Мета: Розповісти про основні напрямки та завдання морального виховання дітей молодшого шкільного віку в сім'ї; ознайомити батьків з ефективними формати й методами виховання загальнолюдських цінностей у школярів.
Батьківські збори
«МОРАЛЬНЕ ВИХОВАННЯ В СІМ'Ї»
Мета: розповісти про основні напрямки та завдання морального виховання дітей молодшого шкільного віку в сім'ї; ознайомити батьків з ефективними формати й методами виховання загальнолюдських цінностей у школярів.
Зі скриньки народної мудрості
...Добрі почуття мають сягати своїм корінням у дитинство, а людяність, доброта, ласка, доброзичливість народжуються в праці, турботах, хвилюваннях про красу навколишнього світу.
Добрі почуття, емоційна культура — це зосередження людяності. Якщо добрі почуття не виховані в дитинстві, їх уже ніколи не виховаєш, тому що це, істинно людське, утверджується в душі одночасно з пізнанням найперших і найважливіших істин, одночасно з переживанням і відчуттям найтонших відтінків рідного слова. У дитинстві людина повинна пройти емоційну школу — школу виховання добрих почуттів.
Василь Сухомлинський
«Втрачена» дитина здебільшого є результатом не вродженого розумового або морального тупоумства, а педагогічних помилок вихователів.
Петро Лесгафт
Удача дитини дуже схильна до копіювання, і, будучи покинута на саму себе, вона досить швидко може набути такого розумового й морального напрямку, що потім найсильніші, найкращі настанови та вимоги честі й обов'язку вже будуть неспроможні вигнати закорінені погані навички.
Микола Добролюбов
...Виховання дітей — це легка справа, коли вона здійснюється без псування нервів, як здорове, спокійне, розумне й веселе життя. Виховання успішне там, де немає напруги.
Антон Макаренко
Хід зборів
Бесіда вчителя
Шановні батьки!
Людська особистість — це органічне, нерозривне ціле, в якому переплітаються та взаємодіють часом найрізноманітніші, але щонайтісніше пов'язані між собою якості — і гарні, й погані.
Кожна мати, кожний батько прагнуть виростити свою дитину, своє майбутнє, такою людиною, яка була б наділена лише позитивними якостями — доброю, щирою, сердечною, здатною до співчуття, розуміння ближнього,— тобто всіма тими чинниками, які ми називаємо людяністю, моральністю, загальнолюдськими цінностями. І це не дивно: адже тільки на таку людину, близьку їм не лише фізично, а, насамперед, духовно,— зможуть розраховувати батьки в літньому віці; лише така особистість зможе принести користь суспільству, державі, стати її гідним громадянином.
Кожна дитина — це особливий, неповторний індивідуум. Є батьки, які впевнені в тому, що бувають діти самі по собі гарні й самі по собі погані. Але це помилкова думка. «Самих по собі» дітей не буває. У вихованні дитини визначальну роль відіграє батьківський вплив. І всі враження дитини, її світосприймання, світовідчування залежать майже цілком від сім'ї. Якщо взяти такі риси характеру, як доброта, чуйність, щедрість, жадібність, байдужість, егоїзм, гуманність, замкнутість, товариськість тощо, то неважко помітити, що всі вони перебувають на межі «я» і «не я», на лінії - зіткнення та взаємодії особистості з навколишнім світом.
Здавалося б, уявлення про те, що інша людина для себе таке саме «я», як твоє для тебе, природне. Однак між знанням та відчуттям цього існує певна дистанція. І, можливо, у її максимальному скороченні й полягає найголовніше завдання виховання. Звідси народжуються інтерес, повага до
ближнього, визнання за ним права на власну думку, увага до його потреб. А поруч із цим стоять вимога чесності, товариського ставлення, добросовісного виконання своїх батьківських обов'язків — цілий комплекс різноманітних почуттів: естетичних, етичних, вольові якості характеру тощо. З одного боку, дитина дуже чуйна, довірлива, товариська, наївна, відверта, і цедра. З іншого боку, їй властиві егоїзм та егоцентризм. І не лише властиві, але й до певної міри необхідні, оскільки дитині в безмежному світі потрібно якнайшвидше виокремити себе з навколишньої дійсності, створити своє індивідуальне «я». Це відбувається інтенсивно й хоча слабшає з часом, усе ж таки триває багато років та періодично дає перехід кількості в якість у вигляді відомих вікових криз.
Без уваги до самого себе, без бажання самоствердження людська особистість не буде формуватися.
Немає таких батьків, які б свідомо добивалися того, щоб їхня дитина росла байдужою, грубою, злою. Усі батьки, навпаки, хочуть бачити свою дитину лагідною, чуйною, доброю і в міру сил, вільного часу та педагогічної інтуїції виховують позитивні якості. Проте в одних батьків, незважаючи на всі їхні старання, нічого не виходить, тим часом як в інших, навпаки, без докладання особливих зусиль усе йде як слід. Виходить, у цих, інших, більш здорова атмосфера в родині. Окрім того, успішність виховання свідчить ще й про те, що дитина від народження посіла належне місце в емоційній структурі сім'ї, що рідні люди знайшли й утвердили в спілкуванні з нею правильний тон.
Дитина — це ще не доросла людина. її слід любити. Більше того, її треба поважати, про що часто не здогадуються навіть найніжніші батьки, примудряючись суміщати пристрасну прихильність до дитини з приниженням її гідності, ігноруванням її суджень, думок, прагнень. Дитина болісно сприймає таке ставлення, особливо в молодшому підлітковому віці, коли світовідчуття загострюється й відбувається інтенсивне формування моральних основ юної особистості.
Жодної зневаги, жодного пригнічення з боку дорослих не має бути. Під пригніченням ми розуміємо постійні нагадування дитині про її залежне становище, зловживання своєю владою щодо неї, надмірні покарання тощо.
Звісно, дитина має слухатися батьків, проте вона не повинна бути рабом, а підкорятися родинній дисципліні, яка, як правило, накладає певні обов'язки на всіх членів сім'ї. Дитина не повинна відчувати якусь особливу винятковість свого місця серед дорослих — ні в гарний, ні в поганий бік, а бути членом невеликого, але міцного колективу. Вона повинна ..мати право на власне дитяче життя, але в жодному разі не позбавляти особистого життя батьків, не перетворюватися в єдиний сенс їхнього існування.
У міру того, як дитина вчиться доброти, уважності, чуйності, як формуються у неї поняття про позитивне та негативне, складається й моральна категорія її совісті.
Переживання сина через недостойну поведінку — переживання вищою мірою благотворні. Знаючи це, багато батьків прагнуть за всякого зручного випадку посилити відчуття сорому в дитини шляхом тривалих докорів і пояснень, від чого та чому їй має бути соромно. Але совість, сором — почуття потаємні, їх рідко виставляють напоказ, а, навпаки, намагаються приховати від сторонніх. Дотик до цього потаємного має бути тактовним, обережним та недовготривалим. Доки ви соромите й урезонюєте дитину, совість, замість того щоб заговорити голосніше, часто зовсім замовкає, змінюючись нудьгою та роздратуванням.
Подеколи ми недооцінюємо значення виховання особистості — самобутньої, своєрідної. Іноді ми передчасно починаємо «підганяти» дитину під уявний зразок, примушуючи її бути «як усі»: «Так ніхто не робить!», «Подивися, хіба хто-небудь так поводиться?». Домагаючись слухняності, ми для зручності посилаємося на авторитет суспільної думки. Також ми не завжди визнаємо право дитини на самостійність мислення, на самобутність поглядів: «Вважаєш, що інші дурніші за тебе?», «Рано тобі ще розмірковувати».
Звичайно, не можна привчати дитину нехтувати думкою інших людей, але не можна прищеплювати їй і безперечне підкорення цій думці, навіть усупереч самій собі, адже суспільна думка в масштабах дитячого життя може бути різною.
Педагогічний практикум для батьків
Ситуації для обговорення
1. Четвертокласник приховав від батька кілька двійок, підтерши в щоденнику. Прикро вражений батько повертається додому з батьківських зборів. Розгніваний через несподівані неприємності, він, незважаючи на те, що вже пізно — син якраз лягає спати,— кличе його до себе. Цієї миті батько стурбований, мабуть, не стільки тим, як боротися :іі злом, скільки непереборним бажанням виплеснути гнів на винуватця переживань. Батько почав докоряти хлопчикові за Його невдячність і попередив, що на день народження він не отримає обіцяних, довгоочікуваних подарунків.
«Завтра обов'язково попроси вибачення в учителя й пообіцяй, що більше не будеш так робити»,— категорично закінчив батько. «Не буду я вибачатися, і ніяких подарунків мені від вас не треба!» — ледь не плачучи, кричить син. «Не будеш — переведемо до іншої школи»,— підвищує голос батько. «Ну й переводьте, мені байдуже!»
Запитання для дискусії
2. Першокласниця Марійка прийшла зі школи додому й побачила, що підлога в кімнаті чиста, аж блищить.
— Як у нашому класі після уроків,— сказала Марійка.
— Як це, після уроків? — здивувалася мама.— А під час уроків?
— Ми прибираємо після уроків, адже комісія приходить після занять і ставить оцінку за чистоту. Навіщо витирати підлогу під час занять?
— Ну й порядки у вас,— усміхнулась мама.
Раптом хтось постукав. Мама відчинила двері. У хату ввійшла сусідка — старенька бабуся Христина. Бабусі дев'яносто дев'ять років, У неї семеро синів, троє дочок, сорок онуків, сто три правнуки.
Мама низько вклонилась бабусі, взяла її під руку й повела за стіл.
Марійка злякалась: на вулиці дощ, взуття в бабусі брудне. Довго сиділа за столом бабуся Христина. Мама пригощала її чаєм.
Коли бабуся пішла додому, Марійка сказала:
— А ми в клас у таких брудних черевиках не пустили б. Підлога ж має бути чистою.
Учитель. Слід зазначити, що душу дитини потрібно оберігати й від безсердечного, бездушного ставлення до людини, від тої байдужості, з якої виростає отруйний плід егоїзму: «Мені все дозволено; роблю те, що мені подобається; тільки б мені було добре, а до інших мені немає діла».
Шановні батьки, незважаючи на те, що ваша дитина ще тільки молодший школяр, ви маєте закріпити в її свідомості думку про те, що кожна людина — і маленька дитина, і людина зрілого віку, і дідусь на схилі віку — мають право на щастя. Але найбільше Зло, яке може «прилаштуватися» в дитячій душі,— егоїзм.
Як же убезпечити дитячу душу від егоїзму? (Думки, виступи батьків.)
Учитель. Найкращі ліки від егоїзму — навчити дитину управляти своїми бажаннями. Виховна робота в цьому
напрямку має початися в сім'ї звідтоді, коли дитина зрозуміє, що вона живе серед людей і що в кожної людини є свої бажання, які вона прагне вдовольнити. Тому, дорогі батьки, Ви маєте засвоїти одну істину: щоб діти шанували людей, потрібно навчити їх поважати людські бажання, інтереси, прагнення.
Ось приклад життєвої ситуації. Біля школи ростуть квіти. Діти проходили повз ці квіти десятки разів. Напевно, не одному з них хочеться зірвати квітку, щоб помилуватися нею і отримати насолоду. Але що було б, якби кожний робив, так, як йому хочеться? Отож слід запам'ятати, що бажання дитини — це швидкий птах на ім'я «хочу», який, літаючи в блакитному небі, обов'язково зустрінеться з іншим птахом, якого звати «не можна». І здебільшого буває так, що птах, якого дитина випускає, має повернутися назад, у гніздо.
Орієнтуватися в цій складній системі — хочу, не можна, можна, потрібно — це значить уміти вимагати від дитини великої сердечної чутливості до духовного світу інших людей, до гармонії узгодженого життя. А дитина має бути сама певною мірою творцем цієї гармонії — ось так потрібно вводити дитину у світ пізнання розумом і серцем.
У тісному зв'язку з попередженням егоїзму перебуває убезпечення чистоти дитячої душі від зла, що має назву байдужість. Це одна з граней егоїзму. Паросток байдужості виростає з того маленького зернятка, в зародку якого лежить повчання матері-батька: «Думай і піклуйся про себе, а до інших тобі діла немає».
Байдужість — це ягідки, які визрівають на квітах егоїзму. У байдужої людини в душі немає жодних ідеалів. Вона може стати зрадником, сьогодні вона буде топтати в болото те, перед чим вчора схиляла голову. Байдужість — рідна сестра безсердечності, бездушності. Із приводу цього доречно послухати одну бувальщину.
«Вузькою стежиною йшли двоє подорожніх. По один бік стежини розкинулося синє море, по інший — здіймалися сиві гори.
Подорожні йшли довго. Вони шукали Красу. Один із них був Людиною з Гарячим Серцем, а інший — Людиною з Холодним Серцем. Людина з Гарячим Серцем глянула на море, і її очі засяяли лагідністю. Вона сказала:
— Яке воно сильне, могутнє й вічне — це море. А Людина з Холодним Серцем мовила:
— Так, багато води.
Ось підійшли подорожні до сірого каменя. У Людини з Гарячим Серцем радісно стало на серці.
— Поглянь, яка прекрасна квітка. Оце і є та Краса, яку ми шукаємо!
— Де ти бачиш квітку? — здивувалась Людина з Холодним Серцем.— Це ж сірий камінь. Ось і тріщина в ньому, ось і пилюкою вкритий він, камінь.
— Так, камінь, але там, усередині, троянда,— запротестувала Людина з Гарячим Серцем.— Треба тільки дібратися туди, звільнити її з кам'яного полону.
Людина з Гарячим Серцем багато днів різала сірий камінь. А Людина з Холодним Серцем сиділа на березі і з сумом дивилась на море.
Нарешті із середини каменя з'явилась квітка дивовижної краси. Здавалось, що цієї миті притих увесь світ, вдивляючись у Красу, яку звільнила людина з кам'яного полону.
Навіть гори піднялися вище. Навіть морські хвилі стихли, і безмежне море стало, немов дзеркало.
Тільки Людина з Холодним Серцем була байдужа. Вона торкнулась пальцем чудової квітки, пошкрябала по ній нігтем і сказала:
Отож і ви, дорогі батьки, маєте добитися того, щоб ваша дитина бачила світ не тільки очима, а й серцем.
Слід сказати, що ви маєте також оцінювати поведінку своєї дитини. Завдяки вашій оцінці діти краще усвідомлюють правила поведінки та їхнє виконання. Позитивна оцінка викликає задоволення, що сприяє закріпленню навичок дисциплінованості. Діти добре усвідомлюють результати своїх учинків.
Оцінка дорослих допомагає дитині правильно усвідомити свою поведінку, адже діти перших класів завжди шукають підтримки своїх дій у дорослих, прагнуть одержувати позитивні оцінки від близьких їм людей, думку яких вони неабияк цінують. Одержати похвалу від батьків за свої вчинки стає потребою дитини, яку вона завжди намагається задовольнити.
Позитивна й негативна оцінки дій дитини вже в перші роки життя допомагають їй правильно орієнтуватися в тому, що погано й чого не слід робити. Позитивна оцінка закріплює гарну поведінку, робить її звичною, дитина починає прагнути такої поведінки. Ось чому значення заохочення є набагато більшим порівняно з покараннями. Ви часто оцінюєте тільки погану поведінку дітей, а добру не відзначаєте зовсім. Тим часом діти молодшого шкільного віку нерідко добре поводяться тільки заради того, щоб їх похвалили.
Заохочення позитивних учинків дитини особливо потрібне в тих випадках, коли помітні її зусилля краще поводитися, хоча, можливо, це й не зовсім їй вдається.
Однак при вихованні в дітей моральної поведінки нерідко доводиться застосовувати й покарання. Наша система виховання допускає такі міри покарання: зауваження, обурення, висловлювання незадоволення, позбавлення дитини чогось цікавого для неї. Фізичне покарання, яке не тільки не сприяє формуванню моральної поведінки, а, навпаки, виховує в дітей такі небажані риси, як брехливість, боязкість, озлобленість заборонене.
Тим часом покарання має супроводжуватися почуттям сорому, вини, тільки в такому разі воно матиме виховний ефект. Покаранням, як і заохоченням, слід користуватися вдумливо, залежно від учинку дитини та умов, за яких стався прикрий випадок. (Батьки обговорюють застосування заохочень і покарань для дітей молодшого шкільного віку.)
Підсумки зборів
Василь Сухомлинський писав: «...Найвища мудрість батьківської любові полягає в тому, як ми, батьки і матері, вміємо розкрити перед нашими дітьми справжні джерела радощів життя, у чому бачать і відчувають діти радощі буття. Дитяче щастя за своєю природою егоїстичне. До тих пір, поки дитина не відчула, не пережила на власному досвіді того (а досвід сам по собі, стихійно ніколи не приходить), що найважливіше джерело її особистої радості — це праця й піт старших, вона буде глибоко переконана в тому, що мати і батько існують лише для того, щоб приносити їй радість.
Учити дитину бачити й відчувати людей — це одне з найважливіших завдань у важкій справі виховання людини. Батьківська любов повинна бути такою, щоб у дитини пробуджувалася чулість серця до навколишнього світу, до всього, що створює людина, що служить людині, і, зазвичай, насамперед, до самої людини. ...Виховання людського благородства в дитячому серці починається з максимального олюднювання її ставлення до людей, одухотворення цього ставлення чистими, високими почуттями поваги до людини і, насамперед, поваги до матері й батька.
Переживаючи безкорисливу радість творення добра, дитина набуває дорогоцінного багатства душі: вона відчуває серцем, коли й де товаришеві, другові, дорогій людині, що живе поруч, треба допомогти. Дитина, яка відчула потребу робити добро, потребу в людині,— стає дуже проникливою, сприйнятливою, чутливою до навколишнього світу, до людей, до вчинків, подій, до стосунків між людьми.
Які чутливі діти, що пережили радість творення добра для людей! Вони відчувають, що стомлені на роботі мати і батько потребують відпочинку, що тиша, спокій, чистота в домі, краса — важливі умови тієї повноти духовного життя, яку треба дати матері й батькові. Діти, які пізнали радість творення добра для людей, серцем відчувають, що їхня погана поведінка, погані успіхи в навчанні — усе це засмучує матір і батька, а засмутити найближчу, найдорожчу людину для сердечної чуйної дитини рівнозначно злому, поганому вчинкові».
Звертаючись до батьків, В. О. Сухомлинський писав: «Не йдіть легким шляхом. Ідіть найважчим! Подолання труднощів возвеличує людину. Знання людей — це особлива людська мудрість, якій немає місця в розкладі уроків. Ця мудрість досягається тільки тоді, коли батьки зуміли поєднати в дитячій душі "потрібно" й "важко"».
1