Департамент освіти і науки Київської обласної державної адміністрації
Комунальний заклад Київської обласної ради
«Київський обласний ліцей-інтернат фізичної культури і спорту»
Без сім'ї і свого роду – немає нації, народу
Авторська програма по роботі з батьківською спільнотою
Автор: Ольга Миколаївна Федюк
Біла Церква
2021
Без сім'ї і свого роду – немає нації, народу
Авторська програма по роботі з батьками
Сім’я – це джерело, водами якого
живиться повноводна річка нашої держави.
На моральному здоров’ї сім’ї будується
педагогічна мудрість школи.
В.О. Сухомлинський
Пояснювальна записка
Як будь-яка дорога починається з перших кроків, а будь-яка будова з фундаменту, так і становлення людської особистості бере початок із сім’ї.
Сім’я – той основний осередок, де відбувається формування особистості дитини. Виховання дітей в сім’ї має, безперечно, суб’єктивний характер і залежить від рівня моральності і культури батьків, їх життєвих планів, ідеалів, вчинків, родинних традицій тощо. Відомо, що сім’я може сприяти формуванню всебічно розвиненої особистості або гальмувати її.
На даний час у суспільстві спостерігається віддаленість у поглядах на життєві ситуації батьків і дітей, тому впровадження даної програми спонукає до зближення інтересів та світогляду молодшого покоління з старшим.
Завдяки системній роботі з батьками через розгортання діяльності «трикутника»: «батьки – діти – навчальний заклад» можна відстежити потреби батьків, рівень їхньої педагогічної компетентності, розробити шляхи співпраці сім’ї та ліцею, зміцнити морально-етичні зв’язки між дорослими і дітьми, створити атмосферу взаєморозуміння, підвищити рівень педагогічної культури батьків, використовуючи інноваційні форми і методи роботи.
Допомогти родині у вихованні дитини і одночасно підвищити її відповідальність за виховання підростаючого покоління можна лише в результаті систематичної і послідовної роботи з батьками.
Батьки повинні стати партнерами, активними співучасниками великого творчого процесу виховання ліцеїстів. Саме тому необхідно знаходити спільні методи і форми співпраці, будувати їх на підтримці, розумінні, допомозі і повазі. А щоб це співробітництво було плідним, перш за все варто вважати й сприймати батьків і дітей як суб’єктивних і рівноправних учасників навчально-виховного процесу. Отже, здійснити рішучий поворот до особистості ліцеїста, створити сприятливі умови для його самовизначення, самореалізації та розвитку можна лише за умови цілеспрямованої взаємодії ліцею-інтернату та батьків.
Дана програма по роботі з батьківською спільнотою розроблена відповідно до Конституції України, Законів України «Про освіту», «Про загальну середню освіту», Конвенцією ООН «Про права дитини», Наказ Міністерства освіти і науки України від 31.10.2011 №1234 «Про основні орієнтири виховання учнів 1-11 класів загальноосвітніх навчальних закладів України» та передбачає комплексний підхід до співпраці з батьками у вихованні ліцеїстів.
Наявність таких регламентуючих документів не лише суттєво спрощує взаємодію вихователя з батьками та ліцеїстами, а й сприяє демократизації ліцейських стосунків. Учасники навчально-виховного процесу добре усвідомлюють свої права й обов’язки, рівень повноважень.
Програма ґрунтується на принципах пріоритетності, громадянськості, демократизму, гуманізації взаємин педагогів і батьків й розрахована на організацію взаємодії сім’ї та ліцею-інтернату протягом двох навчальних років. Змістом програми передбачено залучення батьків до різних видів діяльності та створення умов для всебічного розвитку особистості.
Мета програми: взаємодія сім’ї та ліцею-інтернату з питань виховання й освіти ліцеїстів, об’єднання зусиль педагогів і батьків у створенні умов для формування всебічного та гармонійного розвитку особистості, необхідних для її самовизначення та самореалізації.
Завдання програми:
Очікувані результати:
Змістом програми передбачено використання таких форм роботи з батьками:
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Етапи реалізації програми:
І. Організаційна діяльність
Завдання: організувати роботу з батьками ліцеїстів.
Форми роботи:
ІІ. Вивчення соціальних, психолого-педагогічних умов у сім’ї,
її виховних можливостей
Завдання: встановити зв’язок з усією сім’єю, з’ясувати її загальну та педагогічну культуру, умови життя ліцеїста, його місце в сім’ї.
Орієнтовна тематика, форми роботи:
ІІІ. Соціально-педагогічна робота з батьками
Завдання:
Форми роботи:
ІV. Психолого-педагогічна освіта батьків
Завдання: підвищити рівень психолого-педагогічної освіти батьків їх педагогічної культури.
Орієнтовна тематика, форми проведення та зміст виховних справ
Година спілкування «Виховуємо разом»
Орієнтовний зміст: процес взаємодії родини та ліцею; ефективність процесу виховання дитини; поради вихователя «Як створити партнерську взаємодію між батьками та дітьми»; рольова гра «Навпаки»; фотоколаж «Розповім про себе».
Усний журнал «Спілкування – необхідна умова життя»
Орієнтовний зміст: поняття «вихованість»; формування принців і норм спілкування; роль спілкування у житті людини; сторінки журналу: «Культура спілкування», «Культура зовнішності», «Побутова культура», «Домашня педагогіка», «Підготовка до життя»; пам’ятка для батьків «Правила спілкування з підлітками».
Круглий стіл «Стилі батьківського виховання»
Орієнтовний зміст: надання інформації про стилі батьківської поведінки в сім'ї; усвідомлення батьками позитивних і негативних сторін різних моделей виховання та формування особистості дитини: буклет «Стилі батьківського виховання».
Семінар-практикум «Сім’я – острів щастя дітей»
Орієнтовний зміст: поняття «сім’я», «батьківський авторитет», його види; практичні поради психолога; обмін досвідом сімей щодо формування життєвих навичок дитини; пам’ятка для батьків.
Круглий стіл з батьками «Взаємодія закладу і родини»
Орієнтовний зміст: поняття «взаємодія», зміцнення зв’язків між педагогічним колективом та батьками вихованців, створення позитивного психологічного клімату і сприятливих умов для отримання позитивного результату, розвинути у батьків інтерес до спільного обговорення хвилюючих їх та педагога питань.
Тренінгове заняття «Батьки, педагоги, діти – співпраця на результат»
Орієнтовний зміст: усвідомлення різниці між «світом» дитини і дорослого, емоційних переживань, мотивації поведінки.
Круглий стіл «Культура сімейних відносин»
Орієнтовний зміст: поняття «культура відносин у сім’ї»; розгляд ситуацій; психолого-педагогічна просвіта батьків; буклети «Фактори успішного родинного виховання».
Круглий стіл «Конфлікти у нашому житті»
Орієнтовний зміст: поняття «вікова проблема дітей», поняття «конфлікт», виявлення проблем та шляхи їх подолання, запобігання конфліктних ситуацій у родинах;
Тренінгове заняття «На шляху до взаємодії»
Орієнтовний зміст: вчити батьків працювати в групі, набувати практики
колективної діяльності у виробленні рішень; сприяти формуванню позиції батьків у спілкуванні.
Круглий стіл «Сім’я – основна ланка у вихованні особистості ліцеїста»
Орієнтовний зміст: визначити разом із батьками їх задачі та головні пріоритети у вихованні ліцеїстів; проаналізувати типи спілкування в родині, стилі родинного виховання.
V. Спільні творчі справи
Завдання: залучення батьків до навчально-виховної та спортивної діяльності; згуртування учнівського колективу та колективу батьків.
Орієнтовна тематика, форми проведення та зміст виховних справ:
Родинне свято «Стежина до рідного дому»
Орієнтовний зміст: значення родини в житті кожної людини; людина – родина – Батьківщина; вірші, пісні, танок, перегляд мультимедійних презентацій «Корисні поради дітям», «Корисні поради батькам»; солодкий стіл.
Родинне свято «Тепло сімейного вогнища»
Орієнтовний зміст: виховувати любов і повагу до найближчих і найрідніших людей – батька й матері, бажання допомагати їм, завжди пам’ятати місце, де народилися, рідну оселю.
Свято матері
Орієнтовний зміст: поняття «берегиня»; історія виникнення свята; мати- берегиня роду; вірші, пісні про матір, солодкий стіл.
День іменинника.
Орієнтовний зміст: конкурсно-розважальна програма; пісні, вірші; привітальні листівки; подарунки; солодкий стіл.
Похід на природу «Відпочиваємо разом»
Орієнтовний зміст: потід до томилівського лісу; конкурсно-розважальні ігри; відпочинок на природі.
Екскурсія до парку «Олександрія»
Орієнтовний зміст: планування екскурсії; конкурсно-розважальна програма, відпочинок.
Участь батьків у загальноліцейських заходах, відкритих виховних годинах; у благоустрої та озелененні навчального кабінету №1, кімнат гуртожитку.
Відвідування батьками відкритих уроків, виховних заходів, загальноліцейських свят, спортивних змагань.
Залучення батьків до організації та проведенні походів на природу, екскурсій.
Основні поняття
Авторитет - загальновизнана довіра, пошана.
Батьківський авторитет - вплив батька і матері на дітей, заснований на знаннях, етичних достоїнствах, що виховує пошану до батьків.
Берегиня – це символ життя і родючості.
Вихованість - це внутрішня і зовнішня культура людини.
Гармонія - злагоджене звучання, приємне для слуху; милозвучність.
Здоровий спосіб життя – активна діяльність людей, спрямована на збереження і покращення здоров’я, як умови і передумови здійснення і розвитку ін. сфер і аспектів способу життя, на подолання «факторів ризику», виникнення і розвитку захворювань, на оптимальне використання в інтересах охорони і покращення здоров’я соціальних і природних умов та факторів способу життя.
Ідеал - це образ, яким керується особа в даний час і який визначає план самовиховання.
Культура відносин у сім’ї – це особливі відносини і зв’язки всередині сім’ї, умовами яких можуть бути певні звичаї чи традиції, що склалися в умовах релігійної або національної культури, усередині яких існує ця сім’я.
Сім’я – мала соціальна група, що складається з поєднаних шлюбом чоловіка і жінки, їх дітей (власних чи усиновлених), інших осіб, пов’язаних родинними зв’язками з подружжям, кровних родичів.
Обдарованість – якісно своєрідне поєднання здібностей, що забезпечує успішність виконання діяльності.
Оберіг - найдревніший амулет щастя і благополуччя.
Родина – це ваша сім’я, найдорожчі люди.
Родовід - історія поколінь певного роду.
Щастя - психоемоційний стан цілковитого задоволення життям, відчуття глибокого вдоволення та безмежної радості.
Література