1
Конспект уроку навчання грамоти (1 клас)
Рожнова Марина Олександрівна
ТЕМА: Електричні помічники. Правила користування електроприладами. Звуковий аналіз слів. Закріплення й узагальнення вивченого матеріалу. Перевірка сформованості знань і графічних умінь.
Навчальна мета: продовжувати закріплювати уміння упізнавати слова – назви предметів, групувати їх за ознаками, вчити добирати загальні назви; формувати практичний досвід за змістом прочитаного твору, вчити розповідати про власні враження, удосконалювати навички будувати звукові моделі слів, закріплювати навички оріентування в сітці робочого зошита, тримання ручки, учити писати елементи літер.
Розвиваюча мета: розвивати мислення, уміння правильно артикулювати звуки, збагачувати словниковий запас школярів, вчити вдало складати речення за змістом малюнка, висловлювати власну думку;
Виховна мета: навчати учнів берегти електроенергію в класі та вдома, спонукати учнів до виконання правил безпечного користування електроприладами; привчати працювати самостійно.
Тип уроку: урок узагальнення та систематизації знань.
Обладнання : плакати,картки зі звуковими схемами,відеоролики, аудіозапис.
Хід уроку
1. Організація класу.
І. Ранкова зустріч.
- Добрий день, любі діти. Я вас запрошую на ранкову зустріч.
1. Привітання
- Привітаймо сонечко.
Здрастуй дороге!
Привітаймо квіточку,
Хай вона росте!
Привітаймо дощик,
Лийся, мов з відра!
Привітаймо друзів!
Зичимо добра!
1.1. Повідомлення загальної теми уроку
Сьогодні на уроці ми поговоримо про наших помічників вдома- електроприлади!
•Відгадування загадок
Використовую відеозапис загадок про побутову техніку. Режим доступу: https://www.youtube.com/watch?v=GdAn61jDQCY
Ми купили білий дім, Жодного віконця в нім. Сходів, ґанку теж нема. А панує тут зима. (Холодильник) |
На кухні – річ не разова, Електрична, газова – Необхідна та і та! Зварити їжу – потрібна… (плита). |
От загадка, то загадка: Де поїду – стане гладко. Тільки пальцем не торкай, Обпечешся, так і знай. (Праска) |
Товстопуза біла пані Крутить одяг в барабані. Всю білизну позбирає І старанно покупає. (Пральна машина) |
Сушить він волосся всім Теплим вітерцем своїм. (Фен) |
В нім знання з усього світу «Мишка» може всім відкрити. (Комп’ютер) |
Сміття все попідбирає, Порошинки позбирає Наш надійний помічник, Працьовитий робітник. (Пилосос) |
Де кого нагородили, Де супутник запустили, Фільми, казочки, новини Він транслює щохвилини. (Телевізор) |
- Як можна назвати всі відгадані предмети? (Побутові прилади.) Для чого вони потрібні людям? Що в усіх них спільне? (Вони електричні.)
•Оформлення «Стіни слів»
холодильник |
пилосос |
плита |
пральна машина |
||
чайник |
тостер |
праска |
фен |
||
мікрохвильова піч |
комп’ютер |
телевізор |
|||
Основна частина
1.2.Розвиток усного мовлення дітей
•Закінчення речень.
Запропонуйте дітям у парах по черзі називати електричний прилад і те, що можна робити з його допомогою.
— Пилососом я... — Праскою я... — Пральною машиною я... — Електричним чайником я... — По телевізору я... • Складаннязв’язної розповіді. |
— У холодильнику я... — На плиті я… — Феном я… — У мікрохвильовці я… — Настільною лампою я…
|
Робота із сюжетним малюнком у букварі (с. 34).
- Чим зайнята сім’я?
- Хто що робить?
- Чого прагнуть члени родини?
Учитель пропонує послухати окремі речення і визначити, яке з них відповідає схемі під малюнком. Важливо кожне речення говорити повільно, з паузами між словами.
Буде в домі чисто і затишно.
Тато пилососить килим.
Мама витирає порох із поличок.
Донька поливає квіти.
Молодший братик збирає кубики.
Сім’я прибирає в кімнаті.
Після аналізу речень учні у групах складають зв’язне висловлювання, розповідають його однокласникам. Діти заслуховують декілька розповідей, оцінюють їх оплесками.
2. ЧИТАЄМО
2.1. Слухання казки на новий лад
- Послухайте казку. Що в ній незвичне, дивне?
ЗАЙЧИКОВА ХАТКА
Жили собі Заєць таЛисичка. У Зайчика була хатка дерев’яна, і до неї була підключена електрика. У тій хатинці Зайчик міг увечері під лампою книжечки читати. І був у господаря телевізор, щоб мультики дивитися. А ще був холодильник, щоб продукти зберігати, і пилосос, щоб у хатці прибирати. Навіть праска була в Зайчика,щоб одяг прасувати. А в Лисички хатка була крижана, і електрики в ній не було.
От одного вечора сиділа Лисичка біля віконечка і дивилася, як Зайчик при електричному світлі казочку читає. І так сумно їй стало! І вирішила Лисичка сама оселитися в зайчиковій хатинці.
А тут і весна прийшла. Лисиччина хатка розтанула, а зайчикова стоїть, як і стояла. От Лисичка і каже до Зайчика:
— Пусти мене, Зайчику, у свою хатку переночуватита мультфільми з тобою подивитися. Бо мені ніде жити.
Пожалів Зайчик бідолаху та й пустив її. А вона взяла та й вигнала Зайчика.
Схотіла Лисичка увімкнути телевізор, щоб мультфільми подивитися, але не знає як.Тоді вирішила вона платтячко своє відпрасувати. Та не знала, як праскою користуватися: торкнулася ненароком гарячого й обпекла собі лапку.
А бідолашне Зайчаткотим часом іде, плаче, аж дороги за сльозами не бачить. А тут назустріч Ведмідь.
— Чого це ти плачеш? — питає у зайчика.
— А як же мені не плакати, коли мене Лисиця з хатки вигнала? А в мене хатинка була дерев’яна, і було у мене і світло, і телевізор, і холодильник, і пилосос, а зараз нічого не має – усе Лисичка собі забрала.
— Не плач, я тобі допоможу.
Зрадів Зайчик. Пішли вони з Ведмедем до хатки. Як загарчить Ведмідь:
— Ану, Лисичко, тікай геть!
А Лисиця йому з печі:
Злякався Ведмідь і втік. Сидить Зайчик під кущем і гірко плаче. Аж тут іде Півник з косою на плечі.
— Чого плачеш? — питає.
— А як же мені не плакати, коли мене Лисиця з хатки вигнала? А в мене хатинка була дерев’яна, і було у мене і світло, і телевізор, і холодильник, і пилосос, а зараз нічого не має – усе Лисичка собі забрала.
— Пішли, я тобі поможу.
— Та де тобі! Ведмідь гнав, не вигнав, і ти не виженеш.
— А я тобі кажу, ходімо.
Ось прийшли вони до хатинки. Півник як закукурікає:
— Кукуріку! Несу косу на плечі! Хочу Лисоньку посікти! Тікай, Лиско, геть!
Постукав Півник у вікно і ще раз проспівав свою пісеньку. А Лисичка як вискочить, як дремене до лісу! Тільки її й бачили.
Зайшли Зайчик і Півник до хатки. А там небезпека! Лисичка забула праску вимкнути з розетки. Та перегрілася. Ось-ось спалахне пожежа!
Вимкнув Півник праску. Обійшлося без біди. Істали після цього Зайчик і Півник разом жити-поживати і добра наживати: казки при світлі читати та мультики по телевізору дивитися.
З інтернет-ресурсів
Бесіду за змістом казки слід спрямовувати на порівняння з традиційною народною, уточнення відмінностей. Зокрема, діти пригадують електричні прилади, що були в зайчиковій казці, обговорюють небезпечну ситуацію з праскою.
2.2. Слухання й обговорення вірша про електрику
- Що таке електрика? Звідки і як вона потрапляє в наші будинки?
- Навіщо потрібна електрика? Як вона допомагає людям?
Заслуховуються відповіді учнів.
- Послухайте вірш, запам’ятайте електричні прилади, названі в ньому.
ЕЛЕКТРИКА
Електрика розумна усім допомагає –
Без неї навіть музика у приймачі не грає.
Телевізор не покаже дітям передачу,
Не поїде електричка ввечері на дачу,
І ялинка новорічна не засяє уночі,
І не випечеться коржик у бабусиній печі.
Нам електрика як друг – це усім відомо,
Допомогу надає і в школі, і вдома.
Але з нею, любі друзі, жартувати неможливо,
Бо вона все ж небезпечна. Пам’ятайте, це важливо!
За Анатолієм Валевським
- А хто мені скаже,як ми можемо економити електроенергію?
3. ДОСЛІДЖУЄМО МЕДІА
- Подивіться першу частину відео (час 0:16 – 2:51), розкажіть,звідки береться електричний струм, як електрика потрапляє до житла людей.
- Переглянь другу частину відео та скажіть як можно еконити електроенергію у побуті ?(час 4:33 – 7:35)
- Діти ,тож давайте ще раз проговоримо, як ми з вами можемо економити електроенергію?
4. ДОСЛІДЖУЄМО МОВНІ ЯВИЩА
4.1.Узагальнення мовних знань і вмінь
Запропонуйте учням вправи, за допомогою яких систематизуються знання дітей про речення, слово, склад, наголос, немовні звуки і звуки мовлення, голосні і приголосні тверді та м’які звуки.
Можна використати завдання, що виконувалися дітьми на уроках (на розсуд учителя), а можна запропонувати інші, наприклад, такі:
• Упізнай звуки.
Послухати в записі звуки, упізнати і назвати хором види транспорту. Режим доступу: https://www.youtube.com/watch?v=ZcTdNaikO58&t=9s
- Які звуки – мовні чи немовні – допомогли вам упізнати предмети?
