Насильство в сім’ї – явище не специфічно українське, а універсальне, загальне. У різних формах і проявах воно існує в усіх без виключення країнах, незалежно від їх суспільного і державного устрою. Часто плутаючи методи виховання із звичайним насильством, батьки намагаються бути «розпорядниками» життя власної дитини. Щоб подолати насильство в сім'ї, я хочу запропонувати такі шляхи вирішення проблеми: довіряйте вашій дитині та поважайте її. Визнавайте права дитини на свої власні почуття, право на вибір друзів та діяльності. Отже, перш ніж карати дитину «за щось», «для чогось», треба розуміти: насилля породжує насилля, покарання призводить до покарання. Батьківська любов має бути безумовною, адже справжня любов умов не ставить.
Батьківські збори на тему:
«Караючи - поміркуй навіщо»
Чи потрібні заборони? Чим небезпечна вседозволеність? Яким має бути покарання за провину? Чи завжди покарання відповідає проступку дитини?
Дитина приходить у садочок чи в школу заплакана, в синцях, з поганим настроєм – наслідками «виховання». «Б’ю, жорстоко караю, бо хочу виростити гарну людину, – можна почути аргументи батьків. – Слів він не розуміє, вона навмисно псує мені нерви…» І як наслідок – ми маємо прояви жорстокості та насильства в сім’ї.
Зрозуміло, що насильство в сім’ї – явище не специфічно українське, а універсальне, загальне. У різних формах і проявах воно існує в усіх без виключення країнах, незалежно від їх суспільного і державного устрою. Часто плутаючи методи виховання із звичайним насильством, батьки намагаються бути «розпорядниками» життя власної дитини. Хочу зазначити, що не лише побиття або знущання можна назвати жорстоким ставленням. Сюди також можна включити і емоційне насильство, батьківську неувагу, небезпечну для розвитку дитини поведінку батьків. За даними статистики найбільш страждають від домашньої тиранії діти у віці до 10 років.
Батьки порушують права дитини, якщо:
Вправа «Види насильства» – обговорення в групах (у 2 або 4 групах):
Складно стати мудрим провідником, а не безглуздим наглядачем. Перше, що ми маємо зробити, аби навчити малюка дисципліни, - дати йому відчути, що його люблять. Ось головна й найважливіша складова доброї дисципліни.
Ми починаємо привчати малюка з раннього дитинства, ознайомлюємо його з першим «не можна». Не можна робити боляче мамі! Не можна торкатися до гарячого! Не слід повзти куди захочеш - можеш боляче вдаритись! Маля поступово розуміє - мама застерегла від падіння, мама попереджає, а , якщо її не слухати, буде боляче, неприємно.
Заборона чи вседозволеність?
А що відбувається, якщо не можна нічого? Тоді малюк рано чи пізно дізнається, що та чи інша заборона була не правильною. Він починає вважати, що мама не дуже й знає, що йому потрібно, чи не надто справедлива до нього. У дитини з'являється непереборне й обґрунтоване бажання порушити такі заборони. Вона розглядає кожне прохання чи заборону, як нав'язану їй повинність і активно вчиться опиратися їй. А іноді навіть робить все навпаки.
Що ж трапляється, якщо дозволено все? Тоді малюк вважає, що мама його не застерігає, все дозволяє, а навколо стільки небезпечного, неприємного! Він ще дуже малий і почувається в небезпеці, бо поруч немає когось великого і надійного, а мама мабуть і сама не багато чого знає й де в чомусь не впевнена. У дитини виникає підвищена тривожність, невпевненість в собі, вона не може навчитися приймати рішення, у всьому сумнівається.
Зневажання людських прав дитини, приниження її гідності сприяють виникненню дитячої психологічної травми, яка деформує особистість, порушує природний психологічний та фізіологічний розвиток дитини.
Основна стратегія запобігання дитячим психічним травмам – це виховання дитини в атмосфері постійної безумовної любові і турботи. Відомий американський психотерапевт Бері Уайндхольд стверджує, що для нормального емоційного дозріванням дітям треба, щоб їх любили, пестили, помічали, приймали всерйоз, стримували, опікали, співали їм пісні і задовольняли всі їх основні потреби. Це необхідно для того, щоб побудувати у дитини здорове самолюбування і здатність любити саму себе. Адже діти, основні потреби яких, пов'язані з любов'ю і турботою, задовольнялися, зростають істинно поступливими і неегоїстичними людьми. Вони здатні виявити турботу і співчуття до інших людей.
Щоб подолати насильство в сім'ї, я хочу запропонувати такі шляхи вирішення проблеми: довіряйте вашій дитині та поважайте її. Визнавайте права дитини на свої власні почуття, право на вибір друзів та діяльності.
Отже, перш ніж карати дитину «за щось», «для чогось», треба розуміти: насилля породжує насилля, покарання призводить до покарання.
Батьківська любов має бути безумовною, адже справжня любов умов не ставить. Безумовна любов – це найвища форма любові. Ми любимо дитину просто за те, що вона є, незважаючи ні на що. Ми приймаємо дитину будь-якою. Це не значить, що батьки мають схвалювати погані вчинки своєї дитини. Але їм необхідно пам’ятати: щоб дитина не зробила, вони від неї не відречуться.
Часто дітям доводиться завойовувати батьківську любов різними способами: батьки люблять дитину за умовами – гарно поводитись, потім гарно вчитися та ін. Звичайно ми маємо навчати і виховувати дітей, але спершу необхідно сповнити їхні серця впевненістю в нашій безумовній любові.
Дитина – це квітка, і ваша любов живить її. Завдяки їй дитина розквітає і дарує світові красу. Чим більше способів виявити свою любов вона від нас навчиться, тим легше їй буде знайти спільну мову з друзями, однолітками, педагогами, а в майбутньому і з дружинами й чоловіками. Одна із якостей зрілої людини – здатність віддавати і приймати любов будь-якою мовою.
Намагаючись навчити дитину володіти всіма цими мовами, ми розуміємо, що самі зростаємо духовно, що змінюється наше уявлення про те, якими мають бути людські взаємини. Якщо ви опануєте всі мови любові, ваша сім’я буде щасливою і дружньою.
Поради у вихованні дітей