Батьківські зборів у формі тренінгу
«Будьмо знайомі!»
Мета: допомогти батькам майбутніх першокласників познайомитися та краще пізнати один одного; сприяти формуванню дружнього батьківського колективу та єдиної класної спільноти, створити сприятливий психологічного клімат під час спілкування батьків; розвивати критичне мислення батьків, зміцнювати зв’язки сім’ї та школи.
Тільки разом з батьками,
спільними зусиллями,
вчителі можуть дати дітям
велике людське щастя.
В.О. Сухомлинський
ПЕРЕБІГ ЗБОРІВ
Доброго дня, шановні мами й тата майбутніх першокласників 2024року! Так складається доля, що і наші дітки, і ви, і я у вересні підемо разом до першого класу Нової української школи – школи компетентностей 21 століття. Школи, яка не лише дає знання, а й вчить їх використовувати. Школи, де вчитель учні та батьки є рівними учасниками навчального процесу. Отже, одним із ключових моментів Нової української школи є педагогіка партнерства. Тобто під час навчально-виховного процесу відбуватиметься тісний зв'язок «Учитель – учні – батьки». І я впевнено можу стверджувати, що вже зараз народжується та класна спільнота, яка з вересня стане однією дружньою сім’єю. Сім’єю, в якої будуть спільні завдання, спільні проблеми, спільні досягнення. Віднині ваші діти – це і мої діти, це наші з вами спільні діточки , я приймаю їх як своїх рідних. Я маю надію, що ми порозуміємося і створимо разом з вами всі умови, щоб діти ходили до школи, як до рідної хати. Наш шлях з вами довгий, важкий, але водночас цікавий і захоплюючий ! І буде чудово, якщо цей шлях ми пройдемо рука об руку, будемо разом йти до поставленої мети й станемо однодумцями. І перш за все ми з вами , шановні друзі, повинні ближче познайомитися. Для цього ми тут і зібрались. Зараз я пропоную наше знайомство провести у вигляді заняття-тренінгу під назвою «Будьмо знайомі! » яке допоможе нам краще пізнати один одного. Згодні?
Перш ніж розпочати нашу спільну роботу, пропоную скласти Правила роботи, яких ми будемо притримуватися в ході наших неодноразових зустрічей.
Правила роботи
6. Правило піднятої руки.
Сучасні діти народилися в епоху швидких змін. Вони живуть в часи, коли необхідно вчитися впродовж всього життя. Тому школа повинна зберегти мотивацію до навчання, навчити дітей вчитися самостійно, із задоволенням і без надмірних зусиль.
Школа повинна готувати дітей до дорослого життя. На разі на ринку праці цінуються не так конкурентність, як вміння працювати в команді. Тому для розвитку таких навичок в школах починають широко застосовувати методи групового навчання, коли діти працюють в парах, спільно виконують завдання, працюють над проектами.
А щоб ви, батьки, отримали повне уявлення про методи навчання і не дивувалися, коли діти розповідатимуть вам про уроки в школі, ми сьогодні проведемо нашу зустріч у формі такого заняття.
І. Вправа 1 « Знайомство. » Зараз ми з вами познайомимося. Адже вам як і вашим дітям потрібно знати один одного, щоб комфортно себе почувати в колективі. Для цього ми проведемо таку гру:
«Щирі долоньки».
Завдання: роздати аркуші паперу, ножиці, олівець або ручку.
– Обведіть свою руку і на кожному пальцю напишіть:
Я розпочну першою: “Мене звати .... . Я хочу побажати вашим дітям, щоб вони зростали здоровими фізично і духовно, успішними та розумними.”
Підсумок: багато хороших думок щойно пролунало. І головне, що ви всі хочете бачити своїх дітей здоровими, інтелектуальними, вихованими.
Вправа 2 « Моє ім’я…, я тато (мама) першокласника……. »
У кожної групи на столі лежать спеціальні бейджики, на яких я пропоную вам написати своє ім’я та ім’я своєї дитини у родовому відмінку.
( Вчитель та кожен із батьків називає себе так, як би він хотів, щоб до нього сьогодні зверталися і записує своє ім′я і ім′я та прізвище своєї дитини у родовому відмінку у відповідних місцях на заздалегідь підготовлених вчителем бейджиках. Кожен свій бейджик прикріплює на одязі)
Вправа 4 «Мозковий штурм»
А зараз давайте поставимо перед собою головне питання.
Проблемне питання:
«Мозковий штурм»
І у батьків, і у вчителів в центрі уваги дитина. (На дошку в центрі вчитель прикріплює листок на якому написано: дитина.) З однієї сторони дитина зростає у сім’ї і у неї є батьки. (На дошку вчитель прикріплює листок на якому написано: батьки.) З іншої сторони дитина розвивається у шкільному соціумі, де її щодня супроводжує учитель . (На дошку вчитель прикріплює листок на якому написано: учитель.)
З кожного боку постають питання різної складності. Чи можна вирішити всі завдання окремо, самотужки? Ні! Отже, мета щодо виховання дітей і у батьків, і у вчителя однакова. Щоб виховати дитину такою, як ми хочемо, потрібно організувати творчу співпрацю вчителів, учнів, батьків у навчально-виховному процесі. Першим кроком нашої співпраці буде заповнення вами анкет.
5. Анкета для батьків першокласників .
Прошу Вас заповнити анкету, що дозволить більше дізнатися про Вашу дитину і знайти до неї індивідуальний підхід. Здасте її наприкінці зборів. Можете вносити зміни або дописувати під час нашої сьогоднішньої зустрічі.
(заповнювання анкет під тиху музику 5-7 хвилин)
Дякую Вам за відверті відповіді, які Ви дали на питання анкети. Отримана інформація конфіденційна і потрібна для більш глибокого вивчення особливостей Вашої дитини.
Вправа 6 « Розминка»
Зараз я пропоную вийти до дошки, стати в коло
Підніміть руку у кого є сини;
Основна частина.
Щороку у вересні тисячі дівчаток і хлопчиків шестирічного віку розпочинають свій шлях до школи. Шкільне дитинство від самого початку вимагає від дитини іншої позиції — вона стає школярем, учнем. Це - її перша соціальна роль.
Дитина починає ходити до школи, виконувати вимоги програми, робити на уроці те, чого вимагає вчитель, неухильно дотримувати шкільного режиму, шкільних правил поведінки, добре засвоювати навчальний матеріал.
Але НУШ докладає усіх зусиль щоб полегшити перехід дитини від безтурботного життя до відповідального та дорослого.
Як правило, діти ходитимуть до школи з шестирічного віку, а навчання триватиме 12 років. Воно розподілиться таким чином:
– початкова школа (1–4 класи, відбір до гімназій відмінять);
– базова середня школа (5–9 класи – гімназія);
– профільна школа (10–12 класи), яка може бути професійною або академічною (ліцеї академічного або професійного спрямування).
Презентація
За Концепцією НУШ в навчанні переважатиме:
ігрова діяльність;
дослідження;
оцінювання учнів 1-2 класів – нормативне (вербальне);
щоденників не буде, але діти будуть вести щоденник вражень (який не перевіряється вчителем і є індивідуальним надбанням кожної дитини).
Головна ідея НУШ – компетентність (обізнаність). Це означає, що учні не просто набуватимуть знань, а вчитимуться використовувати їх на практиці й опановуватимуть навички.
Законотворці виділили такі компетентності:
– вільне володіння державною мовою;
– здатність спілкуватися рідною (у разі відмінності від державної) та щонайменше однією з іноземних мов;
– математична компетентність;
– компетентності в галузі природничих наук, техніки і технологій;
– інноваційність;
– екологічна компетентність;
– інформаційно-комунікаційна компетентність.
– навчання впродовж життя;
– громадянські та соціальні компетентності, пов’язані з ідеями демократії, справедливості, рівності, прав людини, добробутом та здоровим способом життя;
– культурна компетентність;
– підприємливість та фінансова грамотність;
– інші компетентності, передбачені стандартом освіти.
Усі компетентності об’єднуватимуть так звані наскрізні вміння:
читання з розумінням,
уміння висловлювати свою думку усно і письмово,
критичне та системне мислення,
здатність логічно обґрунтовувати позицію,
творчість, ініціативність,
вміння конструктивно керувати емоціями,
оцінювати ризики,
приймати рішення,
вирішувати проблеми,
здатність співпрацювати з іншими.
Законопроект має змінити не лише те, що вчитимуть школярі – а й як.
Він декларує дитиноцентризм та індивідуальну освітню траєкторію. Це означає, що спільно вчителі, батьки та учні зможуть обирати темп навчання, складність та заглиблення в той матеріал, який найбільш цікавий дитині.
Отже збільшується самостійність дитини, скорочується опіка дорослих: батьків, рідних. Від того, як використає дитина свою свободу, заповнюючи вільний простір часу між домівкою і школою, організує власну діяльність вдома, стане її шлях навчання легким, приємним та радісним чи тернистим, буде вона здоровою і життєрадісною чи хворобливою та скаліченою. Про це та інше будуть наші наступні збори.
Оцінювання – не каральне, а спонукальне. В порівнянні з попередніми успіхами, дитина продовжує вчитися і досягати мети і завдань навчитися через свою старанність і доброзичливе ставлення вчителя.
Інтеграція навчання – об’єднання навчальних предметів, щоб діти мали цілісну картинку навколишнього світу. Тому буде вивчатися предмет «Я досліджую світ» , де об’єднано українську мову, математику, природознавство, історію.
Питання належного виховання дітей, досягнення порозуміння між батьками і дітьми завжди були важливими й актуальними.
У статті 51 Конституції України сказано, що батьки зобов’язані утримувати дітей до їх повноліття.
Зміст виховання, відповідальність батьків за розвиток дитини у сім’ї визначає стаття 59 Закону України «Про освіту»:
1. Виховання у сім’ї є першоосновою розвитку дитини як особистості.
2. На кожного з батьків покладається однакова відповідальність за виховання, навчання і розвиток дитини.
3. Батьки та особи, які їх замінюють, зобов’язані:
постійно дбати про фізичне здоров’я, психічний стан дітей,
створювати належні умови для розвитку їх природних здібностей;
поважати гідність дитини, виховувати працелюбність, почуття доброти, милосердя, шанобливе ставлення до державної та рідної мови, сім’ї, старших за віком;
сприяти здобуттю дітьми освіти у навчальних закладах або забезпечувати повноцінну домашню освіту відповідно до вимог щодо її змісту, рівня та обсягу;
виховувати повагу до законів, прав, основних свобод людини та інші.
Законодавство України, а саме Сімейний кодекс в ст. 150, визначає, що батьки зобов'язані виховувати дитину у дусі поваги до прав і свобод інших людей, любові до своєї сім'ї та родини, свого народу, своєї Батьківщини. Батьки зобов'язані піклуватися про здоров'я дитини, її фізичний, духовний та моральний розвиток, забезпечити здобуття дитиною повної загальної середньої освіти, зобов'язані поважати дитину, готувати її до самостійного життя.
Злісне невиконання батьками, опікунами чи піклувальниками встановлених законом обов'язків по догляду за дитиною або за особою, щодо якої встановлена опіка чи піклування, що спричинило тяжкі наслідки, - карається обмеженням волі на строк від двох до п'яти років або позбавленням волі на той самий строк.
Вправа 7 «Асоціативний кущ»
Вчитель: 1-го вересня наші діти стануть учнями 1 класу Шаровечківської гімназії і переступлять поріг цього світлого, затишного класу. Скажіть, будь ласка, з чим асоціюється у вас слово «клас» ?
На дошці ви бачите частинку сонечка, - його серединку, а от промінчиків не вистачає. Промінчики кожна група знайде у себе на столі. На своєму промінчику я попрошу написати слова, які асоціюються у вас із словом «Клас» .
( Батьки групою записують на промінчиках слова . Потім ці промінчики батьки прикріплюють на дошці до серединки сонечка і зачитують свої асоціації)
Вправа 8 – « Сніжинка»
На партах є аркуші , візьміть їх та складіть в чотири. Відірвіть куточок і ще раз складіть і знову відірвіть куточок, і повторіть це ще раз. Розгорніть лист.( Вони всі різні.) Що Ви помітили? А всі ми з Вами виконували все за одним і тим же алгоритмом, а сніжиночки вийшли у всіх різними . Що це означає? А означає це те, що як би ми не виховували всіх діток однаково, говорили одне і теж однаково для всіх, а результати різні , так як кожна дитина індивідуальна.
Тест «Навички дитини» .
- Хотілося б краще дізнатися про майбутніх першокласників і визначити, наскільки у дітей розвинені вольові звички — стійкі способи саморегуляції діяльності (трудової, навчальної) та спілкування. Вони є основою довільного запам'ятовування, уваги, навичок мислення.
ТЕСТ ДЛЯ БАТЬКІВ
Дає змогу визначити, наскільки у дитини розвинені вольові звички — стійкі способи саморегуляції діяльності (трудової, навчальної) та спілкування. Вони є основою довільного запам'ятовування, уваги, навичок мислення.
1. Чи достатньо сформовані у дитини гігієнічні навички (чистить зуби вранці, миє руки перед їжею)?
а) робить завжди сама, без нагадування;
б) робить завжди, але інколи треба нагадувати;
в) без спеціального нагадування не робить.
2. Чи допомагає дитина вдома по господарству (миє посуд, прибирає постіль, накриває на стіл)?
а) робить постійно;
б) робить часто;
в) робить дуже рідко.
3. Чи є у дитини стійкі навички самообслуговування (може сама собі приготувати бутерброд, одягнутися відповідно до погоди, зав'язати шарф)?
а) є достатньою мірою;
б) є деякі;
в) немає.
4. Чи вміє дитина утримувати увагу досить тривалий час (15—20 хв.), коли знаходиться сама (у читанні вголос, малюванні, грі)?
а) дуже часто вміє;
б) вміє зрідка;
в) не вміє.
5. Чи здатна дитина керувати своїми бажаннями (не їсть перед їжею цукерок, хоч вони їй доступні; не капризує, коли старші щось заборонили)?
а) уміє достатньою мірою;
б) уміє тільки зрідка;
в) не вміє.
6. Чи вміє дитина поводитися за столом (правильно сидить, охайно їсть)?
а) як правило, вміє;
б) вміє, але робить далеко не завжди;
в) не вміє.
7. Чи є у дитини більш-менш стійкі інтереси: слухання музики, малювання, заняття мовами, конструювання, ліплення з пластиліну?
а) всі досить стійкі;
б) інтереси є, але весь час змінюються;
в) наявні інтереси відсутні.
8. Чи вміє дитина поводитись у суспільстві (не перебиває старших, без нагадування вітається, прощається, дякує)?
а) вміє;
б) вміє, але інколи доводиться нагадувати;
в) не вміє.
9. Чи дотримується дитина певного режиму дня (часу прогулянки, їжі)?
а) як правило, так;
б) взагалі дотримується, але інколи порушує;
в) ні, не дотримується.
10. Якщо дитина ставить запитання, чи завжди вона вислуховує відповіді?
а) як правило, з цікавістю вислуховує пояснення;
б) інколи, відповідаючи на запитання, не слухає, відволікається;
в) інколи запитує просто так, не потребуючи відповіді.
11. Чи прибирає за собою іграшки після гри, альбом після малювання, книжки, зошити після читання, письма?
а) завжди прибирає;
б) завжди прибирає після нагадування;
в) не прибирає.
Аналіз результатів
Перший варіант відповіді (а) в кожному запитанні — З бали, другий (б) — 2 бали, третій (в) — І бал. Потім знаходять суму балів, одержаних в усіх 11 запитаннях. Рівень сформованості вольових звичок визначається за такими критеріями:
- високий — 33—27 балів;
- хороший — 26—22 бали;
- середній — 21—18 балів;
- низький — 18 балів і нижче.
Нехай у ваших сім’ях завжди оселяться любов. Повага, достаток, а місточок доброти і любові між вами та дітьми ніколи не зруйнується. Щастя, добра, взаєморозуміння, злагоди вам і вашим сім’ям!
У світі, повному щоденних змін, новизни та інформації, дитина прагне щастя і впевненості в собі. Усе починається з дитинства. І найважливішу роль щасливого дитинства відіграють батьки. Адже недарма говорять : « Щаслива сім`я – щасливе дитя!»
А зараз кожна група отримає аркуші із незавершеними фразами. Протягом однієї хвилини вам потрібно скласти продовження. І по завершенню ви висловите свою думку і про щасливу сім’ю, і щасливих дітей, і щасливого вчителя.
Фрази для продовження:
( Потім кожна група зачитує продовження своїх фраз)
Вправа 10 – « Склади рецепт »
Вчитель:Трішки відпочили ? І останнє завдання! Будемо складати рецепт. Зараз ви отримаєте листівку з пропущеними словами і окремий аркуш зі словами для довідок . Ваша задача, використовуючи слова для довідок і вставляючи їх замість пропущених слів у листівці, скласти рецепт щастя.
(Кожна група отримує листівку з пропущеними словами і аркуш зі словами для довідок . Батьки працюючи в групах, читають і вставляють пропущені слова. Потім кожна група зачитує свій рецепт щастя.)
Рецепт щастя
Візьміть чашу ___________, налийте в неї повне серце ____________, додайте дві жмені ____________, посипте _____________, влийте трохи ______________і додайте якомога більше ______________. Все це добре перемішайте. Намажте на шматок відпущеного вам _________________ і запропонуйте кожному, кого зустрінете на своєму шляху.
Слова для довідок: терпіння, любов, щедрість, доброта, гумор, віра, життя.
Підсумок Вправа 1 "Аплодисменти взаємопідтримки ":
- Спробуйте поплескати однією долонькою. Майже нічого не вийшло, а зараз поплескайте обома. Чудово, тож будь яка робота виконується в парах тому і ми з вами маємо працювати в унісон тому що поодинці ми не зможемо досягти високих вершин. Але значимість кожного окремо дуже важлива, а гідно та плідно проявитися можна лише в співпраці.
Шановні батьки, я дуже вдячна вам за вашу відвертість, відкритість і щирість. Бажаю, щоб у класі, де навчаються ваші діти завжди було світло і тепло; панувала дружба і любов; прагнення до знань і всього цікавого, що допоможе рости і розвиватися нашим маленьким мрійникам. Щоб вони завжди були щасливими. І у ваших родинах нехай завжди панує любов, взаємоповага, мир і щастя!
Дякую за увагу!