтва, художньої творчої праці;
  • виявити їхні індивідуальні нахили, інтереси, здібності;
  • розвивати уяву, образне, естетичне сприймання світу, просторові уявлення;
  • формувати вміння і навички декоративної діяльності (аплікації, малювання);
  • виховувати естетичне ставлення до декоративно-прикладного мистецтва, навколишньої дійсності.

 

 

 

 

Основними завданнями програми є:

  • ознайомлення дітей з історією виникнення декоративно-прикладного мистецтва України;
  • розвиток фантазії і художньої уяви дитини, активного естетичного ставлення до прекрасного в мистецтві і житті, інтересу до художньо-творчої діяльності, декоративно-прикладного мистецтва України;
  • активізація дитячої творчості;

 

 

  • формування вмінь цілеспрямовано спостерігати за навколишнім середовищем: порівнювати, зіставляти, виявляти подібність і відмінність предметів та явищ;
  • формування зацікавлення до сприймання і відтворення творів українського декоративного мистецтва;
  • систематичне і цілеспрямоване формування навичок композиції;
  • формування вмінь планувати послідовність виконання майбутньої роботи, визначати формат і розміри об’ємної композиції залежно від теми і задуму;
  • оволодіння технічними прийомами подвійного і потрійного мазка, використання тичка, малювання чотири -, восьми пелюстко -

вої квітки ,зубчастого листка, колоска, завитка, перехідного мазка тощо;

  • формування вмінь створювати візерунок на смужці, в розеті, крузі,

прямокутнику, шестикутнику, поєднувати різні лінії з вертикальними мазками, крапками, дугами;

  • розвиток здатності розміщення геометричних, зооморфних і рослинних елементів у готових геометричних формах.
  •  

Зміст  програми

    1.Вступ.

   Про декоративно-прикладне мистецтво, його особливості. Декоратив-

ний розпис як один з видів декоративно-прикладного мистецтва.

    2.Основні засоби живопису(малювання, зокрема декоративного)як виду образотворчого мистецтва.

    3.Колір, як засіб художньої виразності.

    4.Ознайомлення з інструментами.

    5.Декоративне малювання. Прийоми декоративного малювання.

Очікувані  результати

    -розрізняють види декоративно-прикладного мистецтва(розпізнають вироби опішнянських, косівських, петриківських майстрів);

   -позитивно сприймають твори українського декоративно-прикладного мистецтва;

   -знають художні засоби зображення, самостійно добирають кольорову гаму класичного петриківського розпису і матеріали у процесі створення задуманого образу;

   -називають і використовують усі кольори спектру, розрізняють відтінки кольору, вміють встановлювати зв’язок між образом і кольором;

   -знають, що петриківські майстри застосовують на папері яєчну темперу, на стіні-гуаш;

   -уміють змішувати фарби для одержання нових відтінків кольорів;

   -володіють технічними прийомами подвійного мазка, тичка, чотирипелюсткової та восьмипелюсткової квітки, завитка,

«квітки-цибульки», перехідного мазка;

   -уміють створювати візерунок у розетці, колі, прямокутнику, трикут-

нику;

   -створюють візерунки на аркушах у формі певного предмета (таця, шкатулка), одягу й головних уборів (хустка, светр, сорочка)

предметів побуту (серветка, рушник, таріль);

   -розписують паперові силуети й об’ємні фігури;

   -захоплюються красою предметів, виготовлених руками народних умільців, помічають ці вироби в дитячому садку, вдома, на вулицях рідного міста.

 

Орієнтовне тематичне планування

Жовтень

02.10. Декоративний розпис як один із видів декоративно-прикладного

           мистецтва. Історія орнаментального мотиву

           Мета: ознайомити дітей із творами декоративно-прикладного мистецтва, зокрема декоративними  розписами, історією виникнення.                

06.10. Кольори веселки. Колірна гама класичного петриківського

07.10. розпису. Наш помічник – пензель

           Мета: ознайомити дітей з різними фарбами, розширити уявлення про колір, колорит, про особливості переходу теплого кольору до холодного. Ознайомити з колірною гамою класичного петриківського розпису. Продовжити ознайомлення з пензлем: його різними видами, властивостями, відмінностями. Розвивати інтерес до декоративної діяльності.       

13.10. Ознайомлення дітей з петриківським розписом. Малюємо квітку-

14.10. «цибульку»

            Мета: познайомити дітей з петриківським розписом, з характерними елементами: «цибулька», кетяг калини, листя, зернятка. Вчити

малювати квітку – «цибульку», використовуючи вільний мазок. Вчити малювати двома фарбами. Виховувати інтерес до декоративних розписів.          

20.10. Малювання візерунка за мотивами петриківського розпису на тарілці

21.10.

 Мета: вчити дітей малювати асиметричний візерунок на круглій формі за мотивами петриківського розпису, передавати його характерні особливості: «цибулька», калина. Розміщувати візерунок так, щоб він підкреслював круглу форму. Закріпити у дітей знання про петриківський розпис, кольори гами. Закріпити технічні прийоми: малювання всією шириною пензля та кінчиком; малювати перехідним мазком та пальчиком. Розвивати окомір, чуття композиції, естетичний смак. Виховувати цікавість до народної творчості.

27.10.Самостійне створення візерунка

28.10.

 Мета: вчити дітей робити крапку кінчиком пензля,поєднувати

                    лінію,звичайний мазок,крапку.Виховувати естетичний смак.

Листопад

03.11. Ознайомлення з творчістю Марії Приймаченко

04.11.

Мета: познайомити дітей з народною українською художницею Марією Приймаченко та її творчістю. Розгляд картин.

10.11. Малювання за картиною «Соняшник та горох»

11.11. 

Мета: познайомити дітей з картиною М.Приймаченко «Соняшник та горох». Вчити дітей малювати квітку соняшника за допомогою мазків – пелюстки і середина квітки – кружечок; малювати мазками листя і квіти гороху. Правильно розміщувати малюнок на аркуші.

17.11. Чарівний птах

18.11.

  Мета: продовжувати знайомити з творчістю М.Приймаченко. Вчити малювати чарівного птаха за картиною «Павичі у квітах», прикрашати птаха орнаментальними візерунками, поєднуючи різні техніки – примакування пензлями та квачиком. Розвивати уяву, фантазію. Виховувати охайність, старанність.

24.11. Стародавній болотяний звір

25.11.

         Мета: вчити дітей самостійно створювати малюнок, використовуючи трафарет, створювати візерунки для прикрашання звіра. Розвивати фантазію. Виховувати старанність.

Грудень

01.12. Ознайомлення дітей з творчістю сучасної української художниці

02.12. Євгенії Гапчинської

          Мета: познайомити дітей з творчістю сучасної української художниці Євгенії Гапчинської, розглянути її картини.

08.12. Дивакуваті малюки з картин Є. Гапчинської

09.12.  

  Мета: вчити дітей малювати дивакуватих малюків з волоссям, мов пір’ячко, та ангельськими крильцями за спинкою з картин Є. Гапчинської. Розвивати уяву, фантазію. Виховувати самостійність, старанність.

15.12. Малювання за картиною «Пустомелики»

16.12.

          Мета: розглянути картину «Пустомелики». Вчити дітей використовуючи різні техніки малювання малювати улюблені солодощі дивакуватих малюків. Розвивати естетичний смак, окомір, уяву. Виховувати цікавість до малювання.             

22.12. Підсумкове заняття за творчістю Є. Гапчинської. Що мені найбільше  

23.12. сподобалось в її картинах?

 Мета: закріпити вміння дітей використовувати різні техніки і прийоми малювання при зображенні героїв та інших зображень на картинах Є.Гапчинської. Розвивати творчість, удосконалювати технічні навички малювання. Виховувати старанність.     

Січень

05.01. Ознайомлення з опішнянським розписом

06.01.

        Мета: продовжувати знайомити дітей з українським декоративним розписом, зокрема – опішнянським; знайомити з характерними елементами та кольором; виховувати любов до народно-прикладного мистецтва.

12.01. Опішнянський глечик

13.01.

         Мета: поглиблювати знання дітей про декоративно -  ужиткове мистецтво, знайомити з виробами опішнянських майстрів. Вчити визначати розташування візерунка та його узгодження з різною формою предметів. Усвідомлювати поняття про рослинний орнамент. Вчити передавати кольором характер глечика. Розвивати пам’ять, увагу. Виховувати охайність, естетичний смак.                     

19.01. Коник

20.01.

          Мета: знайомити дітей з народними декоративними іграшками-кониками, звернути увагу на їх оздоблення. Вчити правильно підбирати елементи і розташовувати візерунок. Вправлятись у малюванні квачиком та пензликом способом примакування. Розвивати уяву, увагу. Виховувати естетичний смак, цікавість до народного мистецтва.

26.01. Керамічна тарілочка

27.01.

         Мета: вчити прикрашати тарілку опішнянським розписом, розташовуючи хвилясті лінії, крапки, листочки, квітку по формі тарілочки; закріплювати технічні прийоми: малювати кінцем пензля хвилясті лінії та обвідні лінії біля квітки, патичком ставити крапки. Вчити добирати характерні для опішнянської кераміки кольори, вміти поєднувати їх. Розвивати композиційні уміння, окомір, мислення, пам’ять. Виховувати охайність, цікавість та повагу до народних опішнянських майстрів.

Лютий

02.02.Куманець

03.02.

          Мета: вчити ділити круг на вісім чи більше частин, рівномірно розташовувати візерунок навколо круга. Розвивати окомір. Виховувати зосередженість, логічне мислення.

09.02. Опішнянська іграшка «Свинка-свищик», «Півник»

10.02.

          Мета: продовжувати вчити дітей створювати візерунок за мотивами опішнянської керамічної іграшки, розташовуючи візерунок на формі, підбираючи відповідні елементи. Розвивати творчість, мислення, увагу. Виховувати охайність, естетичний смак, посидючість.                   

16.02. Малювання візерунку за мотивами опішнянської кераміки на барилі

17.02.

          Мета: вчити прикрашати барило опішнянським розписом, розташовуючи смужки, гілочки з листочками, хвилясті лінії, ламані лінії, крапки по формі барила. Розвивати композиційні уміння, окомір, увагу, чуття ритму. Виховувати охайність, уважність.

23.02. Опішнянський посуд (підсумкове заняття)

24.02.

          Мета: закріпити знання дітей про опішнянський розпис; розвивати творчу активність, самостійність у доборі узору для розпису посуду (глечик, кухлик, тарілка, макітра та ін.). Учити продумувати композицію малюнка, послідовність її виконання. Виховувати охайність.

Березень

02.03. Ознайомлення з українською вишивкою

03.03.

          Мета: знайомити дітей з традиціями і культурою свого народу. Виховувати бажання милуватися творами народних майстрів.

09.03 Малювання українського рушника

10.03.

           Мета: познайомити дітей з характерною вишивкою українського рушника, розміщувати візерунок симетрично з двох сторін. Закріпити знайомі прийоми малювання: ламані, хвилясті, прямі лінії, малювати різноманітні квіти. Впевнено і легко користуватись фломастером. Розвивати творчість. Виховувати інтерес до народного мистецтва, естетичний смак.                

16.03. Українська вишиванка

17.03.

          Мета: ознайомлювати з українським національним костюмом, декоруванням української сорочки, зацікавлювати виробами декоративно-прикладного мистецтва взагалі та мистецтва вишивки зокрема, навчати працювати у техніці малювання штампами, розвивати дрібну моторику руки, увагу, творчу уяву, творчі здібності, формувати естетичний смак, виховувати поважне ставлення до виробів українського національного декоративно-прикладного мистецтва.

 

23.03. Килимок

24.03.

          Мета: вчити заповнювати візерунком короткі сторони смужки, малювати лінії різної ширини одним пензлем, симетрично розташовувати візерунок із двох боків. Розвивати творчу ініціативу. Виховувати самостійність, охайність.

30.03. Серветочка.

31.03.

 Мета: вчити малювати візерунок у квадраті, заповнюючи кути великими квітами, малювати мазки різної величини одним пензлем, накладати одну фарбу на іншу, вчити малювати подвійний, потрійний мазок. Розвивати окомір.   

Квітень

06.04. Ознайомлення з писанкарством

07.04.

         Мета: познайомити дітей з  писанкарством, з різноманітними техніками оздоблення писанок в Україні, їх назвами в залежності від способів декорування (крашанки, крапанки, дряпанки, писанки, розписані воском). Вчити малювати ескізи для прикрашання писанок на овальній формі паперу. Розвивати образну пам’ять, естетичні почуття  і ритму, симетрію кольору. Виховувати інтерес до пізнання техніки оздоблення  писанки, бажання самостійно прилучатись до художньої творчості в галузі писанкарства.

13.04. Писанка – крапанка

14.04.

         Мета: продовжувати знайомити дітей з писанкою, як з прадавнім символом України, важливим оберегом роду, з найпростішою різнобарвною композицією крапанки. Вчити прикрашати плоску паперову форму яєчка різнокольоровими цяточками, ритмічно розташовувати їх по всій поверхні. Пояснити символічність кольорів української писанки: червоною, чорною, блакитною, жовтою, зеленою. Розвивати почуття ритму і кольору. Виховувати бажання малювати писанки, старанно і охайно працювати.

13.04. Великодні писанки – диво з див

14.04.

         Мета: закріпити знання дітей про традиції писанкарства, писанками, їх оздобленням, кольоровою гамою, символікою писанок України. Вчити оволодівати навичками декорування предметів об’ємної форми, малювати гілки з листям, завитки, лінії, дуги, крапки. Розвивати пам’ять, увагу. Виховувати інтерес до писанкарства.

27.04. Ознайомлення з косівським розписом.

28.04.

         Мета: ознайомити дітей з косівським розписом; знайомити з характерними елементами та кольором. Виховувати любов до народного прикладного  мистецтва.

Травень

04.05. Косівський глечик.

05.05.

          Мета: продовжувати знайомити дітей з мистецтвом м. Косова на Івано -  Франківщині; запропонувати прикрасити декоративними елементами  площинні форми посуду (глечик), створюючи композиційний візерунок; розвивати уяву; виховувати вміння милуватись, захоплюватись чарівним світом народного мистецтва.

11.05. Керамічна миска.

12.05.

         Мета: продовжувати знайомити із декоративно - ужитковим мистецтвом, здобувати вміння декорувати предмет. Вчити малювати гуашевими фарбами, квачиком, пензликом пелюстки та листя; вчити декорувати миску за власною уявою.

18.05. Півник – керамічна іграшка.

19.05.

         Мета: вчити розписувати форму півника за народними мотивами, використовуючи різні елементи розпису: крапки, мазки, смужки, обвідну лінію, круги. Розвивати творчі здібності. Виховувати любов до народної творчості.

25.05. Підсумкові заняття. Що я вмію малювати?

26.05.        

           Мета: учити дітей задумувати тему і втілювати задум на папері, закріпити раніше набуті технічні вміння малювати характерні образи; розвивати спостережливість, творчу уяву, фантазію.

 

docx
Додав(-ла)
Білоус Ольга
Додано
20 серпня 2019
Переглядів
1238
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку