«КОМПЕТЕНТНІСНЕ БАТЬКІВСТВО»
І. Формат семінару - тренінгу
Мета: підвищення рівня поінформованості батьків з проблеми компетентнішого батьківства; популяризація навичок усвідомленого батьківства як умови
сприятливого розвитку дитини.
Завдання:
Кількість учасників: за кількістю класів.
Тривалість: 2 год. 00 хв.
Очікувані результати:
• формування виховної компетентності ставлення батьків;
• встановлення тісних зв'язків та контактів між батьками і школою,
• підвищення рівня порозуміння між батьками і дітьми.
Необхідне обладнання:
ІІ. Структура тренінгового заняття
№ п/п |
Зміст діяльності |
Час |
Ресурсне забезпечення |
1.
2.
3.
4.
5. 6.
7.
8.
9.
10.
11.
12. |
Відкриття тренінгового заняття: привітання учасників, презентація програми, мети та завдань заняття. Ознайомлення учасників із регламентом роботи. Вправа на знайомство «Згадай дитинство».
Правила роботи в групі. Вправа «Сімейний статут» Визначення очікувань учасників. Вправа «Пісочний годинник». Вправа на активізацію «Рамена» Інформаційне повідомлення «Компетентність батьків у світлі викликів ХХІ століття» Вправа «Як ми розуміємо поняття»
Вправа «Народні погляди на компетентне батьківство» Інформаційне повідомлення «П’ять шляхів до серця дитини» Вправа «Сімейна скарбничка»
Підведення підсумків роботи. Вправа «Шпаргалка» Вправа на завершення «Тепло наших рук» |
5 хв.
15 хв.
10 хв.
10 хв.
5 хв. 5 хв.
15 хв.
15 хв.
10 хв.
15 хв.
10 хв.
10 хв. |
Плакат із назвою, метою, завданнями
Плакат А 1 Матеріали дод. № 1 А 4 з пропозиціями Плакат А 1, стікери
Матеріали дод. № 1 – А
Матеріали дод. № 2 Матеріали дод. № 3 Матеріали дод. № 4 Матеріали дод. № 5
А4, фломастери
|
III. Сценарний план тренінгового заняття
1. Відкриття семінару (5хв.)
Привітання учасників, загальна Інформація педагога-тренера (класного керівника) про особливості роботи з батьками у цьому навчальному році, представлення мети і особливостей заняття, презентація роздаткових матеріалів.
Ознайомлення учасників заняття з регламентом роботи.
Вирішення організаційних питань.
2. Привітання/знайомство. Вправа «Згадай дитинство» (15хв.)
Мета: познайомити учасників, сприяти згуртуванню батьків класу, створенню доброзичливої атмосфери та комфорту під час роботи.
Обладнання: бланки формату А-4 (Додаток № 1).
Хід проведення:
Педагог-тренер пропонує учасникам розрахуватись на «день» та «ніч». Потім кожному «дню» пропонується знайти для себе «ніч», але за умови, що ця людина не сидить поруч. Після виконання завдання учасники на аркушах А-4 вказують такі дані про свого напарника:
3. Прийняття правил роботи «Сімейний статут» (10хв.)
Мета: сприяти згуртуванню батьків класу, створенню доброзичливої атмосфери та комфорту під час роботи.
Обладнання: заздалегідь прикріплений на видному місці ватман.
Хід проведення:
Педагог-тренер наголошує на тому, що упродовж цілого року, обговорюючи безліч проблем та питань виховання дітей класу, учасники навчання будуть єдиною великою сім'єю. А для того, щоб уникнути сімейних конфліктів, необхідно виробити й прийняти своєрідний «Сімейний статут», що закріплюватиме правила поведінки та права «членів родини».
Методом мозкового штурму учасники вносять свої пропозиції. Педагог-тренер враховує їх та на основі представлених батьками ідей пропонує їм виробити загальні правила роботи в групі (не більше 10-ти).
До уваги педагога - тренера:
Орієнтовними правилами можуть бути такі:
6) працювати в групі від початку і до кінця;
7 ) обговорювати не людину, а проблему;
10) слухати і чути.
4. Визначення очікувань. Вправа «Пісочний годинник»- (10 хв.)
Мета: допомогти батькам визначитися з власними очікуваннями від тренінгу.
Обладнання: аркуш фліп-чарту з намальованим на ньому пісочним годинником, ручки, стікери, вирізані у формі кружечків.
Хід проведення: кожному учаснику заняття роздається по три кружечки, які символізують піщинки, і пропонується написати свої очікування стосовно тренінгу. Після цього-кожен учасник зачитує свої очікування і наклеює їх у верхній частині пісочного годинника. Останнім свої очікування зачитує педагог.
Питання для обговорення:
5. Вправа на активізацію «Рамена» (5 хв.)
Мета: сприяти позитивному настрою на виконання подальшої роботи.
Хід проведення: усі стають у коло. Спочатку повільно, а потім швидше і швидше говорять разом із педагогом такі слова, супроводжуючи їх рухами:
Голова.
Рамена (плечі).
Коліна.
пальці (клацання пальцями).
Коліна - пальці.
Коліна - пальці.
Голова, рамена, коліна, пальці.
Вуха, вуста, очі, ніс.
Наприкінці педагог може запропонувати учасникам заняття підняти догори руку, опустити її собі на голову, погладити по голові і сказати: „Молодції Працюйте з таким ентузіазмом і надалі!».
6. Інформаційне повідомлення «Компетентність батьків у світлі викликів XXI століття» (5хв.)
Мета: ознайомити батьків із сучасними психолого-педагогічними
підходами до виховання дитини.
Хід проведення: педагог-тренер коротко презентує сутність компетентнішого підходу у вихованні особистості, ознайомлює із основними методами і технологіями, (див. Додаток № 1). «Принципи...» бажано унаочнити до кінця заняття.
Принципи компетентнісного батьківства
7. Вправа «Як ми розуміємо поняття» (10хв.)
Мета: узгодити розуміння базових понять: «батьки«, «батьківство*, «компетентніше батьківство«, «сім'я«, «сімейне виховання*, «дитина».
Обладнання: 6 карток із вищезазначеними термінами.
Хід проведення:
Учасники об'єднуються у шість груп. Кожна група витягує одну з підготовлених педагогом карток і протягом 5 хвилин працює над влас-
ним визначенням терміну, що зазначений на картці. Після роботи у групах учасники презентують свої визначення в широкому колі.
У кінці вправи педагог-тренер наводить приклади визначень із словників, енциклопедій, загальновживаної літератури. (Додаток № 2)
8. Вправа «Народна мудрість про компетентне батьківств» (15 хв.)
Мета: актуалізувати народні традиції щодо сімейно-то виховання та цінностей родинного добробуту в українській сім'ї.
Обладнання: Папір А - 4
Хід проведення:
Створивши малі групи, учасники мають пригадати як можна більше українських прислів'їв, приказок, балад, пісень, у яких яскраво простежуються родинні стосунки і традиції стосовно виховання дітей в українській сім'ї.
Після обговорення представники мші-груп ознайомлюють з результатами широке коло. Наприкінці презентації педагог наводить власні приклади з українського фольклору, коротко їх коментуючи. (див. Додаток № 3).
9. Інформаційне повідомлення «П'ять шляхів до серця дитини» (10хв.)
Мета: ознайомити учасників із ефективними прийомами налагодження стосунків із дітьми.
Хід проведення:
Тренер виступає перед учасниками із заздалегідь підготовленою міні-лекцією (див. Додаток № 4 ).
10. Вправа «Сімейна скарбничка» (15хв.)
Мета: розглянути особливості розвитку та сігілку-вапня з дитиною на її різних вікових етапах.
Обладнання: 4 аркуші форматом А-3 із зображенням таблички
Хід проведення:
Вправа складається з двох частин.
Частина 1. Учасники об’єднуються у 4 підгрупи. Кожна отримує аркуш із зображенням таблички (див. Додаток № 5).
Частина 2. У кожному з п'яти відділів таблички учасники мають написати конкретні приклади практичного застосування щодо кожного з п'яти шляхів до серця дитини, запропонованих у інформаційному
повідомленні. Кожна група заповнює табличку відповідно до психофізіологічних характеристик конкретної вікової групи:
I група -0-6 років
Під час презентації учасники знайомляться із змістом заповнених табличок.
У процесі презентації роботи підгруп доцільно звернути увагу на те, які з 5 шляхів є найбільш актуальними для конкретного вікового періоду розвитку дитини.
11. Підведення підсумків роботи. Вправа «Шпаргалка» (10хв.)
Мета: підвести підсумки дня.
Обладнання: 2 аркуші паперу формату А-4.
Хід виконання: педагог-тренер пропонує учасникам підвести підсумки на зразок дитячої гри «Шпаргалка».
По різні боки від себе він пускає по колу 2 аркуші паперу.
На одному з них пропонує кожному учасникові написати, що найбільше сподобалося йому на першому занятті, а на другому - що треба додати або змінити в роботі семінару і педагога-тренера.
Кожний пише свою відповідь і, загинаючи листок, передає іншому. Утворюється своєрідна «шпаргалка» зворотного зв'язку для педагога-тренера.
12. Вправа «Тепло наших рук» (10хв.)
Мета: надати колегам можливість висловити особисті побажання.
Хід проведення: педагог-тренер пропонує учасникам потиснути колегам руки і коротко висловити особисті побажання, які починаються з вислову: «Я вірю…».