Авторська програма по роботі з батьківською спільнотою "Без сім'ї і свого роду – немає нації, народу"

Про матеріал
Програма ґрунтується на принципах пріоритетності, громадянськості, демократизму, гуманізації взаємин педагогів і батьків й розрахована на організацію взаємодії сім’ї та ліцею-інтернату протягом двох навчальних років. Змістом програми передбачено залучення батьків до різних видів діяльності та створення умов для всебічного розвитку особистості.
Перегляд файлу

Департамент освіти і науки Київської обласної державної адміністрації

Комунальний заклад Київської обласної ради

«Київський обласний ліцей-інтернат фізичної культури і спорту»

 

 

 

 

 

 

 

Без сім'ї і свого роду – немає нації, народу

 

Авторська програма по роботі з батьківською спільнотою

C:\Users\Admin\Desktop\Рисунок1.jpg

 

Автор: Ольга Миколаївна Федюк

 

 

Біла Церква

2021

Без сім'ї і свого роду – немає нації, народу

Авторська програма по роботі з батьками

Сім’я – це джерело, водами якого

живиться повноводна річка нашої держави.

 На моральному здоров’ї сім’ї будується

педагогічна мудрість школи.

В.О. Сухомлинський

Пояснювальна записка

Як будь-яка дорога починається з перших кроків, а будь-яка будова з фундаменту, так і становлення людської особистості бере початок із сім’ї.

Сім’я – той основний осередок, де відбувається формування особистості дитини. Виховання дітей в сім’ї має, безперечно, суб’єктивний характер і залежить від рівня моральності і культури батьків, їх життєвих планів, ідеалів, вчинків, родинних традицій тощо. Відомо, що сім’я може сприяти формуванню всебічно розвиненої особистості або гальмувати її.

На даний час у суспільстві спостерігається віддаленість у поглядах на життєві ситуації батьків і дітей, тому впровадження даної програми спонукає до зближення інтересів та світогляду молодшого покоління  з старшим.

Завдяки системній роботі з батьками через розгортання діяльності «трикутника»: «батьки – діти – навчальний заклад» можна відстежити потреби батьків, рівень їхньої педагогічної компетентності, розробити шляхи співпраці сім’ї та ліцею, зміцнити морально-етичні зв’язки між дорослими і дітьми, створити атмосферу взаєморозуміння, підвищити рівень педагогічної культури батьків, використовуючи інноваційні форми і методи роботи.

Допомогти родині у вихованні дитини і одночасно підвищити її відповідальність за виховання підростаючого покоління можна лише в результаті систематичної і послідовної роботи з батьками.

Батьки повинні стати партнерами, активними співучасниками великого творчого процесу виховання ліцеїстів. Саме тому необхідно знаходити спільні методи і форми співпраці, будувати їх на підтримці, розумінні, допомозі і повазі. А щоб це співробітництво було плідним, перш за все варто вважати й сприймати батьків і дітей як суб’єктивних і рівноправних учасників навчально-виховного процесу. Отже, здійснити рішучий поворот до особистості ліцеїста, створити сприятливі умови для його самовизначення, самореалізації та розвитку можна лише за умови цілеспрямованої взаємодії ліцею-інтернату та батьків.

Дана програма по роботі з батьківською спільнотою розроблена відповідно до Конституції України, Законів України «Про освіту», «Про загальну середню освіту», Конвенцією ООН «Про права дитини»,  Наказ Міністерства освіти і науки України від 31.10.2011 №1234 «Про основні орієнтири виховання учнів 1-11 класів загальноосвітніх навчальних закладів України» та передбачає комплексний підхід до співпраці з батьками у вихованні ліцеїстів.

Наявність таких регламентуючих  документів не лише суттєво спрощує взаємодію вихователя з батьками та ліцеїстами, а й сприяє демократизації ліцейських стосунків. Учасники навчально-виховного процесу добре усвідомлюють свої права й обов’язки, рівень повноважень.

Програма ґрунтується на принципах пріоритетності, громадянськості, демократизму, гуманізації взаємин педагогів і батьків й розрахована на організацію взаємодії сім’ї та ліцею-інтернату протягом двох навчальних років. Змістом програми передбачено залучення батьків до різних видів діяльності та створення умов для всебічного розвитку особистості.

        Мета програми: взаємодія сім’ї та ліцею-інтернату з питань виховання й освіти ліцеїстів, об’єднання зусиль педагогів і батьків у створенні умов для формування всебічного та гармонійного розвитку особистості, необхідних для її самовизначення та самореалізації.

         Завдання програми:

  • створити єдиний освітній простір для згуртування всіх учасників навчально-виховного процесу;
  • формувати духовну єдність поколінь;
  • забезпечити єдині педагогічні вимоги до виховання особистості дитини;
  • залучити батьків до процесу підвищення якості навчально-виховного процесу;
  • спрямувати дії батьків на розвиток творчої особистості ліцеїста;
  • підвищити рівень психолого-педагогічної освіти батьків їх педагогічної культури;
  • вивчити, узагальнити та поширити кращий досвід сімейного виховання.

Очікувані результати:

  • посилення ролі сім’ї у вихованні дітей.
  • продуктивна співпраця з батьками ліцеїстів.
  • активна участь батьків у навчально-виховному процесі.
  • підвищення психолого-педагогічної компетентності батьків.
  • зміцнення взаємодії  сім’ї і ліцею-інтернату.

Змістом програми передбачено використання таких форм роботи з батьками:

  • бесіди;
  • тренінгові заняття;
  • лекції;
  • диспути;
  • години спілкування;
  • дискусії;
  • тематичні консультації;
  • проекти;
  • «круглі столи»;
  • вечори запитань і відповідей;
  • семінари-практикуми;
  • родинні свята;
  • перс-конференції;
  • творчі майстерні;
  • усні журнали;
  • виставки творчих досягнень;
  • ділові ігри;
  • діагностування.

 

 

 

 

 

 

 

Етапи реалізації програми:

І. Організаційна діяльність

Завдання: організувати роботу з  батьками ліцеїстів.

Форми роботи:

  1. Складання та затвердження плану роботи з батьками на навчальний рік.
  2. Участь батьків у загальноліцейських батьківських зборах.
  3. Батьківські збори в навчальній групі.
  4. Вибори батьківського комітету навчальної групи.
  5. Делегування представника від навчальної групи до батьківської ради ліцею-інтернату.
  6.  Затвердження плану роботи батьківського комітету навчальної групи.

 

ІІ. Вивчення соціальних, психолого-педагогічних умов у сім’ї,

 її виховних можливостей

Завдання: встановити зв’язок з усією сім’єю, з’ясувати її загальну та педагогічну культуру, умови життя ліцеїста, його місце в сім’ї.

Орієнтовна тематика, форми роботи:

  1. Відвідування сімей ліцеїстів, які мешкають в м. Біла Церква.
  2. Діагностична робота:
  • анкети: «Батьки, як вихователі», «Чи знаєте ви своїх дітей?», «Як ви забезпечуєте умови для навчання дітей удома?»,  «Чи достатньо ви цікавитеся своїми дітьми?»,  «Чи розвиваєте ви здібності своєї дитини?», «Ви і ваші діти», «Виховний потенціал сім’ї», «Визна­чення особистого стилю батьківської поведінки»,  «Шляхи спільної діяльності», «Щаслива родина», «Мінуси перетворюємо в плюси», «Вивчення відношення батьків до ліцею-інтернату»;
  • тести: «Які ви батьки?», «Спілкування дітей і батьків», «Мій метод виховання»,  «Результати виховання культури поведінки у дитини в моїй сім'ї»,  «Особливості взаємин з дітьми  у вашій родині», «Чи талановита Ваша дитина?», «Чи допомагаєте Ви своїй дитині стати обдарованою людиною?», «Принципи виховання в сім’ї», «Чи розумієте Ви власних дітей?», «Здорові діти – здорова нація».

ІІІ. Соціально-педагогічна робота з батьками

Завдання:

  • налагодити соціально-психологічний клімат у роботі з батьками;
  • створити умови для відкритого довірливого спілкування, творчої атмосфери;
  • сприяти усвідомленню ідеалів сім’ї, родини; забезпечити духовну єдність поколінь, збереження сімейних традицій.

Форми роботи:

  1. Створення банку даних про батьків ліцеїстів.
  2. Індивідуальні консультації для батьків з питань адаптації новоприбулих ліцеїстів.
  3. Співбесіди з батьками ліцеїстів, з питань успішності, відвідування занять і дотримання дисципліни.
  4. Співпраця з центром соціальних служб сім’ї та молоді: організація та проведення лекцій, семінарів для батьків.
  5. Координація дій батьків і учнівського самоврядування щодо профілактики правопорушень серед ліцеїстів.
  6. Зустрічі батьківського комітету з адміністрацією ліцею-інтернату.

ІV. Психолого-педагогічна освіта батьків

Завдання: підвищити рівень психолого-педагогічної освіти батьків їх педагогічної культури.

Орієнтовна тематика, форми проведення та зміст виховних справ

Година спілкування «Виховуємо разом»

Орієнтовний зміст: процес взаємодії родини та ліцею; ефективність процесу виховання дитини; поради вихователя «Як створити партнерську взаємодію між батьками та дітьми»; рольова гра «Навпаки»; фотоколаж «Розповім про себе».

Усний журнал «Спілкування – необхідна умова життя»

Орієнтовний зміст: поняття «вихованість»; формування принців і норм спілкування; роль спілкування у житті людини; сторінки журналу: «Культура спілкування», «Культура зовнішності», «Побутова культура», «Домашня педагогіка», «Підготовка до життя»; пам’ятка для батьків «Правила спілкування з підлітками».

Круглий стіл «Стилі батьківського виховання»

Орієнтовний зміст: надання інформації про стилі батьківської поведінки в сім'ї; усвідомлення батьками позитивних і негативних сторін різних моделей виховання та формування особистості дитини: буклет «Стилі батьківського виховання».

Семінар-практикум «Сім’я – острів щастя дітей»

Орієнтовний зміст: поняття «сім’я», «батьківський авторитет», його види;  практичні поради психолога; обмін досвідом сімей щодо формування життєвих навичок дитини; пам’ятка для батьків.

Круглий стіл з батьками «Взаємодія закладу і родини»

Орієнтовний зміст: поняття «взаємодія», зміцнення зв’язків між педагогічним колективом та батьками вихованців, створення позитивного психологічного клімату і сприятливих умов для отримання позитивного результату, розвинути у батьків інтерес до спільного обговорення хвилюючих їх та педагога питань.

Тренінгове заняття «Батьки, педагоги, діти – співпраця на результат»

Орієнтовний зміст: усвідомлення різниці між «світом» дитини і дорослого, емоційних переживань, мотивації поведінки.

 Круглий стіл «Культура сімейних відносин»

 Орієнтовний зміст: поняття «культура відносин у сім’ї»; розгляд ситуацій; психолого-педагогічна просвіта батьків; буклети «Фактори успішного  родинного виховання».

Круглий стіл «Конфлікти у нашому житті»

Орієнтовний зміст: поняття «вікова проблема дітей», поняття «конфлікт», виявлення проблем та шляхи їх подолання, запобігання конфліктних ситуацій у родинах;                

   Тренінгове заняття «На шляху до взаємодії»

Орієнтовний зміст: вчити батьків працювати в групі, набувати практики

колективної діяльності у виробленні рішень; сприяти формуванню позиції батьків у спілкуванні.

Круглий стіл «Сім’я – основна ланка у вихованні особистості ліцеїста»

Орієнтовний зміст: визначити разом із батьками їх задачі та головні пріоритети у вихованні ліцеїстів; проаналізувати типи спілкування в родині, стилі родинного виховання.

V. Спільні творчі справи

Завдання: залучення батьків до навчально-виховної та спортивної діяльності; згуртування учнівського колективу та колективу батьків.

Орієнтовна тематика, форми проведення та зміст виховних справ:

Родинне  свято «Стежина до рідного дому»

 Орієнтовний зміст: значення родини в житті кожної людини; людина – родина – Батьківщина; вірші, пісні, танок, перегляд мультимедійних презентацій «Корисні поради дітям», «Корисні поради батькам»; солодкий стіл.

Родинне свято «Тепло сімейного вогнища»

Орієнтовний зміст: виховувати любов і повагу до найближчих і найрідніших людей – батька й матері, бажання допомагати їм, завжди пам’ятати місце, де народилися, рідну оселю.

Свято матері

Орієнтовний зміст: поняття «берегиня»; історія виникнення свята;  мати- берегиня роду; вірші, пісні про матір, солодкий стіл.

День іменинника.

Орієнтовний зміст: конкурсно-розважальна програма; пісні, вірші; привітальні листівки; подарунки; солодкий стіл.

Похід на природу «Відпочиваємо разом»

Орієнтовний зміст: потід до томилівського лісу; конкурсно-розважальні ігри; відпочинок на природі.

Екскурсія до парку «Олександрія»

Орієнтовний зміст: планування екскурсії; конкурсно-розважальна програма, відпочинок.

Участь батьків у загальноліцейських заходах, відкритих виховних годинах; у благоустрої та озелененні навчального кабінету №1, кімнат гуртожитку.

Відвідування батьками відкритих уроків, виховних заходів, загальноліцейських свят, спортивних змагань.

        Залучення батьків до організації та проведенні походів на природу, екскурсій.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Основні поняття

Авторитет - загальновизнана довіра, пошана.

Батьківський авторитет - вплив батька і матері на дітей, заснований на знаннях, етичних достоїнствах, що виховує пошану до батьків.

Берегиня – це символ життя і родючості.

Вихованість - це внутрішня і зовнішня культура людини.

Гармонія - злагоджене звучання, приємне для слуху; милозвучність.

Здоровий спосіб життя – активна діяльність людей, спрямована на збереження і покращення здоров’я, як умови і передумови здійснення і розвитку ін. сфер і аспектів способу життя, на подолання «факторів ризику», виникнення і розвитку захворювань, на оптимальне використання в інтересах охорони і покращення здоров’я соціальних і природних умов та факторів способу життя.

Ідеал - це образ, яким керується особа в даний час і який визначає план самовиховання.

Культура відносин у сім’ї – це особливі відносини і зв’язки всередині сім’ї, умовами яких можуть бути певні звичаї чи традиції, що склалися в умовах релігійної або національної культури, усередині яких існує ця сім’я.

Сім’я – мала соціальна група, що складається з поєднаних шлюбом чоловіка і жінки, їх дітей (власних чи усиновлених), інших осіб, пов’язаних родинними зв’язками з подружжям, кровних родичів.

Обдарованість – якісно своєрідне поєднання здібностей, що забезпечує успішність виконання діяльності.

Оберіг - найдревніший амулет щастя і благополуччя.

Родина – це ваша сім’я, найдорожчі люди.

Родовід - історія поколінь певного роду.

Щастя - психоемоційний стан цілковитого задоволення життям, відчуття глибокого вдоволення та безмежної радості.

 

 

 

Література

  1. Аза Л.О. Батьків авторитет / Л.О. Аза, Н.В. Лавриненко. – К.: Політвидав України, 1986. – 94 с.
  2. Бондарчук Л.В. Інноваційні соціальні технології професійного самовизначення особистості: навч. пос. / Л. В. Бондарчук, М. П. Лукашевич. — К.: ІПК ДСЗУ, 2005. – 148 с.
  3. Бондарчук О. І. Прийняття особистісного рішення: теоретичні та експериментальні підходи  /  О. І. Бондарчук. – Житомир, 2005. – С. 35-39.
  4. Вовчик-Блакитна  М.В. Батьки і діти / М.В. Вовчик-Блакитна. - К.: Т-во «Знання» УРСР, 1984. - 48 с.
  5. Макаренко А.С. Лекції про виховання дітей // Твори: В 7-и т. Т.4. – К. : Рад. школа, 1954. – С. 235-418.
  6. Савченко О.Я. Сімейне виховання / О.Я. Савченко. – К.: Рад. школа, 1989. – 98с.
  7. Сухомлинський В.О. Батьківська педагогіка / В.О. Сухомлинський. – К.: Рад. школа, 1978. – 78 с.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
8 грудня 2021
Переглядів
237
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку