Відкритий урок "Проведення прямих і кривих ліній. Вправи"

Про матеріал
На уроці викладач вчить учнів правильно сидіти за мольбертом, організовувати робоче місце, заточувати олівець, прищеплює їм навички грамотного і охайного ведення рисунку, правильного тримання олівця, вчить впевнено проводити прямі і криві лінії, контролюючи натиск простого олівця.
Перегляд файлу

Відкритий урок з дисципліни «Рисунок»

 

Тема уроку:  Проведення прямих і кривих ліній. Вправи.

Мета уроку: навчити учнів правильно сидіти за мольбертом, організовувати робоче місце, заточувати олівець, прищепити їм навички грамотного і охайного ведення рисунку, правильного тримання олівця, навчити впевнено проводити прямі і криві лінії, контролюючи натиск простого олівця.

Тип уроку:  практичний.

Методи і прийоми, що використовує викладач на уроці: організація сприймання, демонстрація наочності.

Види діяльності учнів: сприймання, практична діяльність.

 

Обладнання

Для викладача:

  • демонстраційний матеріал (зразки кращих учнівських робіт)
  • скотч
  • 2  аркуші паперу А-3
  • прості олівці НВ, 2В
  • гумка
  • макетний ніж

 

Для учнів:

  • скотч
  • 2  аркуші паперу А-3
  • прості олівці НВ, 2В
  • гумка
  • макетний ніж

Структура уроку:

  1. Вступна частина:

А) ознайомлення учнів з: правилами сидіння за мольбертом, організацією робочого місця

Б) маркуванням простих олівців, вибором простих олівців для роботи, правильною заточкою простих олівців

     2. Практична робота:

А) демонстрація викладачем зразків виконання практичної роботи

Б) повідомлення вимог до виконання практичної роботи

В) демонстрація викладачем виконання вправ на проведення прямих і кривих ліній, а також способів перевірки правильності побудов

Г) практична робота учнів, під час якої викладач веде спостереження над правильною поставою учня за мольбертом, правильним триманням олівця під час виконання завдання

     3. Підсумки

А) перегляд практичних робіт, визначення помилок і недоліків у виконанні

Б) виправлення помилок і недоліків (індивідуально)

В) рекомендації учням щодо самостійного (домашнього) удосконалення техніки  володіння олівцем

Хід уроку

Вступна частина:

Ознайомлення учнів з правилами сидіння за мольбертом,

організацією робочого місця

Організація робочого місця починається з закріплення аркуша паперу на мольберті скотчем так, щоб він не рухався у процесі роботи. Робоче місце потрібно тримати у чистоті о охайності, щоб ненароком не забруднити рисунок.

Під час роботи ви маєте бачити свій рисунок повністю. Це одна з обов’язкових умов правильної роботи над рисунком, що дає можливість вчасно виявити і усувати помилки. Отже, потрібно розміщувати рисунок на певній відстані від своїх очей.

Відстань від очей  до мольберта, на якому закріплений аркуш, має становити довжину витягнутої руки, оскільки при витягнутій руці працювати зручніше, ніж при зігнутій. Однак, витягнута рука не повинна бути напруженою – вона повинна вільно і плавно рухатися від плеча, даючи можливість сидіти спокійно, не стомлюючись і краще зберігати свою постійну точку зору на рисунок. При цьому рисунок повинен знаходитися під прямим кутом до центрального променя зору, тобто на найкоротшій відстані від площини рисунку. Таке розташування допоможе охопити свій рисунок поглядом якнайповніше і забезпечити можливість порівнювати його з моделлю , постійно уточнюючи пропорції, вірність побудови, перспективні скорочення і т. д

Викладач демонструє учням правильне сидіння за мольбертом.

Маркуванням простих олівців,  вибір простих олівців для роботи,

правильна заточка простих олівців

Прості олівці мають фабричне маркування на кінці, протилежному від заточеного грифеля. Це маркування позначається латинськими літерами Н, В, де Н – твердий, а В – м’який. Перед літерою стоїть цифра, що позначає ступінь м’якості або твердості олівця. Чим більша цифра перед літерою Н – тим твердіший олівець. Чим більша цифра перед літерою В, тим м’якший олівець.

Всі конструктивні побудови на уроках з рисунку ми виконуватимемо простими олівцями з маркуванням НВ – це твердо – м’який, середній тип олівця, найоптимальніший для виконання технічних побудов та отримання початкових навичок з роботи з олівцем. І його вибір пов’язаний з тим, що більш твердими олівцями без досвіду роботи можна подряпати поверхню рисунку, а більш м’який грифель здатен кришитися, розтиратися, забруднюючи його поверхню.

Важливу роль у роботі з олівцем відіграє правильна заточка грифеля. Професійна заточка олівця виконується макетним ножем. Грифель має бути заточений у формі конуса, загострений і виступати з дерев’яної основи на приблизно 1,5 см. Така заточка олівця дасть можливість проводити чіткі тонкі лінії побудов і разом з тим контролювати натиск на олівець. При надмірному натиску грифель зламається.

Викладач демонструє учням правильне заточування олівця.

Практична робота

Демонстрація викладачем зразків виконання практичної роботи

Викладач демонструє учням зразки виконання практичних робіт, як найкращі, так і виконані з помилками, щоб дати наочне пояснення яких саме помилок у виконанні роботи потрібно уникати.

Повідомлення вимог до виконання практичної роботи

Викладач  повідомляє вимоги до їх виконання:

  1. Гармонійне композиційне розміщення (рисунок не повинен бути зміщеним в один бік, мати пустоти)
  2. Охайність виконання роботи (мінімальне використання гумки для виправлення рисунку та мінімальне торкання руками аркуша паперу)
  3. Своєчасне виконання вправ (контроль часу)
  4. Контроль рівності проведення прямих ліній
  5. Контроль плавності проведення кривих ліній (слід уникати прямих відрізків ліній)
  6. Контроль над натиском на олівець (не дуже сильний, щоб при стиранні гумкою не лишалося вдавлених рисок на папері, але й не дуже слабкий, щоб лінії було добре видно)

Демонстрація викладачем виконання вправ на проведення прямих і кривих ліній, а також способів перевірки правильності побудов

Під час роботи над рисунком, розміщеним на похилій площині, потрібно  тримати олівець так, щоб рука не спиралася на поверхню аркуша. Тримати олівець потрібно за незаструганий кінець олівця між нігтьовими фалангами великого, вказівного і середнього пальців. Таке положення руки, кисті пальців дозволяє торкатися поверхні рисунка лише олівцем або ж нігтьовою фалангою мізинця і зберігати необхідну відстань від роботи. Уникаючи дотику до рисунку всією рукою, у деяких випадках можна спиратися на кінчики мізинця і безіменного пальців. Тримання олівця у витягнутій руці (великий палець зверху, а чотири підтримують його знизу), дає можливість проводити не лише вертикальні та горизонтальні лінії, але й півкола. При цьому треба пам’ятати, що довгі лінії проводяться рухами всієї руки, лінії середньої довжини – рухами кисті, короткі лінії і штрихи – рухами пальців, що тримають олівець. Останній під час роботи повинен знаходитись під гострим кутом до аркуша паперу, тоді він легко ковзає по ньому, залишаючи за собою легку лінію. Правильне положення олівця зручне ще й тим, що під час роботи він сам загострюється о папір і завжди залишається гострим.

Викладач демонструє правильне тримання олівця та положення руки під час роботи.

Завдання 1 (аркуш 1). Проведення прямих ліній

  1. Викладач демонструє як правильно провести пляму горизонтальну лінію
  2. Викладач демонструє, як правильно провести пряму вертикальну лінію

Під час проведення прямих ліній потрібно спиратися оком на рівний горизонтальний або вертикальний край аркуша паперу та намагатися вести пряму лінію паралельно йому. Рівний край аркуша виконує у даному випадку роль орієнтира.

  1. Викладач демонструє як перевірити правильність побудов за допомогою олівця або додаткового аркуша паперу

Щоб перевірити рівність проведеної лінії, беремо олівець, він виконуватиме роль лінійки. Приставляємо олівець перпендикулярно проведеній лінії так, щоб кінець грифеля торкався лінії. Відміряємо на олівці відстань від лінії до краю аркуша, цю відстань фіксуємо пальцями руки. Перевіряємо зафіксовану відстань між лінією і краєм аркуша на різних ділянках проведеної лінії. За необхідності виправляємо помилки.

Завдання 2 (аркуш 2). Проведення кривих ліній

  1. Викладач виконує на демонстраційному аркуші розмітку  - ставить крапки і демонструє, як з’єднати їх плавною дугою (вправа робиться на утворення лівосторонніх і правосторонніх дуг.
  2. Викладач виконує на демонстраційному аркуші розмітку – ставить крапки і демонструє, як з’єднати крапки, намалювавши спіраль (вправа робиться на утворення лівосторонніх і правосторонніх спіралей).

На аркушах учнів розмітку крапками виконує викладач.

Практична робота учнів

 Під час практичної роботи учнів  викладач веде спостереження над правильною поставою учня за мольбертом, правильним триманням олівця під час виконання завдання, підходить та дає поради і зауваження

 Підсумки

Перегляд практичних робіт, визначення помилок і недоліків у виконанні

Виправлення помилок і недоліків (індивідуально)

Оцінювання робіт

   Рекомендації учням щодо самостійного (домашнього) удосконалення техніки  володіння олівцем

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
4.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.7
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Polunina Ira
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
26 серпня 2019
Переглядів
1482
Оцінка розробки
4.7 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку