Батьківські збори - тренінг для батьків майбутніх першокласників про освітню реформу та НУШ. Перший раз у перший клас! Вступ до школи – це завжди переломний момент у житті дитини. Змінюється місце дитини в системі суспільних відносин, це перехід до нового способу життя і умов діяльності, до нового положення в суспільстві, до нових взаємин з однолітками і дорослими. Дуже важливо, щоб дитина була готова до цих змін, до навчання у НУШ.
Батьківські збори-тренінг
для батьків майбутніх першокласників
Дата проведення:
На стіні прикріплений плакат із правилами роботи:
1. Привітання
( батьки утворюють коло).
2. Вправа «Розвідники».
що у вас із цією людиною є спільного (наприклад: колір очей, склад сім'ї,
робота, захоплення тощо).
Висновок
3. Вправа «Клубочок»
4. Вправа "Знаю – Хочу дізнатися"
Інструкція. Учасникам роздаються різнокольорові стікери, на яких кожен робить записи ( на одному - що він знає про освітню реформу та НУШ, а на іншому - чого саме він чекає від тренінгу, про що хотів би дізнатися). Після цього папірці прикріплюються на плакаті біля зображення школи (батьки зачитують відповіді та очікування).
5. Інтелектуальна розминка.
Тест
Учитель. Скільки у вас закреслених цифр?
а) Якщо кількість закреслених відповідей 4 або менше, то у вас є всі підстави оптимістично зустріти перше вересня, ви готові бути батьками першокласника.
б) Якщо кількість закреслених цифр 5-8, то вам бажано краще підготуватися до можливих труднощів.
в) Якщо кількість закреслених цифр 8-10, то подумайте над своїми відповідями ще раз, можливо, вам варто порадитися з психологом. Для цього ще маєте час.
6. Вправа «Серветка»
З першокласниками завжди виникає чимало проблем. Чому? Відповідь на це запитання ми дізнаємося з гри «Серветка». Перед вами — звичайна серветка. Складіть її навпіл по діагоналі, ще раз навпіл. З двох сторін відірвіть кілька разів. Розгорніть серветку. Покажіть її. Усі серветки різняться. Наші діти так само різні, неповторні. Вони прагнуть усе знати та багато вміти. Наше завдання — допомогти їм у цьому!
6. Перегляд відео про Нову Українську Школу.
https://www.youtube.com/watch?v=nIDHWP6UJD8
НУШ заклала ключові принципи нового Державного стандарту початкової освіти:
-Будь-яка дитина має право на здобуття початкової освіти без обмежень та утисків.
- Цінність дитинства — визнане право дитини на навчання через гру та інші методи.
- Радість пізнання — організація освітнього процесу через дослідницьку та проектну технологію так, щоб приносити радість дитині.
- Розвиток особистості — формування самостійного та незалежного мислення учнів замість системи непотрібних знань.
Система початкової освіти поділена на цикли:
І цикл — 1–2-й класи ► організація освітнього процесу на інтегровано-предметній основі із переважанням ігрових методів
ІІ цикл — 3–4-й класи ► організація освітнього процесу на інтегровано-предметній основі
Освітній процес у початкових класах розглядають крізь призму загальної картини, а не ділять на окремі дисципліни.
Майбутнє за міжпредметною інтеграцією. Діти отримують сьогодні фрагментарні знання,які можна порівняти з пазлами. І лише у небагатьох учнів ці пазли складаються в єдину «картинку світу».
Діти змінилися - мають змінитися і методи навчання.
Перехід від «знаннєвої» школи до школи «компетентностей». Завдання школи – щоб дитина була адаптована до життя.
Кожен новий день буде починатися з ЕМОЦІЙ. Наприклад, світлофор: зелений — гарний настрій, жовтий — так собі, червоний — сумний. І кожен учень прикріплює прищіпочку до такого світлофора відповідно до свого настрою.
Далі діти сідають у коло і вітаються. Вітання можуть бути різні, наприклад, беруться всі за ручки і кожен називає ім’я свого сусіда і каже, «Привіт, Наталко,я радий, що ти тут!»
Після ранкового кола діти працюють у «Щоденнику вражень». У кожної дитини свій щоденник (у вигляді зошита, який дитина самостійно оформлює, розмальовує). Дитина обирає з кількох запитань ті, на які вона хоче відповісти. Наприклад, моя улюблена пора — осінь, тому що... Діти, відповідаючи на питання, просто малюють протягом п’яти хвилин. Уже в 2-му класі вони зможуть щось написати.
З самого початку обговорюватимуться правила класу, які складають разом з дітками. Найважливіше правило «піднятої руки» : говори тоді, коли тебе почули і побачили. Покарань не має бути, ми вчимо і пояснюємо, що існують рутини. Це те, як зайти до класу, як роздати зошити, сходити у туалетну кімнату. Елементарні речі по поличках розкладаються і дитина має алгоритм.
Інтегровані дні, інтегровані тижні . Дитина не сприймає світ окремо по частинках, вона сприймає його цілісно. Усьому можна навчити через якусь тему.
Задачі: 1.Наталочка з’їла 3 цукерки, Іринка 5 цукерок. А Миколка з’їв одну сосиску. Скільки солодощів з’їли дівчатка? У кого будуть кращі зуби?
(Тобто вчитель підводить до того, що солодощі — це шкідливо).
2. Протягом дня Миколка випив дві склянки молока, Іванко — одну. На скільки більше молока випив Миколка? У кого зуби кращі і чому? (З’ясовуємо, що у молоці є кальцій. Тобто задача близька для життя).
Інтегровані уроки - це означає,що одну тему діти вивчають з перспективи різних предметів. Предмет «Я досліджую світ» об’єднує 9 освітніх галузей:
Мовно-літературна; Математична; Природнича; Технологічна; Інформатична; Соціальна і здоров’язбережна; Фізкультурна; Громадянська та історична; Мистецька.
Одну тему діти вивчатимуть з перспективи різних предметів.
Урок математики може проходити на вулиці:вийшли і порахували листочки, порівняли їх за розміром,кількістю;на скільки більше\менше тих чи інших листочків. Перерва може бути серед уроку, якщо діти втомилися.
Нова українська школа — це не сидимо і не дивимося весь час на екран чи на дошку, а постійно співпрацюємо у команді.
Але є уроки, які не інтегруватимуться, залишається певна кількість годин на математику, навчання грамоти.
Навчання буде відбуватися «від слова до букви». Клас - це все дошка,поле для діяльності дитини та вчителя. Кожен тиждень буде тематичним. Слова,які дитина має засвоїти - будуть вивішуватися на «стіні слів». У кожної дитини буде портфоліо з фотокарткою (наробки творчих робіт,перші зошити,тощо). Дитина з першого вересня почне писати олівцем на окремому аркуші(альбом,а-4). Після першого семестру записи будуть робитися ручкою в зошиті в лінію. Парти будуть розташовані так,щоб учні дивилися одне на одного і вчилися працювати в центрах. За день дитина має змінити своє розташування тричі. Тому треба мати шкільне приладдя однакове для всіх.
Міністерство освіти і науки розробило методичні рекомендації, яким чином має бути влаштований освітній простір у Новій українській школі. Зокрема, має бути 8 навчальних осередків: навчально-пізнавальної діяльності (з партами/столами); змінні тематичні осередки (дошки/фліп-чарти/стенди для діаграм з ключовими ідеями); гри (настільні ігри, інвентар для рухливих ігор); художньо-творчої діяльності (полички для зберігання приладдя та стенд для змінної виставки дитячих робіт); куточок живої природи для проведення дослідів (пророщування зерна, спостереження та догляд за рослинами, акваріум); відпочинку (з килимом для сидіння та гри, стільцями, кріслами-пуфами, подушками з м’яким покриттям); дитяча класна бібліотечка; осередок вчителя (стіл, стілець, комп’ютер, полиці/ящики, шафи для зберігання дидактичного матеріалу тощо).
https://www.youtube.com/watch?v=41ou3M2wtkw
Предметна, школа досвіду, вчитель - фасилітатор, інтелекти на емоції, ДИТИНА- ГОЛОВНА.
https://www.youtube.com/watch?v=r2vzRVJmgaQ
Дотик – перший шлях до серця дитини
«Діти, що виросли у злому – зло будуть сіяти, діти, виплекані любов’ю – нею будуть жити», - говорить народна мудрість.
Якщо уявити батька і матір двома сонцями, то дитина має знаходитися у подвійному сердечному промені взаємовідносин батьків. Чим сильніший і тепліший промінь – тим більше врівноважена дитина, тим гармонійніший її розвиток.
7. Ярмарок ідей «Щаслива дитина»
Психологічно зріла дитина швидко й успішно адаптується в новій шкільній ситуації, із більшим задоволенням учиться. Шкільна зрілість дитини залежить від вашої готовності бути батьками першокласника.
Кожна сім’я прагне бачити свою дитину щасливою. Настав час ярмарку ідей батьківського проекту «Щаслива дитина».
Отже, що потрібно робити для щастя дитини? (Підготовлене сонечко з кульок з променями. Батьки пишуть на промінчиках ідеї і зачитують)
Ідеї:
Учитель. І найголовніше — безумовне прийняття дитини. Утілення в життя цього проекту принесе у вашу оселю радість, взаєморозуміння, щастя.
8. Тест «Навички дитини» .
- Хотілося б краще дізнатися про майбутніх першокласників і визначити, наскільки у дітей розвинені вольові звички — стійкі способи саморегуляції діяльності (трудової, навчальної) та спілкування. Вони є основою довільного запам'ятовування, уваги, навичок мислення.
ТЕСТ ДЛЯ БАТЬКІВ
Дає змогу визначити, наскільки у дитини розвинені вольові звички — стійкі способи саморегуляції діяльності (трудової, навчальної) та спілкування. Вони є основою довільного запам'ятовування, уваги, навичок мислення.
1. Чи достатньо сформовані у дитини гігієнічні навички (чистить зуби вранці, миє руки перед їжею)?
а) робить завжди сама, без нагадування;
б) робить завжди, але інколи треба нагадувати;
в) без спеціального нагадування не робить.
2. Чи допомагає дитина вдома по господарству (миє посуд, прибирає постіль, накриває на стіл)?
а) робить постійно;
б) робить часто;
в) робить дуже рідко.
3. Чи є у дитини стійкі навички самообслуговування (може сама собі приготувати бутерброд, одягнутися відповідно до погоди, зав'язати шарф)?
а) є достатньою мірою;
б) є деякі;
в) немає.
4. Чи вміє дитина утримувати увагу досить тривалий час (15—20 хв.), коли знаходиться сама (у читанні вголос, малюванні, грі)?
а) дуже часто вміє;
б) вміє зрідка;
в) не вміє.
5. Чи здатна дитина керувати своїми бажаннями (не їсть перед їжею цукерок, хоч вони їй доступні; не капризує, коли старші щось заборонили)?
а) уміє достатньою мірою;
б) уміє тільки зрідка;
в) не вміє.
6. Чи вміє дитина поводитися за столом (правильно сидить, охайно їсть)?
а) як правило, вміє;
б) вміє, але робить далеко не завжди;
в) не вміє.
7. Чи є у дитини більш-менш стійкі інтереси: слухання музики, малювання, заняття мовами, конструювання, ліплення з пластиліну?
а) всі досить стійкі;
б) інтереси є, але весь час змінюються;
в) наявні інтереси відсутні.
8. Чи вміє дитина поводитись у суспільстві (не перебиває старших, без нагадування вітається, прощається, дякує)?
а) вміє;
б) вміє, але інколи доводиться нагадувати;
в) не вміє.
9. Чи дотримується дитина певного режиму дня (часу прогулянки, їжі)?
а) як правило, так;
б) взагалі дотримується, але інколи порушує;
в) ні, не дотримується.
10. Якщо дитина ставить запитання, чи завжди вона вислуховує відповіді?
а) як правило, з цікавістю вислуховує пояснення;
б) інколи, відповідаючи на запитання, не слухає, відволікається;
в) інколи запитує просто так, не потребуючи відповіді.
11. Чи прибирає за собою іграшки після гри, альбом після малювання, книжки, зошити після читання, письма?
а) завжди прибирає;
б) завжди прибирає після нагадування;
в) не прибирає.
Аналіз результатів
Перший варіант відповіді (а) в кожному запитанні — З бали, другий (б) — 2 бали, третій (в) — І бал. Потім знаходять суму балів, одержаних в усіх 11 запитаннях. Рівень сформованості вольових звичок визначається за такими критеріями:
- високий — 33—27 балів;
- хороший — 26—22 бали;
- середній — 21—18 балів;
- низький — 18 балів і нижче.
9. Вправа «Долонька щастя».
Кожному з батьків дається вирізана із паперу долонька.
а) Вправа "Мої очікування"
« На цьому тренінгу я….» (дізналася про те, що …; усвідомила,що…).
б) Хвилина поезії
Усе незвично. В школу йде дитина.
Батьки ведуть за руку в перший клас.
Тривога й страх у серденьку постійно,
Що буде потім, там покаже час.
А на щоці небажана сльозина,
Бо як там буде? Парту з ким ділить?
Розгублена й налякана дитина,
Бо це для неї незбагненна мить.
Та ти не бійся, сонечко маленьке,
Все буде добре, тільки не страшись.
Йди по життю упевнено й легенько
І наполегливо та з радістю учись.
Учитель буде щиро й мудро вчити,
Розкриє всі дороги і путі.
Покаже, як правдиво в світі жити,
Як труднощі долати у житті.
Навчить всьому найкращому, що треба,
І подарує мрію і політ.
Прихилить до душі твоєї неба,
Щоб ти успішним відправлявся в світ.
Іди до школи радісно й щасливо,
Стежиною випробувань, удач…
Наука — це найбільше в світі диво!
Іди сміливо в школу і не плач…