Багатогранність образу Гобсека

Про матеріал
Розробка уроку зарубіжної літератури, метою якого є : шляхом аналізу тексту допомогти учням зрозуміти складний і неоднозначний образ Гобсека як головного героя повісті, показати наявність у ньому романтичних і реалістичних рис; допомогти розкрити філософські питання твору
Перегляд файлу

 

Тема. Багатогранність образу Гобсека, засоби його створення

Мета: шляхом аналізу тексту допомогти учням зрозуміти складний і неоднозначний образ Гобсека як головного героя повісті, показати наявність у ньому романтичних і реалістичних рис; допомогти розкрити філософські питання твору;

   формувати та  розвивати у дев’ятикласників життєво необхідні компетенції, вміння вдумливо читати ,аналізувати прозовий твір; розвивати навички аналізу художнього образу, переказу тексту, зв'язного мовлення, логічного мислення; розвивати навички  проектної діяльності, формувати навички спілкування в колективі та толерантне ставлення до суджень інших;

   виховувати негативне ставлення до жадібності й скнарості, здатність критично ставитися до влади грошей, сприяти формуванню гуманних моральних принципів та справжніх життєвих цінностей.

 

 Методи: проблемна дискусія, коментоване читання, складання опорного конспекту, інтерактивні методи ( «Коло ідей»), ситуативне моделювання,компаративний міні- проект «Образи скнар в літературі», метод «Сторітелінг».

Тип уроку: урок – розкриття образу

Оснащення: портрет письменника,  текст повісті, шкала  «Мої життєві цінності», ілюстрації до твору, міні- проекти «Життєва філософія Гобсека»

   Епіграф уроку:

                                       Декотрим людям замість сонця світять гроші.

                                         І вони дивуються: чому  у світі так темно?

                                                             Марія Арбатова,  психолог

                                     Хід  уроку

  1. Організаційний момент.
  • Рада вас бачити!

 Американський винахідник Генрі Форд сказав:

    Зібратися разом - це початок,

    Триматися разом - це прогрес,

    Працювати разом - це успіх!

  •     Ми зібралися,тримаємося разом і починаємо працювати. Бажаю успіху.

бо ми маємо продемонструвати ,    що знаємо і вміємо. Цілком природньо, якщо ви відчуваєте хвилювання. Нехай побороти його допоможуть слова, які ви скажете самі собі : «Я все знаю, я все зможу!»

  1. І. Мотивація навчальної діяльності

 

    Існує давня легенда. Дуже давно жили два друга. Коли у них народилися діти, вони вирішили залишити сім’ї і помандрувати, узявши з собою по мішку. В них вони складали маленькі камінці, якщо чули та бачили щось незвичайне. Минуло багато років, мішки стали повними, і друзі вирішили повернутися додому. Вони були щасливі, що знову повернулися у рідні домівки. Одного вечора чоловіки відкрили свої мішки та побачили, що камінці зникли.

            Замість них один чоловік знайшов у мішку чудові квіти. Це були: Здоров'я, Любов, Удача та Дружба. Він віддав ці квіти своїм дітям, сказавши, що це головне, що це треба для життя людини, що це і є життєві цінності.

            Інший знайшов у своєму мішку павуків, змій, ящірок. Він нічого не дав своїм дітям, бо збирав заздрість, жадібність, байдужість, жорстокість.

 

 ( Прийом «Запитай себе сам»)

-На дошці прикріплені аркуші , на яких надруковані життєві цінності.   Розташуйте їх за порядком значимості для вас, тобто створіть шкалу життєвих цінностей.

  • Дружба;
  • Матеріальний добробут;
  • Любов;
  • Чисте сумління;
  • Здоров'я;
  • Почуття власної гідності;
  • Кар’єра;
  • Гроші;
  • Мудрість;
  • Знання.

(Бажаючі  пояснюють ,чому  саме в такому порядку побудували шкалу, всі учні записують ці якості у відповідному порядку в зошити)

  1. Оголошення теми уроку.

Сьогодні ми продовжуємо міркувати над твором «Гобсек»,співзвучним сучасності, над цінностями персонажа, основною втіхою якого стала жадоба до наживи. Запишемо в зошити тему уроку.

