Ніхто з нас не може заперечити, що телебачення — явище позитивне. Проте так звана свобода і безконтрольність телепередач викликають особливе занепокоєння через їх пагубнпй вплив на виховання дітей. Після різноманітних щоденних телевізійних видовищ нинішні діти стають жорстокими, дратівливими й апатичними — поведінка неадекватна для молодших школярів. Дослідження медиків-гігієністів доводять, що телебачення негативно впливає і на фізичне здоров'я дітей. Найбільше, на їхню думку, ушкоджуються нервова система, слух і зір.
Коли телебачення друг дітей, а коли — ворог?
(Збори-практикум)
Бесіда вчителя
Ніхто з нас не може заперечити, що телебачення — явище позитивне. Проте так звана свобода і безконтрольність телепередач викликають особливе занепокоєння через їх пагубнпй вплив на виховання дітей. Після різноманітних щоденних телевізійних видовищ нинішні діти стають жорстокими, дратівливими й апатичними — поведінка неадекватна для молодших школярів.
Дослідження медиків-гігієністів доводять, що телебачення негативно впливає і на фізичне здоров'я дітей. Найбільше, на їхню думку, ушкоджуються нервова система, слух і зір. На це часто скаржитесь і ви, батьки, висловлюючи занепокоєння з того приводу, що дитина наприкінці дня почувається стомленою, скаржиться на головний біль.
Найчастіше страждають ті діти, які проводять біля екрана телевізора весь свій вільний час і дивляться все підряд. Надмірне захоплення телебаченням руйнує режим дня дитини: вона недосипає, мало буває на свіжому повітрі. А систематичне недосипання і кисневе голодування знижують опір дитячого організму до захворювань, погіршується пам'ять, послаблюється увага і, врешті-решт, зводяться нанівець успіхи у навчанні.
Спостереження за поведінкою дітей показують, що ті з них, у яких велика потреба у рухах, компенсують її надмірною біганиною під час перерв або з'ясовують свої стосунки з однокласниками бійками чи штовханиною. їм важко і під час уроку поводитися спокійно, зосередитися на поясненнях учителя чи на виконанні його вказівок.
Надмірне захоплення телепередачами всіх членів родини зможе призвести до порушення сімейних стосунків, послабити емоційні зв'язки між близькими людьми. Навіть у той короткочасний вечірній період, коли всі члени родини збираються вдома, ввімкнений телевізор заважає спілкуванню. Більше того, захопившись передачею, кожен із присутніх не рахується з правом іншого на атасну свободу, його неможливо відірвати від телеекрана, щоб терміново обговорити, наприклад, проблему, яка турбує дитину. Такий характер сімейних стосунків шкідливий для дітей, бо сприяє своєрідній втечі їх у "телевізійні хащі". Дитина, котра захоплена голубим екраном, звикає до пасивної ролі "спостерігача збоку". Особливо страждають у даному випадку сором'язливі і некомунікабельні діти, яким так необхідні співбесідники, порадники. Якщо у сім'ї такої дитини дорослі надмірно захоплюються телепередачами, то вона почувається самотньою і непотрібною в рідній домівці. Отже, у такому сенсі телебачення дійсно шкідливе для дітей, і слід негайно, доки не пізно, переглянути особисті захоплення ним, аби вивільнити час для власної дитини.
Водночас телебаченню як одному із засобів масової комунікації (радіо, кіно, друкована продукція) відводиться ряд функцій: освітня, виховна, розважальна й організаційна. Потрібно визнати, що для населення сільської місцевості і малих міст телеба-
ення стає єдиним доступним засобом для розширення їхнього світогляду. Отож, спробуймо розібратися, чим насправді є телебачення для наших дітей — ворогом чи другом?
Обговорення анкет
Анкета для батьків
1. Чи є у вашій сім'ї телевізор? Підкресліть обрану відповідь.
Так.
Ні.
2. Чи часто ви дивитеся телепередачі?
Щоденно.
1—2 год.
3-4 год.
Зрідка.
Не дивлюсь.
3. Скільки часу проводите біля телевізора у вихідні дні?
2-3 год.
4—6 год.
Як коли.
4. Чи займаєтеся, сидячи біля телевізора, ще якоюсь справою?
Так.
Ні.
5. Чи обговорюєте телепередачі з членами родини?
Так.
Ні.
6. Якщо так, то з ким? Напишіть.
____________________________________________________________________________________________________________________________________
7. Чи прийнято у вашій сім'ї дивитися дитячі телепередачі разом з дітьми?
Так.
Ні.
8. Які з цих передач найкорисніші для вашої дитини? Напишіть.
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
9. Чи влаштовує вас ставлення вашої дитини до телебачення?
Так.
Ні.
Мені важко відповісти.
Анкета для учнів
1. Чи любиш ти дивитися телепередачі?
Так.
Ні.
2. Назви, які телепередачі тобі подобаються найбільше.
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
3. Скільки часу ти витрачаєш на перегляд телепередач?
1—2 год на день.
3—4 год на день.
Більше.
4. З ким любиш дивитися телепередачі?
З батьками.
З друзями.
Сам.
5. Чи обговорюєш переглянуті тобою телепередачі з дорослими членами родини?
Так.
Ні.
Після обговорення анкет учитель представляє ті сім'ї, чий позитивний досвід з цієї проблеми став предметом вивчення у підготовці до практикуму, і надає слово комусь (татові, мамі, дідусеві, бабусі).
Слово вчителя до батьків
Насправді потрібно звинувачувати не лише телебачення, а й невміння дорослих правильно його використовувати у вихованні дітей. Сучасне телебачення має великі можливості для розвитку творчої активності і пізнавальних можливостей дітей. Спеціальні передачі для молодших школярів допомагають не тільки розширювати загальний світогляд дітей, а й формувати їхні індивідуальні інтереси. Так, діти, які захоплюються малюванням, можуть дізнатися багато цікавого про живопис, ті, хто любить тварин, — отримати цікаві відомості про їх поведінку і життя. Захоплюючі для дітей цього віку й спортивно-оздоровчі передачі. У багатьох сім'ях діти разом із дорослими з великим задоволенням дивляться телепередачі природознавчого та енциклопедичного змісту. Чим раніше ви привчите дітей дивитися науково-популярні передачі, тим швидше розвинете у них прагнення пізнавати таємниці природи, світ техніки, мистецтва або секрети майстерності.
Перед сучасними батьками стоїть особливе завдання: формувати у дитини вміння і звички із великої кількості засобів масової інформації правильно вибирати те, що принесе для неї максимальну користь. Тому необхідно систематично обговорювати з дитиною телепередачі, які вона дивилася, обмінюватися думками про те, що справило на неї особливе враження.
Для того, щоб телебачення стало добрим другом вашої дитини, пропонуємо дотримуватися таких простих педагогічних порад:
1