• Завдання-«пастки»:
- у слові два голосних звуки, а скільки приголосних?
- у слові три звуки, а скільки складів?
- у слові два склади, а скільки голосних звуків?
- у слові чотири голосних звуки, а скільки складів?
•Запитання-жарти:
- чим кінчається день і починається ніч?
- чим кінчається літо і починається осінь?
- що є в осені, а немає в літа чи зими?
4.1.Звуковий аналіз слів
•Упізнавання готових звукових схем.
За предметними малюнками в букварі (с. 34) діти виконують завдання Читайлика – знаходять звукові схеми до слів праска, фен, лампа, чайник.
•Доповнення звукових схем.
За предметними малюнками в букварі (с. 35) учні виконують завдання Читайлика – знаходять звукові схеми до слів торшер, тостер, міксер, вентилятор, доповнюють позначення звуків у пропущених складах.
•Повний звуковий аналіз слова.
Діти пригадують алгоритм звукового аналізу слова, вивчений на минулому уроці:
1. Вимовте слово, визначте кількість складів, наголошений склад. Побудуйте складову схему слова.
2. Назвіть по черзі кожний звук у слові. З’ясуйте, голосний він чи приголосний, якщо приголосний, то твердий чи м’який.Позначте звуки у схемі.
3. «Прочитайте» звукозапис, перевірте правильність схеми слова.
Учні здійснюють повний звуковий аналіз слова пилосос.
–● |
–● |
– ●– |
5. ВЗАЄМОДІЄМО ПИСЬМОВО
5.1. Повторення вивчених елементів писемних букв
•Упізнавання й називання елементів.
Учитель «пише» вогником лазерної указки елементи на дошці, стіні і стелі. Діти слідкують за рухом вогника, який не залишає сліду, і впізнають елемент.
Варіант оберненої дії: учитель називає елемент, а діти «пишуть» його в повітрі.
•Калькування.
У прописах (с. 17) учні розглядають писемні букви, знаходять у них елемент, показаний у клітинці, наводять його на кальці.
•Малювання елементами букв.
Запропонуйте учням спочатку прикрасити торт елементами писемних літер, наводячи їхні контури різнокольоровими олівцями. Можна домалювати на торті свічки відповідно кількості власних років.
Далі можна домалювати елементами букв портрети. Тут діти не тільки наводять контури, але й додають елементи самостійно.
Наприкінці запропонуйте учням створити власний малюнок за допомогою елементів писемних літер, наприклад, зобразити казкових птахів.
Зразки малюнків дітей.
5.1. Перевірка уміння писати елементи букв
У прописах (с. 16) пропонуються зразки написання основних елементів писемних літер. Учні спочатку наводять контури, а потім дописують до кінця рядка самостійно. Після виконання кожної графічної вправи необхідно проводити пальчикову гімнастику або фізкультхвилинки для очей.
Діти оцінюють власну роботу: знаходять і підкреслюють у кожному рядку елементи букв, написані найкраще.
6. ВЗАЄМОДІЄМО УСНО
6.1. Складання розповіді за сюжетним малюнком
Робота із сюжетним малюнком у букварі (с. 35).
- Чим зайняті діти на кухні?
- Хто що робить?
Учитель пропонує послухати окремі речення і визначити, які з них відповідають змісту малюнка.
Тато пилососить килим.
Мама розігріває сніданок.
Дівчинка прасує брюки.
Хлопчик готує сніданок.
У сім’ї всі піклуються один про одного.
Після аналізу речень учні у групах самостійно складають зв’язне висловлювання, розповідають його однокласникам. Діти заслуховують декілька розповідей, оцінюють їх оплесками.
6.2. Обговорення правил збереженняелектроенергії в побуті
Учні у групах розглядають плакати, обговорюють правила збереження електроенергії, зображені на них.
Заключна частина
7. РЕФЛЕКСІЯ
- Про що нове і цікаве дізналися? Що таке електрика?
- Про які електричні помічники згадували? Навіщо вони потрібні людям?
- До яких правил подано схематичні малюнки? Поясніть, чому так не можна робити.
|
Читайлик пропонує оплесками підтвердити правильну поведінку з електрикою. |
Гра «Можна – не можна»
- грати із включеними у мережу електроприладами;
- користуватися справними електроприладами;
- наближатися до обірваних дротів:
- вмикати одночасно всі лампи, що є в будинку;
- вимикати світло, виходячи з дому;
- мокрими руками вставляти вилку в розетку;
- вимикати телевізор відразу після закінчення перегляду телепередачі;
- користуватися настільною лампою під час читання;
- залишати світло, коли виходиш надовго.
Учитель звертає увагу дітей на те, що на уроці вперше виконувалися завдання на перевірку отриманих знань та умінь. Ці знання й уміння дуже важливі, бо знадобляться в подальшому навчанні. З наступного уроку першокласники почнуть вивчати букви української абетки, читати і писати з ними.