  • Спробуймо сформулювати мету  нашого уроку

 

  1. Робота над темою уроку

1.Актуалізація опорних знань.

 

- Хто хотів би бути багатою людиною і ніколи не мати потреби в грошах? (відповіді). Напевно, що кожен. Відомий вислів «Щастя не в грошах». Багато хто із нас  доповнює «…а в  їх кількості». Звичайно, краще бути багатим і здоровим, ніж бідним і хворим. « Гроші – ось головний закон світу», - так вважав герой повісті Бальзака Гобсек.

        Проблему влади грошей піднімали багато письменників та митців. А ось як про це сказав давньогрецький драматург Софокл: «Ніщо не сприяє у такій мірі, як гроші, встановленню серед людей лихих законів та поганих звичаїв. Гроші сіють розбрат і виганяють людей із домівок, гроші призводять найшляхетніших осіб до усього ганебного та нищівного для людини, вони ж учать здобувати із будь-якої речі лише зло та беззаконня»

  Образ скнари – це мандрівний образ у світовій літературі.

   У яких творах  ви зустрічали подібних героїв?

(Учні називають Пузиря, Калитку Карпенка-Карого, Скруджа із «Різдвяної пісні у прозі» Діккенса)

  • Більш вичерпну відповідь на це питання дасть …(учень, який досліджував це питання )

 

       2.    Виступ учня з міні-проектом -  дослідженням  «Образ скупого у світовій літературі.» ( Повідомлення учня про те, що ще за античних часів образ скупого  з’явився в літературі. Давньоримський комедіограф Плавт у творі «Скарб» зобразив бідняка Евкліона, який, знайшовши скарб, перетворився на скупе, смішне і водночас жалюгідне створіння. У «Венеціанському купці»  В. Шекспіра таким є лихвар Шейлок – безпринципний, скупий, безжальний до боржників. Мольєрівський Гарпагон із «Скупого» теж лихвар, що відзначається скупістю, нещирістю , для нього діти – це зайва витрата грошей. Барон із «Скупого рицаря» О. Пушкіна безжальний, позбавлений батьківських почуттів, , дійшов до крайнього ступеню моральної деградації – лихварства. Доповнюють цей перелік і відомі уже нам Плюшкін, Гобсек, Калитка, Пузир. Фінал їхнього життя – самотність, смерть. Ебенезер Скрудж - персонаж різдвяного оповідання Чарлза Діккенса «Різдвяна пісня в прозі, або різдвяне оповідання з привидами», скнара-лихвар, у якого у ніч на Різдво прокинулося сумління. Ім'я Скруджа в англомовному світі стало синонімом жадібності й нетолерантності. 

 У галереї вічних образів літератури є  багато інших  скнар: головні герої комедії Мольєра «Скупий», трагедії О. С. Пушкіна «Скупий лицар», поміщик Плюшкін із поеми         М. В. Гоголя «Мертві душі», стара лихварка Олена Іванівна з роману                           Ф. М. Достоєвського «Злочин і кара»

 

.     Сьогодні ми поговоримо  про  одного  з найбагатших людей Парижа.  Це Гобсек. Його ім'я стало прозивним для позначення скнари. Єдине в житті, що для нього має значення, - це ЗОЛОТО. «З усіх земних благ є тільки одне, досить надійне, щоб коштувало людині гнатися за ним. Це ... золото. Щоб здійснювати наші примхи, потрібен час, потрібні матеріальні можливості і зусилля. У золоті все міститься в зародку, і все воно дає в дійсності »,- стверджував герой повісті Оноре де Бальзака.

3 .  Пошуково-дослідницька робота в групах. Спостереження над текстом та образом героя.

Слово вчителя.

      Віктор Гюго зазначав: «Обличчя людини завжди віддзеркалює її внутрішній світ і помилково вважати, що думка позбавлена забарвлення.»

  • Минулого уроку ви отримали домашнє  завдання

1 група .

I  Знайдіть у тексті портрет Гобсека . ( підручник, с.182)

 

«Якщо цей чоловік був задоволений з минулого дня, він потирав руки, а з глибоких зморщок його обличчя неначе випромінювався димок веселості ,  справді-бо неможливо інакше передати німу гру його мускулів обличчя, що нагадувала беззвучний сміх Шкіряної панчохи»

 Волосся в мого лихваря було зовсім гладеньке, завжди старанно зачесане, з сивиною, попелясто-сіре.

 Губи у нього були тонкі, як у алхіміків та старезних дідів на картинах Рембрандта або Метою

 Його маленькі очі, жовті, як у тхора, були майже зовсім без вій і боялися світла; тому він захищав їх козирком старого картуза.

 Риси його обличчя, непорушні, холодні, як у Талейрана , були мов вилиті з бронзи.

 Уявіть собі жовтувато-бліде, тьмяне обличчя, я назвав би його місячним ликом, бо воно скидалося на позолочене срібло, з якого зійшла позолота..

 Кінчик гострого носа був так поритий віспою, що скидався на буравчик.

 Говорив цей чоловік тихо, лагідно і ніколи не гарячкував. Його вік був загадкою: не знати було, чи він передчасно постарівся, чи зберіг свою молодість, щоб вона йому служила вічно

Зморшки його жовтавого лоба зберігали таємниці життєвих випробувань, раптових жахливих подій, несподіваних удач, романтичних пригод, незмірних радощів, голодних днів, розтоптаного кохання, нажитого, втраченого і віднайденого багатства, безліч випадків, коли життя його було в небезпеці й урятуватися щастило тільки завдяки миттєвим, рішучим і часто жорстоким заходам, які виправдовувала необхідність.

 

  • Яким постає перед читачем цей герой?
  • Які кольори та відтінки використовує автор у змалюванні зовнішності героя? Чому?
  • З чим порівнюється зовнішність Гобсека? Чому?
  • Які деталі портрета героя є визначальними?
  • Як такий опис характеризує героя, показує ставлення до нього автора?

Висновок. Портрет лихваря виразний і багато в чому розкриває внутрішню його сутність. У зовнішності Гобсека є вказівки на соціальні та моральні прикмети героя. Портретні деталі нагадують нам хижого звіра - хитрого, обережного, який боїться яскравого світла. Довгий ніс винюхує здобич, жертву. Лагідність голосу удавана, це лицемірство, яке покликано приспати пильність.

Кольорова гамма - золота, срібна, бронзова, викликає в уяві образ ідола, якому поклоняється герой. Ця гамма нагадує істинну сутність персонажа - заглибленість у світ грошей. Складається враження, що він сам нагадує злиток золота.

 

 

2 група

Знайдіть  опис помешкання Гобсека,  дайте відповіді на запитання (с. 182, 183):

  •                 На яких деталях помешкання зосереджується увага читача? Чому?
  •                 Чи можна за описом житла визначити рівень статків героя, його характер, ставлення до нього автора?

 

Висновок. Житло Гобсека несе на собі відбиток особистості господаря, є невід'ємною частиною його характеристики. Персонаж зростається з навколишнім предметним світом. Його неможливо уявити без речей, що навколо нього. Вони виявляють його індивідуальність і соціальний стан.

Інтер'єр ще більше підкреслює холодність героя, його жадібність, адже все в його кімнаті старе і потерте. Від усього віє холодом, там ніби немає життя.

 

3 група

Знайдіть  згадки у тексті про родинні взаємини і дайте відповіді на запитання

 

  •                 Що ми знаємо про родину Гобсека?
  •                 Чи має він родичів? Як до них ставиться?
  •                 Як це його характеризує?

Висновок. Бальзак постійно підкреслює паталогічну скупість Гобсека. Він «ненавидить своїх спадкоємців і навіть гадки не мав, що хтось заволодіє його майном, хоч і після його смерті».

Гобсек живе з глибокою недовірою до людей у повній самотності, не відчуває жодного бажання побачити своїх родичів, він байдужий навіть до їхніх трагедій.

Коли Дервіль розповів йому про вбивство жінки, яку звали «Чарівна Голландка», Гобсек не виявив жодного здивування чи інтересу: «Це моя двоюрідна онука». Тільки ці слова і викликали у нього смерть його єдиної спадкоємиці, онуки його сестри.

Від родини він відмовився, свою сім'ю не створив.

 

2. Чим займається Гобсек? Чи завжди був лихварем?

     Як справжній реаліст, Бальзак не міг показати свого героя лише з одного боку – негативного. Починав Гобсек усе з власних мозолів і праці, економічного розрахунку, ризику. Безперечно одне, вміння «робити гроші» -

це теж  талант.

3. Як починав наш герой? Як заробляв гроші?

4. До яких же висновків прийшов Гобсек?  Яка його життєва філософія?

5.Бесіда .

Завдання : Використовуючи  результати домашнього завдання ( цитатний матеріал «Життєва філософія Гобсека»)  охарактеризуйте погляди лихваря на світ і суспільство. Які думки Гобсека ви вважаєте цікавими й актуальними? Які думки ви підтримуєте, а які – ні?

(Учні за бажанням зачитують афоризми персонажа, коментують їх)         

«...З усіх земних благ є тільки одне, досить надійне, щоб людина прагнула його. Це... золото. В золоті втілено всі людські сили»

«Гонор – це завжди наше «я». А що може вдовольнити гонор? Золото! Щоб здійснити наші примхи, потрібні час, матеріальні засоби або зусилля. І от золото містить у собі все це у зародку і все дає в дійсності».

«А хіба можуть відмовити тому, в кого в руках мішок золота?»

«Золото – ось духовна суть усього теперішнього суспільства».

«Що таке життя? Машина, яку приводять у рух гроші»;

 «Влада і втіха — хіба не основи нашого нового суспільного ладу?»;

 «Я досить багатий, щоб купувати людську совість»;

«У золоті зосереджені всі сили людства»;

«Найтривкіша з усіх насолод - марнославство. Марнославство - це наше «я»;

«Щастя або в сильних емоціях, які підточують наше життя, або в розмірених заняттях»;

 «Краще самому утискувати, ніж дозволяти, щоб тебе утискували інші»;

«Я володію світом… а світ не має наді мною ані найменшої влади»;

 «У мене погляд, як у Господа Бога, я зазираю в душі. Від мого пильного ока ніщо не сховається».

 

5.    Виступ учня.  Інсценізований монолог  Гобсека

        «Ну що, бачу тут зібралися всі чесні та справедливі?!

Та хто мені заперечуватиме, що гроші люблять всі? Гроші і влада – ось до чого всі прагнуть протягом життя, бо немає кращої насолоди, ніж бачити , як  перед тобою принижуються і плазують ті, хто лише уявляє себе заможними людьми. Але тільки такі, як я , є господарями людських душ!

Я пережив усе: 20 років поневірянь на морі, шукав скарби дикунів, зазнав любов  і зраду, але прийшов до висновку, що лише одне, за чим варто гнатися все життя –це золото.

Ви мені, щось кажете про мораль??? Моральні переконання, любов, родинні почуття – пусті слова і нісенітниця!!! Гроші і ще раз гроші володіють вашими душами і я, як Господь Бог, це бачу!»

6.  Вправа «Коло ідей»

-  Адвокат Дервіль сказав про Гобсека: « У ньому живуть дві істоти: скнара та філософ, істота підла та мисляча». Бальзак  залишається чесним у зображенні свого героя. Поряд з негативними рисами  письменник  показує позитивні якості. Спробуємо їх визначити.

     На дошці намальовані терези. Учні визначають рису, пояснюють її, записують на картці і приклеюють до тієї чи іншої шальки ваги, де з однієї сторони позитивні якості(людина), а з другої – негативні

 

Негативні якості

Позитивні якості

Скупість, жадібність

Гострий розум

Байдужість, демонстрація своєї влади

Феноменальна пам ять

Честолюбство, жорстокість

Самовладання, знання психології людини, енергія, комерційний досвід

7. Бесіда

- Чи розважалася людина-автомат? ( ходить по клієнтах, спостерігає, як вони принижуться ,  сидить в кафе зі своїми «колегами-лихварями», відчуває себе володарем Парижу).

  - Чи був він щасливою людиною?

( не мав друзів, сім ї, любові, дітей,  уваги , його гроші нікого не зробили щасливим, а єдина родичка  померла від скрути і хвороби).

  •  Що ж стається з людиною, коли гроші стають єдиним пріоритетом у житті? (Людина деградує, стає обмеженою, скупою…)

Робота з епіграфом. Як ви розумієте слова Марії Арбатової ?

  • То  гроші – це зло чи благо для людини?

Висновок.  Все залежить від того , у чиїх руках знаходяться гроші. Людина небайдужа завжди знайде можливість використати гроші з користю, на добрі справи, а в руках жадібних вони залишаються  всього лише «презренным металлом».  Якщо гроші і псують людину, то винна в цьому тільки людина, а не гроші.

 8. Метод "Дискусія".  Завершуючи наш урок, ми повинні відповісти на найголовніше питання: «Чи можна залишитися людиною, маючи гроші?» (Відповіді учнів)

Кажуть, гроші людину псують,
Відкривають заховану суть,
І те, істинне, справжнє лице…
Не хотілося б вірити в це…
       

Гроші можуть багато, повір,
Їм споганити душу під силу,
Пелену затягти в голові,
Щоб всю людяність в серці накрила.

Та коли вони в добрих руках,
Ці прості папірці стануть дивом,
Що підніме на ноги когось,
А когось зробить справді щасливим.

Подарує людині надію,
І здійснить несподівану мрію,
Душу з чорної тьми піднесе
Чи із прірви когось підійме…

Так здавалося б лиш папірці,
А яку ж вони силоньку мають,
Та залежить лишень від душі –
Чи вони піднесуть, чи зламають!
             Британ Галина Ярославівна

  1.  Підсумок уроку.

          Послухайте слова ще одного чоловіка, спробуйте здогадатися, коли написані ці слова:

«Я дістався вершин. В очах інших моє життя стало символом успіху.

Одначе, окрім роботи, в моєму житті було мало радості.

Зрештою, моє багатство – це не більше, ніж факт, до якого я вже звик.

Тільки тепер, коли у мене вдосталь грошей, я розумію, що ми мусимо йти до інших цілей, не пов’язаних з багатством.

Мусить бути щось важливіше!

Наприклад, любов, мистецтво, мрії дитинства.

Постійна гонитва за поживою перетворює людину на маріонетку.

Це сталося зі мною.

Бог наділив нас почуттями аби ми могли розповісти про свою любов до близьких.

Багатство, яке у мене є, я не можу взяти з собою.

Все, що я заберу – це лише спогади, пов’язані з любов’ю. Ось справжнє багатство, яке мусить бути з вами, супроводжувати вас, надавати вам сили йти далі.

Любов здатна долати величезні відстані. У життя немає меж. Досягайте височин, які ви б хотіли здолати. Йдіть туди, куди кличе серце. Це все у ваших руках.

Матеріальні речі, котрих ми не маємо, можна набути, заробити, відшукати. Але є одна річ, яку ніколи не знайдеш, якщо ти її загубив. Це життя.

Неважливо, скільки вам нині років і чого ви досягли. У нас у всіх настане день, коли завіси опустяться…

Ваші скарби – це любов до родини, коханих, близьких друзів.

Бережіть себе. Піклуйтесь про інших».

           Це - людина, яку багато хто називає генієм,  людина, яка стала одним з наймолодших мільйонерів в історії, засновник компанії Apple, він помер  у віці 56 років.

Оцінювання.

 

  1. Домашнє завдання та інструктаж до нього

Підготуватись до літературного диктанту за системою образів повісті.

 Скласти пам’ятку “Як не перетворитися на Гобсека?».

  1. Рефлексія. Закінчіть речення:

 «Я й не підозрював  (ла), що...»

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Ланецька Таміла
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
До підручника
Зарубіжна література 9 клас (Волощук Є.В., Звиняцьковський В.Я., Філенко О.М.)
Додано
14 листопада 2021
Переглядів
2525
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку