Багатогранність образу Гобсека, засоби його створення (портрет, психологічна деталь, монолог, вчинки, філософське ставлення до життя).

Про матеріал
Розробка уроку містить завдання, які допомагають розкрити багатогранність образу Гобсека, як соціального типу доби і разом з цим філософа, та дослідити засоби його створення (портрет, психологічна деталь, монолог, вчинки, філософське ставлення до життя).
Перегляд файлу

УРОК ЗАРУБІЖНОЇ ЛІТЕРАТУРИ

9 клас

 

Тема: Багатогранність образу Гобсека, засоби його створення (портрет, психологічна деталь, монолог, вчинки, філософське ставлення до життя).

 

Мета:

-         формувати ключові й предметні компетентності та компетенції шляхом виконання навчально-пізнавальних і практично зорієнтованих завдань відповідно до змістових ліній, зокрема: визначити причини неоднозначності образу Гобсека; з’ясувати особливості поєднання в образі головного героя елементів реалізму та романтизму; розвивати навички аналізу художніх образів;

-         розвивати вміння аналізувати художній образ, усне мовлення;  

-         сприяти вихованню моральних якостей учнів;

-         формувати пізнавальні, комунікативні, полікультурні компетентності школярів.

  Цілі  уроку:

  навчальні: аналізувати образ Гобсека і визначати засоби його творення(портрет, психологічна деталь, монолог, вчинки, філософське ставлення до життя та ін.);

  розвивальні: удосконалювати навички аналізу художнього тексту та інтерпретації, роботи в групах, індивідуальної роботи; сприяти розвитку мислення та мовлення;

   виховні: виховувати систему  людських цінностей, правильне ставлення до матеріальних благ. 

 

Обладнання: портрет письменника, текст повісті „Гобсек”, ілюстрації до твору.

 

Теорія літератури: вічний образ,  образ (типовий).

 

Обладнання: мультимедійна презентація, цитати із творів Ч.Діккенса і Оноре де Бальзака.

                                                                Перебіг уроку

                                                                  Пристрасті згубні, адже вони

                                                                 засліплюють людину.

                                                                                                 Езоп.              

I. Мотивація навчальної діяльності

Слово вчителя

       Сьогодні на уроці ми продовжуємо роботу над повістю Оноре де Бальзака «Гобсек», у якій ідеться про владу грошей над людьми. Головному герою належать слова, що відображають сутність 19 ст.: “У золоті скупчені всі сили людські, а щодо моралі-  людина скрізь однакова, скрізь точиться боротьба між бідними та багатими. І вона неминуча.”

 

 

  Основна проблема повісті “Гобсек”- вплив “золотого мішка” на внутрішній світ людини- актуальна й нині. Адже ми, як колись герої Бальзака, живемо за епохи накопичення капіталу. Тому нам корисно уважніше придивитися до персонажа, головною та єдиною пристрастю якого стала нажива.

-         Як ви розумієте слова епіграфа до уроку?

 

       ІІ.  Повідомлення теми й мети уроку

       ІІІ. Актуалізація опорних знань

  1. Бесіда.

-         Який твір за  жанром ми зараз вивчаємо?

-         До складу якого твору він входить?

-         Скільки творів входить до складу «Людської комедії»?

  1.    Експрес-опитування:

-  Від імені якого персонажа ведеться оповідь у повісті “Гобсек”?

- Яке символічне значення імені Гобсек?

- З очима якого звірка порівнюються очі героя?

- Що підносив до культу Гобсек?

- З чим порівнює адвокат Дервіль безшелесне життя Гобсека?

- Як прозвали лихваря його клієнти?

- Що герой називає основою нового суспільного ладу, його душею?

- Якими короткими словами-характеристиками наділив лихваря Дервіль?

- Героїня, для якої немає нічого святого?

- Ім’я коханця Анастазі де Ресто.

- Хто має владу над світом за твердженням Бальзака?

- Чому Гобсек ненавидів своїх спадкоємців?

  1. Пригадайте, що таке «вічний образ».

ВІЧНИЙ ОБРАЗ - літературний образ, який за глибиною художнього узагальнення виходить за межі конкретних творів та зображеної в них історичної доби, містить у собі невичерпні можливості філософського осмислення буття.

 

-         Чому вічні образи так називають? Які вічні образи ви знаєте?   

   Вічними образами в літературознавстві називають характери, які мають неминуще вселюдське значення, незважаючи на час і місце їх створення. До вічних образів належать Каїн і Авель, Дон Кіхот, Ромео і Джульєтта.  

           У галереї вічних образів літератури багато скнар: згадайте  Ебенезера Скруджа з твору Чарльза Діккенса «Різдвяна пісня у прозі».

-    Чи не здається вам, що  герой Бальзака Гобсек чимось схожий на відомого вам героя?

   

  1. А чи вгадаєте ви, хто є хто?

(За цитатами учні повинні вгадати персонажа)

«Вичавлювати соки, витягати жили, забивати в труну, загарбувати, захоплювати, заграбастувати, вимагати, – все це чудово вмів старий грішник! Наче був не людиною, а кременем – настільки холодним і твердим, що нікому жодного разу в житті не вдалося висікти з його кам'яного серця бодай іскру жалю».

 

 

 

 

«Його вік був загадкою: не знати було, чи він передчасно постарів, чи зберіг свою молодість, щоб вона йому служила вічно. Це була якась людина-автомат, яку щоранку накручували. Чи були в нього родичі, друзі? Був він багатий чи бідний? Ніхто б не міг відповісти на ці запитання. Я ніколи не бачив у нього грошей».

 

 

 

3. Кола Вена. Порівняти образ Скруджа із повісті Чарльза Діккенса «Різдвяна пісня у прозі» і образ Гобсека із одноіменної повісті Оноре де Бальзака «Гобсек».

                      (Учні називають спільні риси і відмінні)

 Спільні риси: підприємницька діяльність  - позичання грошей, самотність, нелюбов ближніх,  жага до наживи, жадібність по відношенню до себе)

Відмінні риси:

Скрудж – змінився, знайшов шлях порятунку, добро, любов до ближнього.

Гобсек – змінився в гіршу сторону, скнара переміг філософа.

Діккенс дає своєму герою шанс змінитися, а нам показує шлях у житті.

Бальзак показує небезпеку влади грошей над людиною.

 

3. Бесіда з учнями.
1. Що було сенсом життя Гобсека?

2. Якби ви були на місці героя повісті, як би ви ставилися до своїх клієнтів? Як ставився до них герой?

3. Чому Гобсек заощаджував навіть на собі?

4. Що б змінилося, якби Гобсек мав сім'ю?

5. Чи правильним є те, що його називають філософом?

 

 Так автор створює типовий образ, як він вважав для 19 століття. ОБРАЗ (типовий) – це яскравий персонаж, індивідуальні властивості якого поєднані з найхарактернішими рисами людей певної групи (за соціальним станом, характером); художнє узагальнення, подане у вигляді цілком конкретної особи.

 

ІV. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу

 1. Слово учителя. Для європейської літератури та живопису образ лихваря був характерним, починаючи від самих її витоків. Бальзаківський персонаж значно складніший, величніший, значущіший від створених його попередниками, оскільки в ньому втілена глибока філософська проблема влади грошей у суспільстві. Спробуємо дослідити особливості цього образу.

  На основі  проаналізованого матеріалу з’ясуємо, хто ж такий Гобсек: скнара чи філософ?

       2. Робота в групах (5 хвилин)

  

 1 група: Портретна характеристика. Обговорення художніх  деталей:

 - обличчя – «місячний лик»…колір срібла, з якого облупилася позолота;

 - волосся – гладеньке, акуратно причесане, із сивиною попелясто-сірого кольору;

 - риси обличчя… здавалися відлитими в бронзі;

 - оченята, жовті, як у куниці…;

 - гострий ніс… скидався на свердлик;

 - губи були тонкі, як у алхіміків…;

 - На чому акцентує увагу автор твору, використовуючи такі деталі портрета? (На властиву Гобсеку жадобу до золота і влади).

      2 група: Опис помешкання героя.

      - На яких деталях помешкання Гобсека зосереджується увага читача?

 3. Висновок. – Яку роль відіграють художні деталі в розкритті образу Гобсека?

 3. Робота з цитатним матеріалом.

      А тепер ми дослідимо, як  Гобсек відгукувався про своїх клієнтів.

 - …Зате яку красуню я там побачив. … Вона була схожа на одну з Іродіад пензля Леонардо да Вінчі…, від неї віяло життям і силою. Ні в лініях її стану, ні в рисах обличчя не було нічого жалюгідного, вона вселяла кохання. А сама здавалася сильнішою, ніж кохання. Вона сподобалася мені. Давно вже моє серце так не калатало.

…Плати за всю цю розкіш, плати за свій титул. За своє щастя, за переваги, якими ти користуєшся… (Анастазі де Ресто)

 - …І на його обличчі я прочитав усе майбутнє графині. Цей білявий красень, цей холодний, бездушний картяр і сам розориться і розорить графиню, розорить її чоловіка, розорить дітей, процвиндрить їхню спадщину, та й у багатьох інших салонах учинить розгром страшніший, ніж артилерійська батарея у ворожому полку… (Максим де Трай)

 - Від неї віяло глибокою порядністю, справжньою доброчесністю. Я мав таке відчуття, ніби опинився в атмосфері щирості, душевної чистоти, і мені навіть дихати стало легко. …от із кого вийшла б хороша дружина й мати… (Фанні Мальво)

 - …Татусь Гобсек полагіднішав. Він, певно, був задоволений мною… (Дервіль).

 4. Проблемні запитання.

 - Чи можна стверджувати, що лихвар - психолог?

 - Чи можна стверджувати, що головний герой - естет і романтик?

5. Робота з інтерактивною дошкою “Неоднозначність образу Гобсека”

(оберіть листок будь-якого кольору і напишіть якусь позитивну або негативну рису героя. Негативні – вліво, позитивні -вправо)

Негативні якості: Скупість,                                                                                                                                                  


    Владолюбство, честолюбство,

жадібність, жорстокість, байдужість                                                                                                         

 

 

 

                                                                                                   Позитивні якості: працелюбство, гострий розум, хороша пам’ять, прозорливість,     скромність, енергія, самовладання, знання психології.

                                                                                                                       


          Продовження роботи з цитатним матеріалом.

 Чим для Гобсека є золото? А щастя?

 - …з усіх земних благ варто домагатися тільки…золота;

 - …У золоті зосереджені всі сили людства…;

 - …Марнославство – це наше «я». А задовольнити його можна тільки золотом. Потоком золота!;

 - …Так от, у золоті все це є в зародку, і воно все дає у житті;

 - …Щастя або в сильних емоціях, які підточують наше життя, або в розмірених заняттях, які перетворюють його на щось подібне до чудово настроєного англійського механізму…;

 -… Одно слово, я володію світом…

 6. Проблемне запитання.

- Чи є в «життєвій філософії» Гобсека раціональне зерно?

- Хто ж переміг в душі героя?

- Чи може людина протистояти владі грошей? 

 7. Дослідницька робота.

 - Дослідити, які метафори використані для характеристики Гобсека.

  «Золотий кумир», «глитай», «скнара», «жмикрут», «створіння нице», «створіння шляхетне», «людина-вексель», «людина-автомат», «голландець, гідний пензля Рембранта», «філософ із школи циніків»?

 - Про що свідчать такі характеристики героя? (Про суперечність характеру Гобсека).

Так само в образі Гобсека поєднуються риси романтизму і реалізму.

8. Робота з таблицею “Реалістичні та романтичні риси в образі Гобсека”

1.) Слово вчителя. Як бачимо, реаліст Бальзак не міг не відобразити й не засудити пристрасть Гобсека до збагачення. Але помітні й романтичні тенденції в його характеристиці.

9. Опис картин.

- Як ви вважаєте, чи можна одну з картин взяти у якості ілюстрації до повісті? Чому?

- Як гадаєте, ці картини написані в реалістичній чи романтичній манері?

 1.) Прийом „Залиште за мною останнє слово”. Один із учнів підводить підсумок сказаному, відповідаючи на запитання:

  -  Які справжні, а які уявні цінності в житті героїв твору і в нашому житті?

 

  

V. Узагальнення та систематизація знань, умінь і навичок. 

Заключне слово вчителя.                                                                                                                 Отже, центральною постаттю повісті є  Гобсек. Усі інші персонажі тією чи іншою мірою залежать від нього. У Гобсека все підкорено одній пристрасті – золоту. У фіналі повісті ми бачимо, як він остаточно деградує. Багатство не принесло йому щастя, життя пройшло марно.

Інтерактивний прийом «Незавершене речення»

-         Які моральні уроки ми можемо винести з цього твору?

    

 Для відповіді на це питання скористаємося народною мудрістю.

Продовжіть думку

-         За гроші можна купити книгу, але не …(знання).

-         За гроші можна купити ліки, але не … (здоров'я).

-         За гроші можна купити зв'язки, але не … (повагу).

-         За гроші можна купити годинник, але не … (час).

 

VI. Підведення підсумків уроку

          

  1. Робота з епіграфом до уроку

- Чи погоджуєтесь ви зі словами славетного Езопа, які є епіграфом до уроку?

- Чи можна вважати Гобсека вічним образом світової літератури?

- Чи не панує нині жага багатства над людьми?

2. Інтерактивна вправа “Піраміда” (розташуйте життєві цінності  за порядком значимості для вас)

 (Дружба, матеріальний добробут, любов, чисте сумління, здоров’я, почуття власної гідності, кар’єра, гроші, знання, особистісний розвиток, краса, родина…).

 

3. Слово вчителя

Бальзак у повісті «Гобсек» викриває головну проблему суспільства – владу грошей над людьми. Цей твір – це не лише історія життя одного скнари, а й аналіз суспільства. Отже, образ Гобсека застерігає і нагадує, що багатство – це ще не щастя. Висновки, звісно, робити вам.

 

4. Виставлення та мотивація оцінок за урок.

 

VIІ. Інструкція до виконання домашнього завдання.

 

VIІІ. Домашнє завдання

 

С.р. Написати листа до одного з персонажів повісті «Гобсек»

Д.р. Написати есе «Справжні істини, які я відкрив/відкрила для себе  у повісті О.де Бальзака «Гобсек».

В.р.  Підготувати літературний коментар « Роль повісті

Бальзака  «Гобсек» у структурі  «Людської комедії»

 

 

 

 

 

docx
До підручника
Зарубіжна література 9 клас (Міляновська Н.Р.)
Додано
21 квітня
Переглядів
405
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку