На зміну традиційному приходить продуктивне навчання. Сучасній дитині необхідно не стільки багато знати, скільки послідовно і доказово мислити, проявляти розумову активність.
1
Авторська розробка
на тему «Фрагменти уроків з використанням стратегій «Сітка Елвермана», «Кубування», «Спрямоване читання»
Виконала:
Неумоіна Анна Олександрівна
вчитель початкової школи
Запоріжжя
2018
Вступ
На сьогоднішній день перед педагогами стоїть завдання пошуку нових нестандартних форм взаємодії з учнями. На зміну традиційному приходить продуктивне навчання, яке спрямоване на розвиток творчих здібностей, формування у школярів інтересу до творчої діяльності. Сучасній дитині необхідно не стільки багато знати, скільки послідовно і доказово мислити, проявляти розумову активність.
В роботі представлені приклади використання інтерактивних стратегій критичного мислення «Сітка Елвермана», «Кубування», «Спрямоване читання».
Основна частина
Стратегія «Сітка Елвермана»
Стратегія спрямована на організацію дискусії в класі й формування в учнів чіткої позиції щодо обговорюваних проблем на рівні дібраних ними аргументів. Учитель формує проблему, над якою працює клас. Для організації роботи учням доречно користуватися таблицею.
Так |
Проблема |
Ні |
|
|
|
У двох стовпчиках «Так» і «Ні» фіксують аргументи, що схвально або заперечно відповідають на проблему. Кожний учень робить свій висновок щодо поставленої учителем проблеми. Стратегія має на меті допомогти вчителеві організувати у класі дискусію, а учневі — з'ясувати питання, що винесено
на розсуд. Головним є те, що учні можуть вільно висловити та відстояти свою думку, спираючись на певні факти, не боятись бути висміяними чи засудженими.
Фрагмент уроку з використанням стратегії дискусійна «Сітка Алвермана». Робота над текстом Анатолія Зиміна «Щаслива людина»
1. Записати бінарне запитання, на яке можна відповідати «так» або «ні», яке відтворює суть проблеми, описаної в тексті.
2. Накреслити таблицю із питанням посередині «Весняна подорож за місто»
3. Обговоріть в парах та занотуйте три аргументи у стовпчику «ТАК», які підтверджують висловлену думку та три аргументи у стовпчику «НІ», що заперечують подане висловлювання.
Так |
Проблема |
Ні |
Милування природою |
Весняна подорож за місто |
Прогулянка пішки (втома) |
Ожив мурашник |
Мурашки можуть покусати |
|
Сонце пригріває |
Дуже спекотно |
Методика цікава тим, що її можна використати як на початку вивчення теми, так і під час підбиття підсумків, а потім порівняти та проаналізувати, як змінилася загальна думка класу.
Метод «Кубування»
Кубування — це приклад ігрової методики, а також один із методів навчання, що полегшує всебічне розглядання теми.
Використовуючи цю стратегію у початкових класах, бажано пояснювати учням, що від них вимагається, у доступних для них формулюваннях. Для молодших школярів стратегію “Кубування” краще впроваджувати поступово. Запропонуйте учням першого класу розглянути конкретний предмет та продемонструйте лише перші три грані куба. Надалі продовжуйте поступово відкривати всі грані.
1. Опиши (колір, форма, розміри).
2. Порівняй (на що це схоже? від чого це відрізняється?).
3. Добери асоціації (про що змушує думати? що спадає на думку?).
4. Проаналізуй (скажіть, яким чином це зроблено? ви це знаєте? ви можете це вигадати?).
5. Як його використати (знайти застосування; яким чином це можна застосувати?).
6. Запропонувати аргументи «за» або «проти».
Учні висловлюють власні судження: це добре чи погано, правильно чи неправильно.
Учні можуть виконувати кубування в парі, потім об'єднатися в групи. Слід провести через кубик слово. Це може бути літературний термін, визначення або якась інша назва..
Наприклад, опис джмелика.
1. Опишіть
Джмелик маленький, волохатий, веселий, чорного кольору з яскравими смужками….
2. Порівняйте. На що це схоже?
Джмелик схожий на бджілку або вертоліт….
3. Назвіть асоціації. Що спадає на думку?
Мед, квіти ….
Стратегію можна застосувати на всіх стадіях уроку, але краще на стадії актуалізації та рефлексії.
Стратегія «Спрямоване читання» («Читання із зупинками», «Кероване читання»)
Учні читають текст до зупинки, після кожної зупинки вчитель задає
запитання, які спрямовують процес осмислення прочитаного. Перед читанням наступної частини тексту ставляться запитання, які мають на меті спрогнозувати подальший хід подій. Процес читання вчитель супроводжує ілюстраціями – малюнками тварин, пейзажними картинками. Для повного сприйняття тексту учнями початкових класів дуже важливим є супроводження тексту ілюстраціями.
Фрагмент уроку. Робота над текстом Григорія Храпача «Вишенька вродила» з використанням стратегії «Спрямоване читання»
1. Передбачення за назвою твору.
Оповідання, яке ми маємо прочитати, називається «Вишенька вродила». Після ознайомлення з назвою тексту перед читанням ставимо дітям питання, які дозволяють зробити припущення, про що саме буде текст.
Як ви думаєте, чому саме так називається твір? Заплющить очі і уявіть вишеньку. Що з нею може трапитися?
- Зараз будемо читати казку по частинах. Коли я попрошу зупинитися, перестаньте читати та не забігайте наперед.
2. Читання учнями першої частини.
Перша зупинка.
- Що доглядав Івасик?
- Як хлопчик доглядав за вишенькою?
- Що відбувалося з вишенькою?
- Коли вона порадувала його урожаєм?
- Чому радів Івасик?
- Як, на вашу думку, закінчиться казка? Чому ви так думаєте?
3. Читання другої частини.
Друга зупинка.
- Чому хлопчикові хотілося всіх навколо пригостити вишнями?
- Як Івасик ділився своєю радістю?
- Кого зустрів хлопчик?
- Як спілкувалися хлопчик та бабуся?
- Що сказала Івасикові бабуся?
- Чому бабуся подякувала не хлопчикові, а його батькам?
- Яким ти уявляєш хлопчика?
- Які почуття викликав у вас Івась?
- Чи закінчується казка так, як ви очікували?
Висновки.
Використання вчителем стратегій критичного мислення забезпечує позитивні зміни в учнів: підвищується інтерес до навчання, розвивається пошукова спрямованість мислення, зникає боязнь зробити помилку, з'являється прагнення самостійно здобувати знання, формується вміння працювати в парі та в групі.
Використовуючи описані стратегії можна забезпечити умови для повноцінного розвитку особистості, формування в неї творчого критичного мислення.
Список використаних джерел
1. Онлайн-курс для вчителів початкової школи [Електронний ресурс]/Educational Era.- Режим доступу: https://courses.ed-era.com/courses/course-v1:MON-EDERAOSVITORIA+ST101+st101/about
2. Вашуленко М.С., Науменко В.О., Захарійчук М.Д. Післябукварик, 1клас. – 2012. – С. 14, 76.
3. Нова українська школа: порадник для вчителя / Під заг. ред. Бібік Н. М. — К.: ТОВ «Видавничий дім «Плеяди», 2017. — 206 с.